Przygotowanie
Struktura gry jest taka sama jak w wersji podstawowej z
następującymi wyjątkami:
•
kierując się zadaniami, jakie wybraliście, ułóżcie dookoła
planszy kart z zadaniami z brzegiem koloru czerwonego,
żółtego i zielonego.
•
do gry, poza podstawowymi elementami będą potrzebne:
•
3-5 filiżanek
•
uzbierane elementy naturalne
W
skazówka: Gracze muszą zamknąć oczy w odpowiednim
momencie. Ewentualnie można zawiązać oczy chustą lub
szalikiem.
6.
Narysuj figurkę
(zadanie dla dwóch graczy)
Twoi towarzysze gry ustawiają na
planszy pięć zielonych drewnianych
figurek. Wybierz jedną osobę, która
razem z Tobą weźmie udział w zadaniu.
Niech usiądzie za Tobą i wybierze jedną
z pięciu kart z zielonymi konturami.
Teraz, siedząc za Tobą niech narysuje
palcem na Twoich plecach kontur figury przedstawionej na
karcie. Musisz odgadnąć, o którą figurę chodzi, zabrać ją z
planszy i ułożyć przed sobą. Za poprawne odgadnięcie Ty i Twój
kompan gry w nagrodę otrzymujecie po piórku.
7.
Z
łodziej kur
(zadanie dla dwóch graczy)
Uwaga: zadanie wymaga ruchu, więc
upewnijcie się, czy dookoła siebie
macie trochę wolnego miejsca.
Twoi towarzysze gry umieszczają po
środku pokoju krzesło i kładą na nim
figurkę kury (drewnianą figurkę).
Wybierz sobie jednego przeciwnika, z którym się zmierzysz w tym
zadaniu. Twój przeciwnik zawiązuje sobie na kostce dzwoneczek
i staje w jednym z rogów pokoju. Stań obok krzesła i poproś
innych, aby związali Ci oczy chustą. Drugi gracz próbuje ukraść Ci
kurę, ale nie możesz na to pozwolić. Jeśli uda Ci się dotknąć
przeciwnika zanim ten ukradnie Ci kurę w nagrodę otrzymasz
piórko. W odwrotnej sytuacji to on otrzyma piórko.
P
amiętaj, żeby nie wykonywać zbyt gwałtownych i agresywnych
r
uchów. Podczas gry nikomu nie powinna stać się krzywda!
Do gry wykorzystacie przede wszystkim elementy znalezione w
otoczeniu przyrody. Przygotowanie gry może stać się super
zabawą dla najmłodszych. Podczas spaceru uzbierajcie razem z
dziećmi przydatne do gry elementy naturalne np. patyki, listki,
kamyki, owoce lub inne podobne. Puste skorupki ślimaków
również się przydadzą. Dzięki temu jeszcze przed grą dzieci
zapoznają się z jej elementami oraz odkryją różnorodność
bogactwa, jakie kryją las, łąka, ogród.
Na podstawie uzbieranych materiałów możecie wybrać
poszczególne zadania do zrealizowania i dostosować
podstawowe zasady gry do potrzeb trudniejszego wariantu.
Oczywiście zadania mogą być wykonywane w ramach
swobodnej zabawy poza grą.
W
skazówka: w szale zabawy i zbiorów dzieci zapominają
czasem o ochronie natury. Uważajcie, żeby podczas szukania
elementów gry nie ucierpiało żadne zwierzątko lub żaden
inny element środowiska nie został zniszczony lub zakłócony.
Wariant dla wytrawnych graczy świata zmysłów: zadania od Sipokoo dla dzielnych Indian
6
Rozgrywka
Niech zadania zawarte w grze Świat zmysłów będą dla Was
inspiracją do wymyślenia własnych kreatywnych zabaw!
Możecie łączyć ze sobą zasady gry podstawowej z jej
dodatkowymi wariantami: kto wie jak pachnie mech? Jaki
zapach ma szyszka? Oraz wykorzystywać w dowolny sposób
materiał do gry.
Możecie również wymyślić sami różne zabawy, w którym
możecie, ale nie musicie wykorzystywać materiału gry, ani jej
zasad. Popuścicie wodzę fantazji!
•
Kot w worku: do każdego woreczka włóżcie jedną
drewnianą figurkę. Dotykiem wyszukajcie, w którym z
woreczków znajduje się kot.
•
Do tej zabawy wykorzystajcie kulki szklane oraz korkowe.
Ustawcie drewnianą figurkę wilka w odległości 1 metra od
Was. Każde z dzieci stara się pchnąć kulka tak, aby
zatrzymała się jak najbliżej figurki. Grając na podłodze
użyjcie kulek szklanych, grając na stole korkowych. Ten,
czyjego kulka zatrzymała się najbliżej figurki w nagrodę
otrzymuje piórko.
Na ostatniej stronie znajdziecie symbole kart z zadaniami z
brudnopisem.
Możecie wykorzystać je do zapisywania waszych pomysłów
na gry i zabawy ze świata zmysłów. Możecie wykonać kopie
stron brudnopisu, tak, aby posłużył Wam na dłużej.
Świat zmysłów- świat kreatywności
Gra przebiega tak samo jak w wersji podstawowej. W zależności
od tego, na której karcie z zadaniem zatrzyma się Sipooko czeka
na Was nowe zadanie sensoryczne.
1.
Detektywi w naturze
(zadanie dla jednego gracza)
Twoim towarzysze gry układają na
planszy pięć przedmiotów, które
zebraliście. Masz mało czas, żeby im się
przyjrzeć. Teraz zamknij oczy. Pozostali
gracze wybierają sobie po cichu jeden z
przedmiotów na planszy, który musisz
odgadnąć. Otwórz oczy i spróbuj
zgadnąć, o który przedmiot chodzi. Jeśli się pomylisz gracz po
Twojej lewej udzieli Ci małej podpowiedzi:
•
przedmiot jest mniejszy/ większy
•
przedmiot jest bardziej miękki/ twardy
•
przedmiot jest bardziej chropowaty/ gładki
•
kolor tego przedmiotu to…
Masz trzy możliwości odgadnięcia. W nagrodę za poprawną
odpowiedź otrzymujesz piórko.
W
skazówka: dla utrudnienia możecie ułożyć na planszy
więcej niż 5 przedmiotów, natomiast dla ułatwienia
zwiększyć ilość prób odgadnięcia.
2.
Rozpoznawanie przez dotyk
(zadanie dla jednego gracza)
Twoim towarzysze gry układają na
planszy kilka przedmiotów, które
zebraliście na łonie natury. Wybierz
jeden i weź go do ręki, zapamiętaj,
jaki jest w dotyku. Poproś pozostałych
graczy o zawiązanie oczu chustą lub
lub szalikiem oraz oddaj im przedmiot, który położą z
powrotem na planszy. Teraz próbujesz przez dotyk
rozpoznać wybrany przez Ciebie przedmiot. W nagrodę za
poprawne odgadnięcie otrzymasz piórko.
W
skazówka: utrudnicie grę, jeśli podczas Twoich
poszukiwań pozostali gracze będą wykonywać na przemian
rzuty kostką. Dwukrotnie wyrzucony symbol słońce zakończy
natychmiastowo Twój czas poszukiwań przedmiotu. Jeśli uda
Ci się odnaleźć przedmiot wcześniej, w nagrodę otrzymasz
piórko.
3.
Ciepło i zimno
(zadanie dla jednego gracza)
W przygotowaniu zadania musi pomóc
osoba dorosła i przygotować od 3 do 5
filiżanek z wodą o różnej temperaturze,
od ciepłej do zimnej. Dorosły ustawia
przed graczem filiżanki i zadanie polega
na sprawdzeniu temperatury ustami lub
palcem i uporządkowanie filiżanek z
wpdą według temperatury: od zimnej
do najcieplejszej. W nagrodę za poprawne wykonanie zadanie
otrzymujesz piórko. Do pomiaru można użyć termometru.
W
skazówka: utrudnicie grę, jeśli podczas porządkowania
filiżanek pozostali gracze będą wykonywać na przemian rzuty
kostką. Dwukrotnie wyrzucony symbol słońce zakończy
natychmiastowo Twój czas wykonywania zadania. Jeśli uda Ci
się ukończyć zadanie wcześniej, w nagrodę otrzymasz piórko.
U
waga: temperatura ciepłej wody w filiżance nie może być
zbyt wysoka! Gorąca woda może spowodować poparzenia.
13