Sempell Pneumatic Drive Type A 160 IOM Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi
SEMPELL
Uwaga!
Niniejsza instrukcja instalacji i
użytkowania obowiązuje wyłącznie
w połączeniu z instrukcją instalacji
i użytkowania odnośnego zaworu
bezpieczeństwa.
Spis treści
1 Ostrzeżenia dotyczące bezpieczeństwa 2
2 Opis 2
3 Obsługa 2
3.1 Zasady przechowywania 3
3.2 Podłączenie sprężonego powietrza 3
3.3 Próba ciśnieniowa 3
3.4 Przekazanie do eksploatacji 3
4 Czynności kontrolne i konserwacyjne 4
5 Demontaż 4
5.1 Ostrzeżenia dotyczące bezpieczeństwa 4
5.2 Narzędzia 4
5.3 Środki ścierne, smarne itp. 4
5.4 Zdejmowanie siłownika pneumatycznego A160 4
5.5 Demontaż siłownika pneumatycznego A160 4
5.6 Zdejmowanie pokrywy zaworu za pomocą siłownika pneumatycznego A160 5
6 Montaż 5
6.1 Zakładanie kaptura zaworu 5
6.2 Montaż siłownika pneumatycznego A160 5
6.3 Założenie siłownika pneumatycznego A160 5
6.4 Regulacja siłownika pneumatycznego A160 6
7 Rysunki 7
7.1 Rysunek montażowy siłownika A160 7
7.2 Zawór bezpieczeństwa z siłownikiem pneumatycznym A160 8
8 Określenie charakterystyki 9
8.1 Obliczenia 9
8.2 Charakterystyka zaworów bezpieczeństwa VSE / VSR 10
8.3 Charakterystyka zaworów bezpieczeństwa serii S DIN 10
www.valves.emerson.com
Konstrukcja wg TO.270.07
Przestrzegać danych konstrukcyjnych zamieszczonych
na tabliczce znamionowej!
Przy stosowaniu urządzenia sterowniczego STE 4 lub
STE 5 przestrzegać stosownych instrukcji instalacji i
użytkowania!
Emerson rezerwuje sobie prawo do zmiany treści bez
powiadamiania
MA.270.07.0905 E
SEMSH-0067-PL
-1310
Siłownik pneumatyczny A 160
Instrukcja instalacji i użytkowania
Uwaga!
Należy przestrzegać środków ostrożności podanych w niniejszej instrukcji instalacji i
użytkowania.
Uwaga!
Należy zawsze przestrzegać ostrzeżeń dotyczących bezpieczeństwa zawartych w instrukcji
instalacji i użytkowania stosownego zaworu bezpieczeństwa.
3 Obsługa
3.1 Zasady przechowywania
Podczas załadunku i rozładunku zaworów należy zachować ostrożność, aby nie dopuścić do ich
uszkodzenia. Dźwigni ani innych części zaworu nie wolno stosować jako punktów podnoszenia.
Do przemieszczania należy stosować żuraw lub platformę transportową.
W chwili dostawy wszystkie stalowe części zaworu bezpieczeństwa – z wyjątkiem krawędzi
spawalniczych i powierzchni uszczelek – są pokryte warstwą farby.
Wszystkie połączenia są zamknięte za pomocą odpowiednich zaślepek.
W tym stanie zawór bezpieczeństwa wraz z siłownikiem pneumatycznym można spokojnie
przechowywać na palecie w zamkniętym, pozbawionym pyłu i suchym pomieszczeniu. Czas
przechowywania może wynosić około sześciu miesięcy.
Przy przechowywaniu przez okres dłuższy niż sześć miesięcy należy przeprowadzić demontaż i
kontrolę wzrokową wewnętrznych części zaworu bezpieczeństwa. Przechowywanie zaworów
na zewnątrz pod zadaszonymi wiatami jest niedozwolone.
2 Opis
Zastosowanie
Siłownik pneumatyczny A160 jest przeznaczony do zapewnienia dodatkowego obciążenia zaworów
bezpieczeństwa i jest wyzwalany za pomocą urządzenia sterowniczego STE4 lub STE5.
Dodatkowe obciążenie pozwala zredukować dopuszczalną różnicę między ciśnieniem roboczym a
ciśnieniem nastawy w zaworze bezpieczeństwa. W ten sposób różnica między nastawą ciśnienia
na zaworze bezpieczeństwa a ciśnieniem roboczym układu może być mniejsza niż 10% nastawy
ciśnienia.
Obciążenie dodatkowe (wynoszące z reguły 20 – 30 % napięcia sprężyny w sprężynowym zaworze
bezpieczeństwa) prowadzi do zwiększenia szczelności gniazda zaworu. Pozwala to na zmniejszenie
różnicy ciśnień otwierania i zamykania. Zawór bezpieczeństwa można zatem otworzyć poniżej
nastawy ciśnienia za pomocą siłownika pneumatycznego.
Sposób określenia dodatkowego obciążenia jest podany w rozdziale 8.
Działanie
Przy normalnej pracy sprężone powietrze znajdujące się nad tłokiem prowadzi do powstania
dodatkowego obciążenia. Tłok siłownika pneumatycznego jest podłączony za pomocą wrzeciona do
zaworu bezpieczeństwa.
Do regulacji nastawy ciśnienia służą przełączniki ciśnieniowe urządzenia sterowniczego (STE4
lub STE5). Przy przekroczeniu przez ciśnienie w układzie ustawionej nastawy ciśnienia następuje
zwolnienie obciążenia dodatkowego. Jednocześnie do obszaru położonego poniżej tłoka podawane
jest powietrze podnoszące. Zawór bezpieczeństwa otwiera się.
Jeśli ciśnienie w układzie spadnie poniżej nastawy ciśnienia zamknięcia nastąpi uwolnienie
powietrza podnoszącego i ponowne zastosowanie obciążenia dodatkowego. Zawór
bezpieczeństwa zamknie się.
Przed demontażem układu należy uzyskać oficjalne pozwolenie. Układ należy całkowicie odprężyć.
Po wykonywaniu każdej czynności należy sprawdzić działanie siłownika i zaworu bezpieczeństwa.
Sprawdzić wszystkie uszczelnienia.
Wyłączenie odpowiedzialności
Firma Sempell GmbH nie ponosi odpowiedzialności w razie nieprzestrzegania wyżej wymienionych
przepisów, wskazówek oraz ostrzeżeń dotyczących bezpieczeństwa.
Unikanie zagrożeń
Wszelkie czynności przy zaworach mogą wykonywać wyłącznie osoby posiadające odpowiednie
kwalifikacje i stosowane upoważnienie.
Ograniczenia dotyczące
zastosowania
Siłowniki mogą być eksploatowane
wyłącznie zgodnie ze szczegółowymi
wskazówkami zamieszczonymi
w niniejszej instrukcji instalacji
i użytkowania oraz zgodnie z
przeznaczeniem i parametrami
uzgodnionymi w umowie dostawy (patrz
tabliczka znamionowa).
Zagrożenie dla osób i wystąpienia szkód materialnych
Siłownik pneumatyczny należy używać wyłącznie zgodnie z jego przeznaczeniem.
Montaż dodatkowych elementów do siłownika pneumatycznego i zespołów oraz wprowadzenie
modyfikacji wymagają uprzedniego uzyskania pozwolenia firmy Emerson. Niniejsze zastrzeżenie
dotyczy również przypadków stosowania nieoryginalnych akcesoriów i części zamiennych.
Należy przestrzegać instrukcji instalacyjnych.
Należy przestrzegać zasad zapobiegania wypadkom oraz wskazówek dotyczących
bezpieczeństwo obowiązujących w miejscu montażu.
1 Ostrzeżenia dotyczące bezpieczeństwa
Emerson
rezerwuje sobie prawo do zmiany treści bez powiadamiania Strona 2
Siłownik pneumatyczny A 160
Instrukcja instalacji i użytkowania
Kołpak (160.14) należy przykręcić w pozycji odwrotnej niż normalnie na tłoczysku (160.06) i
mocno dokręcić do pokrywy cylindra (160.02) za pomocą śrub z łbem sześciokątnym (160.16),
tak aby zawieradło zaworu zostało zablokowane w pozycji zamkniętej.
Uwaga!
W przypadku zaworów z założoną blokadą trzpienia można stosować ciśnienie próbne o
wartości do 1,5x nastawy ciśnienia bez konieczności konsultowania się z firmą Sempell.
W tym celu należy zdemontować zawór bezpieczeństwa z kołnierza przyłączeniowego i
zamknąć przewód dolotowy zaślepką kołnierzową lub zablokować zawór mechanicznie. W
przypadku przyspawanego zaworu bezpieczeństwa można zastosować specjalne zaślepienie do
prób ciśnieniowych.
3.2 Podłączenie sprężonego powietrza
Przyłącza przewodów powietrza podnoszenia i dociążenia umieszczone są z boku siłownika
pneumatycznego. Stosowne elastyczne węże ciśnieniowe (dostarczone wraz z urządzeniem)
umożliwiają podłączenie do pneumatycznego siłownika bez wprowadzania dodatkowych
naprężeń.
Węże ciśnieniowe do siłownika pneumatycznego posiadają złączki rurowe z króćcem, do
którego można podłączyć przewód o średnicy zewnętrznej Ø 22 x 2.
WAŻNA UWAGA!
Przed podłączeniem przewodów powietrza podnoszenia i dociążenia należy je wyczyścić za
pomocą sprężonego powietrza.
Należy zwrócić uwagę na prawidłowe przyłączenie przewodów powietrza:
- Przewód powietrza dociążenia należy podłączyć do górnego przyłącza w siłowniku
pneumatycznym.
- Przewód powietrza podnoszenia należy podłączyć do dolnego przyłącza w siłowniku
pneumatycznym.
Uwaga!
Po zdjęciu kołpaku (160.14) należy zachować ostrożność i nie dopuścić do zabrudzenia cylindra
lub dostania się do niego innych przedmiotów.
Po wykonaniu próby ciśnieniowej należy przywrócić stan normalny i sprawdzić gotowość do
eksploatacji.
Uwaga!
Należy uniemożliwić podnoszenie zaworu bezpieczeństwa.
3.3 Próba ciśnieniowa
3.4 Przekazanie do eksploatacji
Sprawdzić gotowość eksploatacyjną siłownika.
Sprawdzić właściwe współdziałanie zaworu bezpieczeństwa oraz urządzenia sterowniczego
STE4 lub STE5. Kontrolę należy przeprowadzić zgodnie z instrukcją instalacji i użytkowania
stosowanego urządzenia sterowniczego.
W przypadku części zamiennych wykonanych z elastomeru
(pierścieni samouszczelniających o przekroju okrągłym, pierścieni zgarniających, uszczelek tłoka i
tłoczyska) obowiązują dodatkowo następujące zasady przechowywania:
Temperatura: Temperatura przechowywania musi zawierać się w granicach od 0°C do 25°C,
gdyż w przeciwnym wypadku nastąpi stwardnienie materiału uszczelek i skrócenie ich trwałości.
Elementy i przewody grzejne w ogrzewanym magazynie należy odpowiednio osłonić, aby nie były
one wystawione na bezpośrednie promieniowanie cieplne. Odległość pomiędzy źródłem ogrzewania
i częściami przechowywanymi w magazynie musi wynosić co najmniej 1 metr.
Wilgoć: Aby zapobiec skraplaniu się pary wodnej na powierzchni przechowywanych części, należy
unikać ich przechowywania w wilgotnych pomieszczeniach. Wilgotność względna nie powinna
przekraczać 65%.
Oświetlenie: Elastomerów nie należy wystawiać na bezpośrednie działanie promieni słonecznych
i silnych źródeł oświetlenia z wysoką zawartością promieni ultrafioletowych. Z tego względu okna
w pomieszczeniu magazynowym powinny być pomalowane na kolor czerwony lub pomarańczowy
(wżadnym wypadku na kolor niebieski).
Ozon: Elementy wykonane z elastomerów należy chronić przed wpływem ozonu (powoduje
tworzenie się pęknięć i kruchość materiału). W pomieszczeniu magazynowym nie wolno umieszczać
urządzeń powodujących wytwarzanie ozonu (źródeł oświetlenia fluorescencyjnego, lamp
rtęciowych, silników elektrycznych itp.)
Tlen: Elementy wykonane z elastomerów należy przechowywać w pojemnikach, aby chronić je
przed przeciągami. Tlen powoduje tworzenie się powierzchniowych pęknięć i kruchość materiału.
Przy spełnieniu powyższych wymogów części wykonane z elastomerów można przechowywać przez
okres ok. 5 lat.
Części zamienne wykonane ze stali
Części stalowe należy przechowywać w zamkniętych, pozbawionych pyłu i suchych
pomieszczeniach, aby nie dopuścić do ich uszkodzenia.
Emerson
rezerwuje sobie prawo do zmiany treści bez powiadamiania Strona 3
Siłownik pneumatyczny model A 160
Instrukcja instalacji i użytkowania
Uwaga!
W przypadku używania smaru Barrierta
L55/2 elementy składowe należy przed
montażem starannie oczyścić benzyną
lakową 180/200 lub Klüberalfa XZ3-1,
gdyż w przeciwnym razie możliwe jest
wystąpienie utraty smarowności. Nie
wolno mieszać smaru Barrierta L55/2 z
innymi smarami.
4 Czynności kontrolne i konserwacyjne
Częstotliwość wykonywania przeglądów zależy od częstotliwości załączania i warunków
eksploatacyjnych siłownik. Należy wykonywać np. przeglądy roczne, a przy ciężkich warunkach
eksploatacyjnych półroczne. Należy prowadzić dziennik wykonywanych prac.
Przy przekazaniu do eksploatacji oraz każdym przeglądzie
Po pierwszym podaniu ciśnienia i po każdym rozmontowaniu siłownika:
Sprawdzić każde uszczelnienie pod kątem szczelności. W razie nieszczelności wymienić na
nowe.
Przy rozmontowani siłownika pneumatycznego na części składowe
Posmarować prowadnice ślizgowe, złączki, uszczelki i gwinty smarem montażowym.
5.5 Rozkładanie siłownika pneumatycznego A160
Siłownik pneumatyczny można rozkładać na części tylko w razie konieczności.
Odkręcić kołpak (160.14). Odkręcić sworznie gwintowane (160.11) i podnieść górną pokrywę
cylindra (160.02).
Wyprostować płytkę ustalającą (160.08) i poluzować nakrętkę sześciokątną (160.07). Wyjąć tłok
(160.05). Przy wykonywaniu tej czynności mocno trzymać cylinder (160.03) i zdjąć podnosząc
do góry wraz z tłokiem (160.05). W razie potrzeby zdjąć cylinder z (160.03) z tłoka (160.05). Do
ponownego złożenia zastosować stosowny przyrząd.
Wyprostować płytki ustalające (70) i poluzować śruby z łbem sześciokątnym (69). Zdjąć
chłodzący pierścień dystansowy (66).
Uwaga:
W siłowniku pneumatycznym A160.1 (średnica cylindra 125 mm) tłok i tłoczysko stanowią jeden
element.
5.4 Demontaż siłownika pneumatycznego A160
Zmierzyć i zapisać położenie elementu sprzęgającego (71). Odkręcić wkręty z łbem z gniazdem
sześciokątnym (72) i obrócić element sprzęgający (71) na taką odległość od wrzeciona, aby tłok
(160.05) osiadł w cylindrze. Usunąć plombę. Wygiąć do góry płytki ustalające (68) i odkręcić
śruby z łbem sześciokątnym (67). Ostrożnie unieść lekko cylinder pneumatyczny (nie więcej
niż suw tłoka) i wykręcić całkowicie element sprzęgający (71) z wrzeciona. Wyjąć w poziomie
element sprzęgający (71) i podnieść cylinder pneumatyczny.
5.3 Środki ścierne, smarne itp.
Środek odtłuszczający: Kaltron 113MDS/113MDK/113MDI35. Frigen 113TR-T.
Freon PCA/TF/T-P35/TA. Alkohol izopropylowy z acetonem, roztwór w proporcjach 1:1,
benzyna lakowa.
Środek smarny do montażu (MoS
2
): Molykote-Spray, Dow Corning, Monachium.
Środek smarny do montażu części stykających się z medium (grafit koloidalny:
DAG156 Acheson, Dornstadt. Neolube 1, 2, Lubricant Consult, Maintal.
Środki wyłącznie ułatwiające montaż:
Smar do smarowania łożysk, gwintu wrzeciona, śrub itp.:
Molykote-BR2plus (≤ 80°C); BG20 (> 80°C), Dow Corning, Monachium;
Barrierta L55/2 (> 120°C), Klüber, Monachium, Mobilgrease Spec., Mobil Oil
Smar do pierścieni samouszczelniających o przekroju okrągłym: DOW Corning, Monachium
5.2 Narzędzia
Klucze maszynowe 10 - 36 mm
Klucze nasadkowe 6, 8 mm
Wkrętak 8 mm
Szczypce do pierścieni ustalających zewnętrznych
Szczypce płaskie
Szczypce tnące boczne
• Młotek
Wybijaki Ø 2,5; 3; 4 mm
Drut do plombowania
Plomba ołowiana
Szczypce do plombowania
• Znacznik
Uwaga!
Pobrać zlecenia wykonania pracy i czekać na oficjalną zgodę.
Sprawdzić, czy w siłowniku pneumatycznym nie występuje ciśnienie.
Przed demontażem odłączyć zasilanie prądem, wyjąć wtyczkę lub odłączyć przewód zasilający.
5 Demontaż
5.1 Ostrzeżenia dotyczące bezpieczeństwa
Emerson
rezerwuje sobie prawo do zmiany treści bez powiadamiania Strona 4
Siłownik pneumatyczny model A 160
Instrukcja instalacji i użytkowania
160.14
160.16
6.3 Założenie siłownika pneumatycznego A160
Ostrożnie założyć cylinder pneumatyczny z elementem sprzęgającym (71) na wrzeciono
i przykręcić element sprzęgający (71) do wrzeciona. Przy wykonywaniu tej czynności
kontynuować obniżanie cylindra pneumatycznego. Przymocować chłodzący pierścień
dystansowy (66) za pomocą śrub z łbem sześciokątnym (67) i zabezpieczyć go wyginając
płytki ustalające (68).
Przesunąć element sprzęgający (71) w położenie zgodnie z uprzednimi notatkami i
zamocować za pomocą wkrętów z łbem z gniazdem sześciokątnym (72).
6 Montaż
6.1 Montaż pokrywy zaworu
Założyć kompletną pokrywę zaworu i przykręcić pokrywę śrubami mocującymi.
Jeśli wskutek wykonanej obróbki lub wymiany zawieradła zaworu śruby z łbem
sześciokątnym (160.16) są osadzone zbyt mocno lub zbyt luźno, należy zdjąć przeciwnakrętkę
i ustawić śrubę regulacyjną w taki sposób, aby śruby z łbem sześciokątnym (160.16) były
mocno osadzone. W ten sposób osiągnięto taką samą nastawę ciśnienia jak uprzednio.
Zabezpieczyć śrubę regulacyjną za pomocą przeciwnakrętki (patrz instrukcja instalacji i
użytkowania zaworu bezpieczeństwa).
Odkręcić śruby z łbem sześciokątnym (160.16) i obracając kołpak (160.14), zdjąć go z tłoczyska
(160.06). Umieścić kołpak (160.14) z powrotem na jego miejscu na pokrywie cylindra (160.02)
i umocować za pomocą śrub z łbem sześciokątnym (160.16). Założyć pierścień ustalający
(160.22) i pierścień samouszczelniający o przekroju okrągłym (160.23).
6.2 Montaż siłownika pneumatycznego A160
Wsunąć cylinder (160.03) na pierścień (160.10) umieszczony w tłoku (160.05), posługując
się o ile to możliwe specjalnym przyrządem. Włożyć tłoczysko (160.06) do tłoka (160.05),
zamocować za pomocą sześciokątnej nakrętki (160.07) i zabezpieczyć, wyginając płytkę
ustalającą (160.08).
Nasunąć pokrywę cylindra (160.01, 160.02) z pierścieniami samouszczelniającymi o
przekroju okrągłym (160.04), pierścieniami prowadnicy tłoczyska (160.13, 160.20) i
pierścieniem zgarniającym (160.19) na tłoczysko (160.06) i przymocować za pomocą sworzni
gwintowanych (160.11) i nakrętek z łbem sześciokątnym (160.12).
Zamontować kołpak (160.14) i pierścień samouszczelniający o przekroju okrągłym (160.15).
Przymocować chłodzący pierścień dystansowy (66) za pomocą śrub z łbem sześciokątnym
(69) i zabezpieczyć go wyginając płytki ustalające (70). Założyć element sprzęgający (71).
Pierścień zgarniający (160.19) w dolnej pokrywie cylindra (160.01) jest zamocowany za
pomocą tarczy wspornikowej (160.17) i pierścienia ustalającego (160.18).
Luz 0,5 - 1 mm
Wkręcić do dołu nakrętkę zabezpieczającą sprężyny (98), aż do momentu, gdy luz między śrubą
regulacyjną ciśnienia zaworu bezpieczeństwa a zakrętką zabezpieczającą sprężyny (98) będzie
wynosił 0,5 -1,0 mm. Poluzować nakrętki kaptura, zdjąć wkładkę zaworu.
W celu kontynuacji montaży posłużyć się stosowną instrukcją instalacji i użytkowania zaworu
bezpieczeństwa.
5.6 Demontaż kaptura zaworu za pomocą siłownika pneumatycznego A160
Uwaga!
W zaworach bezpieczeństwa (VSE/VSR seria V, SOH) oraz przy wyższych nastawach ciśnienia
sprężynę zaworu należy zablokować za pomocą nakrętki zabezpieczającej (98).
Uwaga!
Należy zapewnić całkowite rozprężenie tych miejsc siłownika, w których występuje ciśnienie.
Sprawdzić: Wskaźnik ciśnienia na manometrze “Obciążenie” i “Podnoszenie” w urządzeniu
sterowniczym wskazuje wartość 0 bar.
Uwaga!
Zabrania się dalszego rozkładania zdemontowanego pokrywy zaworu.
Odkręcić sześciokątne nakrętki w połączeniu gwintowym (160.21) i zdjąć węże pneumatyczne.
Odkręcić pierścień ustalający (160.22) i śruby z łbem sześciokątnym (160.16).
Zdjąć kołpak (160.14), odkręcić śrubę oczkową i umieścić śrubę, kołpak na tłoczysku (160.06).
Włożyć śruby z łbem sześciokątnym (160.16) do gwintowanych otworów w kołpaku (160.14),
tak aby kołpak (160.14) był podtrzymywany przez pokrywę cylindra (160.02) siłownika. W ten
sposób sprężyna zaworu bezpieczeństwa została zablokowana. Śruby z łbem sześciokątnym
(160.16) należy dokręcać do oporu ale wyłącznie ręcznie.
W celu kontroli i wyszlifowania siedliska zaworu nie ma konieczności kompletnego
rozmontowania zaworu bezpieczeństwa na części. W celu wykonania tych czynności można
zdemontować całą pokrywę zaworu z zablokowaną sprężyną.
Emerson
rezerwuje sobie prawo do zmiany treści bez powiadamiania Strona 5
Siłownik pneumatyczny A 160
Instrukcja instalacji i użytkowania
Ważna uwaga!
W trakcie regulacji tłoczysko musi spoczywać na
elemencie sprzęgającym!
ok. 2 mm
W modelu 160.14 ok. 4 mm
Najniższe położenie wrzeciona zaworu
(zawór bezpieczeństwa zamknięty)
Regulacja elementu
sprzęgającego Skok zaworu
minus 1 mm
Położenie wrzeciona w miejscu
zatrzymania tłoka u góry
Skok zaworu minus 1 mm
Procedura
1. Sprawdzić, czy siłownik pneumatyczny nie znajduje się pod ciśnieniem.
2. Zdjąć kołpak (160.14).
3. Odkręcić wkręty z łbem z gniazdem sześciokątnym (72).
4. Przesunąć tłok (160.05) do maksymalnego górnego położenia aż to oparcia o pokrywę
cylindra (160.02) (poprzez obrót elementem sprzęgającym (71)).
5. Zmierzyć wymiar A.
6. Obliczyć wymiar B.
[B = A - (skok zaworu - 1)]
7. Pociągnąć tłok (160.05) do dołu za pomocą elementu sprzęgającego (71) aż do osiągnięcia
wymiaru B.
8. Przywrócić mechaniczne połączenia elementu sprzęgającego i wrzeciona poprzez dokręcenie
wkrętów z łbem z gniazdem sześciokątnym (72).
Uwaga!
Należy prawidłowo wyregulować siłownik pneumatyczny A160. Nieprawidłowo ustawiony
siłownik może mieć negatywny wpływ na prawidłowe działanie zaworu bezpieczeństwa.
Siłownik nie może być pod ciśnieniem.
6.4 Regulacja siłownika pneumatycznego A160
Emerson
rezerwuje sobie prawo do zmiany treści bez powiadamiania Strona 6
Siłownik pneumatyczny A 160
Instrukcja instalacji i użytkowania
160.22
160.23
160.25
160.21
160.21
160.13
160.19
160.17
160.18
71
72
160.16
160.14
160.20
160.1
5
160.1
2
160.0
2
160.04
160.03
160.05
160.10
160.11
160.04
160.01
160.1
2
70
69
66
67
68
160.07
160.08
160.09
160.06
160.26
7 Rysunki
7.1 Rysunek montażowy siłownika A160
Regulacja elementu sprzęgającego
Skok zaworu minus 1 mm
Położenie wrzeciona w
miejscu zatrzymania tłoka
u góry
Emerson
rezerwuje sobie prawo do zmiany treści bez powiadamiania Strona 7
Siłownik pneumatyczny A 160
Instrukcja instalacji i użytkowania
7.2 Zawór bezpieczeństwa z siłownikiem pneumatycznym A160
Emerson rezerwuje sobie prawo do zmiany treści bez powiadamiania Strona 8
Siłownik pneumatyczny A 160
Instrukcja instalacji i użytkowania
Z =
15.1 x 5
x 100% = 58.1%
130
p (sys. A) = 130 – 13.9 x 5 = 60.5 bar
p (syst. H) = 130 –
13.9 x 5
= 95.3 bar
2
Oznaczenia:
Stała 2 = K2, Ciśnienie powietrza sterowania [bar] = pk, Nastawa ciśnienia [bar] = p
p (syst.H) = p –
K2 x pk
2
Oznaczenia:
Obciążenie dodatkowe = Z, Stała 1 = K1,
Ciśnienie powietrza zasilania [bar] = pk, Nastawa ciśnienia [bar] = p
Wymagane ciśnienie w układzie do wymuszonego otwarcia zaworu bezpieczeństwa
poniżej nastawy ciśnienia
Ciśnienie minimalne „p” (układ A), przy którym można sprawdzić nastawę ciśnienia zaworu,
jest obliczane wg następującego wzoru:
p (ukł. A) = p – K2 x pk
Ciśnienie minimalne „p” (układ H), przy którym może nastąpić wymuszone całkowite otwarcie
zaworu aż do końca skoku, jest obliczane w przybliżeniu wg poniższego wzoru:
Z [%] =
K1 x pk
x 100%
p
Przykład
Zawór bezpieczeństwa VSE z kryzą oznaczoną literą „F” (patrz rozdział 8.1)
Nastawa ciśnienia p = 130 bar
Ciśnienie zasilania pk = 5 bar
Wartości z tabeli:
Siłownik pneumatyczny A160.1.22
Stała K1 = 15.1
K2 = 13.9
8 Określenie charakterystyki
Dzięki zastosowaniu zalecanego siłownika pneumatycznego wszystkie zawory bezpieczeństwa
(patrz rozdział 8.1 i 8.2) zyskują dodatkowe obciążenie wynoszące przynajmniej 30 %. Za pomocą
siłownika pneumatycznego można otworzyć zawór bezpieczeństwa przy wartości ciśnienia w
układzie wynoszącej 85 % nastawy ciśnienia „p”. Dotyczy to ciśnienia zasilania wynoszącego 6 bar.
8.1 Obliczenia
Obciążenie dodatkowe
Obciążenie dodatkowe stanowi dodatkową siłę uszczelniającą (siłę zamykania), wyrażoną w
procentach ustawione siły sprężyny lub obliczoną w stosunku do nastawy ciśnienia za pomocą
poniższego wzoru:
Emerson rezerwuje sobie prawo do zmiany treści bez powiadamiania Strona 9
Siłownik pneumatyczny A 160
Instrukcja instalacji i użytkowania
A 200.0 A160.1.14.BO
1)
34.90 32.20 40.0
500.0 A160.1.14.BO
1)
65.90 60.70
B 200.0 A160.1.14.BO
1)
34.90 32.20 40.0
450.0 A160.1.22.BO
1)
34.90 32.20
C 200.0 A160.1.14 34.90 32.20 40.0
450.0 A160.1.22 34.90 32.20
D 90.0 A160.1.14 19.60 18.00 26.0
315.0 A160.1.22 19.60 18.00
E 90.0 A160.1.14 19.60 18.00 26.0
315.0 A160.1.22 19.60 18.00
F 80.0 A160.1.14 15.10 13.90 20.0
280.0 A160.1.22 15.10 13.90
G 63.0 A160.1.14 11.00 10.20 16.0
224.0 A160.1.22 11.00 10.20
H 56.0 A160.1.14 8.30 7.60 11.0
167.0 A160.1.22 8.30 7.60
200.0 A160.2.22 21.20 20.60
J 133.0 A160.1.22 6.30 5.80 10.0
180.0 A160.2.22 16.20 15.70
K 100.0 A160.1.22 4.70 4.40 8.0
160.0 A160.2.22 12.10 11.70
L 67.0 A160.1.22 3.50 3.30 6.0
140.0 A160.2.22 9.10 8.80
M 50.0 A160.1.22 2.60 2.40 4.0
100.0 A160.2.22 6.70 6.50
N 71.0 A160.2.42 5.00 4.80 5.0
P 56.0 A160.2.42 3.70 3.60 3.5
Q 40.0 A160.2.42 2.80 2.73 2.8
R 31.5 A160.2.42 2.00 1.98 2.0
S 22.4 A160.2.42 1.50 1.46 1.5
T 16.0 A160.2.66 1.06 1.03 1.0
U 12.5 A160.2.66 0.77 0.75 0.7
V 9.0 A160.2.66 0.62 0.60 0.6
W 7.1 A160.2.66 0.45 0.44 0.5
D 414.0 A160.1.08.BO
1)
28.60 23.10 40.0
E 414.0 A160.1.08.BO
1)
28.60 23.10 40.0
F 345.0 A160.08.14 20.90 14.50 35.0
G 255.0 A160.08.14 12.60 8.90 20.0
H 102.0 A160.08.14 7.20 5.80 14.0
190.0 A160.1.14 17.50 16.10
J 56.0 A160.08.14 4.30 3.50 10.0
186.0 A160.1.14 10.50 9.70
K 20.0 A160.08.22 3.00 2.50 6.0
160.0 A160.1.22 7.40 6.80
L 20.0 A160.08.22 2.00 1.62 5.0
103.0 A160.1.22 4.90 4.50
M 76.0 A160.1.22 3.80 3.50 6.0
N 69.0 A160.1.22 3.20 2.90 4.0
P 69.0 A160.2.42 5.70 5.50 5.0
Q 42.0 A160.2.42 3.30 3.22 3.0
R 25.0 A160.2.42 2.30 2.24 2.0
T 22.5 A160.2.66 1.41 1.37 1.3
Uwagi
1) Siłownik pneumatyczny tylko do obciążenia
dodatkowego
2) Współczynnik służący do określania
obciążenia dodatkowego
3) Współczynnik służący do określania
nastawy ciśnienia
Uwagi
1) Siłownik pneumatyczny tylko do obciążenia
dodatkowego
2) Współczynnik służący do określania
obciążenia dodatkowego
3) Współczynnik służący do określania
nastawy ciśnienia
Kryza Maks. nastawa Pneumatyczna Stała Napęd ze sprężynowym mechanizmem
Litera ciśnienia napędu powrotnym wymagany
poniżej ciśnienia
pmax [bar] pneumatycznego K1
2)
K2
3)
p [bar]
Kryza Maks. nastawa Pneumatyczna Stała Napęd ze sprężynowym mechanizmem
Litera ciśnienia napędu powrotnym wymagany
poniżej ciśnienia
pmax [bar] pneumatycznego K1
2)
K2
3)
p [bar]
8.3 Charakterystyka zaworów bezpieczeństwa serii S DIN
Siłowniki pneumatyczne są zalecane dla obciążenia dodatkowe go wynoszącego 30% przy
ciśnieniu zasilania wynoszącym 6 bar. Przy ciśnieniu zasilania wynoszącym 6 bar możliwe jest
otwarcie zaworu bezpieczeństwa przy 85% nastawy ciśnienia. Dostępne są również siłowniki
pneumatyczne do wyższych obciążeń dodatkowych.
8.2 Charakterystyka zaworów bezpieczeństwa VSE / VSR
Siłowniki pneumatyczne są zalecane dla obciążenia dodatkowe go wynoszącego 30% przy
ciśnieniu zasilania wynoszącym 6 bar. Przy ciśnieniu zasilania wynoszącym 6 bar możliwe jest
otwarcie zaworu bezpieczeństwa przy 85% nastawy ciśnienia. Dostępne są również siłowniki
pneumatyczne do wyższych obciążeń dodatkowych.
Emerson
rezerwuje sobie prawo do zmiany treści bez powiadamiania Strona 10
Siłownik pneumatyczny A 160
Instrukcja instalacji i użytkowania
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10

Sempell Pneumatic Drive Type A 160 IOM Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi