+1+1+1
+2+2
+3
6 7 8 9
MAŁY PLON
Ruch rozpoczyna się od rzutu kością.
Co wskazuje wynik na kostce?
Wszyscy pracownicy na odpowiednim płaskowyżu idą
do pracy. Każdy z graczy otrzymuje jeden żeton
zasobu za każdego pracownika, którego tam posiada.
Kiedy otrzymujesz zasób, należy wziąć jego żeton z
planszy i umieścić za zasłonką.
Po kolei (rozpoczynając od gracza, którego tura jest
aktualnie rozgrywana), każdy z graczy otrzymuje
wybrany przez siebie żeton zasobu - niezależnie od
umiejscowienia pracowników.
Każdy gracz musi odłożyć jeden z posiadanych
żetonów zasobów z powrotem na odpowiednie pole
płaskowyżu. Jeśli gracz nie posiada żadnych zasobów,
nie musi nic oddawać.
Po zakończeniu małego plonu rozpoczyna się drugi etap
tury gracza. Musi on wybrać jedną z trzech poniższych opcji:
Ruch
2/2
Ruch
1/2
A. DUŻY PLON
Potrzebujesz poyskać więcej zasobów? Oto, co masz zrobić:
• Ruch pracownika: Weź jednego ze swoich pracowników. Możesz wziąć takiego,
który znajduje się w stosie pracowników. Postaw go na innym, wybranym
płaskowyżu. Jeśli w tym miejscu znajduje się jeden lub dwóch pracowników
(twoich lub innych graczy), postaw swojego pracownika na szczycie stosu.
Maksymalnie trzech pracowników może znajdować się na jednym polu.
• Dobranie zasobów: Każdy z pracowników znajdujących się na polu, na którym
postawiłeś pracownika idzie do pracy. Kolejność jest istotna. Jeśli płaskowyż był
pusty, to postawiony przez ciebie pracownik zdobywa jeden zasób. Jeśli był tam
już jakiś pracownik, postawiony przez ciebie pracownik daje 2 żetony, a
pracownik pod nim 1 żeton. Jeśli twój pracownik jest trzeci, otrzymuje 3 żetony,
pracownik pod nim 2, a ten na spodzie 1. (Niekiedy inni gracze również czerpią
korzyści z twojego ruchu. Oczywiście możesz skorzystać wielokrotnie na takim
ruchu, np. posiadając kilku pracowników na polu, które wybrałeś).
• Następnie swoją turę rozgrywa następny gracz.
B. BUDOWA CHATY
Chcesz zbudować chatę? Zrób, co następuje:
,
• Wybranie pola: Wybierz niezagospodarowane pole.
• Zużycie zasobów: Każde pole posiada dwa symbole. Wskazują one dwa zasoby
których potrzebujesz do budowy chaty w tym miejscu.
Użycie zasobu oznacza wzięcie żetonu z twojej puli zza zasłonki i zwrócenie go
na pole płaskowyżu. W dowolnym momencie gry możesz oddać trzy dowolne
zasoby ze swojej puli aby wymienić je na jeden dowolny zasób z puli.
Użyj odpowiednich zasobów.
• Ustawienie chaty: Postaw chatę ze swojej puli na wybranym polu.
• Pobranie kamienia runicznego: Weź kamień runiczny zgodny z obszarem, na
którym wybudowałeś chatę i połóż przed swoją zasłonką. Jeśli kamień znajduje
się przed zasłonką innego gracza, weź go od niego.
•
Ruch druida: na początku gry porusz druida o jeden kamienny stopień
.
• Następny gracz rozgrywa swoją turę.
C. BUDOWA ŚWIĄTYNI
Chcesz zbudować chatę? Zrób, co następuje:
• Wybranie pola: Wybierz niezagospodarowane pole. (bez żetonów bonusów).
• Zużycie zasobów: Każde pole posiada dwa symbole. Wskazują one dwa zasoby
których potrzebujesz do budowy świątyni w tym miejscu.
• Ustawienie świątyni: Postaw chatę ze swojej puli na wybranym polu.
• Nie otrzymujesz kamienia runicznego za budowę świątyni.
.
• Ruch druida: na początku gry porusz druida o jeden kamienny stopień
• Następny gracz rozgrywa swoją turę.
lub ▶
lub ▶
ROZGRYWKA
Gra toczy się zgodnie z ruchem wskazówek
zegara. Tura gracza zawsze składa się z
dwóch etapów. Rozpoczyna gracz startowy:
Jeśli na polu, na którym chcesz wybudować chatę znajduje się żeton
bonusowy, możesz go użyć. Lista bonusów występujących w grze:
+2 punkty zwycięstwa: Weź żeton “2” i odłóż go do pudełka. Następnie
wybuduj chatę zgodnie z zasadami. Otrzymujesz 2 punkty zwycięstwa.
Zdobywane punkty należy zaznaczać poruszając znacznikiem punktów.
Darmowa budowa: Weź żeton z chatą i odłóż go do pudełka. Następnie zbuduj
chatę zgodnie z zasadami, ale bez użycia zasobów.
Ofiara na później: Pozostaw żeton “druid” na polu i wybuduj chatę zgodnie z
zasadami. Żeton pozostaje na polu do momentu, w którym zechcesz go użyć
do złożenia ofiary druidowi.
Jeśli na polu obok znajduje się już chata, kieruj się poniższymi zasadami:
Twoja budowa współtworzy osadę. Osada to dwie lub więcej chat (kolor nie ma znaczenia)
stojących obok siebie. Osada może rozpościerać się na kilku różnych obszarach kamieni
runicznych, a nawet przekraczać wielką rzekę. Granicami osady są świątynie i puste pola.
W takim wypadku, musisz zużyć więcej zasobów do budowy chaty:
• Za drugą chatę w osadzie musisz zapłacić obydwa wymagane zasoby podwójnie.
.
• Za trzecią chatę w osadzie musisz zapłacić obydwa wymagane zasoby potrójnie
• Liczba wymaganych zasobów z każdą kolejną chatą rośnie w ten sam sposób.
Nie ma limitu wielkości osady. Kiedy gracz buduje chatę łączącą dwie chaty/osady,
powstaje jedna duża osada. Gracz musi użyć do tego celu odpowiedniej ilości zasobów.
Zasada zwiększonego kosztu obowiązuje tylko wobec chat. Jeśli chcesz wybudować
świątynię, płacisz wymagane zasoby tylko raz - niezależnie od ilości chat czy świątyń
znajdujących się tuż obok.
Ścieżka druida:
Jak tylko druid opuści ostatni kamienny stopień, zasada jego ruchu zmienia się. Po
każdej budowie druid porusza się po ścieżce (zgodnie z ruchem wskazówek zegara) do
najbliższej chaty.
Zatrzymuje się na na jej polu. To może być pojedyncza chata lub część osady.
Właściciel chaty ma teraz możliwość złożenia ofiary druidowi. Rozpoczyna się rytuał
ofiarny. Składanie ofiary sprowadza łaski bogów i dostarcza graczom punktów
zwycięstwa. To, czego żąda druid zależy od tego, jakie symbole znajdują się obok chaty.
Rytuał ofiarny w osadzie:
Właściciel chaty, przy której stoi druid ma możliwość złożenia ofiary jako pierwszy.
Składanie ofiary oznacza odrzucenie odpowiednich zasobów. Możesz wymienić trzy
dowolne zasoby zza zasłonki na jeden dowolny z zasobów na planszy.
• Jeśli gracz złoży ofiarę z jednego zasobu widocznego na polu, otrzymuje jeden punkt
zwycięstwa.
• Jeśli gracz złoży ofiarę z obydwu wymaganych zasobów, zdobywa tyle punktów, ile
chat znajduje się w całej osadzie. Kolor chat nie ma znaczenia.
• Jeśli gracz nie złoży żadnej ofiary, traci 1 punkt. (Znacznik punktów zwycięstwa jest
cofany o jedno pole na torze punktów, ale nigdy nie może spaść poniżej zera).
Następnie druid przechodzi na następne pole z chatą. Teraz właściciel tej chaty ma
możliwość złożenia ofiary. Ten proces kontynuowany jest do momentu, aż druid nie
będzie miał przed sobą chaty. Może się zdarzyć, że jeden z graczy będzie miał kilka
okazji do złożenia ofiary, jeśli posiada więcej niż jedna chatę w osadzie.
Rytuał ofiarny dla pojedynczej chaty:
Obowiązują te same zasady, co w przypadku osady. Tym razem, nie ma jednak sensu
składania ofiary z obydwu zasobów. Jako, że chata nie wchodzi w skład osady, nie
może przynieść więcej punktów zwycięstwa niż jeden.
Po zakończeniu rytuału ofiarnego, gra toczy się dalej w kolejności sprzed rytuału.
Osada
Punktacja kamieni runicznych
Żetony bonusów
Składanie ofiary
Czy druid przekroczył rzekę?
Może to nastąpić podczas ruchu druida, lub rytuału
ofiarnego. Jak tylko rzeka zostanie przekroczona, gra
zostaje przerwana. Następuje punktacja kamieni runicznych.
Punktacja kamieni runicznych:
• Każdy gracz otrzymuje jeden punkt za każdy kamień
runiczny posiadany aktualnie przed zasłonką.
Następnie ruch druida lub rytuał ofiarny jest kontynuowany.
Żeton bonusu “druid”:
Kiedy druid zatrzymuje się przy chacie zbudowanej na polu
z żetonem bonusowym “druid”, właściciel tej chaty może
zabrać żeton i odłożyć go do pudełka. Jest to jednoznaczne
ze złożeniem ofiary z obydwu zasobów. Właściciel chaty
może również pozostawić żeton na polu i wykorzystać go
przy jednym z kolejnych rytuałów.
Jakie korzyści płyną z budowania chat?
Chaty nie dają punktów zwycięstwa, ale przynoszą kilka korzyści:
• Kamienie runiczne, które zdobędziesz podczas budowania chat pomogą ci w
zdobywaniu punktów zwycięstwa - podczas punktowania kamieni runicznych oraz
podczas punktacji finałowej. (Oczywiście, o ile nikt ci ich nie zabrał).
• Posiadanie chat jest jedynym sposobem na przyjęcie druida i złożenie mu ofiary,
co skutkuje zdobywaniem punktów zwycięstwa.
Dlaczego powinienem tworzyć wioski?
Gracz posiadający chatę w dużej wiosce może zdobyć nieporównywalnie więcej
punktów składając ofiary druidowi.
Jaką korzyść przynosi budowa świątyń?
Świątynie dają punkty na koniec gry.
Jeśli po jednej lub obydwu stronach świątyni znajdują się osady, otrzymasz jeden
punkt za każdą chatę w tych osadach. Kolor chat nie ma znaczenia. Każda
pojedyncza chata znajdująca się tuż obok twojej świątyni przynosi ci jeden punkt.
Chaty i świątynie