Dell Precision 380 instrukcja

Typ
instrukcja
Przewodnik użytkownikakomputeraDellPrecision™Workstation380
Uwagi, przypomnienia i ostrzeżenia
Skróty
Pełnąlistęskrótówiskrótowcówmożna znaleźćw sekcji Słowniczek.
JeżelizakupionokomputerfirmyDell™zseriin,żadne odniesienia do systemu operacyjnego Microsoft®Windows®zawarte w tym dokumencie nie mają
zastosowania.
Model DCTA
Sierpień2006 Nr ref. M8582 Wersja A04
Informacje na temat komputera
Informacje o komputerze
Funkcje zaawansowane
KopiowaniedyskówCDiDVD
Przed rozpoczęciem pracy
Zdejmowanie pokrywy komputera i panelu przedniego
Czujnik naruszenia obudowy
Pamięć
Napędy
Zmienianie ustawienia komputera pomiądzy orientacjąbiurkowąi
typu wieża
Karty
Instalowanie głośnika (opcjonalny)
Procesor
Akumulator
Panel wyjścia/wejścia
Płyta systemowa
Zakładanie panelu przedniego i zakładanie pokrywy
komputera
Zasilacz
Narzędzia pomocne w rozwiązywaniuproblemów
Rozwiązywanieproblemów
Czyszczenie komputera
Funkcje systemu Microsoft®Windows®XP
Uzyskiwanie pomocy
Słowniczek
UWAGA: Napis UWAGA wskazuje na ważnąinformację, którapozwalalepiejwykorzystaćposiadany system komputerowy.
OSTRZEŻENIE: Napis OSTRZEŻENIEinformujeosytuacjach,wktórychwystępuje ryzyko uszkodzenia sprzętu lub utraty danych, i przedstawia sposoby
uniknięcia problemu.
PRZESTROGA: SekcjaPRZESTROGAinformujeosytuacjach,wktórychwystępuje ryzyko uszkodzenia sprzętu, obrażeńciała lub śmierci.
UWAGA: Niektórefunkcjelubnośniki mogąnie byćdostępne dla danego komputera lub w pewnych krajach.
Powrótdospisutreści
Informacje o komputerze
Przewodnik użytkownikakomputeraDellPrecision™Workstation380
Widok od przodu (orientacja wieży)
Widok od tyłu (orientacja wieży)
Widok od przodu (orientacja biurkowa)
Widok od tyłu (orientacja biurkowa)
Złącza na panelu tylnym
Wnętrze komputera
Elementy płyty systemowej
Widok od przodu (orientacja wieży)
1
Zawiera napęd CD/DVD.
2
Tęwnękęmożna wykorzystaćna opcjonalny napęd CD/DVD lub trzeci dysk twardy.
3
Tęwnękęmożna wykorzystaćna opcjonalny czwarty napęd dysku twardego (tylko SATA), napęd dyskietek lub czytnik kart
pamięci.
4
Tęwnękęmożna wykorzystaćna opcjonalny napęd dyskietek lub czytnik kart pamięci.
5
Lampka dysku twardego świeci, gdy komputer odczytuje dane z dysku twardego lub zapisuje je na dysku twardym. Lampka może
także świecić, gdy działa urządzenie, takie jak odtwarzacz CD.
6
Do urządzeńo dużej szybkości przesyłania danych, takich jak cyfrowe kamery i zewnętrzne urządzenia pamięci masowej, należy
użyćopcjonalnych złączy IEEE 1394.
7
Przednich złączy USB należy używaćdo podłączania sporadycznie używanych urządzeń, takich jak breloczki z kościąpamięci lub
aparaty, ew. urządzeńrozruchowych USB (więcej informacji na temat rozruchu urządzeńUSB można znaleźćw sekcji konfiguracja
systemu).
Korzystanie z tylnych złączy USB zalecane jest w przypadku urządzeńpodłączanych na stałe, takich jak klawiatura czy drukarka.
8
Abyobrócićznaczek firmy Dell podczas zmiany orientacji z wieży na biurkową, należy zdjąćpanel przedni,odwrócićgoiobrócić
plastikowy uchwyt z tyłu znaczka.
9
Ten przycisk należy nacisnąć, aby uruchomićkomputer
POUCZENIE: Aby uniknąćutraty danych, nie należy używaćprzycisku zasilania w celu wyłączenia komputera. Zamiast tego
należy zamknąćsystem operacyjny.
UWAGA: Możnagorównieżużyćw celu wyprowadzenia systemu ze stanu uśpienia lub przełączenia go w tryb oszczędzania
energii. Więcej informacji można znaleźćw sekcji Zarządzanie energią.
10
Lampka zasilania miga lub świeci światłem stałym, aby wskazaćżne stany:
l Nie świeci Komputer jest wyłączony.
l Świeci ciągle na zielono Komputer jest w stanie normalnej pracy.
l Miga na zielono Komputer jest w stanie oszczędzania energii.
l Miga lub świeci stałym bursztynowym światłem Patrz sekcja Problemy z energią.
Widok od tyłu (orientacja wieży)
Widok od przodu (orientacja biurkowa)
Aby wyjśćze stanu oszczędzania energii, należy nacisnąćprzycisk zasilania lub użyćklawiatury albo myszy, jeśli są
skonfigurowane jako urządzenie budzące w programie Device Manager (Menedżer urządzeń) systemu Windows. Więcej informacji
natematstanówuśpienia i wychodzenia ze stanu oszczędzania energii można znaleźćw sekcji Zarządzanie energią.
Opiskodówlampek,któresąpomocne w rozwiązywaniuproblemówzkomputerem,można znaleźćw sekcji Lampki
diagnostyczne.
11
Złącze mikrofonu służy do podłączania mikrofonu komputerowego w celu dostarczenia danych głosowych lub muzycznych do
programu dźwiękowego lub telefonicznego.
12
Złącze słuchawek służy do podłączania słuchawek.
13
Lampki sąpomocne podczas rozwiązywaniaproblemówzkomputeremnapodstawiekodówdiagnostycznych.Więcej informacji
można znaleźćw sekcji Lampki diagnostyczne.
14
Lampka połączenia sieciowego świeci, gdy pomiędzy siecią10 Mb/s, 100 Mb/s lub 1000 Mb/s (lub 1 Gb/s) a komputerem istnieje
dobre połączenie.
1
złącze zasilania
Umożliwia podłączenie kabla zasilania.
2
przełącznik wyboru
napięcia
Patrz instrukcje dotyczące bezpieczeństwa w Przewodniku z informacjami o systemie w celu uzyskania dalszych informacji.
3
złącza na panelu tylnym
Do odpowiednich złączy podłącza sięurządzenia szeregowe, USB lub inne.
4
gniazda kart
Umożliwiajądostęp do złączy zainstalowanych kart PCI i PCI Express.
UWAGA: Górnepięćgniazd złączy obsługuje karty pełnej długości, a gniazdo złącza u dołu obsługuje kartępołówkowej
długości.
Widok od tyłu (orientacja biurkowa)
1
górnawnęka na
napęd 5,25 cala
Zawiera napęd CD/DVD.
2
dolna wnęka na
napęd 5,25 cala
Zawiera opcjonalny napęd CD/DVD lub opcjonalny trzeci dysk twardy (SATA lub SCSI).
3
wnęka na napęd 3,5
cala
Tęwnęke można wykorzystaćna napęd dyskietek lub opcjonalny czytnik kart pamięci.
4
lampka aktywności
dysku twardego
Lampka aktywności napędu dysku twardego świeci się, gdy komputer odczytuje dane z dysku twardego lub zapisuje je na dysku
twardym. Lampka może także świecić, gdy działa urządzenie, takie jak odtwarzacz CD.
5
złącze IEEE 1394
(opcjonalne)
Do urządzeńo dużej szybkości przesyłania danych, takich jak cyfrowe kamery i zewnętrzne urządzenia pamięci masowej, należy
użyćopcjonalnych złączy IEEE 1394.
6
złącza USB 2.0 (2)
Przednich złączy USB należy używaćdo podłączania sporadycznie używanych urządzeń, takich jak breloczki z kościąpamięci lub
aparaty, ew. urządzeńrozruchowych USB (więcej informacji na temat rozruchu urządzeńUSB można znaleźćw sekcji konfiguracja
systemu).
Korzystanie z tylnych złączy USB zalecane jest w przypadku urządzeńpodłączanych na stałe, takich jak klawiatura czy drukarka.
7
przycisk zasilania
Ten przycisk należy nacisnąć, aby uruchomićkomputer
UWAGA: Możnagorównieżużyćw celu wyprowadzenia systemu ze stanu uśpienia lub przełączenia go w tryb oszczędzania
energii. Więcej informacji można znaleźćw sekcji Zarządzanie energią.
POUCZENIE: Aby uniknąćutraty danych, nie należy używaćprzycisku zasilania w celu wyłączenia komputera. Zamiast tego
należy zamknąćsystem operacyjny.
8
wskaźnik zasilania
Lampka zasilania miga lub świeci światłem stałym, aby wskazaćżne stany:
l Nie świeci Komputer jest wyłączony.
l Świeci ciągle na zielono Komputer jest w stanie normalnej pracy.
l Miga na zielono Komputer jest w stanie oszczędzania energii.
l Miga lub świeci stałym bursztynowym światłem Patrz sekcja Problemy z energią.
Aby wyjśćze stanu oszczędzania energii, należy nacisnąćprzycisk zasilania lub użyćklawiatury albo myszy, jeśli są
skonfigurowane jako urządzenie budzące w programie Device Manager (Menedżer urządzeń) systemu Windows. Więcej informacji
natematstanówuśpienia i wychodzenia ze stanu oszczędzania energii zawiera sekcja Zarządzanie energią.
Opiskodówlampek,któresąpomocne w rozwiązywaniuproblemówzkomputerem,można znaleźćw sekcji Lampki
diagnostyczne.
9
lampki
diagnostyczne (4)
Lampki sąpomocne podczas rozwiązywaniaproblemówzkomputeremnapodstawiekodówdiagnostycznych.Więcej informacji
można znaleźćw sekcji Lampki diagnostyczne.
10
złącze mikrofonu
Złącze mikrofonu służy do podłączania mikrofonu komputerowego w celu dostarczenia danych głosowych lub muzycznych do
programu dźwiękowego lub telefonicznego.
11
złącze słuchawkowe
Złącze słuchawek służy do podłączania słuchawek.
12
lampka połączenia
sieciowego
Lampka połączenia sieciowego świeci, gdy pomiędzy siecią10 Mb/s, 100 Mb/s lub 1000 Mb/s (lub 1 Gb/s) a komputerem istnieje
dobre połączenie.
1
gniazda kart
Umożliwiajądostęp do złączy zainstalowanych kart PCI i PCI Express.
2
złącze zasilania
Umożliwia podłączenie kabla zasilania.
3
przełącznik wyboru napięcia
Patrz instrukcje dotyczące bezpieczeństwa w Przewodniku z informacjami o systemie w celu uzyskania dalszych informacji.
4
złącza na panelu tylnym
Do odpowiednich złączy podłącza sięurządzenia szeregowe, USB lub inne.
Złącza na panelu tylnym
Wnętrze komputera
1
złącze myszy
Standardowąmysz należy podłączaćdo zielonego złącza myszy. Przed podłączeniem myszy do komputera należy wyłączyć
komputer i wszystkie przyłączone urządzenia. Mysz USB należy podłączaćdo złącza USB.
Jeżeli komputer działa pod kontroląsystemu operacyjnego Microsoft®Windows XP, na dysku twardym znajdująsięodpowiednie
sterowniki myszy.
2
złączerównoległe
Do złączarównoległego podłącza sięurządzeniarównoległe, takie jak drukarki. DrukarkęUSB należy podłączaćdo złącza USB.
UWAGA: Wbudowane złączerównoległe jest automatycznie wyłączane, jeśli komputer wykryje zainstalowanąkartęzawierającą
złączerównoległe korzystające z tego samego adresu. Więcej informacji można znaleźćw sekcji Opcje konfiguracji systemu.
3
kontrolka
integralności łącza
l Zielona Istnieje dobre połączenie pomiędzy komputerem a sieciąo przepustowości 10 Mb/s.
l Pomarańczowa Istnieje dobre połączenie pomiędzy komputerem a sieciąo przepustowości 100 Mb/s.
l Żółta Istnieje dobre połączenie pomiędzy komputerem a sieciąo przepustowości 1000 Mbps (lub 1 Gbps).
l Wyłączona Komputer nie wykrywa fizycznego połączenia z siecią.
4
złącze karty
sieciowej
Aby podłączyćkomputer do sieci lub modemu szerokopasmowego, podłącz jeden koniec kabla sieciowego do gniazda sieciowego,
sieci lub modemu szerokopasmowego. Podłącz drugi koniec kabla sieciowego do złącza karty sieciowej na komputerze. Kliknięcie
oznacza, że kabel sieciowy zostałwłaściwie umocowany.
UWAGA: Nie podłączaj kabla telefonicznego do gniazda sieciowego.
W komputerach z dodatkowąkartąsieciowąnależy korzystaćze złączy na karcie i z tyłu komputera podczas tworzenia wielu
połączeńsieciowych (takie jak oddzielne połączenia do sieci intranetowej i ekstranetowej).
Zaleca sięstosowanie w sieciach okablowania oraz złączy kategorii 5. Jeśli istnieje koniecznośćużycia okablowania kategorii 3,
należy ustawićszybkośćsieci na 10 Mbps, aby zapewnićprawidłowe działanie.
5
lampka aktywności
sieci
Miga na żółto, gdy komputer przesyła lub odbiera dane z sieci. Duże natężenie ruchu sieciowego może spowodować, że lampka
będzie stale włączona.
6
złącze wejścia
liniowego
Niebieskie złącze wejścia line-in umożliwia podłączenie urządzenia nagrywającego/odtwarzającego, takiego jak magnetofon,
odtwarzacz CD czy magnetowid.
W komputerach z kartądźwiękowąnależy użyćzłącza na karcie.
7
złącze wyjścia
liniowego
Zielone złącze line-out umożliwia podłączenie słuchawek i większości głośnikówzwbudowanymwzmacniaczem.
W komputerach z kartądźwiękowąnależy użyćzłącza na karcie.
8
złącze mikrofonu
żowe złącze mikrofonu służy do podłączania mikrofonu komputera osobistego w celu przekazywania głosowego lub muzycznego
sygnału wejściowego do programu muzycznego lub telefonicznego.
W komputerach z kartądźwiękowązłącze mikrofonu znajduje sięna karcie.
9
złącza USB 2.0 (2)
Tylnych złączy USB należy używaćdla urządzeńpodłączanych na stałe, takich jak klawiatura czy drukarka.
Zalecane jest, aby przednich złączy USB używaćdo podłączania sporadycznie używanych urządzeń, takich jak breloczki z kością
pamięci lub aparaty, ew. rozruchowych urządzeńUSB.
10
złącza USB 2.0 (3)
Tylnych złączy USB należy używaćdla urządzeńpodłączanych na stałe, takich jak klawiatura czy drukarka.
Zalecane jest, aby przednich złączy USB używaćdo podłączania sporadycznie używanych urządzeń, takich jak breloczki z kością
pamięci lub aparaty, ew. rozruchowych urządzeńUSB.
11
złącze portu
szeregowego
Umożliwia podłączenie do portu szeregowego urządzeńszeregowych, takich jak urządzenia przenośne. Oznaczenia domyślne to
COM1 dla złącza szeregowego nr 1 i COM2 dla opcjonalnego złącza szeregowego nr 2.
Więcej informacji można znaleźćw sekcji Opcje konfiguracji systemu.
12
złącze klawiatury
Standardowąklawiaturęnależy podłączaćdo purpurowego złącza klawiatury. KlawiaturęUSB należy podłączaćdo złącza USB.
OSTRZEŻENIE: Przed rozpoczęciem dowolnej z procedur opisanych w tej sekcji należy zapoznaćsięz instrukcjami dotyczącymi bezpieczeństwa
zamieszczonymi w Przewodniku z Informacjami o produkcie.
Kolory kabli
Elementy płyty systemowej
1
zasilacz
7
wentylator procesora
2
płyta systemowa
8
dolna wnęka na napęd 3,5 cala
3
wnęka na podrzędny dysk twardy
9
górnawnęka na napęd 3,5 cala
4
układ zapewniający przepływ powietrza w pobliżu procesora
10
dolna wnęka na napęd 5,25 cala
5
Wnęka na nadrzędny dysk twardy
11
górnawnęka na napęd 5,25 cala
6
wentylator karty
12
obudowa napędu
Urządzenie
Kolor
dysk twardy
niebieski kabel
napęd dyskietek
czarna dźwignia
napęd CD/DVD
pomarańczowa dźwignia
Powrótdospisutreści
1
złącze zasilania (12VPOWER)
13
gniazdo karty PCI-Express x1
2
złącza modułu pamięci
14
złącze karty PCI-Express x16 maks. 150w
3
gniazdo baterii (BATTERY)
15
gniazdo karty PCI-Express x8 (okablowane jako x4)
4
złącze wentylatora pamięci (FAN_MEM)
16
złącza kart PCI (13)
5
złącze panelu przedniego
17
złącze zewnętrznej diody LED (AUX LED)
6
złącze zasilania głównego(POWER)
18
napęd dyskietek (FLOPPY)
7
złącze napędu IDE (IDE)
19
złącze szeregowe (SERIAL2)
8
złącza SATA (SATA-1, SATA-3, SATA-0, SATA-2)
20
wentylator obudowy karty (FAN CARD CAGE)
9
zworka resetowania zegara rzeczywistego (RTCRST)
21
złącze głośnika wewnętrznego (INT_SPKR)
10
złącze Flexbay (FLEXBAY)
22
złącze wentylatora procesora (FAN_CPU)
11
czujnik otwarcia obudowy
23
złącze procesora (CPU)
12
zworka hasła (PASS)
Powrótdospisutreści
Funkcje zaawansowane
Przewodnik użytkownikakomputeraDellPrecision™Workstation380
Działanie technologii LegacySelect
Technologia LegacySelect udostępnia w pełni zintegrowane, częściowo zintegrowane lub niezintegrowane rozwiązania oparte na powszechnie używanych
platformach,obrazachdyskówtwardychiprocedurachpomocytechnicznej.Administratoruzyskujemożliwośćsterowania za pośrednictwem programu
konfiguracjisystemu,programuDellOpenManage™ITAssistantlubindywidualnejintegracjifabrycznejwykonywanejprzezfirmęDell™.
Technologia LegacySelect umożliwia administratorom elektroniczne włączanie lub wyłączanie złączy i nośnikówdanych,wtymzłączy szeregowych i USB, złączy
równoległych, napędówdyskietek,gniazdPCIimyszyPS/2.Wyłączone złącza i nośniki danych zwalniajązasoby. Do uwzględnienia zmian konieczne jest
ponowne uruchomienie komputera.
Łatwośćzarządzania
Format ASF (Alert Standard Format)
ASF jest standardem zarządzania DMTF określającymsposóbpowiadamianiaalertamiprzed uruchomieniem systemu operacyjnego“lub bez systemu
operacyjnego. Standard ten zostałzaprojektowany w celu generowania alertu dotyczącego potencjalnego zagrożenia zabezpieczeńlub błędówwsytuacji,
gdy system operacyjny jest w stanie uśpienia lub komputer jest wyłączony. Technologia ASF została zaprojektowana w celu zastąpienia wcześniejszych
technologii powiadamiania działających bez systemu operacyjnego.
Ten komputer obsługuje następujące alerty ASF:
Więcej informacji na temat wdrażania technologii ASF firmy Dell można znaleźćw podręcznikach ASF User's Guide (Przewodnik użytkownika ASF) i ASF
Administrator's Guide (Przewodnik administratora ASF), dostępnych w witrynie pomocy technicznej firmy Dell w sieci Web pod adresem support.euro.dell.com.
AsystentDellOpenManage™ITAssistant
Asystent IT Assistant konfiguruje komputery i inne urządzenia w sieci korporacyjnej, zarządza nimi i monitoruje je. Asystent IT Assistant zarządza zasobami,
konfiguracjami, zdarzeniami (alertami) i zabezpieczeniami w komputerach wyposażonych w standardowe oprogramowanie do zarządzania. Obsługuje
Działanie technologii LegacySelect
Łatwośćzarządzania
Bezpieczeństwo
Ochrona hasłem
Program konfiguracji systemu
Usuwanie zapomnianych haseł
Usuwanie ustawieńCMOS
Zarządzanie energią
Technologia Hyper-Threading
IEEE 1394
Kontroler U320 SCSI
Informacje o konfiguracjach RAID
Ostrzeżenie
Opis
BIOS: Corrupt BIOS/Corrupt BIOS Cleared (BIOS: Uszkodzony BIOS/Naprawiony uszkodzony BIOS)
BIOS zostałuszkodzony lub uszkodzenie BIOS
zostało naprawione.
Boot: Failure to Boot to BIOS(Rozruch:RozruchdosystemuBIOSniepowiódłsię)
Ładowanie systemu BIOS nie zostało ukończone
podczas uruchamiania.
Password: System Password Violation (Hasło: Nieprawidłowe hasło systemowe)
Hasło systemowe jest nieprawidłowe (alert
występujepo3nieudanychpróbach).
CPU: CPU DOA Alert/CPU DOA Alert Cleared (CPU: Alert CPU DOA/Naprawiony alert CPU DOA)
Mikroprocesor nie działa.
Heartbeats: Entity Presence (Impulsy sprawdzające: Obecnośćjednostki)
Przesłano okresowe impulsy sprawdzające obecność
systemu komputera.
Temperature: Generic Critical Temperature Problem/Generic Critical Temperature Problem
Cleared(Temperatura:Ogólnykrytycznyproblemdotyczącyzbytwysokiejtemperatury/Ogólny
krytyczny problem dotyczący zbyt wysokiej temperatury zostałrozwiązany)
Temperatura komputera przekracza wartość
granicznąlub problem ze zbyt wysokątemperaturą
zostałrozwiązany.
Cooling Device: Generic Critical Fan Failure/Generic Critical Fan Failure Cleared (Urządzenie
chłodzące:Ogólnakrytycznaawariawentylatora/Ogólnakrytycznaawariawentylatorazostała
usunięta)
Prędkośćwentylatora (obr./min) przekracza wartość
granicznąlub problem z prędkościąwentylatora
(obr./min) zostałrozwiązany.
Connectivity: Ethernet Connectivity Enabled/Ethernet Connectivity Disabled (Połączenie:
Połączenie Ethernet włączone/Połączenie Ethernet wyłączone)
Połączenie Ethernet jest włączone lub wyłączone.
narzędzia zgodne ze standardami przemysłowymi SNMP, DMI i CIM.
Użytkownik komputera ma do dyspozycji narzędzia Dell OpenManage Client Instrumentation, oparte na technologii DMI i CIM. Informacje dotyczące asystenta
IT Assistant można znaleźćw przewodniku Dell OpenManage IT Assistant User's Guide (Przewodnik użytkownika asystenta Dell OpenManage IT Assistant),
dostępnym w witrynie pomocy technicznej firmy Dell pod adresem support.euro.dell.com.
Dell OpenManage Client Instrumentation (Oprogramowanie klienckie oprzyrządowania)
Narzędzia Dell OpenManage Client Instrumentation to oprogramowanie umożliwiające zdalne zarządzanie takimi programami jak IT Assistant w celu
wykonania następujących zadań:
l Dostęp do informacji dotyczącychkomputera,takichjakliczbaprocesorówirodzajedziałającychsystemówoperacyjnych
l Monitorowanie stanu komputera, na przykładalertówtermicznychzczujnikówtemperaturylubalertówbłędu dysku twardego z urządzeńpamięci
masowej
l Zmiana stanu komputera, np. aktualizacja BIOS lub zdalne wyłączanie komputera
Zarządzanysystemtotaki,naktórymzainstalowanesąnarzędzia Dell OpenManage Client Instrumentation w sieci z asystentem IT Assistant. Informacje
dotyczące narzędzi Dell OpenManage Client Instrumentation można znaleźćw przewodniku Dell OpenManage Client Instrumentation User's Guide (Przewodnik
użytkownika narzędzi Dell OpenManage Client Instrumentation), dostępnym w witrynie pomocy technicznej firmy Dell pod adresem support.euro.dell.com.
Bezpieczeństwo
Wykrycie naruszenia obudowy
Ta funkcja wykrywa otwarcie obudowy i powiadamia o nim użytkownika. Aby zmienićustawienie opcji Chassis Intrusion (Naruszenie obudowy):
1. Uruchom program konfiguracji systemu.
2. Naciśnij klawisz strzałkiwdół, aby przejśćdo opcji System Security (Zabezpieczenia systemu).
3. Naciśnij klawisz <Enter>, aby otworzyćmenu.
4. Klawiszami strzałek w lewo i prawo wybierz ustawienie opcji.
5. Zamknij program konfiguracji systemu.
Ustawienia opcji
l Enabled (Włączone) Jeśli pokrywa komputera zostanie otwarta, ustawienie zostanie zmienione na Detected (Wykryte) i podczas następnego
rozruchu po uruchomieniu komputera zostanie wyświetlony następujący komunikat alertu:
Alert! Cover was previously removed. (Uwaga! Obudowa była zdejmowana.)
Aby zmienićustawienie Detected (Wykryte), należy uruchomićprogram konfiguracji systemu. W opcji Chassis Intrusion (Naruszenie obudowy) należy
wybraćpolecenie Reset (Resetuj) za pomocąklawiszy strzałek (lewo, prawo) a następnie wybraćustawienie Enabled (Włączone), Enabled-Silent
(Włączone-bez reakcji) lub Disabled (Nieaktywne).
l Enabled-Silent (Włączone-bez reakcji) (domyślnie) Jeśli pokrywa komputera zostanie otwarta, ustawienie zostanie zmienione na Detected
(Wykryte). Podczas następnego rozruchu po uruchomieniu komputera nie zostanie wyświetlony komunikat ostrzegawczy.
Pierścieńkłódkiigniazdokablazabezpieczającego
Aby zabezpieczyćkomputer, można zastosowaćjednąz następujących metod:
l Należy użyćsamej blokady lub wykorzystaćjednocześnie blokadę, kabel zabezpieczający w kształcie pętli oraz pierścieńblokady.
Sama kłódkazabezpieczakomputerprzedotwarciem.
Kabel zabezpieczający owiniętywokółnieruchomego obiektu w połączeniu z blokadąuniemożliwia przeniesienie komputera bez zezwolenia.
l Należy podłączyćdo gniazda kabla zabezpieczającego komputera dostępne na rynku urządzenia zabezpieczające przed kradzieżą.
UWAGA: W przypadku włączenia hasła administratora należy je znać, zanim można będzie wyzerowaćustawienie Chassis Intrusion (Naruszenie
obudowy).
Urządzenia zabezpieczające przed kradzieżąskładająsięzwykle z odcinka metalowej linki, blokady z zamkiem i odpowiedniego klucza. Dokumentacja
dostarczana z urządzeniemzawierawskazówkidotyczące jego instalacji.
Ochrona hasłem
Hasło dostępu do systemu
Ustawienia opcji
Nie można zmienićani wprowadzićnowego hasła systemowego, jeżeli wyświetlanajestjednazdwóchponiższych opcji:
l Disabled (Wyłączone) Hasło systemowe wyłączono przez ustawienie zworek na płycie systemowej.
Hasło systemowe można ustawićtylko wtedy, gdy wyświetlana jest poniższa opcja:
l Set (Ustawione) Hasło systemowe zostało przypisane.
l Not Enabled (Nie włączone) Hasło systemowe nie zostało przypisane i zworka hasła na płycie systemowej jest w pozycji włączenia (domyślnie).
Przypisywanie hasła dostępu do systemu
Aby wyjśćz pola bez przypisywania hasła systemowego, należy nacisnąćklawisz <Tab> lub kombinacjęklawiszy <Shift><Tab>, aby przejśćdo następnego
pola lub nacisnąćklawisz <Esc> w dowolnym momencie przed zakończeniem punktu 5.
1. Wprowadźhasło systemowe i sprawdź, czy opcja Password Status (Stan hasła) jest ustawiona na Unlocked (Odblokowane).
2. Zaznacz opcjęSystem Password (Hasło systemowe), a następnie naciśnij klawisz <Enter>.
Nagłówekopcjizmienisięna Enter Password (Wpisz hasło), po czym pojawi siępuste 32-znakowe pole w nawiasie kwadratowym.
3. Wpisz nowe hasło systemowe.
Możesz wpisaćdo32znaków.Abywymazaćznak podczas wprowadzania hasła, wciśnij <Backspace> lub lewy klawisz strzałki. W haślenierozróżnia się
wielkości liter.
Niektórekombinacjeklawiszyniesądozwolone. Jeżeli wprowadzisz jednąz następujących kombinacji, kursor nie przesunie się.
Znakiwpisywanezklawiatury(równieżznak spacji) sąwidoczne na ekranie w formie symboli.
4. Naciśnij klawisz <Enter>.
Jeżeli hasło dostępu do systemu liczy mniej niż32 znaki, całe pole jest uzupełniane symbolami. Następnie nagłówekopcjizmieniasięna Confirm
Password (Potwierdźhasło) i pojawia siękolejnepustepoleorozmiarze32znakówwnawiasachkwadratowych.
UWAGA: Przed zakupem urządzenia zabezpieczającego przed kradzieżąnależy upewnićsię, czy pasuje ono do gniazda kabla zabezpieczającego w
komputerze.
POUCZENIE: Hasła zapewniająochronędanych przechowywanych w komputerze, jednak nie sąniezawodne. Jeżeli dane wymagająwiększego
poziomu bezpieczeństwa, użytkownik jest odpowiedzialny za uzyskanie i stosowanie dodatkowych form ochrony, przykładowoprogramówdo
szyfrowania danych.
POUCZENIE: Jeżeli użytkownik zostawi bez nadzoru włączonykomputer,wktórymnieokreślono hasła systemowego, lub jeżeli użytkownik zostawi
komputer bez kłódki,coumożliwia wyłączenie hasła przez zmianęustawienia zworki, każdy będziemógłuzyskaćdostęp do danych przechowywanych
na dysku twardym.
5. Aby potwierdzićhasło, wpisz je drugi raz i naciśnij klawisz <Enter>.
Ustawienie hasła zmienia sięna Set (Ustawione).
6. Zamknij program konfiguracji systemu.
Ochrona hasłem zostanie włączona po ponownym uruchomieniu komputera.
Wpisywanie hasła systemowego
Po uruchomieniu lub ponownym uruchomieniu komputera na ekranie wyświetlony zostanie jeden z następującychmonitów.
Jeśli opcja Password Status (Stan hasła) jest ustawiona na Unlocked (Odblokowane):
Type in the password and
(Wpisz hasło i)
- press <ENTER> to leave password security enabled.
(naciśnij klawisz <ENTER>, aby zostawićwłączonąochronęhasłem).
- press <CTRL><ENTER> to disable password security
(naciśnij klawisze <CTRL><ENTER>, aby wyłączyćochronęhasłem).
Enter password:
(Wprowadźhasło:)
Jeżeli opcja Password Status (Stan hasła) jest ustawiona na Locked (Zablokowane):
Type the system password and press <Enter>.
(Wpisz hasło systemowe i naciśnij klawisz <Enter>.)
Enter password:
(Wprowadźhasło:)
Jeśli przypisane zostało hasło dostępu do konfiguracji, komputer zaakceptuje je jako zastępcze hasło dostępu do systemu.
Jeżeli użytkownik wpisze nieprawidłowe lub niepełne hasło systemowe, na ekranie zostanie wyświetlony poniższy komunikat:
** Incorrect pasword. **
Jeżeli użytkownik ponownie wpisze nieprawidłowe lub niepełne hasło systemowe, na ekranie zostanie wyświetlony ten sam komunikat. Przy trzeciej i
kolejnychpróbachwprowadzenianieprawidłowego lub niepełnego hasła systemowego wyświetlony zostanie następujący komunikat:
** Incorrect pasword. **
Number of unsuccessful password attempts: 3
System halted! Must power down.
(Nieprawidłowe hasło.
Liczbanieudanychpróbwprowadzeniahasła: 3
System zatrzymany! Należy wyłączyćzasilanie.)
Nawet po wyłączeniu i włączeniu komputera po każdym wpisaniu nieprawidłowego lub niepełnego hasła systemowego wyświetlony zostanie powyższy
komunikat.
Zmienianie lub usuwanie istniejącego hasła dostępu do systemu
Aby zmienićhasło systemowe, należy wykonaćproceduręopisanąw sekcji Przypisywanie hasła systemowego.
Aby usunąćhasło systemowe:
1. Uruchom program konfiguracji systemu.
2. Zaznacz opcjęSystem Password (Hasło systemowe), a następnie naciśnij klawisz <Enter>
3. Po wyświetleniu monitu wpisz hasło systemowe.
4. Dwukrotnie naciśnij klawisz <Enter> aby wyczyścićistniejące hasło dostępu do ustawieńsystemu. Ustawienie zostanie zmienione na Not Set
(Nieustawione).
5. Aby przypisaćnowe hasło, należy wykonaćproceduręopisanąw sekcji Przypisywanie hasła systemowego.
UWAGA: Aby zapewnićlepsząochronękomputera przed nieupoważnionymi zmianami, można wykorzystaćopcjęPassword Status (Stan hasła) w
powiązaniu z hasłem systemowym i hasłem administratora.
Admin Password (Hasło administratora)
Ustawienia opcji
l Set (Ustawione) Nie pozwala na przypisanie hasełdostępu do konfiguracji; w celu zmiany konfiguracji systemu użytkownicy musząwprowadzićhasło
dostępu do konfiguracji
l Not Set (Nieustawione) Umożliwia przypisywanie hasełkonfiguracji; funkcja hasła jest włączona, lecz nie ma przypisanego hasła
l Disabled (Wyłączone) Hasło administratora jest wyłączone za pomocąustawienia zworek na płycie systemowej
Przypisywanie hasła dostępu do konfiguracji
Hasło dostępu do konfiguracji może byćtakie samo jak hasło dostępu do systemu.
1. Uruchom program konfiguracji systemu i sprawdź, czy Admin Password (Hasło administratora) jest ustawione na Not Enabled (Niewłączone).
2. Zaznacz opcjęAdmin Password (Hasło administratora) i naciśnij klawisz strzałki w lewo lub w prawo.
Zostanie wyświetlony monit o wpisanie i potwierdzenie hasła. Na znaki niedozwolone komputer reaguje sygnałem dźwiękowym.
3. Wpisz, a następnie potwierdźhasło.
Po potwierdzeniu hasła ustawienie opcji Admin Password (Hasło administratora) zmienia sięna Enabled (Aktywne). Przy następnym uruchomieniu
programu konfiguracji systemu zostanie wyświetlony monit o podanie hasła konfiguracji.
4. Zamknij program konfiguracji systemu.
Zmiana hasła administratora zaczyna obowiązywaćod razu (nie jest wymagane ponowne uruchomienie komputera).
Działanie komputera z włączonym hasłem administratora
Po uruchomieniu programu konfiguracji systemu zaznaczona jest opcja Admin Password (Hasło administratora) i wyświetlany jest monit o wpisanie hasła.
Jeżeli użytkownik nie wpisze prawidłowego hasła, możliwe będzie przeglądanie, ale nie modyfikacja opcji konfiguracji systemu.
Usuwanie lub zmiana bieżącego hasła administratora
Aby zmienićhasło administratora, należy je znać.
1. Uruchom program konfiguracji systemu.
2. Po monicie wpisz hasło administratora.
3. Dwukrotnie naciśnij klawisz <Enter>, aby usunąćistniejące hasło administratora. Ustawienie zostanie zmienione na Not Set (Nieustawione).
Aby przypisaćnowe hasło dostępu do konfiguracji, możnarównieżwykonaćproceduręopisanąw sekcji Przypisywanie hasła systemowego.
Wyłączanie zapomnianego hasła i ustawianie nowego hasła
Aby ponownie ustawićhasło systemowe i/lub administratora, patrz Usuwanie zapomnianych haseł.
Program konfiguracji systemu
Przegląd
Z programu konfiguracji systemu można korzystać:
UWAGA: Jeżeli te dwa hasła sążne, hasła konfiguracji można używaćjako zastępczego hasła systemowego. Hasło dostępu do systemu nie może być
jednak stosowane zamiast hasła dostępu do konfiguracji.
UWAGA: Aby zapewnićochronęhasła systemowego przed nieupoważnionymi zmianami, można wykorzystaćopcjęPassword Status (Stan hasła) w
połączeniu z opcjąAdmin Password (Hasło administratora).
l Aby zmienićinformacje na temat konfiguracji systemu po dodaniu, zmianie lub usunięciu dowolnego sprzętu.
l W celu ustawienia lub zmiany opcji określanych przez użytkownika, np. hasła systemowego.
l Do uzyskiwania informacji na temat aktualnej ilości pamięci lub ustawiania typu zainstalowanego dysku twardego.
Przed korzystaniem z programu konfiguracji systemu zaleca sięzapisaćinformacje wyświetlane na ekranie tego programu, aby można je było wykorzystaćw
przyszłości.
Wchodzenie do programu Konfiguracja systemu
1. Włącz (lub uruchom ponownie) komputer.
2. Po wyświetleniulogoDELL™,naciśnij natychmiast klawisz <F2>.
Jeśli nie zdążysz nacisnąćklawisza, zanim zostanie wyświetlone logo systemu operacyjnego, musisz poczekaćdo wyświetlenia pulpitu Microsoft®
Windows®. Następnie zamknij system operacyjnyispróbujponownie.
Ekrany w programie konfiguracji systemu
Na ekranie programu konfiguracji systemu wyświetlane sąaktualne lub modyfikowalne informacje na temat konfiguracji komputera. Informacje na ekranie są
zorganizowane w trzech obszarach: lista opcji, pole aktywnych opcji oraz funkcje klawiszy.
Opcje konfiguracji systemu
Options list (Lista opcji) Pole to pojawia siępo lewej stronie okna programu konfiguracji systemu.
Jest to pole przewijane z listąopcji,któreokreślająkonfiguracjękomputera, w tym zainstalowany
sprzęt, ustawienia oszczędzania energii i funkcje bezpieczeństwa.
Pole to można przewijaćprzy pomocy klawiszy strzałekdogóryidodołu. Jeśli opcja jest
zaznaczona, Option Field (Pole opcji) wyświetla więcej informacji na temat tej opcji oraz jej bieżące i
dostępne ustawienia.
Option Field (Pole opcji) To pole zawiera informacje
na temat każdej opcji. W tym polu można przeglądaći
zmieniaćbieżące ustawienia.
Aby zaznaczyćdanąopcje, należy naciskaćprawy lub
lewy klawisz strzałki. Naciśnij klawisz <Enter>, aby
aktywowaćwybranąopcję.
Key Functions (Funkcje klawiszy) To pole pojawia siępod polem Option Field (Pole opcji) i
zawiera opisy klawiszy oraz ich funkcji w aktywnym polu programu konfiguracji systemu.
UWAGA: W zależności od komputera oraz zainstalowanych urządzeń, wymienione w tej sekcji pozycje mogą, ale nie muszą, pojawiaćsięna ekranie.
Info (Informacje)
System Info (Informacje o
systemie)
Obejmująnazwękomputera, numer wersji BIOS, datęBIOS,wyróżnikzasobów,numerserwisowyinumerwłasności.
CPU Info (Informacje o
jednostce centralnej)
Określa, czy procesor komputera obsługuje technologięHyper-threading, IA-32e, oraz określa szybkośćjednostki centralnej,
szybkośćmagistrali, szybkośćzegara i pamięćpodręcznądrugiego stopnia (L2).
Memory Info (Informacje o
pamięci)
Wyświetla ilośćzainstalowanej pamięci, prędkośćpamięci w komputerze, ilośćpamięci graficznej, rozmiar pamięci podręcznej
wyświetlania oraz tryb pracy kanału(podwójnylubpojedynczy).
Date/Time (Data/Godzina)
Wyświetla bieżące ustawienia daty i czasu. Można zmieniaćte ustawienia.
Boot Sequence (Sekwencja
rozruchowa)
Komputerspróbujeprzeprowadzićrozruch zgodnie z sekwencjąurządzeńokreślonąna tej liście.
Drives (Napędy)
Diskette Drive (Napęd
dyskietek)
Włącza lub wyłącza napędy dyskietek oraz ustala uprawnienia do odczytu dla wewnętrznego napędu dyskietek. Off
(Wyłączony) wyłącza wszystkie napędy dyskietek. Internal (Wewnętrzny) włącza wewnętrzny napęd dyskietek. USB
wyłącza wewnętrzny napęd dyskietek i włącza napęd USB, jeżeli jest włączony sterownik USB i napęd USB jest podłączony.
Read Only (Tylko do odczytu) włącza wewnętrzny sterownik napędu i włącza uprawnienia tylko do odczytu dla
wewnętrznego napędu dyskietek.
Drive 0 through Drive n (Od
napędu 0 do napędu n)
Identyfikuje oraz włącza i wyłącza napędy podłączone do złączy płyty systemowej oraz wymienia pojemnościdysków
twardych.
Error Reporting (Zgł
aszanie
błędów)
Określa, czy błędy sterownika dysku twardego napędówwewnętrznych (napędy 06) sązgłaszane podczas uruchamiania
komputera.
Onboard Devices (Wbudowane urządzenia)
Audio Controller (Kontroler
audio)
Włącza lub wyłącza wbudowany kontroler audio.
NIC Controller (Kontroler
NIC)
Kontroler interfejsu sieci (NIC) można ustawićw następującysposóbOn (Włączony) (domyślnie), Off (Wyłączony) lub On w/
PXE (Włączony w trybie PXE).
LPT Port Mode (Tryb portu
LPT)
Określa tryb pracy wewnętrznegoporturównoległego. Off (Wyłączony) wyłącza port. AT port jest tak skonfigurowany, aby
byłzgodny z IBM AT. PS/2 port jest tak skonfigurowany, aby byłzgodny z IBM PS/2. EPP konfiguruje port dla
dwukierunkowego protokołu EPP. ECP konfiguruje port dla dwukierunkowego protokołu ECP.
UWAGA: W przypadku ustawienia LPT Port Mode (Tryb portu LPT) na ECP, w menu opcji zostanie wyświetlona opcja LPT
Port DMA (KanałDMA portu LPT).
LPT Port Address (Adres
portu LPT)
Określa adres używanyprzezwbudowanyportrównoległy.
LPT Port DMA (KanałDMA
portu LPT)
Określaadreswykorzystywanyprzezportrównoległy podczas pracy w trybie ECP. Off (Wyłączony) wyłącza kanałDMA. DMA
1 ustawia kanałDMA 1. DMA 3 ustawia kanałDMA 3.
Serial Port #1 (Port
szeregowy #1)
W przypadku zainstalowania karty portu szeregowego, port szeregowy 1 pojawia sięjako opcja.
Auto (ustawienie domyślne) automatycznie konfiguruje złącze dla odpowiedniego przypisania (COM1 lub COM3).
USB
Selektywnie włącza lub wyłącza wewnętrznysterownikUSBdlaróżnychlokalizacjiportów.All On (Wszystkie włączone)
włącza porty z przodu i z tyłu. All Off (Wszystkie wyłączone) wyłącza wszystkie porty. Front On (Włączone przednie) włącza
tylko porty z przodu, a Front Off (Wyłączone przednie) wyłącza tylko porty z przodu.
Performance (Wydajność)
Hyper-Threading
(Technologia Hyper-
Threading)
Określa, czy każdy fizyczny procesor występuje jako jeden, czy dwa procesory logiczne. Wydajnośćniektórychaplikacji
poprawia siępododaniuprocesorówlogicznych.On (Włączona) włącza technologięHyper-Threading. Off (Wyłączona)
wyłącza technologięHyper-Threading.
HDD Acoustic Mode (Tryb
głośności dysku twardego)
l Quiet (Cichy) (domyślnie) dysk twardy działawnajbardziejcichysposób.
l Performance (Wydajność) dysk twardy działa ze swojąnajwiększąszybkością.
l Bypass (Obejście) komputer nie będzie testowałani zmieniałbieżących ustawieńtrybu akustycznego.
l Suggested (Sugerowany) dysk twardy będzie pracowałna poziomie sugerowanym przez producenta.
UWAGA: Przełączenie w tryb wysokiej wydajności może spowodowaćgłośniejsząpracęnapędu.
UWAGA: Zmiana ustawieńakustycznych nie zmienia obrazu dysku twardego.
SpeedStep
Opcja Intel SpeedStep®udostępnia ustawienia do zmiany zużycia energii przez procesor oraz częstotliwości pracy.
UWAGA: Ta opcja może nie byćdostępna dla danego komputera.
Security (Bezpieczeństwo)
Admin Password (Hasło
administratora)
Opcja ta ogranicza dostępdoprogramukonfiguracjisystemuwtakisamsposób,jakopcjaHasło systemowe ogranicza
dostęp do systemu.
System Password (Hasło
systemowe)
Wyświetla bieżący stan funkcji bezpieczeństwa hasła systemu i umożliwia przypisane i weryfikacjęnowego hasła
systemowego.
Drive 0 Password through
Drive n Password (Hasła od
napędu 0 do napędu n)
Wyświetla bieżący stan funkcji zabezpieczenia dysku twardego hasłem oraz umożliwia przypisanie i weryfikacjęnowego
hasła.
OSTRZEŻENIE: Hasła napędu nie należy ustawiaćw przypadku włączenia dowolnej konfiguracji RAID. Więcej informacji
podano w sekcji Informacje o konfiguracjach RAID.
Password Status (Stan
Hasła)
Ta opcja blokuje pole hasła systemowego za pomocąhasła administratora. Kiedy to pole jest zablokowane, opcja wyłączania
ochrony hasłem po naciśnięciu klawiszy <CTRL-ENTER> przy rozruchu komputera nie jest dostępna.
Chassis Intrusion
(Naruszenie obudowy)
Kiedy ta opcja jest aktywna, informuje użytkownika podczas kolejnego rozruchu komputera, że pokrywa komputera została
otwarta.
TPM Security
(Zabezpieczenie TPM)
To pole steruje urządzeniem zabezpieczającym Trusted Platform Module.
Power Management (Zarządzanie energią)
AC Power Recovery
(Przywracanie zasilania
prądem zmiennym)
Określasposóbdziałania,gdywkomputerzezostanieprzywróconezasilanie.
Auto Power On (Automatyczne
włączanie)
Ustawia godzinęi dni tygodnia, kiedy komputer będzie włączaćsięautomatycznie. Możliwe ustawienia to codziennie lub od
poniedziałku do piątku.
Czas odmierzany jest w formacie 24-godzinnym (godzina:minuty). Czas uruchomienia można zmienić, naciskając klawisze
strzałek w prawo lub w lewo w celu zwiększenia lub zmniejszenia wartości w polu daty i godziny.
Ustawienie domyślne to Disabled (Wyłączona).
Funkcja ta nie działa, jeżeli komputer zostałwyłączony za pomocąlistwy zasilającej lub filtra przeciwprzepięciowego.
Auto Power Time (Czas
automatycznego włączania)
Umożliwia określenie konkretnego czasu automatycznego wyłączenia komputera. Domyślnie opcja ta jest ustawiona na Off
(Wył.).
Low Power Mode (Tryb
niskiego poboru energii)
Kiedy wybrany jest tryb Low Power Mode(Niskipobórenergii),niebędzie możliwe zdalne wybudzenie komputera ze stanu
Hibernate (Hibernacja) lub Off (Wyłączony) za pomocąwbudowanego kontrolera sieci.
Remote Wake-Up (Zdalne
wybudzanie komputera)
Opcja ta umożliwia włączenie systemu, kiedy modem obsługujący kontroler NIC lub funkcjęzdalnego wybudzenia otrzyma
sygnałwybudzenia.
On (Włączone) jest ustawieniem domyślnym. On w/ Boot to NIC (Włączone / Rozruch do NIC) umożliwia komputerowi
podjeciepróbyrozruchuzsieciprzedwykorzystaniemsekwencjirozruchowej.
UWAGA: Zwykle system można zdalnie włączyćz trybu zawieszenia, hibernacji lub przy jego całkowitym wyłączeniu. Kiedy
włączona jest funkcja Low Power Mode(Niskipobórenergii)(wmenuPower management (Zarządzanie energią), system
można włączyćzdalnie z trybu Suspend (Zawieszenie).
Suspend Mode (Tryb
zawieszenia)
Opcje do wyboru to: S1 stanzawieszenia,wktórymkomputerdziała w trybie niskiego poboru energii oraz S3 stan
gotowości,wktórymzasilaniejestzmniejszonelubwyłączone dla większościkomponentów,leczpamięćsystemowa jest
nadal aktywna.
Maintenance (Konserwacja)
Sekwencja rozruchowa
Funkcja ta umożliwia zmianęsekwencji rozruchowej dla urządzeń.
Ustawienia opcji
l Onboard or USB Floppy Drive (Napęd dyskietek - wbudowany lub USB) Komputerspróbujeprzeprowadzićrozruch z napędu dyskietek. Jeśli
dyskietka w napędzie nie jest dyskietkąrozruchowąlub jeśli w napędzie nie ma dyskietki, komputer wyświetli komunikat o błędzie.
l Onboard Hard Drive (Wbudowany napęd dysku twardego) Komputerpróbujesięuruchomićz podstawowego dysku twardego. Jeżeli na dysku nie
jest zainstalowany system operacyjny, wyświetlany jest komunikat o błędzie.
l Onboard or USB CD Drive (Napęd CD-ROM wbudowany lub USB) Komputerspróbujeprzeprowadzićrozruch z napędudyskówCD.Jeśli w napędzie
nie ma dysku CD lub jeśli na dysku CD nie ma systemu operacyjnego, komputer wyświetli komunikat o błędzie.
l USB Device (Urządzenie USB) Należy włożyćurządzenie pamięci do portu USB i uruchomićponownie komputer. W przypadku pojawienia sięw
prawymgórnymroguekranutekstuF12 = Boot Menu (Menu rozruchu) należy nacisnąćklawisz <F12>. BIOS wykryje urządzenie i doda opcjępamięci
flash USB do menu rozruchu.
Zmiana sekwencji rozruchowej dla bieżącego rozruchu
Z tej funkcji można skorzystać, aby na przykład dokonaćrozruchu komputera z dysku CD w celu uruchomienia programu Dell Diagnostics z dysku Drivers and
Utilities (Sterowniki i programy narzędziowe), z zastrzeżeniem, że po zakończeniutestówdiagnostycznychrozruchmanastępowaćz dysku twardego. Z
funkcji tej można także korzystaćprzy ponownym uruchomieniu komputera przy pomocy urządzenia USB, np. napędu dyskietek lub klucza pamięci.
1. Przy rozruchu z urządzenia USB należy je podłączyćdo złącza USB.
2. Włącz (lub uruchom ponownie) komputer.
3. Kiedywprawymgórnymroguekranuzostaniewyświetlony komunikat F2 = Setup, F12 = Boot Menu (F2 = Konfiguracja, F12 = Menu rozruchu), naciśnij
klawisz <F12>.
Jeśli nie zdążysz nacisnąćklawisza zanim zostanie wyświetlone logo systemu operacyjnego, musisz poczekaćdo wyświetlenia pulpitu Microsoft
Windows. Następnie zamknij system operacyjnyispróbujponownie.
Zostanie wyświetlone menu Boot Device Menu (Menu urządzeńrozruchowych) zawierające wszystkie dostępne urządzenia rozruchowe. Obok każdego
urządzenia znajduje sięnumer.
4. Na dole menu wprowadźnumer urządzenia,któremabyćwykorzystane tylko dla potrzeb bieżącego rozruchu.
Przykładowo, przy rozruchu z klucza pamięci USB, zaznacz USB Flash Device (Urządzenie flash USB) i naciśnij klawisz <Enter>.
Zmiana sekwencji rozruchowej dla przyszłych procedur rozruchu
1. Uruchom program konfiguracji systemu.
Event Log (Rejestr zdarzeń
)
Wyświetla rejestr zdarzeńsystemu.
CMOS Defaults (Ustawienia
domyślne CMOS)
Przywraca fabryczne ustawienia domyślne komputera.
Video (Wideo)
Primary Video (Grafika
podstawowa)
Określa,którykontrolergrafikistaniesiępodstawowym kontrolerem grafiki, gdy w systemie dostępne sądwa kontrolery.
Domyślnym jest PEG, kontroler PCI Express Graphics.
POST Behavior (Zachowanie POST)
Fastboot (Szybki rozruch)
Przy ustawieniu na On (Włączone) (domyślnie) komputer zostanie szybciej uruchomiony, ponieważpominie dane
konfiguracje i testy.
Numlock Key (Klawisz
Numlock)
Opcja ta dotyczy prawej części klawiatury (klawiatury numerycznej). Po ustawieniu na On (Włączone) (ustawienie
domyślne),opcjataaktywujenumeryczneimatematycznefunkcjeopisanewgórnejczęści każdego klawisza. Po ustawieniu
na Off (Wyłączone), opcja ta aktywuje funkcje kursora opisane w dolnej części każdego klawisza.
Keyboard Errors (Błędy
klawiatury)
W przypadku ustawienia wartości Report (Zgłaszaj) (włączone) i wykrycia błędu w czasie testu POST, BIOS wyświetli
komunikat o błędzie i poprosi o naciśnięcie klawisza <F1> w celu kontynuacji lub naciśnięcie klawisza <F2> w celu przejścia
do konfiguracji systemu. W przypadku ustawienia na wartośćDo Not Report (Nie zgłaszaj) (wyłączone) i wykrycia błędu w
czasie testu POST, BIOS nie wyświetli komunikatu o błędzie i będzie dalej kontynuowałuruchamianie komputera.
POST Hotkeys (Klawisze
programowalne POST)
Określa, czy na ekranie wstępnym wyświetlany jest komunikat informujący o tym, jaka sekwencja klawiszy jest wymagana
do uruchomienia programu konfiguracji systemu lub programu Quickboot. Setup i Boot Menu wyświetla oba komunikaty
(F2=Setup i F12=Boot Menu). Setup wyświetla tylko (F2=Setup). Boot Menu wyświetla jedynie (F12=Boot Menu). None“nie
wyświetla komunikatu.
UWAGA: Aby dokonaćrozruchu z urządzenia typu USB, musi ono byćurządzeniem rozruchowym. Aby upewnićsię, że dane urządzenie jest urządzeniem
rozruchowym, należy zapoznaćsięz jego dokumentacją.
UWAGA: Przy rozruchu z napędu dyskietek USB, należy najpierw ustawićten napęd na OFF (Wyłączony) w programie konfiguracji systemu.
UWAGA: Aby dokonaćrozruchu z urządzenia typu USB, musi ono byćurządzeniem rozruchowym. Aby upewnićsię, że dane urządzenie jest urządzeniem
rozruchowym, należy zapoznaćsięz jego dokumentacją.
2. Za pomocąklawiszy strzałek zaznacz opcjęmenu Boot Sequence (Sekwencja rozruchowa) i naciśnij klawisz <Enter>, aby wyświetlićmenu podręczne.
3. Naciskaj klawisze strzałekwgóręiwdół, aby poruszaćsiępo liście urządzeń.
4. Aby włączyćlub wyłączyćurządzenie, naciśnij klawisz spacji (obok włączonego urządzenia wyświetlany jest znak zaznaczenia).
5. Zaznaczone urządzenie można przesuwaćna liście za pomocąklawiszy plus (+) lub minus ().
Usuwanie zapomnianych haseł
1. Zastosuj siędo procedur opisanych w sekcji Zanim zaczniesz.
2. Zdejmij pokrywękomputera.
3. Znajdź3-stykowązworkęhasła (PSWD) na płycie systemowej i zewrzyj styki 2 i 3 zwornikiem, aby wyczyścićhasło. Więcej informacji można znaleźćw
UWAGA: Należy zanotowaćaktualnąsekwencjęrozruchową, aby można było jąwraziepotrzebyprzywrócić.
OSTRZEŻENIE: Przed rozpoczęciem dowolnej z procedur opisanych w tej sekcji należy zapoznaćsięz instrukcjami dotyczącymi bezpieczeństwa
zamieszczonymi w Przewodniku z Informacjami o produkcie.
POUCZENIE: Ten proces powoduje usunięciezarównohasła systemowego, jak i hasła konfiguracji.
Zworka
Ustawienie
Opis
PSWD
Funkcje hasła sąuaktywnione.
Funkcje hasełsąwyłączone.
RTCRST
Normalna funkcja CMOS.
Zeruje ustawienia CMOS
zezworką bez zworki
sekcji Elementy płyty systemowej.
4. Nałóżpokrywękomputera.
5. Podłącz komputer i monitor do gniazd elektrycznych i włącz ich zasilanie.
6. Wyłącz komputer po pojawieniu sięna ekranie pulpitu systemu Microsoft®Windows®.
7. Wyłącz monitor i odłącz go od gniazda elektrycznego.
8. Odłącz kabel zasilania komputera od gniazda zasilającego, a następnie naciśnij przycisk zasilania, aby uziemićpłytęsystemową.
9. Zdejmij pokrywękomputera.
10. Znajdź3-stykowązworkęhasła na płycie systemowej i zewrzyj styki 1 i 2, aby ponownie włączyćhasło. Więcej informacji można znaleźćw sekcji
Elementy płyty systemowej.
11. Nałóżpokrywękomputera.
12. Podłącz komputer i pozostałe urządzenia do gniazd elektrycznych i włącz ich zasilanie.
13. Przypisz nowe hasło systemowe i/lub hasło konfiguracji.
Usuwanie ustawieńCMOS
1. Zastosuj siędo procedur opisanych w rozdziale Zanim zaczniesz.
2. Zdejmij pokrywękomputera.
3. Zeruj bieżące ustawienia CMOS:
a. Odszukaj zworkępamięci CMOS (RTCRST) na płycie systemowej (patrz sekcja Elementy płyty systemowej.)
b. Zdejmij zworkęzestyków1i2.
c. Umieśćzworkęhasła na stykach 2 i 3 i poczekaj około 5 sekund.
d. Przełóżzworkąna styki 1 i 2.
4. Nałóżpokrywękomputera.
5. Podłącz komputer i pozostałe urządzenia do gniazd elektrycznych i włącz ich zasilanie.
Zarządzanie energią
Komputer może zostaćtak skonfigurowany, aby zużywałmniej energii, gdy nikt na nim nie pracuje. Zarządzanie zużyciem energii przeprowadzane jest za
pośrednictwem systemu operacyjnego zainstalowanego w komputerze oraz określonych ustawieńw programie konfiguracji systemu. Takie okresy obniżonego
zużycia energii określone sąjako stany uśpienia:
l Standby (Gotowość) W tym trybie uśpienia zasilanie większościelementówsystemu,wtymwentylatorów,jestograniczonelubwyłączone. Jednakże
pamięćsystemu pozostaje aktywna.
l Hibernate (Hibernacja) W tym stanie uśpieniapobórmocyograniczoinyjestdominimumdzięki zapisaniu wszystkich danych w pamięci operacyjnej na
twardy dysk, a następnie odłączeniu zasilania. Wybudzenie z tego stanu powoduje ponowne uruchomienie komputera wraz z odtworzeniem zawartości
pamięci. Działanie komputera zostaje następniewznowionewtymmiejscu,wktórymkomputerznajdowałsięprzed wejściem w stan hibernacji.
UWAGA: W chwili dostawy komputera zworka hasła jest założona pomiędzy styki 1 i 2.
POUCZENIE: Aby podłączyćkabel sieciowy, należy najpierw podłączyćkabel do portu lub urządzenia sieciowego, a następnie do komputera.
UWAGA: Spowoduje to włączenie funkcji haseł. Jeśli zostanie uruchomiony program konfiguracji systemu,zarównoopcjahasła systemowego, jak i
administratora sąwyświetlane jako Not Set (Nieustawione) oznacza to, że funkcja hasła jest włączona, ale nie przypisano żadnego hasła.
OSTRZEŻENIE: Przed rozpoczęciem dowolnej z procedur opisanych w tej sekcji należy zapoznaćsięz instrukcjami dotyczącymi bezpieczeństwa
zamieszczonymi w Przewodniku z Informacjami o produkcie.
POUCZENIE: Aby podłączyćkabel sieciowy, należy najpierw podłączyćkabel do portu lub urządzenia sieciowego, a następnie do komputera.
UWAGA: Aby wejśćw stan gotowości, wszystkie składniki zainstalowane w komputerze musząobsługiwaćtęfunkcjęi miećzaładowane odpowiednie
sterowniki. Więcej informacji na ten temat można znaleźćw dokumentacji producenta każdego ze składnikówsystemu.
UWAGA: Aby wejśćw stan hibernacji, wszystkie składniki zainstalowane w komputerze musząobsługiwaćtęfunkcjęi miećzaładowane odpowiednie
sterowniki. Więcej informacji na ten temat można znaleźćw dokumentacji producenta każdego ze składnikówsystemu.
l Shutdown (Wyłączenie) Ten stan uśpienia odcina całośćzasilania od komputera, z wyjątkiem pewnej niewielkiej ilości pomocniczej. Jeśli komputer
pozostaje podłączony do gniazda elektrycznego, może on byćautomatycznie lub zdalnie uruchamiany. Na przykład opcja Auto Power On
(Automatyczne włączanie) w programie konfiguracji systemu umożliwia komputerowi automatyczne uruchomienie sięo określonejgodzinie.Również
administrator sieci może zdalnie uruchomićkomputer za pomocątakiego zdarzenia zarządzania energią, jak zdalne budzenie.
W następującej tabeli wymienione zostały stany uśpienia oraz metody, za pomocąktórychkomputermoże zostaćwybudzony z każdegoztychstanów.
Technologia Hyper-Threading
Technologia Hyper-Threading jest technologiąfirmy Intel®, któramoże zwiększyćcałkowitąwydajnośćkomputera dzięki temu, że umożliwia jednemu
fizycznemu procesorowi działanie jako dwa logiczne procesory, zdolne wykonywaćokreślonezadaniarównolegle.Zalecasiękorzystanie z systemu
operacyjnego Microsoft®Windows®XP Service Pack 1 (SP1) lub nowszego, ponieważjest on zoptymalizowany pod kątem wykorzystania technologii Hyper-
Threading. Chociażz technologii Hyper-Threading mogąkorzystaćżneprogramy,toniektóreznichniezostały zoptymalizowane pod jej kątem i mogą
wymagaćaktualizacji ze strony producenta oprogramowania. Należy skontaktowaćsięz producentem oprogramowania w celu uzyskania informacji na temat
używania technologii Hyper-Threading z oprogramowaniem.
Aby określić, czy komputer używa technologii Hyper-Threading, należy wykonaćnastępujące czynności:
1. Kliknij przycisk Start, kliknij prawym przyciskiem myszy opcjęMy Computer(Mójkomputer),anastępnie kliknij opcjęProperties (Właściwości).
2. Kliknij zakładkęHardware (Sprzęt), a następnie kliknij Device Manager (Menedżer urządzeń).
3. W oknie Device Manager (Menedżer urządzeń) kliknij znak plusa (+) obok typu procesora. Jeśli technologia Hyper-Threading jest włączona, procesor
będzie figurowałna liście dwukrotnie.
TechnologięHyper-Threading można włączyćlub wyłączyćza pomocąprogramu konfiguracji systemu.
IEEE 1394
IEEE 1394 jest interfejsem cyfrowym umożliwiającym przesyłanie dużych ilości danych pomiędzy komputerami i urządzeniami peryferyjnymi. Doskonale nadaje
sięondowspółpracy z urządzeniami multimedialnymi, ponieważprzyspiesza transfer danych i dużychplików,przezcomożna podłączyćkomputer
bezpośrednio do takich urządzeń, jak cyfrowe kamery wideo.
Komputer może miećopcjonalne przednie złącze IEEE 1394 (patrz sekcja Informacje o komputerze). To złącze jest dostępne tylko w przypadku zakupu karty
rozszerzenia wykorzystującej interfejs IEEE 1394. Aby zakupićkartę, należy skontaktowaćsięz firmąDell.
Kontroler SCSI U320
Opcjonalny kontroler SCSI U320 oparty jest na standardzie PCI-Xipracujewtrybieniskiejróżnicy napięć(LVD) przy prędkości U320 (320 MB/s). Magistrala
jest zgodna z poprzednimi wersjami i może pracowaćz prędkościami U160 (160 MB/s), Ultra2 (80 MB/s) i Ultra (40 MB/s).
Stan uśpienia
Metoda wybudzenia (Windows XP)
Tryb gotowości
l Naciśnięcie przycisku zasilania
l Automatyczne włączanie
l Poruszenie lub kliknięcie myszą
l Naciśnięcie klawisza na klawiaturze
l Aktywnośćurządzenia USB
l Zdarzenie związane z zarządzeniem energią
Tryb hibernacji
l Naciśnięcie przycisku zasilania
l Automatyczne włączanie
l Zdarzenie związane z zarządzeniem energią
Zamknięcie systemu
l Naciśnięcie przycisku zasilania
l Automatyczne włączanie
l Zdarzenie związane z zarządzeniem energią
UWAGA: Więcej informacji na temat zarządzania energiąmożna znaleźćw dokumentacji systemu operacyjnego.
UWAGA: Przy użyciu przejściówkidozłącza można podłączyć4-stykowe urządzenia IEEE 1394.
Jeśli urządzenia niesymetryczne (single-ended, SE) sąpodłączone do tej samej magistrali co urządzenia LVD (takie jak U320, U160 lub Ultra2), magistrala SCSI
pracuje w trybie SE przy maksymalnej prędkości Ultra (40 MB/s).
Więcej informacji o instalowaniu urządzenia SCSI i ustawianiu ID SCSI dla danego komputera można znaleźćw sekcji Napędy.
Informacje o konfiguracjach RAID
W tej sekcji znajduje sięopiskonfiguracjiRAID,którąmożna wybraćpodczas kupowania komputera. Chociażw przemyśle komputerowym dostępnych jest
kilkakonfiguracjiRAIDdoróżnych zastosowań, firma Dell oferuje w komputerach Dell Precision RAID poziom 0, RAID poziom 1, RAID poziom 5 i RAID poziom 10.
KonfiguracjaRAIDpoziom0jestzalecanadoprogramówowysokiejwydajności, a konfiguracja RAID poziom 10 jest zalecana dla użytkownikówwymagających
wysokiego poziomu integralności danych.
Sterownik Intel®RAID w komputerze może utworzyćtylko konfiguracjęRAID poziom 0 przy użyciudwóchlubtrzechnapędówfizycznych.Jeśli istnieje trzeci
lub czwarty napęd, może on lub one staćsięczęściąkonfiguracji RAID poziomu 0 dzięki zastosowaniu programu konfiguracji RAID firmy Intel albo może on lub
one zostaćwykorzystany jako zapasowy napęd w konfiguracji RAID poziom 1 (patrz sekcja Tworzenie zapasowego dysku twardego). Napędy powinny być
tychsamychrozmiarów,abyzapewnić, że większy napęd nie będzie zawierałnieprzydzielonego (a więc i niewykorzystanego) miejsca.
Korzystanie z macierzy RAID z hasłami napędu dysku twardego
Jeśli jest wykorzystywana opcja zabezpieczenia dysku twardego dostępna w konfiguracji systemu, nie należy używaćkonfiguracji RAID. Korzystanie z
konfiguracji RAID wymaga usunięcia hasła dysku twardego w celu umożliwienia dostępu do danych.
RAID poziom 0
RAID poziom 0 wykorzystuje technikęzapisu nazywaną„segmentacjądanych“w celu zapewnienia wysokiej szybkości dostępu. Segmentacja danych jest to
metodazapisywaniakolejnychsegmentów lubpasków danych sekwencyjnie na kolejnych napędach fizycznych w celu utworzenia dużego napędu
wirtualnego. Segmentacja danych umożliwia odczytywanie danych przez jeden z napędów,podczasgdyinnynapęd wyszukuje i odczytuje następny blok.
Kolejnązaletąkonfiguracji RAID poziomu 0 jest to, że wykorzystuje ona pełnąpojemnośćdysków.Wprzypadkuzainstalowaniadwóchdyskówopojemności
120 GB uzyskuje siępojemność240GB,naktórejmożna zapisywaćdane.
RAID poziom 1
RAID poziomu 1 wykorzystuje technikęzapisywania z redundancjądanych nazywaną„kopiąlustrzaną“. Podczas zapisywania danych na dysk podstawowy są
one duplikowane lub tworząkopięlustrzaną na drugim dysku. Konfiguracja RAID poziomu 1 poświęca dużąszybkośćdostępu do danych na rzecz zalet
redundancji danych.
UWAGA: Poziomy RAID nie reprezentująhierarchii. Konfiguracje RAID poziomu 10 nie sąz założenia lepsze lub gorsze niżkonfiguracja RAID poziomu 0.
POUCZENIE: PonieważRAID poziomu 0 nie zapewnia redundancji danych, jeżeli jeden z napędówulegnieuszkodzeniu,danenainnymnapędzie będą
równieżniedostępne. W związku z tym w przypadku korzystania z konfiguracji RAID poziomu 0 należy pamiętaćo wykonywaniu regularnych kopii
zapasowych.
W przypadku wystąpienia awarii dysku, kolejne operacje odczytu lub zapisu sąkierowane na nieuszkodzony dysk. Zawartośćnowego dysku można
odtworzyćprzy użyciu danych z nieuszkodzonego dysku. Ponadto, ponieważdane sąduplikowane na obydwu dyskach, dwa dyski o pojemności 120 GB RAID
poziomu 1 dająco najwyżej pojemność120 GB, gdzie można zapisywaćdane.
Macierz RAID poziom 5
Macierz RAID poziomu 5 wykorzystuje technikęzapisu stopniowania danych nazywaną„parzystościądanych. Gdy dane sązapisywane na napędzie
podstawowym, sąone następnie dublowane przynajmniej na trzech innych napędach.WodróżnieniuodkonfiguracjiRAIDpoziom1,któryzapisujedanedo
innego woluminu stanowiącego odzwierciedlenie danych, konfiguracja RAID poziom 5 zapisuje dane na każdym napędzie w częściach, co powoduje
rozmieszczenie danych każdego segmentu na wielu napędach. Konfiguracja RAID poziom 5 zapewnia większąszybkośćdostępu do danych, ale wymaga
większej ilości miejsca niżkonfiguracje RAID poziom 0 lub RAID poziom 1.
Jeśli nastąpi awaria dysku, kolejne operacje odczytu i zapisu sąkierowane do innych nieuszkodzonych napędów.Wymienionynapęd może zostaćnastępnie
odtworzony przy użyciu danych z prawidłowych napędów.Ponadto,ponieważdane sązdublowane na napędzie podstawowym i napędach dodatkowych,
cztery napędy RAID poziom 1 o pojemności 120 GB mająwspólnąmaksymalnąpojemność360GB,naktórejmożna zapisaćdane.
RAID poziom 10
RAID poziom 10 wykorzystuje technikęzapisu stopniowania danych nazywaną„parzystościądanych. Gdy dane sązapisywane na napędzie podstawowym,
sąone następnie dublowane na czterech innych napędach.WodróżnieniuodkonfiguracjiRAIDpoziom1,któryzapisujedanedoinnegowoluminu
stanowiącego odzwierciedlenie danych, konfiguracja RAID poziom 5 zapisuje dane na każdym napędzie w częściach, co powoduje rozmieszczenie danych
każdego segmentu na wielu napędach. Konfiguracja RAID poziom 10 zapewnia większąszybkośćdostępu do danych, ale wymaga większej ilości miejsca niż
konfiguracje RAID poziom 0 lub RAID poziom 1.
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60
  • Page 61 61
  • Page 62 62
  • Page 63 63
  • Page 64 64
  • Page 65 65
  • Page 66 66
  • Page 67 67
  • Page 68 68
  • Page 69 69
  • Page 70 70
  • Page 71 71
  • Page 72 72
  • Page 73 73
  • Page 74 74
  • Page 75 75
  • Page 76 76
  • Page 77 77
  • Page 78 78
  • Page 79 79
  • Page 80 80
  • Page 81 81
  • Page 82 82
  • Page 83 83
  • Page 84 84
  • Page 85 85
  • Page 86 86
  • Page 87 87
  • Page 88 88
  • Page 89 89
  • Page 90 90
  • Page 91 91
  • Page 92 92
  • Page 93 93
  • Page 94 94
  • Page 95 95
  • Page 96 96
  • Page 97 97
  • Page 98 98
  • Page 99 99
  • Page 100 100
  • Page 101 101
  • Page 102 102
  • Page 103 103
  • Page 104 104
  • Page 105 105
  • Page 106 106
  • Page 107 107
  • Page 108 108
  • Page 109 109
  • Page 110 110
  • Page 111 111
  • Page 112 112
  • Page 113 113
  • Page 114 114
  • Page 115 115
  • Page 116 116
  • Page 117 117
  • Page 118 118
  • Page 119 119
  • Page 120 120
  • Page 121 121
  • Page 122 122
  • Page 123 123
  • Page 124 124
  • Page 125 125
  • Page 126 126
  • Page 127 127
  • Page 128 128
  • Page 129 129
  • Page 130 130
  • Page 131 131
  • Page 132 132
  • Page 133 133
  • Page 134 134
  • Page 135 135
  • Page 136 136
  • Page 137 137
  • Page 138 138
  • Page 139 139
  • Page 140 140
  • Page 141 141
  • Page 142 142
  • Page 143 143
  • Page 144 144
  • Page 145 145
  • Page 146 146
  • Page 147 147
  • Page 148 148
  • Page 149 149
  • Page 150 150
  • Page 151 151

Dell Precision 380 instrukcja

Typ
instrukcja