Dell OPTIPLEX 740 instrukcja

Typ
instrukcja
Dell™OptiPlex™740Przewodnikużytkownika
Komputer w obudowie typu miniwieza
Komputer biurkowy
Komputer typu Small Form-Factor (mala wielkosc obudowy)
Powrótdospisutreści
Funkcje zaawansowane
Dell™Optiplex™740Przewodnikużytkownika
Działanie technologii LegacySelect
Technologia LegacySelect udostępnia w pełni zintegrowane, częściowo zintegrowane lub niezintegrowane rozwiązania oparte na powszechnie używanych
platformach,obrazachdyskówtwardychiprocedurachpomocytechnicznej.Administratoruzyskujemożliwośćsterowania za pośrednictwem programu
konfiguracjisystemu,programuDellOpenManage™ITAssistantlubindywidualnejintegracjifabrycznejwykonywanejprzezfirmęDell.
Technologia LegacySelect umożliwia administratorom elektroniczne włączanie lub wyłączanie złączyinośnikówdanych,wtymzłączy szeregowych i USB, złączy
równoległych, napędówdyskietek,gniazdPCIimyszyPS/2.Wyłączone złącza i nośniki danych zwalniajązasoby. Do uwzględnienia zmian konieczne jest
ponowne uruchomienie komputera.
Łatwośćzarządzania
Format ASF (Alert Standard Format)
ASF jest standardem zarządzania DMTF określającymsposóbpowiadamianiaalertamiprzed uruchomieniem systemu operacyjnego”lub bez systemu
operacyjnego. Standard zostałzaprojektowany w celu generowania alertu dotyczącego potencjalnego zagrożenia zabezpieczeńlub błędów,gdysystem
operacyjny jest w trybie uśpienia lub komputer jest wyłączony. Technologia ASF została zaprojektowana w celu zastąpienia wcześniejszych technologii
powiadamiania działających bez systemu operacyjnego.
Ten komputer obsługuje następujące alerty ASF w wersji 1.03 i 2.0 oraz możliwości pracy zdalnej:
Więcej informacji na temat wdrażania technologii ASF firmy Dell można znaleźćw podręcznikach ASF User's Guide (Przewodnik użytkownika ASF) i ASF
Administrator's Guide (Przewodnik administratora ASF), dostępnych w witrynie pomocy technicznej firmy Dell w sieci Web pod adresem support.euro.dell.com.
AsystentDellOpenManage™ITAssistant
Asystent IT Assistant konfiguruje komputery i inne urządzenia w sieci korporacyjnej, zarządzanimiimonitorujeje.AsystentITAssistantzarządza zasobami,
konfiguracjami,zdarzeniami(alertami)izabezpieczeniami w komputerach wyposażonych w standardowe oprogramowanie do zarządzania. Obsługuje
narzędzia zgodne ze standardami przemysłowymi SNMP, DMI i CIM.
Użytkownik komputera ma do dyspozycji narzędzia Dell OpenManage Client Instrumentation, oparte na technologii DMI i CIM. Informacje dotyczące asystenta
IT Assistant można znaleźćw przewodniku Dell OpenManage IT Assistant User's Guide (Przewodnik użytkownika asystenta Dell OpenManage IT Assistant)
dostępnym w witrynie pomocy technicznej firmy Dell pod adresem support.euro.dell.com.
Dell OpenManage Client Instrumentation (Oprogramowanie klienckie oprzyrządowania)
Działanie technologii LegacySelect
Łatwośćzarządzania
Bezpieczeństwo
Ochrona hasłem
ModułTPM (Trusted Platform Module)
Program konfiguracji systemu
Rozruch z urządzenia USB
Ustawienia zworki
Usuwanie zapomnianych haseł
Usuwanie ustawieńCMOS
TechnologiaHyperTransport™iDual-Core
Zarządzanie energią
InformacjeokonfiguracjachmacierzyRAID
WłączanietechnologiiCool'n'Quiet™
Ostrzeżenie
Opis
Chassis: Chassis Intrusion Physical Security Violation/Chassis Intrusion Physical Security
Violation Event Cleared (Naruszenie obudowy -
Naruszenie zabezpieczenia fizycznego/Naruszenie
obudowy - Usunięte zdarzenie Naruszenie zabezpieczenia fizycznego)
Obudowa komputera z zainstalowanąfunkcją
ochrony przed otwarciem została otwarta lub alert
naruszenia obudowy zostałusunięty.
CPU: Emergency Shutdown Event (Awaryjne wyłączenie)
Temperatura procesora jest zbyt wysoka i zasilanie
zostało odcięte.
Cooling Device: Generic Critical Fan Failure/Generic Critical Fan Failure Cleared (Urzą
dzenie
chłodzące:Ogólnakrytycznaawariawentylatora/Ogólnakrytycznaawariawentylatorazostała
usunięta)
Prędkośćwentylatora (obr./min) przekracza wartość
granicznąlub problem z prędkościąwentylatora
(obr./min) zostałrozwiązany.
Temperature: Generic Critical Temperature Problem/Generic Critical Temperature Problem
Cleared(Temperatura:Ogólnykrytycznyproblemdotyczącyzbytwysokiejtemperatury/Ogólny
krytyczny problem dotyczący zbyt wysokiej temperatury zostałrozwiązany)
Temperatura komputera przekracza wartość
granicznąlub problem ze zbyt wysokątemperaturą
zostałrozwiązany.
Battery Low (Niski poziom naładowania baterii)
Bateria systemowa osiągnęła napięcie 2,2 V lub
niższe.
Narzędzia Dell OpenManage Client Instrumentation to oprogramowanie umożliwiające zdalne zarządzanie takimi programami jak IT Assistant w celu
wykonania następujących zadań:
l Uzyskanieinformacjinatematkomputera,np.oliczbieprocesorówiużywanym systemie operacyjnym.
l Monitorowaniestanukomputera,np.alertówtermicznychzczujnikówtemperaturylubalertówawariidyskutwardegozurządzeńpamięci masowej.
l Zmiana stanu komputera, np. aktualizacja systemu BIOS lub zdalne wyłączanie komputera.
Zarządzanysystemtotaki,naktórymzainstalowanesąnarzędzia Dell OpenManage Client Instrumentation w sieci z asystentem IT Assistant. Informacje
dotyczące narzędzi Dell OpenManage Client Instrumentation można znaleźćw przewodniku Dell OpenManage Client Instrumentation User's Guide (Przewodnik
użytkownika narzędzi Dell OpenManage Client Instrumentation) dostępnym w witrynie pomocy technicznej firmy Dell pod adresem support.euro.dell.com.
Bezpieczeństwo
Wykrycie naruszenia obudowy
Ta funkcja, jeśli jest zainstalowana i włączona, wykrywa otwarcie obudowy i powiadamia o nim użytkownika. Aby zmienićustawienie opcji Chassis Intrusion
(Naruszenie obudowy):
1. Przejdźdo programu konfiguracji systemu (patrz Uruchamianie programu konfiguracji systemu).
2. Naciśnij klawisz strzałkiwdół, aby przejśćdo opcji Security (Bezpieczeństwo).
3. Naciśnij klawisz <Enter>, aby przejśćdo menu podręcznego opcji Security (Bezpieczeństwo).
4. Za pomocąklawisza strzałkiwdółprzejdźdo opcji Chassis Intrusion (Naruszenie obudowy).
5. Naciśnij klawisz <Enter>, aby wybraćustawienie opcji.
6. Ponownie naciśnij klawisz <Enter> po dokonaniu aktualizacji ustawienia opcji.
7. Zapisz zmiany i zamknij program konfiguracji systemu.
Ustawienia opcji
l On (Włączone) - Jeśli pokrywa komputera zostanie otwarta, ustawienie zostanie zmienione na Detected (Wykryte) i podczas następnego rozruchu po
uruchomieniu komputera wyświetlone zostanie następujące ostrzeżenie:
Alert! Cover was previously removed. (Uwaga! Obudowa była zdejmowana.)
Aby zresetowaćustawienie Detected (Wykryto), wejdźdo konfiguracji systemu (patrz Uruchamianie programu konfiguracji systemu). W opcji Chassis
Intrusion (Naruszenie obudowy) należy nacisnąćklawisz strzałki w prawo lub w lewo, aby wybraćustawienie Reset (Resetuj), a następnie wybrać
ustawienie On (Włączone), On-Silent (Włączone - bez reakcji) lub Off (Wyłączone).
l On-Silent (Włączone - bez reakcji) (ustawienie domyślne) - Jeśli pokrywa komputera zostanie otwarta, ustawienie zostanie zmienione na Detected
(Wykryte). Podczas następnego rozruchu po uruchomieniu komputera nie zostanie wyświetlony komunikat ostrzegawczy.
l Off (Wyłączone) - Naruszenie obudowy nie jest monitorowane i nie sąwyświetlane żadne komunikaty.
Pierścieńkłódkiigniazdokablazabezpieczającego
Aby zabezpieczyćkomputer, można zastosowaćjednąz następujących metod:
l Należy użyćsamej blokady lub wykorzystaćjednocześnie blokadę, kabel zabezpieczający w kształcie pętli oraz pierścieńblokady.
Sama kłódkazabezpieczakomputerprzedotwarciem.
Kabel zabezpieczający owiniętywokółnieruchomego obiektu w połączeniu z blokadąuniemożliwia przeniesienie komputera bez zezwolenia.
l Należy podłączyćdo gniazda kabla zabezpieczającego komputera dostępne na rynku urządzenia zabezpieczające przed kradzieżą.
Urządzenia zabezpieczające przed kradzieżąskładająsięzwyklezodcinkametalowejlinki,blokadyzzamkiemiodpowiedniegoklucza.Dokumentacja
dostarczana z urządzeniemzawierawskazówkidotyczące jego instalacji.
UWAGA: W przypadku włączenia hasła administratora należy je znać, zanim można będzie wyzerowaćustawienie Chassis Intrusion (Naruszenie
obudowy).
UWAGA: Przed zakupem urządzenia zabezpieczającego przed kradzieżąnależy upewnićsię, czy pasuje ono do gniazda kabla zabezpieczającego w
komputerze.
Ochrona hasłem
Hasło dostępu do systemu
Ustawienia opcji
Nie można zmienićani wprowadzićnowego hasła systemowego, jeżeli wyświetlanajestjednazdwóchponiższych opcji:
l Set (Ustawione) - Hasło systemowe zostało przypisane.
l Disabled (Wyłączone) - Hasło systemowe wyłączono przez ustawienie zworek na płycie systemowej.
Hasło systemowe można ustawićtylko wtedy, gdy wyświetlana jest poniższa opcja:
l Not Set (Nieustawione) - Hasło dostępu do systemu nie zostało przypisane, a zworka na płycie systemowej znajduje sięw położeniu aktywacji
(ustawienie domyślne).
