16
Format zastępujący oryginalny format ProLogic. W formacie Pro Logic II 5 kanałów
(lewy przedni, prawy przedni, środkowy, przestrzenny lewy, przestrzenny prawy) jest
kodowanych jako miks stereofoniczny w wyniku analogowej obróbki matrycowej.
Materiał Dolby Pro Logic II może być odtwarzany na normalnym sprzęcie
stereofonicznym (jako dźwięk stereofoniczny) lub dekodowany jako 5-kanałowy
dźwięk przestrzenny.
Format Dolby Pro Logic II jest zgodny z wcześniejszym, 4-kanałowym systemem
Dolby Pro Logic (lewy, środkowy, prawy i monofoniczny dźwięk przestrzenny),
odpowiednikiem formatu Dolby Surround używanym powszechnie do kodowania
materiału na taśmach wideo, audycji telewizyjnych i wcześniejszych lmów.
Uwaga: Format Pro Logic nie zawiera kanału efektów niskiej częstotliwości (LFE)
dla subwoofera. Amplituner 351R może utworzyć sygnał wyjściowy subwoofera
(w celu uzyskania formatu 5.1) dzięki funkcji zarządzania tonami niskimi. Więcej
informacji można znaleźć w rozdziale „Konguracja menu Tone/Sub/LFE (Tony/
subwoofer/efekty niskiej częstotliwości)” w niniejszym podręczniku.
Format DTS, w którym możliwe jest odtworzenie 5- lub 6-kanałowego dźwięku
przestrzennego (lewy przód, prawy przód, środkowy, lewy przestrzenny, prawy
przestrzenny oraz opcjonalnie: przestrzenny tył) z odpowiednio zakodowanego,
analogowego materiału stereofonicznego. Materiał DTS Neo:6 może być także
odtwarzany przez normalny sprzęt stereo (w formacie stereo) lub dekodowany na
format 5.1 (jak w przypadku amplitunera 351R) poprzez wysłanie zdekodowanego
sygnału dźwięku przestrzennego tylnego do głośników tylnego kanału
przestrzennego lewego i prawego.
Uwaga: Format Neo:6 nie zawiera kanału efektów niskiej częstotliwości (LFE)
dla subwoofera. Amplituner 351R może jednak utworzyć sygnał wyjściowy
subwoofera dzięki funkcji zarządzania tonami niskimi. Więcej informacji można
znaleźć w rozdziale „Konguracja menu Tone/Sub/LFE (Tony/subwoofer/efekty
niskiej częstotliwości)” w niniejszym podręczniku.
Technologia DTS zapewniająca odbiór sześciu (5.1) kanałów dźwięku o
parametrach 96 kHz / 24 bity (wraz z obrazem wedle potrzeby) z płyt DVD-Video
oraz DVD-Audio (ze strefą wideo) w przypadku, gdy materiał jest odpowiednio
zakodowany w formacie DTS 96/24. Odtwarzacze DVD obsługujące cyfrowe wyjście
„DTS digital out” przesyłają strumień bitów DTS 96/24 przez złącze S/P DIF lub
HDMI do dekodera 351R.
Tryby cyfrowej obróbki sygnału (DSP)
W tych trybach możliwe jest uzyskanie efektu dźwięku przestrzennego z materiału,
który nie zawiera żadnego kodowania. Efekt dźwięku przestrzennego uzyskuje
się w wyniku cyfrowej obróbki (DSP) stereofonicznych sygnałów analogowych
lub cyfrowych. Dostępnych jest pięć trybów: Movie (lm), Music (muzyka), Room
(pokój), Theatre (efekt sali) oraz Hall (przestrzenny efekt dużej hali).
Tryb Stereo/Stereo + Sub
W trybie tym odtwarzany jest tylko sygnał dla głośników przedniego kanału lewego i
prawego (oraz sygnał dla subwoofera, jeśli zostanie wybrany). W przypadku wyboru
analogowego sygnału źródłowego zostanie on przekształcony na sygnał cyfrowy
za pomocą 24-bitowych przetworników analogowo-cyfrowych umożliwiających
wytworzenie cyfrowego sygnału dla subwoofera oraz regulację tonów niskich/
wysokich.
Jeśli wybrane zostanie źródło cyfrowe, amplituner 351R będzie przetwarzał dźwięk
stereo w liniowej modulacji impulsowo-kodowej (LPCM, np. z cyfrowych wyjść
odtwarzacza CD) lub uproszczony miks stereo (downmix) materiału DD lub DTS (np.
z cyfrowego wyjścia odtwarzacza DVD).
Inne tryby
Bezpośredni tor stereofonicznego sygnału analogowego
Funkcja ta umożliwia bezpośredni odsłuch sygnału analogowego z bieżącego
urządzenia zewnętrznego, bez zastosowania konwersji analogowo-cyfrowej,
obróbki DSP, regulacji tonów niskich/wysokich i bez aktywnego kanału
subwoofera. Zapewniona jest najwyższa jakość w przypadku analogowych
urządzeń zewnętrznych klasy Hi-Fi. W tym trybie amplituner 351R działa jak zwykły,
zintegrowany wzmacniacz Hi-Fi.
Wielokanałowy sygnał PCM
Niektóre odtwarzacze (zwłaszcza odtwarzacze Blu-ray) umożliwiają wewnętrzne
dekodowanie niektórych powyższych formatów, a następnie wytwarzają na wyjściu
wielokanałowy sygnał PCM przekazywany do amplitunera 351R. Dodatkowo
odtwarzacz Blu-ray obsługuje natywne, niekodowane wielokanałowe ścieżki
dźwiękowe PCM na samej płycie. W obu przypadkach odtwarzacz Blu-ray może
przekazywać te sygnały złączem HDMI. Amplituner 351R ma możliwość ich odbioru
w trybie wielokanałowego sygnału PCM.
Tryby dźwięku przestrzennego, cd.
Zasady obsługi urządzenia
Aby włączyć amplituner 351R, ustaw przycisk zasilania na panelu tylnym w
położeniu On (Włączony), a następnie naciśnij przycisk Standby/On (Tryb
gotowości/włączenie) na panelu przednim.
Wybór urządzenia zewnętrznego
1. Wybierz żądane urządzenie zewnętrzne, naciskając odpowiedni przycisk na
panelu przednim lub na pilocie.
2. W razie potrzeby naciśnij przycisk Audio Input Type (Typ wejścia dźwięku), aby
wybrać tryb wejścia urządzenia zewnętrznego — analogowy, cyfrowy lub HDMI
(w zależności od połączeń na panelu tylnym). Możliwe, że opcja ta została
wcześniej wykonana w menu „Audio In. Select” (wybór wejścia dźwięku) w menu
ekranowym OSD.
Ikony złącza analogowego, cyfrowego lub HDMI wskazują aktualnie wybrany typ
wejścia.
Uwaga: Amplituner 351R zapamiętuje typ wejścia, który został przypisany do
danego urządzenia zewnętrznego i przywołuje go automatycznie po ponownym
wybraniu tego urządzenia.
Wybierz tryb odsłuchu dostosowany do wybranego urządzenia zewnętrznego
lub materiału, naciskając przycisk trybów stereofonicznych lub przestrzennych i
przewijając kolejno tryby podrzędne tam, gdzie są dostępne.
- Umożliwia wybór 2-kanałowego trybu stereofonicznego w przypadku materiału
stereofonicznego; ponowne naciśnięcie umożliwia wybór trybu stereofonicznego
z subwooferem.
Jest to tryb z obróbką cyfrową, który umożliwia regulację tonów niskich i wysokich,
a także wygenerowanie sygnału wyjściowego dla subwoofera (w razie potrzeby).
Można wybrać na wejściu sygnał analogowy (który zostanie przetworzony na sygnał
cyfrowy przez 24-bitowy przetwornik analogowo-cyfrowy ) lub natywny sygnał cyfrowy.
- Możliwy jest wybór różnych trybów cyfrowego dźwięku przestrzennego zależnie od
odpowiednio kodowanego cyfrowo materiału.
Niektóre tryby dźwięku przestrzennego (jak np. Dolby True HD oraz DTS HD Master
Audio) są dostępne tylko na płytach Blu-ray oraz przy użyciu złącza HDMI.
Naciśnięcie przycisku Surround Modes (Tryby dźwięku przestrzennego) spowoduje
wybranie w amplitunerze 351R wejściowego strumienia danych i wybranie
pierwszego dostępnego dla niego trybu.
W niektórych przypadkach (patrz tabela) ponowne naciśnięcie przycisku spowoduje
przełączenie na alternatywną opcję dekodowania.
Tryby Dolby Pro Logic oraz Neo:6 znajdują się w różnych przewodnikach i
umożliwiają dekodowanie poprawnie zakodowanych ścieżek dźwiękowych. Tryby
obróbki cyfrowej (DSP) są także dostępne w przypadku sygnałów, które nie są w
ogóle zakodowane. Ze względu na proces kodowania matrycowego żaden z tych
trybów nie zawiera ag, które informują amplituner 351R o typie kodowania
zastosowanego w danym materiale. Dlatego też trzeba wybierać te tryby ręcznie.
Naciśnięcie przycisku Surround Modes (Tryby dźwięku przestrzennego), gdy
do amplitunera 351R podawany jest strumień danych DD/DTS umożliwi
przedstawienie dalszych opcji, w tym trybów obróbki końcowej.
Są to tryby, które umożliwiają zastosowanie dodatkowej obróbki po wykonaniu
głównego dekodowania sygnału przestrzennego. Przykład: Dolby Digital (2/0) + Pro
Logic II Music. Spowoduje to dodanie dekodowania 5.1 ProLogic do dekodowania
Stereo Dolby Digital w celu zamiany 2-kanałowego dźwięku stereofonicznego na
dźwięk przestrzenny 5.1.
Referencyjna lista kanałów dźwięku przestrzennego:
(1/0) - monofoniczny, tylko kanał środkowy
(2/0) - stereofoniczny, lewy/prawy
(2/0).1 - stereofoniczny, lewy/prawy i kanał efektów niskiej częstotliwości
(LFE) dla subwoofera
(2/2) - stereofoniczny, lewy/prawy i przestrzenny, lewy/prawy
(3/0) - lewy, środkowy, prawy
(3/0).1 - lewy, środkowy, prawy i kanał efektów niskiej częstotliwości (LFE) dla
subwoofera
(3/2).1 - 5.1: lewy, prawy, środkowy, lewy przestrzenny, prawy przestrzenny i
kanał efektów niskiej częstotliwości (LFE) dla subwoofera