551R V2azur
17
POLSKI
Znany także jako format DTS (3/2) lub DTS 5.1 umożliwia odtworzenie
maksymalnie sześciu (5.1) kanałów z odpowiednio zakodowanego materiału DTS,
w którym występuje 5 kanałów głównych (lewy przedni, prawy przedni, środkowy,
przestrzenny lewy, przestrzenny prawy) oraz kanał efektów niskiej częstotliwości
(LFE) dla subwoofera. Do dekodowania formatu DTS wymagana jest płyta
DVD z materiałem DTS oraz cyfrowe połączenie z urządzenia zewnętrznego do
amplitunera 551R V2.
Znany także jako DD (3/3) lub DD 6.1. Jest to rozszerzenie formatu Dolby
Digital. Poza cyfrowo kodowanymi sześcioma (5.1) kanałami, DD EX udostępnia
dodatkowy, szósty kanał (przestrzenny tylny, co pozwala na uzyskanie siedmiu
kanałów — 6.1), kodowany matrycowo jak dźwięk przestrzenny tylny, aby uzyskać
większą głębię i solidniejszą lokalizację źródeł dźwięku za słuchaczem. DD
EX wymaga płyt kodowanych w formacie DD EX. Format DD EX jest wstecznie
kompatybilny z dekodowaniem DD 5.1. Jeśli format DD EX jest dekodowany jako
normalny format DD, sygnał dźwięku przestrzennego tylnego będzie występował
zarówno w kanale lewym tylnym przestrzennym, jak i prawym tylnym przestrzennym
(tworząc pozorny kanał środkowy z tyłu). Może być także dekodowany jako format
7.1 poprzez wysłanie zdekodowanego sygnału dźwięku przestrzennego tylnego
do głośników kanału lewego i prawego tylnego przestrzennego (tworząc dwa
monofoniczne przestrzenne kanały tylne).
Znany także jako DTS (3/3) Matrix. Jest to rozszerzenie formatu DTS. Poza cyfrowo
kodowanymi sześcioma (5.1) kanałami, DTS ES udostępnia dodatkowy, szósty
kanał (przestrzenny tylny, co pozwala na uzyskanie siedmiu kanałów — 6.1),
kodowany matrycowo jak dźwięk przestrzenny tylny, aby uzyskać większą głębię
i solidniejszą lokalizację źródeł dźwięku za słuchaczem. DTS ES wymaga płyty w
formacie DTS ES. Format DTS ES jest wstecznie kompatybilny z dekodowaniem
DTS 5.1. Jeśli format DTS ES jest dekodowany jako normalny format DTS, sygnał
dźwięku przestrzennego tylnego będzie występował zarówno w kanale lewym
tylnym przestrzennym, jak i prawym tylnym przestrzennym (tworząc pozorny
kanał środkowy z tyłu). Może być także dekodowany jako format 7.1 poprzez
wysłanie zdekodowanego sygnału dźwięku przestrzennego tylnego do głośników
kanału lewego i prawego tylnego przestrzennego (tworząc dwa monofoniczne
przestrzenne kanały tylne).
Następne rozszerzenie formatu DTS, znane także jako DTS (3/3) Discrete lub
DTS ES Discrete 6.1. DTS ES Discrete udostępnia dodatkowy kanał (przestrzenny
tylny), aby uzyskać większą głębię i solidniejszą lokalizację źródeł dźwięku za
słuchaczem. W tym przypadku jednak dodatkowe dane są zawarte w strumieniu,
dlatego wszystkie kanały są kodowane cyfrowo. Kanał przestrzenny tylny jest
lepiej oddzielony od innych kanałów, niż byłoby to możliwe w przypadku formatów
kodowanych matrycowo. W przypadku formatu DTS-ES Discrete wymagana jest
płyta z zakodowanym materiałem DTS-ES Discrete.
Format DTS ES Discrete jest wstecznie zgodny z formatem DTS 5.1 i DTS ES
Matrix 6.1. Jeśli format DTS ES Discrete jest dekodowany jako normalny format
DTS, sygnał dźwięku przestrzennego tylnego będzie występował zarówno w kanale
lewym tylnym przestrzennym, jak i prawym tylnym przestrzennym (tworząc pozorny
kanał środkowy z tyłu). Jeśli format DTS ES Discrete jest dekodowany jako DTS ES
Matrix, kanał tylny przestrzenny będzie dekodowany oddzielnie (tj. jako 6.1) przy
użyciu jednak obróbki matrycowej, co zapewnia identyczną separację kanałów, jak
w przypadku płyty z materiałem DTS ES Matrix (czyli z jakością niższą od formatu
DTS EX Discrete).
Może być także dekodowany jako format 7.1 poprzez wysłanie zdekodowanego
sygnału dźwięku przestrzennego tylnego do głośników kanału lewego i prawego
tylnego przestrzennego (tworząc dwa monofoniczne przestrzenne kanały tylne).
Format zastępujący oryginalny format ProLogic. W formacie Dolby Pro Logic II 5
kanałów (lewy przedni, prawy przedni, środkowy, przestrzenny lewy, przestrzenny
prawy) jest kodowanych jako miks stereofoniczny w wyniku analogowej obróbki
matrycowej. Materiał Dolby Pro Logic II może być odtwarzany na normalnym
sprzęcie stereofonicznym (jako dźwięk stereofoniczny) lub dekodowany jako
5-kanałowy dźwięk przestrzenny.
Format Dolby Pro Logic II jest zgodny z wcześniejszym, 4-kanałowym systemem
Dolby Pro Logic (lewy, środkowy, prawy i monofoniczny dźwięk przestrzenny),
który był odpowiednikiem formatu Dolby Surround, używanym powszechnie do
kodowania materiału na taśmach wideo, audycji telewizyjnych i wcześniejszych
lmów.
Uwaga: Format Dolby Pro Logic nie zawiera kanału efektów niskiej częstotliwości
(LFE) dla subwoofera. Amplituner 551R V2 może utworzyć sygnał wyjściowy
subwoofera (w celu uzyskania formatu 5.1) dzięki funkcji zarządzania tonami
niskimi. Więcej informacji można znaleźć w rozdziale „Konguracja menu Tone/
Sub/LFE (Tony/subwoofer/efekty niskiej częstotliwości)” w tym podręczniku.
Nowsza wersja systemu Dolby Pro Logic II, w której można odtwarzać 7 kanałów
cyfrowego dźwięku przestrzennego z odpowiednio zakodowanego materiału
źródłowego stereo. Format Dolby Pro Logic IIx udostępnia także tryby obróbki
końcowej materiału stereofonicznego lub materiału w formacie 5.1 do 7 kanałów,
które były lub nie zakodowane w formacie Dolby Pro Logic IIx. Gdy wymagane jest
kodowanie 5.1, w amplitunerze 551R V2 jest zawsze stosowane dekodowanie
Dolby Prologic II zamiast dekodowania Dolby Pro Logic IIx, gdyż IIx sprawdza się
tylko w trybie 7 kanałów.
Uwaga: Format Dolby Pro Logic IIx nie zawiera kanału efektów niskiej
częstotliwości (LFE) dla subwoofera. Amplituner 551R V2 może utworzyć sygnał
wyjściowy subwoofera (w celu uzyskania formatu 7.1) dzięki funkcji zarządzania
tonami niskimi. Więcej informacji można znaleźć w rozdziale „Konguracja
menu Tone/Sub/LFE (Tony/subwoofer/efekty niskiej częstotliwości)” w tym
podręczniku.
Format DTS, w którym możliwe jest odtworzenie 6-kanałowego dźwięku
przestrzennego (lewy przód, prawy przód, środkowy, lewy przestrzenny, prawy
przestrzenny, przestrzenny tył) z odpowiednio zakodowanego, analogowego
materiału stereofonicznego. Materiał DTS Neo:6 może być także odtwarzany przez
normalny sprzęt stereo (w formacie stereo) lub dekodowany na format 7.1 poprzez
wysłanie zdekodowanego sygnału dźwięku przestrzennego tylnego do głośników
kanału lewego i prawego tylnego przestrzennego (tworząc dwa monofoniczne
przestrzenne kanały tylne).
Uwaga: Format Neo:6 nie zawiera kanału efektów niskiej częstotliwości (LFE) dla
subwoofera. Amplituner 551R V2 może utworzyć sygnał wyjściowy subwoofera
dzięki funkcji zarządzania tonami niskimi. Więcej informacji można znaleźć w
rozdziale „Konguracja menu Tone/Sub/LFE (Tony/subwoofer/efekty niskiej
częstotliwości)” w tym podręczniku.
Format DTS, który udostępnia sześć (5.1) kanałów dźwiękowych z próbkowaniem
24-bitowym, częstotliwością próbkowania 96 kHz — wraz z sygnałem wideo, gdy
zachodzi taka potrzeba — na płycie DVD-Video i DVD-Audio (strefa wideo), gdy
są odpowiednio zakodowane w formacie DTS 96/24. Odtwarzacze DVD, które
udostępniają funkcję wyjścia cyfrowego DTS, przekazują strumień danych DTS
96/24 złączem S/P DIF lub HDMI w celu zdekodowania go w amplitunerze 551R
V2.
Tryby cyfrowej obróbki sygnału (DSP)
W tych trybach możliwe jest uzyskanie efektu dźwięku przestrzennego z materiału,
który nie zawiera żadnego kodowania. Efekt dźwięku przestrzennego uzyskuje
się w wyniku cyfrowej obróbki (DSP) stereofonicznych sygnałów analogowych
lub cyfrowych. Dostępnych jest pięć trybów: Movie (Film), Music (Muzyka), Room
(Pomieszczenie), Theatre (Teatr) i Hall (Hala koncertowa).
Stereo/stereo + subwoofer
W tym trybie aktywne są tylko głośniki lewy przedni i prawy przedni oraz subwoofer,
jeśli został wybrany. Jeśli zostanie wybrane źródło dźwięku analogowego, dźwięk
zostanie przekonwertowany do postaci cyfrowej w 24-bitowym przetworniku
analogowo-cyfrowym, aby umożliwić utworzenie domeny cyfrowej oraz regulację
tonów niskich i wysokich.
Jeśli zostanie wybrane źródło cyfrowe, amplituner 551R V2 będzie przetwarzał
sygnał stereofoniczny LPCM (z wyjść cyfrowych, np. odtwarzacza CD) lub miks
stereofoniczny materiału DD lub DTS (z wyjść cyfrowych, np. odtwarzacza DVD).
Inne tryby
Bezpośredni tor stereofonicznego sygnału analogowego
Funkcja umożliwia bezpośredni odsłuch sygnału analogowego z bieżącego
urządzenia zewnętrznego, bez zastosowania konwersji analogowo-cyfrowej,
obróbki DSP, regulacji tonów niskich/wysokich i bez aktywnego kanału
subwoofera. Zapewniona jest najwyższa jakość w przypadku analogowych
urządzeń zewnętrznych klasy Hi-Fi. W tym trybie amplituner 551R V2 działa jak
zwykły, zintegrowany wzmacniacz Hi-Fi.
Wielokanałowy sygnał PCM
Niektóre odtwarzacze (zwłaszcza odtwarzacze Blu-ray) umożliwiają wewnętrzne
dekodowanie z niektórych powyższych formatów, a następnie generują na wyjściu
wielokanałowy sygnał PCM, przekazywany do amplitunera 551R V2. Dodatkowo
odtwarzacz Blu-ray obsługuje natywne, niekodowane wielokanałowe ścieżki
dźwiękowe PCM (do 8 kanałów) na samej płycie. W obu przypadkach odtwarzacz
Blu-ray może przekazywać te sygnały złączem HDMI. Amplituner 551R V2 ma
możliwość ich odbioru w trybie wielokanałowego sygnału PCM.