Keystone Figure 89 pneumatic actuators Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi
KEYSTONE FIGURE 89 - SIŁOWNIKI PNEUMATYCZNE
INSTRUKCJA INSTALACJI I KONSERWACJI
Przed przystąpieniem do instalacji należy dokładnie przeczytać i zrozumieć niniejszą instrukcję
OGÓLNE ZALECENIA DOTYCZĄCE INSTALACJI
PNEUMATYCZNYCH
Wszystkie siłowniki Keystone są fabrycznie
nasmarowane smarem Castrol LMM, nie
wymagają więc ponownego smarowania,
chyba że są użytkowane w wyjątkowo trudnych
warunkach eksploatacyjnych.
W zastosowaniach, w których temperatura
środowiska dochodzi do –52°C (–62°F)
stosowana jest wersja dla niskich temperatur
(Cassida LTS 1).
© 2017 Emerson. All Rights Reserved.Emerson.com/FinalControl VCIOM-03059-PL 19/04
WPROWADZENIE
Asortyment siłowników pneumatycznych
Keystone F89 jest dostępny w 4. opcjach
montażowych:
F89D - wał i kołnierz ISO 5211 -
gwint metryczny
F89E - wał Keystone/kołnierz ISO -
gwint metryczny
F89U - wał i kołnierz Keystone -
gwint metryczny
F89U - wał i kołnierz Keystone -
gwint calowy
UWAGA
Siłowniki Keystone F89 są atestowane do pracy
przy ciśnieniu sprężonego powietrza wynoszącym
od 2.75 barg (40 psig) do 8.3barg (120 psig), a
ponadto wytrzymają maksymalne ciśnienie statyczne
wynoszące 10 barg (145 psig).
OSTRZEŻENIE
Ze względów bezpieczeństwa NIE NALEŻY
„wspomagać powietrzem" siłowników
pneumatycznych pojedynczego działania.
W celu utrzymania maksymalnej sprawności
podczas używania tego siłownika zaleca
się przestrzegania poniższych minimalnych
zaleceń eksploatacyjnych:
1. W celu zapewnienia maksymalnej trwałości
użytkowej jakość sprężonego powietrza
powinna być zgodna z klasą 2.4.1 według
normy ISO8573-1.
2. Gdy przewody rurowe są narażone na
temperatury ekstremalnie zmienne,
instalacja powinna być wyposażona w
odpowiednie urządzenia do osuszania
powietrza.
3. W razie pracy przy niskich temperaturach
sprężone powietrze musi być osuszone do
temperatury rosy niższej od temperatury
otoczenia. W przeciwnym razie dojdzie do
powstania kondensatu, który zamarznie i
uszkodzi uszczelki znajdujące się wewnątrz
siłownika, czego wynikiem może być awaria
siłownika.
4. Pneumatyczne linie sterujące powinny
być zamontowane zgodnie z „Zalecaną
praktyką wykonywania instalacji rurowych"
i nie powinny mieć żadnych pętli, które
zatrzymywałyby kondensat.
5. Po przycięciu wszystkie końce
przyłączeniowe przewodów powietrznych
należy dokładnie oczyścić i pozbawić ostrych
krawędzi, aby nie dopuścić do przedostania
się zanieczyszczeń do instalacji rurowej.
6. Jeżeli przewody rurowe są sprawdzane
hydraulicznie, przed podłączeniem
przewodów do siłownika należy
przedmuchać je sprężonym powietrzem w
celu usunięcia resztek wody.
7. W razie użycia szczeliwa do uszczelniania
połączeń rurowych, szczeliwo należy
nakładać tylko na gwinty męskie, gdyż
w przeciwnym razie nadmiar masy
uszczelniającej mógłby przedostać się do
pneumatycznych linii sterujących siłownika.
8. W razie stosowania filtrów powietrza,
filtry należy instalować w miejscach
zapewniających łatwy dostęp w celu ich
konserwacji i/lub opróżniania.
9. Gdy na zespołach siłowników zaworowych
są zamontowane pneumatyczne nastawniki
zaworów lub sterowniki pneumatyczne, nie
należy stosować powietrza smarowanego
mgłą olejową, chyba że producent wyraźnie
wskaże, iż sterowniki mogą współpracować
z powietrzem smarowanym.
2
KEYSTONE
KEYSTONE FIGURE 89 - SIŁOWNIKI PNEUMATYCZNE
INSTRUKCJA INSTALACJI I KONSERWACJI
KONSTRUKCJA
Konstrukcja siłowników Keystone F89 umożliwia
ich montaż na zaworach ćwierćobrotowych
w sposób bezpośredni lub przy użyciu
odpowiednich konsol/adapterów montażowych i
produktów do nadawania kształtu.
Wszystkie modele są urządzeniami o tłokach
przeciwbieżnych. Każdy tłok jest wyposażony
w integralnym mechanizm zębatkowy,
która zazębia się z jednoczęściowym wałem
napędowym zębatym. Wał napędowy jest
cynkowany i niklowany elektrolitycznie w celu
zapewnienia maksymalnej ochrony. Korpus
siłownika jest wykonany z wytłaczanego
aluminium i wyposażony w łożyska z
polimeru inżynieryjnego w lokalizacjach wału
napędowego. Jako dynamiczne uszczelki
łożysk i tłoków zastosowano pierścienie O-ring.
Do napędu siłownika wykorzystano żeński wał
wyjściowy z dwoma wpustami (F89E/U) lub
żeński podwójny kwadrat (gwiazdka; F89D),
zgodnie z EN ISO 5211.
Dostępny jest kompleksowy asortyment
adapterów do mocowania wału siłownika
na wale zaworu. Na szczycie wału siłownika
znajduje się połączenie żeńskie DD16x11 do
bezpośredniego montażu akcesoriów AVID;
można również zainstalować wkładkę w celu
zapewnienia zgodności z normą Namur.
Siłownik wyposażono w regulowane
ograniczniki dla obu kierunków ruchu w
celu zapewnienia precyzyjnego otwierania i
zamykania zaworu przez siłownik.
INSTALACJA STANDARDOWA
Siłownik F89 może być używany z
przepustnicami, zaworami kulowymi i
wszelkimi urządzeniami ćwierćobrotowymi
w konfiguracji dwustronnego działania lub ze
sprężyną powrotną.
Siłowniki pojedynczego działania są
standardowo dostarczane w konfiguracji
NORMALNIE-ZAMKNIĘTY (zamykanie w razie
awarii; w prawo). Konfiguracja odwrotnego
działania NORMALNIE-OTWARTY (otwieranie
w razie awarii; w lewo) musi zostać określona
podczas składania zamówienia. Ewentualnie
konfiguracja siłownika może być zmieniona
z NORMALNIE-ZAMKNIĘTY (zamykanie w
razie awarii) na NORMALNIE-OTWARTY
(otwieranie w razie awarii) przez odpowiednio
wyszkolonego, certyfikowanego technika,
postępującego zgodnie z instrukcją montażu/
demontażu podaną w niniejszym dokumencie.
Niniejsza instrukcja instalacji jest oparta na
założeniu, iż siłownik zostanie zainstalowany z
osią cylindra równoległą do osi otworu zaworu
(układ „in-line").
Siłownik musi być wyposażony w odpowiedni
napęd, a ponadto zawór i siłownik muszą
znajdować się w następujących położeniach:
1a. Jednostki dwustronnego działania oraz
jednostki ze sprężyną powrotną w położeniu
NORMLANIE-ZAMKNIĘTY (zamykanie w
razie awarii): zawór zamknięty, siłownik
obrócony całkowicie w prawo.
1b. Jednostki dwustronnego działania oraz
jednostki ze sprężyną powrotną w położeniu
NORMALNIE-OTWARTY (otwieranie w razie
awarii): zawór otwarty, siłownik obrócony
całkowicie w lewo.
Zastosowanie z przepustnicą
Montaż na przepustnicach miękkouszczelkowych
(z mocowaniemEN ISO 5211 lub Keystone)
2a.
Mocno wkręcić dwustronne śruby
montażowe siłownika w podstawę siłownika.
3a. W razie potrzeby zainstalować prawidłowy
adapter wału.
4a. Zamontować zawór na górnym kołnierzu
zaworu, a następnie nakręcić nakrętkę z
podkładką zabezpieczającą na każdą śrubę
dwustronną.
RYSUNEK 1
Montaż siłownika - BFV
Siłownik
pneumatyczny
Kołek
gwintowany
Podkładka
zabezpieczająca
Przepustnica
Adapter, jeżeli
jest wymagany
Nakrętka
PRZECHOWYWANIE
Wszystkie siłowniki są poddawane testom
fabrycznym, które zapewniają ich idealną
sprawność mechaniczną i wykończenie.
W celu utrzymania tego stanu do chwili
instalacji siłownika w zakładzie należy
bezwzględnie stosować się do poniższych
zasad oraz przedsięwziąć określone środki
ostrożności na czas składowania siłownika.
1. Dopilnować, aby zatyczki transportowe
pozostały zamontowane w przyłączach
powietrza. Te plastikowe zatyczki zamykają
wloty powietrza, ale nie zapewniają
wodoszczelności, gdyż służą jedynie do
zabezpieczania przed penetracją ciał obcych
podczas transportu.
Do długotrwałego składowania, w
szczególności na otwartym powietrzu,
należy zastąpić je zatyczkami
zapewniającymi pełną ochronę przed
czynnikami atmosferycznymi.
2.
Jeżeli siłowniki są dostarczane oddzielnie
od zaworów, muszą zostać umieszczone na
drewnianej palecie, aby zapobiec uszkodzeniu
przyłącza zaworu. Do długotrwałego
składowania na otwartym powietrzu zaleca
się nałożenie warstwy ochronnego oleju lub
smaru na części przyłącza.
3. W przypadku długotrwałego
przechowywania zaleca się składowanie
siłowników w miejscu suchym lub
zapewnienie im odpowiedniej ochrony przed
czynnikami atmosferycznymi.
3
KEYSTONE FIGURE 89 - SIŁOWNIKI PNEUMATYCZNE
INSTRUKCJA INSTALACJI I KONSERWACJI
RYSUNEK 2
Zastosowanie z zaworem kulowym
Montaż na zaworach kulowych i wysokoparame-
trowych przepustnicach przy użyciu konsoli
2b. Mocno wkręcić dwustronne śruby
montażowe siłownika w podstawę siłownika
i przymocować konsolę montażową do
spodu siłownika za pomocą czterech
nakrętek i podkładek (patrz rysunek 1).
3b.
Zainstalować odpowiednie złącze na
trzpieniu zaworu. Złącze należy lekko
puknąć lub nacisnąć, aby weszło na trzpień
zaworu. Zaleca się użycie środka smarnego.
4b. Zamontować siłownik i konsolę na
kołnierzu górnym zaworu za pomocą
odpowiednich śrub.
Wszystkie zawory ćwierćobrotowe
5. Przed instalacją zespołu zaworu/siłownika
w instalacji rurowej należy sprawdzić ruch
dysku i w razie potrzeby wyregulować go
przy użyciu śrub ograniczników ruchu
(patrz szczegółowa instrukcja ustawiania
zakresu ruchu).
6.
Podczas instalacji zespołu zaworu/siłownika
w przewodzie rurowym należy przestrzegać
odnośnych instrukcji montażu.
UWAGA
Niektóre zawory muszą być zainstalowane w przewodzie
rurowym przed zamontowaniem siłownika. Przykładem
są wysokoparametrowych przepustnicach z wyłożeniem
gumowym.
7. W przypadku zaworów, które muszą zostać
zainstalowane w przewodzie rurowym
przed montażem siłownika, należy
bezwzględnie przestawić zawór do położenia
„bezpiecznego w razie awarii" przed
zamontowaniem siłownika na zaworze.
INSTALACJA NIESTANDARDOWA - SIŁOWNIKI
DWUSTRONNEGO DZIAŁANIA ORAZ
SIŁOWNIKI ZE SPRĘŻYNĄ POWROTNĄ
Gdy siłownik ma być zainstalowany w położeniu
poprzecznym, tj. pod kątem prostym do otworu
zaworu (układ „across-line"), siłownik należy
obrócić o pełne 90°. W tym celu należy wykonać
jak niżej.
Wszystkie zawory ćwierćobrotowe
1. Zdemontować siłownik z zaworu lub z
konsoli, wykręcając 4 śruby mocujące/
nakrętki i ściągając go pionowo z zaworu.
2. Przestawić położenie wkładki wału o 90
stopni dla połączeń typu „Double-D". Ten
krok nie jest wymagany dla napędów z
otworami/wpustami oraz dla napędów
gwiazdkowych.
3. Obrócić siłownik o 90 stopni.
4.
Ponownie zamontować siłownik na szczycie
zaworu lub na konsoli. Zwrócić uwagę na wał
wyjściowy siłownika - musi on znajdować się
w linii z wałem zaworu i/lub z wkładką wału.
Montaż siłownika - BV
Siłownik
pneumatyczny
Kołek
gwintowany
Podkładka
zabezpieczająca
Konsola,
jeżeli jest
wymagana
Śruba
Złączka, jeżeli
jest wymagana
Nakrętka
Zawór
kulowy
4
22 15 20
8 7
9 3
1 25 14 3 6
4
16
10
17
24
18
21
23
19
12
5
2
11
13
KEYSTONE FIGURE 89 - SIŁOWNIKI PNEUMATYCZNE
INSTRUKCJA INSTALACJI I KONSERWACJI
TABELA 1  MATERIAŁY KONSTRUKCYJNE
Nr Pozycja Materiał
Materiał
standardowy US
Materiał
standardowy BS
Materiał
standardowy DIN Wykończenie
1 Korpus Aluminium wytłaczane
ASTM B221 typ 6063T6
ASTM B221 BS 1474 6063 DIN 3.33206.51
Anodyzowane 15-25 mikronów +
ESPC 80-120 mikronów
2 Wał zębaty Pręty ze stali węglowej walcowanej na
gorąco ASTM A108 klasa 1045
A108 BS 970 080M40 C40 Niklowane bezprądowe
10-15 mikronów
3 Tłok Stop aluminium odlewany ciśnieniowo
ASTM B85 typ A380 /BS 1490 klasa LM24
ASTM B85 BS 1490
DIN 1725-2300 or 226
Anodyzowane
4 Pokrywa boczna Stop aluminium odlewany ciśnieniowo
ASTM B85 typ A380 /BS 1490 klasa LM24
ASTM B85 BS 1490
DIN 1725-2300 or 226
ESPC 80-120 mikronów
5 Krzywka Klasa odlewu SAE 1045/C45 / EN8 Anodyzowane czarne
6 Sprężyna Stal sprężynowa według ASTM A401 ASTM A401 BS 5216 HS3
DIN 17223 Pti
Powlekane epoksydem 30-40
mikronów
7 Ustalacz sprężyn Stal węglowa Cynkowana galwanicznie
8 Pokrywa sprężyny Stop aluminium odlewany ciśnieniowo
ASTM B85 typ A380 /BS 1490 klasa LM24
ASTM B85 BS 1490
DIN1725-2300 lub 226
Anodyzowane
9 Prowadnica tłoka Zytel 101F NC010 naturalne
10 Łożysko górne PAR
(1)
+ 25% wypełnienie szkłem naturalne
11 Łożysko dolne PAR
(1)
+ 25% wypełnienie szkłem naturalne
12 Górna podkładka oporowa POM
(2)
naturalne
13 Dolna podkładka oporowa POM
(2)
naturalne
14
Podkładka ogranicznika ruchu
SS
(3)
ISO 3506 klasa A2-70 naturalne
15
Podkładka pokrywy bocznej
(podkładka sprężysta)
SS
(3)
ISO 3506 klasa A2-70 naturalne
16 Górny pierścień O-ring
(wał zębaty)
NBR podparcie 70 A naturalne
17 Dolny pierścień O-ring
(wał zębaty)
NBR podparcie 70 A naturalne
18 Pierścień O-ring (tłok) NBR podparcie 70 A naturalne
19 Pierścień O-ring
(ogranicznik ruchu)
NBR podparcie 70 A naturalne
20 Uszczelka (pokrywy bocznej) NBR podparcie 70 A naturalne
21 Śruba - ogranicznik ruchu SS
(3)
ISO 3506 klasa A2-70 naturalne
22 Śruba - pokrywa boczna SS
(3)
ISO 3506 klasa A2-70 naturalne
23 Nakrętka - ogranicznik ruchu SS
(3)
ISO 3506 klasa A2-70 naturalne
24 Pierścień sprężynujący
zabezpieczający (dolny)
Stal miękka naturalne
25 Wskaźnik położenia Plastik ABS naturalne
RYSUNEK 3
1. Żywica acetalowa POM 2. Polioksymetylen 3. Stal nierdzewna
5
PROCEDURA DEMONTAŻU -
SIŁOWNIK DWUSTRONNEGO DZIAŁANIA
OSTRZEŻENIE
Usunąć ciśnienie powietrza i przestrzegać
normalnych środków ostrożności, łącznie ze
stosowaniem wyposażenia ochrony wzroku.
1. Ściągnąć nakrywkę wskaźnika (25) od
góry siłownika. Jeżeli nakrywka jest
mocno osadzona, to można ją delikatnie
popchnąć od spodu za pomocą krótkiego
pręta okrągłego włożonego od spodu wału
siłownika.
Uwaga: podważanie wkrętakiem jest
praktyką potencjalnie niebezpieczną i w
związku z tym niezalecaną.
2. Wykręcić śruby obu ograniczników
ruchu (21) po uprzednim poluzowaniu
przeciwnakrętek.
3.
Sprawdzić, czy pokrywy boczne są
przeznaczone do siłownika dwustronnego
działania (płaskiego), a następnie
równomiernie poluzować śruby ustalające (22).
4. Zdjąć pokrywy boczne (4).
5. Włożyć odpowiedni klucz w górną część
wału zębatego (2) i obrócić wał w lewo w
celu rozwarcia tłoków. Wyjąć tłoki (3) wraz z
podkładkami, pierścieniami O-ring itd.
6. Wyjąć pierścień sprężynujący
zabezpieczający (24) z dolnego otworu
siłownika wraz z podkładką oporową (13).
7. Podczas demontażu wału zębatego
zabezpieczyć otwór siłownika, pukając wał
w kierunku do dołu. Krzywka ogranicznika
ruchu (5) jest mocno przytwierdzona do
wału zębatego i musi być zwolniona przed
wymontowaniem wału zębatego z korpusu
siłownika.
8. Wyjąć wał zębaty, uważając przy tym, aby nie
uszkodzić otworu siłownika.
9. Zdjąć górne i dolne pierścienie O-ring
(16 i 17) z wału zębatego.
10. Zdjąć łożyska górne i dolne (10 i 11) z wału
zębatego.
KEYSTONE FIGURE 89 - SIŁOWNIKI PNEUMATYCZNE
INSTRUKCJA INSTALACJI I KONSERWACJI
PROCEDURA DEMONTAŻU -
SIŁOWNIK JEDNOSTRONNEGO DZIAŁANIA
OSTRZEŻENIE
Usunąć ciśnienie powietrza i przestrzegać
normalnych środków ostrożności, łącznie ze
stosowaniem wyposażenia ochrony wzroku.
Przed przystąpieniem do jakichkolwiek prac
konserwacyjnych należy bezwzględnie sprawdzić,
czy siłowniki ze sprężyną powrotną znajdują się w
położeniu „bezpiecznym w razie awarii". Zwrócić
szczególną uwagę na ten wymóg w przypadku
ręcznych elementów sterujących.
1. Ściągnąć nakrywkę wskaźnika (25) od góry
siłownika. Jeżeli nakrywka jest mocno
osadzona, można ją delikatnie popchnąć od
spodu za pomocą krótkiego pręta okrągłego
włożonego od spodu wału siłownika.
Uwaga:podważanie wkrętakiem jest
praktyką potencjalnie niebezpieczną i w
związku z tym niezalecaną.
2. Wykręcić śruby obu ograniczników
ruchu (21) po uprzednim poluzowaniu
przeciwnakrętek.
3. Równomiernie poluzować śruby ustalające
pokryw bocznych (22), aż do zwolnienia
ucisku sprężyn (3-5 mm).
OSTRZEŻENIE
Jeżeli po poluzowaniu śrub o 5 mm pakiet sprężyn
wciąż będzie ściśnięty, dokręcić śruby pokryw
bocznych i zwrócić jednostkę do producenta do
serwisowania.
4. Zdjąć pokrywy boczne (4) i pakiety sprężyn.
Aby nie doszło do wypadnięcia sprężyn,
siłownik należy ustawić z pokrywą boczną
skierowanym do góry.
OSTRZEŻENIE
Nie demontować fabrycznie ściśniętych pakietów
sprężyn, gdyż sprężyny są ściśnięte z dużą siłą.
5. Włożyć odpowiedni klucz w górną część
wału zębatego (2) i obrócić wał w lewo w
celu rozwarcia tłoków. Wyjąć tłoki (3) wraz z
podkładkami, pierścieniami O-ring itd.
6. Wyjąć pierścień sprężynujący
zabezpieczający (24) z dolnego otworu
siłownika wraz z podkładką oporową (13).
7. Podczas demontażu wału zębatego
zabezpieczyć otwór siłownika, pukając wał
w kierunku do dołu. Krzywka ogranicznika
ruchu (5) jest mocno przytwierdzona do
wału zębatego i musi być zwolniona przed
wymontowaniem wału zębatego z korpusu
siłownika.
8. Wyjąć wał zębaty, uważając przy tym, aby nie
uszkodzić otworu siłownika.
9. Zdjąć górne i dolne pierścienie O-ring
(16 i 17) z wału zębatego.
10. Zdjąć łożyska górne i dolne (10 i 11) z wału
zębatego.
6
KEYSTONE FIGURE 89 - SIŁOWNIKI PNEUMATYCZNE
INSTRUKCJA INSTALACJI I KONSERWACJI
Standardowy kierunek obrotu
Prowadnica tłoka
Krzywka
Wał zębaty Korpus
Tłok
Pierścień uszczelniający typu „O"
Śruba zderzakowa
Kierunek ruchu
RYSUNEK 4 (widok z góry)
PROCEDURA MONTAŻ -
SIŁOWNIK DWUSTRONNEGO DZIAŁANIA
1. Oczyścić wszystkie zdemontowane części
i wymienić pierścienie O-ring, łożyska,
podkładki itp. używając zestawu miękkich
części zamiennych.
2. Obficie nasmarować otwór w korpusie
zalecanym smarem.
3. Powlec wszystkie pierścienie O-ring i
uszczelki zalecanym smarem.
4. Montaż wału wyjściowego:
a. Zamontować górny zespół łożysk (10)
na szczycie wału zębatego (2), z górnym
pierścieniem O-ring (16) na samej górze.
b. Zamontować dolny zespół łożysk (11)
na spodzie wału zębatego, z dolnym
pierścieniem O-ring (17) na spodzie.
c.
Zamontować górną podkładkę oporową (12).
5. Ostrożnie włożyć zespół wału zębatego od
spodu siłownika.
6. Wkładając zespół, umieścić krzywkę
ogranicznika ruchu (5) na szczycie wału
zębatego od wewnątrz otworu siłownika
i obserwować położenie wpustu na wale
oraz krzywki ogranicznika ruchu w sposób
pokazany na rysunku 4. Na koniec mocno
popchnąć w celu zapewnienia prawidłowego
osadzenia.
7. Osadzić dolną podkładkę oporową (13)
i wewnętrzny pierścień sprężynujący
zabezpieczający (25) w dolnym wgłębieniu
korpusu w celu ustalenia zespołu wału w
prawidłowym położeniu.
8. Założyć pierścienie O-ring (18) na tłoki (3) i
nasmarować mechanizm zębatkowy.
9.
Ustawić wał wyjściowy pod kątem 45°
(patrz rysunek 4).
Znacznik koła
zębatego
11. Obrócić wał zębaty w lewo, dopóki nie
znajdzie się w linii z osią główną korpusu
siłownika. Wał znajduje się teraz w
położeniu zamkniętym.
12.
Włożyć śrubę ogranicznika ruchu zamknięcia
(prawego) (21) wraz z pierścieniem O-ring
(19), podkładką (14) i przeciwnakrętką (23);
śruba musi uderzyć o krzywkę ogranicznika
ruchu. Dokręcić przeciwnakrętkę.
13. Obrócić wał w lewo o 90° w celu ustawienia
go w linii z linią środkową otworu siłownika.
Siłownik znajduje się teraz w położeniu
otwartym.
14.
Włożyć śrubę ogranicznika ruchu otwarcia
(lewego) (21) wraz z pierścieniem O-ring (19),
podkładką (14) i przeciwnakrętką (23); śruba
musi uderzyć o krzywkę ogranicznika ruchu.
Dokręcić przeciwnakrętkę. Po zmontowaniu
zaworu należy zweryfikować i w razie
potrzeby wyregulować położenie śrub
ograniczników ruchu.
15. Przymocować uszczelki pokryw bocznych
(20) do pokryw bocznych (4) przy użyciu
niewielkiej ilości smaru.
16. Przymocować pokrywy boczne siłownika
dwustronnego działania (model płaski)
równo do korpusu i dokręcić śruby
pokryw bocznych z zalecanym momentem
obrotowym (tabela 2).
17. Przymocować wskaźnik położenia u góry
siłownika.
18. Używając sprężonego powietrza, przestawić
siłownik do położenia otwartego i do
położenia zamkniętego; zapisać rzeczywiste
położenia. W razie potrzeby wyregulować
ograniczniki ruchu zgodnie z procedurą
opisaną w niniejszym dokumencie. W razie
nie osiągnięcia wymaganego zakresu ruchu
należy przejść do poradnika usuwania
usterek.
10. Włożyć tłoki w całości, wraz z podkładkami
(9) i nogami tłokowymi po lewej stronie
otworu patrząc od końca tłoka z
pierścieniem O-ring (rysunek 4), dopóki
zębatki nie zaczepią się o wał zębaty, a
następnie delikatnie popchnąć całość do
wewnątrz. Siłownik znajduje się teraz w
położeniu całkowicie zamkniętym, zaś
wskaźnik wału powinien wskazywać -5
stopni (skierowany nieznacznie w prawo).
7
KEYSTONE FIGURE 89 - SIŁOWNIKI PNEUMATYCZNE
INSTRUKCJA INSTALACJI I KONSERWACJI
PROCEDURA MONTAŻU -
SIŁOWNIKI ZE SPRĘŻYNĄ POWROTNĄ
(NORMALNIE-ZAMKNIĘTY - w prawo w celu
zamknięcia)
1. Wykonać kroki 1 do 14 procedury montażu
siłownika dwustronnego działania.
2. W przypadku siłowników ze sprężyną
powrotną wymagane są poniższe czynności
dodatkowe:
a. Obrócić wał zębaty (2) w prawo do
położenia zamknięcia.
b. Ustawić siłownik pionowo względem
szczytu tłoka w płaszczyźnie poziomej
(sprawdzić, czy część dolna znajduje się
na czystej powierzchni).
c.
Umieścić właściwą liczbę pakietów sprężyn
(6) we wgłębieniach na głowicy tłoka.
W celu zapewnienia odpowiedniej trwałości
należy bezwzględnie rozmieścić sprężyny
po równo z obu stron, z ewentualną różnicą
wynoszącą nie więcej niż 1 sprężyna, a
ponadto - w zależności od liczby sprężyn -
użyć konfiguracji pokazanej na rysunku 6.
d. Założyć pierwszą pokrywę boczną
zgodnie z poniższym opisem, a następnie
powtórzyć czynność po drugiej stronie.
3. Przymocować uszczelki pokryw bocznych
(20) do pokryw bocznych (4) przy użyciu
niewielkiej ilości smaru.
4. Umieścić pokrywę boczną na pakietach
sprężyn, sprawdzając przy tym, czy sprężyny
znajdują się w kieszeniach (wgłębieniach)
na sprężyny. Przymocować pokrywę
boczną równo do korpusu i zabezpieczyć
go używając śrub do pokrywy bocznej (22)
i podkładki (15). Dokręcić śruby pokrywy
bocznej z zalecanym momentem obrotowym
(tabela 2). Dopilnować, aby podczas montażu
pokrywy bocznej sprężyny pozostały we
właściwym położeniu.
5. Przymocować wskaźnik położenia (25) u
góry siłownika.
PROCEDURA MONTAŻU -
SIŁOWNIKI ZE SPRĘŻYNĄ POWROTNĄ
(NORMALNIE-OTWARTY - w lewo w celu
otwarcia)
1. Wykonać kroki 1 do 8 procedury montażu
siłownika dwustronnego działania.
2.
Ustawić wał wyjściowy pod kątem 45°
(patrz rysunek 5).
3. Włożyć tłoki w całości, wraz z podkładkami
(9) i nogami tłokowymi po prawej stronie
otworu patrząc od końca tłoka z pierścieniem
O-ring (rysunek 5), dopóki mechanizmy
zębatkowe nie zaczepią się o wał zębaty, a
następnie delikatnie popchnąć całość do
wewnątrz. Siłownik znajduje się teraz w
położeniu całkowicie otwartym, zaś wskaźnik
wału powinien wskazywać 95 stopni.
4. Obrócić wał zębaty w prawo, dopóki nie
znajdzie się w linii z linią środkową otworu
siłownika (położenie 90°). Wał znajduje się
teraz w położeniu otwartym.
5. Włożyć śrubę ogranicznika ruchu otwarcia
(lewego) (21) wraz z pierścieniem O-ring (19),
podkładkami (14) i przeciwnakrętką (23);
śruba musi uderzyć o krzywkę ogranicznika
ruchu. Dokręcić przeciwnakrętkę.
6. Obrócić wał w prawo do 0° w celu
ustawienia go w linii z osią główną korpusu
siłownika. Siłownik znajduje się teraz w
położeniu zamkniętym.
7.
Włożyć śrubę ogranicznika ruchu
zamknięcia (prawego) (21) wraz z
pierścieniem O-ring (19), podkładką (14) i
przeciwnakrętką (23); śruba musi uderzyć
o krzywkę ogranicznika ruchu. Dokręcić
przeciwnakrętkę. Po zmontowaniu zaworu
należy zweryfikować i w razie potrzeby
wyregulować położenie śrub ograniczników
ruchu.
8. W przypadku siłowników ze sprężyną
powrotną wymagane są poniższe czynności
dodatkowe:
a. Obrócić wał zębaty w lewo do położenia
otwarcia.
b. Ustawić siłownik pionowo względem
szczytu tłoka w płaszczyźnie poziomej
(sprawdzić, czy część dolna znajduje się
na czystej powierzchni).
c. Umieścić właściwą liczbę sprężyn we
wgłębieniach na głowicy tłoka. Kierując
się liczbą sprężyn, użyć konfiguracji
pokazanej na rysunku 6. W celu
zapewnienia odpowiedniej trwałości
należy bezwzględnie rozmieścić
sprężyny po równo z obu stron, z
ewentualną różnicą wynoszącą nie więcej
niż1sprężyna.
d. Założyć pierwszą pokrywę boczną
zgodnie z poniższym opisem, a następnie
powtórzyć czynność po drugiej stronie.
9. Przymocować uszczelki pokryw bocznych
(20) do pokryw bocznych (4) przy użyciu
niewielkiej ilości smaru.
10. Umieścić pokrywę boczną na pakietach
sprężyn, a następnie przymocować pokrywę
boczną równo do korpusu i zabezpieczyć
go używając śrub do pokrywy bocznej (22)
i podkładki (15). Dokręcić śruby pokrywy
bocznej z zalecanym momentem obrotowym
(patrz tabela). Dopilnować, aby podczas
montażu pokrywy bocznej sprężyny
pozostały we właściwym położeniu.
11. Przymocować wskaźnik położenia (25) u
góry siłownika.
12. Używając sprężonego powietrza, przestawić
siłownik do położenia otwartego i do
położenia zamkniętego; zapisać rzeczywiste
położenia. W razie potrzeby wyregulować
ograniczniki ruchu zgodnie z procedurą
opisaną w niniejszym dokumencie. W razie
nie osiągnięcia wymaganego zakresu ruchu
należy przejść do poradnika usuwania
usterek.
RYSUNEK 5 (widok z góry)
Niestandardowy kierunek obrotu
Tłok
Krzywka
Wał zębaty
Korpus Prowadnica tłoka
Pierścień
uszczelniający
typu „O"
Śruba zderzakowa
Kierunek
ruchu
Znacznik koła
zębatego
6.
Używając sprężonego powietrza, przestawić
siłownik do położenia otwartego i do położenia
zamkniętego; zapisać rzeczywiste położenia. W
razie potrzeby wyregulować ograniczniki ruchu
zgodnie z procedurą opisaną w niniejszym
dokumencie. W razie nie osiągnięcia
wymaganego zakresu ruchu należy przejść do
poradnika usuwania usterek.
8
KEYSTONE FIGURE 89 - SIŁOWNIKI PNEUMATYCZNE
INSTRUKCJA INSTALACJI I KONSERWACJI
LICZBA SPRĘŻYN
W zastosowaniach ze sprężyną powrotną
liczba użytych sprężyn określa moment
obrotowy dostępny dla wszystkich zastosowań
„bezpiecznych w razie awarii". W celu
zapewnienia optymalnej wydajności, liczba
użytych sprężyn jest ustalana na podstawie
typu używanego zaworu z wykorzystaniem
tabeli momentów obrotowych dla siłownika F89
(zastosowania normalnie zamknięte):
- Zawory kulowe: użyć wartości momentu
obrotowego sprężyny dopasowanej do
momentu obrotowego sprężyny przy 90.
stopniach oraz przy początkowym momencie
obrotowym doprowadzanego powietrza przy 0.
stopniach.
- Przepustnice: użyć wartości momentu
obrotowego sprężyny dopasowanej do
momentu obrotowego sprężyny przy 0.
stopniach oraz przy momencie obrotowym
doprowadzanego powietrza przy 0. stopniach.
Użyta liczba sprężyn może wynosić od 4. do
12. sztuk. W celu zapewnienia odpowiedniej
trwałości należy bezwzględnie rozmieścić
sprężyny po równo z obu stron, z ewentualną
różnicą wynoszącą nie więcej niż 1 sprężyna, a
ponadto - w zależności od liczby sprężyn - użyć
konfiguracji pokazanej na rysunku 6.
RYSUNEK 6 - LICZBA SPRĘŻYn
Lewa strona
Prawa strona
4 sprężyn
5 sprężyn
6 sprężyn
7 sprężyn
9 sprężyn
10 sprężyn
11 sprężyn
12 sprężyn
8 sprężyn
9
KEYSTONE FIGURE 89 - SIŁOWNIKI PNEUMATYCZNE
INSTRUKCJA INSTALACJI I KONSERWACJI
USTAWIANIE WEWNĘTRZNYCH
OGRANICZNIKÓW RUCHU
Siłowniki Keystone F89 są wyposażone w
integralne ograniczniki ruchu, które służą
do dokładnego ustawiania zakresu ruchu
obsługiwanego zaworu. Poniższe kroki
umożliwiają regulację marginesu ruchu o ± 5° z
każdej strony.
W celu ustawienia ograniczników ruchu -
siłownik dwustronnego działania
1. Ustawić zespół zaworu/siłownika w pozycji
zamkniętej.
2. Odłączyć dopływ powietrza.
3. Poluzować przeciwnakrętkę na ograniczniku
ruchu zamknięcia (prawym).
4. Obrócić ogranicznik ruchu w prawo w celu
zmniejszenia zakresu ruchu lub w lewo w
celu jego zwiększenia.
5. Dokręcić przeciwnakrętkę.
6. Ponownie podłączyć powietrze i sprawdzić,
czy Zamknięty położenie zamknięcia jest
prawidłowe. Jeżeli nie jest, powtórzyć kroki
od punktu 2.
7. Podłączyć powietrze w celu ustawienia
zespołu w położeniu otwartym.
8. Odłączyć dopływ powietrza.
9.
Wyregulować śrubę ogranicznika ruchu
otwarcia (lewym) według punktów 3–6 powyżej.
W celu ustawienia ograniczników ruchu -
siłowniki ze sprężyną powrotną, konfiguracja
NORMLANIE ZAMKNIĘTY
(zamykanie w razie awarii)
1. Odłączyć dopływ powietrza i sprawdzić
rzeczywiste położenie zamknięcia.
2. Podłączyć powietrze w celu ustawienia
siłownika w położeniu otwartym.
3. Utrzymując dopływ powietrza, poluzować
przeciwnakrętkę na ograniczniku ruchu
zamknięcia (prawym) w celu wyregulowania
położenia zamknięcia.
4. Obrócić ogranicznik ruchu w prawo w celu
zmniejszenia zakresu ruchu lub w lewo w
celu jego zwiększenia.
5. Dokręcić przeciwnakrętkę
6. Odłączyć dopływ powietrza w celu
zamknięcia siłownika. W razie nie
osiągnięcia prawidłowego położenia
zamknięcia należy powtórzyć kroki od
punktu 2.
7. Podłączyć powietrze w celu ustawienia
siłownika w położeniu otwartym i sprawdzić
rzeczywiste położenie otwarcia.
8. Odłączyć dopływ powietrza w celu
zamknięcia siłownika, co umożliwi regulację
śruby ogranicznika ruchu otwarcia (lewego).
9. Wyregulować śrubę ogranicznika ruchu
otwarcia według powyższej instrukcji.
10. Dokręcić przeciwnakrętkę.
11. Podłączyć powietrze i sprawdzić położenie
otwarcia. W razie nie osiągnięcia
prawidłowego położenia otwarcia należy
powtórzyć kroki od punktu 7.
OSTRZEŻENIE
• Zabrania się całkowitego wyciągnięcia śrub
ograniczników ruchu z siłownika, gdy do
siłownika jest podłączone sprężone powietrze.
• Śruby ograniczników ruchu nie mogą być
używane do ręcznego sterowania pracą
siłownika.
• Po ustawieniu ograniczników ruchu należy
odpowiednio wyregulować akcesoria
zamontowane u góry siłownika.
RYSUNEK 7 - Regulacja ogranicznika ruchu, siłownik dwustronnego działania oraz ze sprężyną powrotną, konfiguracja NORMALNIE-ZAMKNIĘTY
(zamykanie w razie awarii)
Wał zębaty
Pierścień
uszczelniający
typu „O"
Śruba regulacji otwarcia tłoka
Krzywka
Podkładka okrągła
Podkładka sprężysta
Korpus siłownika
Przeciwnakrętka
Śruba regulacji zamknięcia tłoka
Regulacja krzywki (standardowy kierunek obrotu)
Wał zębaty
Pierścień
uszczelniający
typu „O"
Krzywka
Podkładka okrągła
Podkładka
sprężysta
Korpus siłownika
Przeciwnakrętka
10
W celu ustawienia ograniczników ruchu -
siłownik ze sprężyną powrotną,
konfiguracja NORMALNIE-OTWARTY
(otwieranie w razie awarii)
1. Odłączyć dopływ powietrza i sprawdzić
rzeczywiste położenie otwarcia.
2. Podłączyć powietrze w celu ustawienia
siłownika w położeniu zamkniętym.
3. Utrzymując dopływ powietrza, poluzować
przeciwnakrętkę na ograniczniku ruchu
otwarcia (lewym) w celu wyregulowania
położenia otwarcia.
4. Obrócić ogranicznik ruchu w prawo w celu
zmniejszenia zakresu ruchu lub w lewo w
celu jego zwiększenia.
5. Dokręcić przeciwnakrętkę.
6. Odłączyć dopływ powietrza w celu
otwarcia zaworu. W razie nie osiągnięcia
prawidłowego położenia otwarcia należy
powtórzyć kroki od punktu 2.
7. Podłączyć powietrze w celu ustawienia
siłownika w położeniu zamkniętym i
sprawdzić rzeczywiste położenie zamknięcia.
8. Odłączyć dopływ powietrza w celu otwarcia
siłownika, co umożliwi regulację śruby
ogranicznika ruchu zamknięcia (prawego).
9. Wyregulować śrubę ogranicznika ruchu
zamknięcia według powyższej instrukcji.
10. Dokręcić przeciwnakrętkę.
11. Podłączyć powietrze i sprawdzić położenie
otwarcia. W razie nie osiągnięcia
prawidłowego położenia zamknięcia należy
powtórzyć kroki od punktu 7.
KEYSTONE FIGURE 89 - SIŁOWNIKI PNEUMATYCZNE
INSTRUKCJA INSTALACJI I KONSERWACJI
Wał zębaty
Pierścień
uszczelniający
typu „O"
Śruba regulacji otwarcia tłoka
Krzywka
Podkładka okrągła
Podkładka sprężysta
Korpus siłownika
Przeciwnakrętka
Śruba regulacji zamknięcia tłoka
Regulacja krzywki (niestandardowy kierunek obrotu)
Wał zębaty
Pierścień
uszczelniający
typu „O"
Krzywka
Podkładka okrągła
Podkładka
sprężysta
Korpus siłownika
Przeciwnakrętka
RYSUNEK 8 - Regulacja ogranicznika ruchu, siłownik ze sprężyną powrotną, konfiguracja NORMALNIE-OTWARTY (otwieranie w razie awarii)
11
002 M5 3 27
003 M5 3 27
004 M5 3 27
006 M5 3 27
009 M6 9 80
014 M8 15 133
020 M8 15 133
032 M10 28 248
052 M12 40 354
085 M12 40 354
140 M16 110 974
240 M16 110 974
KONSERWACJA
W normalnych warunkach eksploatacji, gdy
przestrzegane są podstawowe procedury
konserwacji instalacji pneumatycznej, siłownik
F89 wymaga jedynie minimalnej konserwacji
przez setki tysięcy cykli roboczych.
W razie zużycia się pierścienia O-ring i
wystąpienia wycieku powietrza należy zamówić
zestaw miękkich części zamiennych. Należy
stosować się do procedur montażu i demontażu
opisanych w niniejszym dokumencie. Dokładnie
sprawdzić wszystkie pozostałe podzespoły pod
kątem zużycia i w razie potrzeby wymienić.
WYKRYWANIE I USUWANIE USTEREK
Jeżeli siłownik nie uruchamia zaworu we
właściwy sposób, należy wykonać następujące
czynności kontrolne:
1. Sprawdzić, czy doprowadzane sprężone
powietrze ma wymagane ciśnienie.
2. Upewnić się, że dopływ sprężonego powietrza
nie jest w żaden sposób ograniczany.
3. Sprawdzić szczelność przewodów doprowa-
dzających sprężone powietrze do siłownika
4. Sprawdzić, czy przy górnym i dolnym końcu
wału zębatego nie wycieka powietrze.
5.
Sprawdzić uszczelki tłoków pod kątem
wycieków powietrza; w tym celu należy przyłożyć
ciśnienie do portu 4 (B) i sprawdzić, czy z portu 2
(A) nie wycieka powietrze (i/lub na odwrót).
6.
Sprawdzić, czy wartość momentu obrotowego
zaworu nie uległa zwiększeniu ze względu na
problemy dotyczące samego zaworu.
UWAGA 1
W razie potrzeby uzyskania dostępu do pierścieni
O-ring i wewnętrznych elementów siłownika należy
zapoznać się z procedurami demontażu i montażu.
UWAGA 2
Ograniczony skok, tj. gdy zawór nie wykonuje pełnego
skoku, oraz luz mogą być wynikiem niewłaściwego
dopasowania otworu wylotowego i trzpienia zaworu.
PRZYŁĄCZE POWIETRZA PNEUMATYCZNEGO
Siłowniki serii 89 są wyposażone w 2 sztuki
przyłączy powietrza ¼” BSP lub NPT do
łączenia z przewodami rurowymi. Alternatywą
jest bezpośrednia instalacja zaworu
elektromagnetycznego Namur.
Uwagi
1. Standardowo, doprowadzenie powietrza do
portu 2 (A) spowoduje, że siłownik będzie
obracać się w lewo (CCW) w celu otwarcia
zaworu.
2. W przypadku zastosowań dwustronnego
działania doprowadzenie powietrza do portu
4 (B) spowoduje, że siłownik będzie obracać
się w prawo w celu zamknięcia zaworu.
3. Siłowniki pojedynczego działania (tzw.
siłowniki ze sprężyną powrotną) nie muszą
być „wspomagane powietrzem", gdyż
spowodowałoby to nadmierne obciążenie
trzpienia zaworu, prowadzące do jego
uszkodzenia.
WARTOŚCI MOMENTU OBROTOWEGO DLA ŚRUB
Ponieważ podczas normalnej eksploatacji
pokrywy boczne znajdują się pod ciśnieniem,
należy bezwzględnie zamontować je w
prawidłowy sposób, uważając przy tym, aby
nie uszkodzić gwintów wskutek przyłożenia
nadmiernego momentu obrotowego.
Należy używać wartości momentu obrotowego
podanych w tabeli 2.
KEYSTONE FIGURE 89 - SIŁOWNIKI PNEUMATYCZNE
INSTRUKCJA INSTALACJI I KONSERWACJI
TABELA 2 - MOMENT OBROTOWY DOKRĘCANIA ŚRUB POKRYW BOCZNYCH
Rozmiar siłownika Rozmiar śruby
Mom. obrotowy dokręcania (Nm) Mom. obrotowy dokręcania (lbin)
Ani firmy Emerson i Emerson Automation Solutions, ani też żadne z ich podmiotów powiązanych nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności za dobór, użytkowanie lub
konserwację dowolnego produktu. Odpowiedzialność za prawidłowy dobór, użytkowanie i konserwację dowolnego produktu obciąża wyłącznie nabywcę i użytkownika
końcowego.
Keystone jest znakiem będącym własnością jednego z przedsiębiorstw wchodzących w skład jednostki biznesowej Emerson Automation Solutions firmy Emerson
Electric Co. Emerson Automation Solutions, Emerson oraz logo Emerson są znakami towarowymi i znakami usługowymi Emerson Electric Co. Wszystkie pozostałe znaki
stanowią własność ich odnośnych właścicieli.
Zawartość niniejszej publikacji została przedstawiona wyłącznie do celów informacyjnych, w związku z czym – choć dołożono wszelkich starań, aby zapewnić jej dokładność
— nie należy traktować jej jako zapewnienia lub gwarancje, domyślne lub dorozumiane, dotyczące produktów lub usług opisanych w niniejszym dokumencie, czy też
ich użytkowania lub nadawania się do użytku. Całość sprzedaży podlega naszym warunkom handlowym, które są dostępne na życzenie. Zastrzegamy sobie prawo do
modyfikacji i ulepszania projektów lub specyfikacji takich produktów w dowolnym czasie bez powiadomienia.
Emerson.com/FinalControl
1 / 1

Keystone Figure 89 pneumatic actuators Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi