2
2 x 3 18 24
3 x 4 18 24
4 x 6 18 24
6 x 8 32 43
8 x 10 32 43
10 x 12 51 69
12 x 16 51 69
5 WYLOTOWA INSTALACJA RUROWA
Wylotowa instalacja rurowa powinna być prosta
i bezpośrednia. Tam gdzie jest to możliwe
zaleca się stosowanie tzw. ‘przerwanego’
połączenia w pobliżu wylotu zaworu. Cała
wylotowa instalacja rurowa powinna być
poprowadzona możliwie jak najkrótszą drogą
do punktu końcowego spustu medium w celu
jego usunięcia. Medium uwalniane przez zawór
bezpieczeństwa musi być odprowadzane do
bezpiecznego obszaru usuwania odpadów.
W warunkach roboczych następuje częsty upust
z zaworu pilotowego do atmosfery, gdyż upust
podczas pracy jest niewielki. W przypadku gdy
upust z zaworu pilotowego do atmosfery jest
niedopuszczalny, wylot zaworu pilotowego
powinien być podłączony do wylotowej
instalacji rurowej lub - za pośrednictwem
dodatkowej instalacji rurowej - z bezpiecznym
miejscem. Podczas projektowania wylotowej
instalacji rurowej należy unikać możliwości
oddziaływania ciśnienia wstecznego na zawór
pilotowy, chyba że jest to zawór odciążony.
Należy zapewnić możliwość odpowiedniego
odwadniania wylotowej instalacji rurowej, aby
zapobiec gromadzeniu się płynów za zaworem
głównym lub zaworem pilotowym.
Wylotową instalację rurową należy umieścić na
odrębnej podporze i zamocować odpowiednimi
obejmami, które będą w stanie wytrzymać
siły obciążenia wzdłużnego powstające w
chwili otworzenia się zaworu bezpieczeństwa.
Zawór bezpieczeństwa powinien być również
odpowiednio podparty, aby był w stanie
wytrzymać wszelkie kołysania boczne lub
wibracje instalacji.
Jeśli upust z zaworu pilotowego następuje do
instalacji znajdującej się pod ciśnieniem, należy
zadbać o to, aby zawór pilotowy był zaworem
odciążonym. Ciśnienie występujące podczas
upustu z zaworu ‘nieodciążonego’ będzie miało
niekorzystny wpływ na działanie zaworu i
nastawę ciśnienia.
Nie wolno używać łączników ani rur, których
średnica wewnętrzna jest mniejsza niż średnica
wylotowych połączeń zaworu.
4 WLOTOWA INSTALACJA RUROWA
Zawór należy zamontować możliwie jak
najbliżej zabezpieczanego zbiornika.
Zawór należy zamontować w pozycji pionowej
bezpośrednio na końcówce wylotowej ze
zbiornika ciśnieniowego lub na króćcu
zapewniającym bezpośredni, niezakłócony
przepływ medium pomiędzy zbiornikiem i
zaworem. Montaż zaworu bezpieczeństwa w
innym niż wyżej zalecane położeniu będzie miał
niekorzystny wpływ na działanie zaworu.
Zaworu nie należy nigdy montować na łączniku,
którego średnica wewnętrzna jest mniejsza niż
średnica wlotowego połączenia zaworu.
Zawory gwintowane mają spłaszczenia na
wlotowej szyjce korpusu w celu ułatwienia ich
montażu. Podczas montażu rury wylotowej
należy posłużyć się pomocniczym kluczem
maszynowym, umieszczonym na wylotowej
szyjce korpusu.
Zawory bezpieczeństwa otwierają się i
zamykają w wąskim zakresie ciśnień.
Urządzenia zaworowe wymagają dokładnego
zaprojektowania wlotowej i wylotowej instalacji
rurowej. Odpowiednie wytyczne można znaleźć
w stosownych normach międzynarodowych,
krajowych i branżowych.
3 MONTAŻ
Wiele zaworów ulega uszkodzeniu wkrótce
po pierwszym przekazaniu do eksploatacji
z powodu niewłaściwego oczyszczenia ich
połączeń podczas montażu. Powierzchnie
przylgowe kołnierzy lub połączenia gwintowane,
zarówno na wlocie zaworu, jak też na urządzeniu
i/lub przewodzie, na którym zawór jest
montowany, należy przed montażem dokładnie
oczyścić z wszelkich zanieczyszczeń i obcych ciał.
Ze względu na to, że obce ciała, które
przedostaną się do wnętrza zaworów
bezpieczeństwa mogą je uszkodzić, niezbędne
jest również skontrolowanie i oczyszczenie
instalacji, w których te zawory są testowane,
następnie zaś montowane. W szczególności
dotyczy to nowych instalacji, do których obce
ciała mogą się łatwo przedostać w trakcie
montażu i uszkodzić powierzchnię gniazda po
otworzeniu zaworu. Instalację należy dokładnie
oczyścić przed zamontowaniem zaworu
bezpieczeństwa.
Czasami do zabezpieczenia gniazda zaworu
głównego przed uszkodzeniem podczas
ANDERSON GREENWOOD ZAWORY BEZPIECZEŃSTWA Z PILOTEM
Instrukcja InstalacjI I ObsługI
2 PRZECHOWYWANIE I SPOSÓB
OBCHODZENIA SIĘ Z ZAWORAMI
Czystość ma zasadnicze znaczenie dla
prawidłowego działania i szczelności
zaworów bezpieczeństwa, dlatego podczas
przechowywania zaworów należy przestrzegać
odpowiednich środków ostrożności, aby nie
przedostały się do nich żadne obce ciała.
Osłony otworu wlotowego i wylotowego
można zdjąć dopiero bezpośrednio przed
zainstalowaniem zaworu w instalacji. Wlot
zaworu należy utrzymywać w absolutnej
czystości. Zawory powinny być przechowywane
w pomieszczeniu zamkniętym, w oryginalnych
pojemnikach wysyłkowych, z dala od wszelkich
zanieczyszczeń.
Z zaworami bezpieczeństwa należy obchodzić
się ostrożnie i w żadnym wypadku nie narażać
ich na wstrząsy. Nieostrożne obchodzenie się
z zaworem bezpieczeństwa może spowodować
zmianę nastawy ciśnienia otwarcia, deformację
części zaworu oraz niekorzystnie wpłynąć na
szczelność gniazda i parametry eksploatacyjne
zaworu.
Zaworu nie należy w żadnym wypadku podnosić
lub przenosić za pośrednictwem podłączonych
do niego przewodów rurowych, zaworu
pilotowego lub wsporników zaworu pilotowego.
Jeśli konieczne jest podniesienie zaworu przy
użyciu wciągnika, należy wykorzystać do tego
celu specjalne ucho (ucha) do podnoszenia,
umieszczone na głównym korpusie zaworu. W
przypadku braku uch do podnoszenia należy
wokół głównego korpusu zaworu umieścić
łańcuch lub zawiesie linowe, tak aby po
podniesieniu zawór znajdował się w położeniu
pionowym, co ułatwi jego zamontowanie.
transportu używana jest wyściółka piankowa.
Przed montażem należy sprawdzić, czy
wewnątrz zaworu głównego nie ma piankowej
wyściółki i w razie potrzeby wyjąć ją.
Wymiary używanych uszczelek muszą być
dostosowane do konkretnych kołnierzy.
Wewnętrzne średnice uszczelek nie mogą być
mniejsze niż średnica wlotowego i wylotowego
otworu zaworu bezpieczeństwa, aby użyte
uszczelki nie ograniczały przepływu medium.
W przypadku zaworów kołnierzowych należy
równomiernie dokręcać wszystkie dwustronne
lub jednostronne śruby łączące, aby uniknąć
niebezpieczeństwa zniekształcenia korpusu
zaworu.
Maksymalny moment dokręcania śrub
kołnierzy zaworów o aluminiowych korpusach
nie powinien przekraczać wartości podanych w
poniższej tabeli.
ft·lb Nm