Informacje ogólne dotyczące bezpieczeństwa
Nakrętka kasety Podkładka dystansowa
koronki
OSTRZEŻENIE
UWAGA
UWAGA
Techniczna instrukcja serwisowa
WH-RS30
• Przed użyciem sprawdzić koła, aby upewnić się, że nie ma wygiętych lub luźnych
szprych oraz wgnieceń, rys czy pęknięć na powierzchni obręczy. W przypadku
wystąpienia któregoś z wymienionych problemów nie wolno używać koła.
• Nie stosować w połączeniu z widelcami amortyzowanymi. W przypadku widelców
tego typu luz pomiędzy osią piasty a klockami hamulcowymi może ulegać
zmianom wskutek działania amortyzatorów, więc w momencie użycia hamulców,
klocki hamulcowe mogą dotknąć szprych.
• Jeżeli zacisk Quick Release nie będzie używany prawidłowo, koło może spaść
z roweru, co często prowadzi do poważnych obrażeń. Przed użyciem dokładnie
przeczytać instrukcję serwisową dotyczącą zacisku Quick Release.
• Te koła są przeznaczone do jazdy po drogach o twardej nawierzchni. Jeśli koła
będą używane na nieutwardzonych nawierzchniach, mogą zostać skrzywione lub
uszkodzone, co może spowodować wypadek.
• Przed jazdą na rowerze należy sprawdzić, czy koła są prawidłowo zamocowane.
Jeżeli koła są w jakikolwiek sposób poluzowane, mogą wypaść z roweru,
powodując w konsekwencji poważne zranienie.
• Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję.
Luźne, zużyte lub uszkodzone części mogą spowodować poważne obrażenia
kierującego rowerem. Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części
zamiennych Shimano.
• Należy dokładnie przeczytać niniejszą techniczną instrukcję serwisową i zachować
ją na przyszłość.
• Gwarancja nie obejmuje normalnego zużycia ani pogorszenia parametrów roboczych
wynikających z normalnego użytkowania.
• Przed użyciem opony powinny zostać napompowane do odpowiedniego ciśnienia.
• W przypadku używania obręczy z oponami drutówkami należy stosować taśmę na
obręcze lub zatyczki otworów szprych dla rozmiarów obręczy 18-622, odporną na
wysokie ciśnienia, w przeciwnym razie może nastąpić nagłe przebicie i
wypadnięcie opony, prowadzące do poważnej kontuzji. Ponadto nie zalecamy
ponownego używania taśmy na obręcze lub zatyczek otworów szprych po zdjęciu
ich z koła. W przypadku ponownego użycia taśmy lub zatyczek opony mogą
zostać nagle przebite i uszkodzone, co może prowadzić do poważnej kontuzji.
• W klockach hamulcowych Shimano R55HC (wysokowydajnych) zastosowano
agresywną mieszankę, zapewniającą wysoką skuteczność hamowania w
warunkach mokrych. Powodują one jednak przyspieszone zużycie obręczy.
Firma Shimano nie ponosi odpowiedzialności za mniejszą trwałość obręczy, która
może wystąpić wskutek zastosowania klocków hamulcowych R55HC.
• Zdecydowanie zalecane jest używanie oryginalnych szprych i nypli Shimano. Jeśli
nie będą używane oryginalne części firmy Shimano, piasty lub obręcze mogą ulec
uszkodzeniu.
• Przed użyciem sprawdzić, czy do klocków hamulcowych nie przylegają kawałki
metalu lub ciała obce. Takie przedmioty mogą spowodować uszkodzenie obręczy
w momencie użycia hamulców.
• Nyple posiadają duże średnice i łatwo nimi obracać w celu zwiększenia naprężenia
szprychy. Jednakże, podczas regulacji naprężenia szprych należy uważać, aby nie
dokręcać nypli zbyt mocno. W przypadku nadmiernego naprężenia nypli może
dojść do uszkodzenia obręczy.
(Zalecamy zlecenie wykonania regulacji autoryzowanemu sprzedawcy rowerów.)
W celu uzyskania najlepszych rezultatów zalecamy wykorzystanie poniższej
kombinacji.
Koło może być używane z 8-biegowymi, 9-biegowymi i 10-biegowymi kasetami zębatek.
(W przypadku zastosowania 10-biegowej kasety zębatek, oprócz modeli młodzieżowych,
stosować dodatkową podkładkę dystansową o grubości 1 mm).
Aby zobaczyć szczegóły na temat połączenia z innymi częściami takimi, jak łańcuchy i
kasety zębatek, patrz Informacja techniczna produktu.
Dane techniczne
Naciąg szprych
Montaż koronek HG
Naciągnąć szprychy jak pokazano na rysunku.
Uwaga: w razie wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia. (Polish)
A
*Wartości te należy traktować tylko jako ogólne wytyczne.
(Na przód)
W kołach przednich zapleść
szprychy promieniście,
zarówno z lewej, jak i
prawej strony
Uwaga
• Jeżeli koło stanie się sztywne i będzie obracać się z oporem, należy je nasmarować.
• Nie wstrzykiwać jakiegokolwiek smaru ani oleju do wnętrza piasty, ponieważ środek
smarny może się wydostać na zewnątrz.
• Zagłębienie z drugiej strony otworu zaworu jest wskaźnikiem zużycia obręczy. Jeżeli
zagłębienie nie jest widoczne, obręcz znajduje się u kresu okresu użyteczności.
• Jako wyposażenie opcjonalne dostępne są specjalne klucze do szprych.
• Zalecamy powierzenie regulacji naprężenia szprych autoryzowanemu sprzedawcy
rowerów, jeżeli występuje jakikolwiek luz wstępny w szprychach i po pierwszym
1000 km przebiegu.
• Osłony szprych (CP-WH23) są sprzedawane także oddzielnie. Szczegółowych
informacji udzielają sprzedawcy rowerów.
• Reflektory (produkowane przez firmę CATEYE) sprzedawane są także osobno.
Szczegółowych informacji udzielają sprzedawcy rowerów.
W przypadku każdej koronki,
powierzchnia z oznaczeniem
grupy powinna być skierowana
na zewnątrz i ustawiona tak,
aby szerokie występy na każdej
koronce i część A (na której
rowek jest szeroki) główki
piasty, były w jednej linii.
Rowek jest
szeroki tylko
w jednym miejscu.
• Podczas montowania koronek HG zastosować narzędzie specjalne
(TL-LR15) do dokręcenia nakrętki kasety.
• Aby wymienić koronki HG zastosować narzędzia specjalne (TL-LR15)
i TL-SR21, aby odkręcić nakrętkę
kasety.
Moment dokręcania:
30 - 50 Nm
a
c
-
1
4
T
Szeroki
występ
Wymiana główki piasty
Po wyjęciu osi piasty należy wykręcić śrubę mocującą
główkę (wewnątrz główki piasty) i wymienić główkę.
Uwaga:
Nie należy próbować rozbierania główki, ponieważ
może to spowodować niewłaściwe działanie.
Moment dokręcania:
35 - 50 Nm
Korpus główki
Klucz imbusowy 10 mm
(TL-WR37)
Podkładka główki
Śruba mocująca główkę piasty
Demontaż
Montaż
Wymiana szprych przedniego koła
Obrócić oś piasty, aż wycięcie osłony od kurzu
zostanie dopasowane do gniazda piasty, i pewnie
zamocować główkę szprychy w gnieździe piasty.
Uwaga:
Jeśli wycięcie osłony od kurzu i gniazdo piasty nie
zostaną dopasowane, montaż i demontaż szprych
będzie niemożliwy.
Nakrętka kasety
Narzędzie
(TL-SR21)
Demontaż
TL-LR15
(Na tył)
Wycięcie w osłonie od kurzu
Oś piasty
Gniazdo w piaście
SI-4EX0A-001
Odpowiedni rozmiar opon
Opona drutówka
700C (19C - 28C)
Największa zębatka 21 - 28T
Symbol modelu Dane techniczne Kolor
RR-550-WUWSW CPSC Biały
RR-550-WUASW AS Bursztynowy
RR-317-WUASW DIN Bursztynowy
Symbol modelu WH-RS30
Rozmiar obręczy 700C (622 x 15C)
Szerokość obręczy 20,8 mm
Wartość napięcia szprychy
Na przód Na tył
980 - 1400 N
Prawa strona
(zębatki)
Lewa strona
1000 - 1600 N 600 - 1100 N
SI-4EX0A-001-03