11
CXR120/200
Format znany także pod nazwą DD (3/2) lub DD 5.1. Umożliwia odtworzenie maksymalnie
sześciu (5.1) kanałów z odpowiednio zakodowanego materiału Dolby Digital, w którym
występuje 5 kanałów głównych (lewy przedni, prawy przedni, środkowy, przestrzenny
lewy, przestrzenny prawy) oraz kanał LFE (Low Frequency Eects, efekty niskiej
częstotliwości) dla subwoofera. Wszystkie kanały są kodowane cyfrowo. Do dekodowania
formatu Dolby Digital wymagana jest płyta DVD z materiałem zakodowanym w standardzie
Dolby Digital oraz cyfrowe połączenie między źródłowym urządzeniem zewnętrznym (na
przykład odtwarzaczem DVD) i amplitunerem CXR.
Uwaga: Formaty Dolby Digital i DTS mogą czasem zawierać dane mniejszej niż
maksymalna liczby kanałów. Dotyczy to np. formatu Dolby Digital (2/0), który zawiera
zakodowany cyfrowy sygnał stereofoniczny tylko z dwoma kanałami (inne kanały są
nieaktywne).
Format znany również pod nazwą DTS (3/2) lub DTS 5.1. Umożliwia odtworzenie
maksymalnie sześciu (5.1) kanałów z odpowiednio zakodowanego materiału DTS,
w którym występuje 5 kanałów głównych (lewy przedni, prawy przedni, środkowy,
przestrzenny lewy, przestrzenny prawy) oraz kanał LFE (Low Frequency Eects, efekty
niskiej częstotliwości) dla subwoofera. Wszystkie kanały są kodowane cyfrowo. Do
dekodowania formatu DTS wymagana jest płyta DVD z materiałem zakodowanym w
formacie DTS oraz cyfrowe połączenie między źródłowym urządzeniem zewnętrznym i
amplitunerem CXR.
Format znany również pod nazwą DD (3/3) lub DD 6.1. Jest to rozszerzona odmiana
formatu Dolby Digital. Poza cyfrowo zakodowanymi kanałami w standardzie 5.1
format DD EX udostępnia dodatkowy, szósty kanał (przestrzenny tylny, co pozwala na
uzyskanie siedmiu kanałów — 6.1), kodowany matrycowo jako dźwięk przestrzenny
tylny, co pozwala uzyskać większą głębię i dokładniejszą lokalizację źródeł dźwięku za
słuchaczem. Odtwarzanie formatu DD EX wymaga płyty zakodowanej w tym formacie.
Format ten jest wstecznie zgodny z dekodowaniem DD 5.1. Jeśli format DD EX jest
dekodowany jako normalny format DD, sygnał dźwięku przestrzennego tylnego będzie
obecny zarówno w lewym, jak i w prawym kanale tylnym przestrzennym (tworząc w ten
sposób pozorny środkowy kanał tylny). Format ten może być również dekodowany jako
format 7.1 przez wysłanie zdekodowanego sygnału dźwięku przestrzennego tylnego do
obu głośników kanału tylnego przestrzennego (lewego i prawego), tworząc w ten sposób
dwa monofoniczne przestrzenne kanały tylne.
Format znany również pod nazwą DTS (3/3) Matrix. Jest to rozszerzona odmiana formatu
DTS. Poza cyfrowo kodowanymi kanałami w standardzie 5.1 format DTS ES udostępnia
dodatkowy, szósty kanał (przestrzenny tylny, co pozwala na uzyskanie siedmiu kanałów
— 6.1), kodowany matrycowo jako dźwięk przestrzenny tylny, co pozwala uzyskać
większą głębię i dokładniejszą lokalizację źródeł dźwięku za słuchaczem. Odtwarzanie
formatu DTS ES wymaga płyty zakodowanej w tym formacie. Format ten jest wstecznie
zgodny z dekodowaniem DTS 5.1. Jeśli format DTS ES jest dekodowany jako normalny
format DTS, sygnał dźwięku przestrzennego tylnego będzie obecny zarówno w lewym,
jak i w prawym kanale tylnym przestrzennym (tworząc w ten sposób pozorny środkowy
kanał tylny). Format ten może być również dekodowany jako format 7.1 przez wysłanie
zdekodowanego sygnału dźwięku przestrzennego tylnego do obu głośników kanału
tylnego przestrzennego (lewego i prawego), tworząc w ten sposób dwa monofoniczne
przestrzenne kanały tylne.
Kolejne rozszerzenie formatu DTS, znane także pod nazwą DTS (3/3) Discrete lub DTS
ES Discrete 6.1. Format DTS ES Discrete udostępnia dodatkowy kanał (przestrzenny
tylny), co pozwala uzyskać większą głębię i dokładniejszą lokalizację źródeł dźwięku
za słuchaczem. W tym przypadku jednak dodatkowe dane są zawarte w strumieniu,
dzięki czemu wszystkie kanały mogą być kodowane cyfrowo. Kanał przestrzenny tylny
jest bardziej odseparowany od innych kanałów, niż byłoby to możliwe w przypadku
formatów kodowanych matrycowo. Odtwarzanie formatu DTS-ES Discrete wymaga płyty
zakodowanej w tym formacie.
Format DTS ES Discrete jest wstecznie zgodny zarówno z formatem DTS 5.1, jak i
z formatem DTS ES Matrix 6.1. Jeśli format DTS ES Discrete jest dekodowany jako
normalny format DTS, sygnał dźwięku przestrzennego tylnego będzie obecny zarówno
w lewym, jak i w prawym kanale tylnym przestrzennym (tworząc w ten sposób pozorny
środkowy kanał tylny). Jeśli format DTS ES Discrete jest dekodowany jako format DTS
ES Matrix, kanał tylny przestrzenny będzie dekodowany oddzielnie (tj. jako standard 6.1),
jednak przy użyciu obróbki matrycowej, co zapewni identyczną separację kanałów, jak
w przypadku źródłowej płyty z materiałem DTS ES Matrix (lecz o jakości niższej niż w
formacie DTS EX Discrete).
Format ten może być również dekodowany jako format 7.1 przez wysłanie zdekodowanego
sygnału dźwięku przestrzennego tylnego do obu głośników kanału tylnego przestrzennego
(lewego i prawego), tworząc w ten sposób dwa monofoniczne przestrzenne kanały tylne.
Format zastępujący oryginalny format Dolby Pro Logic. W formacie Dolby Pro Logic II 5
kanałów (lewy przedni, prawy przedni, środkowy, przestrzenny lewy, przestrzenny prawy)
jest kodowanych do miksu stereofonicznego za pomocą analogowej obróbki matrycowej.
Materiał Dolby Pro Logic II może być odtwarzany na normalnym sprzęcie stereofonicznym
(jako dźwięk stereofoniczny) lub dekodowany jako 5-kanałowy dźwięk przestrzenny.
Format Dolby Pro Logic II jest zgodny z wcześniejszym, 4-kanałowym systemem Dolby
Pro Logic (z kanałami lewym, środkowym, prawym i monofonicznym przestrzennym),
który był odpowiednikiem formatu Dolby Surround używanym powszechnie do kodowania
materiału na taśmach wideo, audycji telewizyjnych i wcześniejszych lmów.
Uwaga: Format Dolby Pro Logic nie zawiera kanału LFE (Low Frequency Eects, efekty
niskiej częstotliwości) dla subwoofera. Amplituner CXR może utworzyć sygnał wyjściowy
subwoofera (w celu uzyskania formatu 5.1) dzięki funkcji zarządzania tonami niskimi.
Więcej informacji można znaleźć w rozdziale „Konguracja tonów/subwoofera/efektów
LFE”, w części „Zasady obsługi urządzenia” niniejszej instrukcji.
Nowsza wersja systemu Dolby Pro Logic II, w której można odtwarzać 7 kanałów
cyfrowego dźwięku przestrzennego z odpowiednio zakodowanego źródłowego materiału
stereofonicznego. Format Dolby Pro Logic IIx udostępnia także tryby obróbki końcowej
materiału stereofonicznego lub materiału w formacie 5.1 do 7 kanałów bez względu na to,
czy kanały te kodowano w formacie Dolby Pro Logic IIx. Gdy wymagane jest kodowanie
5.1, w amplitunerze CXR jest zawsze stosowane dekodowanie Dolby Pro Logic II zamiast
dekodowania Dolby Pro Logic IIx, ponieważ system IIx działa tylko w trybie 7 kanałów.
Uwaga: Format Dolby Pro Logic IIx nie zawiera kanału LFE (Low Frequency Eects, efekty
niskiej częstotliwości) dla subwoofera. Amplituner CXR może utworzyć sygnał wyjściowy
subwoofera (w celu uzyskania formatu 7.1) dzięki funkcji zarządzania tonami niskimi.
Więcej informacji można znaleźć w akapicie „Konguracja głośników” niniejszej instrukcji.
Technologia matrycowa Dolby zapewniająca dodatkowe kanały górne umieszczane nad
lewym i prawym głośnikiem przednim. Format Dolby Pro Logic IIz identykuje elementy
przestrzenne występujące naturalnie w większości materiałów oraz dźwięki otoczenia i
efekty amorczne, np. deszcz lub wiatr, a następnie kieruje je do dodatkowych przednich
głośników górnych.
Producenci lmów i gier mogą również miksować dodatkowe kanały górne ze ścieżką
dźwiękową 2-kanałową bądź w formacie 5.1 lub 7.1, które zostaną zdekodowane przez
system Dolby Pro Logic IIz w ramach przetwarzania końcowego.
Jeśli ma być używany system Dolby Pro Logic IIz, należy w amplitunerze CXR ustawić
tryb „5.1 + Height” (5.1 + kanał górny), podłączyć dwa głośniki do wyjść tylnych kanałów
przestrzennych lewego i prawego oraz zycznie umieścić głośniki nad lewym i prawym
głośnikiem przednim. Następnie należy wybrać przetwarzanie końcowe Dolby Pro Logic
IIz. Więcej informacji można znaleźć w dalszej części instrukcji.
Format DTS, w którym możliwe jest odtworzenie 6 kanałów dźwięku przestrzennego
(lewy przedni, prawy przedni, środkowy, lewy przestrzenny, prawy przestrzenny,
przestrzenny tylny) z odpowiedniego, zakodowanego matrycowo analogowego materiału
stereofonicznego. Materiał DTS Neo:6 może być także odtwarzany przez normalny sprzęt
stereofoniczny (w formacie stereo) lub zdekodowany do formatu 7.1 przez wysłanie
zdekodowanego sygnału dźwięku przestrzennego tylnego do obu głośników kanału
tylnego przestrzennego (lewego i prawego), tworząc w ten sposób dwa monofoniczne
przestrzenne kanały tylne.
Uwaga: Format Neo:6 nie zawiera kanału LFE (Low Frequency Eects, efekty niskiej
częstotliwości) dla subwoofera. Amplituner CXR może utworzyć sygnał wyjściowy
subwoofera dzięki funkcji zarządzania tonami niskimi. Więcej informacji można znaleźć w
rozdziale „Konguracja głośników” niniejszej instrukcji.
Format DTS, który udostępnia sześć (5.1) kanałów dźwiękowych próbkowanych w
rozdzielczości 24-bitowej i z częstotliwością 96 kHz — wraz z sygnałem wideo, gdy
zachodzi taka potrzeba — na płycie DVD-Video i DVD-Audio (strefa wideo), gdy są one
odpowiednio zakodowane w formacie DTS 96/24. Odtwarzacze DVD, które oferują
funkcję wyjścia cyfrowego DTS, przekazują strumień danych DTS 96/24 złączem S/P DIF
lub HDMI w celu zdekodowania go w amplitunerze CXR.
Tryby przetwarzania dźwięku (DSP)
Stereo/Stereo + Sub
Te tryby umożliwiają wybieranie konwencjonalnego układu stereofonicznego;
lewy i prawy głośnik albo głośniki stereofoniczne z subwooferem.
Direct
Sygnał z wejść analogowych i cyfrowych będzie omijać wszelkie procesory
sygnałowe, regulatory barwy dźwięku oraz moduły przetwarzania
wielokanałowego.
All channels
Stereofoniczny sygnał wejściowy będzie rozdzielany na wszystkie głośniki;
głośniki strony lewej będą odbierać sygnał z lewego kanału, a głośniki strony
prawej będą odbierać sygnał z prawego kanału. Do głośnika centralnego i
subwoofera będzie traać sygnał monofoniczny.