Dell OptiPlex 755 instrukcja

Typ
instrukcja
Dell™OptiPlex™755Przewodnikuzytkownika
Komputer w obudowie typu miniwieza
Komputer biurkowy
Komputer typu Small Form-Factor (mala wielkosc obudowy)
Komputer w obudowie typu USFF (Ultra Small Form Factor)
Powrótdospisutreści
Funkcje zaawansowane
Przewodnik użytkownika
Działanie technologii LegacySelect
Łatwośćzarządzania
Zabezpieczenia fizyczne
ModułTPM (Trusted Platform Module)
Oprogramowanie do zarządzania bezpieczeństwem
Oprogramowanie do śledzenia komputera
Informacjeokartachinteligentnychiczytnikachodciskówpalców
Ochrona hasłem
Program konfiguracji systemu
Rozruch z urządzenia USB
Ustawienia zworki
Usuwanie zapomnianych haseł
Usuwanie ustawieńCMOS
Technologie Hyperthreading i Multi-Core
Zarządzanie energiąw systemach Windows XP i Windows Vista
Informacje o konfiguracjach macierzy RAID
Działanie technologii LegacySelect
Dzięki technologii LegacySelect można wybraćrozwiązania o pełnej lub częściowej obsłudze starszych rozwiązańlub bez takiej obsługi, powstałe na
podstawiewspólnychplatform,obrazówdyskówtwardychorazprocedurpomocy.Administratoruzyskujemożliwośćsterowania za pośrednictwem programu
konfiguracjisystemu,programuDellOpenManage™ITAssistantlubindywidualnejintegracjifabrycznejwykonywanejprzezfirmęDell.
Technologia LegacySelect umożliwia administratorom elektroniczne włączanie lub wyłączanie złączy i nośnikówdanych,wtymzłączy szeregowych i USB, złączy
równoległych, napędówdyskietek,gniazdPCIimyszyPS/2.Wyłączone złącza i nośniki danych zwalniajązasoby. Do uwzględnienia zmian konieczne jest
ponowne uruchomienie komputera.
Łatwośćzarządzania
DASH
InicjatywaDASH(DesktopandmobileArchitectureforSystemHardware)utworzonaprzezzespółDesktop Management Task Force (DMTF) ma na celu
standaryzacjęinterfejsówdlaurządzeńbiurkowych i przenośnych. GłównymcelemarchitekturyDASHjestumożliwienie zdalnego, zestandaryzowanego
zarządzania przenośnymi i biurkowymi zasobami komputerowymi, niezależnie od posiadanego systemu operacyjnego. Komputer obsługuje wczesnąwersję
inicjatywy DASH, z uwzględnieniem następującychprofilówzarządzania:
l Base Desktop Mobile
l Zarządzanie energią
l Kontrola rozruchu
l Procesor
l Pamięćsystemowa
l Wentylator
l Zasilacz
l Czujnik
l Zasoby fizyczne
l Oprogramowanie
Technologia Active Management Technology
Technologia Intel Active Management Technology (iAMT) zapewnia bezpieczeństwo zarządzaniasystemamiizmniejszeniekosztówobsługi IT dzięki lepszemu
wykrywaniu,naprawianiuichronieniusieciowychzasobówkomputerowych.Dzięki technologii iAMT można zarządzaćkomputerami w każdej sytuacji: gdy są
włączone, wyłączone, lub gdy system operacyjny zawiesi się.
UWAGA: Wybranie opcji None”(bez zarządzania) lub ASF oznacza brak możliwościskorzystaniazfunkcjiiprofilówDASH.
UWAGA: Technologia iAMT może byćskonfigurowana przy użyciu programu Dell Client Manager (DCM) w wersji 2.1.1 lub nowszej. Pełne informacje
dotyczące konfiguracji iAMT znajdująsięwdokumentacjidoprogramuDellClientManagerwwersji2.1.1(lubnowszej),któraznajdujesięna stronie
www.dell.com\openmanage. Więcej informacji dotyczących implementacji technologii iAMT przez firmęDell można znaleźćw podręczniku Client Systems
Do kluczowych zalet technologii iAMT należą:
l Zmniejszona liczba wizyt przy biurku
l Zautomatyzowanie większej liczby funkcji zarządzania za pomocąwłączenia oprogramowania konsoli zarządzania komputerami
l Zwiększenie bezpieczeństwa
Funkcje technologii iAMT
Funkcje podstawowe
l Możliwośćwykrywania, śledzeniaiinwentaryzacjizasobówbezwzględu na obecnośćlub brak systemu operacyjnego. Kabel zasilający musi być
podłączony do komputera i do sieci.
l Możliwośćzdalnego włączania i wyłączania zasilania komputera bez względu na stan systemu operacyjnego.
Funkcje zaawansowane
l Możliwośćzdalnego rozwiązywaniaproblemów(1-do-1) za pośrednictwem przekierowania na konsolętekstową(Serial-over-LAN) i przekierowania IDE.
l Usztywnione zabezpieczenia dzięki obecności agenta (umożliwia wykrywanie usuniętychagentów)ikontrolidostępu do sieci (wyłącznik automatyczny)
oraz kontroli wersji oprogramowania
Komputer pozwala rozwiązaćproblemy z iAMT przez przedstawianie następującychkomunikatówbłędów:
Zarządzanie poza pasmem
Pojęcie Poza pasmem”oznacza możliwośćzarządzania wyłączonymkomputerem,komputerempozbawionymsystemuoperacyjnegolubzsystemem,który
nie nadaje siędo pracy. Jedyne wymaganie do zarządzania takim komputerem to włączona funkcja AMT i kabel sieciowy włożony do zintegrowanej karty
sieciowej.
Dostęp do konfiguracji technologii iAMT
Interfejs rozszerzeńManagement Engine BIOS Extension (MEBx) firmy Intel steruje funkcjami iAMT i opcjami konfiguracji komputera. Rozszerzenia MEBx służą
do:
l Włączania i wyłączania technologii iAMT
l UstawianiatrybówtechnologiiiAMT
l UstawianiatrybówkonfiguracjitechnologiiiAMT
Aby wyświetlićekran konfiguracji interfejsu MEBx, podczas procesu uruchamiania komputera po jego włączeniu naciśnij klawisze <Ctrl><p>. Domyślnym
hasłem MEBx jest admin.
Wyłączanie iAMT
iAMT jest domyślnie włączone w oprogramowaniu sprzętowym Management Engine (ME). Można jednak wyłączyćfunkcjęiAMT.
Wyłączanie funkcji iAMT:
Management Administrator's Guide (Zarządzanie systemami klienckimi - podręcznik administratora) dostępnym na stronie support.euro.dell.com.
UWAGA: Do obsługi poniższych funkcji wymagany jest zakup dodatkowych modułówopcjonalnych.
Komunikat błędu
Opis
SERVICE_MODE jumper: The service mode jumper is installed
(SERVICE_MODE jumper: zworka trybu serwisowego jest zamontowana)
Nie należy zapełniaćzworki SERVICE_MODE. Technologia AMT nie będzie
działała prawidłowo. Ta zworka jest używana tylko w trakcie produkcji.
MEMORY: Unsupported memory configuration. Populate DIMM1 (PAMIĘĆ:
Nieobsługiwana konfiguracja pamięci. Włóżkośćdo gniazda DIMM1)
Nie można uruchomićME. Funkcje AMT działająnieprawidłowo, jeśli nie jest
zapełnione DIMM1.
UWAGA: Aby wprowadzićzmiany ustawieńkonfiguracji, należy zmienićdomyślne hasło MEBx.
1. Naciśnij <Ctrl-P>, aby wejśćdo konfiguracji MEBx i wprowadźhasło.
2. Wybierz opcjęIntel® ME Configuration (Konfiguracja Intel® ME)® Intel ME Features Control (Kontrola funkcji Intel ME)® Manageability (Zarządzanie)
Feature Selection(Wybórfunkcji).
3. Wybierz opcjęNone (Brak).
4. Wybierz dwa razy opcjęReturn to Previous Menu (Powrótdopoprzedniegomenu).
Zmiany zostanąwprowadzone, a komputer zostanie ponownie uruchomiony.
Zabezpieczanie za pomocąUSB
Technologia iAMT może byćzabezpieczona przy użyciu pamięci USB i programu Dell Client Manager. PamięćUSB musi:
l byćsformatowana w systemie FAT16 i nie miećżadnychplikówsystemowych,
l zawieraćtylko plik setup.bin.
Aby zabezpieczyćfunkcjęAMT za pomocąpamięci USB, podłącz pamięćUSBdoportuUSBprzeduruchomieniem.WczasietestówPOST,systemBIOSwyświetla
komunikat o przeprowadzaniu badania komputera.
Format ASF (Alert Standard Format)
ASF jest standardem zarządzania DMTF określającymsposóbpowiadamianiaalertamiprzed uruchomieniem systemu operacyjnego”lub bez systemu
operacyjnego. Standard zostałzaprojektowany w celu generowania alertu dotyczącego potencjalnego zagrożenia zabezpieczeńlub błędów,gdysystem
operacyjny jest w trybie uśpienia lub komputer jest wyłączony. Technologia ASF została zaprojektowana w celu zastąpienia wcześniejszych technologii
powiadamiania działających bez systemu operacyjnego.
Ten komputer obsługuje następujące alerty ASF w wersji 1.03 i 2.0 oraz możliwości pracy zdalnej:
Funkcja ASF umożliwia wymianękomunikatówprotokołu RMCP (Remote Management and Control Protocol) między zdalnąkonsolązarządzania i komputerem
klienckim znajdującym sięw stanie przed zainstalowaniem systemu operacyjnego”lub brak systemu operacyjnego. Komunikaty RMCP można wysyłaćw
celu przekazania komputerowi klienckiemu polecenia uruchomienia, wyłączenia lub ponownego uruchomienia.
Więcej informacji na temat wdrażania technologii ASF firmy Dell można znaleźćw podręcznikach ASF User's Guide (Przewodnik użytkownika ASF) i ASF
Administrator's Guide (Przewodnik administratora ASF), dostępnych w witrynie pomocy technicznej firmy Dell w sieci Web pod adresem support.euro.dell.com.
AplikacjeDellOpenManage™
Do zarządzania komputerem służąprogramy IT Assistant i Dell OpenManage Client Instrumentation (OMCI).
Asystent IT Assistant konfiguruje komputery i inne urządzenia w sieci korporacyjnej, zarządza nimi i monitoruje je. Asystent IT Assistant zarządza zasobami,
konfiguracjami, zdarzeniami (alertami) i zabezpieczeniami w komputerach wyposażonych w standardowe oprogramowanie do zarządzania. Obsługuje
narzędzia zgodne ze standardami przemysłowymi SNMP i CIM.
