Moovo XW Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi
OGÓLNE ZALECENIA I OSTRZEŻENIA DOTYCZĄCE
BEZPIECZEŃSTWAA
KROK 1
Praca w warunkach bezpieczeństwa! 4
Uwagi dotyczące montażu
ZNAJOMOŚĆ PRODUKTU I PRZYGOTOWANIE
DO MONTAŻU
KROK 2
2.1 - Opis produktu i przeznaczenie produktu 5
2.2 - Części potrzebne do wykonania kompletnej instalacji 5
KROK 3
Kontrola wstępna przed montażem 6
3.1 - Kontrola warunków otoczenia i bramy, która ma zostać zautomatyzowana. 6
3.2 - Sprawdzenie ograniczeń eksploatacyjnych 6
KROK 4
4.1 - Wstępne prace przygotowawcze 7
- 4.1.1 - Typowa instalacja 7
- 4.1.2 - Określenie miejsca montażu poszczególnych części 7
- 4.1.3 - Wybór skrzydła bramy, na którym zostanie zamontowany siłownik
z Centralą 7
- 4.1.4 - Określenie skrzydła nr 1 i skrzydła nr 2 bramy 7
- 4.1.5 - Wybór schematu podłączenia urządzeń 7
- 4.1.6 - Kontrola narzędzi potrzebnych do wykonania pracy 9
- 4.1.7 - Prace przygotowawcze 9
4.2 - Przygotowywanie kabli elektrycznych 9
INSTALACJA: MONTAŻ I PODŁĄCZENIE POSZCZEGÓL-
NYCH ELEMENTÓW
PASSO 5
Montaż elementów automatyki 10
KROK 6
Montaż i podłączenia elektryczne do centrali urządzeń składających się na
instalację 13
6.1 - Ustawienie centrali w celu umożliwienia pracy na “skrzydle 2” lub w celu
automatyzacji bramy wjazdowej 1-skrzydłowej 14
6.2 - Montaż i podłączenie siłownika bez Centrali 14
6.3 - Montaż i podłączenie lampy ostrzegawczej mod. MF 15
6.4 - Montaż i podłączenie FOTOKOMÓREK mod. MP 17
Wybór trybu pracy pary fotokomórek 18
6.5 - Montaż i podłączenie klawiatury mod. MK 19
6.6 - Montaż akumulatora buforowego mod. MB 20
PODŁĄCZENIE ZASILANIA
KROK 7 21
PIERWSZE PODŁĄCZENIE I KONTROLA POŁĄCZEŃ
ELEKTRYCZNYCH
KROK 8 21
PROGRAMOWANIE AUTOMATYKI
KROK 9
9.1 - Wczytywanie urządzeń podłączonych przy użyciu przewodu “Bus” oraz
pozycji krańcowych “0” oraz “1” skrzydeł bramy 22
9.2 - Wczytywanie nadajnika mod. MT4 23
9.3 - Programowanie klawiatury sterującej mod. MK 23
REGULACJE I POZOSTAŁE FUNKCJE OPCJONALNE
10 - Regulacja pracy automatyki 24
11 - Wczytywanie nowego nadajnika przy użyciu procedury ‘w pobliżu’
Centrali 24
12 - Kasowanie danych z pamięci Centrali 24
CZYNNOŚCI ZASTRZEŻONE DLA WYKWALIFIKOWANEGO
TECHNIKA
Podłączenie automatyki do sieci elektrycznej przy użyciu przewodu innego niż
przewód znajdujący się na wyposażeniu 26
Odbiór techniczny i przekazanie automatyki do eksploatacji 27
Utylizacja produktu 27
DANE TECHNICZNE POSZCZEGÓLNYCH CZĘŚCI
PRODUKTU 28
CO ROBIĆ GDY... (pomoc w rozwiązywaniu problemów) 30
Załączniki: “DOKUMENTACJA TECHNICZNA” I-VII
SPIS TREŚCI
Polski – 3
Polski
OGÓLNE ZALECENIA I OSTRZEŻENIA DOTYCZĄCE BEZPIECZEŃSTWA
wania bezpieczeństwa instalacji oraz jej funkcjonalności.
– przeprowadź analizę ryzyka, zawierającą miedzy innymi spis podstawo-
wych wymagań bezpieczeństwa przewidzianych przez załącznik I Dyrek-
tywy Maszynowej, z jednoczesnym wskazaniem przyjętych rozwiązań.
Przypominamy, że analiza ryzyka jest jednym z dokumentów, tworzących
“dokumentację techniczną” automatyki, która musi być wypełniona przez
zawodowego instalatora.
Biorąc pod uwagę ryzyko, które może wystąpić na różnych etapach
montażu i użytkowania produktu, podczas montażu należy pamiętać
o następujących ostrzeżeniach:
nie wprowadzaj zmian w żadnej z części automatyki, o ile nie są to zmia-
ny przewidziane w niniejszej instrukcji. Takie działanie mogłoby tylko przy-
czynić się do nieprawidłowej pracy instalacji. Producent nie bierze na sie-
bie żadnej odpowiedzialności za uszkodzenia powstałe w wyniku użytko-
wania produktów zmodyfikowanych na własną rękę.
– unikaj zetknięcia elementów automatyki z wodą lub innymi płynami. W
czasie montażu nie wolno pozwolić by jakiekolwiek substancje płynne
przedostały się do wnętrza siłowników oraz urządzeń, składających się na
produkt.
– jeśli substancje płynne dostaną się do wnętrza elementów automatyki,
należy natychmiast odłączyć zasilanie elektryczne i skontaktować się z
Serwisem Technicznym Moovo. Korzystanie z automatyki w takich warun-
kach mogłoby doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji.
- nie kładź części automatyki blisko źródeł ciepła i płomieni. Mogło-
by to doprowadzić do zniszczenia produktu, spowodować jego nie-
prawidłowe działanie, wywołać pożar lub doprowadzić do innych
groźnych sytuacji.
– wszystkie czynności, które wymagają otwarcia osłony poszczególnych
komponentów automatyki, można wykonywać dopiero po odłączeniu
Centrali od zasilania elektrycznego. Jeśli urządzenie odłączające zasilanie
nie znajduje się w zasięgu wzroku, przywieś na nim karteczkę z następu-
jącym napisem “UWAGA! KONSERWACJA W TOKU”.
– produkt nie może być uznawany za skuteczny system antywłamaniowy.
Jeśli zachodzi potrzeba zabezpieczenia przed włamaniem, należy dołą-
czyć do automatyki dodatkowe urządzenia.
– Centrala musi być podłączona do linii zasilania elektrycznego z uziemie-
niem.
– produkt może być użytkowany dopiero po wykonaniu “oddania auto-
matyki do eksploatacji”, zgodnie z zasadami przewidzianymi w punkcie
“Odbiór techniczny i oddanie automatyki di eksploatacji”, który
znajdziesz w części “Czynności zastrzeżone dla wykwalifikowanego
technika”.
– Opakowania wszystkich części automatyki muszą być zutylizowane
zgodnie z lokalnymi przepisami.
KROK 1
PRACA W WARUNKACH BEZPIECZEŃSTWA!
Uwaga – dla bezpieczeństwa osób ważne jest przestrzega-
nie tych instrukcji.
Uwaga – Ważne instrukcje dotyczące bezpieczeństwa: dla-
tego też należy przechowywać te instrukcje.
Projekt i produkcja urządzeń składających się na produkt, a także
informacje zawarte w niniejszej instrukcji są w pełni zgodne z obo-
wiązującymi normami bezpieczeństwa. Pomimo to nieprawidłowy
montaż i programowanie mogą doprowadzić do ciężkich urazów
osób wykonujących daną pracę lub użytkowników instalacji. W
związku z tym, podczas montażu, należy postępować ściśle według
zaleceń zawartych w niniejszej instrukcji.
W przypadku jakichkolwiek wątpliwości, nie przystępuj do instalacji, ale
zwróć się o ewentualne wyjaśnienia do Serwisu Technicznego Moovo.
Jeśli po raz pierwszy przystępujesz do realizacji automatyki do skrzydło-
wych bram garażowych i wjazdowych, zalecamy uważne zapoznanie się
z niniejszą instrukcją. Najlepiej zrobić to przed rozpoczęciem pracy, nie
spiesząc się z przystąpieniem do części praktycznej.
Ponadto zaleca się zgromadzenie w zasięgu ręki wszystkich urządzeń,
które składają się na produkt, aby podczas lektury można sprawdzać i
weryfikować wszystkie informacje zawarte w niniejszej instrukcji (za wyjąt-
kiem etapów programowania).
Podczas lektury niniejszej instrukcji, należy zwrócić szczególną
uwagę na zalecenia oznaczone symbolem:
Symbolem tym oznaczono miejsca, które mogą stanowić źródło
potencjalnego zagrożenia, a co za tym idzie związane z nimi czynno-
ści mogą być wykonane wyłącznie przez wykwalifikowany i
doświadczony personel, przy poszanowaniu niniejszych zaleceń
oraz lokalnych norm bezpieczeństwa.
OSTRZEŻENIA DOTYCZĄCE MONTAŻU
Zgodnie z najnowszym ustawodawstwem europejskim, drzwi lub
bramy automatyczne muszą być wykonane zgodnie z zasadami, o
których mowa w Dyrektywie 98/37/CE (Dyrektywie Maszynowej) a w
szczególności w normach: EN 12445; EN 12453; EN 12635 i EN
13241-1, co pozwala na wydanie oświadczenia o domniemaniu
zgodności.
Biorąc powyższe pod uwagę,
ostateczne podłączenie automatyki do sieci elektrycznej, odbiór
techniczny instalacji oraz jej przekazanie do eksploatacji i okresowa
konserwacja muszą być wykonane przez doświadczonego i wykwa-
lifikowanego technika, w poszanowaniu zaleceń, o których mowa w
części “Czynności zastrzeżone dla wykwalifikowanego technika”.
Ponadto musi on także wziąć na siebie odpowiedzialność za prze-
prowadzenie wymaganych testów związanych z istniejącym ryzy-
kiem i sprawdzić czy spełnione zostały wymagania zawarte w prze-
pisach, normach i regulaminach, a w szczególności wszystkie
wymagania normy EN 12445, ustalającej metody badań służące do
kontroli automatyki do bram.
Natomiast prace związane ze wstępnym przygotowaniem, monta-
żem i programowaniem mogą być wykonane również przez personel
bez specjalnych kwalifikacji, pod warunkiem ścisłego przestrzegania
wszystkich zaleceń zawartych w niniejszej instrukcji - wraz z kolej-
nością ich wykonywania - a w szczególności uwag opisanych w
KROKU 1.
Przed rozpoczęciem montażu przeprowadź następujące kon-
trole:
upewnij się czy poszczególne urządzenia przeznaczone do automatyza-
cji nadają się do instalacji, która ma zostać zrealizowana. Sprawdź ze
szczególną uwagą dane zawarte w punkcie Dane techniczne. Nie przy-
stępuj do montażu, jeśli choć jedno z urządzeń nie nadaje się do użycia.
– upewnij się czy urządzenia, tworzące zestaw wystarczą do zagwaranto-
Polski
4 – Polski
KROK 2
2.1 OPIS I PRZEZNACZENIE PRODUKTU
Wszystkie urządzenia składające się na niniejszy produkt służą do auto-
matyzacji 2-skrzydłowych bram garażowych lub wjazdowych (rys. 1a).
Ponadto produkt ten może być też wykorzystany do automatyzacji 1-
skrzydłowych bram garażowych i wjazdowych (rys. 1b).
Jakiekolwiek zastosowanie inne od opisanego w niniejszym punkcie
oraz użycie w warunkach otoczenia innych od tych wskazanych w
KROKU 3, jest niewłaściwe i zabronione!
Główna część automatyki składa się z dwóch siłowników elektromecha-
nicznych, z których każdy posiada silnik prądu stałego o napięciu 12V i
jedną przekładnię ślimakową. Jeden z siłowników posiada także wbudo-
waną Centralę sterującą.
Centrala steruje wszystkimi urządzeniami znajdującymi się w automatyce,
a także zasila je i zarządza ich skuteczną pracą. Składa się z płyty i wbu-
dowanego odbiornika radiowego, który odbiera polecenia wysłane przez
nadajnik. Ponadto Centralą można sterować również przy użyciu naścien-
nej klawiatury sterującej lub pary fotokomórek odpowiadających wyłącz-
nie za polecenie otwarcia.
Centrala może sterować różnymi manewrami, z których każdy może być
zaprogramowany i użytkowany wedle indywidualnych potrzeb.
Ponadto istnieją też różne funkcje specjalne, które pozwalają na persona-
lizację parametrów automatyki.
L’automazione è predisposta per l’uso di vari accessori che ne aumenta-
no la funzionalità e garantiscoAutomatyka jest przystosowana do podłą-
czenia różnych akcesoriów, które zwiększają jej funkcjonalność i zapew-
niają bezpieczeństwo. Do Centrali można wczytać między innymi do 150
przycisków nadajników MT4; do 4 klawiatur sterujących MK lub alterna-
tywnie do 4 par fotokomórek MP odpowiadających wyłącznie za polece-
nie otwarcia.
Poszczególne urządzenia są podłączane przy użyciu systemu “Bus”.
Redukuje on konieczność użycia złożonego połączenia pomiędzy
poszczególnymi urządzeniami, ponieważ przewiduje tylko jeden przewód
pomiędzy jednym urządzeniem a drugim.
Produkt wykorzystuje zasilanie elektryczne z sieci, a w przypadku zaniku
energii elektrycznej (black-out), posiada możliwość ręcznego wysprzęgle-
nia siłowników i ‘ręcznego’ przesunięcia skrzydeł bramy.
Istnieje możliwość otwarcia bramy również przy użyciu akumulatora bufo-
rowego (model MB), o ile znajduje się on na wyposażeniu instalacji.
2.2 CZĘŚCI POTRZEBNE DO WYKONANIA
KOMPLETNEJ INSTALACJI
Na rys. 2 pokazano wszystkie części potrzebne do wykonania kompletnej
instalacji, takiej jak na rys. 8.
Wykaz potrzebnych części:
[a] - siłownik elektromechaniczny z wbudowaną Centralą
[b] - siłownik elektromechaniczny bez Centrali
[c] - uchwyty przednie (do mocowania siłowników do bramy)
[d] - wsporniki tylne (do mocowania siłowników na ścianie)
[e] - klucze do ręcznego wysprzęglania siłowników
[f] - para fotokomórek mod. MP (na ścianę)
[g] - klawiatura sterująca mod. MK (na ścianę)
[h] - nadajnik przenośny mod. MT4
[i] - lampa ostrzegawcza mod. MF
[l] - drobne części metalowe (śruby, podkładki, itd.)
[m] - akumulator buforowy mod
OSTRZEŻENIE!
Niektóre części przedstawione na rys. 2 są opcjonalne i mogą
nie znajdować się w opakowaniu.
ZNAJOMOŚĆ PRODUKTU I PRZYGOTOWANIE DO MONTAŻU
1a 1b
a b
g i l me f
h
2
d
c
Polski – 5
Polski
4
mod. XW432 / mod. XW532: wysokość E = minimum 150 mm
F
E
3
161 mm
161 mm
110 mm
110 mm
742 mm
892 mm
444 mm
594 mm
model XW532
model XW432
KROK 3
KONTROLA WSTĘPNA PRZED MONTAŻEM
Przed przystąpieniem do montażu, upewnij się czy części produktu są
nienaruszone, czy wybrano odpowiedni model oraz czy produkt nadaje
się do montażu w danym otoczeniu.
WAŻNE – siłowniki mogą być użyte wyłącznie do automatyzacji bramy,
która działa w sposób skuteczny i bezpieczny. Nie mogą one także służyć
do rozwiązywania problemów wywołanych wadliwym montażem lub złą
konserwacją bramy.
3.1 SPRAWDZENIE WARUNKÓW OTOCZENIA I
BRAMY, KTÓRA MA ZOSTAĆ ZAUTOMATYZOWANA
Upewnij się czy konstrukcja mechaniczna bramy nadaje się do automa-
tyzacji i odpowiada lokalnym normom (ewentualnie sprawdź dane znajdu-
jące się na etykiecie bramy, o ile posiada ona taką informację).
• Wykonaj manewr Otwarcia i Zamknięcia poruszając ręcznie skrzydłami
bramy i upewnij się czy podczas całego ruchu występuje równe tarcie,
jednolite w każdym punkcie ruchu (nie mogą występować miejsca, w któ-
rych potrzeba użyć większej siły).
• Ręcznie ustaw skrzydła w jakiejkolwiek pozycji i zostaw je, sprawdzając
czy nie poruszą się.
• Upewnij się czy miejsce wokół siłowników pozwoli na ręczne wysprzę-
glanie skrzydeł w sposób łatwy i bezpieczny.
• Upewnij się czy powierzchnie wybrane do montażu poszczególnych
urządzeń są trwałe i zapewniają stabilne mocowanie.
• Upewnij się czy miejsca, w których zostaną zamontowane poszczegól-
ne urządzenia są bezpieczne i zapewniają ochronę przed przypadkowymi
uderzeniami.
• Upewnij się czy powierzchnie wybrane do mocowania fotokomórek są
płaskie i pozwalają na dobre osiowanie fotokomórek.
3.2 SPRAWDZENIE OGRANICZEŃ EKSPLOATACYJNYCH
Podczas montażu siłowników należy przymocować ich tylny wspornik na
ścianie (lub słupku) bramy a uchwyt, który przytrzymuje przednią część
siłownika na skrzydle bramy.
W celu sprawdzenia czy produkt odpowiada właściwościom danej bramy
oraz specyficznym potrzebom automatyzacji, należy przeprowadzić opi-
sane poniżej kontrole i sprawdzić zgodność ich wyników zarówno z dany-
mi podanymi w niniejszym punkcie, jak i z wartościami zawartymi w punk-
cie Dane techniczne produktu.
Upewnij się czy wymiary i ciężar skrzydeł bramy zawierają się w nastę-
pujących limitach.
W przypadku Kit XW4... wartości referencyjne to:
- maksymalna długość 1,80 m;
- maksymalna wysokość 2 m;
- maksymalny ciężar 180 kg.
W przypadku Kit XW5... wartości referencyjne to:
- maksymalna długość 2,50 m;
- maksymalna wysokość 2 m;
- maksymalny ciężar 250 kg.
Określ, na którym skrzydle bramy zostanie zamontowany siłownik z wbu-
dowaną Centralą, pamiętając o kierunku, z którego idzie linia elektryczna (o
ile istnieje ona już wcześniej), przewidziana do zasilania instalacji.
Upewnij się czy na każdym skrzydle i na przylegającej do niego ścianie
(lub słupku) znajduje się wystarczająca ilość miejsca, która umożliwi mon-
taż siłownika. W związku z tym pamiętaj o wysokościach wskazanych na
rys. 3-4-5-6-7 oraz o następujących uwagach:
Rys. 3: wskazuje wymiary całkowite siłownika.
Rys. 4: wskazuje miejsce w pionie
, które należy przewidzieć pod mon-
taż siłownika. Wymiar “E” wskazuje minimalną wysokość od ziemi.
Wymiar “F” (maksymalna wysokość od ziemi) zależy od wysokość dane-
go skrzydła.
Rys. 5: wskazuje miejsce w poziomie
, które należy przewidzieć pod
montaż tylnego wspornika siłownika. Dokładną wysokość, na której nale-
ży umieścić wspornik obliczamy korzystając z punku 01 w KROKU 5.
Rys. 6: wskazuje minimalny wymiar “G”, który należy zachować pomię-
dzy skrzydłem a ewentualną przeszkodą (ściana, trawnik, itd) przy otwar-
tej bramie. Pamiętaj – Wymiar ten musi zostać pobrany od wierzchołka
siłownika.
Rys. 7: wskazuje maksymalny wymiar “D” jaki musi być zachowany
pomiędzy osią obrotu skrzydła a powierzchnią ściany, na której zostanie
zamocowany tylny wspornik siłownika.
Uwaga! – Jeśli wynik tych kontroli nie odpowiada zaleceniom,
oznacza to, że niniejszy produkt nie może zostać wykorzystany
do automatyzacji danej bramy.
Polski
6 – Polski
5
6
model XW4
32:
wartość G = minimum 165 mm
model XW532:
wartość G = minimum 200 mm
G
7
model XW432:
wartość D =
maksimum 150 mm
model XW532:
wartość D =
maksimum 230 mm
D
KROK 4
4.1 WSTĘPNE PRACE PRZYGOTOWAWCZE
4.1.1 – Typowa instalacja
Rys. 8 pokazuje przykładową instalację automatyki wykonaną przy użyciu
różnych elementów zestawu Moovo. Są one rozmieszczone i złożone
według klasycznego schematu. Są to:
a - Siłownik elektromechaniczny z wbudowaną Centralą
b - Siłownik elektromechaniczny bez Centrali
c - Wsporniki tylne (na ścianę)
d - Uchwyty przednie (na skrzydło)
e - Para fotokomórek (na ścianę)
f - Lampa ostrzegawcza
g - Klawiatura sterująca (na ścianę)
h - Para słupków pod fotokomórki
i - Blokady mechaniczne przy Otwarciu (Pamiętaj – Ruch skrzydła
może być ograniczany naturalną blokadą taką jak ściana, obramowanie
trawnika, itd. lub można skorzystać z ogranicznika mechanicznego, który
znajduje się w siłowniku).
l - Blokada mechaniczna przy Zamknięciu
4.1.2 – Określenie miejsca montażu poszczególnych części
Korzystając z rys. 8, ustal przybliżone miejsce montażu każdej części
przewidzianej w instalacji.
4.1.3 – SWybór skrzydła bramy, na którym zostanie zamonto-
wany siłownik z Centralą
Siłownik z wbudowaną Centralą jest fabrycznie przygotowany do montażu
na Skrzydle 1 (tzn. na tym, które otwiera się jako pierwsze podczas
manewru Otwarcia). W związku z tym - postępując wedle zaleceń opisa-
nych w punkcie D - ustal, które ze skrzydeł danej bramy jest Skrzydłem 1.
4.1.4 – Określenie SKRZYDŁA 1 i SKRZYDŁA 2bramy
Istnieją dwa rodzaje 2-skrzydłowych bram garażowych (lub wjazdowych):
bramy, w których jedno skrzydło nachodzi na drugie, w chwili zamknię-
cia (rys. A), i bramy gdzie skrzydła są niezależne, nie nachodzą na siebie
(rys. B).
Skrzydła tych 2 rodzajów bram są określone w następujący sposób:
- “Skrzydło 1” (otwiera się jako pierwsze podczas manewru Otwarcia);
- “Skrzydło 2” (otwiera się jako drugie podczas manewru Otwarcia).
Pamiętaj - W bramach ze “skrzydłem nachodzącym” (rys. A) podczas
manewru Otwarcia jako pierwsze otwiera się skrzydło nachodzące.
UWAGA!
Jeśli jesteś zmuszony do montażu siłownika z Centralą na Skrzy-
dle 2 (na przykład w celu wykorzystania linii zasilania, która znaj-
duje się w pobliżu tego właśnie skrzydła) przestrzegaj zaleceń opi-
sanych w KROKU 6.1.
Jeśli brama przeznaczona do automatyzacji jest bramą 1-skrzydło-
wą, skorzystaj z zaleceń opisanych w KROKU 6.1.
4.1.5 – Wybór schematu podłączenia urządzeń
Przewidziano połączenie typu “Bus” - przy użyciu jednego, dwużyłowego
przewodu - pomiędzy wszystkimi urządzeniami składającymi się na insta-
lację. Przy tego rodzaju połączeniu, dane pomiędzy urządzeniami są prze-
kazywane drogą kablową, przy wykorzystaniu specjalnego protokołu
zwanego Bus-Moovo”. Uwaga! – do instalacji można podłączyć wyłącz-
nie urządzenia, które obsługują ten protokół.
AB
Polski – 7
Polski
8
c
d
c
d
g
f
h
i
l
i
h
a b
e e
TABELA 1 – Dane techniczne przewodów elektrycznych (uwaga nr 1)
Podłączenie Rodzaj przewodu Lunghezza max consentita
A - Przewód LAMPY OSTRZEGAWCZEJ Przewód 2 x 1,0 mm
2
10 m (patrz punkt 4.2)
B - Przewód ZASILANIA Przewód 3 x 1,5 mm
2
(uwaga 2) 30 m
C - Przewód SILNIKA Przewód 3 x 1,5 mm
2
10 m
D - Przewód BUS Przewód 2 x 0,5 mm
2
20 m (patrz punkt 4.2)
Uwaga nr 1 – Przewody potrzebne do wykonania instalacji (nie na wyposażeniu) są zależne od ilości i rodzaju elementów, z któ-
rych będzie złożona instalacja.
Uwaga nr 2 – Jeśli przewód zasilania znajdujący się na wyposażeniu jest zbyt krótki, zastąp go przewodem tego samego typu.
Praca ta musi być wykonana przez doświadczony i wykwalifikowany personel - patrz rozdział “Czynności zastrzeżone dla
wykwalifikowanego technika”.
UWAGA! – Użyte przewody muszą być odpowiednie do otoczenia, w którym odbywa się montaż; na przykład w przy-
padku montażu na zewnątrz zaleca się przewód typu H07RN-F.
9
A
B
C
D
D
D
D
D
Polski
8 – Polski
W sieci “Bus” urządzenia mogą być połączone przy wykorzystaniu róż-
nych schematów. W każdej z opisanych konfiguracji, poszczególne urzą-
dzenia stają się węzłem sieci. Oto możliwe schematy połączenia:
gwiaździsty: w tym schemacie każde urządzenie jest samodzielne
ponieważ jest podłączone bezpośrednio do 2 zacisków “Bus” na Centrali
łańcuchowy: w tym schemacie jedno urządzenie jest podłączone do
drugiego, a to z kolei do następnego, jak pierścienie w łańcuchu. W
związku z tym tylko pierwsze urządzenie łańcucha jest podłączone do 2
zacisków “Bus” na na Centrali.
mieszane: schemat ten jest połączeniem dwóch konfiguracji opisa-
nych powyżej.
W celu wyboru schematu połączeń, który będzie najlepiej nadawał się do
podłączenia wszystkich urządzeń przewidzianych w danej instalacji, sko-
rzystaj z przykładu przedstawionego na rys. 9 / rys. 22. Zaleca się by
pierwszym urządzeniem podłączonym bezpośrednio do Centrali była lam-
pa ostrzegawcza.
4.1.6 – Kontrola narzędzi potrzebnych do wykonania pracy
Przed rozpoczęciem montażu, upewnij się czy masz wszystkie urządzenia
i materiały potrzebne do wykonania pracy (przykład na rys. 10). Ponadto
upewnij się czy jest to materiał w dobrym stanie i zgodny z lokalnymi nor-
mami w materii bezpieczeństwa.
4.1.7 – Prace przygotowawcze
Wykonaj prace przygotowawcze związane z przygotowaniem bruzd pod
osłony przewodów elektrycznych lub położeniem zewnętrznych korytek,
następnie przymocuj powyższe osłonki do betonu i wykonaj inne prace
wstępne, niezbędne do przygotowania wybranego miejsca montażu
UWAGA! – Zaplanuj rozmieszczenie krańców osłon, w których będą
biegły przewody elektryczne, tak by wypadały w pobliżu miejsc
montażu poszczególnych elementów.
Pamiętaj:
• Osłony mają za zadanie chronić przewody elektryczne i zapobiegać ich
przypadkowemu przerwaniu, na przykład w wyniku uderzenia.
• “Stałe” urządzenia sterujące mogą być umieszczone w pobliżu bramy,
ale z dala od jej części ruchomych.
4.2 PRZYGOTOWYWANIE KABLI ELEKTRYCZNYCH
Aby przygotować kable elektryczne, niezbędne dla Waszej instalacji, nale-
ży odwołać się do rys. 9 oraz do “Tabeli 1 - Parametry techniczne kabli
elektrycznych”. Ponadto należy stosować się do następujących zaleceń:
– W konfiguracji “na gwiazdę” długość pojedynczego kabla, który
łączy urządzenie z centralą NIE powinna przekraczać 20 m
.
– W konfiguracji “łańcuchowej” suma długości każdego kabla zasto-
sowanego do połączenia ze sobą dwóch urządzeń, które następnie
zostaną podłączone do centrali, NIE powinna przekraczać 20 m
.
– Jeżeli pomiędzy centralą a sygnalizującą lampą ostrzegawczą
zostaną podłączone inne urządzenia, należy zastosować dla tych
urządzeń ten sam kabel, który został zastosowany dla lampy ostrze-
gawczej.
– Operacje układania kabli elektrycznych oraz ich podłączenie do
różnych urządzeń powinny być wykonywane podczas instalacji kom-
ponentów.
10
Polski – 9
Polski
KROK 5
MONTAŻ ELEMENTÓW AUTOMATYKI
OSTRZEŻENIA
Nieprawidłowy montaż może spowodować poważne urazy u osób
wykonujących instalację oraz jej przyszłych użytkowników.
• Przed rozpoczęciem montażu automatyki, wykonaj wstępną kon-
trolę opisaną w KROKU 3.
Mocowanie na ścianie tylnego wspornika siłownika
By przymocować do ściany lub do słupka bramy tylny wspornik siłownika
należy określić miejsce jego montażu - w pionie i w poziomie - w następu-
jący sposób:
Pozycja pionowa (rys.4)
: postępuj zgodnie z ogólnymi informacjami
zawartymi w KROKU 3 i zilustrowanymi na rys. 4; następnie, po wybraniu
pozycji, zaznacz ołówkiem poziomą linię na ścianie (lub na słupku).
Pozycja pozioma (rys.5)
: w celu ustalenia pozycji poziomej tylnego
wspornika siłownika (wymiar B na rys. 11), należy wykonać następujące
czynności:
01. Zgodnie ze wskazaniami rys. 11 zaznacz na ścianie (lub na słupku)
wymiar D.
02. Dodaj wymiar D do każdego z wymiarów C wskazanych poniżej
(patrz także rys. 12). Wymiary C odpowiadają możliwemu montażo-
wi części, z których składa się tylny wspornik siłownika.
Każda z uzyskanych w ten sposób wartości będzie przedstawiać
możliwy wymiar A (patrz rys. 11):
03. Teraz ustaw skrzydło bramy w żądanej pozycji maksymalnego otwar-
cia (pamiętaj o ostrzeżeniu z KROKU 3.2) i zmierz stopień kąta otwar-
cia skrzydła, korzystając z “goniometru” przedstawionego na ostat-
niej stronie instrukcji.
04. W Tabeli 2 wybierz kąt najbliższy do zmierzonego kąta i – przecho-
dząc do następnej kolumny “A” – sprawdź, który z wymiarów A,
znajdujących się przed punktem 02, jest najbliższy wartości wskaza-
nej w kolumnie “A”.
WAŻNE! – Poniższe etapy montażu (KROK 5) pokazują “mechanicz-
ny” montaż jednego siłownika. Jeśli brama przeznaczona do automa-
tyzacji jest bramą dwuskrzydłową, powtórz czynności w celu zamon-
towania drugiego siłownika. Zwłaszcza podczas montażu siłownika z
Centralą skorzystaj z uwag zawartych w KROKU 4, by prawidłowo
wybrać skrzydło bramy, na którym powinien on zostać umieszczony.
05. Przechodząc do kolumny “B”, sprawdź sugerowany wymiar B
(odpowiadającą kątowi otwarcia skrzydła). Następnie zaznacz jego
wartość na ścianie (lub na słupku), rysując pionową linię.
UWAGA Im bardziej różnią się od siebie wartości A i B tym
bardziej ruch skrzydeł bramy będzie nierówny (z tendencją do
przyspieszania w niektórych momentach manewru). W związku
z tym - by zagwarantować bardziej regularny ruch skrzydeł oraz
konieczność użycia mniejszej siły przez siłownik - ważne jest by
wymiar B był podobny do wymiaru A. Jeśli zajdzie taka potrze-
ba, wymiar B można trochę dostosować do wartości sugerowa-
nej w Tabeli 2.
06. Pamiętając o wartości wybranej podczas obliczeń
wymiaru A,
wykorzystaj wymiar C (który tworzy tę wartość), by złożyć części,
które składają się na tylny wspornik siłownika (rys. 12 i 13).
UWAGA! – Ważne jest by upewnić się czy w wyniku konfiguracji
przewidzianej do montażu wspornika, tylna część siłownika nie
będzie dotykać ściany lub słupka, kiedy siłownik zostanie już
zamontowany.
INSTALACJA: MONTAŻ I PODŁĄCZENIE POSZCZEGÓLNYCH ELEMENTÓW
11
B
C
A
D
12
“oś obrotu B” “oś obrotu B”
“oś obrotu B”
“oś obrotu B”
model XW532
model XW432
T
120°
110°
100°
90°
Amm
100
130
140
160
180
200
250
Bmm
160
160
150
140
130
130
120
TABELA 2
T
130°
115°
120°
110°
100°
95°
90°
Amm
200
180
160
160
160
150
150
150
140
130
Bmm
100
130
140
160
180
200
220
240
260
280
Polski
10 – Polski
07. Przyłóż wspornik do ściany, tak by narysowana uprzednio linia pio-
nowa (wymiar B) zbiegała się z “osią obrotu B” wspornika (patrz rys.
11). Jednocześnie sprawdź także czy znajduje się ona w osi z
uprzednio narysowaną linią poziomą. Następnie przy użyciu ołówka
zaznacz miejsca wykonania otworów (rys. 14).
08. Przy użyciu wiertarki wykonaj w ścianie otwory, włóż w nie kołki (mini-
mum 8 mm; nie zawarte w zestawie) i zamocuj wspornik korzystając
z odpowiednich śrub i podkładek.
Ważne – Sprawdź czy wspornik jest idealnie wypoziomowany -
otwory na uchwytach pozwalają skorygować podczas montażu
ewentualne małe rozbieżności w osiowaniu (rys. 15).
Pamiętaj – Śruby potrzebne do mocowania części do ściany nie
znajdują się w zestawie, ponieważ ich rodzaj zależy od materiału i
grubości ściany, na której montaż będzie wykonywany.
09. Przy użyciu zacisku, zamocuj prowizorycznie na skrzydle bramy
uchwyt przedni, ustawiając go w odległości M od “osi obrotu B”
wspornika tylnego i tak by znajdował się od niego niżej o wartość N
(patrz rys. 16).
Rada – By ułatwić pomiar N zaleca się zamocowanie na płycie
wspornika, przy użyciu zacisku, prostego drążka w pobliżu “osi obro-
tu B”.
10. Weź siłownik i włóż jego przednią część w przedni uchwyt tak, aby
kołek uchwytu wszedł w otwór znajdujący się na wózku siłownika
(rys. 17).
11. Następnie, trzymając siłownik uniesiony, ręcznie otwórz skrzydło bra-
my – płyta wspornika musi wejść w otwór, znajdujący się na tylnej
ścianie siłownika (oś obrotu B) płyty (rys. 18).
12. Zamocuj siłownik do tylnego wspornika przy użyciu śruby, nakrętki i
podkładki, które znajdują się na wyposażeniu (rys. 19).
13
14
15
16
model XW432: M = 682 mm / N = 30 mm
model XW532: M = 832 mm / N = 30 mm
M
N
M
N
17
18
Polski – 11
Polski
WAŻNE – Dokręć mocno nakrętkę a następnie poluzuj ją o około pół
obrotu tak, aby siłownik mógł w łatwy sposób obracać się na wspor-
niku.
13. Przymocuj siłownik do sworznia na przednim uchwycie, przy użyciu
śruby, znajdującej się na wyposażeniu (dokręć silnie) (rys. 20).
14. Wysprzęglij siłownik używając do tego specjalnego klucza (patrz roz-
dział Ręczne wysprzęglanie i zasprzęglanie siłownika w części
“DOKUMENTACJA TECHNICZNA”) i wykonaj ręcznie kilka manew-
rów otwarcia i zamknięcia bramy, w celu sprawdzenia następujących
punktów:
- śruba tylnego wspornika nie może być dociśnięta zbyt mocno;
- wózek siłownika musi swobodnie przesuwać się po przekładni śli-
makowej.
15. Jeśli instalacja nie posiada blokad mechanicznych na ziemi, które
ograniczałyby manewr otwarcia skrzydła bramy, wykonaj następują-
cą operację.
Przy wysprzęglonym siłowniku, ustaw skrzydło bramy w pozycji
maksymalnego otwarcia, określonej wcześniej w punkcie 03.
Następnie, używając klucza ampulowego, poluzuj lekko śrubę bloka-
dy mechanicznej i przesuń ją aż do ogranicznika wózka. Następnie
dokręć silnie śrubę blokady mechanicznej (rys. 21).
16. Po wykonaniu wszystkich czynności montażowych przymocuj osta-
tecznie przedni uchwyt do skrzydła bramy.
WAŻNE Podczas wykonywania czynności związanych z przy-
gotowywaniem otworów i mocowaniem, uchwyt musi znajdo-
wać się cały czas w ustalonej pozycji, podtrzymywany przy
pomocy zacisku aż do ostatecznego montażu. Na zakończenie
zdejmij zacisk.
–––––––––––––––––––
17. Jeśli brama przeznaczona do automatyzacji ma dwa skrzy-
dła, powtórz czynności opisane w KROKU 5 w celu zainsta-
lowania drugiego siłownika.
19
R8 x 24
M8
V8 x 35
20
V4 x 10
21
Polski
12 – Polski
22
SCHEMAT POŁĄCZENIA
URZĄDZEŃ PRZY UŻYCIU SYSTEMU “BUS”
KROK 6
MONTAŻ I PODŁĄCZENIA ELEKTRYCZNE DO CENTRALI
URZĄDZEŃ, SKŁADAJĄCYCH SIĘ NA INSTALACJĘ
Zamontuj i podłącz urządzenia przewidziane w instalacji, korzystając z
uwag opisanych w poniższych KROKACH oraz przykładu z rys. 22.
UWAGA! Błędne podłączenie może doprowadzić do uszkodzeń
lub niebezpiecznych sytuacji, w związku z tym skrupulatnie prze-
strzegaj wskazanych podłączeń.
By dostać się do Centrali sterującej, zdejmij pokrywę siłownika z Centralą,
odkręcając śrubokrętem dwie śruby, które znajdują się po bokach (patrz
rysunek z boku).
Lampa ostrzegawcza
Para fotokomórek Klawiatura
Polski – 13
Polski
6.2 MONTAŻ I PODŁĄCZENIE SIŁOWNIKA
BEZ CENTRALI
Jeśli instalacja przewiduje użycie dwóch siłowników, siłownik bez Centrali
należy połączyć z siłownikiem z wbudowaną Centralą, w następujący
sposób:
01. Zdejmij pokrywę siłownika, odkręcając śrubokrętem śruby znajdują-
ce się po bokach.
02. Rys. 23:
Poluzuj przelotkę i włóż w jej otwór przewód podłączeniowy.
03. Rys. 24:
Podłącz żyły przewodu do listwy zaciskowej, uwzględniając istnieją-
ce oznaczenia. Na zakończenie, zaciśnij przelotke, mocując prze-
wód do siłownika.
04. Rys. 25:
Na siłowniku z wbudowaną Centralą, poluzuj przelotkę i włóż w jej
otwór przewód podłączeniowy drugiego siłownika.
23
24
25
Polski
14 – Polski
6.1 USTAWIENIE CENTRALI W CELU UMOŻLIWIENIA
PRACY NA “SKRZYDLE 2” LUB W CELU AUTOMATY-
ZACJI BRAMY WJAZDOWEJ 1-SKRZYDŁOWEJ
Na rys. A przedstawiono fabryczne ustawienie mostka elektrycznego
Sel”.
Konfiguracja ta sprawia, że siłownik z Centralą może być zainstalowany
wyłącznie na bramie wjazdowej 2-skrzydłowej
, a konkretnie na Skrzydle
1 takiej bramy (Pamiętaj – Identyfikacja “Skrzydła 1” i “Skrzydła 2” zosta-
ła opisana w KROKU 4).
Zmiana pozycji mostka elektrycznego “Sel” i ustawienie go w pozy-
cji wskazanej na rys. B, jest konieczne tylko w następujących przy-
padkach:
– Jeśli niezbędny jest montaż siłownika z Centralą na Skrzydle 2
bramy
wjazdowej 2-skrzydłowej (na przykład w celu wykorzystania obecności
energii elektrycznej w pobliżu tego skrzydła).
– Jeśli brama do automatyzacji jest bramą 1-skrzydłową
.
rys. A
rys. B
6.3 MONTAŻ I PODŁĄCZENIE LAMPY
OSTRZEGAWCZEJ mod. MF
Jest to urządzenie świetlne sygnalizujące manewr w toku. Lampa jest
podłączona także do systemu autodiagnostycznego Centrali i w przypad-
ku wystąpienia anomalii pracy, sygnalizuje rodzaj zaistniałego problemu
poprzez określone sekwencje mignięć (patrz punkt “Co robić gdy...”).
W celu montażu i podłączenia lampy ostrzegawczej wykonaj następujące
czynności:
01. Rys. 27:
Zdejmij jedną z dwóch przeźroczystych nasadek, przekręcając ją w
kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara a następnie odłóż
ją na bok.
02. Rys. 28:
Wciśnij jednocześnie - dwoma palcami jednej ręki - dwa wpusty znaj-
dujące się u dołu
, a drugą ręką zdejmij zewnętrzną pokrywę lampy
ostrzegawczej.
03. Rys. 29:
Przy użyciu wiertarki wykonaj otwór - na tylnej obudowie lampy
ostrzegawczej - w miejscach przeznaczonych do mocowania przy
użyciu śrub i do przełożenia przewodów.
05. Rys. 26:
a) Wyjmij z gniazda listwę zaciskową zasilania, by ułatwić odkręcenie
śrub 3 zacisków.
b) Podłącz żyły przewodu, uwzględniając oznaczenia znajdujące się
na listwie zaciskowej, a potem włóż ją ponownie do gniazda.
c) Na zakończenie zaciśnij przelotkę, mocując przewód do siłownika.
26
27
28
29
Uwaga! – nie wolno montować produktu w miejscach innych
niż wskazane.
Polski – 15
Polski
08. Rys. 33:
Na siłowniku z wbudowaną Centralą, poluzuj przelotkę znajdującą
się na środku i włóż w jej otwór przewód podłączeniowy lampy
ostrzegawczej.
09. Rys. 34:
a) Na Centrali, wyjmij z obsady listwę zaciskową przeznaczoną do
podłączenia BUS, by łatwo odkręcić śruby 2 zacisków.
b) Podłącz żyły przewodu, uwzględniając oznaczenia znajdujące się
na listwie zaciskowej i odłóż ją z powrotem na miejsce.
c) Na zakończenie zaciśnij przelotkę, mocując przewód do siłownika.
04. Przymocuj, przy użyciu odpowiednich śrub, obudowę lampy ostrze-
gawczej do ściany, przekładając przewody przez przygotowany
uprzednio otwór.
05. Rys. 30:
a) Połącz pomiędzy sobą żyły dwóch przewodów i podłącz je do
listwy zaciskowej
b) Zablokuj przewód przy użyciu specjalnej opaski.
06. Rys. 31:
Włóż zewnętrzną pokrywę lampy ostrzegawczej na miejsce - usły-
szysz kliknięcie obu wpustów.
07. Rys. 32:
Włóż przezroczystą nasadkę na miejsce i obróć ją w kierunku zgod-
nym z ruchem wskazówek zegara. Pamiętaj, że nasadka musi zazę-
bić się z obudową lampy ostrzegawczej.
31
32
30
33
34
Polski
16 – Polski
6.4 MONTAŻ I PODŁĄCZENIE
FOTOKOMÓREK mod. MP
Parę fotokomórek tworzy fotokomórka nadająca (zwana TX) oraz fotoko-
mórka odbierająca (zwana RX). TX i RX są oznaczone przy użyciu etykiety
znajdującej się wewnątrz pokrywy. Każda z fotokomórek jest montowana
na jednym z boków przejścia i podłączana do Centrali za lampą ostrze-
gawczą, przy użyciu przewodu BUS.
Fotokomórki to urządzenia zabezpieczające, które pozwalają na wykrycie
przeszkód znajdujących się na łączącej je linii optycznej. Instalacja może
zawierać maksymalnie do 6 par fotokomórek zabezpieczających
oraz jed-
ną parę fotokomórek sterujących wyłącznie manewrem Otwarcia (w przy-
padku montażu dodatkowych fotokomórek zapoznaj się z ramką Wybór
trybu działania pary fotokomórek”).
By zamontować i podłączyć jedną parę fotokomórek postępuj w następu-
jący sposób:
01. Rys. 35:
Zdejmij zewnętrzną pokrywę, która zasłania śrubę, naciskając z
boku, zgodnie z ilustracją przedstawioną na rysunku.
02. Rys. 36:
Przy użyciu śrubokręta, otwórz i wyjmij tylną ściankę fotokomórki.
03. Rys. 37:
a) Przy użyciu wiertarki wykonaj otwór w tylnej ściance, w miejscu,
przez które należy przełożyć przewody.
b) Przymocuj tylnią ściankę fotokomórki do ściany przy użyciu odpo-
wiednich śrub, przekładając przewody przez przygotowany uprzed-
nio otwór.
04. Rys. 38:
a) Połącz pomiędzy sobą żyły obu przewodów i zamocuj je do listwy
zaciskowej.
b) Włóż listwę zaciskową na złączkę męską, który znajduje się z tyłu
fotokomórki.
WAŻNE! – Przed zamknięciem fotokomórki wybierz przy użyciu
odpowiedniego mostka elektrycznego tryb pracy fotokomórek (patrz
ramka “Wybór trybu pracy pary fotokomórek”).
05. Rys. 39:
Załóż z powrotem obudowę, tak by zazębiła się ona z tylną ścianką
fotokomórki.
06. Rys. 40:
Zamocuj obudowę fotokomórki do jej tylnej ścianki przy użyciu śrub,
znajdujących się na wyposażeniu. Na zakończenie załóż z powrotem
zewnętrzną pokrywę, która zasłania śrubę, tak jak pokazano na
rysunku.
35
36
37
39
40
38
Polski – 17
Polski
W instalacjach automatyki do bramy skrzydłowych można w każdej chwili zamontować dodatkowe pary fotokomórek.
Można dodać maksymalnie do 6 par fotokomórek bezpieczeństwa (przykład A-B-C-D-E-F na rys. 54) i 1 parę sterującą (przykład G na rys. 54),
która odpowiada jedynie za manewr Otwarcia.
Prawidłowe rozmieszczenie par fotokomórek pokazano na rys. 54.
Aby Centrala rozpoznawała pojedynczą parę fotokomórek oraz przypisaną im funkcję, należy wykonać adresowanie fotokomórek poprzez wło-
żenie jednego lub dwóch mostków elektrycznych (Tabela 3) lub bez mostka elektrycznego (Tabela 3). Dzięki temu, kiedy Centrala otrzyma
sygnał pochodzący od fotokomórek, wyda silnikowi polecenie wykonania odpowiedniego manewru.
Musisz przeprowadzić operację adresowania zarówno w fotokomórce TX jak i w fotokomórce RX w następujący sposób:
Fotokomórki “A-B-C-D-E-F
Pamiętaj o następujących ostrzeżeniach:
mostki elektryczne muszą być ustawione na obu fotokomórkach przy użyciu tej samej konfiguracji
;
• konfiguracja użyta na jednej parze fotokomórek NIE może być ponownie wykorzystana na innej parze.
W celu zaprogramowania par fotokomórek (o ile znajdują się one w danej instalacji) postępuj w następujący sposób:
01. Otwórz pokrywę fotokomórki.
02. Znajdź na rys. 54 pozycję montażu fotokomórek, które chcesz zaprogramować.
03. Wybierz w Tabeli 3 żądaną konfigurację i załóż mostki elektryczne w obu fotokomórkach.
Fotokomórki “G
Pamiętaj o następujących ostrzeżeniach:
• Fotokomórki te pełnią odmienną rolę (sterują automatyką), w związku z tym należy umieścić je w pewnej odległości od pozostałych by uniknąć
ewentualnych zakłóceń.
• Fotokomórki te są zasilane nawet wówczas, gdy automatyka nie jest aktywna. Jeśli instalacja posiada akumulator buforowy, fotokomórki te
obniżą jego normalną długość życia, wykorzystując jego zasilanie w przypadku braku energii elektrycznej (partrz KROK 6.6).
W celu programowania tych fotokomórek (o ile są one przewidziane w instalacji), nie trzeba zakładać żadnego mostka elektrycznego (patrz
Tabela 3).
WYBÓR TRYBU PRACY PARY FOTOKOMÓREK
TABELA 3
Para Fotokomórek Mostki elektryczne
A Fotokomórki h = 50 cm
(działają gdy brama wykonuje
manewr Zamknięcia)
B Fotokomórki h = 100 cm
(działają gdy brama wykonuje
manewr Zamknięcia)
C Fotokomórki h = 50 cm
(działają gdy brama wykonuje
manewr Otwarcia lub Zamknięcia)
D Fotokomórki h = 100 cm
(działają gdy brama wykonuje
manewr Otwarcia lub Zamknięcia)
Para Fotokomórek Mostki elektryczne
E Fotokomórki po prawej
(działają gdy brama wykonuje
manewr Otwarcia)
F Fotokomórki po lewej
(działają gdy brama wykonuje
manewr Otwarcia)
G Fotokomórki sterują wyłącznie
Otwarciem bramy
54
Polski
18 – Polski
6.5 MONTAŻ I PODŁĄCZENIE KLAWIATURY
STERUJĄCEJ mod. MK
Klawiatura sterująca to urządzenie do montażu naściennego, które steru-
je automatyką przy użyciu systemu Bus. W jednej instalacji można podłą-
czyć do 4 klawiatur sterujących. Mogą być one zaprogramowane w
dwóch trybach: tryb normalny
(każdy przycisk wykonuje konkretną przy-
pisaną mu funkcję – tryb ustawiony fabrycznie) oraz tryb bezpieczeństwa
(by sterować manewrem należy wybrać specjalny kod ustalony przez
użytkownika). Klawiatura sterująca jest podświetlana od tyłu by ułatwić
korzystanie z niej w przypadku braku światła.
By zamontować i podłączyć klawiaturę wykonaj następujące czynności:
01. Rys. 42:
Zdejmij osłonę klawiatury naciskając z boku, jak pokazano na
rysunku.
02. Rys. 43:
Przy użyciu śrubokręta, otwórz i zdejmij spód klawiatury.
03. Rys. 44:
a) Przy użyciu wiertarki zrób otwór w tylnej ściance, w miejscu, przez
którą będzie przeprowadzony przewód.
b) Zamocuj tylną ściankę klawiatury do ściany przy użyciu specjalnych
śrub, przekładając przewód przez przygotowany uprzednio otwór.
04. Rys. 45:
a) Podłącz żyły przewodu do odpowiednich zacisków.
b) Włóż złączkę przewodu w złączkę wtykową, która znajduje się na
tylnej części klawiatury.
05. Rys. 46:
Załóż z powrotem osłonę tak, aby zazębiła się ona o tylną ściankę
klawiatury.
06. Rys. 47:
Przymocuj osłonę klawiatury sterującej do tylnej ścianki przy użyciu
śruby, znajdującej się na wyposażeniu. Na zakończenie załóż z
powrotem zewnętrzną pokrywę, tak jak wskazano na obrazku.
44
47
46
45
43
42
Polski – 19
Polski
OSTRZEŻENIA
W celu zapewnienia długiego życia akumulatora buforowego należy pamiętać o
następujących ostrzeżeniach:
Akumulator buforowy jest urządzeniem przeznaczonym do wykorzystania w
nagłych sytuacjach: w związku z tym powinien być używany wyłącznie, gdy to
konieczne i w sposób zrównoważony. Jego nadmierne i stałe wykorzystywanie
może spowodować przegrzanie elementów, które z biegiem czasu mogą nie gwa-
rantować normalnej długości życia akumulatora.
• Unikaj pozostawiania automatyki zasilanej wyłącznie przez akumulator na okresy
dłuższe niż 1 dzień - mógłby rozładować się on nadmiernie, co wpłynie na jego
trwałość.
W związku z tym, jeśli przewiduje się wyjazd na dłużej z miejsca, gdzie jest zamon-
towana instalacja, zaleca się odłączyć akumulator buforowy od Centrali.
Gdy akumulator buforowy rozładuje się całkowicie, potrzeba 24 godzin by nałado-
wać go w pełni.
• W przypadku długich okresów nie korzystania z automatyki, w celu uniknięcia
ryzyka wycieku substancji szkodliwych, lepiej jest wyjąć akumulator i przechowy-
wać go w suchym miejscu.
–––––––––––––––––––
Utylizacja akumulatorai
Uwaga! – Zużyty akumulator zawiera szkodliwe substancje i w związku z
tym nie może być wrzucony do odpadów komunalnych. Trzeba zutylizo-
wać go korzystając z metody segregacji odpadów, przewidziane przez
lokalne normy.
6.6 MONTAŻ AKUMULATORA
BUFOROWEGO mod. MB
Akumulator buforowy o napięciu 12V i pojemności 2100mAh posiada
funkcję automatycznego ładowania. Jest on szczególnie przydatny w
przypadku nagłego zaniku energii elektrycznej (black-out). Siłownik z Cen-
tralą pozwala na montaż 1 akumulatora.
W zależności od typu i masy bramy, naładowany akumulator jest w stanie
zagwarantować autonomię pracy na około 6 – 7 następujących po sobie
cykli (1 cykl = Otwarcie - Zamknięcie).
By zamontować akumulator buforowy wykonaj następujące czynności:
01. Rys. 48:
Włóż akumulator buforowy do siłownika z wbudowaną Centralą, w
wolne miejsce obok Centrali.
02. Rys. 49:
Podłącz złączkę akumulatora do odpowiedniej złączki w Centrali.
UWAGA! – W związku z faktem, że akumulator buforowy
stanowi awaryjne zasilanie elektryczne, następny punkt (02
– elektryczne podłączenie akumulatora buforowego do
Centrali) może być wykonany dopiero po zakończeniu
wszystkich etapów montażu i programowania.
48
49
Polski
20 – Polski
PODŁĄCZENIE ZASILANIA
PIERWSZE WŁĄCZENIE I KONTROLA PODŁĄCZEŃ ELEKTRYCZNYCH
KROK 8
UWAGA! – Wszystkie czynności opisane poniżej w instrukcji będą
wykonywane na obwodach elektrycznych pod napięciem, a manew-
ry mogą być niebezpieczne! Zachowaj ostrożność podczas pracy.
Po podłączeniu Centrali do zasilania elektrycznego (rys. 50), dioda czer-
wona i dioda zielona (rys. 51) migną kilkakrotnie.
Po zakończeniu tego etapu, dioda czerwona zacznie migać regularnie,
informując w ten sposób o prawidłowym działaniu Centrali.
Uwaga! Jeśli czerwona dioda nie miga tak jak opisano zaleca się
odłączyć Centralę od zasilania elektrycznego i sprawdzić uważnie
wykonane podłączenia (więcej informacji w punkcie Co robić
gdy...”).
51
Zielona dioda “L2”Czerwona dioda “L1”
Przycisk “P1”
KROK 7
OSTRZEŻENIA!
– Znajdujący się na wyposażeniu przewód zasilania wykonany
z PVC powoduje, że produkt ten nadaje się do montażu w
pomieszczeniach. W przypadku montażu zewnętrznego należy
zaizolować cały przewód i zabezpieczyć go ochronną rurką lub
zastąpić go innym przewodem, na przykład typu H07RN-F.
– Ostateczne podłączenie
automatyki do sieci elektrycznej lub
zamiana przewodu dostarczonego na wyposażeniu mogą być
wykonane wyłącznie przez wykwalifikowanego i doświadczo-
nego elektryka, w poszanowaniu lokalnych norm bezpieczeń-
stwa oraz zaleceń zawartych w części “Czynności zastrzeżone
dla wykwalifikowanego technika”.
W celu wykonania prób działania i zaprogramowania automatyki, należy
podłączyć Centralę do zasilania włączając wtyczkę przewodu zasilają-
cego dostarczonego na wyposażeniu do gniazdka (rys. 50). Jeśli
gniazdko znajduje się z dala od automatyki, na tym etapie można korzy-
stać z przedłużacza.
50
Polski – 21
Polski
OSTRZEŻENIA przy programowaniu:
Zaleca się najpierw przeczytać opis procedur a dopiero potem przy-
stąpić do pracy, wykonując w sposób ciągły poszczególne etapy każdej
procedury.
• W niniejszej instrukcji przyciski nadajnika zostały oznaczone przy użyciu
numerów. Na rys. 52. przedstawiono zestawienie pomiędzy numerami a
poszczególnymi przyciskami nadajnika.
KROK 9
9.1 WCZYTYWANIE URZĄDZEŃ PODŁĄCZONYCH PRZY
UŻYCIU PRZEWODU “BUS” ORAZ POZYCJI
KRAŃCOWYCH “0” I “1” SKRZYDEŁ BRAMY
Po upewnieniu się, że Centrala działa w sposób prawidłowy, należy ją
zaprogramować, wykonując kolejno następujące czynności:
Pamiętaj – W trakcie wykonywania procedury można z niej w każdej
chwili zrezygnować (nie zapamiętując wykonanych czynności) wciskając 1
raz przycisk “P1” na Centrali (rys. 51). Poczynając od punktu 07, można
wyjść z procedury również wtedy, gdy zadziała jedno z urządzeń bezpie-
czeństwa (fotokomórki lub inne).
01. (na Bramie)
Wysprzęglij oba siłowniki przy użyciu specjalnego klucza (patrz roz-
dział Ręczne wysprzęglanie i zasprzęglanie siłownika w części
“DOKUMENTACJA TECHNICZNA”) i ręcznie ustaw oba skrzydła bra-
my w pozycji wskazanej na rys. 53. Następnie zasprzęglij siłowniki
ponownie.
02. (na Centrali)
Wciśnij i przytrzymaj, przez co najmniej 5 sekund przycisk “P1”, aż
do momentu, gdy wyłączy się zielona dioda a włączy się dioda czer-
wona (będzie paliła się aż do zakończenia procedury). Następnie
zwolnij przycisk i wykonaj następujące czynności:
03. (na Fotokomórkach bezpieczeństwa)
Pamiętaj – Czas na wykonanie tej kontroli jest nieograniczony.
O prawidłowym działaniu fotokomórek informuje migająca powoli dio-
da. Jeśli pali się ona światłem ciągłym lub jest zgaszona, oznacza to,
że trzeba poprawić osiowanie fotokomórek, starając się uzyskać jak
najwolniejsze miganie (im wolniej miga dioda, tym lepsze jest osiowa-
nie fotokomórek).
• dioda migająca w długich odstępach = poprawne osiowanie fotoko-
mórek;
• dioda paląca się światłem ciągłym
= nieprawidłowe osiowanie
(sprawdź ustawienie fotokomórek w linii);
• dioda zgaszona = nieprawidłowy montaż fotokomórek (sprawdź
podłączenie “Bus” fotokomórek).
04. (na Fotokomórkach sterujących
)
Wykonaj aktywację fotokomórek (o ile występują w danej instalacji),
przerywając jednej raz ich promień. Potwierdzeniem wykonanego
wczytania będzie 1 mignięcie lampy ostrzegawczej oraz 1 sygnał bip
klawiatury sterującej, o ile urządzenia te są przewidziane w instalacji.
05. (na Klawiaturach sterujących)
Wykonaj aktywację klawiatur sterujących (o ile występują w danej
instalacji) wciskając na każdej z nich 1 raz, jeden dowolny przycisk.
Potwierdzeniem wykonanego wczytania będą 2 szybkie sygnały (bip)
klawiatur sterujących lub jedno mignięcie lampy ostrzegawczej, o ile
jest ona przewidziana w instalacji.
06. (na Centrali)
Wciśnij i przytrzymaj, przez co najmniej 5 sekund przycisk “P1”, aż
zgaśnie zielona dioda. Następnie zwolnij przycisk.
07. (na Bramie)
Pamiętaj – poniższe manewry pozwalają Centrali na automatyczne
wczytanie pozycji “0 (Całkowite zamknięcie) i pozycji “1 (Całkowite
otwarcie), jak pokazano na rys. 54.
Centrala uruchamia samodzielnie 3 manewry, o których informuje
również lampa ostrzegawcza:
1 - Zamknięcie Skrzydła 2 a następnie zamknięcie Skrzydła 1.
2 - Otwarcie obu skrzydeł.
3 - Zamknięcie obu skrzydeł.
Po zakończeniu ostatniego manewru czerwona dioda gaśnie (= pro-
cedura zakończona), a następnie zaczyna ponownie migać z regular-
ną częstotliwością.
Uwaga! – Jak tylko rozpocznie się pierwszy manewr sprawdź
natychmiast czy:
a - Skrzydło 2 rusza przed Skrzydłem 1;
b - Skrzydło 2 rusza wykonując manewr Zamknięcia.
Jeśli wynik tych kontroli nie odpowiada powyższym zaleceniom,
natychmiast zatrzymaj procedurę wciskając 1 raz przycisk P1 na
Centrali. Następnie rozwiąż problem akorzystając z zaleceń opisa-
nych w KROKU 6.1 oraz problem b wymieniając między sobą żyły
elektryczne podłączone do zacisków “M+” i “M-”. na Centrali. Na
zakończenie ponownie przeprowadź procedurę opisana w podpunk-
cie 9.1.
Wczytywanie w przyszłości innych urządzeń podłączonych przy
użyciu systemu “Bus”
Jeśli w przyszłości zajdzie potrzeba montażu i wczytania innych urządzeń
podłączonych do Centrali przy użyciu systemu Bus, a procedura 9.1
została już wykonana w przeszłości, zawsze będzie istniała możliwość
wczytania nowych urządzeń przy użyciu tej samej procedury, wykonując
czynności opisane w punktach od 01 do 06. By zakończyć wczytywanie,
wciśnij 1 raz przycisk “P1” na Centrali.
PROGRAMOWANIE AUTOMATYKI
52
T1
T3
T2
T4
53
Skrzydło 1 Skrzydło 2
54
Pozycje 1 Pozycje 1
Pozycje 0
Polski
22 – Polski
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60
  • Page 61 61
  • Page 62 62
  • Page 63 63
  • Page 64 64
  • Page 65 65
  • Page 66 66
  • Page 67 67
  • Page 68 68
  • Page 69 69
  • Page 70 70
  • Page 71 71
  • Page 72 72
  • Page 73 73
  • Page 74 74
  • Page 75 75
  • Page 76 76
  • Page 77 77
  • Page 78 78
  • Page 79 79
  • Page 80 80
  • Page 81 81
  • Page 82 82
  • Page 83 83
  • Page 84 84
  • Page 85 85
  • Page 86 86
  • Page 87 87
  • Page 88 88
  • Page 89 89
  • Page 90 90
  • Page 91 91
  • Page 92 92
  • Page 93 93
  • Page 94 94
  • Page 95 95
  • Page 96 96
  • Page 97 97
  • Page 98 98
  • Page 99 99
  • Page 100 100
  • Page 101 101
  • Page 102 102
  • Page 103 103
  • Page 104 104
  • Page 105 105
  • Page 106 106
  • Page 107 107
  • Page 108 108
  • Page 109 109
  • Page 110 110
  • Page 111 111
  • Page 112 112
  • Page 113 113
  • Page 114 114
  • Page 115 115
  • Page 116 116
  • Page 117 117
  • Page 118 118
  • Page 119 119
  • Page 120 120
  • Page 121 121
  • Page 122 122
  • Page 123 123
  • Page 124 124
  • Page 125 125
  • Page 126 126
  • Page 127 127
  • Page 128 128
  • Page 129 129
  • Page 130 130
  • Page 131 131
  • Page 132 132
  • Page 133 133
  • Page 134 134
  • Page 135 135
  • Page 136 136
  • Page 137 137
  • Page 138 138
  • Page 139 139
  • Page 140 140
  • Page 141 141
  • Page 142 142
  • Page 143 143
  • Page 144 144
  • Page 145 145
  • Page 146 146
  • Page 147 147
  • Page 148 148
  • Page 149 149
  • Page 150 150
  • Page 151 151
  • Page 152 152
  • Page 153 153
  • Page 154 154
  • Page 155 155
  • Page 156 156
  • Page 157 157
  • Page 158 158
  • Page 159 159
  • Page 160 160
  • Page 161 161
  • Page 162 162
  • Page 163 163
  • Page 164 164
  • Page 165 165
  • Page 166 166
  • Page 167 167
  • Page 168 168
  • Page 169 169
  • Page 170 170
  • Page 171 171
  • Page 172 172
  • Page 173 173
  • Page 174 174
  • Page 175 175
  • Page 176 176
  • Page 177 177
  • Page 178 178
  • Page 179 179
  • Page 180 180
  • Page 181 181
  • Page 182 182
  • Page 183 183
  • Page 184 184
  • Page 185 185
  • Page 186 186
  • Page 187 187
  • Page 188 188
  • Page 189 189
  • Page 190 190
  • Page 191 191
  • Page 192 192
  • Page 193 193
  • Page 194 194
  • Page 195 195
  • Page 196 196
  • Page 197 197
  • Page 198 198
  • Page 199 199
  • Page 200 200
  • Page 201 201
  • Page 202 202
  • Page 203 203
  • Page 204 204
  • Page 205 205
  • Page 206 206
  • Page 207 207
  • Page 208 208
  • Page 209 209
  • Page 210 210
  • Page 211 211
  • Page 212 212
  • Page 213 213
  • Page 214 214
  • Page 215 215
  • Page 216 216
  • Page 217 217
  • Page 218 218
  • Page 219 219
  • Page 220 220
  • Page 221 221
  • Page 222 222
  • Page 223 223
  • Page 224 224
  • Page 225 225
  • Page 226 226
  • Page 227 227
  • Page 228 228
  • Page 229 229
  • Page 230 230
  • Page 231 231
  • Page 232 232
  • Page 233 233
  • Page 234 234
  • Page 235 235
  • Page 236 236
  • Page 237 237
  • Page 238 238
  • Page 239 239
  • Page 240 240
  • Page 241 241
  • Page 242 242
  • Page 243 243
  • Page 244 244

Moovo XW Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi