551Razur
19
Znany także jako format DTS (3/2) lub DTS 5.1 umożliwia odtworzenie
maksymalnie sześciu (5.1) kanałów z odpowiednio zakodowanego materiału DTS,
w którym występuje 5 kanałów głównych (lewy przedni, prawy przedni, środkowy,
przestrzenny lewy, przestrzenny prawy) oraz kanał efektów niskiej częstotliwości
(LFE) dla subwoofera. Do dekodowania formatu DTS wymagana jest płyta DVD z
materiałem DTS oraz cyfrowe połączenie z urządzenia zewnętrznego do
amplitunera 551R.
Znany także jako DD (3/3) lub DD 6.1. Jest to rozszerzenie formatu Dolby Digital.
Poza cyfrowo kodowanymi sześcioma (5.1) kanałami, DD EX udostępnia
dodatkowy, szósty kanał (przestrzenny tylny, co pozwala na uzyskanie siedmiu
kanałów — 6.1), kodowany matrycowo jak dźwięk przestrzenny tylny, aby uzyskać
większą głębię i solidniejszą lokalizację źródeł dźwięku za słuchaczem. DD EX
wymaga płyt kodowanych w formacie DD EX. Format DD EX jest wstecznie
kompatybilny z dekodowaniem DD 5.1. Jeśli format DD EX jest dekodowany jako
normalny format DD, sygnał dźwięku przestrzennego tylnego będzie występował
zarówno w kanale lewym tylnym przestrzennym, jak i prawym tylnym
przestrzennym (tworząc pozorny kanał środkowy z tyłu). Może być także
dekodowany jako format 7.1 poprzez wysłanie zdekodowanego sygnału dźwięku
przestrzennego tylnego do głośników kanału lewego i prawego tylnego
przestrzennego (tworząc dwa monofoniczne przestrzenne kanały tylne).
Znany także jako DTS (3/3) Matrix. Jest to rozszerzenie formatu DTS. Poza cyfrowo
kodowanymi sześcioma (5.1) kanałami, DTS ES udostępnia dodatkowy, szósty
kanał (przestrzenny tylny, co pozwala na uzyskanie siedmiu kanałów — 6.1),
kodowany matrycowo jak dźwięk przestrzenny tylny, aby uzyskać większą głębię i
solidniejszą lokalizację źródeł dźwięku za słuchaczem. DTS ES wymaga płyty w
formacie DTS ES. Format DTS ES jest wstecznie kompatybilny z dekodowaniem
DTS 5.1. Jeśli format DTS ES jest dekodowany jako normalny format DTS, sygnał
dźwięku przestrzennego tylnego będzie występował zarówno w kanale lewym
tylnym przestrzennym, jak i prawym tylnym przestrzennym (tworząc pozorny kanał
środkowy z tyłu). Może być także dekodowany jako format 7.1 poprzez wysłanie
zdekodowanego sygnału dźwięku przestrzennego tylnego do głośników kanału
lewego i prawego tylnego przestrzennego (tworząc dwa monofoniczne
przestrzenne kanały tylne).
Następne rozszerzenie formatu DTS, znane także jako DTS (3/3) Discrete lub DTS
ES Discrete 6.1. DTS ES Discrete udostępnia dodatkowy kanał (przestrzenny tylny),
aby uzyskać większą głębię i solidniejszą lokalizację źródeł dźwięku za
słuchaczem. W tym przypadku jednak dodatkowe dane są zawarte w strumieniu,
dlatego wszystkie kanały są kodowane cyfrowo. Kanał przestrzenny tylny jest lepiej
oddzielony od innych kanałów, niż byłoby to możliwe w przypadku formatów
kodowanych matrycowo. W przypadku formatu DTS-ES Discrete wymagana jest
płyta z zakodowanym materiałem DTS-ES Discrete.
Format DTS ES Discrete jest wstecznie zgodny z formatem DTS 5.1 i DTS ES Matrix
6.1. Jeśli format DTS ES Discrete jest dekodowany jako normalny format DTS,
sygnał dźwięku przestrzennego tylnego będzie występował zarówno w kanale
lewym tylnym przestrzennym, jak i prawym tylnym przestrzennym (tworząc pozorny
kanał środkowy z tyłu). Jeśli format DTS ES Discrete jest dekodowany jako DTS ES
Matrix, kanał tylny przestrzenny będzie dekodowany oddzielnie (tj. jako 6.1) przy
użyciu jednak obróbki matrycowej, co zapewnia identyczną separację kanałów, jak
w przypadku płyty z materiałem DTS ES Matrix (czyli z jakością niższą od formatu
DTS EX Discrete).
Może być także dekodowany jako format 7.1 poprzez wysłanie zdekodowanego
sygnału dźwięku przestrzennego tylnego do głośników kanału lewego i prawego
tylnego przestrzennego (tworząc dwa monofoniczne przestrzenne kanały tylne).
Format zastępujący oryginalny format ProLogic. W formacie Pro Logic II 5 kanałów
(lewy przedni, prawy przedni, środkowy, przestrzenny lewy, przestrzenny prawy) jest
kodowanych jako miks stereofoniczny w wyniku analogowej obróbki matrycowej.
Materiał Dolby Pro Logic II może być odtwarzany na normalnym sprzęcie
stereofonicznym (jako dźwięk stereofoniczny) lub dekodowany jako 5-kanałowy
dźwięk przestrzenny.
Format Dolby Pro Logic II jest zgodny z wcześniejszym, 4-kanałowym systemem
Dolby Pro Logic (lewy, środkowy, prawy i monofoniczny dźwięk przestrzenny), który
był odpowiednikiem formatu Dolby Surround, używanym powszechnie do
kodowania materiału na taśmach wideo, audycji telewizyjnych i wcześniejszych
filmów.
Uwaga: Format Pro Logic nie zawiera kanału efektów niskiej częstotliwości (LFE)
dla subwoofera. Amplituner 551R może utworzyć sygnał wyjściowy subwoofera
(w celu uzyskania formatu 5.1) dzięki funkcji zarządzania tonami niskimi. Więcej
informacji można znaleźć w rozdziale „Konfiguracja menu Tone/Sub/LFE
(Tony/subwoofer/efekty niskiej częstotliwości)” w tym podręczniku.
POLSKI
Amplituner 551R obsługuje kilka trybów odsłuchu muzyki i kina domowego.
Dźwięk odtwarzany przez amplituner 551R zależy od podawanego do niego
sygnału wejściowego, wybranej konfiguracji głośników oraz wybranego trybu
dekodowania. Poniżej przedstawiono opis formatów dźwięku przestrzennego,
które są obsługiwane przez amplituner 551R. Można się z nimi zaznajomić przed
zapoznaniem się ze sposobem obsługi urządzenia.
Bezstratny format dźwięku firmy Dolby, opracowany głównie celem zastosowania w
wysokiej pojemności płytach Blu-ray i odtwarzaczach Blu-ray. Dzięki zastosowaniu
bezstratnego w 100% kodowania format Dolby True HD zapewnia teoretycznie taki
sam dźwięk, jak ten wyprodukowany w studiu. W poprzednich formatach, jak np.
Dolby Digital 5.1 lub EX, stosowano kodowanie stratne, w którym dane —
teoretycznie mniej słyszalne — były usuwane w procesie kodowania. Podyktowane
to było zmniejszeniem ilości miejsca, wymaganego na płycie do zapisania danych
dźwiękowych. Jest to nowy format, który obsługuje maksymalnie osiem (zwykle w
formacie 7.1) pełnozakresowych kanałów dźwiękowych, z próbkowaniem 24-
bitowym, częstotliwością próbkowania 96 kHz lub dwóch kanałów z częstotliwością
próbkowania 24/192 kHz, zapisywanych na płytach Blu-ray. Format ten nie jest
wstecznie zgodny z wcześniejszymi formatami. Dźwięk w tym formacie może być
przesyłany jako strumień danych (bitstream) do amplitunera 551R w celu
dekodowania wewnętrznego (zalecane). Można go też poddać dekodowaniu
wewnętrznemu w niektórych odtwarzaczach Blu-ray, a następnie wysłać do
amplitunera 551R jako wielokanałowy sygnał PCM. W obu przypadkach wymagane
jest połączenie HDMI z amplitunerem 551R oraz odpowiedni odtwarzacz Blu-ray,
gdyż format Dolby True HD można przesłać tylko złączem HDMI.
Schemat kodowania oparty na kodeku Dolby Digital ulepszono pod względem
sprawności kodowania i jakości dźwięku. Format Dolby Digital Plus obsługuje
osiem (7.1) w pełni cyfrowych kanałów w porównaniu z formatem Dolby Digital 5.1
(lub 6.1 w jego odmianie EX, w której szósty kanał jest kodowany matrycowo).
Strumienie danych formatu Dolby Digital Plus nie są wstecznie zgodne z
dotychczas używanymi dekoderami Dolby Digital i wymagają zastosowania
specjalnego amplitunera AV, zaprojektowanego do ich dekodowania (jak np. model
551R) oraz złączy HDMI, gdyż format Dolby Digital Plus można przesłać tylko
złączem HDMI. Wymagane jest jednak, aby każdy odtwarzacz Blu-ray z funkcją
dekodowania Dolby Digital Plus udostępniał funkcję konwersji formatu Dolby
Digital Plus na strumień Dolby Digital 5.1 w celu odtwarzania go w dotychczas
używanych systemach Dolby Digital. Amplituner 551R jest w pełni zgodny z
formatem Dolby Digital Plus.
Nowy bezstratny KODEK dźwiękowy firmy DTS — DTS-HD Master Audio — jest
zgodny z wcześniejszymi wersjami i jest przesyłany jako rozszerzenie normalnego
strumienia danych DTS. Przesyłany jest drugi wewnętrzny strumień, który zawiera
dane różnicowe między oryginalnym dźwiękiem, wyprodukowanym w studiu, oraz
strumieniem DTS z kompresją stratną oraz dwa dodatkowe kanały. Urządzenia
obsługujące format DTS-HD Master Audio (takie jak model 551R) wykorzystują te
dane różnicowe do odtworzenia stratnej wersji oryginalnych danych w formacie 7.1.
Urządzenia, które nie obsługują rozszerzenia Master Audio, dekodują oryginalny
strumień 5.1 DTS i ignorują rozszerzenie Master Audio, zapewniając w ten sposób
wsteczną zgodność.
DTS-HD High Resolution Audio
Jest to rozszerzenie oryginalnego formatu DTS, znane także jako DTS-HR. Format
DTS-HD High Resolution Audio obsługuje osiem (7.1) w pełni cyfrowych kanałów w
porównaniu z formatem DTS 5.1 (lub formatem 6.1 w odmianach DTS ES Matrix
lub DTS ES Discrete). Podobnie jak w przypadku formatu DTS-HD Master Audio,
przesyłany jest drugi wewnętrzny strumień, który zawiera dane różnicowe między
oryginalnym dźwiękiem, wyprodukowanym w studiu, oraz strumieniem DTS z
kompresją stratną oraz dwa dodatkowe kanały. W tym przypadku jednak
dodatkowy strumień powstaje w wyniku kompresji stratnej. Praktycznie patrząc,
jest to 8-kanałowa (7.1) wersja formatu DTS, którą można dekodować w
urządzeniach (jak np. model 551R) obsługujących format DTS-HD High Resolution
Audio. Urządzenia, które nie obsługują rozszerzenia High Resolution, dekodują
oryginalny strumień 5.1 DTS i ignorują rozszerzenie High Resolution, zapewniając
w ten sposób wsteczną zgodność.
Znany także jako format DD (3/2) lub DD 5.1 umożliwia odtworzenie maksymalnie
sześciu (5.1) kanałów z odpowiednio zakodowanego materiału Dolby Digital, w
którym występuje 5 kanałów głównych (lewy przedni, prawy przedni, środkowy,
przestrzenny lewy, przestrzenny prawy) oraz kanał efektów niskiej częstotliwości
(LFE) dla subwoofera. Do dekodowania formatu Dolby Digital wymagana jest płyta
DVD z materiałem Dolby Digital oraz cyfrowe połączenie z urządzenia
zewnętrznego (jak np. odtwarzacz DVD) do amplitunera 551R.
Uwaga: Formaty Dolby Digital i DTS mogą być czasem zakodowane z mniejszą niż
maksymalna liczbą kanałów. Dotyczy to np. formatu Dolby Digital (2/0), który
zawiera kodowany cyfrowy sygnał stereofoniczny z tylko dwoma kanałami (inne
kanały są nieaktywne).
Tryby dźwięku przestrzennego