KTM Hindle Jednoczęściowe zawory kulowe z gniazdem metalowym Ultra-Seal serii 110 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi
2 MONTAŻ
1. Zawory KTM Hindle serii 110 są zaworami
dwukierunkowymi i mogą być montowane
w dowolnym położeniu w stosunku do
kierunku przepływu.
2.
Montaż można wykonać przy trzpieniu
obróconym o dowolny kąt mieszczący się w
zakresie możliwym dla połączenia śrubowego.
3. Zdjąć osłony ochronne z powierzchni
przylgowych kołnierzy przepustnic.
4. Sprawdzić, czy współpracujące ze
sobą kołnierze i uszczelki są czyste i
nieuszkodzone.
5. W przypadku prawdopodobieństwa
występowania w instalacji rurowej cząstek
ściernych (w postaci żużla pozostałego
po spawaniu, piasku itp.) może nastąpić
uszkodzenie gniazda/kuli zaworu. W takim
przypadku instalację należy przepłukać.
6. Sprawdzić, czy styczne kołnierze rur są
prawidłowo wyrównane. Śruby powinny
dawać się łatwo wkładać do otworów we
współpracujących ze sobą kołnierzach.
7. Zawór należy zamontować w rurociągu
w sposób zapewniający łatwy dostęp do
dźwigni/koła ręcznego.
8. Dokręcić śruby kołnierza pracując
naprzemiennie.
3 OBSŁUGA I RUTYNOWA KONSERWACJA
!! Przeczytać wszystkie etykiety ostrzegawcze
przymocowane do zaworu przed przystąpieniem
do eksploatacji lub konserwacji!!
Zakres
Zawory KTM Hindle serii 110 uruchamiane
ręcznie lub za pomocą siłownika. W przypadku
zaworów przeznaczonych do specjalnych
zastosowań, zwykle kriogenicznych, należy
zapoznać się z odrębną instrukcją obsługi.
1 PRZECHOWYWANIE/ZABEZPIECZENIE/DOBÓR
Przechowywanie
Przepustnice, które mają być przechowywane
przez jakiś czas przed zamontowaniem,
powinny być przechowywane w oryginalnych
skrzynkach transportowych, bez usuwania
wodoszczelnej wykładziny i/lub środka
osuszającego. Skrzynki transportowe powinny
być ustawione ponad powierzchnią posadzki,
w czystych i suchych pomieszczeniach
zamkniętych. W przypadku przechowywania
przez okres przekraczający sześć miesięcy
należy po upływie tego okresu wymienić
woreczki z środkiem osuszającym (jeśli zostały
dostarczone).
Zabezpieczenie
Zawory KTM Hindle są dostarczane z
zabezpieczeniem zgodnym z wymaganiami
klienta lub wymaganiami określonymi
w podręczniku zarządzania jakością.
Ma to na celu ochronę gniazd i członu
zamykającego zaworu przed uszkodzeniem.
Wszelkiegorodzaju opakowania i/lub
osłony należy usuwać bezpośrednio przed
zamontowaniem zaworu do rurociągu
OSTRZEŻENIE
Ze względów bezpieczeństwa należy przed
rozpoczęciem jakichkolwiek prac w obrębie
zaworu przedsięwziąć wymienione poniżej środki
ostrożności:
1. Personel przeprowadzający jakiekolwiek
regulacje zaworu powinien korzystać ze
sprzętu i odzieży ochronnej używanych zwykle
podczas pracy związanej z obsługą procesu
technologicznego w miejscu zamontowania
zaworu.
2. Przed przystąpieniem do montażu zaworu
należy całkowicie odprężyć rurociąg oraz
usunąć z niego ciecz i opary.
3. Transport i montaż wszystkich zaworów,
operatorów i siłowników musi być wykonywany
przez personel przeszkolony we wszystkich
aspektach bezpiecznych technik montażu i
ręcznego/mechanicznego transportu.
4. Podane na tabliczce identyfikacyjnej zaworu
graniczne wartości ciśnienia/temperatury
muszą być wyższe lub równe wartościom
tych parametrów występującym w warunkach
eksploatacyjnych.
Emerson.com/FinalControl
Przed przystąpieniem do montażu należy dokładnie przeczytać i zrozumieć niniejszą instrukcję
KTM
HINDLE JEDNOCZĘŚCIOWE ZAWORY
KULOWE Z GNIAZDEM METALOWYM ULTRA-SEAL SERII 110
INSTRUKCJA MONTAŻU I KONSERWACJI
© 2017 Emerson. All Rights Reserved. VCIOM-02386-PL 15/07
Dobór
Sprawdzić, czy materiały konstrukcyjne oraz
graniczne wartości ciśnienia/temperatury,
wyszczególnione na tabliczce identyfikacyjnej
zaworu, są odpowiednie dla konkretnej cieczy
technologicznej i warunków eksploatacyjnych.
W razie wątpliwości należy skontaktować się z
firmą KTM Hindle.
Obsługa
Wszystkie standardowe ręcznie uruchamiane
zawory są zamykane przez obrót w kierunku
zgodnym z ruchem wskazówek zegara.
Położenie zamknięcia jest wskazywane
przez ręczną dźwignię lub przez strzałkę
wskaźnikową znajdującą się pod kątem 90° do
osi rurociągu/otworu zaworu.
Rutynowa konserwacja
Zapewnienie bezproblemowego działania i
odpowiedniej szczelności zaworu nie wymaga
przeprowadzania żadnej innej rutynowej
konserwacji z wyjątkiem okresowego
przeglądu. Każdy wyciek z obszaru szczeliwa
dławnicy należy bezzwłocznie likwidować przez
zmniejszenie ciśnienia w zaworze i dokręcenie
nakrętki dławnicy. Jeśli dalsza regulacja nie
jest już możliwa bądź jeśli istnieje podejrzenie
nieszczelności gniazda lub złącza, niezbędne
jest przeprowadzenie kompletnego remontu
zaworu. W tym celu należy odprężyć instalację
i przeprowadzić naprawę zaworu zgodnie
z instrukcją konserwacji opracowaną dla
zaworów KTM Hindle. Stosować wyłącznie
części zamienne przeznaczone dla zaworów
KTM Hindle.
Części zamienne
Zawory KTM Hindle są oznaczane za pomocą
numeru rysunku, który jest wybity na tabliczce
identyfikacyjnej umieszczonej na kołnierzu
korpusu zaworu. Numer ten należy podać
w przypadku wszelkich kwestii dotyczących
serwisu posprzedażnego lub zapytań bądź
zamówień dotyczących części zamiennych lub
napraw.
2
4.3 Montaż siłownika
Przed przystąpieniem do montażu należy
sprawdzić co następuje:
1. Typ i rodzaj siłownika, tj. siłownik
dwustronnego działania lub siłownik ze
sprężynowym mechanizmem powrotnym.
2. Położenie siłownika w stosunku do zaworu i
rurociągu.
3. Bezpieczna pozycja zaworu w razie awarii,
tj. zawór otwarty lub zamknięty.
Montaż
1. Zamknąć całkowicie zawór.
2. Wykręcić śrubę dźwigni ręcznej wraz z
podkładką.
3. Zdjąć dźwignię ręczną.
4. Wykręcić śruby ograniczające i wyjąć
pierścienie oporowe.
5. Upewnić się, że łącznik sprzęgający jest
prawidłowo połączony z siłownikiem i
trzpieniem zaworu.
6. Umieścić wspornik montażowy we
właściwym położeniu na zaworze i wkręcić
śruby wspornika. Nie dokręcać śrub.
7. Umieścić łącznik sprzęgający na zaworze.
Zamocować śrubą z łbem gniazdowym,
jeślijest w wyposażeniu.
8. Zamontować siłownik nad łącznikiem
sprzęgającym i na wsporniku montażowym.
9. Wkręcić śruby siłownika. Nie dokręcać śrub.
10. Przy zamocowanym siłowniku sprawdzić
swobodę ruchu łącznika sprzęgającego
siłownik z trzpieniem zaworu.
Dokręcićśruby wspornika montażowego
i ponownie sprawdzić swobodę ruchu
łącznika sprzęgającego.
11. Po ustawieniu siłownika we właściwym
położeniu dokręcić śruby siłownika.
12. Jeśli siłownik jest wyposażony w
ograniczniki ruchu, należy uregulować
ich długość w położeniu zamknięcia.
Otworzyćzawór i uregulować tak, aby otwór
kuli pokrywał się z otworem zaworu.
OSTRZEŻENIE
Przed przystąpieniem do jakiejkolwiek
obsługi należy upewnić się czy instalacja jest
całkowicie odprężona oraz o ile to konieczne
opróżniona z wszelkich niebezpiecznych płynów.
Zawórpodlegajacy wymontowaniu pownien
być co najmniej raz uruchomiony w pełnym
zakresie i pozostawiony w położeniu częściowego
otwarcia przed jego wyjęciem z rurociągu.
Przedrozmontowaniem zaworu należy upewnić się
czy został prawidłowo oczyszczony ze szkodliwych
gazów lub cieczy i czy jego temperatura jest
bezpieczna dla personelu. Personel wykonujący
jakiekolwiek regulacje zaworu powinien stosować
środki ochrony osobistej normalnie używane
przy obsłudze instalacji w której zawór jest
zamontowany. Obsługa wszelkiej armatury oraz
napędów powinna być wykonywana przez personel
przeszkolony we wszelkich aspektach obsługowych
technik manualnych i mechanicznych.
KTM
HINDLE JEDNOCZĘŚCIOWE ZAWORY
KULOWE Z GNIAZDEM METALOWYM ULTRA-SEAL SERII 110
INSTRUKCJA MONTAŻU I KONSERWACJI
4.2 Demontaż i ponowny montaż operatora
Demontaż dźwigni ręcznej
1. Wykręcić śrubę dźwigni wraz z podkładką.
2. Zdemontować nakrętkę i podkładkę dźwigni.
Demontaż siłownika
1. Wykręcić śruby wspornika montażowego.
2. Zdjąć wspornik montażowy i siłownik.
3. Zdjąć łącznik napędu.
Ponowny montaż przeprowadza się w
kolejności odwrotnej do demontażu.
Ponowny montaż przeprowadza się w
kolejności odwrotnej do demontażu.
Przed ponownym montażem należy
sprawdzić, czy wszystkie uszczelki i
metalowe powierzchnie w zagłębieniach
gniazd nie są uszkodzone/skorodowane.
Drobne uszkodzenia można wypolerować
przy użyciu płótna ściernego. W przypadku
wykrycia większych uszkodzeń należy
skontaktować się z działem serwisowym
firmy KTM Hindle w celu ewentualnej
naprawy lub wymiany podzespołu.
4 KONSERWACJA
Identyfikacja części
Na rysunkach zamieszczonych w rozdziale 5
przedstawiono części składowe zaworów serii 110.
4.1 Wymiana elementów zaworu
Jeśli dalsze dokręcanie nakrętki dławnicy nie
powoduje zlikwidowania wycieku z obszaru
trzpienia zaworu bądź jeśli istnieje podejrzenie
nieszczelności gniazda, zawór należy
wymontować z przewodu rurowego w celu
wymiany gniazd/uszczelnień.
Po wymontowaniu zawór należy umieścić na
stole warsztatowym i wymontować/wymienić
gniazda/uszczelnienia zgodnie z poniższą
procedurą.
1. Wymontować tuleję (przy użyciu przyrządu
do wyciągania) wraz z gniazdem tulei,
uszczelką gniazda tulei, aktywatorem i
sprężyną Wavo.
2. Wyjąć kulę.
3. Wyjąć pierścień siedliska korpusu zaworu i
uszczelkę siedliska korpusu zaworu.
4. Wyjąć gniazdo tulei z tulei.
5. W razie potrzeby wyjąć z tulei uszczelkę
grafitową, pierścień aktywatora i sprężynę
Wavo.
6.
Wymontować napęd (dźwignię, przekładnię,
siłownik), postępując zgodnie ze
wskazówkami zamieszczonymi w punkcie 4.2.
7. Wymontować nakrętkę trzpienia, płytkę
ustalającą, podkładki Belleville i uszczelkę
przelotową.
8. Odkręcić śruby dławnicy i wyjąć dławnicę.
9. Wyjąć trzpień i uszczelkę oporową.
10. Wyjąć grafitowe uszczelki ognioodporne.
3
90
92
91
30
95
29
78
55
93
94
20
75
65
8
22 23
1
24
76
7
26
3
25
77
27 71
Rys. 2 - Rysunek montażowy
Rys. 1 - Rysunek zaworu z napędem
5 RYSUNKI PODZESPOŁÓW I ZŁOŻENIOWE
Nr elementu
Nazwa podzespołu
1 Korpus
3 Tuleja
7 Kula
8 Trzpień
20 Dławnica
22 Antystatyczna sprężyna kulowa (trzpień)
23 Kula antystatyczna (trzpień)
24 Gniazdo korpusu
25 Gniazdo tulei
26 Aktywator gniazda tulei
27 Sprężyna Wavo
29 Sprężyna talerzykowa
30 Nakrętka trzpienia
55 Śruba dławnicy
65 Uszczelka trzpienia głównego
71 Uszczelka tulei
75 Uszczelnienie z zabezpieczeniem
przeciwogniowym
76 Uszczelka gniazda korpusu
77 Uszczelka gniazda tulei
78 Uszczelka wycieraka
90 Dźwignia ręczna
91 Podkładka dźwigni
92 Śruba dźwigni
93
Śruba z łbem walcowym (pierścień oporowy)
94 Pierścień oporowy
95 Płytka ustalająca
KTM
HINDLE JEDNOCZĘŚCIOWE ZAWORY
KULOWE Z GNIAZDEM METALOWYM ULTRA-SEAL SERII 110
INSTRUKCJA MONTAŻU I KONSERWACJI
Ani firmy Emerson i Emerson Automation Solutions, ani też żadne z ich podmiotów powiązanych nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności za dobór, użytkowanie lub
konserwację dowolnego produktu. Odpowiedzialność za prawidłowy dobór, użytkowanie i konserwację dowolnego produktu obciąża wyłącznie nabywcę i użytkownika
końcowego.
KTM jest znakiem będącym własnością jednego z przedsiębiorstw wchodzących w skład jednostki biznesowej Emerson Automation Solutions firmy Emerson Electric Co.
Emerson Automation Solutions, Emerson oraz logo Emerson są znakami towarowymi i znakami usługowymi Emerson Electric Co. Wszystkie pozostałe znaki stanowią
własność ich odnośnych właścicieli.
Zawartość niniejszej publikacji została przedstawiona wyłącznie do celów informacyjnych, w związku z czym – choć dołożono wszelkich starań, aby zapewnić jej
dokładność — nie należy traktować jej jako zapewnienia lub gwarancje, domyślne lub dorozumiane, dotyczące produktów lub usług opisanych w niniejszym dokumencie,
czy też ich użytkowania lub nadawania się do użytku. Całość sprzedaży podlega naszym warunkom handlowym, które są dostępne na życzenie. Zastrzegamy sobie prawo
do modyfikacji i ulepszania projektów lub specyfikacji takich produktów w dowolnym czasie bez powiadomienia.
Emerson.com/FinalControl
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4

KTM Hindle Jednoczęściowe zawory kulowe z gniazdem metalowym Ultra-Seal serii 110 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi