Haba 302380 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi
PROLOG
PRZYGOTOWANIEROZGRYWKAKONIEC GRYCZĘSTE PYTANIA
PODSUMOWANIE
INSTRUKCJA
2 3
1 druid
1 kość
6 żetonów bonusów
10 pracowników
(po dwóch w każdym kolorze)
4 żetony 100 punktów
PROLOG
Zdobywaj surowce: niech twoi
pracownicy wydobywają miedź z
kopalni, wyślij ich na słoneczne pola
aby strzygli owce, niech rąbią drewno
w gęstych lasach i zbierają kamienie w
kamieniołomach. Hierarchia
pracowników podlega ścisłym regułom.
Składaj ofiary: musisz rozsądnie zarządzać
swoimi zasobami, bo gdy tylko druid odwiedzi
jedną z twoich chat, będzie wymagał części
twoich zasobów jako ofiary. One z kolei zwiększą
twoją łaskę u bogów – tym większą, im większa
jest osada, do której należy chata.
Buduj świątynie: świątynie to pomniki
ku czci bogów. Buduj świątynie w
dużych osadach. Im więcej chat
otaczać będzie świątynię, tym
większe łaski ześlą na ciebie bogowie.
Buduj chaty: wykorzystuj zebrane
materiały do budowania chat. Dobrze
przemyśl gdzie je umieścić. To pozwoli ci
na zdobycie cennych kamieni runicznych
i na składanie ofiar druidowi.
4 znaczniki punktów zwycięstwa
(czerwony, zielony, niebieski, fioletowy)
72 żetony zasobów (18x drewno, 18x
wełna, 18x miedź, 18x kamień)
8 świątyń
(po dwie w każdym kolorze)
40 chat
(po osiem w każdym kolorze)
9 kamieni runicznych
1 dwustronna plansza
4 zasłonki
P
odążając za wezwaniem od bogów, twój lud wyrusza, aby
osiedlić się u podnóża szczytu Meduris. Góra poświęcona
jest najważniejszym z celtyckich bogów, posiada żyzną ziemię
oraz mnóstwo surowców czekających na osadników. Pola
pokryte są soczystą trawą, idealną jako pastwiska dla owiec, a
w okolicy znajdują się liczne kamieniołomy, kopalnie i gęste
lasy. Obszar u podnóża góry podzielony jest na dziewięć
dystryktów, z których każdy posiada swoje kamienie runiczne
oznaczające kulty bogów. Twoim zadaniem, jako jednego z
czterech wybrańców, będzie rozwinąć osady i obłaskawić
bogów. Twoi pracownicy zdobywać będą materiały do
produkcji chat i świątyń powstających na górskich
równinach. Ten gracz, który zdobędzie wystarczającą ilość
materiałów, rozsądnie rozbuduje swoje domostwa i świątynie
oraz zdobędzie łaski bogów składając ofiary druidowi
zostanie wybrany jako przywódca plemienia.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
4
PRZYGOTOWANIE
Każdy z graczy wybiera kolor: fioletowy, niebieski, zielony
lub czerwony. Jeśli w rozgrywce uczestniczy tylko
dwóch graczy, należy użyć fioletowego i niebieskiego.
Plansza
2/3 graczy - użyjcie
strony z tym symbolem:
4 graczy - użyjcie
strony z tym symbolem:
Tor punktów/znacznik punktów
Każdy z graczy umieszcza znacznik w
wybranym kolorze na polu “5” toru punktów.
Zasłonki/zasoby
Każdy z graczy bierze zasłonkę i po
jednym żetonie każdego z zasobów.
Trzymajcie zasoby zakryte za zasłonką.
Trzymajcie kamienie runiczne/kostkę/
żetony 100 punktów w zasięgu ręki.
Wielka Rzeka Kamienne
stopnie druida
Druid Ustawcie
druida w jego
świątyni.
Ścieżka druida
Płaskowyże:
“wełna”, “miedź”,
“kamień”,
“drewno”
Pola z symbolami
Żetony bonusów
Potasujcie żetony bonusów i
rozłóżcie zakryte na sześciu
wybranych przez siebie polach.
Między żetonami powinny
znajdować się minimum trzy puste
pola. Następnie odkryjcie
wszystkie żetony bonusów.
Jeden z dziewięciu obszarów
kamieni runicznych
Zanim zaczniecie:
Wybierzcie gracza startowego. Przy 2 graczach otrzymujecie po 3
pracowników w swoim kolorze, przy 3-4 graczach - po dwóch. Gracz
startowy rozpoczyna ustawiając jednego z pracowników na
wybranym polu. Maksymalnie 3 pracowników może być ustawionych
na jednym polu. Ustawiajcie pracowników zgodnie z ruchem
wskazówek zegara, aż do momentu kiedy wystawicie wszystkich.
Świątynie/chaty
Każdy z graczy umieszcza świątynie i
chaty w swoim kolorze przed zasłonką.
Przy 2 graczach: 12 chat i 2 świątynie Przy
3 lub 4 graczach: 8 chat i 2 świątynie
Zasoby
Pozostałe zasoby umieśćcie na
odpowiednich płaskowyżasz: miedź w
kopalni, kamienie w kamieniołomie, drewno
w lesie i wełnę na pastwiskach.
+1+1+1
+2+2
+3
6 7 8 9
MAŁY PLON
Ruch rozpoczyna się od rzutu kością.
Co wskazuje wynik na kostce?
Wszyscy pracownicy na odpowiednim płaskowyżu idą
do pracy. Każdy z graczy otrzymuje jeden żeton
zasobu za każdego pracownika, którego tam posiada.
Kiedy otrzymujesz zasób, należy wziąć jego żeton z
planszy i umieścić za zasłonką.
Po kolei (rozpoczynając od gracza, którego tura jest
aktualnie rozgrywana), każdy z graczy otrzymuje
wybrany przez siebie żeton zasobu - niezależnie od
umiejscowienia pracowników.
Każdy gracz musi odłożyć jeden z posiadanych
żetonów zasobów z powrotem na odpowiednie pole
płaskowyżu. Jeśli gracz nie posiada żadnych zasobów,
nie musi nic oddawać.
Po zakończeniu małego plonu rozpoczyna się drugi etap
tury gracza. Musi on wybrać jedną z trzech poniższych opcji:
Ruch
2/2
Ruch
1/2
A. DUŻY PLON
Potrzebujesz poyskać więcej zasobów? Oto, co masz zrobić:
Ruch pracownika: Weź jednego ze swoich pracowników. Możesz wziąć takiego,
który znajduje się w stosie pracowników. Postaw go na innym, wybranym
płaskowyżu. Jeśli w tym miejscu znajduje się jeden lub dwóch pracowników
(twoich lub innych graczy), postaw swojego pracownika na szczycie stosu.
Maksymalnie trzech pracowników może znajdować się na jednym polu.
Dobranie zasobów: Każdy z pracowników znajdujących się na polu, na którym
postawiłeś pracownika idzie do pracy. Kolejność jest istotna. Jeśli płaskowyż był
pusty, to postawiony przez ciebie pracownik zdobywa jeden zasób. Jeśli był tam
już jakiś pracownik, postawiony przez ciebie pracownik daje 2 żetony, a
pracownik pod nim 1 żeton. Jeśli twój pracownik jest trzeci, otrzymuje 3 żetony,
pracownik pod nim 2, a ten na spodzie 1. (Niekiedy inni gracze również czerpią
korzyści z twojego ruchu. Oczywiście możesz skorzystać wielokrotnie na takim
ruchu, np. posiadając kilku pracowników na polu, które wybrałeś).
Następnie swoją turę rozgrywa następny gracz.
B. BUDOWA CHATY
Chcesz zbudować chatę? Zrób, co następuje:
,
Wybranie pola: Wybierz niezagospodarowane pole.
Zużycie zasobów: Każde pole posiada dwa symbole. Wskazują one dwa zasoby
których potrzebujesz do budowy chaty w tym miejscu.
Użycie zasobu oznacza wzięcie żetonu z twojej puli zza zasłonki i zwrócenie go
na pole płaskowyżu. W dowolnym momencie gry możesz oddać trzy dowolne
zasoby ze swojej puli aby wymienić je na jeden dowolny zasób z puli.
Użyj odpowiednich zasobów.
Ustawienie chaty: Postaw chatę ze swojej puli na wybranym polu.
Pobranie kamienia runicznego: Weź kamień runiczny zgodny z obszarem, na
którym wybudowałeś chatę i połóż przed swoją zasłonką. Jeśli kamień znajduje
się przed zasłonką innego gracza, weź go od niego.
Ruch druida: na początku gry porusz druida o jeden kamienny stopień
.
Następny gracz rozgrywa swoją turę.
C. BUDOWA ŚWIĄTYNI
Chcesz zbudować chatę? Zrób, co następuje:
Wybranie pola: Wybierz niezagospodarowane pole. (bez żetonów bonusów).
Zużycie zasobów: Każde pole posiada dwa symbole. Wskazują one dwa zasoby
których potrzebujesz do budowy świątyni w tym miejscu.
Ustawienie świątyni: Postaw chatę ze swojej puli na wybranym polu.
Nie otrzymujesz kamienia runicznego za budowę świątyni.
.
Ruch druida: na początku gry porusz druida o jeden kamienny stopień
Następny gracz rozgrywa swoją turę.
lub
lub
ROZGRYWKA
Gra toczy się zgodnie z ruchem wskazówek
zegara. Tura gracza zawsze składa się z
dwóch etapów. Rozpoczyna gracz startowy:
Jeśli na polu, na którym chcesz wybudować chatę znajduje się żeton
bonusowy, możesz go użyć. Lista bonusów występujących w grze:
+2 punkty zwycięstwa: Weź żeton “2” i odłóż go do pudełka. Następnie
wybuduj chatę zgodnie z zasadami. Otrzymujesz 2 punkty zwycięstwa.
Zdobywane punkty należy zaznaczać poruszając znacznikiem punktów.
Darmowa budowa: Weź żeton z chatą i odłóż go do pudełka. Następnie zbuduj
chatę zgodnie z zasadami, ale bez użycia zasobów.
Ofiara na później: Pozostaw żeton “druid” na polu i wybuduj chatę zgodnie z
zasadami. Żeton pozostaje na polu do momentu, w którym zechcesz go użyć
do złożenia ofiary druidowi.
Jeśli na polu obok znajduje się już chata, kieruj się poniższymi zasadami:
Twoja budowa współtworzy osadę. Osada to dwie lub więcej chat (kolor nie ma znaczenia)
stojących obok siebie. Osada może rozpościerać się na kilku różnych obszarach kamieni
runicznych, a nawet przekraczać wielką rzekę. Granicami osady są świątynie i puste pola.
W takim wypadku, musisz zużyć więcej zasobów do budowy chaty:
Za drugą chatę w osadzie musisz zapłacić obydwa wymagane zasoby podwójnie.
.
Za trzecią chatę w osadzie musisz zapłacić obydwa wymagane zasoby potrójnie
Liczba wymaganych zasobów z każdą kolejną chatą rośnie w ten sam sposób.
Nie ma limitu wielkości osady. Kiedy gracz buduje chatę łączącą dwie chaty/osady,
powstaje jedna duża osada. Gracz musi użyć do tego celu odpowiedniej ilości zasobów.
Zasada zwiększonego kosztu obowiązuje tylko wobec chat. Jeśli chcesz wybudować
świątynię, płacisz wymagane zasoby tylko raz - niezależnie od ilości chat czy świątyń
znajdujących się tuż obok.
Ścieżka druida:
Jak tylko druid opuści ostatni kamienny stopień, zasada jego ruchu zmienia się. Po
każdej budowie druid porusza się po ścieżce (zgodnie z ruchem wskazówek zegara) do
najbliższej chaty.
Zatrzymuje się na na jej polu. To może być pojedyncza chata lub część osady.
Właściciel chaty ma teraz możliwość złożenia ofiary druidowi. Rozpoczyna się rytuał
ofiarny. Składanie ofiary sprowadza łaski bogów i dostarcza graczom punktów
zwycięstwa. To, czego żąda druid zależy od tego, jakie symbole znajdują się obok chaty.
Rytuał ofiarny w osadzie:
Właściciel chaty, przy której stoi druid ma możliwość złożenia ofiary jako pierwszy.
Składanie ofiary oznacza odrzucenie odpowiednich zasobów. Możesz wymienić trzy
dowolne zasoby zza zasłonki na jeden dowolny z zasobów na planszy.
Jeśli gracz złoży ofiarę z jednego zasobu widocznego na polu, otrzymuje jeden punkt
zwycięstwa.
Jeśli gracz złoży ofiarę z obydwu wymaganych zasobów, zdobywa tyle punktów, ile
chat znajduje się w całej osadzie. Kolor chat nie ma znaczenia.
Jeśli gracz nie złoży żadnej ofiary, traci 1 punkt. (Znacznik punktów zwycięstwa jest
cofany o jedno pole na torze punktów, ale nigdy nie może spaść poniżej zera).
Następnie druid przechodzi na następne pole z chatą. Teraz właściciel tej chaty ma
możliwość złożenia ofiary. Ten proces kontynuowany jest do momentu, aż druid nie
będzie miał przed sobą chaty. Może się zdarzyć, że jeden z graczy będzie miał kilka
okazji do złożenia ofiary, jeśli posiada więcej niż jedna chatę w osadzie.
Rytuał ofiarny dla pojedynczej chaty:
Obowiązują te same zasady, co w przypadku osady. Tym razem, nie ma jednak sensu
składania ofiary z obydwu zasobów. Jako, że chata nie wchodzi w skład osady, nie
może przynieść więcej punktów zwycięstwa niż jeden.
Po zakończeniu rytuału ofiarnego, gra toczy się dalej w kolejności sprzed rytuału.
Osada
Punktacja kamieni runicznych
Żetony bonusów
Składanie ofiary
Czy druid przekroczył rzekę?
Może to nastąpić podczas ruchu druida, lub rytuału
ofiarnego. Jak tylko rzeka zostanie przekroczona, gra
zostaje przerwana. Następuje punktacja kamieni runicznych.
Punktacja kamieni runicznych:
Każdy gracz otrzymuje jeden punkt za każdy kamień
runiczny posiadany aktualnie przed zasłonką.
Następnie ruch druida lub rytuał ofiarny jest kontynuowany.
Żeton bonusu “druid”:
Kiedy druid zatrzymuje się przy chacie zbudowanej na polu
z żetonem bonusowym “druid”, właściciel tej chaty może
zabrać żeton i odłożyć go do pudełka. Jest to jednoznaczne
ze złożeniem ofiary z obydwu zasobów. Właściciel chaty
może również pozostawić żeton na polu i wykorzystać go
przy jednym z kolejnych rytuałów.
Jakie korzyści płyną z budowania chat?
Chaty nie dają punktów zwycięstwa, ale przynoszą kilka korzyści:
Kamienie runiczne, które zdobędziesz podczas budowania chat pomogą ci w
zdobywaniu punktów zwycięstwa - podczas punktowania kamieni runicznych oraz
podczas punktacji finałowej. (Oczywiście, o ile nikt ci ich nie zabrał).
Posiadanie chat jest jedynym sposobem na przyjęcie druida i złożenie mu ofiary,
co skutkuje zdobywaniem punktów zwycięstwa.
Dlaczego powinienem tworzyć wioski?
Gracz posiadający chatę w dużej wiosce może zdobyć nieporównywalnie więcej
punktów składając ofiary druidowi.
Jaką korzyść przynosi budowa świątyń?
Świątynie dają punkty na koniec gry.
Jeśli po jednej lub obydwu stronach świątyni znajdują się osady, otrzymasz jeden
punkt za każdą chatę w tych osadach. Kolor chat nie ma znaczenia. Każda
pojedyncza chata znajdująca się tuż obok twojej świątyni przynosi ci jeden punkt.
Chaty i świątynie
+1+1+1
+2+2
+3
+1+1+1
+1+1
+1
10
11
1. Ruch 1/2: Mały plon...
Czerwonyy gracz wyrzucił
:
Zielony gracz otrzymał 1 żeton drewna. Niebieski gracz
otrzymał 2 żetony, ponieważ dwaj jego pracownicy stoją na
polu z drewnem. Czerwony gracz nie otrzymuje żadnych
zasobów i przechodzi do drugiej części swojego ruchu…
… Ruch 2/2: Duży plon
Po przeprowadzeniu małego plonu, czerwony gracz
przestawia swojego pracownika na pole z kamieniami.
Znajduje się tam już dwóch pracowników: zielony i
czerwony. Czas na duże plony: Czerwony gracz otrzymuje
4 żetony kamieni (3+1), a zielony 2.
2. Druid opuszcza kamienne stopnie
Czwarta chata została wybudowana. Druid porusza się z
trzeciego kamiennego stopnia i ruszą w drogę po swojej
ścieżce do najbliższej chaty. W tym przykładzie, dotarł do
zielonej chaty. Rozpoczyna się rytuał ofiarny. Zielony
gracz składa ofiarę z jednego żetonu wełny i otrzymuje 1
punkt zwycięstwa. Porusza swoim znacznikiem punktów o
jedno pole. Kolej na turnę następnego gracza.
3. Budowa chaty w osadzie ...
Jako ruch 2/2, niebieski gracz planuje wybudować chatę.
Musi zużyć 3 żetony kamieni i 3 żetony wełny, ze względu
na to, że będzie to trzecia chata w osadzie. Gracz stawia
chatę i bierze odpowiedni kamień runiczny. Teraz druid
porusza się do następnej chaty. W tym przypadku, będzie to
chata niebieskiego gracza. Rozpoczyna się rytuał ofiarny…
… Rytuał ofiarny w osadzie
Niebieski gracz ma teraz okazję do złożenia ofiary. Odrzuca
jeden żeton kamienia i jeden żeton drewna i otrzymuje 3
punkty zwycięstwa. Druid kontynuuje ruch i przechodzi do
czerwonej chaty. Czerwony nie posiada w swoich zasobach
ani wełny ani miedzi, nie chce także wymieniać posiadanych
zasobów. To oznacza, że gracz nie złoży żadnej ofiary i traci
jeden punkt zwycięstwa. Druid kontynuuje ruch i dociera do
ostatniej chaty w osadzie. Czerwony gracz ma kolejną
okazję do złożenia ofiary. Tym razem składa ofiarę z
jednego żetonu drewna i otrzymuje za to jeden punkt
zwycięstwa. Następny gracz rozpoczyna swoją turę.
SZCZEGÓŁOWY PRZYKŁAD RUCHU
Tylko zasoby trzymamy zakryte za zasłonkami.
Na jednym płaskowyżu może znajdować się maksymalnie 3 pracowników.
Miejsce zajmowane przez pracownika na płaskowyżu ma znaczenie przy
zdobywaniu zasobów tylko podczas dużego zbioru. Spójrz:
Żeton bonusowy “2”:
Za zbudowanie chaty na polu z tym żetonem:
+2
Ofiara dla druida:
Za każdą chatę, którą odwiedza druid:
+1, jeśli ofiara złożona jest z jednego wymaganego zasobu
+ tyle punktów ile jest chat w osadzie, jeśli ofiara składa
się obydwu wymaganych zasobów
-1, jeśli żaden z zasobów nie zostanie złożony w ofierze
Punktacja kamieni runicznych:
Za każdy posiadany kamień runiczny: +1
Za każdym razem, kiedy ktoś dostaje lub traci punkty należy przestawić jego
znacznik punktów zwycięstwa na torze o odpowiednią liczbę pól w jedną, lub w drugą
stronę.
4. Punktacja kamieni runicznych
Jako swój ruch 2/2 czerwony wybudował świątynię.
Porusza druidem. Podczas ruchu druid przekroczył
wielką rzekę. Należy natychmiast przeprowadzić
punktację kamieni runicznych. Następnie druid dociera
do zielonej chaty i rozpoczyna się rytuał ofiarny. Po
jego zakończeniu swoją turę rozpoczyna następny
gracz.
PODSUMOWANIE NAJWAŻNIEJSZYCH ZASAD:
W dowolnym momencie możesz wymienić 3 dowolne posiadane zasoby na 1 z puli.
Zasada osady (im więcej chat w osadzie, tym droższe są kolejne) obowiązuje tylko
w przypadku chat, nie w przypadku świątyń.
Kamienie runiczne otrzymujesz tylko za budowę chat, nie świątyń.
PODSUMOWANIE ZASAD PUNKTACJI PODCZAS GRY:
Duży plon
(ruch pracownika)
Mały plon
(rzut kostką)
+1
+1 +1
+1
+1
+2
+4
+5
+1
12 13
Ostatnie okrążenie druida:
druid pobiera ofiarę z każdej chaty po kolei a gracze
otrzymują:
+1 za ofiarowanie jednego z dwóch wymaganych zasobów
+
tyle punktów, ile wynosi liczba chat w osadzie, jeśli ofiara
składa się z obydwu wymaganych zasobów
-1 jeśli nie zostanie złożona żadna ofiara
Punkty za świątynie:
Właściciel każdej świątyni otrzymuje punkty zwycięstwa
w ilości równej wybudowanym chatom po obydwu
stronach świątyni. Kolor chat jest nieistotny.
Przykład:
Punkty za świątynie przyznawane są za chaty po obydwu stronach.
Co się dzieje, gdy w puli zasobów zabraknie znaczników?
Kolejność pracowników jest istotna podczas przyznawania
zasobów. Pracownik znajdujący się na szczycie otrzymuje
zasoby jako pierwszy, następnie ten pod nim, a na końcu
najniższy. Jeśli pula zasobów się wyczerpie, pracownicy
ustawieni niżej odchodzą z pustymi rękoma. Ta zasada
obowiązuje podczas małych zbiorów i dużych. Dopóki zasoby
nie wrócą do puli, z tego płaskowyżu nie można nic pobierać.
Jeśli na kostce wypadnie kolejność pracowników nie ma
znaczenia. Zamiast tego każdy z graczy, po kolei dobiera 1
dowolny zasób począwszy od gracza, który rzucał kostką.
Czy pracownicy ustawieni na niższych poziomach w stosie
mogą być przenoszeni podczas dużego plonu?
Tak.
Czy mogę, podczas przenoszenia, umieścić pracownika na tym
samym polu, z którego go zabrałem?
Nie, podczas przestawiania pracownika musi on zostać
ustawiony na innym płaskowyżu.
Czy osada może być powiększana w obydwu stronach?
Tak. Ale zasady kosztu obowiązują w każdym przypadku.
Miejsce ustawienia nie jest istotne, decyduje ilość chat w
osadzie.
Ile będzie mnie kosztowała budowa chaty w tym miejscu?
,
3 żetony wełny i 3 żetony drewna ponieważ będzie to trzecia
chata w osadzie.
Gdzie należy postawić druida, jeśli osada, w której się
aktualnie znajduje jest powiększana poprzez budowę chaty?
Jeśli nowa chata powstaje tuż przed druidem, należy go
przestawić na tą chatę i przeprowadzić rytuał ofiarny. Jeśli
właściciel tej chaty złoży w ofierze obydwa wymagane zasoby
otrzymuje punkty za wszystkie chaty w osadzie.
FINAŁOWE PODLICZANIE PUNKTÓW - PODSUMOWANIE:
ZAKOŃCZENIE GRY
CZĘSTE PYTANIA
Czy druid zatrzymuje się przy świątyni?
Nie, druid zawsze mija świątynie i puste pola.
Czy dwie świątynie mogą być wybudowane obok siebie?
Tak. Choć obydwie nie przyniosą punktów za jedną ze stron.
Czy muszę składać ofiarę druidowi jeśli jestem w stanie, ale
nie chcę tego robić?
Nie, ale stracisz jeden punkt zwycięstwa.
Jak możemy sprawić, by łatwiej było zapamiętać czyja jest
aktualnie tura?
Najlepszym sposobem jest rzucanie kostką na ruch 1/2 tuż
przed sobą i pozostawienie tam kostki aż do zakończenia
ruchu. Jeśli rytuał i punktacja kamieni runicznych nastąpi w
wyniku twojego ruchu, pozostaw kostkę przed sobą aż do ich
zakończenia. Następnie przekaż kostkę graczowi po swojej
lewej stronie.
Czwarta chata właśnie została wybudowana. Dokąd pójdzie
druid w tym przykładzie?
.
Druid porusza się na pole z zieloną chatą i rozpoczyna
rytuał. Zielony gracz ma teraz okazję do złożenia ofiary.
Dzięki czerwonej chacie, ma możliwość zdobycia 2 punktów
zwycięstwa. Następnie kolejny gracz rozgrywa swoją turę.
Dokąd poruszy się druid, jeśli wybudowane zostały cztery
świątynie zanim powstała pierwsza chata?
Druid musi opuścić kamienne stopnie i ruszyć po ścieżce do
najbliższej chaty. Jest to jednak niemożliwe jeśli nie została
wybudowana żadna chata. W takim przypadku, druid nie
porusza się do momentu, w którym powstanie pierwsza chata
Co mam zrobić, jeśli mam pytanie, na które nie znalazłem
odpowiedzi w tej instrukcji?
