Shimano WH-7850-SL Service Instructions

Typ
Service Instructions
Og
ó
lne informacje dotyczące bezpiecze
ń
stwa
OS
TRZEŻENIE
Techniczna instrukcja serwisowa
S
I-4D
S
0B-00
1
WH-7850-SL
WH-7850-C24-TL
Przed użyciem sprawdzi
ć
koła, aby upewni
ć
się że nie ma wygiętych lub lu
ź
nych szprych
oraz wgniece
ń
, rys lub pęknię
ć
na powierzchni obręczy. W przypadku wystąpienia kt
ó
rego
ś
z wymienionych problem
ó
w, nie wolno używa
ć
koła
.
• Nie stosowa
ć
w połączeniu z widelcami amortyzowanymi. W przypadku widelc
ó
w tego typu
dystans pomiędzy osią piasty a klockami hamulcowymi może ulegać zmianom wskutek działania
amortyzatorów, wi
ę
c w momencie użycia hamulców, klocki hamulcowe mo
dotkn
ą
ć szprych
.
Jeżeli zacisk piast
nie jest uż
wan
prawidłowo, koło może spaść z roweru, co może doprowadzić
do poważnych obrażeń. Przed użyciem dokładnie przeczytać instrukcj
ę
serwisow
ą
zacisku piasty.
Te koła s
ą
przeznaczone do jazdy po dro
g
ach o twardej nawierzchni. Jeśli koła b
ę
d
ą
używane na
nieutwardzonych nawierzchniach, mogą zosta
ć
skrzywione lub uszkodzone, co może spowodowa
ć
wypa
d
e
k.
Przed jazdą na rowerze, sprawdzi
ć
czy koła są dobrze zamocowane. Jeżeli koła są w jakikolwie
k
spos
ó
b poluzowane, mogą one wypa
ść
z roweru, czego konsekwencją może by
ć
poważne
zranienie.
Przed zamontowaniem cz
ę
ści uzyskać i dokładnie przeczytać niniejsz
ą
instrukcj
ę.
Poluzowane, zużyte lub uszkodzone cz
ę
ści mo
doprowadzić do wywrócenia roweru, co może
spowodować poważne obrażenia. Zalecamy stosowanie jedynie ory
g
inalnych cz
ę
ści zamiennych
S
himano.
• Dokładnie przeczyta
ć
niniejszą Techniczną instrukcję serwisową i zachowa
ć
ją na przyszło
ść
.
U
WA
GA
Przed użyciem opony powinny zosta
ć
napompowane do odpowiedniego ci
ś
nienia
.
Nie wolno stosowa
ć
ta
ś
my na obręcze. Może wystąpi
ć
problem z usunięciem ta
ś
my i założeniem
opony, oraz może doj
ść
do uszkodzenia opony lub dętki lub może wystąpi
ć
nagłe przebicie
i spadnięcie opony, co może doprowadzi
ć
do poważnych obraże
ń
.
U
WA
G
A
W klockach hamulcowych
S
himano R55H
C
(
wysokowydajnych
)
zastosowano agresywną mieszankę,
zapewniającą wysoką skuteczno
ść
hamowania w warunkach mokrych. Powodują one jedna
k
p
rzysp
i
eszone zużyc
i
e o
b
ręczy
.
Firma Shimano nie ponosi odpowiedzialno
ś
ci za mniejszą trwało
ść
obręczy, kt
ó
ra może wystąpi
ć
wskutek zastosowania klock
ó
w hamulcow
y
ch R55HC
.
• Używanie ory
g
inalnych szprych, korków i podkładek Shimano jest stanowczo zalecane
.
W przypadku użycia cz
ę
ści innych niż firmy Shimano, miejsca, w których szprychy wchodz
ą
do
p
iasty mo
zostać uszkodzone
.
Przed użyciem sprawdzić, czy do klocków hamulcowych nie przyle
g
aj
ą
kawałki metalu lub ciała
obce. Jeżeli są obecne, takie przedmioty mogą spowodowa
ć
uszkodzenie obręczy w momencie
y
cia hamulc
ó
w.
Środki do naprawy przebić i środki zapobiegające przebiciom mogą powodować korozje obręczy,
y
dlatego należy stosowa
ć
tylko
ś
rodki obojętne
.
Korki mają duże średnice i łatwo nimi obracać w celu zwiększenia naprężenia szprychy. Jednakże
p
odczas re
g
ulacji napr
ę
żenia szprych należy uważać, aby nie dokr
ę
cać korków zbyt mocno.
W
przypadku nadmierne
g
o napr
ę
żenia zatyczek może dojść do uszkodzenia obr
ę
czy. (Zalecamy
zlecenie wykonania re
g
ulacji autoryzowanemu sprzedawcy rowerów.)
Montaż koronek HG
Naciąg szprych
Naciągną
ć
szprychy jak pokazano na rysunku.
N
a
k
ręt
k
a
k
asety
P
o
dkł
a
dk
a
d
ystansowa
k
oron
ki
P
o
dkł
a
dk
a
d
ystansowa na
k
ręt
ki
k
asety
P
o
dkł
a
dk
a
d
ystansow
a
*Dla rowerów 10-bie
g
owych (za wyj
ą
tkiem modeli
młodzieżow
y
ch
)
• Czę
ś
ci nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia działania
wyn
ik
a
j
ącego z norma
l
nego użyt
k
owan
i
a.
U
wag
a
W kołach WH-7850-SL / WH-7850-C24-TL do centrowania i regulacji naciągu szprych należy uży
ć
kork
ó
w od strony obręczy
.
Jeżeli koło stanie się sztywne i trudne do obracania, należy je nasmarowa
ć.
• Nie dawa
ć
żadnego smaru lub oleju do wnętrza piasty, w przeciwnym razie może się on wydosta
ć.
• Za
g
ł
ę
bienie z dru
g
iej strony otworu zaworu jest wskaźnikiem zużycia obr
ę
czy. Jeżeli za
g
ł
ę
bienie nie
j
est widoczne, obr
ę
cz znajduje si
ę
u kresu okresu użyteczności
.
Jako wyposażenie opcjonalne dost
ę
pne s
ą
specjalne klucze do szprych
.
Zalecamy zlecenie re
g
ulacji napr
ę
żenia szprych autoryzowanemu sprzedawcy rowerów, jeżeli
występu
j
e
j
a
kik
o
l
w
i
e
k
l
uz wstępny w szpryc
h
ac
h
i
po p
i
erwszym 1000
k
m prze
bi
egu
.
Osłony szprych (CP-WH23) są sprzedawane także oddzielnie. Szczeg
ó
łowych informacji udzielają
sprzedawcy rower
ó
w
.
Reflektory (produkowane przez CATEYE) sprzedawane są także osobno. Szczeg
ó
łowych informacji
udzielają sprzedawcy rowerów.
W
prz
y
pa
dk
u
k
d
e
j
k
oron
ki
,
p
ow
i
erzc
h
n
i
a z oznaczen
i
em
g
rupy
p
owinna by
ć
skierowana na zewn
ą
trz
i
ustaw
i
ona ta
k
, a
b
y szero
ki
e wyst
ę
py
na każdej koronce i cz
ęść
A (na kt
ó
rej
r
owek jest szeroki)
g
ł
ó
wki piasty, były
w
j
e
d
ne
j
li
n
ii
.
R
owe
k
j
est
s
zeroki t
y
lko
w jednym miejscu.
*Warto
ś
ci te należy traktowa
ć
tylko jako wskaz
ó
wkę.
Podczas montowania koronek HG zastosowa
ć
narzędzie specjalne (TL-LR15) do dokręcenia nakrętki kasety
.
• Aby wymieni
ć
koronki HG zastosowa
ć
narzędzia specjalne (TL-LR15) i TL-SR21, aby odkręci
ć
nakrętkę kasety.
Moment dokr
ę
cenia:
30
-
50
Nm
Szeroki występ
N
a
k
ręt
k
a
k
asety
N
arzę
d
z
i
e
(
TL-SR21
)
D
emontaż
TL
-
LR
15
Wymiana szprych
1.
Nałoży
ć
podkładkę i zatyczkę na szprychę
.
2.
Po włożeniu szprychy do otworu w kołnierzu piasty, dokr
ę
cić
nyple. W czasie montażu zastosowa
ć
blokady szprych do
zablokowania obrotu szprych, a następnie włoży
ć
wkrętak lub
p
o
d
o
b
ne narzę
d
z
i
e
d
o row
k
a w na
k
rętce, w ce
l
u
d
o
k
ręcen
i
a
nyp
l
a
.
3
.
Obrócić zaślepk
ę
w prawo, aby
g
o wkr
ę
cić do otworu śruby
w obręczy. Jednocze
ś
nie zastosowa
ć
blokady szprych do
un
i
emoż
li
w
i
an
i
a
i
c
h
o
b
rotu
.
U
waga:
J
eże
li
po
dkł
a
dk
a n
i
e zosta
ł
a za
ł
ożona,
n
i
emoż
li
we
b
ę
d
z
i
e wyregu
l
owan
i
e naprężen
i
a
szprychy, dlatego należy pamięta
ć
o założeniu
p
odkładek
.
• Dokr
ę
cić nyple do końca
g
wintu.
W kołach przednich dokładnie zamontować
g
łówki szprych w
g
niazdach piasty,
w przeciwnym razie może nastąpi
ć
uszkodzenie.
1
P
o
dkł
a
dk
a
Z
atycz
k
a
Bl
o
k
a
d
a szpryc
h
y
Szprycha
N
a
k
ręt
k
a
2
3
Śruba mocująca
g
łówk
ę
piasty
Korpus główki
Podkładka gł
ó
wki
Nie należ
y
zde
j
mowa
ć
u
szczelki.
Smar DURA-ACE
(
Y-04110000
)
N
as
m
a
r
o
w
p
Wymiana główki piasty
Najpierw należy wyciągną
ć
o
ś
piasty zgodnie z procedurą pokazaną na rysunku
.
Odcinek z podwójn
ą
blokad
ą
po stronie
g
łówki nie może być zdemontowany.
Uwa
g
a:
W trakcie zdejmowania i instalowania uszczelki należy post
ę
pować bardzo ostrożnie, aby
j
ej nie za
g
i
ą
ć. Przy ponownym instalowaniu uszczelki należy upewnić si
ę
, czy jest dobrze
zorientowana i włożyć j
ą
tak daleko, jak to możliwe
.
Nie należy rozbiera
ć
osłony przeciwkurzowej, kt
ó
ra jest zaci
ś
nięta na stożku.
Po wyjęciu osi piasty należy wykręcić śrubę mocującą główkę (wewnątrz główki piasty)
i wymienić
g
łówk
ę.
Uwa
g
a:
W trakcie wymiany główki należy jednocześnie wymienić śrub
ę
mocuj
ą
c
ą
. Należy
u
pewnić si
ę
, że smar został umieszczony na gwincie śruby mocuj
ą
cej główk
ę
.
W
przeciwnym przypadku mog
ą
wyst
ą
pić luzy lub zakleszczenie. Nie należy podejmować
pr
ó
b demontażu gł
ó
wki, ponieważ może to osłabi
ć
wydajno
ść
piasty.
O
ś
piasty
(
3
)
W
ypust uszcze
lki
j
est po zewnętrzne
j
stron
i
e
(
2
)
Stożek z osł
o
o
ną przeciwkurzową (nie
może zostać
zdemontowan
y
)
U
szcze
lk
a
Moment dokr
ę
cenia po lewej: 15 - 20 Nm
Moment dokr
ę
cenia: 45 - 50 Nm
Kl
ucz
i
m
b
usowy 14 mm
Kl
ucz
i
m
b
usowy 5 mm
(
1
)
Kl
ucz 17 mm
Demontaż
em
D
e
m
o
nt
a
ż
Dane techniczne
Uwaga: specyfikacje mogą by
ć
zmieniane w celu ulepsze
ń
bez powiadomienia. (Polski)
W celu uzyskania najlepszych osi
ą
gów, zalecamy wykorzystanie nast
ę
puj
ą
cej kombinacji.
Koło może by
ć
używane z 9-rzędowymi i 10-rzędowymi kasetami zębatek
.
(W przypadku zastosowania 10-rz
ę
dowymi kasety z
ę
batek, oprócz modeli dzieci
ę
cych, stosować dodatkow
ą
podkładkę dystansową o grubo
ś
ci 1 mm)
.
A
by zobaczyć szczegóły na temat poł
ą
czenia z innymi cz
ę
ściami takimi, jak łańcuchy i kasety z
ę
batek, patrz Informacja
t
ec
h
n
i
czna pro
d
u
k
tu.
S
I-4D
S
0B-001-03
S
y
mbol modelu Dane techniczne Kolo
r
RR-550-WUWSW CPSC Biały
RR-550-WUA
S
W
AS
Bursztynowy
RR-317-WUA
S
W
DIN
B
urszt
y
now
y
O
dpowiedni rozmiar opon
Drutówka / opona bezd
ę
tkowa
700C
(
19C - 25C
)
Ł
a
ń
cuc
h 10-rz
ę
dów CN-7801
,
CN-6600
K
oron
k
a 10-rzęd
ó
w
CS
-7800,
CS
-6600
Sy
mbol modelu WH-7850-
S
L
/
WH-7850-
C
24-TL
Przełożenia 9
/
10
Rozmiar obręczy 700C (622 x 15C)
Szerokość obr
ę
czy
20,8
mm
Wartość napięcia szprychy
Na
p
rz
ó
d
N
a t
1000-1400N
Prawa strona (koronki)
Le
w
a
s
tr
o
n
a
1000-1400
N
600-1000
N
(Na prz
ó
d)
W kołach przednich zapleść szpr
y
ch
y
p
romieniście, zarówno z lewe
j
,
j
a
k
i prawej stron
y
(
Na tył
)
W kołach t
y
ln
y
ch zapleść szpr
y
ch
y
k
rz
y
żowo, zarówno z lewej, jak i prawej
s
tron
y
.
  • Page 1 1

Shimano WH-7850-SL Service Instructions

Typ
Service Instructions