Informacje dotyczące asystenta IT Assistant można znaleźćw przewodniku Dell OpenManage IT Assistant User's Guide (Przewodnik użytkownika asystenta Dell
OpenManage IT Assistant) dostępnym w witrynie pomocy technicznej firmy Dell pod adresem support.euro.dell.com.
Narzędzia Dell OpenManage Client Instrumentation to oprogramowanie umożliwiające zdalne zarządzanie takimi programami jak IT Assistant w celu
UWAGA: Pamięćnie powinna służyćdo rozruchu komputera.
Ostrzeżenie
Opis
Chassis: Chassis Intrusion - Physical Security Violation/Chassis Intrusion -
Physical Security Violation Event Cleared (Naruszenie obudowy - Naruszenie
zabezpieczeniafizycznego/Naruszenieobudowy- Usunięte zdarzenie Naruszenie
zabezpieczenia fizycznego)
Obudowa komputera z zainstalowanąi włączonąfunkcją
ochronyprzedotwarciem(opcjonalnadlaniektórych
komputerów)została otwarta lub alert naruszenia obudowy
zostałusunięty.
CPU: Emergency Shutdown Event (Awaryjne wyłączenie)
Temperatura procesora jest zbyt wysoka i zasilanie zostało
odcięte.
Cooling Device: Generic Critical Fan Failure/Generic Critical Fan Failure Cleared
(Urządzenie chłodzące:Ogólnakrytycznaawariawentylatora/Ogólnakrytycznaawaria
wentylatora została usunięta)
Prędkośćwentylatora (obr./min) przekracza wartość
granicznąlub problem z prędkościąwentylatora (obr./min)
zostałrozwiązany.
Temperature: Generic Critical Temperature Problem/Generic Critical Temperature
Problem Cleared (Temperatura:Ogólnykrytycznyproblemdotyczący zbyt wysokiej
temperatury/Ogólnykrytycznyproblemdotyczący zbyt wysokiej temperatury został
rozwiązany)
Temperatura komputera przekracza wartośćgranicznąlub
problem ze zbyt wysokątemperaturązostałrozwiązany.
Battery Low (Niski poziom naładowania baterii)
Bateria komputera osiągnęła napięcie 2,2 V lub niższe.
UWAGA: W celu zaspokojenia potrzeb zarządzania komputerem zostałudostępnionyprogramDell™ClientManager(DCM)lubaplikacjeDell
OpenManage™.Więcej informacji na temat programu DCM można znaleźćw części Program Dell Client Manager (DCM).
wykonania następujących zadań:
l Uzyskanieinformacjinatematkomputera,np.oliczbieprocesorówiużywanym systemie operacyjnym.
l Monitorowaniestanukomputera,np.alertówtermicznychzczujnikówtemperaturylubalertówawariidyskutwardegozurządzeńpamięci masowej.
Zarządzanykomputertotaki,naktórymzainstalowanesąnarzędzia Dell OpenManage Client Instrumentation w sieci z asystentem IT Assistant. Informacje
dotyczące narzędzi Dell OpenManage Client Instrumentation można znaleźćw przewodniku Dell OpenManage Client Instrumentation User's Guide (Przewodnik
użytkownika narzędzi Dell OpenManage Client Instrumentation) dostępnym w witrynie pomocy technicznej firmy Dell pod adresem support.euro.dell.com.
Program Dell Client Manager (DCM)
Konsola programu Dell Client Manager (DCM)
Konsola programu Dell Client Manager (DCM) umożliwia konfigurowanie, zarządzanieimonitorowaniekomputerówfirmyDellwsiecikorporacyjnejzapomocą
prostego interfejsu GUI. Za pomocąkonsoli DCM można zarządzaćzasobami,konfiguracjami,zdarzeniami(alertami)izabezpieczeniamidlakomputerów
wyposażonych w standardowe oprogramowanie zarządzające. Informacje dotyczącestandardówobsługiwanych przez program DCM można znaleźćpod
adresem www.altiris.com.
Informacje na temat konsoli DCM można znaleźćpod adresem www.altiris.com lub w witrynie pomocy technicznej firmy Dell pod adresem
support.euro.dell.com.
Konsola DCM umożliwia:
l Uzyskanieinformacjinatematkomputera,np.oliczbieprocesorówiużywanym systemie operacyjnym.
l Monitorowaniestanukomputera,np.alertówtermicznychzczujnikówtemperaturylubalertówawariidyskutwardegozurządzeńpamięci masowej.
l Zmianęstanu komputera przez aktualizacjęsystemu BIOS, konfiguracjęustawieńsystemu BIOS lub jego zdalne wyłączenie.
Za pomocąprogramu Dell Client Manager zainstalowanego na konsoli oraz oprogramowania klienckiego zainstalowanego na komputerach klienckich można
utworzyćkomputer zarządzany. Informacje na temat programu DCM można znaleźćw witrynie pomocy technicznej firmy Dell pod adresem
support.euro.dell.com.
Zabezpieczenia fizyczne
Wykrycie naruszenia obudowy
Tafunkcja(opcjonalnadlaniektórychkomputerów),jeśli jest zainstalowana i włączona, wykrywa otwarcie obudowy i alarmuje użytkownika. Aby zmienić
ustawienie opcji Chassis Intrusion (Naruszenie obudowy):
1. Przejdźdo programu konfiguracji systemu (patrz Uruchamianie programu konfiguracji systemu).
2. Naciśnij klawisz strzałkiwdół, aby wejśćw opcjęSystem Security (Bezpieczeństwo systemu).
3. Naciśnij klawisz <Enter>, aby przejśćdo menu podręcznego opcji System Security (Bezpieczeństwo systemu).
4. Za pomocąklawisza strzałkiwdółprzejdźdo opcji Chassis Intrusion (Naruszenie obudowy).
5. Naciśnij klawisz <Enter>, aby wybraćustawienie opcji.
6. Ponownie naciśnij klawisz <Enter> po dokonaniu aktualizacji ustawienia opcji.
7. Zapisz zmiany i zamknij program konfiguracji systemu.
Ustawienia opcji
l On (Włączone) - Jeśli pokrywa komputera zostanie otwarta, ustawienie zostanie zmienione na Detected (Wykryte) i podczas następnego rozruchu po
uruchomieniu komputera wyświetlone zostanie następujące ostrzeżenie:
Alert! Cover was previously removed. (Uwaga! Obudowa była zdejmowana.)
Aby wyzerowaćustawienie Detected (Wykryte), przejdźdo programu konfiguracji systemu (patrz Uruchamianie programu konfiguracji systemu). W
pozycji Chassis Intrusion (Naruszenie obudowy) należy nacisnąćklawisz strzałki w prawo lub w lewo, aby wybraćustawienie Reset (Resetuj), a
następnie wybraćustawienie On (Włączone), On-Silent (Włączone - bez reakcji), lub Off (Wyłączone).
UWAGA: W celu zaspokojenia potrzeb zarządzania komputerem zostałudostępnionyprogramDell™ClientManager(DCM)lubaplikacjeDell
OpenManage™.Więcej informacji o produktach Dell OpenManage można znaleźćw części AplikacjeDellOpenManage™.
UWAGA: W przypadku włączenia hasła administratora należy je znać, zanim można będzie wyzerowaćustawienie Chassis Intrusion (Naruszenie
obudowy).
l On-Silent (Włączone - bez reakcji) (ustawienie domyślne) - Jeśli pokrywa komputera zostanie otwarta, ustawienie zostanie zmienione na Detected
(Wykryte). Podczas następnego rozruchu po uruchomieniu komputera nie zostanie wyświetlony komunikat ostrzegawczy.
l Off (Wyłączone) - Naruszenie obudowy nie jest monitorowane i nie sąwyświetlane żadne komunikaty.
Pierścieńkłódkiigniazdokablazabezpieczającego
Aby zabezpieczyćkomputer, można zastosowaćjednąz następujących metod:
l Należy użyćsamej blokady lub wykorzystaćjednocześnie blokadę, kabel zabezpieczający w kształcie pętli oraz pierścieńblokady.
Sama kłódkazabezpieczakomputerprzedotwarciem.
Kabel zabezpieczający owiniętywokółnieruchomego obiektu w połączeniu z blokadąuniemożliwia przeniesienie komputera bez zezwolenia.
l Należy podłączyćdo gniazda kabla zabezpieczającego komputera dostępne na rynku urządzenia zabezpieczające przed kradzieżą.
Urządzenia zabezpieczające przed kradzieżąskładająsięzwykle z odcinka metalowej linki, blokady z zamkiem i odpowiedniego klucza. Dokumentacja
dostarczana z urządzeniemzawierawskazówkidotyczące jego instalacji.
ModułTPM (Trusted Platform Module)
TPM jest to zabezpieczenie sprzętowe,któregomożna używaćdo tworzenia i zarządzania kluczami szyfrowania wygenerowanymi przez komputer. ModułTPM,
w połączeniu z oprogramowaniem zabezpieczającym, poprawia istniejące zabezpieczenia sieci i komputera dzięki włączeniutakichfunkcji,jakochronaplikówi
zabezpieczenie poczty elektronicznej. FunkcjęTPM można włączyćza pomocąopcji konfiguracji komputera.
Włączanie funkcji TPM
1. Włącz oprogramowanie TPM:
a. Uruchom ponownie komputer i naciśnij klawisz <F2> podczas testu POST, aby przejśćdoprogramukonfiguracjisystemu.
b. Wybierz opcje Security (Zabezpieczenia)® TPM Security (Zabezpieczenia TPM) i naciśnij klawisz <Enter>.
c. W części TPM Security (Zabezpieczenia TPM), wybierz opcjęOn (Włączone).
d. Naciśnij klawisz <Esc>, aby zakończyćprogram konfiguracji.
e. Po monicie kliknij opcjęSave/Exit (Zapisz/Zakończ).
2. Uaktywnij program konfiguracji TPM:
a. Uruchom ponownie komputer i naciśnij klawisz <F2> podczas testu POST, aby przejśćdoprogramukonfiguracjisystemu.
b. Wybierz opcje Security (Zabezpieczenia)® TPM Activation (Uaktywnienie TPM) i naciśnij klawisz <Enter>.
c. W obszarze TPM Activation (Uaktywnienie TPM) wybierz opcjęActivate (Uaktywnij) i naciśnij klawisz <Enter>.
UWAGA: W komputerach typu ultra small”gniazdo kabla zabezpieczającego umieszczone jest z tyłu (patrz Widok z tyłu).
UWAGA: Przed zakupem urządzenia zabezpieczającego przed kradzieżąnależy upewnićsię, czy pasuje ono do gniazda kabla zabezpieczającego
w komputerze.
UWAGA: Funkcja TPM obsługuje szyfrowanie tylko wtedy, gdy system operacyjny obsługuje funkcjęTPM. Więcej informacji można znaleźćw
dokumentacji oprogramowania TPM i plikach pomocy dostarczanych wraz z oprogramowaniem.
OSTRZEŻENIE: Aby zabezpieczyćdane TPM i klucze szyfrowania, postępuj zgodnie z procedurami tworzenia kopii zapasowej opisanymi w części
Archiwizacja i przywracanie pliku pomocy Centrum zabezpieczeńEMBASSY. Jeśli te kopie zapasowe będąniekompletne, utracone lub uszkodzone, firma
Dell nie będzie mogłapomócpodczasodzyskiwaniazaszyfrowanychdanych.
UWAGA: Wystarczy tylko raz uaktywnićfunkcjęTPM.
d. Po zakończeniu procesu komputer albo automatycznie uruchomi sięponownie, albo wyświetli monit o ponowne uruchomienie komputera.
Oprogramowanie do zarządzania bezpieczeństwem
Oprogramowanie do zarządzania bezpieczeństwem umożliwiakorzystaniezczterechróżnych funkcji pomagających zabezpieczyćkomputer:
l Zarządzanie logowaniem
l Uwierzytelnianie przed uruchomieniem (za pomocączytnikaodciskówpalców,kartyinteligentnejlubhasła)
l Szyfrowanie
l Zarządzanie informacjami prywatnymi
Informacjeosposobiekorzystaniazoprogramowaniairóżnych funkcji zabezpieczających można znaleźćw Instrukcji uruchomienia oprogramowania:
Kliknij opcje Start® All Programs (Programy)® Wave Systems Corp® Getting Started Guide (Instrukcja uruchomienia).
Oprogramowanie do śledzenia komputera
Oprogramowanie do śledzenia komputera może umożliwićzlokalizowanie komputera, jeśli zostałon zgubiony lub skradziony. To oprogramowanie jest
opcjonalne i można je kupićpodczaszamawianiakomputerafirmyDell™lubmożna skontaktowaćsięz przedstawiciele działu sprzedaży firmy Dell w celu
uzyskania informacji o tej funkcji bezpieczeństwa.
Informacjeokartachinteligentnychiczytnikachodciskówpalców
Karty inteligentne to przenośne urządzenia w kształcie karty kredytowej z wewnętrznymi układami scalonymi. Wierzchnia strona karty inteligentnej zawiera
zwykle wbudowany procesor umieszczony pod złotym panelem kontaktowym. Połączenie małychrozmiarówzukładami scalonymi czyni z kart inteligentnych
wartościowe narzędzie zabezpieczeń, przechowywaniadanychczyspecjalnychprogramów.Korzystaniezkartinteligentnychmoże wpłynąćna poprawę
bezpieczeństwa komputera, łączącprzedmiot,którymaużytkownik (karta inteligentna), z informacją, którątylko dany użytkownik powinien znać(kod PIN) w
celu zapewnienia bezpieczniejszego uwierzytelnienia użytkownika niżza pomocąsamego tylko hasła.
Czytnikodciskówpalcówjesttourządzenie używane do zapewnienia bezpieczeństwakomputerafirmyDell™.Czytnikjesttoczujnikkodówkreskowych
znajdujący sięw urządzeniu peryferyjnym komputera. Po przesunięciu palca nad czytnikiem używa on unikatowego odcisku palca do zweryfikowania
tożsamości użytkownika.
Ochrona hasłem
System Password (Hasło dostępu do systemu)
Ustawienia opcji
Nie można zmienićani wprowadzićnowego hasła systemowego, jeżeli wyświetlanajestjednazdwóchponiższych opcji:
l Set (Ustawione) - Hasło systemowe zostało przypisane.
l Disabled (Wyłączone) - Hasło systemowe wyłączono przez ustawienie zworek na płycie systemowej.
Hasło systemowe można ustawićtylko wtedy, gdy wyświetlana jest poniższa opcja:
l Not Set (Nieustawione) - Hasło dostępu do systemu nie zostało przypisane, a zworka na płycie systemowej znajduje sięw położeniu aktywacji
(ustawienie domyślne).
Wprowadzanie hasła dostępu do systemu
UWAGA: Oprogramowanie do śledzenia komputera może nie byćdostępne w pewnych krajach.
UWAGA: Jeśli użytkownik ma oprogramowanie do śledzenia komputera i komputer zostanie zgubiony lub skradziony, należy skontaktowaćsięz firmą
udostępniającąusługęśledzenia w celu zgłoszenia braku komputera.
UWAGA: Funkcjakartyinteligentnejlubczytnikodciskówpalcówmoże nie byćdostępny dla danego komputera.
OSTRZEŻENIE: Pomimo że hasła gwarantująbezpieczeństwo danych, nie zabezpieczająjednak przed skutkami niewłaściwej obsługi. Jeżeli dane
wymagająwiększego poziomu bezpieczeństwa, użytkownik jest odpowiedzialny za uzyskanie i stosowanie dodatkowych form ochrony, przykładowo
programówdoszyfrowaniadanych.
OSTRZEŻENIE: Jeśli pozostawisz komputer włączony i niezabezpieczony hasłem dostępu lub jeśli nie zastosujesz blokady uniemożliwiającej wyłączenie
ochrony hasłem przez zmianęustawienia zworki, każdy może uzyskaćdostęp do danych przechowywanych na dysku twardym.
Aby wyjśćz pola bez przypisywania hasła systemowego, należy nacisnąćklawisz lub kombinacjęklawiszy <Shift>, aby przejśćdo następnego pola, lub
nacisnąćklawisz <Esc> w dowolnym momencie przed zakończeniem punktu 5.
1. Uruchom program konfiguracji systemu (patrz Uruchamianie programu konfiguracji systemu) i sprawdź, czy opcja Password Status (Stan hasła) jest
ustawiona na Unlocked (Odblokowane).
2. Zaznacz opcjęSystem Password (Hasło systemowe) i naciśnij klawisz strzałki w lewo lub w prawo.
Nagłówekopcjizmienisięna Enter Password (Wpisz hasło), po czym pojawi siępuste 32-znakowe pole w nawiasie kwadratowym.
3. Wpisz nowe hasło dostępu do systemu.
Możesz wpisaćdo32znaków.Abyusunąćznak podczas wprowadzania hasła, naciśnij klawisz <Backspace> lub lewy klawisz strzałki. W haśle nie
rozróżnia sięwielkości liter.
Niektórekombinacjeklawiszyniesądozwolone. Jeżeli zostanie wprowadzona jedna z takich kombinacji, głośnikwygenerujekrótkisygnałdźwiękowy.
Znakiwpisywanezklawiatury(równieżznak spacji) sąwidoczne na ekranie w formie symboli.
4. Naciśnij klawisze <Enter>.
Jeżeli hasło dostępu do systemu liczy mniej niż32 znaki, całe pole jest uzupełniane symbolami. Następnie nagłówekopcjizmieniasięna Verify
Password (Potwierdźhasło) i pojawia siękolejnepustepoleorozmiarze32znakówwnawiasachkwadratowych.
5. Aby potwierdzićhasło, wprowadźjepowtórnieinaciśnij klawisz <Enter>.
Ustawienie hasła zmienia sięna Set (Ustawione).
6. Następnie zamknij program konfiguracji systemu.
Ochrona hasłem zostanie włączona po ponownym uruchomieniu komputera.
Wpisywanie hasła systemowego
Po uruchomieniu lub ponownym uruchomieniu komputera na ekranie wyświetlony zostanie jeden z następującychmonitów.
Jeżeli opcja Password Status (Stan hasła) jest ustawiona na Locked (Zablokowane):
Wpisz hasło i naciśnij <Enter>.
Jeżeli przypisano hasło administratora, komputer akceptuje to hasło jako zastępcze hasło systemowe.
Jeżeli użytkownik wpisze nieprawidłowe lub niepełne hasło systemowe, na ekranie zostanie wyświetlony poniższy komunikat:
** Incorrect pasword. **
Jeżeli użytkownik ponownie wpisze nieprawidłowe lub niepełne hasło systemowe, na ekranie zostanie wyświetlony ten sam komunikat. Przy trzeciej i
kolejnychpróbachwprowadzenianieprawidłowego lub niepełnego hasła systemowego wyświetlony zostanie następujący komunikat:
** Incorrect pasword. **
Number of unsuccessful password attempts: 3
System halted! Must power down.
(** Nieprawidłowe hasło. **
Liczbanieudanychpróbwprowadzeniahasła: 3
System zatrzymany! Należy wyłączyćzasilanie.)
Nawet po wyłączeniu i włączeniu komputera po każdym wpisaniu nieprawidłowego lub niepełnego hasła systemowego wyświetlony zostanie powyższy
komunikat.
Usuwanie lub zmiana istniejącego hasła dostępu do systemu
1. Przejdźdo programu konfiguracji systemu (patrz Uruchamianie programu konfiguracji systemu).
2. Zaznacz opcjęSystem Password (Hasło systemowe), a następnie naciśnij klawisz <Enter>.
3. Po wyświetleniu monitu wpisz hasło systemowe.
4. Dwukrotnie naciśnij klawisz <Enter>, aby usunąćistniejące hasło systemowe. Ustawienie zostanie zmienione na Not Set (Nieustawione).
Jeżeli wyświetlane jest ustawienie Not Set (Nieustawione), hasło systemowe zostało usunięte. Jeśli Not Set (Nieustawione) nie jest wyświetlane,
naciśnij <Alt><b>, aby ponownie uruchomićkomputer, a następniepowtórzkroki3i4.
UWAGA: Aby zapewnićlepsząochronękomputera przed nieupoważnionymi zmianami, można wykorzystaćopcjęPassword Status (Stan hasła) w
powiązaniu z hasłem systemowym i hasłem administratora.
5. Aby wprowadzićnowe hasło, wykonaj proceduręz części Wprowadzanie hasła dostępu do systemu.
6. Zamknij program konfiguracji systemu.
Hasło administratora
Ustawienia opcji
Nie można zmienićani wprowadzićnowego hasła administratora, jeżeli wyświetlanajestjednazdwóchponiższych opcji:
l Set (Ustawione) - Hasło administratora zostało przypisane.
l Disabled (Wyłączone) - Hasło administratora wyłączono przez ustawienie zworek na płycie systemowej.
Hasło administratora można ustawićtylko wtedy, gdy wyświetlana jest poniższa opcja:
l Not Set (Nieustawione) - Hasło dostępu do systemu nie zostało przypisane, a zworka na płycie systemowej znajduje sięw położeniu aktywacji
(ustawienie domyślne).
Przypisywanie hasła administratora
Hasło administratora może byćtakie samo jak hasło systemowe.
1. Uruchom program konfiguracji systemu (patrz Uruchamianie programu konfiguracji systemu) i sprawdź, czy opcja Admin Password (Hasło
administratora) jest ustawiona na Not Set (Nieustawione).
2. Zaznacz opcjęAdmin Password (Hasło administratora) i naciśnij klawisz strzałki w lewo lub w prawo.
Zostanie wyświetlony monit o wpisanie i potwierdzenie hasła. Na znaki niedozwolone komputer reaguje sygnałem dźwiękowym.
3. Wpisz, a następnie potwierdźhasło.
Po potwierdzeniu hasła ustawienie opcji Admin Password (Hasło administratora) zmieni sięna Set (Ustawione). Przy następnym uruchomieniu
programu konfiguracji systemu zostanie wyświetlony monit o podanie hasła administratora.
4. Następnie zamknij program konfiguracji systemu.
Zmiana hasła administratora zaczyna obowiązywaćod razu (nie jest wymagane ponowne uruchomienie komputera).
Działanie komputera z włączonym hasłem administratora
Po uruchomieniu programu konfiguracji systemu zaznaczona jest opcja Admin Password (Hasło administratora) i wyświetlany jest monit o wpisanie hasła.
Jeżeli użytkownik nie wpisze prawidłowego hasła, możliwe będzie przeglądanie, ale nie modyfikacja opcji konfiguracji systemu.
Usuwanie lub zmiana bieżącego hasła administratora
Aby zmienićhasło administratora, należy je znać.
1. Przejdźdo programu konfiguracji systemu (patrz Uruchamianie programu konfiguracji systemu).
2. Po monicie wpisz hasło administratora.
3. Zaznacz opcjęAdmin Password (Hasło administratora) i za pomocąklawisza strzałki w lewo lub w prawo usuńistniejące hasło administratora.
Ustawienie zostanie zmienione na Not Set (Nieustawione).
Aby przypisaćnowe hasło administratora, należy wykonaćczynności opisane w części Przypisywanie hasła administratora.
4. Następnie zamknij program konfiguracji systemu.
UWAGA: Jeżeli te dwa hasła sążne, hasła administratora można używaćjako zastępczego hasła systemowego. Natomiast hasła systemowego nie
można używaćzamiast hasła administratora.
UWAGA: Aby zapewnićochronęhasła systemowego przed nieupoważnionymi zmianami, można wykorzystaćopcjęPassword Status (Stan hasła) w
połączeniu z opcjąAdmin Password (Hasło administratora).
Wyłączanie zapomnianego hasła i ustawianie nowego hasła
Aby ponownie ustawićhasło systemowe i/lub administratora, patrz Usuwanie zapomnianych haseł.
Program konfiguracji systemu
Przegląd
Z programu konfiguracji systemu można korzystać:
l Aby zmienićinformacje na temat konfiguracji systemu po dodaniu, zmianie lub usunięciu dowolnego sprzętu.
l W celu ustawienia lub zmiany opcji określanych przez użytkownika, np. hasła systemowego.
l Do uzyskiwania informacji na temat aktualnej ilości pamięci lub ustawiania typu zainstalowanego dysku twardego.
Przed korzystaniem z programu konfiguracji systemu zaleca sięzapisaćinformacje wyświetlane na ekranie tego programu, aby można je było wykorzystaćw
przyszłości.
Uruchamianie programu konfiguracji systemu
1. Włącz (lub uruchom ponownie) komputer.
2. Po wyświetleniulogoDELL™,naciśnij natychmiast klawisz <F2>.
Jeżeli będziesz czekaćzbyt długo i wyświetlone zostanie logo systemu operacyjnego, poczekaj, ażpojawi siępulpit systemu Microsoft®Windows®.
Następnie zamknij komputer (patrz Wyłączanie komputera)ispróbujponownie.
Ekrany konfiguracji systemu
Na ekranie programu konfiguracji systemu wyświetlane sąaktualne lub modyfikowalne informacje na temat konfiguracji komputera. Informacje na ekranie są
zorganizowane w trzech obszarach: lista opcji, pole aktywnych opcji oraz funkcje klawiszy.
Opcje konfiguracji systemu
Options List (Lista opcji) - To pole pojawia siępo lewej stronie okna programu konfiguracji
systemu. Jest to pole przewijane z listąopcji,któreokreślająkonfiguracjękomputera, w tym
zainstalowany sprzęt, ustawienia oszczędzania energii i funkcje bezpieczeństwa.
Pole to można przewijaćprzy pomocy klawiszy strzałekdogóryidodołu. Jeśli opcja jest
zaznaczona, Option Field (Pole opcji) wyświetla więcej informacji na temat tej opcji oraz jej
bieżące i dostępne ustawienia.
Option Field (Pole opcji) - To pole zawiera informacje na temat
każdej opcji. W tym polu można przeglądaći zmieniaćbieżące
ustawienia.
Aby zaznaczyćdanąopcję, naciśnij prawy lub lewy klawisz
strzałki. Naciśnij klawisz <Enter>, aby aktywowaćwybraną
opcję.
Key Functions (Funkcje klawiszy) - To pole pojawia siępod
polem Option Field (Pole opcji) i zawiera opisy klawiszy oraz
ich funkcji w aktywnym polu programu konfiguracji systemu.
UWAGA: W zależności od komputera oraz zainstalowanych urządzeń, wymienione w tej części pozycje mogą, ale nie muszą, pojawiaćsięna ekranie.
System
System Info (Informacje
o systemie)
Wyświetla nazwękomputera, wersjęBIOS, znacznik serwisowy, kod usług ekspresowych (o ile ma zastosowanie) i znacznik
zasobu. Żadnegoztychpólniemożna zmodyfikować.
Processor Info
(Informacje o
procesorze)
Określa typ procesora, szybkośćszyny, szybkośćzegara i wielkośćpamięci podręcznej L2. Określa, czy procesor jest wyposażony
w technologięHyperThreading lub kilka rdzeni oraz czy obsługuje technologię64-bitową. Żadnegoztychpólniemożna
zmodyfikować.
Memory Info (Informacje
o pamięci)
Wyświetla typ, wielkość, szybkość, tryb dostępu(podwójnylubpojedynczy)iinformacjeokażdym gnieździe zainstalowanej
pamięci. Dla każdegogniazda,wktórymjestpamięć, zostanie wyświetlony jej rozmiar, klasa, typ i organizacja. Puste gniazda
zostanąoznaczone jako Empty”(Puste). Żadne z wyświetlonychpólniepodlegamodyfikacji.
PCI Info (Informacje o
kartach PCI)
Określa wszystkie zainstalowane karty PCI lub PCI Express. Żadnegoztychpólniemożna zmodyfikować.
Date/Time
(Data/Godzina)
Wyświetla bieżące ustawienia daty i czasu.
Boot Sequence
(Sekwencja
rozruchowa)
Komputerspróbujeprzeprowadzićrozruch zgodnie z sekwencjąurządzeńokreślonąna tej liście. Opcja umożliwiająca
kontrolę/zmianękolejności rozruchu (patrz Sekwencja rozruchowa).
Drives (Napędy)
Diskette Drive (Napęd dyskietek)
(Internal default (Wewnętrzny, domyślny))
Opcja ta włącza lub wyłącza napęd dyskietek. Dostępne ustawienia to Off (Wyłączony), Internal
(Wewnętrzny), USB oraz Read Only (Tylko do odczytu).
UWAGA: Jeśli została wybrana opcja USB, należy sięupewnić, że opcja konfiguracji kontrolera USB w
obszarze Onboard Devices (Wbudowane urządzenia) jest ustawiona na On (Włączone).
SATA 0 through SATA n
(SATA 0 do SATA n)
Określa, włącza i wyłącza napędy podłączone do złączy SATA na płycie systemowej i podaje
pojemnościtwardychdysków.
UWAGA: Te opcje występująjako SATA 0 do SATA 3 dla komputera w obudowie typu miniwieża,
SATA 0 do SATA 2 dla komputera biurkowego, SATA 0 i SATA 1 dla komputerówwobudowietypu
SFF i USFF.
External SATA (Zewnętrzne SATA)
Określa, włącza i wyłącza napędy podłączone do złączy eSATA na płycie systemowej i podaje
pojemnościtwardychdysków.
UWAGA: Opcja niedostępnawprzypadkukomputerówwobudowietypuUSFF.
SATA Operation (Tryb działania SATA)
(RAID Autodetect/AHCI to opcja domyślna dla
komputerówbiurkowychiwobudowietypu
miniwieża)
(AHCI to opcja domyślnadlakomputeróww
obudowie typu SFF i USFF)
Opcjedlakomputerówbiurkowychiwobudowietypuminiwieża:
l RAID Autodetect/AHCI (RAID przy oznaczonych dyskach, reszta AHCI)
l RAID Autodetect/AHCI (RAID przy oznaczonych dyskach, reszta ATA)
l RAID On (Dyski SATA skonfigurowane jako RAID przy każdym rozruchu)
UWAGA: Wtrybieautomatycznegowykrywania,komputerskonfigurujetedyskijakoRAID,któremają
sygnaturęRAID. W przeciwnym razie, dyski zostanąskonfigurowane jako AHCI lub ATA.
OpcjedlakomputerówwobudowietypuSFFlubUSFF:
l AHCI
l ATA
SMART Reporting (Raportowanie SMART)
(domyślnie Off (Wyłączone))
Ustawienie to określa, czy przy rozruchu komputera zgłaszane sąbłędy wbudowanego napędu.
Onboard Devices (Wbudowane urządzenia)
Integrated NIC (Wbudowana
karta sieciowa)
(domyślnie On (Włączona))
Włącza lub wyłącza wbudowany kontroler NIC. Dostępne ustawienia to On (Włączony), Off (Wyłączony) lub On w/ PXE
(Włączony z PXE). Gdy aktywne jest ustawienie On w/ PXE (Włączony z PXE) i jeśli procedura uruchamiająca nie jest
dostępnanaserwerzesieciowym,komputerspróbujewykonaćrozruch z następnego urządzenia na liście sekwencji
ładowania.
Integrated Audio
(Zintegrowany dźwięk)
Włącza lub wyłącza wbudowany kontroler audio.
(domyślnie On (Włączona))
USB Controller (Kontroler USB)
(domyślnie On (Włączona))
Włącza lub wyłącza wewnętrzny kontroler USB. Opcja No Boot (Bez uruchamiania) włącza kontroler, ale wyłącza możliwość
uruchomienia z urządzenia USB.
UWAGA: Systemy operacyjne obsługujące USB rozpoznająnapędy dyskietek USB bez względu na ustawienie No Boot
(Bez uruchamiania).
Rear Quad/Triad USB (Tylne
poczwórne/potrójneportyUSB)
(domyślnie On (Włączona))
Włącza lub wyłączagórneportyUSBztyłu komputera.
Rear Dual USB(Tylnepodwójne
porty USB)
(domyślnie On (Włączona))
Włącza lub wyłącza dolne porty USB z tyłu komputera.
Front USB (Przednie porty USB)
(domyślnie On (Włączona))
Włącza lub wyłącza przednie porty USB.
PCI Slots (Gniazda PCI)
(domyślnie On (Włączona))
Włącza lub wyłącza wszystkie gniazda PCI i PCI Express.
LPT Port Mode (Tryb portu LPT)
(domyślnie PS/2)
Określa tryb pracy wewnętrznegoporturównoległego. Off (Wyłączony) wyłącza port. Tryb AT konfiguruje port tak, aby był
zgodny z AT. Tryb PS/2 konfiguruje port tak, aby byłzgodny z PS/2. Tryb EPP konfiguruje port dla dwukierunkowego
protokołu EPP. Tryb ECP konfiguruje port dla dwukierunkowego protokołu ECP.
UWAGA: W przypadku ustawienia LPT Port Mode (Tryb portu LPT) na ECP w menu opcji zostanie wyświetlona opcja LPT
Port DMA (KanałDMA portu LPT).
LPT Port Address (Adres portu
LPT)
Określa adres używanyprzezwbudowanyportrównoległy.
Serial Port #1 (Port
szeregowy #1)
(domyślnie Auto)
Określasposóbpracyportuszeregowego.
Auto (ustawienie domyślne) - automatycznie konfiguruje złącze dla odpowiedniego przypisania (COM1 lub COM3).
Serial Port #2 (Port
szeregowy #2)
(domyślnie Auto)
Określasposóbpracyportuszeregowego.
UWAGA: Dostępne tylko przy zamontowanej karcie portu szeregowego PS/2.
Auto (ustawienie domyślne) - automatycznie konfiguruje złącze dla odpowiedniego przypisania (COM2 lub COM4).
Video (Wideo)
Primary Video (Grafika
podstawowa)
(domyślnie Auto)
To ustawienie określa,którykontrolerwideojestpierwotny:Auto lub Onboard/Card (Wbudowany/karta). W przypadku
wybrania opcji Auto zostanie użyty dodatkowy kontroler wideo.
UWAGA: Karta graficzna PCI Express zastąpi zintegrowany kontroler wideo.
Performance (Wydajność)
HyperThreading
(domyślnie On (Włączona))
Opcja HyperThreading jest wyświetlona, jeśli procesor obsługuje tęfunkcję.
Określa, czy fizyczny procesor występuje jako jeden, czy dwa procesory logiczne. Wydajnośćniektórychaplikacji
poprawia siępododaniuprocesorówlogicznych.On (Włączona) włącza technologięHyperThreading.
Multiple CPU Core (Rdzeń
wieloprocesorowy)
(domyślnie On (Włączona))
Określa, czy procesor ma włączony jeden, czy dwa rdzenie. On (Włączony) włącza drugi rdzeń.
Virtualization (Wirtualizacja)
(domyślnie Off (Wyłączone))
Określa, czy monitor maszyny wirtualnej (VMM) może korzystaćz dodatkowych możliwości sprzętowych
udostępnianych przez technologięIntel Virtualization.
VT for Direct I/O
Określa, czy monitor maszyny wirtualnej (VMM) może korzystaćz dodatkowych możliwości sprzętowych
udostępnianych przez technologięIntel Virtualization for Direct IO. Domyślnie opcja ta jest ustawiona na Off
(Wyłączone).
Trusted Execution
Określa, czy zaufany monitor maszyny wirtualnej (VMMM) może korzystaćz dodatkowych możliwości sprzętowych
udostępnianych przez technologięIntel Trusted Execution Technology. Domyślnie opcja ta jest ustawiona na Off
(Wyłączone).
Virtual Appliance
Określa, czy funkcja Virtual Appliance może korzystaćz dodatkowych możliwości sprzętowych udostępnianych przez
technologięIntel Embedded Information. Domyślnie opcja ta jest ustawiona na Off (Wyłączone).
VA Config Lock
Określenie, czy konfiguracja ACPI funkcji Virtual Appliance jest zablokowana, czy odblokowana. Opcja nie ma
znaczenia, jeśli funkcja Virtual Appliance jest wyłączona. Domyślna wartośćto Unlocked (Odblokowana).
SpeedStep
(domyślnie Off (Wyłączone))
Włącza technologięIntel®SpeedStep®dla wszystkich obsługiwanychprocesorówwkomputerze.Toustawienie
zmienia zużycie energii i częstotliwośćprocesora.
UWAGA: Ta opcja może nie byćdostępna dla danego komputera.
Limit CPUID Value (Ogranicz wartość
CPUID)
(domyślnie Off (Wyłączone))
Ogranicza maksymalnąwartośćobsługiwanąprzez standardowąfunkcjęCPUIDprocesora.Niektóresystemy
operacyjne nie kończąinstalacji, gdy maksymalna wartośćobsługiwanej funkcji CPUID jest większa niż3.
HDD Acoustic Mode (Tryb akustyczny
napędu dysku twardego)
(domyślnie Bypass(Pomiń))
l Quiet (Cichy) - Dysk twardy działawnajcichszysposób.
l Performance (Wydajność) - Dysk twardy działa w trybie największej szybkości.
l Bypass (Pomiń) - Komputer nie testuje i nie zmienia bieżących ustawieńakustyki.
l Suggested (Sugerowany) - Dysk twardy pracuje z głośnościąsugerowanąprzez producenta dysku.
UWAGA: Przełączenie do trybu Performance (Wydajność) może spowodować, że dysk będzie pracowałgłośniej,
natomiast nie będzie to miało wpływu na jego wydajność. Zmiana ustawieńakustycznych nie zmienia obrazu dysku
twardego.
Security (Bezpieczeństwo)
Unlock Setup (Odblokuj
konfigurację)
W przypadku używania hasła administratora umożliwia użytkownikowi dostęp do modyfikacji ustawieńprogramu konfiguracji
systemu. Aby odblokowaćprogram konfiguracji systemu, wprowadźhasło administratora po monicie. Jeśli nie zostanie tutaj
wprowadzone poprawne hasło, użytkownik może przeglądać, ale nie modyfikowaćpola programu konfiguracji systemu.
Admin Password (Hasło
administratora)
(domyślnie Not Set
(Nieustawione))
Wyświetla bieżący stan funkcji bezpieczeństwa hasła programu konfiguracji systemu i umożliwia przypisanie i weryfikację
nowego hasła administratora.
System Password (Hasło
systemowe)
(domyślnie Not Set
(Nieustawione))
Wyświetla bieżący stan funkcji bezpieczeństwa hasła systemu i umożliwia przypisane i weryfikacjęnowego hasła systemowego.
SATA 0-n Password (Hasło
napędu 0-n)
(domyślnie Not Set
(Nieustawione))
Wyświetla bieżący stan funkcji zabezpieczenia dysku twardego hasłem oraz umożliwia przypisanie i weryfikacjęnowego hasła
dysku.
Password Changes (Zmiany
hasła)
(domyślnie Unlocked
(Odblokowane))
Określa interakcjęmiędzy hasłem systemowym i hasłem administratora. Locked (Zablokowane) uniemożliwia użytkownikowi
bez poprawnego hasła administratora modyfikowanie hasła systemowego. Unlocked (Odblokowane) umożliwia użytkownikowi
z poprawnym hasłem systemowym modyfikowanie hasła systemowego.
Chassis Intrusion
(Naruszenie obudowy)
(domyślnie On-Silent
(Włączone - bez reakcji))
Jeśli ta opcja jest aktywna i przełącznik zostałzainstalowany, informuje ona użytkownika podczas kolejnego rozruchu
komputera, że pokrywa została otwarta. Ustawienia to On (Włączone), On-Silent (Włączone - bez reakcji) (ustawienie
domyślne) i Off (Wyłączone).
Intrusion Detected
(Wykryto naruszenie)
Potwierdza i kasuje alarm naruszenia obudowy.
TPM Security
(Zabezpieczenie TPM)
(domyślnie Off
(Wyłączone))
Włącza lub wyłącza urządzenie zabezpieczające TPM.
TPM Activation
(Uaktywnienie TPM)
(domyślnie Deactivate
(Niekatywne))
Uaktywnia lub dezaktywuje urządzenie zabezpieczające TPM. Opcja Clear (Wyczyść) usuwa wszystkie dane zapisane przez
użytkownika,którezostały wcześniej uaktywnione i korzystały z TPM.
UWAGA: Aby uaktywnićmodułTPM, opcja TPM Security (Zabezpieczenia TPM) musi zostaćustawiona na On (Włączone).
Execute Disable
(Wyłączenie wykonania)
(domyślnie On
(Włączona))
Włącza lub wyłącza technologięochrony pamięci Execute Disable.
Computrace
Włącza lub wyłącza interfejs BIOS opcjonalnej usługi Computrace firmy Absolute Software. Tęopcjonalnąusługęmonitorowania
(domyślnie Deactivate
(Nieaktywne))
należy nabyćoddzielnie.
Activate (Uaktywnij) trwale włącza interfejs BIOS-Computrace. Disable (Wyłącz) trwale wyłącza interfejs BIOS-Computrace.
Deactivate (Nieaktywne) czasowo wyłącza interfejs BIOS-Computrace.
UWAGA: Uaktywniając usługę, użytkownik zgadza sięna przesyłanie danych z komputera na serwer firmy Computrace.
Power Management (Zarządzanie energią)
AC Recovery
(Przywróceniezasilania)
<>(domyślnie Off
(Wyłączone))
Określasposóbreakcjikomputera,gdyzasilanieprądem przemiennym zostanie ponownie włączone po awarii zasilania. Off
(Wyłączone) nakazuje komputerowi pozostanie w stanie wyłączonym po ponownym włączeniu zasilania. Aby włączyćkomputer,
należy nacisnąćprzycisk zasilania na panelu przednim. On (Włączone) nakazuje komputerowi włączenie siępo ponownym
włączeniu zasilania. Last(Ostatni)nakazujekomputerowipowrótdoostatniegostanuzasilaniasprzedwyłączenia.
Auto Power On
(Automatyczne
włączanie)
(domyślnie Off
(Wyłączone))
Ustawia automatyczne włączenie komputera. Off (Wyłączone) wyłącza tęfunkcję. Everyday (Codziennie) włącza komputer
codziennie o tej samej porze ustawionej w opcji Auto Power Time (Godzina automatycznego włączenia). Weekdays (Dni robocze)
włącza komputer codziennie od poniedziałku do piątku o tej samej porze ustawionej w opcji Auto Power Time (Godzina
automatycznego włączenia).
UWAGA: Ta funkcja ta nie działa, jeżeli komputer zostałwyłączony za pomocąprzełącznika listwy zasilającej lub filtra
przeciwprzepięciowego.
Auto Power Time (Czas
automatycznego
włączania)
Ustawia godzinę, kiedy komputer będzie sięwłączaćautomatycznie.
Godzina jest przechowywana w formacie 12-godzinnym (godzina:minuty). Czas uruchomienia można zmienić, naciskając klawisze
strzałek w prawo lub w lewo w celu zwiększenia lub zmniejszenia wartości w polu daty i godziny.
Low Power Mode (Tryb
niskiego poboru energii)
(domyślnie Off
(Wyłączone))
Kiedy wybrany jest tryb niskiego poboru energii Low Power Mode, zdalne wybudzenie komputera ze stanu Hibernate
(Hibernacja) lub Off (Wyłączony) nie będzie dostępne z wbudowanego kontrolera sieciowego.
Remote Wake-Up (Zdalne
wybudzanie komputera)
(domyślnie Off
(Wyłączone))
Ta opcja umożliwia włączenie komputera, kiedy modem obsługujący kontroler NIC lub funkcjęzdalnego wybudzenia otrzyma
sygnałwybudzenia.
On (Włączone) jest ustawieniem domyślnym. On w/Boot to NIC (Włączone / Rozruch do NIC) umożliwia komputerowi podjęcie
próbyrozruchuzsieciprzedwykorzystaniemsekwencjirozruchowej.
UWAGA: Zwykle komputer można zdalnie włączyćz trybu zawieszenia, hibernacji lub przy jego całkowitym wyłączeniu. Kiedy
włączona jest funkcja Low Power Mode(Niskipobórenergii)(wmenuPower management (Zarządzanie energią), komputer
można włączyćzdalnie z trybu Suspend (Zawieszenie).
Suspend Mode (Tryb
zawieszenia)
(domyślnie S3)
Ustawia tryb zawieszenia komputera. Opcje do wyboru to: S1 - stan uśpienia,wktórymkomputerdziała w trybie niskiego poboru
energii oraz S3 - stanzawieszenia,wktórymzasilaniejestzmniejszonelubwyłączonedlawieluelementów,leczpamięć
systemowajestaktywna.
Maintenance (Konserwacja)
Service Tag (Znacznik
usługi)
Wyświetla znacznik usługi komputera.
SERR Message
(Komunikat SERR)
(domyślnie On
(Włączona))
NiektórekartygraficznewymagająwyłączeniamechanizmukomunikatówSERR.
Load Defaults (Załaduj
wartości domyślne)
Przywraca fabryczne ustawienia opcji programu konfiguracji systemu.
Event Log (Dziennik
zdarzeń)
Umożliwia przeglądanie rejestru zdarzeń. Wpisy sąoznaczone jako R dla odczytanego i U dla nieodczytanego. Opcja Mark All
Entries Read (Oznacz wszystkie wpisy jako odczytane) ustawia oznaczenie Rzlewejstronywszystkichwpisów.OpcjaClear Log
(Wyczyśćdziennik) czyści dziennik zdarzeń.
POST Behavior (Zachowanie POST)
Fastboot (Szybki rozruch)
W przypadku włączeniatejfunkcjizostanieskróconyczasuruchomieniakomputeradzięki pominięciupewnychetapów
sprawdzania zgodności. Off (Wyłączone) nie pomija żadnychetapówpodczasuruchamianiakomputera.On (Włączone)
Sekwencja rozruchowa
Funkcja ta umożliwia zmianęsekwencji rozruchowej dla urządzeń.
Ustawienia opcji
l USB Device (Urządzenie USB) - komputerspróbujeprzeprowadzićrozruch z urządzenia USB. Jeżeli nie jest zainstalowany system operacyjny,
wyświetlany jest komunikat o błędzie.
l Onboard or USB Floppy Drive (Napęd dyskietek - wbudowany lub USB) - komputerspróbujeprzeprowadzićrozruch z napędu dyskietek. Jeśli
dyskietka w napędzie nie jest dyskietkąrozruchowąlub jeśli w napędzie nie ma dyskietki, komputer wyświetli komunikat o błędzie.
l Onboard SATA Hard Drive (Wbudowany twardy dysk SATA) - podjętazostaniepróbarozruchukomputerazpodstawowegodyskutwardego.Jeżeli na
dysku nie jest zainstalowany system operacyjny, wyświetlany jest komunikat o błędzie.
l Onboard or USB CD-ROM Drive (Napęd CD-ROM - wbudowany lub USB) - komputerspróbujeprzeprowadzićrozruch z napędu CD-ROM. Jeśli w
napędzie nie ma dysku CD lub jeśli na dysku CD nie ma systemu operacyjnego, komputer wyświetli komunikat o błędzie.
l Onboard Network Controller (Wbudowany kontroler sieci) - komputerspróbujeprzeprowadzićrozruch z kontrolera sieci. Jeżeli nie jest zainstalowany
system operacyjny, wyświetlany jest komunikat o błędzie.
Zmienianie sekwencji rozruchowej dla bieżącego rozruchu
Z funkcji tej można skorzystaćna przykład w celu polecenia komputerowi, aby wykonałrozruch z napędu CD, co umożliwi uruchomienie programu Dell
Diagnostics znajdującego sięna nośniku Drivers and Utilities, gdy użytkownik chce, aby po zakończeniutestówkomputerwykonałrozruch z dysku twardego.
Zfunkcjitejmożna także korzystaćprzy ponownym uruchomieniu komputera przy pomocy urządzenia USB, np. napędu dyskietek, klucza pamięci lub napędu
CD.
1. Przy rozruchu z urządzenia USB należy je podłączyćdo złącza USB.
2. Włącz (lub uruchom ponownie) komputer.
3. Kiedywprawymgórnymroguekranuzostaniewyświetlony komunikat F2 = Setup, F12 = Boot Menu (F2 = Konfiguracja, F12 = Menu rozruchu), naciśnij
klawisz <F12>.
Jeśli nie zdążysz nacisnąćklawisza zanim zostanie wyświetlone logo systemu operacyjnego, musisz poczekaćdo wyświetlenia pulpitu Microsoft
Windows. Następnie zamknij komputer (patrz Wyłączanie komputera)ispróbujponownie.
Zostanie wyświetlone menu Boot Device Menu (Menu urządzeńrozruchowych) zawierające wszystkie dostępne urządzenia rozruchowe. Obok każdego
urządzenia znajduje sięnumer.
4. Na dole menu wprowadźnumer urządzenia,któremabyćużyte tylko podczas bieżącego rozruchu.
Przykładowo, przy rozruchu z klucza pamięci USB zaznacz USB Device (Urządzenie USB) i naciśnij klawisz <Enter>.
Zmiana sekwencji rozruchowej dla przyszłych procedur rozruchu
1. Przejdźdo programu konfiguracji systemu (patrz Uruchamianie programu konfiguracji systemu).
(domyślnie On (Włączona))
przyspiesza uruchomienie komputera.
Numlock Key (Klawisz
Numlock)
(domyślnie On (Włączona))
Określa funkcje klawiszy numerycznych z prawej strony klawiatury. Off (Wyłączony) ustawia działanie klawiszy klawiatury jako
strzałek. On (Włączony) ustawia działanie klawiszy klawiatury jako cyfr.
POST Hotkeys (Klawisze
programowalne POST)
(domyślnie Setup & Boot
Menu (Konfiguracja i menu
uruchamiania))
Określa, czy na ekranie wstępnym wyświetlany jest komunikat informujący, jaka sekwencja klawiszy jest wymagana do
uruchomienia programu konfiguracji systemu lub programu Quickboot. Opcja Setup & Boot Menu (Konfiguracja i menu
uruchamiania) powoduje wyświetlenieobukomunikatów(F2=SetupiF12=BootMenu).Setup wyświetla tylko (F2=Setup).
Boot Menu wyświetla jedynie komunikat Quickboot (F12=Boot Menu). None nie wyświetla komunikatu.
KlawiszskrótuMEBx
Określa, czy na ekranie wstępnym wyświetlany jest komunikat informujący, jaka sekwencja klawiszy jest wymagana do
uruchomienia programu konfiguracji MEBx. Domyślnym ustawieniem jest On (Włączony).
Keyboard Errors (Błędy
klawiatury)
(domyślnie Report
(Zgłaszaj))
W przypadku ustawienia wartości Report (Zgłaszaj) (Włączone) i wykrycia błędu w czasie testu POST, BIOS wyświetli
komunikat o błędzie i poprosi o naciśnięcie klawisza <F1> w celu kontynuacji lub naciśnięcie klawisza <F2> w celu przejścia do
konfiguracji systemu.
W przypadku ustawienia wartości Do Not Report (Nie zgłaszaj) (Wyłączone), jeżeli w trakcie testu POST zostanie wykryty
błąd, BIOS wyświetli komunikat o błędzie i będzie kontynuowałrozruch komputera.
UWAGA: Przy rozruchu z napędu dyskietek USB, należy najpierw ustawićnapęd dyskietek na USB w programie konfiguracji systemu (patrz Program
konfiguracji systemu).
UWAGA: Aby dokonaćrozruchu z urządzenia typu USB, musi ono byćurządzeniem rozruchowym. Aby upewnićsię, że dane urządzenie jest
urządzeniem rozruchowym, należy zapoznaćsięz jego dokumentacją.
2. Za pomocąklawiszy strzałek zaznacz opcjęmenu Boot Sequence (Sekwencja rozruchowa) i naciśnij klawisz <Enter>, aby wyświetlićmenu podręczne.
3. Po liście dostępnych urządzeńmożna sięporuszaćza pomocąklawiszy strzałkiwgórę- wdół.
4. Aby włączyćlub wyłączyćurządzenie, należy nacisnąćklawisz spacji. (Włączone urządzenia sązaznaczone.)
5. Zaznaczone urządzenie można przesuwaćna liście za pomocąklawiszy <Shift><Up Arrow> lub <Shift><Down Arrow>.
Rozruch z urządzenia USB
Klucz pamięci
1. Włóżklucz pamięci do portu USB i uruchom ponownie komputer.
2. Kiedywprawymgórnymroguekranuzostaniewyświetlony komunikat F12 = Boot Menu (F12 = Menu rozruchu), naciśnij klawisz <F12>.
System BIOS wykryje urządzenie i doda do menu rozruchowego opcjęurządzenia USB.
3. W menu rozruchowym zaznacz liczbę, którajestwyświetlana obok urządzenia USB.
Zostanie przeprowadzony rozruch z wybranego urządzenia USB.
Napęd dyskietek
1. W programie konfiguracji systemu ustaw opcjęDiskette Drive (Napęd dyskietek) na USB.
2. Zapisz zmiany i zamknij program konfiguracji systemu.
3. Podłącz napęd dyskietek USB, włóżdyskietkęstartowąi dokonaj ponownego rozruchu komputera.
Ustawienia zworki
UWAGA: Zanotuj bieżącąkolejnośćuruchamiania na wypadek, gdybyśchciałjąprzywrócić.
UWAGA: Aby dokonaćrozruchu z urządzenia typu USB, musi ono byćurządzeniem rozruchowym. Aby upewnićsię, że urządzenie jest rozruchowe,
należy zapoznaćsięz jego dokumentacją.
Komputery w obudowie typu miniwieża i biurkowy
Komputer w obudowie typu Small Form Factor (SFF)
Usuwanie zapomnianych haseł
1. Postępuj zgodnie z procedurami opisanymi w części Zanim zaczniesz.
2. Zdejmij pokrywękomputera.
3. Znajdź2-stykowązworkęhasła (PSWD) na płycie systemowej i zdejmij ją, aby usunąćhasło. Patrz Ustawienia zworki.
4. Załóżpokrywękomputera (patrz Zakładanie pokrywy komputera).
5. Podłącz komputer i monitor do gniazd elektrycznych i włącz ich zasilanie.
6. Po wyświetleniu przez komputer pulpitu systemu Microsoft®Windows®wyłącz komputer (patrz Wyłączanie komputera).
Komputer w obudowie typu USFF (Ultra Small Form Factor)
Zworka
Ustawienie
Opis
PSWD
Funkcje hasła sąwłączone (ustawienie domyślne).
Funkcje hasełsąwyłączone.
RTCRST
Zegar czasu rzeczywistego nie zostałwyzerowany.
Zegar czasu rzeczywistego jest zerowany (chwilowe zwarcie).
ze zworką bez zworki
PRZESTROGA: Przed rozpoczęciem dowolnej z procedur opisanych w tej części należy zastosowaćsiędo instrukcji dotyczących bezpieczeństwa,
zamieszczonych w Przewodniku z informacjami o produkcie.
OSTRZEŻENIE: Ten proces powoduje usunięciezarównohasła systemowego, jak i hasła administratora.
7. Wyłącz monitor i odłącz go od gniazda elektrycznego.
8. Odłącz kabel zasilania komputera od gniazda zasilającego, a następnie naciśnij przycisk zasilania, aby uziemićpłytęsystemową.
9. Zdejmij obudowękomputera.
10. Znajdź2-stykowązworkęhasła na płycie systemowej i zamontuj ją, aby uaktywnićfunkcjęhasła.
11. Załóżpokrywękomputera (patrz Zakładanie pokrywy komputera).
12. Podłącz komputer i pozostałe urządzenia do gniazd elektrycznych i włącz je.
13. Przypisz nowe hasło systemowe i/lub hasło administratora.
Usuwanie ustawieńCMOS
1. Postępuj zgodnie z procedurami opisanymi w części Zanim zaczniesz.
2. Zdejmij pokrywękomputera.
3. Zresetuj bieżące ustawienia CMOS:
a. Zlokalizuj zworki hasła (PSWD) oraz CMOS (RTC_RST) na płycie systemowej (patrz Ustawienia zworki).
b. Odłącz wtyczkęzworki hasłaodstyków.
c. Umieśćzworkęhasła na stykach RTC_RST i odczekaj około 5 sekund.
d. Zdejmij zworkęzestykówRTC_RSTiumieśćponownie na stykach hasła.
4. Załóżpokrywękomputera (patrz Zakładanie pokrywy komputera).
5. Podłącz komputer i pozostałe urządzenia do gniazd elektrycznych i włącz je.
Technologie Hyperthreading i Multi-Core
HyperthreadingjesttotechnologiafirmyIntel,któramoże zwiększyćogólnąwydajnośćkomputera, umożliwiając pracęjednego fizycznego procesora jako
dwóchprocesorówlogicznych,któremogąjednocześnie wykonywaćpewne zadania. Technologia Multi-Core jest technologią, wktórejkilkafizycznych
jednostek obliczeniowych istnieje w jednym układzie procesora, co poprawia wydajnośćobliczeńi możliwości pracy wielozadaniowej. Intel zastosowałtę
technologięw procesorach Dual-Core i Quad-Core. Takie procesory mająodpowiednio dwie i cztery jednostki obliczeniowe. Zaleca siękorzystanie z systemu
operacyjnego Microsoft®Windows XP Service Pack 1 (SP1) lub nowszego albo systemu Windows Vista, ponieważsąone zoptymalizowane pod kątem
wykorzystania tych technologii.
Wieleprogramówwykorzystujetechnologiehyperthreadingimulti-core.Niektórejednakmogąnie byćzoptymalizowane pod kątemwspółpracy z tymi
technologiami; w taki przypadku wymagane może byćprzeprowadzenie ich aktualizacji przez producenta oprogramowania. Aby otrzymaćaktualizacje
programówiinformacjenatematkorzystaniaztechnologiihyperthreadinglubmulti-core, należy skontaktowaćsięz producentem oprogramowania. Aby
ustalić, czy komputer korzysta z technologii hyperthreading, w programie konfiguracji systemu należy sprawdzićopcjęhyperthreading na zakładce
Performance (Wydajność) (patrz Program konfiguracji systemu).
Zarządzanie energiąw systemach Windows XP i Windows Vista
Opcje w systemie Windows XP
Opcje zarządzania energią, dostępne w systemie Windows XP, pozwalajązmniejszyćilośćenergii zużywanej przez włączony ale nieużywany komputer. Aby
OSTRZEŻENIE: Aby podłączyćprzewódsieciowy,należy najpierw podłączyćgo do gniazda sieciowego w ścianie, a następnie do komputera.
UWAGA: Spowoduje to włączenie funkcji haseł. Po uruchomieniu programu konfiguracji systemu (patrz Uruchamianie programu konfiguracji systemu)
opcje hasła systemowego i hasła administratora zostanąwyświetlone jako Not Set (Nieustawione) - co oznacza, że funkcja hasła jest aktywna, ale
hasło nie zostało przypisane hasło.
PRZESTROGA: Przed rozpoczęciem dowolnej z procedur opisanych w tej części należy zastosowaćsiędo instrukcji dotyczących bezpieczeństwa,
zamieszczonych w Przewodniku z informacjami o produkcie.
OSTRZEŻENIE: Aby podłączyćprzewódsieciowy,należy najpierw podłączyćgo do gniazda sieciowego w ścianie, a następnie do komputera.
zredukowaćzasilanie całego komputera, można wyłącznie zmniejszyćzasilanie monitora lub dysku twardego. Możnarównieżużyćprzejścia w tryb gotowości
lub hibernacji. Po wyjściu z trybu oszczędzania energii, komputer powraca do tego samego stanu, w jakim znajdowałsięprzed przejściem w tryb hibernacji.
Tryb gotowości
W trybie gotowości zużycie energii jest o tyle mniejsze, że po upływie wcześniej określonego czasu bezczynności (limit czasu) zostaje wyłączony wyświetlacz i
dysk twardy. Po wyjściu z trybu gotowości komputer powraca do tego stanu, w jakim znajdowałsięprzed przestawieniem w tryb gotowości.
Aby ustawićaktywacjętrybu gotowości po określonym czasie braku aktywności:
1. Kliknij przycisk Start® Control Panel (Panel sterowania)® Pick a category (Wybierz kategorię)® Performance and Maintenance (Wydajnośći
konserwacja).
2. W opcjach or pick a Control Panel icon (lub wybierz ikonęPanel sterowania) kliknij pozycjęPower Options (Opcje zasilania).
Aby natychmiast włączyćtryb gotowości, bez okresu nieaktywności, kliknij przycisk Start® Turn Off Computer (Wyłącz komputer)® Stand by (Tryb
gotowości).
Aby wyjśćz trybu gotowości, naciśnij dowolny klawisz klawiatury lub porusz myszą.
Tryb hibernacji
W trybie hibernacji zużycie energii jest mniejsze, ponieważdane systemowe zostająskopiowane do zarezerwowanego obszaru na dysku twardym, a
następnie komputer jest całkowicie wyłączany. Po wyjściu z trybu hibernacji, komputer powraca do tego samego stanu, w jakim znajdowałsięprzed
przejściem w tryb hibernacji.
Aby aktywowaćtryb hibernacji:
1. Kliknij przycisk Start® Control Panel (Panel sterowania)® Pick a category (Wybierz kategorię)® Performance and Maintenance (Wydajnośći
konserwacja).
2. W opcjach or pick a Control Panel icon (lub wybierz ikonęPanel sterowania) kliknij pozycjęPower Options (Opcje zasilania).
3. Aby zdefiniowaćustawienia hibernacji, przejdźna zakładkęPower Schemes (Schematy zasilania), Advanced (Zasilanie), Hibernate (Hibernacja).
Aby wyjśćz trybu hibernacji, należy nacisnąćprzycisk zasilania. Wychodzenie z trybu hibernacji może zająćtrochęczasu. Ponieważpodczas hibernacji mysz i
klawiatura nie funkcjonują, naciśnięcie klawisza lub poruszenie mysząnie spowoduje wyjścia komputera z hibernacji.
Trybhibernacjiwymagaspecjalnegoplikunadysku,wktórympomieści sięcała pamięćkomputera. Firma Dell przygotowuje odpowiedni plik trybu hibernacji
przed dostarczeniem komputera klientowi. W przypadku uszkodzenia dysku twardego, system Windows XP odtworzy automatycznie ten plik.
Właściwości: Opcje zasilania
Aby zdefiniowaćustawienia trybu gotowości, hibernacji i inne, przejdźdo okna Power Options Properties (Właściwości: Opcje zasilania) Aby otworzyćokno
Power Options Properties (Właściwości: Opcje zasilania):
1. Kliknij przycisk Start® Control Panel (Panel sterowania)® Pick a category (Wybierz kategorię)® Performance and Maintenance (Wydajnośći
konserwacja).
2. W opcjach or pick a Control Panel icon (lub wybierz ikonęPanel sterowania) kliknij pozycjęPower Options (Opcje zasilania).
3. Zdefiniuj ustawienia zasilania na zakładce Power Schemes (Schematy zasilania), Advanced (Zaawansowane) oraz Hibernate (Hibernacja) zgodnie z
opisem podanym w następnych sekcjach.
Karta Schematy zasilania
Każde standardowe ustawienie zasilania jest nazywane schematem. Jeśli chcesz wybraćjedenzzainstalowanychwkomputerzeschematówsystemu
Windows XP, wybierz go z menu rozwijanego Power schemes (Schematy zasilania). Ustawienia dla każdego schematu wymienione sąw polach poniżej
nazwy schematu. Każdyzeschematówzasilaniamaróżne limity czasu dotyczące przestawienia komputer w tryb gotowości, wyłączania wyświetlacza i
wyłączania dysku twardego.
UWAGA: System Windows XP Professional ma funkcje sieciowe i bezpieczeństwa,któreniesądostępne w systemie Windows XP Home Edition. W
podłączonymdosiecisystemieWindowsXPProfessional,niektóreopcjedotyczące sieci i bezpieczeństwa mogąwyglądaćinaczej.
UWAGA: Procedury aktywacji trybu gotowości i hibernacji mogąsiężnićw zależności od systemu operacyjnego.
OSTRZEŻENIE: Przerwa w zasilaniu w czasie, gdy komputer znajduje sięw trybie gotowości, może spowodowaćutratędanych.
OSTRZEŻENIE: Jeśli dysk twardy będzie wyłączany przed monitorem, może to sprawiaćwrażenie blokady komputera. Aby rozwiązaćproblem, naciśnij
dowolny przycisk na klawiaturze lub kliknij myszą. Aby uniknąćtegoproblemu,zawszeustawiajkrótszyczasnieaktywności monitora niżdysku
twardego.
W menu rozwijanym Power schemes (Schematy zasilania) jest wyświetlany wybrany schemat zasilania.
l Always On (Zawsze włączony; domyślne) - Jeśli chcesz używaćkomputera bez oszczędzania energii.
l Home/Office Desk (Domowy/biurkowy) - Jeśli chcesz używaćdomowego lub biurowego komputera z niewielkim oszczędzaniem energii.
l Portable/Laptop (Przenośny/laptop) - Jeśli masz komputer przenośny,zktórymczęstopodróżujesz.
l Presentation (Prezentacja) - Jeśli chcesz, aby komputer pracowałbez przerw (czyli bez oszczędzania energii).
l Minimal Power Management (Minimalne zarządzanie energią) - Jeśli chcesz, aby komputer pracowałz minimalnym oszczędzaniem energii.
l Max Battery (Maksymalnie długo na akumulatorach) - Jeśli masz komputer przenośny i chcesz z niego długo korzystaćprzyzasilaniuzakumulatorów.
Jeśli chcesz zmienićdomyślne ustawienia schematu, kliknij menu rozwijane przy polach Turn off monitor (Wyłącz monitor), Turn off hard disks (Wyłącz dyski
twarde), System stand by (Tryb czuwania) lub System hibernates (Tryb gotowości), a następnie wybierz limit czasu bezczynności. Zmiana czasu aktywności
w polu schematu oznacza trwałązmianęwartości domyślnej dla tego schematu. Aby tego uniknąć, kliknij przycisk Save As (Zapisz jako) i wprowadźnową
nazwędla zmienionego schematu.
Zakładka Advanced (Zaawansowane)
Zakładka Advanced (Zaawansowane) umożliwia:
l Umieszczenie ikony opcji zasilania na pasku zadańsystemu Windows tak, aby była pod ręką.
l Ustawienie żądania wprowadzenia hasła do systemu Windows po każdym wyjściu w trybu gotowości lub hibernacji.
l Ustawienie, czy po naciśnięciu przycisku zasilania ma byćwłączany tryb gotowości, hibernacji czy wyłączany cały komputer.
W celu zaprogramowania tych funkcji należy kliknąćopcjęw odpowiednim menu rozwijanym, a następnie kliknąćOK.
Karta Hibernacja
Zakładka Hibernacja pozwala włączyćtryb hibernacji. Jeśli chcesz użyćustawieńhibernacji zdefiniowanych na zakładce Power Schemes (Ustawienia
zasilania) zaznacz pole Enable hibernate support (Włącz obsługęhibernacji) na zakładce Hibernate (Hibernacja).
Aby uzyskaćwięcej informacji o opcjach zarządzania energią:
1. Kliknij przycisk Start® Help and Support (Pomoc i obsługa techniczna)® Performance and maintenance (Wydajnośći konserwacja).
2. W oknie Performance and maintenance (Wydajnośći konserwacja) kliknij opcjęConserving power on your computer (Oszczędzanie energii na tym
komputerze).
Opcje w systemie Windows Vista
Opcje zarządzania energią, dostępne w systemie Windows Vista, pozwalajązmniejszyćilośćenergii zużywanej przez włączony ale nieużywany komputer. Aby
zredukowaćzasilanie całego komputera, można wyłącznie zmniejszyćzasilanie monitora lub dysku twardego. Możnarównieżużyćprzejścia w tryb
wstrzymania lub hibernacji. Po wyjściu z trybu oszczędzania energii, komputer powraca do tego samego stanu, w jakim znajdowałsięprzed przejściem w tryb
hibernacji.
Tryb wstrzymania
W trybie wstrzymania zużycie energii jest o tyle mniejsze, że po upływie wcześniej określonego czasu bezczynności (limit czasu) zostaje wyłączony
wyświetlacz i dysk twardy. Po wyjściu z trybu wstrzymania komputer powraca do tego samego stanu, w jakim znajdowałsięprzed przejściem w ten tryb.
Aby włączyćtryb wstrzymania w systemie Windows Vista, kliknij przycisk Start , kliknij strzałkęznajdującąsięw prawym dolnym rogu menu Start i kliknij
opcjęSleep (Uśpienie).
Aby wyjśćz trybu wstrzymania, naciśnij dowolny klawisz klawiatury lub porusz myszą.
Tryb hibernacji
W trybie hibernacji zużycie energii jest mniejsze, ponieważdane systemowe zostająskopiowane do zarezerwowanego obszaru na dysku twardym, a
następnie komputer jest całkowicie wyłączany. Po wyjściu z trybu hibernacji komputer powraca do tego samego stanu, w jakim znajdowałsięprzed
przejściem w tryb hibernacji.
Aby ręcznie włączyćtryb hibernacji w systemie Windows Vista, kliknij przycisk Start , kliknij strzałkęznajdującąsięw prawym dolnym rogu menu Start i
kliknij opcjęHibernate (Hibernacja).
Konfigurowanie ustawieńzarządzania energią
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60
  • Page 61 61
  • Page 62 62
  • Page 63 63
  • Page 64 64
  • Page 65 65
  • Page 66 66
  • Page 67 67
  • Page 68 68
  • Page 69 69
  • Page 70 70
  • Page 71 71
  • Page 72 72
  • Page 73 73
  • Page 74 74
  • Page 75 75
  • Page 76 76
  • Page 77 77
  • Page 78 78
  • Page 79 79
  • Page 80 80
  • Page 81 81
  • Page 82 82
  • Page 83 83
  • Page 84 84
  • Page 85 85
  • Page 86 86
  • Page 87 87
  • Page 88 88
  • Page 89 89
  • Page 90 90
  • Page 91 91
  • Page 92 92
  • Page 93 93
  • Page 94 94
  • Page 95 95
  • Page 96 96
  • Page 97 97
  • Page 98 98
  • Page 99 99
  • Page 100 100
  • Page 101 101
  • Page 102 102
  • Page 103 103
  • Page 104 104
  • Page 105 105
  • Page 106 106
  • Page 107 107
  • Page 108 108
  • Page 109 109
  • Page 110 110
  • Page 111 111
  • Page 112 112
  • Page 113 113
  • Page 114 114
  • Page 115 115
  • Page 116 116
  • Page 117 117
  • Page 118 118
  • Page 119 119
  • Page 120 120
  • Page 121 121
  • Page 122 122
  • Page 123 123
  • Page 124 124
  • Page 125 125
  • Page 126 126
  • Page 127 127
  • Page 128 128
  • Page 129 129
  • Page 130 130
  • Page 131 131
  • Page 132 132
  • Page 133 133
  • Page 134 134
  • Page 135 135
  • Page 136 136
  • Page 137 137
  • Page 138 138
  • Page 139 139
  • Page 140 140
  • Page 141 141
  • Page 142 142
  • Page 143 143
  • Page 144 144
  • Page 145 145
  • Page 146 146
  • Page 147 147
  • Page 148 148
  • Page 149 149
  • Page 150 150
  • Page 151 151
  • Page 152 152
  • Page 153 153
  • Page 154 154
  • Page 155 155
  • Page 156 156
  • Page 157 157
  • Page 158 158
  • Page 159 159
  • Page 160 160
  • Page 161 161
  • Page 162 162
  • Page 163 163
  • Page 164 164
  • Page 165 165
  • Page 166 166
  • Page 167 167
  • Page 168 168
  • Page 169 169
  • Page 170 170
  • Page 171 171
  • Page 172 172
  • Page 173 173
  • Page 174 174
  • Page 175 175
  • Page 176 176
  • Page 177 177
  • Page 178 178
  • Page 179 179
  • Page 180 180
  • Page 181 181
  • Page 182 182
  • Page 183 183
  • Page 184 184
  • Page 185 185
  • Page 186 186
  • Page 187 187
  • Page 188 188
  • Page 189 189
  • Page 190 190
  • Page 191 191
  • Page 192 192
  • Page 193 193
  • Page 194 194
  • Page 195 195
  • Page 196 196
  • Page 197 197
  • Page 198 198
  • Page 199 199
  • Page 200 200
  • Page 201 201
  • Page 202 202
  • Page 203 203
  • Page 204 204
  • Page 205 205
  • Page 206 206
  • Page 207 207
  • Page 208 208
  • Page 209 209
  • Page 210 210
  • Page 211 211
  • Page 212 212
  • Page 213 213
  • Page 214 214
  • Page 215 215
  • Page 216 216
  • Page 217 217
  • Page 218 218
  • Page 219 219
  • Page 220 220
  • Page 221 221
  • Page 222 222
  • Page 223 223
  • Page 224 224
  • Page 225 225
  • Page 226 226
  • Page 227 227
  • Page 228 228
  • Page 229 229
  • Page 230 230
  • Page 231 231
  • Page 232 232
  • Page 233 233
  • Page 234 234
  • Page 235 235
  • Page 236 236
  • Page 237 237
  • Page 238 238
  • Page 239 239
  • Page 240 240
  • Page 241 241
  • Page 242 242
  • Page 243 243
  • Page 244 244
  • Page 245 245
  • Page 246 246
  • Page 247 247
  • Page 248 248
  • Page 249 249
  • Page 250 250
  • Page 251 251
  • Page 252 252
  • Page 253 253
  • Page 254 254
  • Page 255 255
  • Page 256 256
  • Page 257 257
  • Page 258 258
  • Page 259 259
  • Page 260 260
  • Page 261 261
  • Page 262 262

Dell OptiPlex 755 instrukcja

Typ
instrukcja