Z przyjemnością ci pomożemy. Wyślij nam swoje pytanie na
RUNDA FINAŁOWA
Oznaczcie pozycję druida:
połóżcie kostkę obok druida.
Ostatnie okrążenie druida: Druid wykonuje teraz ostatnie
pełne okrążenie i po raz ostatni przyjmie ofiary z każdej
chaty na planszy. Nie wykonuje się żadnych dodatkowych
akcji. To oznacza, że druid będzie się poruszał (bez akcji
budowy) do następnych chat/osad i przeprowadzi rytuał
ofiarny. Po zakończeniu jednego rytuału, druid
automatycznie przejdzie do następnego i tak aż do
momentu, w którym dotrze do chaty oznaczonej
wcześniej kostką. W tym miejscu przeprowadzony
zostanie ostatni rytuał. Podczas ostatniego okrążenia nie
przeprowadza się punktacji kamieni runicznych.
Finałowe podliczanie punktów: Gra dobiegła końca. Gracze
otrzymują teraz punkty za świątynie i kamienie runiczne.
Zasady ich przyznawania znajdują się poniżej. Jeśli gracz
przekroczy pole 100 na torze punktów, należy do jego
znacznika punktów dołączyć żeton 100-punktowy w
odpowiednim kolorze i dalej przesuwać znacznik. Jeśli
gracz po raz drugi przekroczy pole 100 na torze należy
odwrócić wspomniany żeton tak, aby przedstawiał 200.
Wygrywa gracz, który zdobędzie najwięcej punktów
zwycięstwa. W przypadku remisu, wygrywa gracz, który
wybudował więcej chat i świątyń. Jeżeli w dalszym ciągu
utrzymuje się remis, wygrywa gracz, któremu na koniec
zostało więcej zasobów. Jeżeli dalej jest remis, to musi to
być wola bogów i gracze dzielą się zwycięstwem.
Punkty za kamienie runiczne:
Za pierwszy kamień runiczny posiadany na koniec gry:
+1
Za drugi kamień runiczny posiadany na koniec gry
:
+2
Za trzeci kamień runiczny posiadany na koniec gry
:
+3
Za każdy kolejny kamień runiczny posiadany na koniec
gry jego wartość rośnie w takie sam sposób.
Przykład:
Za 5 kamieni runicznych otrzymasz 1+2+3+4+5=15 punktów.
Kiedy jeden z graczy wybuduje wszystkie swoje chaty i świątynie, gra zmierza ku końcowi.
Oznacza to, że wszyscy pozostali gracze wykonują jeszcze jedną turę. Następnie
przeprowadzana jest runda finałowa.
Runda finałowa rozpoczyna się również w wtedy, gdy wszystkie zasoby zostały zabrane i żaden z graczy nie chce więcej budować.
+1
+1 +1
+1
+1
+2
+3
+4
+5
+1
+1+1+1
+2+2
+3
x1 x2 x3
1.
2.
3.
14 15
A. DUŻY PLON
Przestaw
pracownika
Dobierz zasoby:
Następny gracz
wykonuje akcję.
SKRÓT ZASAD
Cel gry:
Gracz z największą liczbą punktów zwycięstwa na koniec gry zostaje zwycięzcą.
PRZYGOTOWANIE:
Żetony bonusów:
Jeśli zbudujesz tu chatę, otrzymujesz 2 punkty zwycięstwa.
Nie musisz odrzucać żadnych zasobów aby wybudować chatę w tym miejscu.
Jeśli wybudujesz w tym miejscu chatę, będziesz mógł w dalszej części gry przekazać ten żeton druidowi jako ofiarę.
Ścieżka druida:
Po każdej budowie druid porusza się o jeden kamienny stopień, a dalej w
trakcie gry wzdłuż swojej ścieżki (zgodnie z ruchem wskazówek zegara) aż
dotrze do chaty, gdzie się zatrzymuje. Następuje rytuał ofiarny.
Zasady składania ofiary:
Dla pojedynczej chaty: Właściciel tej chaty może złożyć ofiarę.
Dla osady: Właściciele chat mogą po kolei składać ofiary.
Druid zawsze porusza się o jedną chatę.
Jeśli gracz …
… złoży ofiarę z jednego z wymaganych zasobów (spójrz na symbole): +1 punkt zwycięstwa
… złoży ofiarę z obydwu wymaganych zasobów: +tyle punktów zwycięstwa, ile jest chat w osadzie
… nie złoży ofiary: -1 punkt zwycięstwa
Po rytuale ofiarnym gra toczy się dalej zgodnie z kolejnością.
Punktacja kamieni runicznych
Jak tylko druid przekroczy wielką rzekę, każdy z graczy otrzymuje jeden punkt zwycięstwa za
każdy posiadany kamień runiczny. Po przydzieleniu punktów gra toczy się dalej.
Wymiana:
W dowolnym momencie gry możesz zamienić dowolne trzy zasoby na jeden z puli.
KONIEC GRY:
Kiedy jeden z graczy wybuduje obydwie swoje świątynie i wszystkie chaty, wszyscy pozostali
gracze mają po jeszcze jednej turze. Następnie druid wykonuje swoje ostatnie okrążenie:
Oznaczcie pozycję druida za pomocą kostki.
Druid wykonuje pełne okrążenie (od jednego rytuału do następnego), aż do ostatniego
rytuału ofiarnego w chacie oznaczonej wcześniej przez kostkę.
Następnie należy przydzielić punkty za świątynie i kamienie runiczne:
Finałowa punktacja świątyń:
Finałowa punktacja
kamieni runicznych:
B. WYBUDUJ CHATĘ
Wybierz puste pole
Odrzuć zasoby (które? Popatrz na
symbole).
Postaw chatę
Dobierz kamień runiczny
Porusz druidem
Następny gracz wykonuje akcję
Przed rozpoczęciem gry:
Jeden po drugim ustawiajcie po jednym pracowniku na wybranym płaskowyżu aż
do momentu, w którym każdy pracownik znajdzie się na planszy. (Max 3 na polu).
ROZGRYWKA:
.
Rozgrywka toczy się zgodnie z ruchem wskazówek zegara
Ruch 1/2:
Rzuć kostką:
Rozgrywka 2-osobowa:
Użyjcie odpowiedniej strony planszy.
Do gry użyjcie fioletowego i niebieskiego koloru.
Każdy z graczy otrzymuje:
- 1 zasłonkę
- 1 drewno, 1 wełnę, 1 miedź, i 1 kamień (za zasłonką)
- 12 chat i 2 świątynie (przed zasłonką)
- 1 znacznik punktów
- 3 pracowników
Połóżcie znaczniki punktów zwycięstwa na polu 5 na torze
Połóżcie pozostałe zasoby na odpowiednich płaskowyżach
Połóżcie kamienie runiczne/żeton 100 punktów/kostkę w zasięgu ręki
Ustawcie druida w jego świątyni
Potasujcie zakryte żetony bonusów i umieśćcie na wybranych przez was polach (między dwoma żetonami
musi być odległość minimum 3 pól), a następnie je odkryjcie.
Rozgrywka 3/4-osobowa:
Użyjcie odpowiedniej strony planszy.
Każdy z graczy otrzymuje:
- 1 zasłonkę
- 1 drewno, 1 wełnę, 1 miedź, i 1 kamień (za
zasłonką)
- 8 chat i 2 świątynie (przed zasłonką)
- 1 znacznik punktów
- 2 pracowników
Każdy z graczy
otrzymuje jeden zasób
za każdego pracownika
w tym miejscu.
Każdy gracz po
kolei dobiera z puli
jeden wybrany
żeton zasobu .
Każdy z graczy
musi oddać
jeden z żetonów
zasobów do puli.
C. WYBUDUJ ŚWIĄTYNIĘ
Wybierz puste pole (bez żetonu
bonusu)
Odrzuć zasoby (które? Popatrz
na symbole)
Postaw świątynię
Porusz druidem
Następny gracz wykonuje akcję
Ruch 2/2:
lub
lub
UWAGA:
RYZYKO ZADŁAWIENIA:
Nie nadaje się dla dzieci w
wieku poniżej 3 lat.
!
Autorzy: Stefan Dorra i Ralf zur Linde
Ilustracje: Miguel Coimbra
Edycja: Miriam Koser
Koncepcja i projekt instrukcji:
Ocker&Indigo
Copyright HABA-Spiele Bad Rodach 2016
Item no. 302380
TL 88634 2/16
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8

Haba 302380 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi