Keystone Pneumatic Actuators PremiAir IOM Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi
KEYSTONE SIŁOWNIK PNEUMATYCZNY PREMIAIR
Instrukcja montażu I konserwacjI
WSTĘP
Siłownik pneumatyczny Keystone PremiAir jest
kompaktowym urządzeniem wyposażonym w
mechanizm zębatkowy, wykonanym zgodnie z
wymaganiami europejskiej i międzynarodowej
normy EN ISO5211 (preferowane wymiary).
OGÓLNE ZALECENIA DOTYCZĄCE INSTALACJI
PNEUMATYCZNYCH
Wszystkie siłowniki Keystone PremiAir
są fabrycznie nasmarowane smarem
Molyrace LT2, który jest smarem na bazie
disiarczku molibdenu (MoS2), nie wymagają
więc ponownego smarowania, chyba że są
użytkowane w wyjątkowo trudnych warunkach
eksploatacyjnych.
W przypadku aplikacji o temperaturze otoczenia
od minus 40 st.C do minus 30 st.C zaleca się
smar AeroShell Grease 7.
W celu zachowania maksymalnej sprawności
tych i innych siłowników pneumatycznych
zaleca się przestrzeganie wymienionych poniżej
zaleceń eksploatacyjnych:
1. Tam gdzie przewody powietrzne są narażone
na ekstremalnie zmienne temperatury,
instalacja powinna być wyposażona w
odpowiednie urządzenia do osuszania
powietrza.
KONSTRUKCJA
Konstrukcja siłowników PremiAir umożliwia ich
zamontowanie na zaworach ćwierćobrotowych
w sposób bezpośredni lub przy użyciu
odpowiednich wsporników/łączników
montażowych i procedur kalibrowania.
Wszystkie modele są urządzeniami o
tłoczkach przeciwbieżnych. Każdy tłoczek
jest wyposażony w integralną zębatkę, która
zazębia się z jednoczęściowym napędowym
wałkiem zębatym. Wałek napędowy jest pokryty
środkiem Nitrotech™ w celu zapewnienia
maksymalnej ochrony oraz wyposażony
w specjalnie zaprojektowane łożyska
polimerowe. Korpus siłownika jest wykonany
z wytłaczanego, anodyzowanego aluminium
i pomalowany metodą elektrostatycznego
powlekania proszkowego.
Siłownik jest wyposażony w przykręcaną płytę
montażową oraz płytkę złączy pneumatycznych
w celu zapewnienia maksymalnej możliwości
przystosowania do różnych zastosowań. W
charakterze uszczelnień tłoczków i wałków
zastosowano oringi.
W przypadku siłowników ze sprężynowym
mechanizmem powrotnym, pomiędzy główką
tłoczka i kołpakiem czołowym można umieścić
do czterech sprężyn na każdy tłoczek, tak aby
dostosować ich siłę do dostępnego ciśnienia
roboczego sprężonego powietrza.
Siłownik jest wyposażony w regulowane
ograniczniki dla obu kierunków ruchu, aby
zapewnić precyzyjne otwieranie i zamykanie
zaworu przez siłownik.
Napęd jest przenoszony za pośrednictwem
gniazda w kształcie podwójnego kwadratu
(gwiazdy), wykonanego zgodnie z wymaganiami
normy EN ISO5211.
SIŁOWNIKI DWUSTRONNEGO DZIAŁANIA
I SIŁOWNIKI ZE SPRĘŻYNOWYM
MECHANIZMEM POWROTNYM SĄ TAKIEJ
SAMEJ WIELKOŚCI.
UWAGA
Niniejsza instrukcja dotyczy całego asortymentu
siłowników, z wyjątkiem rozmiaru 180.
Wskazówki dotyczące montażu i konserwacji
siłowników rozmiaru 180 zamieszczono w dokumencie
HDLDS-0012.
VCIOM-00036-PL 17/11Emerson.com/FinalControl © 2017 Emerson. All Rights Reserved.
Przed instalacją należy dokładnie przeczytać i zrozumieć niniejszą instrukcję
2. W przypadku urządzeń pracujących w
niskich temperaturach ważne jest aby
sprężone powietrze było osuszone tak, aby
punkt rosy przypadał na temperatury niższe
od temperatury otoczenia. W przeciwnym
razie woda będzie ulegać kondensacji
i zamarzać uszkadzając uszczelnienia
wewnątrz napędu, co może spowodować
jego awarię.
3. Przewody powietrzne urządzeń
sterowniczych powinny być zamontowane
zgodnie z 'Zalecaną praktyką wykonywania
instalacji rurowych' i nie powinny mieć
żadnych pętli, w których mogą się gromadzić
skropliny.
4. Wszystkie złącza przewodów powietrznych
należy dokładnie oczyścić i pozbawić
ostrych krawędzi pozostałych po
przecinaniu przewodów, aby nie dopuścić do
przedostania się zanieczyszczeń do instalacji
rurowej.
5. Jeśli przewody rurowe są sprawdzane
hydraulicznie, to po zakończeniu kontroli
przewody należy 'przedmuchać' sprężonym
powietrzem w celu usunięcia resztek
wody przed podłączeniem przewodów do
siłownika.
6. W przypadku stosowania szczeliwa do
uszczelniania połączeń, szczeliwo to należy
nakładać tylko na gwinty zewnętrzne,
aby uniknąć możliwości przedostania
się nadmiaru masy uszczelniającej do
przewodów powietrznych siłownika.
7. W przypadku stosowania filtrów powietrza,
filtry te należy instalować w miejscach
zapewniających łatwy dostęp w celu
przeprowadzania ich konserwacji i/lub
opróżniania.
8. W przypadku gdy na zespołach siłowników
zaworowych są zamontowane pneumatyczne
nastawniki zaworów lub pneumatyczne
sterowniki, nie należy stosować powietrza
smarowanego mgłą olejową, chyba że
producent wyraźnie oświadczy, iż sterowniki
mogą współpracować ze smarowanym
powietrzem.
Uwaga: Siłowniki PremiAir mogą być
zasilane sprężonym powietrzem o ciśnieniu
od 2,75 bar(g) (4 psig) do 8,3 barg (120psig)
i wytrzymują ciśnienie o maksymalnej
wartości 10,3 bar(g) (150 psig).
2
KEYSTONE SIŁOWNIK PNEUMATYCZNY PREMIAIR
Instrukcja montażu I konserwacjI
Montaż standardowy – siłowniki dwustronnego i
jednostronnego działania
W niniejszej instrukcji montażu i konserwacji
zakłada się, że oś cylindrów zamontowanych
siłowników jest równoległa do osi otworu
zaworu (montaż w układzie 'in-line') oraz
że siłowniki są zamontowane na sprężyście
osadzonych zaworach motylkowych,
wyposażonych w podkładki montażowe zgodnie
z normą EN ISO 5211.
Siłowniki jednostronnego działania są
standardowo dostarczane jako urządzenia
działające w trybie FAIL-CLOSE.
Odwrotne działanie siłowników, tj. działanie w
trybie FAIL-OPEN, musi zostać określone w
chwili składania zamówienia.
1. Należy dopilnować, aby zawór i siłownik
znajdowały się w następujących,
odpowiednich położeniach:
•Siłownikidwustronnegodziałaniai
siłowniki ze sprężynowym mechanizmem
powrotnym (działające w trybie FAIL-
CLOSED): zawór zamknięty, siłownik
całkowicie obrócony w kierunku ruchu
wskazówek zegara
•Siłownikidwustronnegodziałaniai
siłowniki ze sprężynowym mechanizmem
powrotnym (działające w trybie FAIL-
OPEN): zawór otwarty, siłownik całkowicie
obrócony w kierunku przeciwnym do
ruchu wskazówek zegara
Montaż na zaworach kulowych i
wysokosprawnych zaworach motylkowych (za
pośrednictwem wspornika)
2a. Zamocować wspornik montażowy do
spodniej powierzchni siłownika, używając do
tego celu czterech śrub z podkładkami, jak
pokazano na rys. 1.
3a. Zamontować odpowiednie sprzęgło na
trzpieniu zaworu. Sprzęgło należy lekko
wbić lub wcisnąć na trzpień zaworu. Zaleca
się użycie środka smarnego.
4a. Przy użyciu odpowiednich śrub zamocować
siłownik i wspornik na górnym kołnierzu
zaworu.
Montaż na sprężyście osadzonych zaworach
motylkowych (z zamocowaniem zgodnym z
normą EN ISO5211)
2b. Wkręcić mocno dwustronne śruby
montażowe w płytkę podstawową siłownika.
3b. Zamocować siłownik na górnym
kołnierzu zaworu, nakręcając na każdą
dwustronną śrubę nakrętkę z podkładką
zabezpieczającą.
MONTAŻ NIESTANDARDOWY – SIŁOWNIKI
DWUSTRONNEGO I JEDNOSTRONNEGO
DZIAŁANIA
Wszystkie zawory ćwierćobrotowe
W warunkach wymagających zamontowania
siłownika w położeniu poprzecznym, tzn. pod
kątem prostym do otworu zaworu (montaż w
układzie 'across-line'), siłownik należy obrócić
o 90°.
Uzyskuje się to w następujący sposób:
1. Zdemontować siłownik z zaworu lub ze
wspornika, wykręcając 4 śruby mocujące/
nakrętki i ściągając go pionowo z zaworu.
2. Obrócić siłownik o 90°.
3. Zamontować ponownie siłownik do górnej
powierzchni zaworu lub do wspornika.
Element napędowy siłownika ma postać
gniazda w kształcie dwóch kwadratów
(gwiazdy), przy czym kwadraty te są
przesunięte względem siebie o 90°.
RYSUNEK 1
Typowy montaż na zaworach kulowych lub
wysokosprawnych zaworach motylkowych, przy
użyciu wspornika montażowego.
RYSUNEK 2
Typowy montaż na sprężyście osadzonych
zaworach motylkowych, z zastosowaniem
bezpośredniego zamocowania zgodnego z
normą EN ISO5211.
Siłownik
Podkładka
zabezpieczająca
Nakrętka
Kołek
gwintowany
Podkładka
zabezpieczająca
Śruba
Śruba
Sprzęgło
(w razie
potrzeby)
Wspornik
(w razie
potrzeby)
Siłownik
Wszystkie zawory ćwierćobrotowe
5. Przed zamontowaniem zespołu zawór/
siłownik w instalacji rurowej należy
sprawdzić działanie zaworu i – w razie
potrzeby – wykonać stosowne regulacje,
posługując się śrubami ograniczającymi
ruch (zob. szczegółowe wskazówki
dotyczące ustawiania zakresu ruchu).
6. Podczas montażu zespołu zawór/siłownik
w przewodzie rurowym należy przestrzegać
szczegółowych wskazówek dotyczących
montowanego zaworu.
Uwaga: Niektóre zawory wymagają
zainstalowania w przewodzie rurowym przed
zamontowaniem siłownika. Przykładem tego
typu zaworów są w pełni bezpieczne w razie
awarii zawory motylkowe.
3
1
2
17
16
25
24
9
11
12
10
18
19
5
28
27
26
4
6
20
21
13
14
15
29
7
3
22
23
8
KEYSTONE SIŁOWNIK PNEUMATYCZNY PREMIAIR
Instrukcja montażu I konserwacjI – IdentyfIkacja częścI
MATERIAŁY KONSTRUKCYJNE
Numer Nazwa części Materiał Wykończenie
1 Korpus Wytłoczka aluminiowa BS 1474 (seria 6000) Twarde anodyzowanie + ESPC* lub SNP**
2 Kołpak czołowy Ciśnieniowy odlew aluminiowy DIN1725, stop 231 Chromianowanie + ESPC* lub SNP**
3 Tłoczek Ciśnieniowy odlew aluminiowy DIN1725, stop 231 Anodyzowanie lub SNP**
4 Wałek zębaty Stal węglowa BS 1490:1983 212 A42 Nitrotech™ *** lub SNP**
5 Płytka podstawowa Ciśnieniowy odlew aluminiowy DIN1725, stop 231 Chromianowanie + ESPC* lub SNP**
6 Płytka złączy pneumatycznych Aluminium DIN1725 stop 231 Chromianowanie + ESPC* lub SNP**
7 Wkładka oporowa tłoczka Devlon-V™ Naturalne
8 Pierścień nośny tłoczka Devlon-V™ Naturalne
9 Górny pierścień łożyskowy Devlon-V™ Naturalne
10 Dolny pierścień łożyskowy Devlon-V™ Naturalne
11 Górny pierścień dystansowy Devlon-V™ Naturalne
12 Dolny pierścień dystansowy Devlon-V™ Naturalne
13 Śruba ograniczająca Stal nierdzewna A2 / 70 Naturalne
14 Przeciwnakrętka Stal nierdzewna A2 / 70 Naturalne
15 Podkładka uszczelniająca Stal nierdzewna A2 / 70 Naturalne
16 Śruba kołpaka czołowego Stal nierdzewna A2 / 70 Naturalne
17 Podkładka kołpaka czołowego Stal nierdzewna A2 / 70 Naturalne
18 Śruba płytki podstawowej Stal nierdzewna A2 / 70 Naturalne
19 Podkładka płytki podstawowej Stal nierdzewna A2 / 70 Naturalne
20 Śruba płytki złączy pneumatycznych Stal nierdzewna A2 / 70 Naturalne
21 Podkładka płytki złączy pneumatycznych Stal nierdzewna A2 / 70 Naturalne
22 Sprężyna Stal sprężynowa chromowo-krzemowa
BS 2806 685 A55 HD R2 Zanurzenie w oleju
23 Wskaźnik ABS Naturalne
24 Oring tłoczka Kauczuk NBR lub FPM Naturalne
25 Oring kołpaka czołowego Kauczuk NBR lub FPM Naturalne
26 Oring górnego końca wałka Kauczuk NBR lub FPM Naturalne
27 Oring dolnego końca wałka Kauczuk NBR lub FPM Naturalne
28 Oring płytki podstawowej Kauczuk NBR lub FPM Naturalne
29 Oring płytki złączy pneumatycznych Kauczuk NBR lub FPM Naturalne
UWAGI
* ESPC = elektrostatyczne powlekanie proszkowe
** SNP = specjalne niklowane wykończenie ochronne
*** Nitrotech™ = prawnie zastrzeżone wykończenie antykorozyjne
4
2
4
KEYSTONE SIŁOWNIK PNEUMATYCZNY PREMIAIR
Instrukcja montażu I konserwacjI
PROCEDURA DEMONTAŻU
OSTRZEŻENIE!
Usunąć ciśnienie powietrza i przestrzegać
normalnych środków ostrożności, łącznie ze
stosowaniem ochrony oczu.
1. Wykręcić śruby ograniczające ruch (13) po
uprzednim poluzowaniu przeciwnakrętek.
2. Zdjąć kołpaki czołowe (2), wykręcając
z każdego z nich cztery śruby z łbem
sześciokątnym. W przypadku siłowników ze
sprężynowym mechanizmem powrotnym
śruby te należy odkręcać stopniowo po
przekątnej.
3. Posługując się odpowiednim kluczem
umieszczonym w górnej części wałka
zębatego (4), obrócić wałek zębaty w
kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek
zegara w celu rozdzielenia tłoczków (3).
Wyjąć tłoczki z korpusu (1).
4. Zdemontować płytkę podstawową (5),
odkręcając cztery śruby z podkładkami
sprężystymi.
5. Teraz można wyciągnąć wałek zębaty (4) od
spodu korpusu (1) siłownika.
6. Następnie z wałka zębatego lub z wgłębień
w korpusie i płytce podstawowej można
wyjąć górny i dolny pierścień łożyskowy,
pierścienie dystansowe i oringi.
7. W razie potrzeby można zdemontować z
korpusu płytkę złączy pneumatycznych (6),
odkręcając w tym celu dwie śruby.
8. Zdjąć z tłoczków oringi i pierścienie nośne.
9. Wyjąć wkładki oporowe tłoczków.
PROCEDURA MONTAŻU (ZOB. ILUSTRACJA NA
STRONIE 3)
1. Oczyścić wszystkie zdemontowane części i
wymienić wszelkie uszkodzone elementy,
takie jak oringi, łożyska, pierścienie nośne i
wkładki oporowe.
2. Nasmarować otwór korpusu smarem
Molyrace LT2.
3. Położyć płytkę podstawową (5) płasko
na stole montażowym i umieścić oring
(28) w rowku w górnej powierzchni płytki
podstawowej.
4. Umieścić dolny pierścień dystansowy (12),
następnie dolny pierścień łożyskowy (10), po
czym dolny oring (27) na dolnej części wałka
i posmarować smarem Molyrace LT2.
5. Ostrożnie włożyć wałek wraz z pierścieniem
dystansowym, pierścieniem łożyskowym i
oringiem w otwór w płytce podstawowej,
wciskając go mocno w celu uzyskania
pewnego osadzenia.
1. Przed włożeniem tłoczków ustawić rowki klinowe
we właściwym położeniu
2. Wkładanie tłoczka do korpusu
3. Umieszczanie sprężyn we wgłębieniach w
główce tłoczka
4. Montaż płytki złączy pneumatycznych
6. Umieścić górny pierścień dystansowy (11),
następnie dolny pierścień łożyskowy (9), po
czym dolny oring (26) na górnej części wałka
i posmarować smarem Molyrace LT2.
7. Ostrożnie wsunąć korpus na wałek i na
płytkę podstawową, wciskając go mocno,
tak aby oring i pierścień łożyskowy zostały
pewnie osadzone w górnym wgłębieniu w
korpusie.
8. Zamocować płytkę podstawową do korpusu
za pomocą śrub z podkładkami sprężystymi
(18/19).
9. Nasmarować zęby wałka zębatego smarem
Molyrace LT2. Obrócić wałek zębaty, tak
aby rowki klinowe w górnej części wałka
były ustawione pod kątem 45 stopni, jak
pokazano obok na ilustracji 1.
10. Umieścić na tłoczkach oringi (24),
pierścienie nośne (8) i wkładki oporowe
(7), po czym nasmarować zębatkę smarem
Molyrace LT2.
11. Włożyć tłoczki do korpusu siłownika,
postępując w następujący sposób:
a. Modele dwustronnego działania i
modele ze sprężyną zamykającą
Zębatka tłoczka powinna być skierowana
w lewą stronę otworu w korpusie, patrząc
od końca tłoczka, na którym umieszczony
jest oring (zob. ilustracja 2).
b. Modele ze sprężyną otwierającą
Zębatka tłoczka powinna być skierowana
w prawą stronę otworu w korpusie,
patrząc od końca tłoczka, na którym
umieszczony jest oring.
Umieścić zespół na stole montażowym,
tak aby jedna główka tłoczka znajdowała
się na stole, druga zaś była skierowana do
góry. Nacisnąć mocno na górny tłoczek,
tak aby obie zębatki tłoczków zazębiły się
z wałkiem zębatym.
5
REGULACJA WEWNĘTRZNYCH
OGRANICZNIKÓW RUCHU
Siłowniki PremiAir są wyposażone w integralne
ograniczniki końca ruchu, umożliwiające
dokładne ustawienie zakresu ruchu
obsługiwanego zaworu.
Ograniczniki te umożliwiają przeprowadzanie
następujących regulacji:
regulacja nadmiernego ruchu (z obu
końców)±5°
regulacja niedostatecznego ruchu (z obu
końców) ±10°
Na żądanie możliwe jest zwiększenie zakresu
regulacji niedostatecznego ruchu.
18. Obrócić wałek zębaty do oporu w lewo, po
czym wkręcić lewą śrubę ograniczającą
ruch, dotąd aż rowki klinowe wałka pokryją
się z głównymi osiami korpusu. Dokręcić
nakrętkę zabezpieczającą.
KEYSTONE SIŁOWNIK PNEUMATYCZNY PREMIAIR
Instrukcja montażu I konserwacjI
REGULACJA OGRANICZNIKÓW (SIŁOWNIKI
DWUSTRONNEGO DZIAŁANIA)
1. Ustawić zespół zawór/siłownik w pozycji
zamknięcia.
2. Odłączyć dopływ sprężonego powietrza.
3. Poluzować przeciwnakrętkę na ograniczniku
ruchu zamykającego.
4. Obracać ogranicznik w prawo w celu
zmniejszenia zakresu ruchu lub w prawo w
celu jego zwiększenia.
5. Dokręcić przeciwnakrętkę.
6. Ponownie podłączyć sprężone powietrze i
sprawdzić, czy położenie ogranicznika jest
prawidłowe. Jeśli nie, należy powtórzyć
czynności od punktu 2.
12. Ustawić zespół płytką podstawową na stole
montażowym. Posługując się odpowiednim
kluczem, obrócić wałek zębaty do oporu w
prawo (w modelach dwustronnego działania
i w modelach ze sprężyną zamykającą) lub w
lewo (w modelach ze sprężyną otwierającą).
Znajdujące się w górnej części wałka rowki
klinowe powinny być obrócone o około
4 do 5 stopni w kierunku zgodnym lub
przeciwnym do ruchu wskazówek zegara
poza oś podłużną i oś poprzeczną korpusu.
13. Nasmarować rowki oringów w obu
kołpakach czołowych smarem
MolyraceLT2. Umieścić oringi (24) w
rowkach i ustawić korpus siłownika na stole
montażowym jednym końcem ku dołowi.
14. Modele dwustronnego działania:
a. Ostrożnie umieścić jeden kołpak
czołowy (2) na górnym końcu obudowy
i zamocować go czterema śrubami z
podkładkami płaskimi (16/17).
b. W ten sam sposób zamocować drugi
kołpak czołowy.
Modele ze sprężynowym mechanizmem
powrotnym:
a. Umieścić właściwą liczbę sprężyn (22)
we wgłębieniach w główce tłoczka
znajdującego się na górze. (Zob.
ilustracja3).
b. Ostrożnie umieścić jeden kołpak czołowy
na sprężynach, tak aby sprężyny weszły
we wgłębienia w kołpaku.
c. Za pomocą czterech śrub z płaskimi
podkładkami ścisnąć sprężyny,
dokręcając śruby kolejno po przekątnej,
tak aby kołpak czołowy został całkowicie
dociśnięty do powierzchni korpusu.
d. W ten sam sposób zamocować drugi
kołpak czołowy.
15. Umieścić oringi (29) we wgłębieniach na
płytce złączy pneumatycznych i zamocować
płytkę do korpusu siłownika za pomocą
dwóch śrub z podkładkami sprężystymi
(20/21). Zwrócić uwagę na to, aby otwór
oznaczony symbolem 'Port 2' znajdował się
po prawej stronie, jak pokazano na ilustracji.
(Zob. ilustracja 4).
16. Wkręcić przeciwnakrętki wraz z
podkładkami uszczelniającymi (14/15) na
śruby ograniczające ruch, po czym wkręcić
te śruby w korpus.
17. W wersjach dwustronnego działania należy
sprawdzić, czy wałek zębaty obraca się
całkowicie w prawo, następnie zaś wkręcić
prawą śrubę ograniczającą ruch, dotąd aż
rowki klinowe wałka pokryją się z głównymi
osiami korpusu, po czym dokręcić nakrętkę
zabezpieczającą.
Uwaga: W przypadku wersji jednostronnego
działania nie zaleca się używania śrub
ograniczających ruch do przemieszczania
wałka zębatego, gdyż może to spowodować
uszkodzenie powierzchni krzywek lub
końcówek śrub ograniczających.
19. W przypadku wersji jednostronnego działania
należy wkręcić lewą śrubę ograniczającą
ruch do przybliżonego położenia, po
czym podłączyć sprężone powietrze w
celu otworzenia siłownika. Sprawdzić
rzeczywiste położenie wałka zębatego,
zamknąć dopływ sprężonego powietrza i
uregulować ustawienie śruby ograniczającej
ruch, tak aby skompensować ewentualny
błąd. Powtarzać powyższą czynność, aż do
uzyskania prawidłowego położenia. Dokręcić
nakrętkę zabezpieczającą.
20. Przy użyciu ciśnienia sprężonego powietrza
otworzyć siłownik i wkręcić prawą śrubę
ograniczającą ruch do przybliżonego
położenia, po czym zamknąć dopływ
sprężonego powietrza. Sprawdzić
rzeczywiste położenie wałka zębatego.
Ponownie zastosować ciśnienie sprężonego
powietrza i uregulować ustawienie
śruby ograniczającej ruch, tak aby
skompensować ewentualny błąd. Powtarzać
powyższą czynność, aż do uzyskania
prawidłowego położenia. Dokręcić nakrętkę
zabezpieczającą.
7. Podłączyć sprężone powietrze w celu
ustawienia zespołu w położeniu otwarcia.
8. Odłączyć dopływ sprężonego powietrza.
9. Uregulować położenie śruby ogranicznika
ruchu otwierającego, postępując zgodnie
ze wskazówkami zamieszczonymi wyżej w
punktach od 3 do 6.
6
KEYSTONE SIŁOWNIK PNEUMATYCZNY PREMIAIR
Instrukcja montażu I konserwacjI
KONSERWACJA
W przypadku przestrzegania podstawowych
procedur obsługi instalacji pneumatycznych
siłownik nie wymaga żadnej lub tylko niewielkiej
obsługi konserwacyjnej przez wiele tysięcy cykli
pracy.
INFORMACJE OGÓLNE
1. Standardowo, podłączenie sprężonego
powietrza do otworu oznaczonego
symbolem 'Port 2' spowoduje, że siłownik
będzie się obracał w kierunku przeciwnym
do ruchu wskazówek zegara w celu otwarcia
zaworu.
2. Podanie sprężonego powietrza do otworu
oznaczonego symbolem 'Port 4' spowoduje,
że siłownik będzie się obracał w kierunku
zgodnym z ruchem wskazówek zegara w
celu zamknięcia zaworu (dotyczy wyłącznie
siłowników dwustronnego działania).
3. Ostrzeżenie: - Nie zaleca się 'wspomagania
sprężonym powietrzem' siłowników
jednostronnego działania, gdyż może
to dodatkowo obciążyć trzpień zaworu i
spowodować uszkodzenie.
Sztywność sprężyn w porównaniu z
ciśnieniem sprężonego powietrza
W danym siłowniku wykorzystywany jest tylko
jeden rozmiar sprężyny w celu 'zrównoważenia'
ciśnienia sprężonego powietrza o wartości do
80psig. (5,5bar(g)).
W zależności od wielkości ciśnienia sprężonego
powietrza stosowane są różne liczby sprężyn.
W poniższej tabeli podano liczbę sprężyn
niezbędnych do zrównoważenia różnych ciśnień
powietrza.
‘Równowaga' oznacza, że początkowy moment
obrotowy zapewniany przez sprężone powietrze
= początkowemu momentowi obrotowemu
zapewnianemu przez sprężynę...
oraz że końcowy moment obrotowy zapewniany
przez sprężone powietrze = końcowemu
momentowi obrotowemu zapewnianemu przez
sprężynę.
DIAGNOZOWANIE I USUWANIE USTEREK
Jeśli siłownik nie uruchamia zaworu we
właściwy sposób, należy wykonać następujące
czynności kontrolne:
1. Sprawdzić, czy doprowadzane sprężone
powietrze ma wymagane ciśnienie.
2. Upewnić się, że dopływ sprężonego
powietrza nie jest w żaden sposób
ograniczany.
3. Sprawdzić szczelność przewodów
doprowadzających sprężone powietrze do
siłownika.
4. Sprawdzić, czy nie występują nieszczelności
na górnym i dolnym końcu wałka
zębatego. Tego typu nieszczelności mogą
być spowodowane zanieczyszczeniem
sprężonego powietrza.
5. Sprawdzić szczelność uszczelnień tłoczków,
podłączając sprężone powietrze do
otworu oznaczonego symbolem 'Port 4'
i obserwując, czy nie występuje przeciek
powietrza z otworu oznaczonego symbolem
'Port 2'.
6. Sprawdzić, czy nie zwiększyła się wartość
momentu obrotowego ze względu na
problemy z samym zaworem.
Uwaga: W przypadku konieczności uzyskania
dostępu do oringów i wewnętrznych
elementów siłownika należy zapoznać się z
procedurami demontażu i montażu.
Ciśnienie powietrza
Liczba sprężyn
Tłoczek 1 Tłoczek 2
40psig / 2,8bar(g) 2 2
50psig / 3,5bar(g) 3 2
60psig / 4,2bar(g) 3 3
70psig / 4,8bar(g) 4 3
80psig / 5,5bar(g) 4 4
Ciśnienie powietrza
Liczba sprężyn
wspomagających
Tłoczek 1 Tłoczek 2
90psig / 6,2bar(g) 2 2
100psig / 6,9bar(g) 4 4
W celu uzyskania zrównoważenia wyższych
ciśnień, wewnątrz standardowych sprężyn o
sztywności 80 psig umieszcza się sprężyny
wspomagające, jak podano w tabeli poniżej.
REGULACJA OGRANICZNIKÓW (SIŁOWNIKI
JEDNOSTRONNEGO DZIAŁANIA ZE SPRĘŻYNĄ
ZAMYKAJĄCĄ)
1. Odłączyć dopływ sprężonego powietrza,
tak aby siłownik ustawił się w położeniu
zamknięcia. Zanotować aktualne położenie.
2. Podłączyć dopływ sprężonego powietrza
w celu ustawienia siłownika w położeniu
otwarcia. Zanotować aktualne położenie.
3. Przy podłączonym sprężonym powietrzu
poluzować przeciwnakrętkę na ograniczniku
ruchu zamykającego i uregulować śrubę
ograniczającą, tak aby w przybliżeniu
uzyskać prawidłowe położenie ogranicznika.
(Obracanie w prawo powoduje zmniejszenie
ruchu).
4. Dokręcić przeciwnakrętkę.
5. Odłączyć dopływ sprężonego powietrza,
tak aby siłownik ustawił się w położeniu
zamknięcia. Jeśli okaże się, że ogranicznik
w dalszym ciągu nie znajduje się w
prawidłowym położeniu zamknięcia, należy
powtórzyć powyższe czynności zaczynając
od punktu 2.
6. Poluzować przeciwnakrętkę na ograniczniku
ruchu otwierającego i uregulować śrubę
ograniczającą, tak aby w przybliżeniu
uzyskać prawidłowe położenie ogranicznika.
(Obracanie w prawo powoduje zmniejszenie
ruchu).
7. Dokręcić przeciwnakrętkę.
8. Podłączyć sprężone powietrze i sprawdzić
położenie otwarcia. Jeśli okaże się, że
ogranicznik w dalszym ciągu nie znajduje się
w prawidłowym położeniu otwarcia, należy
powtórzyć powyższe czynności, zaczynając
od punktu 5.
REGULACJA OGRANICZNIKÓW (SIŁOWNIKI
JEDNOSTRONNEGO DZIAŁANIA ZE SPRĘŻYNĄ
OTWIERAJĄCĄ)
1. Odłączyć dopływ sprężonego powietrza,
tak aby siłownik ustawił się w położeniu
otwarcia. Zanotować aktualne położenie.
2. Podłączyć dopływ sprężonego powietrza
w celu ustawienia siłownika w położeniu
zamknięcia. Zanotować aktualne położenie.
3. Przy podłączonym sprężonym powietrzu
poluzować przeciwnakrętkę na ograniczniku
ruchu otwierającego i uregulować śrubę
ograniczającą, tak aby w przybliżeniu
uzyskać prawidłowe położenie ogranicznika.
(Obracanie w prawo powoduje zmniejszenie
ruchu).
4. Dokręcić przeciwnakrętkę.
5. Odłączyć dopływ sprężonego powietrza,
tak aby siłownik ustawił się w położeniu
otwarcia. Jeśli okaże się, że ogranicznik
w dalszym ciągu nie znajduje się w
prawidłowym położeniu otwarcia, należy
powtórzyć powyższe czynności, zaczynając
od punktu 2.
OSTRZEŻENIA!
W żadnym wypadku nie wolno całkowicie wyciągać
z korpusu siłownika śrub ograniczających ruch,
gdy do siłownika jest podłączone sprężone
powietrze.
Nie wolno używać śrub ograniczających ruch do
ręcznego sterowania pracą siłownika.
Akcesoria zamontowane na siłownikach muszą
zostać poddane odpowiedniej regulacji po zmianie
ustawienia ograniczników ruchu.
6. Poluzować przeciwnakrętkę na ograniczniku
ruchu zamykającego i uregulować śrubę
ograniczającą, tak aby w przybliżeniu
uzyskać prawidłowe położenie ogranicznika.
(Obracanie w prawo powoduje zmniejszenie
ruchu).
7. Dokręcić przeciwnakrętkę.
8. Podłączyć sprężone powietrze i sprawdzić
położenie zamknięcia. Jeśli okaże się, że
ogranicznik w dalszym ciągu nie znajduje
się w prawidłowym położeniu zamknięcia,
należy powtórzyć powyższe czynności
zaczynając od punktu 5.
7
-002 M5 3.2
-004 M5 3.2
-009 M6 7.3
-014 M6 7.3
-025 M8 13.1
-037 M8 13.1
-045 M10 26.2
-070 M12 45.2
-088 M12 45.2
-180 M16 108.5
Ani firmy Emerson i Emerson Automation Solutions, ani też żadne z ich podmiotów powiązanych nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności za dobór, użytkowanie lub
konserwację dowolnego produktu. Odpowiedzialność za prawidłowy dobór, użytkowanie i konserwację dowolnego produktu obciąża wyłącznie nabywcę i użytkownika
końcowego.
Keystone jest znakiem będącym własnością jednego z przedsiębiorstw wchodzących w skład jednostki biznesowej Emerson Automation Solutions firmy Emerson Electric
Co. Emerson Automation Solutions, Emerson oraz logo Emerson są znakami towarowymi i znakami usługowymi Emerson Electric Co. Wszystkie pozostałe znaki stanowią
własność ich odnośnych właścicieli.
Zawartość niniejszej publikacji została przedstawiona wyłącznie do celów informacyjnych, w związku z czym – choć dołożono wszelkich starań, aby zapewnić jej
dokładność — nie należy traktować jej jako zapewnienia lub gwarancje, domyślne lub dorozumiane, dotyczące produktów lub usług opisanych w niniejszym dokumencie,
czy też ich użytkowania lub nadawania się do użytku. Całość sprzedaży podlega naszym warunkom handlowym, które są dostępne na życzenie. Zastrzegamy sobie prawo
do modyfikacji i ulepszania projektów lub specyfikacji takich produktów w dowolnym czasie bez powiadomienia.
Emerson.com/FinalControl
Rozmiar siłownika Rozmiar śruby Moment dokręcający (Nm)
MOMENTY STOSOWANE PRZY DOKRĘCANIU ŚRUB KOŁPAKÓW CZOŁOWYCH
W przypadku ponownego montażu kołpaków czołowych należy dokręcić śruby podanymi poniżej
momentami.
KEYSTONE SIŁOWNIK PNEUMATYCZNY PREMIAIR
Instrukcja montażu I konserwacjI
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7

Keystone Pneumatic Actuators PremiAir IOM Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi