Dell OptiPlex 320 instrukcja

Typ
instrukcja
Podręcznik użytkownikakomputeraDell™OptiPlex™320
Komputer w obudowie typu miniwieża
Komputer biurkowy
Powrótdospisutreści
Funkcje zaawansowane
Podręcznik użytkownikakomputeraDell™OptiPlex™320
Działanie technologii LegacySelect
Technologia LegacySelect udostępnia w pełni zintegrowane, częściowo zintegrowane lub niezintegrowane rozwiązania oparte na powszechnie używanych
platformach,obrazachdyskówtwardychiprocedurachpomocytechnicznej.Administratoruzyskujemożliwośćsterowania za pośrednictwem programu
konfiguracjisystemu,programuDellOpenManage™ITAssistantlubindywidualnejintegracjifabrycznejwykonywanejprzezfirmęDell.
Technologia LegacySelect umożliwia administratorom elektroniczne włączanie lub wyłączanie złączy i nośnikówdanych,wtymzłączy szeregowych i USB, złączy
równoległych, napędówdyskietek,gniazdPCIiurządzeńPS/2. Wyłączenie złączy i nośnikówudostępnia zasoby innym aplikacjom. Do uwzględnienia zmian
konieczne jest ponowne uruchomienie komputera.
Łatwośćzarządzania
AsystentDellOpenManage™ITAssistant
Asystent IT Assistant konfiguruje komputery i inne urządzenia w sieci korporacyjnej, zarządza nimi i monitoruje je. Asystent IT Assistant zarządza zasobami,
konfiguracjami, zdarzeniami (alertami) i zabezpieczeniami w komputerach wyposażonych w standardowe oprogramowanie do zarządzania. Obsługuje
narzędzia zgodne ze standardami przemysłowymi SNMP, DMI i CIM.
Użytkownik komputera ma do dyspozycji narzędzia Dell OpenManage Client Instrumentation, oparte na technologii DMI i CIM. Informacje dotyczące asystenta
IT Assistant można znaleźćw przewodniku Dell OpenManage IT Assistant User's Guide (Przewodnik użytkownika asystenta Dell OpenManage IT Assistant),
dostępnym w witrynie pomocy technicznej firmy Dell pod adresem support.euro.dell.com.
Program Dell OpenManage Client Instrumentation
Narzędzia Dell OpenManage Client Instrumentation to oprogramowanie umożliwiające zdalne zarządzanie takimi programami jak IT Assistant w celu
wykonania następujących zadań:
l Uzyskanieinformacjinatematkomputera,np.oliczbieprocesorówiużywanym systemie operacyjnym.
l Monitorowaniestanukomputera,np.alertówtermicznychzczujnikówtemperaturylubalertówawariidyskutwardegozurządzeńpamięci masowej.
l Zmiana stanu komputera, np. aktualizacja systemu BIOS lub zdalne wyłączanie komputera.
Zarządzanysystemtotaki,naktórymzainstalowanesąnarzędzia Dell OpenManage Client Instrumentation w sieci z asystentem IT Assistant. Informacje
dotyczące narzędzi Dell OpenManage Client Instrumentation można znaleźćw przewodniku Dell OpenManage Client Instrumentation User's Guide (Przewodnik
użytkownika narzędzi Dell OpenManage Client Instrumentation), dostępnym w witrynie pomocy technicznej firmy Dell pod adresem support.euro.dell.com.
Bezpieczeństwo
Pierścieńblokady i gniazdo kabla zabezpieczającego
Aby zabezpieczyćkomputer, można zastosowaćjednąz następujących metod:
l Należy użyćsamej blokady lub wykorzystaćjednocześnie blokadę, kabel zabezpieczający w kształcie pętli oraz pierścieńblokady.
Sama kłódkazabezpieczakomputerprzedotwarciem.
Kabel zabezpieczający owiniętywokółnieruchomego obiektu w połączeniu z blokadąuniemożliwia przeniesienie komputera bez zezwolenia.
l Należy podłączyćdo gniazda kabla zabezpieczającego komputera dostępne na rynku urządzenia zabezpieczające przed kradzieżą.
Urządzenia zabezpieczające przed kradzieżąskładająsięzwykle z odcinka metalowej linki, blokady z zamkiem i odpowiedniego klucza. Dokumentacja
Działanie technologii LegacySelect
Łatwośćzarządzania
Bezpieczeństwo
Ochrona hasłem
Program konfiguracji systemu
Rozruch z urządzenia USB
Usuwanie zapomnianych haseł
Usuwanie ustawieńCMOS
Technologia Hyper-Threading
Zarządzanie energią
UWAGA: Przed zakupem urządzenia zabezpieczającego przed kradzieżąnależy upewnićsię, że pasuje ono do gniazda kabla zabezpieczającego w
komputerze.
dostarczana z urządzeniemzawierawskazówkidotyczące jego instalacji.
Ochrona hasłem
System Password (Hasło systemowe)
Ustawienia opcji
Nie można zmienićani wprowadzićnowego hasła systemowego, jeżeli wyświetlanajestjednazdwóchponiższych opcji:
l Set (Ustawione) Hasło systemowe zostało przypisane.
l Disabled (Wyłączone) Hasło systemowe wyłączono przez ustawienie zworek na płycie systemowej.
Hasło systemowe można ustawićtylko wtedy, gdy wyświetlana jest poniższa opcja:
l Not Set (Nieustawione) Hasło dostępu do systemu nie zostało przypisane, a zworka na płycie systemowej znajduje sięw położeniu aktywacji
(ustawienie domyślne).
Przypisywanie hasła systemowego
Aby wyjśćz pola bez przypisywania hasła systemowego, należy nacisnąćklawisz <Tab> lub kombinacjęklawiszy <Shift><Tab>, aby przejśćdo następnego
pola lub nacisnąćklawisz <Esc> w dowolnym momencie przed zakończeniem punktu 5.
1. Uruchom program konfiguracji systemu i sprawdź, czy opcja Password Status (Stan hasła) jest ustawiona na Unlocked (Odblokowane) (patrz
Uruchamianie programu konfiguracji systemu).
2. Zaznacz opcjęSystem Password (Hasło systemowe) i naciśnij klawisz strzałki w lewo lub w prawo.
Nagłówekopcjizmienisięna Enter Password (Wpisz hasło), po czym pojawi siępuste 32-znakowe pole w nawiasie kwadratowym.
3. Wpisz nowe hasło dostępu do systemu.
Możesz wpisaćdo32znaków.Abywymazaćznak podczas wprowadzania hasła, wciśnij <Backspace> lub lewy klawisz strzałki. W haślenierozróżnia się
wielkości liter.
Niektórekombinacjeklawiszyniesądozwolone. Jeżeli zostanie wprowadzona jedna z takich kombinacji, głośnikwygenerujekrótkisygnałdźwiękowy.
Znakiwpisywanezklawiatury(równieżznak spacji) sąwidoczne na ekranie w formie symboli.
4. Naciśnij klawisz <Enter>.
Jeżeli hasło dostępu do systemu liczy mniej niż32 znaki, całe pole jest uzupełniane symbolami. Następnie nagłówekopcjizmieniasięna Verify
Password (Potwierdźhasło) i pojawia siękolejnepustepoleorozmiarze32znakówwnawiasachkwadratowych.
5. Aby potwierdzićhasło, wpisz je po raz drugi i naciśnij klawisz <Enter>.
Ustawienie hasła zmienia sięna Set (Ustawione).
6. Następnie zamknij program konfiguracji systemu.
Ochrona hasłem zostanie włączona po ponownym uruchomieniu komputera.
Wpisywanie hasła systemowego
Po uruchomieniu lub ponownym uruchomieniu komputera na ekranie wyświetlony zostanie jeden z następującychmonitów.
Jeśli opcja Password Status (Stan hasła) jest ustawiona na Unlocked (Odblokowane):
Type in the password and
- press <ENTER> to leave password security enabled.
(Wpisz hasło i naciśnij klawisz <ENTER>, aby zostawićwłączonąochronęhasłem).
- press <CTRL><ENTER> to disable password security
POUCZENIE: Hasła zapewniająochronędanych przechowywanych w komputerze, jednak nie sąniezawodne. Jeżeli dane wymagająwiększego
poziomu bezpieczeństwa, użytkownik jest odpowiedzialny za uzyskanie i stosowanie dodatkowych form ochrony, przykładowoprogramówdo
szyfrowania danych.
POUCZENIE: Jeżeli użytkownik zostawi bez nadzoru włączonykomputer,wktórymnieokreślono hasła systemowego, lub jeżeli użytkownik zostawi
komputer bez kłódki,coumożliwia wyłączenie hasła przez zmianęustawienia zworki, każdy będziemógłuzyskaćdostęp do danych przechowywanych
na dysku twardym.
(Naciśnij klawisze <CTRL><ENTER>, aby wyłączyćochronęhasłem).
Enter password:
(Wpisz hasło:)
Jeżeli opcja Password Status (Stan hasła) jest ustawiona na Locked (Zablokowane):
Type the password and press <Enter>.
(Wpisz hasło i naciśnij <Enter>.)
Jeżeli przypisano hasło administratora, komputer akceptuje to hasło jako zastępcze hasło systemowe.
Jeżeli użytkownik wpisze nieprawidłowe lub niepełne hasło systemowe, na ekranie zostanie wyświetlony poniższy komunikat:
** Incorrect pasword. **
(** Nieprawidłowe hasło. **)
Jeżeli użytkownik ponownie wpisze nieprawidłowe lub niepełne hasło systemowe, na ekranie zostanie wyświetlony ten sam komunikat. Przy trzeciej i
kolejnychpróbachwprowadzenianieprawidłowego lub niepełnego hasła systemowego wyświetlony zostanie następujący komunikat:
** Incorrect pasword. **
Number of unsuccessful password attempts: 3
System halted! Must power down.
(** Nieprawidłowe hasło. **
Liczbanieudanychpróbwprowadzeniahasła: 3
System zatrzymany! Należy wyłączyćzasilanie).
Nawet po wyłączeniu i włączeniu komputera po każdym wpisaniu nieprawidłowego lub niepełnego hasła systemowego wyświetlony zostanie powyższy
komunikat.
Usuwanie lub zmiana istniejącego hasła dostępu do systemu
1. Uruchom program konfiguracji systemu i sprawdź, czy opcja Password Status (Stan hasła) jest ustawiona na Unlocked (Odblokowane) (patrz
Uruchamianie programu konfiguracji systemu).
2. Ponownie uruchom komputer.
3. Po wyświetleniu monitu wpisz hasło dostępu do systemu.
4. Naciśnij klawisze <Ctrl><Enter>, aby wyłączyćbieżące hasło systemowe.
5. Sprawdź, czy dla opcji System Password (Hasło systemowe) wyświetlane jest ustawienie Not Set (Nieustawione).
Jeżeli wyświetlane jest ustawienie Not Set (Nieustawione), hasło systemowe zostało usunięte. Jeżeli wartośćNot Set (Nieustawione) nie jest
wyświetlana, należy nacisnąćklawisze <Alt><b>, aby ponownie uruchomićkomputer, a następniepowtórzyćczynności od punktu 3 do punktu 5.
W celu przypisania nowego hasła, wykonaj proceduręw Przypisywanie hasła systemowego.
6. Następnie zamknij program konfiguracji systemu.
Hasło administratora
Ustawienia opcji
Nie można zmienićani wprowadzićnowego hasła administratora, jeżeli wyświetlanajestjednazdwóchponiższych opcji:
l Set (Ustawione) Hasło administratora zostało przypisane.
l Disabled (Wyłączone) Hasło administratora wyłączono przez ustawienie zworek na płycie systemowej.
Hasło administratora można ustawićtylko wtedy, gdy wyświetlana jest poniższa opcja:
l Not Set (Nieustawione) Hasło dostępu do systemu nie zostało przypisane, a zworka na płycie systemowej znajduje sięw położeniu aktywacji
(ustawienie domyślne).
Przypisywanie hasła administratora
Hasło administratora może byćtakie samo jak hasło systemowe.
UWAGA: Aby zapewnićlepsząochronękomputera przed nieupoważnionymi zmianami, można wykorzystaćopcjęPassword Status (Stan hasła) w
powiązaniu z hasłem systemowym i hasłem administratora.
UWAGA: Jeżeli te dwa hasła sążne, hasła administratora można używaćjako zastępczego hasła systemowego. Natomiast hasła systemowego nie
można używaćzamiast hasła administratora.
1. Uruchom program konfiguracji systemu i sprawdź, czy opcja Admin Password (Hasło administratora) jest ustawiona na Not Set (Nieustawione) (Patrz
Uruchamianie programu konfiguracji systemu).
2. Zaznacz opcjęAdmin Password (Hasło administratora) i naciśnij klawisz strzałki w lewo lub w prawo.
Zostanie wyświetlony monit o wpisanie i potwierdzenie hasła. Na znaki niedozwolone komputer reaguje sygnałem dźwiękowym.
3. Wpisz, a następnie potwierdźhasło.
Po potwierdzeniu hasła ustawienie opcji Admin Password (Hasło administratora) zmieni sięna Set (Ustawione). Przy następnym uruchomieniu
programu konfiguracji systemu (patrz Uruchamianie programu konfiguracji systemu) zostanie wyświetlony monit o podanie hasła administratora.
4. Następnie zamknij program konfiguracji systemu.
Zmiana hasła administratora zaczyna obowiązywaćod razu (nie jest wymagane ponowne uruchomienie komputera).
Działanie komputera z włączonym hasłem administratora
Po uruchomieniu programu konfiguracji systemu zaznaczona jest opcja Admin Password (Hasło administratora) i wyświetlany jest monit o wpisanie hasła
(patrz Program konfiguracji systemu).
Jeżeli użytkownik nie wpisze prawidłowego hasła, możliwe będzie przeglądanie, ale nie modyfikacja opcji konfiguracji systemu.
Usuwanie lub zmiana bieżącego hasła administratora
Aby zmienićhasło administratora, należy je znać.
1. Uruchom program konfiguracji systemu (patrz Uruchamianie programu konfiguracji systemu).
2. Po monicie wpisz hasło administratora.
3. Zaznacz opcjęAdmin Password (Hasło administratora) i za pomocąklawisza strzałki w lewo lub w prawo usuńistniejące hasło administratora.
Ustawienie zostanie zmienione na Not Set (Nieustawione).
Aby przypisaćnowe hasło administratora, należy wykonaćczynności opisane w części Przypisywanie hasła administratora.
4. Następnie zamknij program konfiguracji systemu.
Wyłączanie zapomnianego hasła i ustawianie nowego hasła
Aby ponownie ustawićhasło systemowe i/lub administratora, patrz Usuwanie zapomnianych haseł.
Program konfiguracji systemu
Przegląd
Z programu konfiguracji systemu można korzystać:
l Aby zmienićinformacje na temat konfiguracji systemu po dodaniu, zmianie lub usunięciu dowolnego sprzętu
l W celu ustawienia lub zmiany opcji określanych przez użytkownika, np. hasła systemowego
l Do uzyskiwania informacji na temat aktualnej ilości pamięci lub ustawiania typu zainstalowanego dysku twardego
Przed korzystaniem z programu konfiguracji systemu zaleca sięzapisaćinformacje wyświetlane na ekranie tego programu, aby można je było wykorzystaćw
przyszłości.
Uruchamianie programu konfiguracji systemu
1. Włącz (lub uruchom ponownie) komputer.
UWAGA: Aby zapewnićochronęhasła systemowego przed nieupoważnionymi zmianami, można wykorzystaćopcjęPassword Status (Stan hasła) w
połączeniu z opcjąAdmin Password (Hasło administratora).
2. Po wyświetleniulogoDELL™,naciśnij natychmiast klawisz <F2>.
Jeśli nie zdążysz nacisnąćklawisza, zanim zostanie wyświetlone logo systemu operacyjnego, musisz poczekaćdo wyświetlenia pulpitu Microsoft®
Windows®. Następniezamknijkomputerispróbujponownie(patrzWyłączanie komputera).
Ekrany programu konfiguracji systemu
Na ekranie programu konfiguracji systemu wyświetlane sąaktualne lub modyfikowalne informacje na temat konfiguracji komputera. Informacje na ekranie są
zorganizowane w trzech obszarach: lista opcji, pole aktywnych opcji oraz funkcje klawiszy.
Opcje konfiguracji systemu
Option Field (Pole opcji) To pole zawiera informacje na
temat każdej opcji. W tym polu można przeglądaći zmieniać
bieżące ustawienia.
Aby zaznaczyćdanąopcję, naciśnij prawy lub lewy klawisz
strzałki. Naciśnij klawisz <Enter>, aby aktywowaćwybraną
opcję.
Key Functions (Funkcje klawiszy) To pole pojawia siępod
polem Option Field (Pole opcji) i zawiera opisy klawiszy oraz
ich funkcji w aktywnym polu programu konfiguracji systemu.
UWAGA: W zależności od komputera oraz zainstalowanych urządzeń, wymienione w tej sekcji pozycje mogą, ale nie muszą, pojawiaćsięna ekranie.
System (Systemowe)
System Info (Informacje o
systemie)
Wyświetla nazwękomputera, wersjęBIOS, znacznik serwisowy, kod usług ekspresowych, (o ile ma zastosowanie) i
znacznik zasobu. Żadnegoztychpólniemożna zmodyfikować.
Processor Info (Informacje
o procesorze)
Określa typ procesora, szybkośćszyny, szybkośćzegara i wielkośćpamięci podręcznej L2. Określa, czy procesor jest
wyposażony w technologięHyper-Threading lub kilka rdzeni oraz czy obsługuje technologię64-bitową.
Memory Info (Informacje o
pamięci)
Wyświetla typ, wielkość, szybkośći tryb dostępu(podwójnylubpojedynczy)zainstalowanejpamięci.
PCI Info (Informacje o
kartach PCI)
Określa wszystkie zainstalowane karty PCI lub PCI Express.
Date/Time (Data/Godzina)
Wyświetla bieżące ustawienia daty i czasu.
Boot Sequence (Sekwencja
rozruchowa)
Komputerspróbujeprzeprowadzićrozruch zgodnie z sekwencjąurządzeńokreślonąna tej liście.
Drives (Napędy)
Diskette Drive (Napęd
dyskietek)
(Internal (Wewnętrzny),
domyślny)
Opcja ta włącza lub wyłącza napęd dyskietek. Dostępne ustawienia to Off (Wyłączony), Internal (Wewnętrzny), USB,
oraz Read Only (Tylko do odczytu).
UWAGA: Jeśli została wybrana opcja USB, należy sięupewnić, że opcja konfiguracji kontrolera USB w obszarze Onboard
Devices (Wbudowane urządzenia) jest ustawiona na On (Włączone).
Drive 0 through Drive n (Od
napędu 0 do napędu n)
Określa, włącza i wyłącza napędy podłączone do złączy SATA oraz IDE na płycie systemowej i podaje pojemności
twardychdysków.
UWAGA: Te opcje występująjako Drive 0 do Drive 3 (Napęd 0 do Napęd3)dlakomputerówwobudowachtypu
desktop, mini tower i SFF oraz jako Drive 0 do Drive 5 (Napęd 0 do Napęd5)dlakomputerówwobudowachtypuUSFF.
SMART Reporting (Raportowanie
SMART)
Ustawienie to określa, czy przy rozruchu systemu zgłaszane sąbłędy wbudowanego napędu.
(domyślnie Off (Wyłączona))
Onboard Devices (Wbudowane urządzenia)
Integrated NIC
(Wbudowana karta
sieciowa)
(domyślnie On
(Włączona))
Włącza lub wyłącza wbudowany kontroler NIC. Dostępne ustawienia to On (Włączony), Off (Wyłączony) i On w/ PXE (Włączony z
PXE). Gdy aktywne jest ustawienie On w/ PXE (Włączony z PXE) i jeśli procedura uruchamiająca nie jest dostępna na serwerze
sieciowym,komputerspróbujewykonaćrozruch z następnego urządzenia na liście sekwencji ładowania.
Integrated Audio
(Zintegrowany dźwięk)
(domyślnie On
(Włączona))
Włącza lub wyłącza wbudowany kontroler audio. Dostępne ustawienia to Off (Wyłączony), On (Włączony) i No Boot (Bez
uruchamiania).
USB Controller
(Kontroler USB)
(domyślnie On
(Włączona))
Włącza lub wyłącza wewnętrzny kontroler USB. Opcja No Boot (Bez uruchamiania) włącza kontroler, ale wyłącza możliwość
uruchomienia z urządzenia USB.
UWAGA: Systemy operacyjne obsługujące USB rozpoznająnapędy dyskietek USB bez względu na ustawienie No Boot (Bez
uruchamiania).
Przednie porty USB
(domyślnie On
(Włączona))
Włącza lub wyłącza przednie porty USB.
PS/2 Mouse Port (Port
myszy PS/2)
(domyślnie On
(Włączona))
Włącza lub wyłącza wbudowany kontroler PS2/myszy.
LPT Port Mode (Tryb
portu LPT)
(domyślnie PS/2)
Określa tryb pracy wewnętrznegoporturównoległego. Off (Wyłączony) wyłącza port. Tryb AT konfiguruje port tak, aby byłzgodny
z AT. PS/2 konfiguruje port tak, aby byłzgodny z PS/2. EPP konfiguruje port dla dwukierunkowego protokołu EPP. ECP
konfiguruje port dla dwukierunkowego protokołu ECP.
UWAGA: W przypadku ustawienia LPT Port Mode (Tryb portu LPT) na ECP, w menu opcji zostanie wyświetlona opcja LPT Port
DMA (KanałDMA portu LPT).
LPT Port Address
(Adres portu LPT)
Określa adres używanyprzezwbudowanyportrównoległy.
Serial Port #1 (Port
szeregowy #1)
(domyślnie Auto)
Określasposóbpracyportuszeregowego.
Auto (ustawienie domyślne) automatycznie konfiguruje złącze dla odpowiedniego przypisania (COM1 lub COM3).
Serial Port #2 (Port
szeregowy #2)
(domyślnie Auto)
Określasposóbpracyportuszeregowego.
Auto (ustawienie domyślne) automatycznie konfiguruje złącze dla odpowiedniego przypisania (COM2 lub COM4).
Video (Wideo)
Primary Video (Grafika
podstawowa)
(domyślnie Auto)
To ustawienie określa,którykontrolerwideojestpierwotny:Auto lub Onboard/Card (Wbudowany/karta). W przypadku
wybrania opcji Auto zostanie użyty dodatkowy kontroler wideo.
UWAGA: Karta graficzna PCI Express zastąpi zintegrowany kontroler wideo.
Performance (Wydajność)
HyperThreading
(domyślnie On (Włączona))
Określa, czy fizyczny procesor występuje jako jeden, czy dwa procesory logiczne. Wydajnośćniektórych
aplikacji poprawia siępododaniuprocesorówlogicznych.On (Włączona) włącza technologię
HyperThreading.
Multiple CPU Core (Rdzeńwieloprocesorowy)
(domyślnie On (Włączona))
Określa, czy procesor ma włączony jeden, czy dwa rdzenie. On (Włączony) włącza drugi rdzeń.
SpeedStep
(domyślnie Off (Wyłączona))
Włącza technologięIntel®SpeedStep®dla wszystkich obsługiwanychprocesorówwkomputerze.To
ustawienie zmienia zużycie energii i częstotliwośćprocesora.
UWAGA: Ta opcja może nie byćdostępna dla danego komputera.
Limit CPUID Value (Ogranicz wartośćCPUID)
(domyślnie Off (Wyłączona))
Ogranicza maksymalnąwartośćobsługiwanąprzez standardowąfunkcjęCPUIDprocesora.Niektóre
systemy operacyjne nie kończąinstalacji, gdy maksymalna wartośćobsługiwanej funkcji CPUID jest
większa niż3.
HDD Acoustic Mode (Tryb akustyczny napędu
dysku twardego) (domyślnie Bypass (Pomiń))
l Quiet (Cichy) dysk twardy działawnajcichszysposób.
l Performance (Wydajność) Dysk twardy działa w trybie największej szybkości.
l Bypass (Pomiń) Komputer nie testuje i nie zmienia bieżących ustawieńakustyki.
l Suggested (Sugerowany) Dysk twardy pracuje z głośnościąsugerowanąprzez producenta
dysku.
UWAGA: Przełączenie do trybu Performance (Wydajność) może spowodować, że dysk będzie pracował
głośniej, natomiast nie będzie to miało wpływu na jego wydajność.
Zmiana ustawieńakustycznych nie zmienia obrazu dysku twardego.
Security (Bezpieczeństwo)
Unlock Setup (Odblokuj
konfigurację)
(domyślnie Locked
(Zablokowany))
W przypadku używania hasła administratora umożliwia użytkownikowi dostęp do modyfikacji ustawieńprogramu konfiguracji
systemu. Aby odblokowaćprogram konfiguracji systemu, wprowadźhasło administratora po monicie. Jeśli nie zostanie tutaj
wprowadzone poprawne hasło, użytkownik może przeglądać, ale nie modyfikowaćpola programu konfiguracji systemu.
Admin Password (Hasło
administratora)
(domyślnie Not Set
(Nieustawione))
Wyświetla bieżący stan funkcji bezpieczeństwa hasła programu konfiguracji systemu i umożliwia przypisanie i weryfikacjęnowego
hasła administratora.
System Password (Hasło
systemowe)
(domyślnie Not Set
(Nieustawione))
Wyświetla bieżący stan funkcji bezpieczeństwa hasła systemu i umożliwia przypisane i weryfikacjęnowego hasła systemowego.
Drive 0-n Password
(Hasło napędu 0-n)
(domyślnie Not Set
(Nieustawione))
Wyświetla bieżący stan funkcji zabezpieczenia dysku twardego hasłem oraz umożliwia przypisanie i weryfikacjęnowego hasła
dysku.
Password Changes
(Zmiany hasła)
(domyślnie Unlocked
(Odblokowane))
Określa interakcjęmiędzy hasłem systemowym i hasłem administratora. Locked (Zablokowane) uniemożliwia użytkownikowi bez
poprawnego hasła administratora modyfikowanie hasła systemowego. Unlocked (Odblokowane) umożliwia użytkownikowi z
poprawnym hasłem systemowym modyfikowanie hasła systemowego.
Execute Disable
(Wyłączenie wykonania)
(domyślnie On
(Włączona))
Włącza lub wyłącza technologięochrony pamięci Execute Disable.
Power Management (Zarządzanie energią)
AC Recovery
(Przywrócenie
zasilania)
(domyślnie Off
(Wyłączona))
Określasposóbreakcjisystemu,gdyzasilanieprądem zmiennym zostanie ponownie włączone po awarii zasilania. Off (Wyłączone)
nakazuje komputerowi pozostanie w stanie wyłączonym po ponownym włączeniu zasilania. Aby włączyćkomputer, należy nacisnąć
przycisk zasilania na panelu przednim. On (Włączone) nakazuje komputerowi włączenie siępo ponownym włączeniu zasilania. Last
(Ostatni)nakazujekomputerowipowróceniedoostatniegostanuzasilaniasprzedwyłączenia.
Auto Power On
(Automatyczne
włączanie)
(domyślnie Off
(Wyłączona))
Ustawia automatyczne włączenie komputera. Off (Wyłączone) wyłącza tęfunkcję. Everyday (Codziennie) włącza komputer
codziennie o tej samej porze ustawionej w opcji Auto Power Time (Godzina automatycznego włączenia). Weekdays (Dni robocze)
włącza komputer codziennie od poniedziałku do piątku o tej samej porze ustawionej w opcji Auto Power Time (Godzina
automatycznego włączenia).
UWAGA: Ta funkcja ta nie działa, jeżeli komputer zostałwyłączony za pomocąprzełącznika listwy zasilającej lub filtra
przeciwprzepięciowego.
Auto Power Time (Czas
automatycznego
włączania)
Ustawia godzinę, kiedy komputer będzie sięwłączaćautomatycznie.
Godzina jest przechowywana w formacie 12-godzinnym (godzina:minuty). Czas uruchomienia można zmienić, naciskając klawisze
strzałek w prawo lub w lewo w celu zwiększenia lub zmniejszenia wartości w polu daty i godziny.
Low Power Mode (Tryb
niskiego poboru
energii)
(domyślnie Off
(Wyłączona))
Kiedy wybrany jest tryb niskiego poboru energii Low Power Mode, zdalne wybudzenie komputera ze stanu Hibernate (Hibernacja)
lub Off (Wyłączony) nie będzie dostępne z wbudowanego kontrolera sieciowego.
Remote Wake-Up
(Zdalne wybudzanie
komputera)
(domyślnie Off
(Wyłączona))
Opcja ta umożliwia włączenie systemu, kiedy modem obsługujący kontroler NIC lub funkcjęzdalnego wybudzenia otrzyma sygnał
wybudzenia.
On (Włączone) jest ustawieniem domyślnym. On w/ Boot to NIC (Włączone / Rozruch do NIC) umożliwia komputerowi podjecie
próbyrozruchuzsieciprzedwykorzystaniemsekwencjirozruchowej.
UWAGA: Zwykle system można zdalnie włączyćz trybu zawieszenia, hibernacji lub przy jego całkowitym wyłączeniu. Jeśli włączona
jest funkcja Low Power Mode (Tryb niskiego poboru energii) (w menu Power management (Zarządzanie energią), system można
włączyćzdalnie z trybu Suspend (Zawieszenie).
Suspend Mode (Tryb
zawieszenia)
Ustawia tryb zawieszenia komputera. Opcje do wyboru to: S1 stan uśpienia,wktórymkomputerdziała w trybie niskiego poboru
energii oraz S3 stanzawieszenia,wktórymzasilaniejestzmniejszonelubwyłączonedlawieluelementów,leczpamięć
systemowa jest aktywna.
Boot Sequence (Sekwencja rozruchowa)
Funkcja ta umożliwia zmianęsekwencji rozruchowej dla urządzeń.
Ustawienia opcji
l Onboard or USB Floppy Drive (Napęd dyskietek - wbudowany lub USB) Komputerspróbujeprzeprowadzićrozruch z napędu dyskietek. Jeśli
dyskietka w napędzie nie jest dyskietkąrozruchowąlub jeśli w napędzie nie ma dyskietki, komputer wyświetli komunikat o błędzie.
l Onboard SATA Hard Drive (Wbudowany twardy dysk SATA) Podjętazostaniepróbarozruchukomputerazpodstawowegodyskutwardego.Jeżeli
na dysku nie jest zainstalowany system operacyjny, wyświetlany jest komunikat o błędzie.
l Onboard PATA Hard Drive (Wbudowany twardy dysk IDE) PodjętazostaniepróbarozruchukomputerazpodstawowegodyskutwardegoIDE,jeśli
jest on zamontowany w danym komputerze. Jeżeli na dysku nie jest zainstalowany system operacyjny, wyświetlany jest komunikat o błędzie.
l Onboard or USB CD-ROM Drive (Napęd CD-ROM - wbudowany lub USB) Komputerspróbujeprzeprowadzićrozruch z napędu CD-ROM. Jeśli w
napędzie nie ma dysku CD lub jeśli na dysku CD nie ma systemu operacyjnego, komputer wyświetli komunikat o błędzie.
l Expansion Card Name (Nazwa karty rozszerzenia) Jeśli została zainstalowana karta rozszerzenia z możliwościąuruchamiania, może ona zostać
wyświetlona na liścieuruchamiania.Komputerspróbujesięuruchomićz karty rozszerzenia.
Zmiana sekwencji rozruchowej dla bieżącego rozruchu
Z tej funkcji można skorzystać, aby na przykład dokonaćrozruchu komputera z napędu CD w celu uruchomienia programu Dell Diagnostics z dysku CD Drivers
and Utilities (Sterowniki i programy narzędziowe) (ResourceCD), z zastrzeżeniem, że po zakończeniutestówdiagnostycznychrozruchmanastępowaćz dysku
twardego. Z funkcji tej można także korzystaćprzy ponownym uruchomieniu komputera przy pomocy urządzenia USB, np. napędu dyskietek, klucza pamięci
lub napędu CD.
1. Przy rozruchu z urządzenia USB należy je podłączyćdo złącza USB.
2. Włącz (lub uruchom ponownie) komputer.
3. Kiedywprawymgórnymroguekranuzostaniewyświetlony komunikat F2 = Setup, F12 = Boot Menu (F2 = Konfiguracja, F12 = menu rozruchu), naciśnij
klawisz <F12>.
Maintenance (Konserwacja)
Service Tag (Znacznik
usługi)
Wyświetla znacznik usługi komputera.
SERR Message
(Komunikat SERR)
(domyślnie On
(Włączona))
NiektórekartygraficznewymagająwyłączeniamechanizmukomunikatówSERR.
Load Defaults (Załaduj
wartości domyślne)
Przywraca fabryczne ustawienia opcji programu konfiguracji systemu.
Event Log (Dziennik
zdarzeń)
Umożliwia przeglądanie rejestru zdarzeń. Wpisy sąoznaczone jako R dla odczytanego i U dla nieodczytanego. Opcja Mark All
Entries Read (Oznacz wszystkie wpisy jako odczytane) ustawia oznaczenie Rzlewejstronywszystkichwpisów.OpcjaClear Log
(Wyczyśćdziennik) czyści dziennik zdarzeń.
POST Behavior (Zachowanie POST)
Fastboot (Szybki
rozruch)
(domyślnie On
(Włączona))
W przypadku włączeniatejfunkcjizostanieskróconyczasuruchomieniakomputeradzięki pominięciupewnychetapów
sprawdzania zgodności. Off (Wyłączony) nie pomija żadnychetapówpodczasuruchamianiakomputera.On (Włączony)
przyspiesza uruchomienie komputera.
Numlock Key (Klawisz
Numlock)
(domyślnie On
(Włączona))
Określa funkcje klawiszy numerycznych z prawej strony klawiatury. Off (Wyłączony) ustawia działanie klawiszy klawiatury jako
strzałek. On (Włączony) ustawia działanie klawiszy klawiatury jako cyfr.
POST Hotkeys (Klawisze
programowalne POST)
Określa, czy na ekranie wstępnym wyświetlany jest komunikat informujący, jaka sekwencja klawiszy wymagana jest do
uruchomienia programu konfiguracji systemu lub programu Quickboot. Opcja Setup & Boot Menu (Konfiguracja i menu
uruchamiania) powoduje wyświetlenieobukomunikatów
(F2=Setup i F12=Boot Menu). Setup wyświetla tylko (F2=Setup). Boot Menu wyświetla jedynie (F12=Boot Menu). None nie
wyświetla komunikatu.
Keyboard Errors (Błędy
klawiatury)
W przypadku ustawienia wartości Report (Zgłaszaj) (Włączone) i wykrycia błędu w czasie testu POST, BIOS wyświetli komunikat
o błędzie i poprosi o naciśnięcie klawisza <F1> w celu kontynuacji lub naciśnięcie klawisza <F2> w celu przejścia do konfiguracji
systemu.
W przypadku ustawienia wartości Do Not Report (Nie zgłaszaj) (Wyłączone), jeżeli w trakcie testu POST zostanie wykryty błąd,
BIOS wyświetli komunikat o błędzie i będzie kontynuowałrozruch komputera.
UWAGA: Przy rozruchu z napędu dyskietek USB, należy w programie konfiguracji systemu najpierw ustawićnapęd dyskietek na USB (patrz Program
konfiguracji systemu).
Jeśli nie zdążysz nacisnąćklawisza zanim zostanie wyświetlone logo systemu operacyjnego, musisz poczekaćdo wyświetlenia pulpitu Microsoft
Windows. Następniezamknijkomputerispróbujponownie(patrzWyłączanie komputera).
Zostanie wyświetlone menu Boot Device Menu (Menu urządzeńrozruchowych) zawierające wszystkie dostępne urządzenia rozruchowe. Obok każdego
urządzenia znajduje sięnumer.
4. Na dole menu wprowadźnumer urządzenia,któremabyćużyte tylko podczas bieżącego rozruchu.
Przykładowo, przy rozruchu z klucza pamięci USB zaznacz USB Device (Urządzenie USB) i naciśnij klawisz <Enter>.
Zmiana sekwencji rozruchowej dla przyszłych procedur rozruchu
1. Uruchom program konfiguracji systemu (patrz Uruchamianie programu konfiguracji systemu).
2. Za pomocąklawiszy strzałek zaznacz opcjęmenu Boot Sequence (Sekwencja rozruchowa) i naciśnij klawisz <Enter>, aby wyświetlićmenu podręczne.
3. Po liście dostępnych urządzeńmożna sięporuszaćza pomocąklawiszy strzałkiwgórę wdół.
4. Aby włączyćlub wyłączyćurządzenie, należy nacisnąćklawisz spacji. (Włączone urządzenia sązaznaczone.)
5. Naciśnij klawisze <Shift><Strzałkawgórę> lub <Shift><Strzałkawdół>, aby przenieśćwybrane urządzeniewgóręlubwdółlisty.
Rozruch z urządzenia USB
Klucz pamięci
1. Włóżklucz pamięci do portu USB i uruchom ponownie komputer.
2. Kiedywprawymgórnymroguekranuzostaniewyświetlony komunikat F12 = Boot Menu (F12 = Menu rozruchu), naciśnij klawisz <F12>.
System BIOS wykryje urządzenie i doda do menu rozruchowego opcjęurządzenia USB.
3. W menu rozruchowym zaznacz liczbę, którajestwyświetlana obok urządzenia USB.
Zostanie przeprowadzony rozruch z wybranego urządzenia USB.
Napęd dyskietek
1. W programie konfiguracji systemu, ustaw opcjęDiskette Drive (Napęd dyskietek) na USB.
2. Zapisz zmiany i zamknij program konfiguracji systemu.
3. Podłącz napęd dyskietek USB, włóżdyskietkęstartowąi dokonaj ponownego rozruchu komputera.
Usuwanie zapomnianych haseł
1. Wykonaj procedury opisane w części Zanim zaczniesz.
UWAGA: Aby dokonaćrozruchu z urządzenia typu USB, musi ono byćurządzeniem rozruchowym. Aby upewnićsię, że dane urządzenie jest urządzeniem
rozruchowym, należy zapoznaćsięz jego dokumentacją.
UWAGA: Należy zanotowaćaktualnąsekwencje rozruchową, aby można było jąwraziepotrzebyprzywrócić.
UWAGA: Aby dokonaćrozruchu z urządzenia typu USB, musi ono byćurządzeniem rozruchowym. Aby upewnićsię, że urządzenie jest rozruchowe,
należy zapoznaćsięz jego dokumentacją.
OSTRZEŻENIE: Przed rozpoczęciemktórejkolwiekzprocedurztejsekcjinależy zastosowaćsiędo instrukcji bezpieczeństwa, opisanych w
Przewodniku z informacjami o produkcie.
POUCZENIE: Ten proces powoduje usunięciezarównohasła systemowego, jak i hasła administratora.
2. Znajdź3-stykowązworkęhasła (PSWD) na płycie systemowej i przenieśzworkęzestyków1i2nastyki2i3,abywyczyścićhasło.
3. Załóżpokrywękomputera (patrz Zakładanie pokrywy komputera).
4. Podłącz komputer i monitor do gniazd elektrycznych i włącz ich zasilanie.
5. Po wyświetleniu przez komputer pulpitu systemu Microsoft®Windows®wyłącz komputer (patrz Wyłączanie komputera).
6. Wyłącz monitor i odłącz go od gniazda elektrycznego.
7. Odłącz kabel zasilania komputera od gniazda zasilającego, a następnie naciśnij przycisk zasilania, aby uziemićpłytęsystemową.
8. Zdejmij pokrywękomputera.
9. Znajdź3-stykowązworkęhasła (PSWD) na płycie systemowej i przenieśzworkęzestyków2i3nastyki1i2,abyponowniewłączyćhasło.
10. Nałóżpokrywękomputera.
11. Podłącz komputer i pozostałe urządzenia do gniazd elektrycznych i włącz je.
12. Przypisz nowe hasło systemowe i/lub hasło administratora.
Usuwanie ustawieńCMOS
Zworka
Ustawienie
Opis
PSWD
Funkcje hasła sąwłączone (ustawienie domyślne).
Funkcje hasełsąwyłączone.
RTCRST
Zegar czasu rzeczywistego nie zostałwyzerowany.
Zegar czasu rzeczywistego jest zerowany (chwilowe zwarcie).
ze zworką bez zworki
POUCZENIE: Podłączając kabel sieciowy, należy najpierw podłączyćgo do ściennego gniazda sieci, a następnie do komputera.
UWAGA: Spowoduje to włączenie funkcji haseł. Jeśli zostanie uruchomiony program konfiguracji systemu (patrz Uruchamianie programu konfiguracji
systemu),zarównoopcjahasła systemowego, jak i administratora sąwyświetlane jako Not Set (Nieustawione) oznacza to, że funkcja hasła jest
włączona, ale nie przypisano żadnego hasła.
1. Wykonaj procedury opisane w części Zanim zaczniesz.
2. Zresetuj bieżące ustawienia CMOS:
a. Znajdź3-stykowązworkęCMOS (RTC_RST) na płycie systemowej (patrz Usuwanie zapomnianych haseł).
b. Zdejmij zworkęCMOSzestyków2i1.
c. UmieśćzworkęCMOS na stykach 3 i 2 i odczekaj około 5 sekund.
d. Ustaw zworkęCMOS z powrotem na stykach 2 i 1.
3. Załóżpokrywękomputera (patrz Zakładanie pokrywy komputera).
4. Jeżeli używany jest stojak, załóżgo.
5. Podłącz komputer i pozostałe urządzenia do gniazd elektrycznych i włącz je.
Technologia Hyper-Threading
Technologia Hyper-Threading jest technologiąfirmy Intel®, któramoże zwiększyćcałkowitąwydajnośćkomputera dzięki temu, że umożliwia jednemu
fizycznemu procesorowi działanie jako dwa logiczne procesory, zdolne wykonywaćokreślonezadaniarównolegle.Zalecasiękorzystanie z systemu
operacyjnego Microsoft®Windows®XP Service Pack 1 (SP1) lub nowszego, ponieważjest on zoptymalizowany pod kątem wykorzystania technologii Hyper-
Threading. Chociażz technologii Hyper-Threading mogąkorzystaćżneprogramy,toniektóreznichniezostały zoptymalizowane pod jej kątem i mogą
wymagaćaktualizacji ze strony producenta oprogramowania. Należy skontaktowaćsięz producentem oprogramowania w celu uzyskania informacji na temat
używania technologii Hyper-Threading z oprogramowaniem.
Aby określić, czy komputer używa technologii Hyper-Threading, należy wykonaćnastępujące czynności:
1. Kliknij przycisk Start, następnie kliknij prawym przyciskiem myszy opcjęMy Computer(Mójkomputer),anastępnie kliknij opcjęProperties
(Właściwości).
2. Kliknij zakładkęHardware (Sprzęt), a następnie kliknij przycisk Device Manager (Menedżer urządzeń).
3. W oknie Device Manager (Menedżer urządzeń) kliknij znak plusa (+) obok typu procesora. Jeśli technologia Hyper-Threading jest włączona, procesor
będzie figurowałna liście dwukrotnie.
TechnologięHyper-Threading można włączyćlub wyłączyćza pomocąprogramu konfiguracji systemu (patrz Program konfiguracji systemu).
Zarządzanie energią
Komputer może zostaćtak skonfigurowany, aby zużywałmniej energii, gdy nikt na nim nie pracuje. Zarządzanie zużyciem energii przeprowadzane jest za
pośrednictwem systemu operacyjnego zainstalowanego w komputerze oraz określonych ustawieńw programie konfiguracji systemu (patrz Program
konfiguracji systemu). Takie okresy obniżonego zużycia energii określone sąjako tryby uśpienia.
l Tryb gotowości. W tym trybie uśpienia zasilanie większości składnikówsystemu,wtymwentylatorówchłodzących, jest obniżone lub wyłączone.
Jednakże pamięćsystemu pozostaje aktywna.
l Tryb hibernacji. Ten tryb uśpienia powoduje zmniejszenie zużycia mocy do minimum dzięki zapisaniu wszystkich danych z pamięci komputera na dysk
twardy, a następnie wyłączeniu zasilania systemu. Wybudzenie z tego trybu powoduje ponowne uruchomienie komputera wraz z odtworzeniem
zawartości pamięci. Działanie komputera zostaje następniewznowionewtymmiejscu,wktórymkomputerznajdowałsięprzed wejściem w tryb
hibernacji.
l Zamknięcie systemu. W tym trybie uśpienia komputer jest prawie całkowicie odłączony od zasilania, pobierając jedynie pewnąniewielkąilośćenergii.
Jeśli komputer pozostaje podłączony do gniazda elektrycznego, może on byćautomatycznie lub zdalnie uruchamiany. Na przykład opcja Auto Power On
(Automatyczne włączanie) w programie konfiguracji systemu umożliwia komputerowi automatyczne uruchomienie sięo określonej godzinie (patrz
Program konfiguracji systemu).Równieżadministrator sieci może zdalnie uruchomićkomputer za pomocątakiego zdarzenia zarządzania energią, jak
zdalne budzenie.
W następującej tabeli wymienione zostały tryby uśpienia oraz metody, za pomocąktórychkomputermoże zostaćwybudzony z każdegoztychtrybów.
OSTRZEŻENIE: Przed rozpoczęciemktórejkolwiekzprocedurztejsekcjinależy zastosowaćsiędo instrukcji bezpieczeństwa, opisanych w
Przewodniku z informacjami o produkcie.
POUCZENIE: Podłączając kabel sieciowy, należy najpierw podłączyćgo do ściennego gniazda sieci, a następnie do komputera.
UWAGA: Wszystkie elementy zainstalowane w komputerze musząobsługiwaćfunkcje trybu hibernacji i/lub gotowości oraz miećzaładowane
odpowiednie sterowniki, aby mogły przejśćwjedenztychtrybówuśpienia. Więcej informacji na ten temat można znaleźćw dokumentacji producenta
każdego ze składnikówsystemu.
Sleep Mode (Tryb uśpienia)
Metoda wybudzenia (Windows XP)
Tryb gotowości
l Naciśnięcie przycisku zasilania
l Automatyczne włączanie
l Poruszenie lub kliknięcie myszą
Powrótdospisutreści
l Naciśnięcie klawisza na klawiaturze
l Aktywnośćurządzenia USB
l Zdarzenie związane z zarządzeniem energią
Tryb hibernacji
l Naciśnięcie przycisku zasilania
l Automatyczne włączanie
l Zdarzenie związane z zarządzeniem energią
Zamknięcie systemu
l Naciśnięcie przycisku zasilania
l Automatyczne włączanie
l Zdarzenie związane z zarządzeniem energią
UWAGA: Więcej informacji na temat zarządzania energiąmożna znaleźćw dokumentacji systemu operacyjnego.
Powrótdospisutreści
Bateria
Podręcznik użytkownikakomputeraDell™OptiPlex™320
Bateria zapewnia przechowywanie informacji o konfiguracji komputera oraz dacie i godzinie. Wytrzymałośćbaterii szacuje sięna wiele lat.
Bateria może wymagaćwymiany, jeżeli podczas procedury rozruchowej zostanie wyświetlona niepoprawna data lub godzina i pojawi siękomunikat taki jak:
Time-of-day not set please run SETUP program
(Nie ustawiono godziny należy uruchomićprogram konfiguracji systemu)
lub
Invalid configuration information -
please run SETUP program
(Nieprawidłowe dane konfiguracyjne
uruchom program SETUP)
lub
Strike the F1 key to continue,
F2 to run the setup utility
(Naciśnij F1, aby kontynuować,
F2, aby uruchomićprogram konfiguracji)
Aby określić, czy zachodzi koniecznośćwymiany baterii, należy wprowadzićponownie godzinęi datęw programie konfiguracji systemu i zamknąćgo, aby
zapisaćinformacje. Następnie należy wyłączyćkomputer i odłączyćgo od gniazda elektrycznego na kilka godzin, po czym ponownie podłączyćkomputer,
włączyćgo i uruchomićprogram konfiguracji systemu (patrz Uruchamianie programu konfiguracji systemu). Jeżeli data i godzina w programie konfiguracji
systemu nie sąprawidłowe, należy wymienićbaterię.
Komputera można używaćbezbaterii,jednakwówczaswmomenciewyłączenia komputera lub odłączenia go od gniazda elektrycznego usuwane są
informacje o konfiguracji. Konieczne jest wtedy uruchomienie programu konfiguracji systemu i ponowne ustawienie opcji konfiguracyjnych (patrz Uruchamianie
programu konfiguracji systemu).
Aby wymienićbaterię:
1. Jeśli jeszcze tego nie zrobiono, należy wykonaćkopięinformacji konfiguracyjnych, znajdujących sięw programie konfiguracji systemu.
2. Wykonaj procedury opisane w części Zanim zaczniesz.
3. Znajdźgniazdo baterii (w przypadku komputera w obudowie miniwieża, patrz Elementy płyty systemowej; a dla komputera biurkowego, patrz Elementy
płyty systemowej).
4. Wyjmij baterięsystemową.
a. Podtrzymaj złącze baterii, mocno naciskając na dodatniączęśćzłącza.
b. Podczas podtrzymywania złącza baterii, naciśnij zatrzask baterii w kierunku odwrotnym od dodatniej strony złącza i wyciągnij jązzatrzasków
zabezpieczających po ujemnej stronie złącza.
OSTRZEŻENIE: Przed rozpoczęciemktórejkolwiekproceduryopisanejwtejsekcjinależy zapoznaćsięz instrukcjami dotyczącymi
bezpieczeństwa, zamieszczonymi w Przewodniku z informacjami o produkcie.
POUCZENIE: Abyzapobiecuszkodzeniomelementówwewnątrz komputera spowodowanym przez wyładowania elektrostatyczne, należy pozbyćsię
ładunkówelektrostatycznychzciała przed dotknięciemktóregokolwiekzelektronicznychelementówkomputera.Można to zrobić, dotykając
niemalowanej metalowej powierzchni na obudowie komputera.
OSTRZEŻENIE: Jeżeli nowa bateria zostanie nieprawidłowo zainstalowana, istnieje niebezpieczeństwo jego wybuchu. Baterięwolno wymienić
tylko na bateriętego samego typu lub jej odpowiednik zalecany przez producenta. Zużyte baterie należy utylizowaćzgodnie z instrukcjami
producenta.
POUCZENIE: Podczas wyważania baterii z gniazda za pomocątępego narzędzia należy uważać, aby nie dotknąćtym narzędziem płyty systemowej.
Przed rozpoczęciem wyważania baterii należy upewnićsię, że narzędzie tkwi między bateriąa gniazdem. W przeciwnym razie może dojśćdo
uszkodzenia płyty systemowej przez oderwanie gniazda lub przerwanie ścieżek na płycie systemowej.
POUCZENIE: Aby nie uszkodzićzłącza baterii, należy je mocno podtrzymaćpodczas demontażu baterii.
5. Zainstaluj nowąbaterięsystemową.
a. Podtrzymaj złącze baterii, mocno naciskając na dodatniączęśćzłącza.
b. Przytrzymaj baterię, ustawiając jąstroną„+“dogóryiwsuńjąpod zatrzaski zabezpieczające po dodatniej stronie złącza.
c. Wciśnij baterięprosto do złącza ażdo zatrzaśnięcia we właściwym miejscu.
6. Załóżpokrywękomputera (patrz Zakładanie pokrywy komputera).
7. Przejdźdoprogramukonfiguracjisystemuiprzywróćustawienia zapisane w punkcie1 (patrz Uruchamianie programu konfiguracji systemu).
8. Zużytąbaterięnależy odpowiednio zutylizować. Patrz Przewodnik z informacjami o produkcie.
Powrótdospisutreści
1
bateria systemowa
2
dodatnia strona złącza baterii
3
występ gniazda baterii
4
gniazdo baterii
POUCZENIE: Aby nie uszkodzićzłącza baterii, należy je mocno podtrzymaćpodczas wymiany baterii.
Powrótdospisutreści
Zanim zaczniesz
Podręcznik użytkownikakomputeraDell™OptiPlex™320
Zalecane narzędzia
Wyłączanie komputera
Przed rozpoczęciem pracy we wnętrzu komputera
W niniejszej sekcji opisane zostały procedury dotyczące demontażu i montażu podzespołówwkomputerze.Wwiększościprzypadkówkażda procedura
zakłada istnienie następującychwarunków:
l Użytkownik wykonałczynności opisane w częściach Wyłączanie komputera oraz Przed rozpoczęciem pracy we wnętrzu komputera.
l Użytkownik przeczytałinstrukcje bezpieczeństwa w Przewodniku z informacjami o produkcie firmyDell™.
l Element można wymienić, wykonując proceduręusuwania w odwrotnej kolejności.
Zalecane narzędzia
Procedury opisane w niniejszym dokumencie mogąwymagaćzastosowania następujących narzędzi:
l Małego wkrętaka z płaskim końcem
l Wkrętaka krzyżowego
l Długi wkrętak krzyżowy
l Dyskietki lub płyty CD z programem aktualizacji Flash BIOS
Wyłączanie komputera
1. Zamknij system operacyjny.
a. Zapisz i zamknij wszystkie otwarte pliki, zamknij otwarte programy, kliknij przycisk Start, a następnie kliknij Turn Off Computer (Wyłącz
komputer).
b. W oknie Turn off computer (Wyłącz komputer) kliknij Turn off (Wyłącz).
Komputer wyłączy sięautomatycznie po zakończeniu procesu zamykania systemu.
2. Upewnij się, że komputer i podłączone urządzenia sąwyłączone. Jeśli komputer i podłączone urządzenia nie wyłączyły sięautomatycznie po wyłączeniu
komputera, wyłącz je teraz.
Przed rozpoczęciem pracy we wnętrzu komputera
Stosowanie siędo poniższych zaleceńdotyczących bezpieczeństwa pomoże w zapewnieniu bezpieczeństwa użytkownika oraz w ochronie komputera.
Aby uniknąćuszkodzenia komputera, przed rozpoczęciem pracy wewnątrz komputera wykonaj następujące czynności.
1. Wyłącz komputer.
POUCZENIE: Aby zapobiec utracie danych, zapisz i zamknij wszystkie otwarte pliki i zamknij wszystkie otwarte programy.
UWAGA: Aby wyłączyćkomputer bez zamykania systemu operacyjnego (co nie jest zalecane), naciśnij i przytrzymaj przycisk zasilania przez 6 sekund.
OSTRZEŻENIE: Przed rozpoczęciem dowolnej z procedur opisanych w tej sekcji należy zapoznaćsięz instrukcjami dotyczącymi bezpieczeństwa,
zamieszczonymi w Przewodniku z informacjami o produkcie.
OSTRZEŻENIE: Delikatnie obchodźsięzelementamiikartami.Niedotykajkomponentówanistykówkarty.Trzymajkartęza krawędzie lub
metalowy wspornik. Takie elementy jak mikroprocesor należy trzymaćza brzegi, a nie za wyprowadzenia.
POUCZENIE: Naprawiaćkomputer może tylko przeszkolony pracownik serwisu. Uszkodzenia wynikające z napraw nieautoryzowanych przez firmęDell
nie sąobjęte gwarancją.
POUCZENIE: Przy odłączaniu kabla należy pociągnąćza wtyczkęlub umieszczonąna niej pętlęodciążającą, aniezasamkabel.Niektórekablesą
wyposażone we wtyczkęz zatrzaskami blokującymi; w przypadku odłączania kabla tego typu należy wcześniej przycisnąćzatrzaski. Pociągając za
złącza, trzymaj je w linii prostej, aby uniknąćzagięciastyków.Ponadtoprzedpodłączeniem kabla należy upewnićsię, że oba złącza sąprawidłowo
zorientowane i nie sąskrzywione.
POUCZENIE: Odłączając kabel sieciowy, należy najpierw odłączyćgo od komputera, a następnie od naściennego gniazda sieci.
2. Odłącz od komputera wszystkie linie telefoniczne i telekomunikacyjne.
3. Odłącz komputer i wszystkie podłączone urządzenia od gniazd elektrycznych, a następnie naciśnij przycisk zasilania, aby odprowadzićładunki z płyty
systemowej.
4. W razie potrzeby należy usunąćpodstawkękomputera (instrukcje można znaleźćw dokumentacji dostarczanej wraz z podstawką).
5. Zdejmij pokrywękomputera.
l Dla komputera w obudowie miniwieża patrz: Zdejmowanie pokrywy komputera
l Dla komputera biurkowego08:58 2006-09-01 patrz: Zdejmowanie pokrywy komputera
Powrótdospisutreści
OSTRZEŻENIE: Aby ustrzec sięprzed porażeniem prądem, przed zdejmowaniem pokrywy należy zawsze odłączaćkomputer od gniazda
elektrycznego.
POUCZENIE: Przed dotknięciem dowolnego elementu wewnątrz komputera należy pozbyćsięładunkówelektrostatycznychzciała, dotykając dowolnej
nielakierowanejpowierzchnikomputera,np.metalowychelementówztyłu komputera. W trakcie pracy należy od czasu do czasu dotykać
nielakierowanej powierzchni metalowej, aby rozproszyćładunkielektrostatyczne,któremogłyby uszkodzićwewnętrzne podzespoły.
Powrótdospisutreści
Czyszczenie komputera
Podręcznik użytkownikakomputeraDell™OptiPlex™320
Komputer, klawiatura i monitor
l Dodelikatnegousuwaniakurzuzgniazdiotworówwkomputerzeorazspomiędzy klawiszy na klawiaturze należy użyćodkurzacza ze szczotką.
l Do czyszczenia ekranu monitora należy używaćzwilżonej wodą, miękkiej i czystej szmatki. Jeśli jest to możliwe, należy używaćspecjalnej chusteczki do
czyszczenia ekranu lub roztworu przeznaczonego do czyszczenia powłoki antystatycznej monitora.
l Klawiaturę, komputer i plastikowączęśćmonitora należy wycieraćmiękkąszmatką, zwilżonąroztworem z trzech części wody i jednej części środka do
mycia naczyń.
Nie należy zanurzaćszmatki wodzie ani pozwolić, aby dostała sięona do wnętrza komputera lub klawiatury.
Mysz
Jeżeli kursor na ekranie przeskakuje lub przesuwa sięinaczej, niżpowinien, należy wyczyścićmysz. Aby wyczyścićmysz innąniżmysz optyczna:
1. Przekręćwkierunkuprzeciwnymdoruchuwskazówekzegarapierścieńpodtrzymujący u dołu myszy i wyjmij kulkę.
2. Wyczyśćkulkęmiękką, niepozostawiającąwłókienszmatką.
3. Dmuchnijdelikatniewotwórnakulkę, aby wyleciałstamtąd kurz i strzępki.
4. Jeśli rolki wewnątrz otworu na kulkęsąbrudne, wyczyśćrolki wacikiem delikatnie zwilżonym alkoholem izopropylowym.
5. Jeżeli rolki sąźle ustawione, należy je odpowiednio ustawićw ich kanałach. Upewnij się, że na rolkach nie pozostały włóknazwacika.
6. Włóżz powrotem kulkęi pierścieńpodtrzymujący, a następnie przekręćpierścieńpodtrzymującyzgodniezkierunkiemruchuwskazówekzegara,takaby
znalazłsięna właściwym miejscu.
Napęd dyskietek
Napęd dyskietek należy czyścić, używając dostępnego w sprzedaży zestawu czyszczącego. Zestawy takie zawierająspecjalnedyskietki,któreusuwają
zabrudzenia gromadzące siępodczas normalnej pracy napędu.
Dyski CD i DVD
Jeśli wystąpiąproblemy, np. przeskoki, problemy z jakościąodtwarzaniadyskówCDlubDVD,należy wyczyścićdyski.
1. Dysk należy zawsze trzymaćza jego krawędzie. Możnarównieżdotykaćwewnętrznej krawędzi otworu w środku dysku.
2. Miękką, niestrzępiącąsięszmatkądelikatnie oczyśćspodniączęśćdysku(naktórejniemaetykiety),wykonując ruchy w linii prostej od środka dysku ku
OSTRZEŻENIE: Przed rozpoczęciemktórejkolwiekzprocedurztejsekcjinależy zastosowaćsiędo instrukcji bezpieczeństwa, opisanych w
Przewodniku z informacjami o produkcie.
OSTRZEŻENIE: Przed przystąpieniem do czyszczenia komputera należy go wyłączyćz gniazda elektrycznego. Do czyszczenia komputera należy
używaćmiękkiej szmatki zwilżonej wodą. Nie należy używaćśrodkówczyszczących w płynieczywaerozolu,któremogązawieraćsubstancje
łatwopalne.
POUCZENIE: Ekranu monitora nie należy wycieraćroztworem mydła ani alkoholu. Może to spowodowaćuszkodzenie powłoki antyrefleksyjnej.
POUCZENIE: Głowic napędu nie wolno czyścićwacikiem. Może to spowodowaćprzypadkowe przemieszczenie głowic względem siebie, przez co napęd
nie będzie działać.
POUCZENIE: Soczewki w napędzie CD/DVD należy czyścićwyłącznie za pomocąsprężonego powietrza i postępowaćzgodnie z instrukcjami
dołączonymidopojemnikówzesprężonym powietrzem. Nie wolno dotykaćznajdujących sięw napędzie soczewek.
POUCZENIE: Aby nie uszkodzićpowierzchni, w trakcie czyszczenia nie należy wykonywaćruchówokrężnych po dysku.
jego krawędzi.
Trudny do usunięcia brud można czyścićwodąlub rozcieńczonym roztworem wody i delikatnego mydła. W sprzedaży sąrównieżdostępne specjalne
produkty do czyszczenia płyt,któredopewnegostopniachroniąprzedkurzem,odciskamipalcówizadrapaniami.Zapomocąproduktówdoczyszczenia
dyskówCDmożna bez obaw czyścićtakże dyski DVD.
Powrótdospisutreści
Powrótdospisutreści
Podłączaniewielumonitorów
Podręcznik użytkownikakomputeraDell™OptiPlex™320
Przed podłączeniemwielumonitorówlubmonitoraitelewizoradokomputera
Podłączaniedwóchlubtrzechmonitorówzapomocąfunkcji Surround View
Podłączaniedwóchmonitorówlubmonitoraitelewizoradokartygraficznej
Zmienianie ustawieńwyświetlacza
Przed podłączeniemwielumonitorówlubmonitoraitelewizoradokomputera
Aby obsłużyćdwa monitory lub monitor i telewizor, należy miećopcjonalnąkartęgraficzną. W przypadku podłączenia więcej niżjednego monitora należy się
upewnić, że złączamonitorów(VGAlubDVI)odpowiadajądostępnym złączom komputera lub że istniejąwszelkie niezbędne przejściówki.Jeśli na przykład
masz monitor VGA wymagający podłączenia do portu DVI karty graficznej, musisz miećopcjonalnąprzejściówkęDVI.
Aby podłączyćtelewizor do komputera, należy kupićkabel S-video,któryjestdostępny w większościsklepówelektronicznych.KabelS-video nie jest
dostarczanyzkomputerem.Oprócztelewizoramożna podłączyćtylko jeden monitor (VGA lub DVI). W celu prawidłowego skonfigurowania i podłączenia
telewizora należy zapoznaćsięz dokumentacjądostarczanąz telewizorem.
Podłączaniedwóchlubtrzechmonitorówzapomocąfunkcji Surround View
1. Wykonaj procedury opisane w części Zanim zaczniesz.
2. Upewnij się, że wartośćAuto została wybrana jako opcja Primary Video (Podstawowy sterownik ekranu) w programie konfiguracji systemu (patrz
Program konfiguracji systemu).
3. Połącz złącze VGA jednego monitora ze złączem VGA (niebieskim) na panelu tylnym komputera. Dla komputera w obudowie mini tower, patrz Złącza
panelu tylnego. Dla komputera biurkowego, patrz Złącza panelu tylnego.
4. Podłącz wszelkie inne monitory do opcjonalnej karty graficznej z tyłu komputera. Patrz Podłączaniedwóchmonitorówlubmonitoraitelewizoradokarty
graficznej, gdzie w razie potrzeby można znaleźćwięcej informacji.
Podłączaniedwóchmonitorówlubmonitoraitelewizoradokartygraficznej
W przypadku zakupienia karty graficznej obsługującej dwa monitory postępuj zgodnie z tymi instrukcjami, aby podłączyći włączyćmonitory lub podłączyć
jeden monitor i telewizor.
1. Wykonaj procedury opisane w części Zanim zaczniesz.
2. Podłącz monitor VGA do złącz VGA (niebieskie) karty graficznej z tyłu komputera.
OSTRZEŻENIE: Przed rozpoczęciemktórejkolwiekzprocedurztejsekcjinależy zastosowaćsiędo instrukcji bezpieczeństwa, opisanych w
Przewodniku z informacjami o produkcie.
UWAGA: Te czynności dotyczątylko komputera z kartągraficznąfirmy ATI.
UWAGA: Te czynności dotyczątylko komputera z kartągraficznąumożliwiającąobsługępodwójnejgrafiki.
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60
  • Page 61 61
  • Page 62 62
  • Page 63 63
  • Page 64 64
  • Page 65 65
  • Page 66 66
  • Page 67 67
  • Page 68 68
  • Page 69 69
  • Page 70 70
  • Page 71 71
  • Page 72 72
  • Page 73 73
  • Page 74 74
  • Page 75 75
  • Page 76 76
  • Page 77 77
  • Page 78 78
  • Page 79 79
  • Page 80 80
  • Page 81 81
  • Page 82 82
  • Page 83 83
  • Page 84 84
  • Page 85 85
  • Page 86 86
  • Page 87 87
  • Page 88 88
  • Page 89 89
  • Page 90 90
  • Page 91 91
  • Page 92 92
  • Page 93 93
  • Page 94 94
  • Page 95 95
  • Page 96 96
  • Page 97 97
  • Page 98 98
  • Page 99 99
  • Page 100 100
  • Page 101 101
  • Page 102 102
  • Page 103 103
  • Page 104 104
  • Page 105 105
  • Page 106 106
  • Page 107 107
  • Page 108 108
  • Page 109 109
  • Page 110 110
  • Page 111 111
  • Page 112 112
  • Page 113 113
  • Page 114 114
  • Page 115 115
  • Page 116 116
  • Page 117 117
  • Page 118 118
  • Page 119 119
  • Page 120 120
  • Page 121 121
  • Page 122 122
  • Page 123 123
  • Page 124 124
  • Page 125 125
  • Page 126 126
  • Page 127 127
  • Page 128 128
  • Page 129 129
  • Page 130 130
  • Page 131 131
  • Page 132 132
  • Page 133 133
  • Page 134 134
  • Page 135 135
  • Page 136 136
  • Page 137 137
  • Page 138 138
  • Page 139 139
  • Page 140 140
  • Page 141 141
  • Page 142 142
  • Page 143 143
  • Page 144 144

Dell OptiPlex 320 instrukcja

Typ
instrukcja