6
KEYSTONE SIŁOWNIK PNEUMATYCZNY PREMIAIR
Instrukcja montażu I konserwacjI
KONSERWACJA
W przypadku przestrzegania podstawowych
procedur obsługi instalacji pneumatycznych
siłownik nie wymaga żadnej lub tylko niewielkiej
obsługi konserwacyjnej przez wiele tysięcy cykli
pracy.
INFORMACJE OGÓLNE
1. Standardowo, podłączenie sprężonego
powietrza do otworu oznaczonego
symbolem 'Port 2' spowoduje, że siłownik
będzie się obracał w kierunku przeciwnym
do ruchu wskazówek zegara w celu otwarcia
zaworu.
2. Podanie sprężonego powietrza do otworu
oznaczonego symbolem 'Port 4' spowoduje,
że siłownik będzie się obracał w kierunku
zgodnym z ruchem wskazówek zegara w
celu zamknięcia zaworu (dotyczy wyłącznie
siłowników dwustronnego działania).
3. Ostrzeżenie: - Nie zaleca się 'wspomagania
sprężonym powietrzem' siłowników
jednostronnego działania, gdyż może
to dodatkowo obciążyć trzpień zaworu i
spowodować uszkodzenie.
Sztywność sprężyn w porównaniu z
ciśnieniem sprężonego powietrza
W danym siłowniku wykorzystywany jest tylko
jeden rozmiar sprężyny w celu 'zrównoważenia'
ciśnienia sprężonego powietrza o wartości do
80psig. (5,5bar(g)).
W zależności od wielkości ciśnienia sprężonego
powietrza stosowane są różne liczby sprężyn.
W poniższej tabeli podano liczbę sprężyn
niezbędnych do zrównoważenia różnych ciśnień
powietrza.
‘Równowaga' oznacza, że początkowy moment
obrotowy zapewniany przez sprężone powietrze
= początkowemu momentowi obrotowemu
zapewnianemu przez sprężynę...
oraz że końcowy moment obrotowy zapewniany
przez sprężone powietrze = końcowemu
momentowi obrotowemu zapewnianemu przez
sprężynę.
DIAGNOZOWANIE I USUWANIE USTEREK
Jeśli siłownik nie uruchamia zaworu we
właściwy sposób, należy wykonać następujące
czynności kontrolne:
1. Sprawdzić, czy doprowadzane sprężone
powietrze ma wymagane ciśnienie.
2. Upewnić się, że dopływ sprężonego
powietrza nie jest w żaden sposób
ograniczany.
3. Sprawdzić szczelność przewodów
doprowadzających sprężone powietrze do
siłownika.
4. Sprawdzić, czy nie występują nieszczelności
na górnym i dolnym końcu wałka
zębatego. Tego typu nieszczelności mogą
być spowodowane zanieczyszczeniem
sprężonego powietrza.
5. Sprawdzić szczelność uszczelnień tłoczków,
podłączając sprężone powietrze do
otworu oznaczonego symbolem 'Port 4'
i obserwując, czy nie występuje przeciek
powietrza z otworu oznaczonego symbolem
'Port 2'.
6. Sprawdzić, czy nie zwiększyła się wartość
momentu obrotowego ze względu na
problemy z samym zaworem.
Uwaga: W przypadku konieczności uzyskania
dostępu do oringów i wewnętrznych
elementów siłownika należy zapoznać się z
procedurami demontażu i montażu.
Ciśnienie powietrza
Liczba sprężyn
Tłoczek 1 Tłoczek 2
40psig / 2,8bar(g) 2 2
50psig / 3,5bar(g) 3 2
60psig / 4,2bar(g) 3 3
70psig / 4,8bar(g) 4 3
80psig / 5,5bar(g) 4 4
Ciśnienie powietrza
Liczba sprężyn
wspomagających
Tłoczek 1 Tłoczek 2
90psig / 6,2bar(g) 2 2
100psig / 6,9bar(g) 4 4
W celu uzyskania zrównoważenia wyższych
ciśnień, wewnątrz standardowych sprężyn o
sztywności 80 psig umieszcza się sprężyny
wspomagające, jak podano w tabeli poniżej.
REGULACJA OGRANICZNIKÓW (SIŁOWNIKI
JEDNOSTRONNEGO DZIAŁANIA ZE SPRĘŻYNĄ
ZAMYKAJĄCĄ)
1. Odłączyć dopływ sprężonego powietrza,
tak aby siłownik ustawił się w położeniu
zamknięcia. Zanotować aktualne położenie.
2. Podłączyć dopływ sprężonego powietrza
w celu ustawienia siłownika w położeniu
otwarcia. Zanotować aktualne położenie.
3. Przy podłączonym sprężonym powietrzu
poluzować przeciwnakrętkę na ograniczniku
ruchu zamykającego i uregulować śrubę
ograniczającą, tak aby w przybliżeniu
uzyskać prawidłowe położenie ogranicznika.
(Obracanie w prawo powoduje zmniejszenie
ruchu).
4. Dokręcić przeciwnakrętkę.
5. Odłączyć dopływ sprężonego powietrza,
tak aby siłownik ustawił się w położeniu
zamknięcia. Jeśli okaże się, że ogranicznik
w dalszym ciągu nie znajduje się w
prawidłowym położeniu zamknięcia, należy
powtórzyć powyższe czynności zaczynając
od punktu 2.
6. Poluzować przeciwnakrętkę na ograniczniku
ruchu otwierającego i uregulować śrubę
ograniczającą, tak aby w przybliżeniu
uzyskać prawidłowe położenie ogranicznika.
(Obracanie w prawo powoduje zmniejszenie
ruchu).
7. Dokręcić przeciwnakrętkę.
8. Podłączyć sprężone powietrze i sprawdzić
położenie otwarcia. Jeśli okaże się, że
ogranicznik w dalszym ciągu nie znajduje się
w prawidłowym położeniu otwarcia, należy
powtórzyć powyższe czynności, zaczynając
od punktu 5.
REGULACJA OGRANICZNIKÓW (SIŁOWNIKI
JEDNOSTRONNEGO DZIAŁANIA ZE SPRĘŻYNĄ
OTWIERAJĄCĄ)
1. Odłączyć dopływ sprężonego powietrza,
tak aby siłownik ustawił się w położeniu
otwarcia. Zanotować aktualne położenie.
2. Podłączyć dopływ sprężonego powietrza
w celu ustawienia siłownika w położeniu
zamknięcia. Zanotować aktualne położenie.
3. Przy podłączonym sprężonym powietrzu
poluzować przeciwnakrętkę na ograniczniku
ruchu otwierającego i uregulować śrubę
ograniczającą, tak aby w przybliżeniu
uzyskać prawidłowe położenie ogranicznika.
(Obracanie w prawo powoduje zmniejszenie
ruchu).
4. Dokręcić przeciwnakrętkę.
5. Odłączyć dopływ sprężonego powietrza,
tak aby siłownik ustawił się w położeniu
otwarcia. Jeśli okaże się, że ogranicznik
w dalszym ciągu nie znajduje się w
prawidłowym położeniu otwarcia, należy
powtórzyć powyższe czynności, zaczynając
od punktu 2.
OSTRZEŻENIA!
W żadnym wypadku nie wolno całkowicie wyciągać
z korpusu siłownika śrub ograniczających ruch,
gdy do siłownika jest podłączone sprężone
powietrze.
Nie wolno używać śrub ograniczających ruch do
ręcznego sterowania pracą siłownika.
Akcesoria zamontowane na siłownikach muszą
zostać poddane odpowiedniej regulacji po zmianie
ustawienia ograniczników ruchu.
6. Poluzować przeciwnakrętkę na ograniczniku
ruchu zamykającego i uregulować śrubę
ograniczającą, tak aby w przybliżeniu
uzyskać prawidłowe położenie ogranicznika.
(Obracanie w prawo powoduje zmniejszenie
ruchu).
7. Dokręcić przeciwnakrętkę.
8. Podłączyć sprężone powietrze i sprawdzić
położenie zamknięcia. Jeśli okaże się, że
ogranicznik w dalszym ciągu nie znajduje
się w prawidłowym położeniu zamknięcia,
należy powtórzyć powyższe czynności
zaczynając od punktu 5.