Wprowadzanie hasła dostępu do systemu
1. Przejdźdo programu konfiguracji systemu i sprawdź, czy opcja Password Status (Stan hasła) jest ustawiona na Unlocked (Odblokowane).
2. Zaznacz opcjęSystem Password (Hasło systemowe) i naciśnij klawisz strzałki w lewo lub w prawo.
Nagłówekopcjizmienisięna Enter Password (Wpisz hasło), po czym pojawi siępuste 32-znakowe pole w nawiasie kwadratowym.
3. Wpisz nowe hasło dostępu do systemu.
Możesz wpisaćdo32znaków.Abyusunąćznak podczas wprowadzania hasła, naciśnij klawisz <Backspace> lub lewy klawisz strzałki. W haśle nie
rozróżnia sięwielkości liter.
Niektórekombinacjeklawiszyniesądozwolone. Jeżeli zostanie wprowadzona jedna z takich kombinacji, głośnikwygenerujekrótkisygnałdźwiękowy.
Znakiwpisywanezklawiatury(równieżznak spacji) sąwidoczne na ekranie w formie symboli.
4. Naciśnij klawisze. <Enter>
Jeżeli hasło dostępu do systemu liczy mniej niż32 znaki, całe pole jest uzupełniane symbolami. Następnie nagłówekopcjizmieniasięna Verify
Password (Potwierdźhasło ) i pojawia siękolejnepustepoleorozmiarze32znakówwnawiasachkwadratowych.
5. Aby potwierdzićhasło, wprowadźjepowtórnieinaciśnij klawisz <Enter>.
Ustawienie hasła zmienia sięna Set (Ustawione).
6. Następnie zamknij program konfiguracji systemu.
Ochrona hasłem zostanie włączona po ponownym uruchomieniu komputera.
Wpisywanie hasła systemowego
Po uruchomieniu lub ponownym uruchomieniu komputera na ekranie wyświetlonyzostaniejedenznastępującychmonitów.
Jeżeli opcja Password Status (Stan hasła) jest ustawiona na Locked (Zablokowane):
Type the password and press <Enter> (Wpisz hasło i naciśnij <Enter>).
Jeżeli przypisano hasło administratora, komputer akceptuje to hasło jako zastępcze hasło systemowe.
Jeżeli użytkownik wpisze nieprawidłowe lub niepełne hasło systemowe, na ekranie zostanie wyświetlony poniższy komunikat:
** Incorrect pasword. **
OSTRZEŻENIE: Pomimo że hasła gwarantująbezpieczeństwo danych, nie zabezpieczająjednak przed skutkami niewłaściwej obsługi. Jeżeli dane
wymagająwiększego poziomu bezpieczeństwa, użytkownik jest odpowiedzialny za uzyskanie i stosowanie dodatkowych form ochrony, przykładowo
programówdoszyfrowaniadanych.
OSTRZEŻENIE: Jeśli pozostawisz komputer włączony i niezabezpieczony hasłem dostępu lub jeśli nie zastosujesz blokady uniemożliwiającej wyłączenie
ochrony hasłem przez zmianęustawienia zworki, każdy może uzyskaćdostęp do danych przechowywanych na dysku twardym.
UWAGA: Aby wyjśćz pola bez przypisywania hasła systemowego, należy nacisnąćklawisz lub kombinacjęklawiszy <Shift> , aby przejśćdo następnego
pola, lub nacisnąćklawisz <Esc> w dowolnym momencie przed zakończeniem punktu 5.
Jeżeli użytkownik ponownie wpisze nieprawidłowe lub niepełne hasło systemowe, na ekranie zostanie wyświetlony ten sam komunikat. Przy trzeciej i
kolejnychpróbachwprowadzenianieprawidłowego lub niepełnego hasła systemowego wyświetlony zostanie następujący komunikat:
** Incorrect pasword. **
Number of unsuccessful password attempts: 3
System halted! Must power down.
(** Nieprawidłowe hasło. **
Liczbanieudanychpróbwprowadzeniahasła: 3
System zatrzymany! Należy wyłączyćzasilanie.)
Nawet po wyłączeniu i włączeniu komputera po każdym wpisaniu nieprawidłowego lub niepełnego hasła systemowego wyświetlony zostanie powyższy
komunikat.
Usuwanie lub zmiana istniejącego hasła dostępu do systemu
1. Przejdźdo programu konfiguracji systemu (patrz Uruchamianie programu konfiguracji systemu).
2. Zaznacz opcjęSystem Password (Hasło systemowe), a następnie naciśnij klawisz <Enter>.
3. Po wyświetleniu monitu wpisz hasło systemowe.
4. Dwukrotnie naciśnij klawisz <Enter>, aby usunąćistniejące hasło systemowe. Ustawienie zostanie zmienione na Not Set (Nieustawione).
Jeżeli wyświetlane jest ustawienie Not Set (Nieustawione), hasło systemowe zostało usunięte. Jeśli nie jest wyświetlane ustawienie Not Set
(Nieustawione), naciśnij klawisz <Esc>, strzałkamiwlewoiwprawowybierzustawienieSave/Exit (Zapisz/wyjdź), a następnie naciśnij klawisz
<Enter>, aby uruchomićponownie komputer i wprowadzićzmiany. Następniepowtórzkroki3i4.
5. Aby wprowadzićnowe hasło, wykonaj proceduręz części Wprowadzanie hasła dostępu do systemu.
6. Zamknij program konfiguracji systemu.
Hasło administratora
Ustawienia opcji
Nie można zmienićani wprowadzićnowego hasła administratora, jeżeli wyświetlanajestjednazdwóchponiższych opcji:
l Set (Ustawione) - Hasło administratora zostało przypisane.
l Disabled (Wyłączone) - Hasło administratora wyłączono przez ustawienie zworek na płycie systemowej.
Hasło administratora można ustawićtylko wtedy, gdy wyświetlana jest poniższa opcja:
l Not Set (Nieustawione) - Hasło dostępu do systemu nie zostało przypisane, a zworka na płycie systemowej znajduje sięw położeniu aktywacji
(ustawienie domyślne).
Przypisywanie hasła administratora
Hasło administratora może byćtakie samo jak hasło systemowe.
1. Uruchom program konfiguracji systemu i sprawdź, czy opcja Admin Password (Hasło administratora) jest ustawiona na Not Set (Nieustawione) (patrz
Uruchamianie programu konfiguracji systemu).
2. Zaznacz opcjęAdmin Password (Hasło administratora) i naciśnij klawisz strzałki w lewo lub w prawo.
Zostanie wyświetlony monit o wpisanie i potwierdzenie hasła. W przypadku wprowadzenia niedozwolonego znaku komputer wygeneruje sygnał
dźwiękowy.
3. Wpisz, a następnie potwierdźhasło.
Po potwierdzeniu hasła ustawienie opcji Admin Password (Hasło administratora) zmieni sięna Set (Ustawione). Przy następnym uruchomieniu
UWAGA: Aby zapewnićlepsząochronękomputera przed nieupoważnionymi zmianami, można wykorzystaćopcjęPassword Status (Stan hasła) w
powiązaniu z hasłem systemowym i hasłem administratora.
UWAGA: Aby wyjśćz pola bez przypisywania hasła administratora, należy nacisnąćklawisz lub kombinacjęklawiszy <Shift> , aby przejśćdo
następnego pola, lub nacisnąćklawisz <Esc> w dowolnym momencie przed zakończeniem punktu 3.
UWAGA: Jeżeli te dwa hasła sążne, hasła administratora można używaćjako zastępczego hasła systemowego. Natomiast hasła systemowego nie
można używaćzamiast hasła administratora.
programu konfiguracji systemu zostanie wyświetlony monit o podanie hasła administratora.
4. Następnie zamknij program konfiguracji systemu.
Zmiana hasła administratora zaczyna obowiązywaćod razu (nie jest wymagane ponowne uruchomienie komputera).
Działanie komputera z włączonym hasłem administratora
Po uruchomieniu konfiguracji systemu, zostanie zaznaczona opcja Admin Password (Hasło administratora), co oznacza koniecznośćwpisania hasła (patrz
Uruchamianie programu konfiguracji systemu).
Jeżeli użytkownik nie wpisze prawidłowego hasła, możliwe będzie przeglądanie, ale nie modyfikacja opcji konfiguracji systemu.
Usuwanie lub zmiana bieżącego hasła administratora
Aby zmienićhasło administratora, należy je znać.
1. Przejdźdo programu konfiguracji systemu (patrz Uruchamianie programu konfiguracji systemu).
2. Po monicie wpisz hasło administratora.
3. Zaznacz opcjęAdmin Password (Hasło administratora) i za pomocąklawisza strzałkiwlewolubwprawousuńistniejące hasło administratora.
Ustawienie zostanie zmienione na Not Set (Nieustawione).
Aby przypisaćnowe hasło administratora, należy wykonaćczynności opisane w części Przypisywanie hasła administratora.
4. Następnie zamknij program konfiguracji systemu.
Wyłączanie zapomnianego hasła i ustawianie nowego hasła
Aby ponownie ustawićhasło systemowe i/lub administratora, patrz Usuwanie zapomnianych haseł.
ModułTPM (Trusted Platform Module)
TPM jest to zabezpieczenie sprzętowe,któregomożna używaćdo tworzenia i zarządzania kluczami szyfrowania wygenerowanymi przez komputer. ModułTPM,
w połączeniu z oprogramowaniem zabezpieczającym, poprawia istniejące zabezpieczenia sieci i komputera dzięki włączeniutakichfunkcji,jakochronaplikówi
zabezpieczenie poczty elektronicznej. FunkcjęTPM można włączyćza pomocąopcji konfiguracji komputera.
Włączanie funkcji TPM
1. Włącz oprogramowanie TPM:
a. Uruchom ponownie komputer i naciśnij klawisz <F2> podczas testu POST, aby przejśćdo programu konfiguracji systemu.
b. Wybierz opcje Security (Zabezpieczenia), a następnie TPM Security(ZabezpieczeniaTPM)inaciśnij klawisz <Enter>.
c. W części TPM Security (Zabezpieczenia TPM), wybierz opcjęOn (Włączone).
d. Naciśnij klawisz <Esc>, aby zakończyćprogram konfiguracji.
e. Po monicie kliknij opcjęSave/Exit (Zapisz/Zakończ).
2. Uaktywnij program konfiguracji TPM:
a. Uruchom ponownie komputer i naciśnij klawisz <F2> podczas testu POST, aby przejśćdo programu konfiguracji systemu.
b. Wybierz opcje Security (Zabezpieczenia), a następnie TPM Activation(UaktywnienieTPM)inaciśnij klawisz <Enter>.
c. W obszarze TPM Activation (Uaktywnienie TPM) wybierz opcjęActivate (Uaktywnij) i naciśnij klawisz <Enter>.
UWAGA: Aby zapewnićochronęhasła systemowego przed nieupoważnionymi zmianami, można wykorzystaćopcjęPassword Status (Stan hasła) w
połączeniu z opcjąAdmin Password (Hasło administratora).
UWAGA: Funkcja TPM obsługuje szyfrowanie tylko wtedy, gdy system operacyjny obsługuje funkcjęTPM. Więcej informacji można znaleźćw
dokumentacjioprogramowaniaTPMiplikachpomocydostarczanychwrazzoprogramowaniem.
OSTRZEŻENIE: Aby zabezpieczyćdane TPM i klucze szyfrowania, postępuj zgodnie z procedurami tworzenia kopii zapasowej opisanymi w części
Archiwizacja i przywracanie pliku pomocy Centrum zabezpieczeńEMBASSY. Jeśli te kopie zapasowe będąniekompletne, utracone lub uszkodzone, firma
Dell nie będzie mogłapomócpodczasodzyskiwaniazaszyfrowanychdanych.
Po zakończeniu procesu komputer albo automatycznie uruchomi sięponownie, albo wyświetlimonitoponowneuruchomieniekomputera.
Program konfiguracji systemu
Przegląd
Z programu konfiguracji systemu można korzystać:
l Aby zmienićinformacje na temat konfiguracji systemu po dodaniu, zmianie lub usunięciu dowolnego sprzętu.
l W celu ustawienia lub zmiany opcji określanych przez użytkownika, np. hasła systemowego.
l Do uzyskiwania informacji na temat aktualnej ilości pamięci lub ustawiania typu zainstalowanego dysku twardego.
Przed korzystaniem z programu konfiguracji systemu zaleca sięzapisaćinformacje wyświetlane na ekranie tego programu, aby można je było wykorzystaćw
przyszłości.
Uruchamianie programu konfiguracji systemu
1. Włącz (lub uruchom ponownie) komputer.
2. Po wyświetleniuniebieskiegologoDELL™należy uważaćna pojawienie sięmonitu klawisza F2.
3. Po jego wyświetleniu natychmiast naciśnij klawisz <F2>.
4. Jeśli będziesz czekaćza długo i zostanie wyświetlone logo systemu operacyjnego, poczekaj do chwili wyświetlenia pulpitu systemu Microsoft®
Windows®, a następnie zamknij system i wyłącz komputer (patrz Wyłączanie komputera),poczymponówpróbę.
Ekran konfiguracji systemu
Na ekranie programu konfiguracji systemu wyświetlane sąaktualne lub modyfikowalne informacje na temat konfiguracji komputera. Informacje na ekranie są
zorganizowanewczterechobszarach:menuugóry,oknogłówne,polepomocydlaelementuzprawejstronyilistafunkcjiklawiszyudołu.
Opcje konfiguracji systemu
OSTRZEŻENIE: Wystarczy tylko raz uaktywnićfunkcjęTPM.
UWAGA: Monit klawisza F2 wskazuje, że została zainicjalizowana klawiatura. Ten monit może pojawićsiębardzo szybko, więc należy na to
uważać, a następnie nacisnąćklawisz <F2>. Jeśli naciśniesz klawisz <F2> przed wyświetleniem monitu, ta informacja zostanie utracona.
Options List (Lista opcji) - To pole pojawia siępo lewej stronie okna programu konfiguracji
systemu. Jest to pole przewijane z listąopcji,któreokreślająkonfiguracjękomputera, w tym
zainstalowany sprzęt, ustawienia oszczędzania energii i funkcje bezpieczeństwa.
Pole to można przewijaćprzy pomocy klawiszy strzałekdogóryidodołu. Jeśli opcja jest
zaznaczona, Option Field (Pole opcji) wyświetla więcej informacji na temat tej opcji oraz jej
bieżące i dostępne ustawienia.
Option Field (Pole opcji) - To pole zawiera informacje na temat
każdej opcji. W tym polu można przeglądaći zmieniaćbieżące
ustawienia.
Aby zaznaczyćdanąopcję, naciśnij prawy lub lewy klawisz
strzałki. Naciśnij klawisz <Enter>, aby aktywowaćwybraną
opcję.
Key Functions (Funkcje klawiszy) - To pole pojawia siępod
polem Option Field (Pole opcji) i zawiera opisy klawiszy oraz
ich funkcji w aktywnym polu programu konfiguracji systemu.
UWAGA: W zależności od komputera oraz zainstalowanych urządzeń, wymienione w tej sekcji pozycje mogą, ale nie muszą, pojawiaćsięna ekranie
dokładnie zgodnie z opisem.
System
System Info (Informacje o
systemie)
Wyświetla nazwękomputera, wersjęBIOS, znacznik serwisowy, kod usług ekspresowych (o ile ma zastosowanie) i
znacznik zasobu. Żadnegoztychpólniemożna zmodyfikować.
Processor Info (Informacje o
procesorze)
Określajątyp procesora, szybkośćzegara procesora, szybkośćszyny, szybkośćzegaraiwielkośćpamięci podręcznej L2.
Określa, czy procesor jest wyposażony w kilka rdzeni oraz czy obsługuje technologię64-bitową.
Memory Info (Informacje o
pamięci)
Wyświetla typ, wielkość, szybkośći tryb dostępu(podwójnylubpojedynczy)zainstalowanejpamięci.
PCI Info (Informacje o
kartach PCI)
Określa wszystkie zainstalowane karty PCI lub PCI Express.
Date/Time (Data/Godzina)
Wyświetla bieżące ustawienia daty i czasu.
Boot Sequence (Sekwencja
rozruchowa)
Komputerspróbujeprzeprowadzićrozruch zgodnie z sekwencjąurządzeńokreślonąna tej liście.
HDD Boot Sequence (Sekwencja
ładowania HDD)
Określa kolejność, w jakiej system BIOS będzie przeszukiwałdostępnedyskitwardewsystemie.
Drives (Napędy)
Diskette Drive (Napęd dyskietek)
(Internal (Wewnętrzny), domyślny)
Opcja ta włącza lub wyłącza napęd dyskietek. Dostępne ustawienia to Off (Wyłączony), USB,
Internal (Wewnętrzny) i Read Only (Tylko do odczytu).
UWAGA: Jeśli została wybrana opcja USB, należy sięupewnić, że opcja konfiguracji kontrolera
USB w obszarze Onboard Devices (Wbudowane urządzenia) jest ustawiona na On
(Włączone).
SATA 0 do
SATA n
Określa, włącza i wyłącza napędy podłączone do złączy SATA na płyciesystemowejipodaje
pojemnościtwardychdysków.
UWAGA: Dostępne opcje to od SATA 0 do SATA 3dlakomputerówwobudowietypu
miniwieża, SATA 0 do SATA 2 dlakomputerówwobudowietypudesktop i SATA 0 oraz
SATA1 dla komputerówwobudowietypuSFF.
External SATA (Zewnętrzne SATA)
Określa, włącza i wyłącza napędy podłączone do złączy eSATA na płyciesystemowejipodaje
pojemnościtwardychdysków.
SATA Operation (Tryb działania SATA)
(Domyślneustawieniedlakomputerówwobudowietypu
miniwieża i desktop to RAID Autodetect/AHCI
(Autowykrywanie RAID/AHCI))
(Domyślneustawieniedlakomputerówwobudowietypu
SFF to AHCI )
Opcje dostępnedlakomputerówwobudowietypuminiwieża i desktop:
l RAID Autodetect/AHCI (RAID przy oznaczonych dyskach, reszta AHCI)
l RAID Autodetect/AHCI (RAID przy oznaczonych dyskach, reszta ATA)
l RAID On (Dyski SATA skonfigurowane jako RAID przy każdym rozruchu)
UWAGA: W trybie automatycznego wykrywania, komputer skonfiguruje te dyski jako RAID,
któremająsygnaturęRAID. W przeciwnym razie, dyski zostanąskonfigurowane jako AHCI lub
ATA.
Opcjedlakomputerówwobudowietypu:
l AHCI
l ATA
SMART Reporting (Raportowanie SMART)
(domyślnie Off (Wyłączona))
Ustawienie to określa, czy przy rozruchu systemu zgłaszane sąbłędy wbudowanego napędu.
Onboard Devices (Wbudowane urządzenia)
Integrated NIC
(Wbudowana karta
sieciowa)
(domyślnie On
(Włączona))
Włącza lub wyłącza wbudowany kontroler NIC. Dostępne sąustawienia Off (Wyłączone), On (Włączone), On w/ PXE (Włączone z
PXE) lub On w/RPL (Włączone z RPL). Gdy aktywne jest ustawienie On w/ PXE (Włączone z PXE) lub On w/RPL (Włączone z RPL) i
jeśli procedura uruchamiająca nie jest dostępnanaserwerzesieciowym,komputerspróbujewykonaćrozruch z następnego
urządzenia na liście sekwencji ładowania.
Integrated Audio
(Zintegrowany
dźwięk)
(domyślnie On
(Włączona))
Włącza lub wyłącza wbudowany kontroler audio.
USB Controller
(Kontroler USB)
(domyślnie On
(Włączona))
Włącza lub wyłącza wewnętrzny kontroler USB. Opcja No Boot (Bez uruchamiania) włącza kontroler, ale wyłącza możliwość
uruchomienia z urządzenia USB.
UWAGA: Systemy operacyjne obsługujące USB rozpoznająnapędy dyskietek USB bez względu na ustawienie No Boot (Bez
uruchamiania).
USB 0 do 5
(domyślnie On
(Włączona))
Włącza lub wyłącza porty USB z tyłu komputera.
Przednie porty USB
(domyślnie On
(Włączona))
Włącza lub wyłącza przednie porty USB.
LPT Port Mode (Tryb
portu LPT)
(domyślnie PS/2)
Określa tryb pracy wewnętrznegoporturównoległego. Tryb AT konfiguruje port tak, aby byłzgodny z AT. Tryb PS/2 konfiguruje
port tak, aby byłzgodny z PS/2. EPP konfiguruje port dla dwukierunkowego protokołu EPP (Enhanced Parallel Port). ECP konfiguruje
port dla dwukierunkowego protokołu ECP (Extended Capability Port).
UWAGA: W przypadku ustawienia LPT Port Mode (Tryb portu LPT) na ECP, w menu opcji zostanie wyświetlona opcja LPT Port DMA
(KanałDMA portu LPT).
LPT Port Address
(Adres portu LPT)
Określa adres używanyprzezwbudowanyportrównoległy.
Serial Port #1 (Port
szeregowy #1)
(domyślnie Auto)
Określasposóbpracyportuszeregowego.
Auto (ustawienie domyślne) - automatycznie konfiguruje złącze dla odpowiedniego przypisania (COM1 lub COM3).
Serial Port #2 (Port
szeregowy #2)
(domyślnie Auto)
Określasposóbpracyportuszeregowego.
Auto (ustawienie domyślne) - automatycznie konfiguruje złącze dla odpowiedniego przypisania (COM2 lub COM4).
PS/2 Mouse Port
(Port myszy PS/2)
Włącza lub wyłącza zintegrowany kontroler myszy, zgodny ze standardem PS/2.
Video (Wideo)
Primary Video (Grafika
podstawowa)
(domyślnie Auto)
To ustawienie określa podstawowy kontroler wideo, jeśli dostępne sądwa kontrolery wideo (PCI, Onboard (Wbudowany), Auto i
PEG).Toustawieniemaznaczenietylkowówczas,jeśli istniejądwa kontrolery wideo. W przypadku wybrania opcji Auto zostanie
użyty dodatkowy kontroler wideo.
UWAGA: Karta graficzna PCI Express zastąpi zintegrowany kontroler wideo.
Video Memory Size
(Rozmiar pamięci wideo)
(domyślnie 64 MB)
To ustawienie konfiguruje ilośćpamięci systemowej zarezerwowanej dla zintegrowanego kontrolera wideo. Dostępne ustawienia
to Auto, 16 MB, 32 MB, 64 MB, 128 MB lub Off (Wyłączone).
Performance (Wydajność)
HDD Acoustic Mode (Tryb akustyczny napędu dysku
twardego) (domyślnie Bypass (Pomiń))
l Bypass (Pomiń) - Komputer nie testuje i nie zmienia bieżących ustawieńakustyki.
l Quiet (Cichy) - Dysk twardy działawnajcichszysposób.
l Suggested (Sugerowany) - Dysk twardy pracuje z głośnościąsugerowanąprzez producenta
dysku.
l Performance (Wydajność) - Dysk twardy działa w trybie największej szybkości.
UWAGA: Przełączenie do trybu Performance (Wydajność) może spowodować, że dysk będzie
pracowałgłośniej, natomiast nie będzie to miało wpływu na jego wydajność.
Zmiana ustawieńakustycznych nie zmienia obrazu dysku twardego.
Security (Bezpieczeństwo)
Unlock Setup (Odblokuj
konfigurację)
W przypadku używania hasła administratora umożliwia użytkownikowi dostęp do modyfikacji ustawieńprogramu konfiguracji
systemu. Aby odblokowaćprogram konfiguracji systemu, wprowadźhasło administratora po monicie. Jeśli nie zostanie tutaj
wprowadzone poprawne hasło, użytkownik może przeglądać, ale nie modyfikowaćpola programu konfiguracji systemu.
Admin Password (Hasło
administratora)
Wyświetla bieżący stan funkcji bezpieczeństwa hasłaprogramukonfiguracjisystemuiumożliwia przypisanie i weryfikację
nowego hasła administratora.
System Password (Hasło
systemowe)
(domyślnie Not Set
(Nieustawione))
Wyświetla bieżący stan funkcji bezpieczeństwa hasła systemu i umożliwiaprzypisaneiweryfikacjęnowego hasła
systemowego.
Drive 0-n Password
(Hasło napędu 0-n)
(domyślnie Not Set
(Nieustawione))
Wyświetla bieżący stan funkcji zabezpieczenia dysku twardego hasłem oraz umożliwia przypisanie i weryfikacjęnowego hasła
dysku.
Password Changes (Zmiany
hasła)
Określa interakcjęmiędzy hasłem systemowym i hasłem administratora. Locked (Zablokowane) uniemożliwia użytkownikowi
bez poprawnego hasła administratora modyfikowanie hasła systemowego. Unlocked (Odblokowane) umożliwia
użytkownikowi z poprawnym hasłem systemowym modyfikowanie hasła systemowego.
(domyślnie Unlocked
(Odblokowane))
Chassis Intrusion
(Naruszenie obudowy)
(domyślnie On-Silent
(Włączone - bez
reakcji))
Jeśli ta opcja jest aktywna i przełącznik zostałzainstalowany, informuje ona użytkownika podczas kolejnego rozruchu
komputera, że pokrywa została otwarta. Ustawienia to On (Włączone), On-Silent (Włączone - bez reakcji) (ustawienie
domyślne) i Off (Wyłączone).
Intrusion Alert (Alarm
naruszenia obudowy)
Potwierdza i kasuje alarm naruszenia obudowy.
TPM Security
(Zabezpieczenie TPM)
(domyślnie Off
(Wyłączone))
Włącza lub wyłącza urządzenie zabezpieczające TPM.
TPM Activation
(Uaktywnienie TPM)
(domyślnie Deactivate
(Nieaktywne))
Uaktywnia lub dezaktywuje urządzenie zabezpieczające TPM. Opcja Clear (Wyczyść) usuwa wszystkie dane zapisane przez
użytkownika,którywcześniej uaktywniłikorzystałz TPM.
UWAGA: Aby uaktywnićmodułTPM, opcja TPM Security (Zabezpieczenia TPM) musi zostaćustawiona na On (Włączone).
Non-Execute Disable (Nie
wykonuj, wyłącz)
(domyślnie On
(Włączona))
Włącza lub wyłącza technologięochrony pamięci Execute Disable.
Power Management (Zarządzanie energią)
AC Recovery
(Przywrócenie
zasilania)
(domyślnie Off
(Wyłączone))
Określasposóbreakcjisystemu,gdyzasilanieprądem zmiennym zostanie ponownie włączone po awarii zasilania. Off (Wyłączone)
nakazujekomputerowipozostaniewstaniewyłączonym po ponownym włączeniu zasilania. Aby włączyćkomputer, należy nacisnąć
przycisk zasilania na panelu przednim. On (Włączone) nakazuje komputerowi włączenie siępo ponownym włączeniu zasilania. Last
(Ostatni)nakazujekomputerowipowróceniedoostatniegostanuzasilaniasprzedwyłączenia.
Auto Power On
(Automatyczne
włączanie)
(domyślnie Off
(Wyłączone))
Ustawia automatyczne włączenie komputera. Off (Wyłączone) wyłącza tęfunkcję. Everyday (Codziennie) włącza komputer
codziennieotejsamejporzeustawionejwopcjiAuto Power Time (Godzina automatycznego włączenia). Weekdays (Dni robocze)
włącza komputer codziennie od poniedziałku do piątku o tej samej porze ustawionej w opcji Auto Power Time (Godzina
automatycznego włączenia).
UWAGA: Ta funkcja ta nie działa, jeżeli komputer zostałwyłączony za pomocąprzełącznika listwy zasilającej lub filtra
przeciwprzepięciowego.
Auto Power Time (Czas
automatycznego
włączania)
Ustawia godzinę, kiedy komputer będzie sięwłączaćautomatycznie.
Godzina jest przechowywana w formacie 12-godzinnym (godzina:minuty). Czas uruchomienia można zmienić, naciskając klawisze
strzałek w prawo lub w lewo w celu zwiększenia lub zmniejszenia wartości w polu daty i godziny.
Low Power Mode (Tryb
niskiego poboru
energii)
(domyślnie On
(Włączona))
Kiedy wybrany jest tryb niskiego poboru energii Low Power Mode, zdalne wybudzenie komputera ze stanu Hibernate (Hibernacja)
lub Off (Wyłączony) nie będzie dostępne z wbudowanego kontrolera sieciowego.
Remote Wake-Up
(Zdalne wybudzanie
komputera)
(domyślnie Off
(Wyłączone))
Opcja ta umożliwia włączenie systemu, kiedy modem obsługujący kontroler NIC lub funkcjęzdalnego wybudzenia otrzyma sygnał
wybudzenia.
On (Włączone) jest ustawieniem domyślnym. On w/Boot to NIC (Włączone / Rozruch do NIC) umożliwia komputerowi podjęcie
próbyrozruchuzsieciprzedwykorzystaniemsekwencjirozruchowej.
UWAGA: Zwykle system można zdalnie włączyćz trybu zawieszenia, hibernacji lub przy jego całkowitym wyłączeniu. Kiedy
włączona jest funkcja Low Power Mode(Niskipobórenergii)(wmenuPower management (Zarządzanie energią), system można
włączyćzdalnie z trybu Suspend (Zawieszenie).
Suspend Mode (Tryb
zawieszenia)
(domyślnie S3)
Ustawia tryb zawieszenia komputera. Opcje do wyboru to: S1 - stan uśpienia,wktórymkomputerdziała w trybie niskiego poboru
energii oraz S3 - stanzawieszenia,wktórymzasilaniejestzmniejszonelubwyłączonedlawieluelementów,leczpamięć
systemowajestaktywna.
Maintenance (Konserwacja)
Service Tag (znacznik
serwisowy)
Wyświetla znacznik serwisowy komputera.
ASF Mode (Tryb ASF)
(domyślnie On
(Włączona))
To ustawienie steruje funkcjami ASF. On (Włączone) włącza pełne funkcje ASF, Alert Only (Tylko alert) wysyła komunikaty ASF dla
zdarzenia lub błędu, a Off (Wyłączone) wyłącza wszystkie funkcje ASF.
Load Defaults (Załaduj
Przywraca fabryczne ustawienia opcji programu konfiguracji systemu.
Zmienianie sekwencji rozruchowej dla bieżącego rozruchu
Z tej funkcji można na przykład korzystaćprzy ponownym uruchomieniu komputera dla urządzenia USB, np. napędu dyskietek, klucza pamięci lub napędu CD-
RW.
1. W przypadku uruchamiania z urządzenia USB podłącz urządzenie USB do złącza USB (patrz Widok z przodudlakomputerówwobudowietypuminiwieża
lub Widok z przodudlakomputerówbiurkowych).
2. Włącz (lub uruchom ponownie) komputer.
3. Kiedywprawymgórnymroguekranuzostaniewyświetlony komunikat F2 = Setup, F12 = Boot Menu (F2 = Konfiguracja, F12 = Menu rozruchu), naciśnij
klawisz <F12>.
Jeśli będziesz czekaćza długo i zostanie wyświetlone logo systemu operacyjnego, poczekaj do chwili wyświetlenia pulpitu systemu Microsoft Windows, a
następnie zamknij system i wyłącz komputer (patrz Wyłączanie komputera),poczymponówpróbę.
4. Za pomocąklawiszy strzałek wybierz opcjęContinue (Kontynuuj).
Zostanie wyświetlone menu Boot Device Menu (Menu urządzeńrozruchowych) zawierające wszystkie dostępne urządzenia rozruchowe.
5. Za pomocąklawiszy strzałek wybierz odpowiednie urządzenie (tylko dla bieżącego uruchomienia).
Zmiana sekwencji rozruchowej dla przyszłych procedur rozruchu
1. Przejdźdo programu konfiguracji systemu (patrz Uruchamianie programu konfiguracji systemu).
2. Za pomocąklawiszy strzałek w lewo i w prawo zaznacz opcjęmenu Boot (Uruchom), a następnie naciśnij klawisz <Enter>, aby przejśćdo menu.
3. Za pomocąklawiszy strzałekwgóreiwdółzaznacz odpowiedniąopcjęBoot Device (Urządzenie startowe) (dostępne sąopcje 1-4 Boot Device
(Urządzenie startowe)).
4. Po liście dostępnych urządzeńmożna sięporuszaćza pomocąklawiszy strzałkiwgórę- wdół.
wartości domyślne)
Event Log (Dziennik
zdarzeń)
Umożliwia przeglądanie rejestru zdarzeń. Wpisy sąoznaczone jako R dla odczytanego i U dla nieodczytanego. Opcja Mark All
Entries Read (Oznacz wszystkie wpisy jako odczytane) ustawia oznaczenie Rzlewejstronywszystkichwpisów.OpcjaClear Log
(Wyczyśćdziennik) czyści dziennik zdarzeń.
POST Behavior (Zachowanie POST)
Fastboot (Szybki
rozruch)
(domyślnie On
(Włączona))
W przypadku włączeniatejfunkcjizostanieskróconyczasuruchomieniakomputeradzięki pominięciupewnychetapówsprawdzania
zgodności. Off (Wyłączone) nie pomija żadnychetapówpodczasuruchamianiakomputera.On (Włączone) przyspiesza uruchomienie
komputera.
Numlock Key (Klawisz
Numlock)
(domyślnie On
(Włączona))
Określa funkcje klawiszy numerycznych z prawej strony klawiatury. Off (Wyłączony) ustawia działanie klawiszy klawiatury jako
strzałek. On (Włączony) ustawia działanie klawiszy klawiatury jako cyfr.
POST Hotkeys
(Klawisze
programowalne POST)
Określa, czy na ekranie wstępnym wyświetlany jest komunikat informujący, jaka sekwencja klawiszy jest wymagana do
uruchomienia programu konfiguracji systemu lub programu Quickboot. Opcja Setup & Boot Menu (Konfiguracja i menu
uruchamiania) powoduje wyświetlenieobukomunikatów(F2=SetupiF12=BootMenu).Setup wyświetla tylko (F2=Setup). Boot
Menu wyświetla jedynie komunikat Quickboot (F12=Boot Menu). None nie wyświetla komunikatu.
Keyboard Errors
(Błędy klawiatury)
W przypadku ustawienia wartości Report (Zgłaszaj) (Włączone) i wykrycia błęduwczasietestuPOST,BIOSwyświetli komunikat o
błędzie i poprosi o naciśnięcie klawisza <F1> w celu kontynuacji lub naciśnięcie klawisza <F2> w celu przejścia do konfiguracji
systemu.
W przypadku ustawienia wartości Do Not Report (Nie zgłaszaj) (wyłączone), jeżeliwtrakcietestuPOSTzostaniewykrytybłąd, BIOS
wyświetli komunikat o błędzie i będzie kontynuowałrozruch komputera.
UWAGA: Aby dokonaćrozruchu z urządzenia typu USB, musi ono byćurządzeniem rozruchowym. Aby upewnićsię, że urządzenie jest rozruchowe,
należy zapoznaćsięz jego dokumentacją.
UWAGA: Przy rozruchu z napędu dyskietek USB, należy najpierw ustawićnapęd dyskietek na Off (Wyłączone)wprogramiekonfiguracjisystemu(patrz
Program konfiguracji systemu).
UWAGA: Aby dokonaćrozruchu z urządzenia typu USB, musi ono byćurządzeniem rozruchowym. Aby upewnićsię, że urządzenie jest rozruchowe,
należy zapoznaćsięz jego dokumentacją.
UWAGA: Zanotuj bieżącąkolejnośćuruchamiania na wypadek, gdybyśchciałjąprzywrócić.
5. Naciśnij klawisz <Enter>, aby wybraćurządzenie,któremabyć1., 2., 3. lub 4. urządzeniem startowym (zgodnie z wymaganiami).
Rozruch z urządzenia USB
Klucz pamięci
1. Włóżklucz pamięci do portu USB i uruchom ponownie komputer.
2. Kiedywprawymgórnymroguekranuzostaniewyświetlony komunikat F12 = Boot Menu (F12 = Menu rozruchu), naciśnij klawisz <F12>.
System BIOS wykryje urządzenie i doda do menu rozruchowego opcjęurządzenia USB.
3. W menu rozruchowym zaznacz liczbę, którajestwyświetlana obok urządzenia USB.
Zostanie przeprowadzony rozruch z wybranego urządzenia USB.
Napęd dyskietek
1. W programie konfiguracji systemu ustaw opcjęDiskette Drive (Napęd dyskietek) na USB.
2. Zapisz zmiany i zamknij program konfiguracji systemu.
3. Podłącz napęd dyskietek USB, włóżdyskietkęstartowąi dokonaj ponownego rozruchu komputera.
Ustawienia zworki
Komputery w obudowie typu miniwieża, biurkowej i SFF
UWAGA: Aby dokonaćrozruchu z urządzenia typu USB, musi ono byćurządzeniem rozruchowym. Aby upewnićsię, że urządzenie jest rozruchowe,
należy zapoznaćsięz jego dokumentacją.
UWAGA: Została przedstawiona płyta systemowa komputera w obudowie miniwieża,alelokalizacjazworekjesttakasamadlawszystkichkomputerów.
Zworka
Ustawienie
Opis
PSWD
Funkcje hasła sąwłączone (ustawienie domyślne).
Usuwanie zapomnianych haseł
1. Postępuj zgodnie z procedurami opisanymi w części Zanim zaczniesz.
2. W przypadku usuwania hasła w komputerze w obudowie typu SFF należy wyjąćdysk twardy (patrz Napędy).
3. Znajdź2-stykowązworkęhasła (PSWD) na płycie systemowej i usuńzworkę, aby wyczyścićhasło (patrz Ustawienia zworki).
4. W przypadku usuwania hasła w komputerze w obudowie typu SFF należy włożyćdysk twardy (patrz Napędy).
5. Załóżpokrywękomputera (patrz Zakładanie pokrywy komputera).
6. Podłącz komputer i monitor do gniazd elektrycznych i włącz ich zasilanie.
7. Wyłącz komputer po pojawieniu sięna ekranie pulpitu systemu Microsoft®Windows®(patrz Wyłączanie komputera).
8. Wyłącz monitor i odłącz go od gniazda elektrycznego.
9. Odłącz kabel zasilania komputera od gniazda zasilającego, a następnie naciśnij przycisk zasilania, aby uziemićpłytęsystemową.
10. Otwórzpokrywękomputera (patrz Zdejmowanie pokrywy komputeradlakomputerówwobudowietypuminiwieża, Zdejmowanie pokrywy komputera
dlakomputerówbiurkowychiZdejmowanie pokrywy komputeradlakomputerówwobudowietypuSFF).
11. Wyjmij dysk twardy (Wyjmowanie dysku twardego).
12. Znajdź2-stykowązworkęhasła na płycie systemowej i zamontuj ją, aby uaktywnićfunkcjęhasła.
13. Włóżdysk twardy (Instalowanie dysku twardego).
14. Załóżpokrywękomputera (patrz Zakładanie pokrywy komputera).
15. Podłącz komputer i pozostałe urządzenia do gniazd elektrycznych i włącz je.
16. Przypisz nowe hasło systemowe i/lub hasło administratora.
Usuwanie ustawieńCMOS
1. Postępuj zgodnie z procedurami opisanymi w części Zanim zaczniesz.
Funkcje hasełsąwyłączone.
ze zworką bez zworki
PRZESTROGA: Przed rozpoczęciem dowolnej z procedur opisanych w tej części należy zastosowaćsiędo instrukcji dotyczących bezpieczeństwa,
zamieszczonych w Przewodniku z informacjami o produkcie.
OSTRZEŻENIE: Ten proces powoduje usunięciezarównohasła systemowego, jak i hasła administratora.
OSTRZEŻENIE: Aby podłączyćprzewódsieciowy,należy najpierw podłączyćgo do gniazda sieciowego w ścianie,anastępnie do komputera.
UWAGA: Spowoduje to włączenie funkcji haseł. Po uruchomieniu programu konfiguracji systemu opcje hasła systemowego i administratora są
ustawiane na Not Set (Nieustawione) - oznacza to, że funkcja hasełjest włączona, ale nie zostało przypisane żadne hasło (patrz Uruchamianie
programu konfiguracji systemu).
PRZESTROGA: Przed rozpoczęciem dowolnej z procedur opisanych w tej części należy zastosowaćsiędo instrukcji dotyczących bezpieczeństwa,
zamieszczonych w Przewodniku z informacjami o produkcie.
UWAGA: Ustawienia pamięci CMOS nie zostanąusunięte, o ile komputer nie zostanie odłączony od zasilania.
2. W przypadku usuwania ustawieńpamięci CMOS w komputerze w obudowie typu SFF należy wyjąćdysk twardy (patrz Wyjmowanie dysku twardego).
3. Zresetuj bieżące ustawienia CMOS:
a. Znajdźzworki hasła i pamięci CMOS. Zworki hasła (PSWD) i pamięci CMOS (RTC_RST) znajdująsięna płycie systemowej (patrz Ustawienia
zworki).
b. Odłącz wtyczkęzworki hasłaodstyków.
c. Umieśćwtyczkęzworki hasła na stykach RTC_RST i poczekaj około 5 sekund.
d. Zdejmij zworkęhasłazestykówRTC_RSTiumieśćz powrotem na stykach hasła.
4. W przypadku usuwania ustawieńpamięci CMOS w komputerze w obudowie typu SFF należy włożyćdysk twardy (patrz Instalowanie dysku twardego).
5. Załóżpokrywękomputera (patrz Zakładanie pokrywy komputera).
6. Podłącz komputer i pozostałe urządzenia do gniazd elektrycznych i włącz je.
TechnologiaHyperTransport™iDual-Core
Technologia HyperTransport może zwiększyćogólnąwydajnośćkomputera przez usunięcie wąskich gardełwejścia/wyjścia, zwiększenie przepustowości
systemuizmniejszenieopóźnieńw systemie. W pełni zintegrowany kontroler pamięci DDR umożliwia bezpośrednie połączenie procesora z pamięciągłówną.
Dual-Core(dwardzenie)totechnologia,wktórejdwiefizycznejednostkiobliczenioweistniejąw jednym układzie procesora, co poprawia wydajnośćobliczeńi
możliwości pracy wielozadaniowej.
Chociażz technologii HyperTransport i Dual-Core mogąkorzystaćżneprogramy,niektóreznichniezostały zoptymalizowane pod ich kątem i mogąwymagać
aktualizacji ze strony producenta oprogramowania. Skontaktuj sięz producentem oprogramowania w celu uzyskania aktualizacji i informacji na temat
korzystania z technologii HyperTransport lub Dual-Core dla posiadanego oprogramowania. W celu określenia, czy komputer używa technologii HyperTransport,
sprawdźopcjękonfiguracji systemu dla technologii HyperTransport na zakładce Performance (Wydajność) (patrz Program konfiguracji systemu).
Zarządzanie energią
Komputer może zostaćtak skonfigurowany, aby zużywałmniej energii, gdy nikt na nim nie pracuje. Zarządzanie zużyciem energii przeprowadzane jest za
pośrednictwem systemu operacyjnego zainstalowanego w komputerze oraz określonych ustawieńw programie konfiguracji systemu. Takie okresy obniżonego
zużycia energii określone sąjako tryby uśpienia.
l Tryb gotowości. W tym trybie uśpienia zasilanie większości składnikówsystemu,wtymwentylatorówchłodzących, jest obniżone lub wyłączone.
Jednakże pamięćsystemu pozostaje aktywna.
l Tryb hibernacji. Ten tryb uśpienia powoduje zmniejszenie zużycia mocy do minimum dzięki zapisaniu wszystkich danych z pamięci komputera na dysk
twardy, a następnie wyłączeniu zasilania systemu. Wybudzenie z tego trybu powoduje ponowne uruchomienie komputera wraz z odtworzeniem
zawartości pamięci. Działanie komputera zostaje następniewznowionewtymmiejscu,wktórymkomputerznajdowałsięprzed wejściem w tryb
hibernacji.
l Zamknięcie systemu. W tym trybie uśpienia komputer jest prawie całkowicie odłączony od zasilania, pobierając jedynie pewnąniewielkąilośćenergii.
Jeśli komputer pozostaje podłączony do gniazda elektrycznego, może on byćautomatycznie lub zdalnie uruchamiany. Na przykład opcja Auto Power On
(Automatyczne włączanie) w konfiguracji systemu umożliwia komputerowi automatyczne uruchomienie sięo określonejgodzinie.Równieżadministrator
sieci może zdalnie uruchomićkomputer za pomocątakiego zdarzenia zarządzania energią, jak zdalne budzenie.
W następującej tabeli wymienione zostały tryby uśpienia oraz metody, za pomocąktórychkomputermoże zostaćwybudzony z każdegoztychtrybów.
OSTRZEŻENIE: Aby podłączyćprzewódsieciowy,należy najpierw podłączyćgo do gniazda sieciowego w ścianie,anastępnie do komputera.
UWAGA: Wszystkie elementy zainstalowane w komputerze musząobsługiwaćfunkcje trybu hibernacji i/lub gotowości oraz miećzaładowane
odpowiednie sterowniki, aby mogły one przejśćwjedenztychtrybówuśpienia. Więcej informacji na ten temat można znaleźćw dokumentacji
producenta każdego ze składnikówsystemu.
Sleep Mode (Tryb uśpienia)
Metoda wybudzenia (Windows XP)
Tryb gotowości
l Naciśnięcie przycisku zasilania
l Automatyczne włączanie
l Poruszenie lub kliknięcie myszą
l Naciśnięcie klawisza na klawiaturze
l Aktywnośćurządzenia USB
l Zdarzenie związane z zarządzeniem energią
Tryb hibernacji
l Naciśnięcie przycisku zasilania
l Automatyczne włączanie
l Zdarzenie związane z zarządzeniem energią
Zamknięcie systemu
l Naciśnięcie przycisku zasilania
l Automatyczne włączanie
l Zdarzenie związane z zarządzeniem energią
InformacjeokonfiguracjachmacierzyRAID
W tej części znajduje sięopiskonfiguracjimacierzyRAID,którąmożna wybraćpodczas kupowania komputera. Na rynku dostępnejestkilkaróżnych macierzy
RAID, odpowiadającychróżnego rodzaju potrzebom. Komputery Dell OptiPlex w obudowie typu miniwieża i desktop OptiPlex obsługująmacierz RAID 0 i RAID 1.
Macierze RAID nie sąobsługiwane w komputerach z obudowątypuSFF.MacierzRAID0jestzalecanadlaprogramówpotrzebujących wysokiej wydajności.
Macierz RAID 1 jest natomiast polecana użytkownikom wymagającymwysokiegopoziomuspójności danych.
Sterownik NVIDIA RAID w komputerze może utworzyćtylko konfiguracjęRAID przy użyciudwóchnapędówfizycznych.Napędy powinny byćtych samych
rozmiarów,abyzapewnić, że większy napęd nie będzie zawierałnieprzydzielonego (a więc i niewykorzystanego) miejsca.
Sprawdzanie, czy macierz RAID działa
Przy uruchamianiu komputera, przed rozpoczęciem ładowania systemu operacyjnego, na monitorze sąwyświetlane informacje dotyczące posiadanej macierzy
RAID. Jeśli macierz RAID nie istnieje, w części RAID Volumes (Woluminy RAID) pojawi siękomunikat none defined (brak zdefiniowanych). Pod spodem zostanie
wyświetlona lista zainstalowanych napędówfizycznych.Jeśli macierz RAID zostanie znaleziona, pole Status pozwoli sprawdzićjej bieżący stan. Pole Status
zawiera następująceinformacjeoposzczególnychsytuacjach:
l Normal (Normalna) - Macierz RAID pracuje prawidłowo.
l Degraded (Zdegradowana) - Jedenzdyskówtwardychprzestałdziałać. Komputer jest wciążsprawny; jednak konfiguracja RAID nie działa, a dane nie
sąkopiowane na drugi dysk.
l Rebuild (Odbudowa) - Po degradacji i wykryciu przez komputer zamiennego/podłączonego drugiego dysku, macierz RAID zostanie odbudowana przy
następnym uruchomieniu systemu operacyjnego.
Konfiguracja poziomu 0 macierzy RAID
W macierzy RAID 0 używana jest technologia o nazwie zapis danych z przeplotem, co pozwala zapewnićszybki dostępdodanych.Zapiszprzeplotemtosposób
zapisywania segmentówdanychnakolejnychfizycznychdyskachtwardych,którerazemtworząjeden, duży, wirtualny dysk. Zapis z przeplotem pozwala na
odczyt danych przez jeden dysk i jednoczesne odszukiwanie i odczytywanie kolejnego bloku danych przez drugi dysk.
Kolejnązaletąmacierzy RAID 0 jest wykorzystanie całej pojemnościdysków.Przykładowo,dwadyskiopojemności 120 GB po połączeniu zapewniają240 GB
miejsca na przechowywanie danych.
Konfiguracja poziomu 1 macierzy RAID
Poziom 1 macierzy RAID korzysta z redundantnej techniki przechowywania danych nazywanej odbiciem lustrzanym, poprawiającejspójnośćdanych. Kiedy
dane sązapisywane na dysku głównym,sąonerównieżpowielane (tworzone jest ich odbicie lustrzane) na drugim dysku w danej konfiguracji. Głównym
zadaniem konfiguracji poziomu 1 macierzy RAID jest zapewnienie redundancji danych, co odbywa siękosztem szybkości dostępu do informacji.
UWAGA: Więcej informacji na temat zarządzania energiąmożna znaleźćw dokumentacji systemu operacyjnego.
OSTRZEŻENIE: Aby za pomocąmigracji zmienićkonfiguracjęmacierzy RAID bez utraty danych, dyski musząpracowaćwpojedynczejmacierzyRAID0
jużprzed załadowaniem systemu operacyjnego (aby uzyskaćinformacjenatentemat,patrzKorzystanie z programu NVIDIA MediaShield ROM).
UWAGA: Poziomy macierzy RAID nie oznaczajążadnej hierarchii. Macierz RAID 1 nie jest wewnętrznie lepsza lub gorsza od macierzy RAID 0.
UWAGA: Jeśli kupiony komputer firmy Dell ma skonfigurowanąmacierz RAID oznacza to, że sąw nim dwa dyski twarde tej samej wielkości.
OSTRZEŻENIE: Ponieważw macierzy RAID 0 nie jest zapewniona żadna redundancja danych, awaria jednego dysku oznacza utratęwszystkich
informacji. Aby chronićdane zapisane na macierzy RAID 0, należy regularnie wykonywaćkopie zapasowe.
UWAGA: W przypadku macierzy RAID 0, rozmiar konfiguracji odpowiada rozmiarowi najmniejszego dysku pomnożonemu przez liczbędysków.
W przypadku wystąpienia awarii dysku, kolejne operacje odczytu lub zapisu sąkierowane na nieuszkodzony dysk. Zawartośćnowego dysku można
odtworzyćprzy użyciu danych z nieuszkodzonego dysku.
KonfigurowaniedyskówtwardychdopracywmacierzyRAID
Nawet jeśli macierz nie była skonfigurowana w momencie zakupu komputera, możliwe jest jej uaktywnienie. Aby uzyskaćinformacje dotyczącepoziomów
macierzy RAID i odpowiednich wymagań, patrz InformacjeokonfiguracjachmacierzyRAID. Aby uzyskaćinformacje dotyczące montażu dysku twardego, patrz
Instalowanie dysku twardego(wprzypadkukomputerówwobudowietypuminiwieża) lub Instalowanie dysku twardego(wprzypadkukomputeróww
obudowie typu desktop).
Do skonfigurowania macierzy RAID można użyćjednejzdwóchmetod.PierwszaznichwykorzystujeprogramNVIDIAMediaShieldROMijestwykonywana
przed instalacjąsystemu operacyjnego na dysku twardym. Druga metoda wykorzystuje program NVIDIA MediaShield i jest wykonywana po instalacji systemu
operacyjnegoisterownikówNVIDIARAID.Skorzystaniezdowolnejztychmetodwymagawcześniej włączenia w komputerze trybu RAID.
WłączanietrybuRAIDwkomputerze
1. Przejdźdo programu konfiguracji systemu (patrz Uruchamianie programu konfiguracji systemu).
2. Naciskaj klawisze strzałkiwdółiwgórę, aby zaznaczyćopcjęDrives (Napędy), i naciśnij klawisz <Enter>.
3. Naciśnij klawisze strzałkiwdółlubwgórę, aby wybraćodpowiedni dysk SATA, i naciśnij klawisz <Enter>.
4. Naciskaj klawisze strzałek w lewo i w prawo, aby zaznaczyćopcjęRAID On (RAID włączona) i naciśnij klawisz <Enter>. Jeślitokonieczne,powtórzcałą
procedurędla każdego dysku SATA.
5. Naciśnij klawisz <Esc>, naciskaj klawisze strzałek w lewo i w prawo, aby zaznaczyćopcjęSave/Exit (Zapisz/Zakończ), a następnie naciśnij klawisz
<Enter>, aby zamknąćprogramkonfiguracjisystemuiwznowićproces uruchamiania.
Korzystanie z programu NVIDIA MediaShield ROM
Do utworzenia macierzy RAID można użyćdyskówtwardychodowolnejwielkości. Jednak najlepsza sytuacja zachodzi, gdy dyski sątej samej wielkości.
Pozwoli to uniknąćmarnowania miejsca. Aby uzyskaćinformacje dotyczącepoziomówmacierzyRAIDiodpowiednichwymagań, patrz Informacje
okonfiguracjachmacierzyRAID. Aby uzyskaćinformacje dotyczące montażu dysku twardego, patrz Instalowanie dysku twardego(wprzypadkukomputeróww
obudowie typu miniwieża) lub Instalowanie dysku twardego(wprzypadkukomputerówwobudowietypudesktop).
1. Włącz macierz RAID dla każdego dysku twardego w komputerze (patrz WłączanietrybuRAIDwkomputerze).
2. Uruchom ponownie komputer.
3. Przy komunikacie o aktywacji systemu BIOS macierzy RAID, naciśnij klawisze <Ctrl><n>.
UWAGA: W przypadku konfiguracji RAID poziomu 1 rozmiar całejkonfiguracjijestrównyrozmiarowinajmniejszegozużytychdysków.
UWAGA: Aby uzyskaćwięcej informacji dotyczących opcji funkcji RAID, patrz Opcje konfiguracji systemu.
OSTRZEŻENIE: Wykonanie poniższej procedury spowoduje usunięciewszystkichdanychzdyskówtwardych.Przedkontynuowaniemnależy wykonać
kopięzapasowąwszystkichdanych,którechceszzachować.
UWAGA: Nie należy wykonywaćtej procedury w celu migracji istniejącej macierzy RAID. Patrz Konwersja z jednej konfiguracji macierzy RAID do innej
konfiguracji.
UWAGA: Jeśli zostanie wyświetlone logo systemu operacyjnego, poczekaj do chwili wyświetlenia pulpitu systemu Microsoft®Windows®, a
następnie wyłączkomputeriponówpróbę.
Pojawi sięokno o nazwie Define a New Array (Zdefiniuj nowąmacierz).
4. Naciśnij klawisz <Tab> aby wybraćpole RAID Mode (Tryb macierzy RAID).
Aby utworzyćkonfiguracjęmacierzy RAID 0, naciśnij klawisze ze strzałkami i wybierz opcjęStriping (Z przeplotem).
Aby utworzyćkonfiguracjęmacierzy RAID 1, naciśnij klawisze ze strzałkami i wybierz opcjęMirroring (Kopia lustrzana).
5. Naciśnij klawisz <Tab> aby wybraćpole Free Disks (Wolne dyski).
6. Naciśnij klawisze ze strzałkami, aby wybraćdyski twarde do dołączenia do macierzy, a następnie naciśnij strzałkęw prawo, aby przenieśćwybrany dysk
z pola Free Disks (Wolne dyski) do pola Array Disks(Dyskiwmacierzy).Powtórzczynnośćdla każdegodysku,którymabyćdołączony do macierzy
RAID.
7. Poprzydzieleniudyskówtwardychdomacierzy,naciśnij klawisz <F9>.
Pojawi siękomunikat Clear disk data(Usuwaniedanychzdysków).
8. Naciśnij klawisz <y>, aby usunąćwszystkiedanezwybranychdysków.
Pojawi sięokno Array List (Lista macierzy).
9. Aby wyświetlićszczegółowe informacje o konfigurowanej macierzy, naciśnij klawisze ze strzałkamiizaznaczjąw polu ArrayDetail(Szczegóły
macierzy), a następnie naciśnij klawisz <Enter>.
Pojawi sięokno Array Detail(Szczegóły macierzy).
10. Abywrócićdo poprzedniego ekranu, naciśnij klawisz <Enter>.
11. Aby wyjśćz systemu BIOS macierzy RAID, naciśnij klawisze <Ctrl><x>.
Korzystanie z programu NVIDIA MediaShield
Program NVIDIA MediaShield pozwala utworzyć, wyświetlići obsłużyćmacierze RAID.
Korzystając z programu NVIDIA MediaShield można utworzyćmacierz RAID przy użyciudyskówodowolnejwielkości. Jednak najlepsza sytuacja zachodzi, gdy
dyski sątej samej wielkości. Pozwoli to uniknąćmarnowania miejsca. Aby uzyskaćinformacje dotyczącepoziomówmacierzyRAIDiodpowiednichwymagań,
patrz InformacjeokonfiguracjachmacierzyRAID.
Tworzenie macierzy RAID
1. W zainstalowanych dyskach twardych włącz obsługęmacierzy RAID (patrz WłączanietrybuRAIDwkomputerze).
2. Po ponownym uruchomieniu komputera, uruchom program NVIDIA MediaShield.
3. W części System Tasks (Zadania systemowe) kliknij polecenie Create(Utwórz).
Pojawi sięokno programu NVIDIA Create Array Wizard (Kreator tworzenia macierzy NVIDIA) z listądostępnychdoskonfigurowaniadysków.
4. Kliknij przycisk Next (Dalej).
5. Kliknij opcjęCustom (Własne) i przycisk Next (Dalej).
UWAGA: Dany komputer umożliwiaskonfigurowaniewmacierzyRAIDmaksymalniedwóchdysków.
OSTRZEŻENIE: W następnym kroku zostanąutracone wszystkie dane na wybranych dyskach.
UWAGA: Aby usunąćmacierz, wybierz jąnaciskając klawisze ze strzałkami i naciśnij klawisz <d>.
UWAGA: Program NVIDIA MediaShield może byćużywany do utworzenia macierzy RAID tylko wtedy, gdy do zainstalowanego jużpojedynczego dysku
twardego(bezskonfigurowanejmacierzyRAID)jestdodawanynowydyskirazemmająone utworzyćmacierz RAID.
OSTRZEŻENIE: Wykonanie poniższej procedury spowoduje usunięciewszystkichdanychzdyskówtwardych.Przedkontynuowaniemnależy wykonać
kopięzapasowąwszystkichdanych,którechceszzachować.
UWAGA: Nie należy wykonywaćtej procedury w celu migracji istniejącej macierzy RAID (patrz Konwersja z jednej konfiguracji macierzy RAID do innej
konfiguracji).
6. Z listy rozwijanej wybierz opcjęStriping (Zapis danych z przeplotem; RAID 0) lub Mirroring (Kopia lustrzana; RAID 1).
7. Kliknij przycisk Next (Dalej).
Pojawi sięokno o nazwie Free Disk Selection(Wybórwolnegodysku).
8. Kliknijdyski,któremająutworzyćmacierz RAID, a następnie kliknij przycisk Next (Dalej) i ponownie przycisk Next.
Pojawi sięokno o nazwie Clearing System Data (Usuwanie danych systemowych).
9. Kliknij przycisk Next (Dalej).
10. Kliknij przycisk Finish (Zakończ), aby utworzyćmacierz RAID.
Pojawi sięokno programu MediaShield RAID ze spisem macierzy i wszystkimi pozostałymi zainstalowanymi dyskami.
Usuwanie macierzy RAID
1. Uruchom program NVIDIA MediaShield.
2. Kliknijmacierz,którąchcesz usunąć.
3. W części System Tasks (Zadania systemowe) kliknij polecenie Delete Array (Usuńmacierz).
Zostanie wyświetlone okno NVIDIA Delete Array Wizard (Kreator usuwania macierzy NVIDIA).
4. Kliknij przycisk Next (Dalej).
Zostanie wyświetlone okno z nazwąi rozmiarem macierzy do usunięcia oraz prośbąo potwierdzenie decyzji.
5. Kliknij przycisk Finish (Zakończ), aby usunąćmacierz RAID.
Pojawi sięokno programu MediaShield RAID ze spisem pozostałych macierzy i wszystkimi pozostałymi zainstalowanymi dyskami.
Konwersja z jednej konfiguracji macierzy RAID do innej konfiguracji
W programie NVIDIA MediaShield używana jest prosta procedura o nazwie migracja. Pozwala ona na zmianękonfiguracjidyskówbezutratydanych.Możliwe
jest dołączenienowychdyskówtwardychdoistniejących macierzy, w tym zmiana jednodyskowej konfiguracji macierzy RAID 0 do konfiguracji dwudyskowej.
Pojemnośćnowoutworzonej macierzy musi byćtaka sama jak pojemnośćmacierzy oryginalnej.
Konwersja z macierzy RAID 1 do macierzy RAID 1 nie może byćwykonana przy użyciu procedury migracji.
1. Uruchom program NVIDIA MediaShield.
2. Kliknijmacierz,którąchcesz skonwertować.
3. W części System Tasks (Zadania systemowe) kliknij polecenie Convert Array (Konwertuj macierz).
Zostanie wyświetlone okno NVIDIA Convert Array Wizard (Kreator konwertowania macierzy NVIDIA).
UWAGA: Na liściewolnychdyskówpojawiąsiętylko napędy z włączonąobsługąmacierzy RAID.
UWAGA: Dany komputer umożliwiaskonfigurowaniewmacierzyRAIDmaksymalniedwóchdysków.
OSTRZEŻENIE: Wybranie opcji Clear System Data (Usuńdane systemowe) spowoduje usunięciewszystkichdanychzwybranegodysku.
OSTRZEŻENIE: Niniejsza procedura służy do usunięcia macierzy RAID 1 oraz do zastąpienia macierzy RAID dwoma dyskami z oddzielnymi partycjami,
bez skonfigurowanej macierzy RAID. Wszystkie zapisane dane zostanązachowane. Usunięcie macierzy RAID 0 spowoduje utratęwszystkich danych.
OSTRZEŻENIE: Jeśli zostanie usuniętamacierzRAID,którajestaktywnajużpodczasuruchamianiakomputera,wówczaspousunięciu komputer
przestanie sięuruchamiać.
OSTRZEŻENIE: Aby za pomocąmigracji zmienićkonfiguracjęmacierzy RAID bez utraty danych, dyski musząpracowaćwpojedynczejmacierzyRAID0
jużprzed załadowaniem systemu operacyjnego (aby uzyskaćinformacje na ten temat, patrz Korzystanie z programu NVIDIA MediaShield ROM).
OSTRZEŻENIE: Dyski twarde dokładane do istniejącej macierzy nie mogąbyćmniejsze od żadnego z jużzainstalowanychdysków.
UWAGA: Upewnij się, że wszystkie dyski w konfiguracji macierzy RAID mająwłączonąfunkcjęjej obsługi (patrz WłączanietrybuRAIDwkomputerze.)
4. Kliknij przycisk Next (Dalej).
5. W części RAID Mode Selection(WybórtrybuRAID)zlistyrozwijanejwybierzopcjęMirroring (Kopia lustrzana) lub Striping (Zapis z przeplotem).
6. Kliknij przycisk Next (Dalej).
7. W części Free Disk Selection(Wybórwolnychdysków)zaznaczpolewyboruprzydyskachtwardych,którechceszdołączyćdo nowej (migrowanej)
macierzy.
8. Kliknij przycisk Finish (Zakończ).
Pojawi sięokno programu do zarządzania macierząRAID z przebiegiem aktualizacji/migracji macierzy RAID i informacjąo pozostałych zainstalowanych
dyskach twardych.
Odbudowywanie macierzy RAID
JeślidojdziedouszkodzeniajednegozdyskówwmacierzyRAID,można jąodbudowaćprzywracając dane na nowy dysk.
1. Uruchom program NVIDIA MediaShield.
2. W oknie programu do zarządzania kliknij macierz RAID (Mirroring; Kopia lustrzana).
3. W części System Tasks (Zadania systemowe) kliknij polecenie Rebuild Array (Odbuduj macierz).
Zostanie wyświetlone okno NVIDIA Rebuild Array Wizard (Kreator odbudowywania macierzy NVIDIA).
4. Kliknij przycisk Next (Dalej).
5. Zaznaczpolewyboruobokdysku,którychceszodbudować.
6. Kliknij przycisk Next (Dalej).
7. Kliknij przycisk Finish (Zakończ).
Pojawi sięokno programu do zarządzania macierząRAID z informacjęo postępie odbudowywania.
WłączanietechnologiiCool'n'Quiet™
Technologia Cool 'n' Quiet automatycznie steruje wydajnościąprocesora, dynamicznie dopasowując częstotliwośći napięcie pracy do wykonywanych zadań.
Jeśli aplikacja nie wymaga pełnej wydajności, można zaoszczędzićznaczne ilości energii. wydajnośćnadal będzie reagowaćna zmiany, zapewniając
maksymalnąwydajnośćprocesora w miarępotrzeb i automatyczne oszczędzanie energii, gdy będzie to możliwe.
1. Kliknij opcje Start® Settings (Ustawienia)® Control Panel (Panel sterowania)® Power Options (Opcje zasilania), aby przejśćdo okna Power Options
Properties (Właściwości: Opcje zasilania).
2. Na zakładce Power Schemes (Schematy zasilania) kliknij menu rozwijane Power Schemes (Schematy zasilania) i wybierz opcjęMinimal Power
Management (Zarządzanie minimum energii), a następnie kliknij przycisk OK.
Tehnologia Cool 'n' Quiet została teraz włączona.
Powrótdospisutreści
OSTRZEŻENIE: W następnym kroku zostanąutracone wszystkie dane na wybranych dyskach.
UWAGA: Czas konwersji zależyodklikuczynników,takichjakprędkośćprocesora, typ i rozmiar używanego dysku twardego, system operacyjny
itd.
UWAGA: Odbudowywanie można wykonaćtylko w przypadku macierzy RAID 1.
UWAGA: Podczas odbudowy woluminu RAID można korzystaćz komputera.
UWAGA: Do odbudowania macierzy można użyćdowolnego wolnego dysku z włączonąobsługąmacierzy RAID.
Powrótdospisutreści
Bateria
Dell™Optiplex™740Przewodnikużytkownika
Wymiana baterii
Wymiana baterii
Bateria zapewnia przechowywanie informacji o konfiguracji komputera oraz dacie i godzinie. Wytrzymałośćbaterii szacuje sięna wiele lat.
Bateria może wymagaćwymiany, jeżeli podczas procedury rozruchowej zostanie wyświetlona niepoprawna data lub godzina i pojawi siękomunikat taki jak:
Time-of-day not set - please run SETUP program
(Nie ustawiono godziny - należy uruchomićprogram konfiguracji systemu)
lub
Invalid configuration information -
please run SETUP program
(Nieprawidłowe dane konfiguracyjne -
uruchom program SETUP)
lub
Strike the F1 key to continue,
F2 to run the setup utility
(Naciśnij F1, aby kontynuować,
F2, aby uruchomićprogram konfiguracji)
Aby określić, czy zachodzi koniecznośćwymiany baterii, należy wprowadzićponownie godzinęi datęwprogramiekonfiguracjisystemuizamknąćgo, aby
zapisaćinformacje. Następnie należy wyłączyćkomputer i odłączyćgo od gniazda elektrycznego na kilka godzin, po czym ponownie podłączyćkomputer,
włączyćgo i uruchomićprogram konfiguracji systemu (patrz Uruchamianie programu konfiguracji systemu). Jeżeli data i godzina w programie konfiguracji
systemu nie sąprawidłowe, należy wymienićbaterię.
Komputera można używaćbezbaterii,jednakwówczaswmomenciewyłączenia komputera lub odłączenia go od gniazda elektrycznego usuwane są
informacje o konfiguracji. Konieczne jest wtedy uruchomienie programu konfiguracji systemu i ponowne ustawienie opcji konfiguracyjnych.
Aby wyjąćbaterię:
1. Jeśli jeszcze nie zostało to zrobione, wykonaj kopięinformacji konfiguracyjnych znajdujących sięwprogramiekonfiguracjisystemu(patrzProgram
konfiguracji systemu).
2. Postępuj zgodnie z procedurami przedstawionymi w części Zanim zaczniesz.
3. W przypadku obudowy typu SFF (Small Form Factor) wyjmij dysk twardy, aby uzyskaćdostęp do baterii na płycie systemowej (patrz Wyjmowanie dysku
twardego).
4. Znajdźgniazdo baterii (patrz Elementy płyty systemowejdlakomputerówwobudowietypuminiwieża lub Elementy płyty systemowejdlakomputerów
biurkowych, lub Elementy płyty systemowejdlakomputerówwobudowietypuSFF).
5. Wyjmij baterięsystemową.
a. Podtrzymaj złącze baterii, mocno naciskając na dodatniączęśćzłącza.
b. Podczas podtrzymywania złącza baterii naciśnij zatrzask baterii w kierunku odwrotnym od dodatniej strony złącza i wyciągnij jązzatrzasków
zabezpieczających po ujemnej stronie złącza.
PRZESTROGA: Przed rozpoczęciem dowolnej z procedur opisanych w tej części należy zastosowaćsiędo instrukcji dotyczących bezpieczeństwa,
zamieszczonych w Przewodniku z informacjami o produkcie.
OSTRZEŻENIE: Abyzapobiecuszkodzeniomelementówwewnątrz komputera spowodowanym przez wyładowania elektrostatyczne, należy przed
dotknięciemktóregokolwiekzelektronicznychelementówkomputerapozbyćsięładunkówelektrostatycznychzciała. Można to zrobić, dotykając
niemalowanej metalowej powierzchni na obudowie komputera.
PRZESTROGA: Jeżeli nowa bateria zostanie nieprawidłowo zainstalowana, istnieje niebezpieczeństwo jego wybuchu. Baterięwolno wymienić
tylko na bateriętego samego typu lub jej odpowiednik zalecany przez producenta. Zużyte baterie należy utylizowaćzgodnie z instrukcjami
producenta.
OSTRZEŻENIE: Podważając bateriętępym przedmiotem przy wyjmowaniu jej z gniazda, uważaj, żeby nie dotknąćnim płyty systemowej. Przed
rozpoczęciem wyważania baterii należy upewnićsię, że narzędzie tkwi między bateriąagniazdem.Wprzeciwnymraziemoże dojśćdo uszkodzenia
płyty systemowej przez oderwanie gniazda lub przerwanie ścieżek na płycie systemowej.
OSTRZEŻENIE: Aby nie uszkodzićzłącza baterii, należy je mocno podtrzymaćpodczas demontażu baterii.
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60
  • Page 61 61
  • Page 62 62
  • Page 63 63
  • Page 64 64
  • Page 65 65
  • Page 66 66
  • Page 67 67
  • Page 68 68
  • Page 69 69
  • Page 70 70
  • Page 71 71
  • Page 72 72
  • Page 73 73
  • Page 74 74
  • Page 75 75
  • Page 76 76
  • Page 77 77
  • Page 78 78
  • Page 79 79
  • Page 80 80
  • Page 81 81
  • Page 82 82
  • Page 83 83
  • Page 84 84
  • Page 85 85
  • Page 86 86
  • Page 87 87
  • Page 88 88
  • Page 89 89
  • Page 90 90
  • Page 91 91
  • Page 92 92
  • Page 93 93
  • Page 94 94
  • Page 95 95
  • Page 96 96
  • Page 97 97
  • Page 98 98
  • Page 99 99
  • Page 100 100
  • Page 101 101
  • Page 102 102
  • Page 103 103
  • Page 104 104
  • Page 105 105
  • Page 106 106
  • Page 107 107
  • Page 108 108
  • Page 109 109
  • Page 110 110
  • Page 111 111
  • Page 112 112
  • Page 113 113
  • Page 114 114
  • Page 115 115
  • Page 116 116
  • Page 117 117
  • Page 118 118
  • Page 119 119
  • Page 120 120
  • Page 121 121
  • Page 122 122
  • Page 123 123
  • Page 124 124
  • Page 125 125
  • Page 126 126
  • Page 127 127
  • Page 128 128
  • Page 129 129
  • Page 130 130
  • Page 131 131
  • Page 132 132
  • Page 133 133
  • Page 134 134
  • Page 135 135
  • Page 136 136
  • Page 137 137
  • Page 138 138
  • Page 139 139
  • Page 140 140
  • Page 141 141
  • Page 142 142
  • Page 143 143
  • Page 144 144
  • Page 145 145
  • Page 146 146
  • Page 147 147
  • Page 148 148
  • Page 149 149
  • Page 150 150
  • Page 151 151
  • Page 152 152
  • Page 153 153
  • Page 154 154
  • Page 155 155
  • Page 156 156
  • Page 157 157
  • Page 158 158
  • Page 159 159
  • Page 160 160
  • Page 161 161
  • Page 162 162
  • Page 163 163
  • Page 164 164
  • Page 165 165
  • Page 166 166
  • Page 167 167
  • Page 168 168
  • Page 169 169
  • Page 170 170
  • Page 171 171
  • Page 172 172
  • Page 173 173
  • Page 174 174
  • Page 175 175
  • Page 176 176
  • Page 177 177
  • Page 178 178
  • Page 179 179
  • Page 180 180
  • Page 181 181
  • Page 182 182
  • Page 183 183
  • Page 184 184
  • Page 185 185
  • Page 186 186
  • Page 187 187
  • Page 188 188
  • Page 189 189
  • Page 190 190
  • Page 191 191
  • Page 192 192
  • Page 193 193
  • Page 194 194
  • Page 195 195
  • Page 196 196
  • Page 197 197
  • Page 198 198
  • Page 199 199
  • Page 200 200
  • Page 201 201
  • Page 202 202
  • Page 203 203
  • Page 204 204
  • Page 205 205
  • Page 206 206
  • Page 207 207
  • Page 208 208
  • Page 209 209
  • Page 210 210
  • Page 211 211
  • Page 212 212
  • Page 213 213
  • Page 214 214
  • Page 215 215
  • Page 216 216
  • Page 217 217
  • Page 218 218
  • Page 219 219
  • Page 220 220
  • Page 221 221
  • Page 222 222
  • Page 223 223
  • Page 224 224
  • Page 225 225
  • Page 226 226
  • Page 227 227
  • Page 228 228
  • Page 229 229
  • Page 230 230
  • Page 231 231
  • Page 232 232
  • Page 233 233
  • Page 234 234
  • Page 235 235
  • Page 236 236
  • Page 237 237

Dell OPTIPLEX 740 instrukcja

Typ
instrukcja