Haba 304546 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi
Günter Burkhardt
Gra strategiczna dla
2 do 5 graczy w wieku 8 lat i
starszych.
304546
Anl_Honga_304321_USA.indd 1 08.11.19 15:41
2
Zza gęstwiny egzotycznych pnączy słychać żywą dyskusję w języku Honga. Klan
tygrysa szablozębnego poszukuje nowego przywódcy. Kto podejmie wyzwanie
i zostanie wzorowym wodzem? Na ochotników czekają zadania specjalne:
zbieranie zapasów żywności, spacer po ciemnym lesie, oddanie hołdu bogom
natury, zwabienie mamuta i skuteczna wymiana towarami z innymi wioskami.
Nieważne, jak bardzo kandydacie na wodza będą zajęci wykonywaniem zadań,
muszą pamiętać, żeby odpowiednio zadbać o potrzeby HONGI!
Ktokolwiek zaniedba tygrysa ryzykuje, że ten przyjdzie i zje jego zapasy
żywności. Pozbycie się HONGI może okazać się niełatwe!
ZAWARTOŚĆ GRY
1 znacznik
gracza
początkującego
-
ogień
1 ząb
mamuta
1 figurka
HONGA
30 mamutów 5 ja
skiniowców
5 znaczników pun
któw
20 znaczników pożywienia
(5 x ryb, 5 x jagód, 5 x grzybów, 5 x kropli wody)
5 kart graczy
1 depot board
46 dysków akcji
(28x szarych, 18x czerwonych)
25 kart bonus32 kart wymiany
Anl_Honga_304321_USA.indd 2 08.11.19 15:41
1 plansza depozyt 1 plansza do gry
3
PRZYGOTOWANIE DO GRY
Grę HONGA można łatwo i szybko przygotować. Musicie tylko:
Rozłożyć planszę (1), a obok niej planszę depozytu (2)
Wymieszać oddzielnie szare i czerwone dyski akcji (3), a następnie utworzyć z nich
dwie zakryte talie.
Wymieszać karty wymiany, utworzyć z nich zakryty stos i umieścić go na
wyznaczonym miejscu na planszy (4). Odkryć trzy karty wymiany i umieścić je na
polach oznaczonych 4.1, 4.2, 4.3.
Wymieszać karty bonus, utworzyć z nich zakryty stos i umieścić go na wyznaczonym
miejscu na planszy (5).
Każda osoba bierze jedną kartę gracza (6) oraz jeden znacznik pożywienia z każdej
kategorii (rybę, jagodę, grzyba oraz kroplę wody). Znaczniki ryb, jagód i grzybów
należy rozmieścić według ilustracji na karcie gracza na miejscach oznaczonych 1,
kroplę wody na miejscu oznaczonym 0.
Każdy z graczy wybiera swój kolor i umieszcza jaskiniowca tego samego koloru na
najniższym stopniu Świętej góry (7).
Znaczniki punktów ustawcie w jaskini (8)
Każdy z graczy bierze 6 mamutów swojego koloru i ustawia na planszy depozytu (9).
Ząb mamuta ustawcie na mamucim polu (10).
20 food markers
(5x fish, 5x berry, 5x mushroom, 5x drop of water)
The fire marker now remains with this particular player until the end of the game.
10
11
12
4.1
4.2
4.3
1
6
2
9
3
5
4
8
7
Anl_Honga_304321_USA.indd 3 08.11.19 15:42
Niepotrzebny materiał do gry odłóżcie z powrotem do pudełka.
Uczestnik posiadający najbujniejszą fryzurę rozpoczyna grę i bierze znacznik ognia (12).
Znacznik ognia pozostanie z nim do końca gry.
Rozpoczynając od osoby posiadającej znacznik ognia, wszyscy gracze losują po jednym szarym
dysku akcji.
HONGĘ Tygrysa szablozębnego ustawcie na jego miejscu (11).
Plansza przygotowana dla 4 graczy.
4
ROZGRYWKA
Grajcie zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara. Pierwszy ruch należy do gracza
początkowego. Każdy ruch składa się z następujących etapów:
1)
Ułóż dysk akcji na jednym z 4 okrągłych pól.
2)
Zadbaj o potrzeby HONGI
3)
Wykonaj wybraną akcję używając do tego dysku; tam, gdzie możesz, wykorzystaj kartę bonus.
4)
Wylosuj nowy dysk akcji.
1.
Ułożenie dysku akcji
Ułóż dysk akcji na jednym z 4 okrągłych pól. Dłonie na
dysku powinny wyraźnie wskazywać na poszczególne
akcje. Krzyż na dysku pomoże ci odpowiednio umieścić
go na polu. Jeśli jedno z pól jest już zajęte przez inny
dysk, możesz położyć na nim kolejny, jeden na drugim.
2.
Zadbaj o HONGĘ
Nigdy nie możesz zapomnieć o tygrysie HONGA! Otaczaj go szczególną troską!
Zanim wykonasz jakąkolwiek akcję, sprawdź, czy zadbałeś o wszystkie potrzeby
HONGI. Jeśli jedna z dłoni wskazuje na HONGĘ, tygrys pozostaje na swoim
miejscu. Kontynuuj grę, tak, jak jest opisane w punkcie 3a.
Jeśli żadna z dłoni nie wskazuje na HONGĘ, tygrys dołącza do ciebie. Ustaw
HONGĘ na swojej karcie gracza i nakarm ją najcenniejszym elementem pożywienia
(rybą). Jeśli nie masz już ryby, HONGA zjada inny pokarm, kolejny w hierarchii
wartości itd. Jeśli twoje zapasy ryb, jagód, grzybów i wody skończyły się, HONGA
pożywia się mamutem znajdującym się na Twojej karcie gracza. Przesuń
odpowiedni znacznik zjedzonego pożywienia o jedno pole do tyłu lub odstaw
mamuta z karty gracza z powrotem na kartę depozytu. Tygrys nic nie zjada, tylko
w przypadku, kiedy na karcie gracza nie ma żadnego pożywienia.
Jak możesz pozbyć się HONGI?
Jeśli HONGA jest z tobą, będzie ci trudno się jej pozbyć. Tak długo, jak
pozostanie na twojej karcie gracza, przy kolejnym twoim ruchu znowu zje
jeden element pożywienia, nawet, jeśli dłoń na dysku będzie wskazywać na
HONGĘ. HONGA zostanie z tobą, aż do momentu, kiedy wyłożysz
odpowiednią kartę bonus (punkt 3b) lub, kiedy inny gracz wyłoży dysk, na
którym żadna z dłoni, nie będzie wskazywać HONGI. W tym wypadku ten
gracz przejmie opiekę nad łakomym tygrysem.
Anl_Honga_304321_USA.indd 4 08.11.19 15:42
5
3a. Wykonywanie akcji
Z jednym dyskiem możesz wykonać, aż 8 akcji.
Ilość dłoni określa ile razy możesz wykonać daną
akcję.
Zbieranie grzybów: Za każdą dłoń wskazującą na pole
grzybów otrzymujesz jednego grzyba, którego umieszczasz
na swojej karcie gracza.
Zbieranie jagód: Za każdą dłoń wskazującą na krzaki jagód
otrzymujesz jedną jagodę, którą umieszczasz na swojej karcie
gracza.
Ryba w jeziorze: Za każdą dłoń wskazującą na jezioro,
otrzymujesz jedną rybę, którą umieszczasz na swojej karcie
gracza.
Czerpanie wody ze źródła: Za każdą dłoń wskazującą na źródło,
otrzymujesz jedną kroplę wody, którą umieszczasz na swojej
karcie gracza.
SPECJALNA WSKAZÓWKA: W każdej rundzie możesz użyć 2
kropel wody, jako joker, zamiast jagody, ryby lub grzyba.
Przeczesywanie gęstego lasu: Za każdą dłoń wskazującą na las
możesz wylosować kartę bonus. Po tym jak spojrzałeś, co kryje
karta, odłóż zakrytą kartę lub karty po lewej stronie twojej karty
gracza. Zdobyte karty bonusowe możesz wykorzystać dopiero
przy kolejnym ruchu. Opis zasad używania kart bonusowych
znajdziesz w punkcie 3b pt. Karty bonusowe.
Wabienie mamutów i zdobycie mamuciego kła: Za każdą dłoń
wskazującą na mamucie pole możesz zwabić jednego mamuta.
Ujęcie mamuta będzie kosztowało cię jedną rybę, jagodę oraz
jednego grzyba. Weź jednego mamuta twojego koloru z planszy
depozytu i dołóż go do stada mamutów na łące. Nowy młodszy
mamut jest zawsze ustawiany nad tablicą kamienną i spacha
1 x zaczerpnąć wody ze źródła.
2 x złowić rybę.
Anl_Honga_304321_USA.indd 5 08.11.19 15:42
6
resztę starszych mamutów do przodu o jedno pole (w kierunku
przeciwnym do tego zegarowego). Mamut, który zostaje zepchnięty
z ostatniego miejsca trafia na kartę gracza, który reprezentuje taki
sam kolor.
Mamucie stado różnych rozmiarów: W zależności od ilości
graczy, stado mamutów ma inną maksymalną wielkość: kiedy w
grze uczestniczy 5 osób, stado może składać się maksymalnie z 5
mamutów, w przypadku 4 osób z czterech, 3 lub 2 osoby,
maksymalnie 3 mamuty. Ostatnie miejsce dla mamuta jest
punktowane zgodnie z ilością graczy.
osiadanie kła pozwala ci na losowanie czerwonych dysków akcji.
Na tych dyskach znajduje się pięć dłoni, zamiast czterech.
Czerwone dyski są bardziej korzystne i dają możliwość zdobycia
większej ilości punktów.
W przypadku remisu, gracz, który jako ostatni ustawił mamuta na
polu zdobywa kieł.
Oddaj hołd pradawnym bogom natury: Za każdą dłoń na dysku,
która wskazuje Świętą górę, możesz przesunąć swojego
jaskiniowca o jedno pole do przodu. Kiedy twój jaskiniowiec
dotrze na ostatni stopień świętej góry (nadwyżka kroków
przepada), otrzymujesz 5 punktów zwycięstwa. Przesuń swój
znacznik punktów o pięć pól do przodu.
Pozostali gracze również otrzymują punkty zwycięstwa zgodnie z
numerem znajdującym się na schodku, na którym stoją. Po
przyznaniu punktów wszystkie figury wracają na najniższy
pierwszy stopień.
Handel wymienny z innymi wioskami: jako nowy potencjalny wódz
plemienia musisz efektywnie prowadzić handel z innymi wioskami.
Za każdą dłoń wskazującą miejsce handlu możesz wykupić jedną z
trzech dostępnych odkrytych kart wymiany za przedstawione na
nich surowce. Od razu otrzymujesz za nie określoną liczbę punktów
zwycięstwa i przesuwasz do przodu swój znacznik punktów. Na
karcie gracza cofnij do tyłu znaczniki pożywienia zgodnie z
ilościami, które wydałeś w ramach wymiany. Wykorzystaną kartę
wymiany odłóż na rezerwę zużytych kart wymiany znajdującą się na
planszy depozyt.
Po zakończonym ruchu puste pola wypełnicie nowymi kartami wymiany.
mammoth field, you win the valuable mammoth tooth. As long as you have the
mammoth field, you win the valuable mammoth tooth. As long as you have the
Anl_Honga_304321_USA.indd 6 08.11.19 15:42
Wartościowy kieł mamuta: Jeśli na mamucim polu masz przewagę
mamutów swojego koloru, zdobywasz kieł.
7
Handel wymienny mamutami: Jeśli oddajesz w ramach wymiany
mamuta musisz wziąć go ze swojej karty gracza lub/i z
mamuciego pola. Mamuty, który wykorzystałeś do wymiany
o
dstaw na planszę depozytu.
3b. Karty bonus
Po tym jak zadbałeś o potrzeby HONGI, możesz wykonać akcję i w tym samym
czasie wykorzystać kartę/ karty bonus. Podczas każdego ruchu możesz wykorzystać
maksymalnie dwie karty bonus. Grając kartami bonusowymi, jako przypomnienie
ułóż je odkryte przed swoją kartą gracza. Wykorzystane karty bonus odłóż na
rezerwę zużytych kart bonus na planszy depozytu.
Funkcje specjalne kart bonusowych zostaną szczegółowo objaśnione poniżej.
4.
Zakończ ruch i wylosuj nowy dysk akcji
Twój ruch kończy się, kiedy wykonasz wszystkie kroki opisane w punktach 1-3.
Wylosuj zatem nowy dysk akcji. Jeśli kończąc ruch jesteś w posiadaniu
mamuciego kła możesz wylosować czerwony dysk akcji, w innym przypadku
wylosuj szary.
Po tym jak wylosowałeś czerwony lub szary dysk czas na ruch kolejnego gracza.
Wskazówka: Jeśli w depozycie nie ma już kart, weź te zużyte z planszy depozyt i
wymieszaj. Utwórz z nich nowy depozyt, z którego będziecie losować karty.
K
ONIEC GRY
Gra toczy się do momentu, aż jeden z graczy zdobędzie określoną liczbę
punktów:
2
graczy 40 punktów
3 graczy 35 punktów
4/5 graczy 30 punktów
Je
dna runda trwa do momentu, aż kolej gry ponownie dojdzie do gracza
początkowego.
Niewykorzystane karty bonusowe ze zwycięskimi punktami oraz nieprzyznane
punkty ze świętej góry tracą swoją moc i nie można ich już wykorzystać.
Gracz, który zdobył najw
iększą ilość punktów zmierzył swoje siły w bitwie o tron
przywódcy plemienia i może od tej pory nazywać się ‘’Wielkim przywódcą
plemienia HONGA HONGA’’!
W przypadku remisu punktowego, wygrywa ten, kto zakończył grę z
największym zapasem żywności na swojej karcie gracza.
Anl_Honga_304321_USA.indd 7 08.11.19 15:42
8
KARTY BONUS
Dobra wymiana: : Podczas wymiany, jedzenie znajdujące się na
karcie zostaje dodane do tego, które znajduje się na twojej
karcie gracza. Produktów żywnościowe, które są w nadmiarze
nie zostają wykorzystane podczas wymiany. Nie możesz
uzupełnić swoich zapasów żywnościowych przy pomocy tej karty
bonusowej.
2 punkty zwycięstwa: Otrzymujesz dwa punkty zwycięstwa.
Wygnanie Hongi: Wygnaj Hongę ze swojej karty gracza, tygrys
wraca na swoje miejsce na planszy.
Szczęśliwa dłoń: Dodaj jedną dłoń do dowolnej ćwiartki swojego
dysku akcji. Ważne: Pamiętaj, że przed wyłożeniem karty
bonusowej musisz zadbać o HONGĘ.
Dodatkowy dysk akcji: Na końcu twojego ruchu wylosuj dwa
dyski akcji zamiast jednego. Zadecyduj, którego z dysków
użyjesz podczas kolejnego ruchu. Niezużyty dysk odłóż zakryty
na sam spód odpowiedniej rezerwy.
Szczęśliwa dłoń lub HONGA: Dodaj kolejną dłoń do dowolnej
ćwiartki twojego dysku. Dodaj jedną dłoń do dowolnej ćwiartki
swojego dysku akcji. Ważne: Pamiętaj, że przed wyłożeniem
karty bonusowej musisz zadbać o HONGĘ.
LUB
W
ygnaj Hongę ze swojej karty gracza, tygrys wraca na swoje
miejsce na planszy.
Zamień grzyby na jagody: Podczas wymiany możesz zamienić
grzyby na jagody lub na odwrót.
2
2
2
+
=
=
=
=
?
?
?
+
+
+
+
+
+
+
+
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
+
+
+
+
+
+
+
+
?
?
?
?
?
?
?
?
+
Anl_Honga_304321_USA.indd 8 08.11.19 15:42
9
Oszczędne mamuty: W tym ruchu, umieszczenie mamuta na
mamucim polu kosztuje cię o jeden dowolny element
żywności mniej (rybę, jagodę lub grzyba).
Jaskiniowiec lub HONGA: Przesuń j
askiniowca o dwa stopnie
do góry na świętej górze.
L
UB
W
ygnaj Hongę ze swojej karty gracza, tygrys wraca na swoje
miejsce na planszy.
W
ykup punkty: Wymień dowolny 1 do 3 elementów żywności
na 1 do 3 punktów zwycięstwa.
1
-
3
1
-
3
1
-
3
1
1
1
3
1
1
1
1
1
1
1
1
-
3
3
3
-1=
-1=
-1=
-1=
-1=
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
+
S
KRÓCONE ZASADY GRY
CEL GRY
Zdobądź jak najwięcej punktów zwycięstwa i zostań wielkim przywódcą klanu
szablozębnego tygrysa HONGA. Zdobywaj jedzenie, zwabiaj mamuty, czcij bogów
natury, prowadź skuteczny handel wymienny z innymi plemionami. Ale uważaj: nie
zapomnij o najważniejszym, o oddaniu należytego hołdu tygrysowi HONGA!
P
RZYGOTOWANIE
Wymieszaj oddzielnie szare i czerwone dyski akcji i ułóż zakryte w dwóch
kolumnach przy planszy.
Karty bonus i karty w
ymiany ułóż na wyznaczonych miejscach. Odkryj 3 karty
wymiany.
Gracz rozpoczynający otrzymuje znacznik ognia.
Każdy z graczy wybiera sobie kolor
Każdy z graczy otrzymuje: 1 kartę gracza z 1 znacznikiem ryby, jagody i grzyba
na pozycji z numerem 1 i kroplę wody na pozycji 0. Losuje jeden szary dysk.
Na najniższym stopniu Świętej góry ustawcie po jednym jaskiniowcu na gracza.
Ustawcie po 6 mamutów z każdego koloru graczy na
polu depozytu i
mamuci kieł na mamucim polu.
W jaskini usta
wcie znaczniki punktów, a Tygrysa HONGA na wyznaczonym
na planszy miejscu.
Anl_Honga_304321_USA.indd 9 08.11.19 15:42
10
ROZGRYWKA
1)
Ułóż dysk akcji na jednym z czterech okrągłych pól:
2)
Zadbaj o HONGĘ: Jeśli żadna z dłoni nie wskazuje na HONGĘ, ta idzie do
gracza i zjada mu jeden najbliżej położony element jedzenia. HONGA
pozostaje z graczem do momentu wylosowania przez niego karty bonus lub
przejęcia HONGI przez innego gracza.
3)
Wykonywanie wybranych akcji i używanie kart bonus w odpowiednim momencie:
Dłonie na dysku określają, ile razy wybrana akcja może zostać wykonana.
Gromadzenie jedzenia:
Na swojej karcie gracza umieść grzyba, jagodę, rybę
oraz kroplę wody. 2 krople wody można zawsze zamienić na 1 grzyba,
1 jagodę lub 1 rybę.
Przeczesywanie gęstego lasu: Wylosuj kartę bonus.
Wabienie mamutów/ zdobycie mamuciego kła:
Zapłać 1 rybą, 1 jagodą i 1 grzybem
za mamuta i umieść go na mamucim polu. Nowe mamuty przesuwają te starsze o
jedno pole do przodu. Gracz, który ma najwięcej mamutów na polu otrzymuje
mamuci kieł i może wylosować czerwony dysk akcji. Gracz, który ma takim sam kolor,
jak mamut zepchnięty z mamuciego pola, może zabrać go i umieścić na swojej karcie.
Oddawanie hołdu pradawnym bogom natury:
Przesuń swojego jaskiniowca o jeden
stopień świętej góry wyżej. Docierając jaskiniowcem na ostatni stopień otrzymujesz 5
punktów zwycięstwa. Inni gracze również otrzymują punkty odpowiadające numerom,
które znajdują się na stopniach góry, na których stoją. Po przyznaniu punktów, wszyscy
jaskiniowcy wracają na najniższy stopień świętej góry.
Handel wymienny z innymi plemionami: Wykup kartę wymiany za żywność, która
się na niej znajduje i zdobądź punkty zwycięstwa.
Przy każdym ruchu możesz wykorzystać maksymalnie 2 karty bonus
4)
Koniec ruchu: Wylosuj szary lub czerwony dysk akcji.
KONIEC GRY
Gra kończy się w momencie, kiedy jeden z graczy zdobędzie 40, 35 lub 30
punktów, w zależności od liczby graczy. Rozegraj rundę, do momentu, aż kolej
gry ponownie dojdzie do gracza początkowego.
Autor:
Ilustracje
:
Redakcja:
Günter Burkhardt
Stephanie Böhm
Tim Rogasch
© HABA-Spiele Bad Rodach 2018, Art.-Nr. 304546
!
OSTRZEŻENIE:
RYZYKO ZADŁAWIENIA -
Małe części. Nie nadaje się dla dzieci
poniżej 3 lat.
Anl_Honga_304321_USA.indd 10 08.11.19 15:42
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10

Haba 304546 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi