Techniczna instrukcja serwisowa SI-4ET0A-001
WH-7850-C50-CL
Naciąg szprych
Naciągnąć szprychy jak pokazano na rysunku.
(Na przód)
W kołach przednich zapleść
szprychy promieniście, zarówno
z lewej, jak i prawej strony
(Na tył)
W kołach tylnych zapleść szprychy
krzyżowo, zarówno z lewej, jak i
prawej strony.
Śruba mocująca
główkę piasty
Korpus główki
Podkładka główki
Nie należy
zdejmować uszczelki.
Smar DURA-ACE
(Y-04110000)
Nasmarować
Wymiana główki piasty
■ Najpierw należy wyciągnąć oś piasty zgodnie z procedurą pokazaną na rysunku.
Odcinek z podwójną blokadą po stronie główki nie może być zdemontowany.
Uwaga:
• W trakcie zdejmowania i instalowania uszczelki należy postępować bardzo
ostrożnie, aby jej nie zagiąć.
Przy ponownym instalowaniu uszczelki należy upewnić się, czy jest dobrze
zorientowana i włożyć ją tak daleko, jak to możliwe.
• Nie należy rozbierać osłony przeciwkurzowej, która jest zaciśnięta na stożku.
■ Po wyjęciu osi piasty należy wykręcić śrubę mocującą główkę
(wewnątrz główki piasty) i wymienić główkę.
Uwaga:
W trakcie wymiany główki należy jednocześnie wymienić śrubę mocującą. Należy
upewnić się, że smar został umieszczony na gwincie śruby mocującej główkę.
W przeciwnym przypadku mogą wystąpić luzy lub zakleszczenie.
Nie należy podejmować prób demontażu główki, ponieważ może to osłabić
wydajność piasty.
Oś piasty
(3)
Wypust uszczelki jest po zewnętrznej
stronie
(2)
Stożek z osłoną
przeciwkurzową
(nie może zostać
zdemontowany)
Uszczelka
Moment dokręcenia po lewej:
15 - 20 Nm
Moment dokręcania:
45 - 50 Nm
Klucz imbusowy 14 mm
Klucz imbusowy 5 mm
(1)
Klucz 17 mm
Demontaż
Demontaż
Uwaga: w razie wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia. (Polish)
Dane techniczne
Informacje ogólne dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
• Przed użyciem sprawdzić koła, aby upewnić się, że nie ma wygiętych lub luźnych
szprych oraz wgnieceń, rys czy pęknięć na powierzchni obręczy. W przypadku
wystąpienia któregoś z wymienionych problemów nie wolno używać koła.
• Nie stosować w połączeniu z widelcami amortyzowanymi. W przypadku widelców
tego typu luz pomiędzy osią piasty a klockami hamulcowymi może ulegać zmianom
wskutek działania amortyzatorów, więc w momencie użycia hamulców, klocki
hamulcowe mogą dotknąć szprych.
• Jeżeli zacisk Quick Release nie będzie używany prawidłowo, koło może spaść
z roweru, co często prowadzi do poważnych obrażeń. Przed użyciem dokładnie
przeczytać instrukcję serwisową dotyczącą zacisku Quick Release.
• Te koła są przeznaczone do jazdy po drogach o twardej nawierzchni. Jeśli koła
będą używane na nieutwardzonych nawierzchniach, mogą zostać skrzywione lub
uszkodzone, co może spowodować wypadek.
• Przed jazdą na rowerze należy sprawdzić, czy koła są prawidłowo zamocowane.
Jeżeli koła są w jakikolwiek sposób poluzowane, mogą wypaść z roweru, powodując
w konsekwencji poważne zranienie.
• Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję. Luźne,
zużyte lub uszkodzone części mogą spowodować poważne obrażenia kierującego
rowerem. Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części zamiennych Shimano.
• Należy dokładnie przeczytać niniejszą techniczną instrukcję serwisową i zachować ją
na przyszłość.
UWAGA
• Przed użyciem opony powinny zostać napompowane do odpowiedniego ciśnienia.
• Stosować taśmę na obręcze odporną na wysokie ciśnienie. W przeciwnym razie
opony mogą ulec nagłemu przebiciu i z roweru może wypaść koło, prowadząc do
poważnej kontuzji.
UWAGA
• W klockach hamulcowych Shimano R55HC (wysokowydajnych) zastosowano
agresywną mieszankę, zapewniającą wysoką skuteczność hamowania w warunkach
mokrych. Powodują one jednak przyspieszone zużycie obręczy.
Firma Shimano nie ponosi odpowiedzialności za mniejszą trwałość obręczy, która
może wystąpić wskutek zastosowania klocków hamulcowych R55HC.
• Zdecydowanie zalecane jest używanie oryginalnych szprych i nypli Shimano.
W przypadku użycia części innych niż firmy Shimano, miejsca, w których szprychy
wchodzą do piasty mogą zostać uszkodzone.
• Przed użyciem sprawdzić, czy do klocków hamulcowych nie przylegają kawałki
metalu lub ciała obce. Takie przedmioty mogą spowodować uszkodzenie obręczy
w momencie użycia hamulców.
• Nyple posiadają duże średnice i łatwo nimi obracać w celu zwiększenia naprężenia
szprychy. Jednakże, podczas regulacji naprężenia szprych należy uważać, aby nie
dokręcać nypli zbyt mocno. W przypadku nadmiernego naprężenia nypli może dojść
do uszkodzenia obręczy.
(Zalecamy zlecenie wykonania regulacji autoryzowanemu sprzedawcy rowerów.)
• Gwarancja nie obejmuje normalnego zużycia ani pogorszenia parametrów roboczych
wynikających z normalnego użytkowania.
Uwaga
• Jeżeli koło stanie się sztywne i będzie obracać się z oporem, należy je nasmarować.
• Nie wstrzykiwać jakiegokolwiek smaru ani oleju do wnętrza piasty, ponieważ środek
smarny może się wydostać na zewnątrz.
• Zagłębienie z drugiej strony otworu zaworu jest wskaźnikiem zużycia obręczy. Jeżeli
zagłębienie nie jest widoczne, obręcz znajduje się u kresu okresu użyteczności.
• Jako wyposażenie opcjonalne dostępne są specjalne klucze do szprych.
• Zalecamy powierzenie regulacji naprężenia szprych autoryzowanemu sprzedawcy
rowerów, jeżeli występuje jakikolwiek luz wstępny w szprychach i po pierwszym
1000 km przebiegu.
• Osłony szprych (CP-WH23) są sprzedawane także oddzielnie. Szczegółowych
informacji udzielają sprzedawcy rowerów.
• Reflektory (produkowane przez firmę CATEYE) sprzedawane są także osobno.
Szczegółowych informacji udzielają sprzedawcy rowerów.
Montaż koronek HG
Nakrętka kasety
Podkładka dystansowa koronki Podkładka dystansowa nakrętki kasety
Podkładka dystansowa
*Dla rowerów 10-biegowych
(za wyjątkiem modeli młodzieżowych)
W przypadku każdej koronki,
powierzchnia z oznaczeniem
grupy powinna być skierowana
na zewnątrz i ustawiona tak,
aby szerokie występy na każdej
koronce i część A (na której
rowek jest szeroki) główki
piasty, były w jednej linii.
Rowek jest
szeroki tylko
w jednym miejscu.
*Wartości te należy traktować tylko jako ogólne wytyczne.
• Podczas montowania koronek HG zastosować narzędzie specjalne (TL-LR15)
do dokręcenia nakrętki kasety.
• Aby wymienić koronki HG zastosować narzędzia specjalne (TL-LR15) i
TL-SR21, aby odkręcić nakrętkę kasety.
Moment dokręcania:
30 - 50 Nm
a
c
-
1
4
T
Szeroki występ
Nakrętka kasety
Narzędzie
(TL-SR21)
Demontaż
TL-LR15
W celu uzyskania najlepszych rezultatów zalecamy wykorzystanie poniższej kombinacji.
Koło może być używane z 9-biegowymi i 10-biegowymi kasetami zębatek.
(W przypadku zastosowania 10-biegowej kasety zębatek, oprócz modeli młodzieżowych, stosować
dodatkową podkładkę dystansową o grubości 1 mm).
Aby zobaczyć szczegóły na temat połączenia z innymi częściami takimi, jak łańcuchy i kasety
zębatek, patrz Informacja techniczna produktu.
Wymiana szprych
Włożyć i zaczepić szprychy o piastę, jak pokazano na rysunku.
Szprycha
W kołach przednich dokładnie
zamontować główki szprych
w gniazdach piasty,
w przeciwnym razie może
nastąpić uszkodzenie.
* Zamontować pierścień
wewnętrzny tak, aby
dokładnie wszedł w zapadki
w piaście.
Nypel
* Pierścień wewnętrzny
SI-4ET0A-001-03
Symbol modelu Dane techniczne Kolor
RR-550-WUWSW CPSC Biały
RR-550-WUASW AS Bursztynowy
RR-317-WUASW DIN Bursztynowy
Symbol modelu WH-7850-C50-CL
Przełożenia 9 / 10
Rozmiar obręczy 700C (622 x 15C)
Szerokość obręczy 20,8 mm
Odpowiedni rozmiar opon
Opona drutówka
700C (19C - 25C)
Łańcuch 10-rzędów CN-7801, CN-6600
Koronka 10-rzędów CS-7800, CS-6600
Wartość napięcia szprychy
Na przód Na tył
1000 - 1400 N
Prawa strona
(zębatki)
Lewa strona
1000 - 1400 N 600 - 1000 N