dji FLY Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi

Ten podręcznik jest również odpowiedni dla

05.2020
wer. 1.0
Podręcznik użytkownika
Wyszukiwanie słów kluczowych
Szukaj słów kluczowych, takich jak „akumulator” i „instalacja”, aby znaleźć temat. Jeśli czytasz
ten dokument za pomocą programu Adobe Acrobat Reader, naciśnij klawisze Ctrl+F w
systemie Windows lub Command+F w systemie Mac, aby rozpocząć wyszukiwanie.
 Przechodzenie do tematu
Zobacz pełną listę tematów w spisie treści. Kliknij temat, aby przejść do tej sekcji.
 Drukowanie tego dokumentu
Ten dokument obsługuje drukowanie w wysokiej rozdzielczości.
2
©
2020 DJI Wszelkie prawa zastrzeżone.
Korzystanie z podręcznika
Legenda
Ostrzeżenie Ważne Podpowiedzi i wskazówki Odwołanie
Przeczytaj przed pierwszym lotem
Przed przystąpieniem do użytkowania drona DJI
TM
MAVIC
TM
Air 2 przeczytaj następujące dokumenty:
1. Zawartość opakowania, Zrzeczenie się odpowiedzialności oraz Wytyczne dotyczące bezpieczeństwa
2. Skrócony przewodnik
3. Podręcznik użytkownika
Przed pierwszym użyciem zaleca się obejrzenie wszystkich filmów instruktażowych na oficjalnej stronie
internetowej DJI i zapoznanie się ze zrzeczeniem się odpowiedzialności oraz wskazówkami dotyczącymi
bezpieczeństwa. Przygotuj się na pierwszy lot, przeglądając skrócony przewodnik i korzystaj z tej instrukcji, aby
uzyskać więcej informacji.
Samouczki wideo
Przejdź do poniższego adresu lub zeskanuj kod QR, aby obejrzeć filmy instruktażowe o dronie
Mavic Air 2, które pokazują, jak bezpiecznie z niego korzystać:
http://www.dji.com/mavic-air-2/video
Pobierz aplikację DJI Fly
Pamiętaj, aby korzystać z aplikacji DJI Fly podczas lotu. Zeskanuj kod QR po prawej stronie,
aby pobrać najnowszą wersję.
Wersja DJI Fly dla systemu Android jest zgodna z systemem Android 6.0 i nowszymi. Wersja
DJI Fly dla systemu iOS jest zgodna z systemem iOS 10.0.2 i nowszymi.
Pobierz aplikację DJI Assistant 2 for Mavic
Pobierz aplikację DJI Assistant 2 for Mavic ze strony http://www.dji.com/mavic-air-2/downloads.
Dla zwiększenia bezpieczeństwa lot jest ograniczony do wysokości 30 m (98,4 stopy) i zasięgu 50 m (164
stopy), jeśli nie jest podłączony lub zalogowany do aplikacji podczas lotu. Dotyczy to DJI Fly i wszystkich
aplikacji kompatybilnych z dronem DJI.
Temperatura pracy tego produktu wynosi od -10° do 40°C. Nie spełnia on normy standardowej
temperatury pracy dla zastosowań militarnych (od –55° do 125°C), która wymaga wytrzymywania
większej zmienności warunków środowiskowych. Produkt należy eksploatować odpowiednio
i tylko w zastosowaniach, w których spełnia wymagania dotyczące zakresu temperatur pracy
danej klasy.
©
2020 DJI Wszelkie prawa zastrzeżone.
3
Spis treści
Korzystanie z podręcznika
2
Legenda
2
Przeczytaj przed pierwszym lotem
2
Samouczki wideo
2
Pobierz aplikację DJI Fly
2
Pobierz aplikację DJI Assistant 2 for Mavic
2
Charakterystyka produktu
6
Wprowadzenie
6
Przygotowanie drona
6
Przygotowanie kontrolera zdalnego sterowania
7
Schemat drona
8
Schemat kontrolera zdalnego sterowania
8
Aktywacja drona Mavic Air 2
9
Dron
11
Tryby lotu
11
Wskaźniki stanu drona
11
Powrót do punktu startu
12
Systemy widoczności i system czujników podczerwieni
16
Inteligentny tryb lotu
18
Rejestrator lotu
23
Śmigła
23
Inteligentny akumulator lotniczy
24
Gimbal i kamera
28
Kontroler zdalnego sterowania
31
Charakterystyka kontrolera zdalnego sterowania
31
Korzystanie z kontrolera zdalnego sterowania
31
Nawiązywanie łączności z kontrolerem zdalnego sterowania
35
Aplikacja DJI Fly
37
Strona główna
37
Widok z kamery
38
4
©
2020 DJI Wszelkie prawa zastrzeżone.
Lot
42
Wymagane warunki środowiskowe podczas lotu
42
Limity lotu i strefy GEO
42
Lista kontrolna przed lotem
43
Automatyczny start/lądowanie
44
Uruchamianie/zatrzymywanie silników
44
Lot próbny
45
Dodatek
47
Dane techniczne
47
Kalibracja kompasu
50
Aktualizacja oprogramowania sprzętowego
51
Informacje posprzedażowe 52
©
2020 DJI Wszelkie prawa zastrzeżone.
5
Charakterystyka
produktu
Ta część zawiera wprowadzenie
do drona
Mavic Air 2
oraz listę jego
komponentów i kontroler zdalnego
sterowania.
6
©
2020 DJI Wszelkie prawa zastrzeżone.
Charakterystyka produktu
Wprowadzenie
Dron DJI Mavic Air 2 zawiera zarówno system czujników podczerwieni, jak i systemy widoczności do przodu,
do tyłu i w dół, umożliwiające zawisanie, latanie w pomieszczeniach, jak i na zewnątrz oraz automatyczny
powrót do punktu startu. Wykonywanie skomplikowanych ujęć odbywa się bez wysiłku dzięki technologiom
marki DJI, takim jak wykrywanie przeszkód i Advanced Pilot Assistance System 3.0. Korzystaj z trybów
inteligentnego lotu, takich jak QuickShots, Panorama i FocusTrack, do których należą tryby ActiveTrack 3.0,
Spotlight 2.0 i Point of Interest 3.0. Dzięki w pełni stabilizowanemu 3-osiowemu gimbalowi kamerze z sensorem
1/2” dron Mavic Air 2 wykonuje filmy w rozdzielczości 4K/60 k/s i zdjęcia w rozdzielczości 48 MP. Tymczasem
zaktualizowana funkcja Hyperlapse obsługuje ujęcia poklatkowe w rozdzielczości 8K.
Kontroler zdalnego sterowania ma wbudowaną technologię transmisji długiego zasięgu firmy DJI, OCUSYNC
TM
2.0, która zapewnia maksymalny zasięg transmisji 10 km (6 mil) oraz wyświetlanie sygnału wideo z drona w
aplikacji DJI Fly na urządzeniu mobilnym w rozdzielczości do 1080p. Kontroler zdalnego sterowania pracuje
zarówno w paśmie 2,4 GHz, jak i 5,8 GHz, a najlepszy kanał transmisji potrafi wybierać automatycznie bez
opóźnienia. Dronem i kamerą można łatwo sterować za pomocą przycisków pokładowych.
Maksymalna prędkość lotu drona Mavic Air 2 wynosi 68 k/h (42 m/h), a maksymalny czas lotu to 34 minuty,
przy czym maksymalny czas pracy kontrolera wynosi sześć godzin.
Przygotowanie drona
Wszystkie ramiona drona składane przed jego zapakowaniem. Aby rozłożyć drona, wykonaj poniższe
czynności.
1. Zdejmij ochraniacz gimbala z kamery.
2. Rozłóż przednie ramiona, a następnie tylne.
Maksymalny czas lotu testowano w warunkach bezwietrznych przy stałej prędkości 18 km/h (11
m/h), a maksymalną prędkość lotu testowano na wysokości poziomu morza przy braku wiatru.
Wartości te mają charakter wyłącznie informacyjny.
Kontroler zdalnego sterowania osiąga maksymalną odległość transmisji (FCC) w szeroko
otwartym obszarze bez zakłóceń elektromagnetycznych na wysokości około 120 m (400
stóp). Maksymalny czas pracy przetestowano w środowisku laboratoryjnym i bez ładowania
urządzenia mobilnego. Ta wartość ma charakter wyłącznie informacyjny.
Pasmo 5,8 GHz nie jest obsługiwane w niektórych regionach. Należy przestrzegać lokalnych
przepisów i regulacji.
1
2
3. Mocowanie śmigieł.
Przymocuj śmigła oznaczone białym kolorem do silników z białymi oznaczeniami. Dociśnij śmigło do silników
i obróć, aby bezpiecznie zamocować. Przymocuj pozostałe śmigła do nieoznaczonych silników. Rozłóż
łopatki śmigieł.
Kiedy dron nie jest używany, ochraniacz gimbala powinien być założony.
Podręcznik użytkownika drona
Mavic Air 2
©
2020 DJI Wszelkie prawa zastrzeżone.
7
Przed rozłożeniem tylnych ramion rozłóż przednie ramiona.
Przed włączeniem zasilania drona upewnij się, że ochraniacz gimbala został zdjęty, wszystkie
ramiona są rozłożone. W innym przypadku może ucierpieć autodiagnostyka.
Przygotowanie kontrolera zdalnego sterowania
1. Wyjmij drążki sterownicze z gniazd na kontrolerze zdalnego sterowania i przykręć je na miejsce.
2. Wyciągnij uchwyt urządzenia mobilnego. Wybierz kabel kontrolera zdalnego sterowania odpowiedni do
urządzenia mobilnego. W zestawie kable ze złączem piorunowym, micro USB i USB-C. Podłącz koniec
kabla z symbolem telefonu do urządzenia mobilnego. Upewnij się, że urządzenie mobilne jest zamocowane.
Jeśli w przypadku korzystania z urządzenia mobilnego z systemem Android pojawi się monit
o połączenie USB, wybierz opcję tylko do ładowania. W innym przypadku może dojść do
niepowodzenia połączenia.
4. Ze względów bezpieczeństwa wszystkie inteligentne akumulatory lotnicze hibernowane przed wysyłką.
Za pomocą ładowarki znajdującej się w zestawie naładuj i aktywuj inteligentne akumulatory lotnicze po raz
pierwszy. Pełne ładowanie inteligentnego akumulatora lotniczego trwa mniej więcej 1 godzinę i 35 minut.
B
BA
A
1
2
2
1
1
2
Podręcznik użytkownika drona
Mavic Air 2
8
©
2020 DJI Wszelkie prawa zastrzeżone.
Schemat drona
Schemat kontrolera zdalnego sterowania
1. System widoczności do przodu
2. Śmigła
3. Silniki
4. Podwozie (wbudowane anteny)
5. Gimbal i kamera
6. System widoczności w dół
7. Dodatkowe światło dolne
8. System czujników podczerwieni
9. Port USB-C
10. Sprzączki akumulatora
11. Przednie diody LED
12. Wskaźniki stanu drona
13. System widoczności do tyłu
14. Inteligentny akumulator lotniczy
15. Przycisk zasilania
16. Diody LED poziomu naładowania
akumulatora
17. Gniazdo kart microSD
1. Przycisk zasilania
Naciśnij raz, aby sprawdzić aktualny poziom
naładowania akumulatora. Naciśnij raz, po
czym jeszcze raz i przytrzymaj, aby włączyć lub
wyłączyć kontroler zdalnego sterowania.
2. Przełącznik trybu lotu
Przełączanie między trybami sportowym,
normalnym i statywu.
1
2
3
4
6
8
9
10
11
7
5
17
14
15
16
12
13
4
6
1
2
3
5
7
8
10
9
11
12
13
15
14
Podręcznik użytkownika drona
Mavic Air 2
©
2020 DJI Wszelkie prawa zastrzeżone.
9
Aktywacja drona Mavic Air 2
Dron Mavic Air 2 wymaga aktywacji przed pierwszym użyciem. Po włączeniu zasilania drona i kontrolera
zdalnego sterowania postępuj zgodnie ze wskazówkami wyświetlanymi na ekranie, aby aktywować dron Mavic
Air 2 za pomocą aplikacji DJI Fly. Aktywacja wymaga połączenia z Internetem.
3. Przycisk Flight Pause (Wstrzymanie lotu)/Return
to Home, RTH (Powrót do punktu startu)
Naciśnij raz, aby dron zahamował i zawisł w
miejscu (pod warunkiem, że dostępne są systemy
GPS lub widoczności). Naciśnij i przytrzymaj
przycisk, aby zainicjować funkcję RTH. Dron
powraca do ostatniego zarejestrowanego punktu
startu. Naciśnij ponownie, aby odwołać procedurę
RTH.
4. Diody LED poziomu naładowania akumulatora
Wyświetlają aktualny poziom naładowania
akumulatora kontrolera zdalnego sterowania.
5. Drążki sterownicze
Drążki sterownicze służą do sterowania ruchami
drona. Tryb sterowania lotem ustawia się w
aplikacji DJI Fly. Drążki sterownicze można
demontować i łatwo przechowywać.
6. Przycisk programowalny
Naciśnij raz, aby włączyć lub wyłączyć dodatkowe
światło dolne. Naciśnij dwa razy, aby wyśrodkować
gimbal albo nachylić go do dołu (ustawienia
domyślne). Przycisk można skonfigurować w
aplikacji DJI Fly.
7. Przełącznik foto/wideo
Naciśnij raz, aby włączyć tryb foto lub wideo.
8. Kabel kontrolera zdalnego sterowania
Nawiąż połączenie z urządzeniem mobilnym do
łączności wideo przez kabel kontrolera zdalnego
sterowania. Wybierz kabel odpowiedni do
urządzenia mobilnego.
9. Uchwyt urządzenia mobilnego
Służy do bezpiecznego mocowania urządzenia
mobilnego do kontrolera zdalnego sterowania.
10. Anteny
Przekazują sygnał sterowania dronem i
bezprzewodowy sygnał wideo.
11. Port USB-C
Do ładowania i podłączania kontrolera zdalnego
sterowania do komputera.
12. Gniazdo drążków sterowniczych
Do przechowywania drążków sterowniczych.
13. Pokrętło gimbala
Steruje nachyleniem kamery.
14. Przycisk migawki/nagrywania
Naciśnij raz, aby zrobić zdjęcia lub rozpocząć
albo zatrzymać nagrywanie.
15. Gniazdo urządzenia mobilnego
Służy do mocowania urządzenia mobilnego.
10
©
2020 DJI Wszelkie prawa zastrzeżone.
Dron
Ta część zawiera prezentację kontrolera
zdalnego sterowania, systemów
widoczności do przodu, do tyłu i w dół,
a także inteligentnego akumulatora
lotniczego.
©
2020 DJI Wszelkie prawa zastrzeżone.
11
Dron
Dron Mavic Air 2 zawiera kontroler lotu, system łączności pobierania wideo, systemy widoczności, system
czujników podczerwieni, układ napędowy, a także inteligentny akumulator lotniczy.
Tryby lotu
Dron Mavic Air 2 ma trzy tryby lotu, a także dodatkowy czwarty tryb, który włącza się w dronie w określonych
sytuacjach. Tryby lotu można przełączać przełącznikiem Tryb lotu na kontrolerze zdalnego sterowania.
Tryb normalny: Dron wykorzystuje systemy GPS, systemy widoczności do przodu, do tyłu i w dół oraz system
czujników podczerwieni do własnej lokalizacji i stabilizacji. Kiedy sygnał GPS jest silny, dron wykorzystuje go do
własnej lokalizacji i stabilizacji. Kiedy sygnał GPS jest słaby, a oświetlenie jest wystarczające, dron wykorzystuje
systemy widoczności do własnej lokalizacji i stabilizacji. Kiedy systemy widoczności do przodu, do tyłu i w
dół włączone, a oświetlenie jest wystarczające, maksymalny kąt pułapu lotu wynosi 20°, a maksymalna
prędkość lotu wynosi 12 m/s.
Tryb sportowy: W trybie sportowym dron wykorzystuje system GPS do pozycjonowania, a reakcje drona
optymalizowane pod kątem zwinności i prędkości, co sprawia, że lepiej reaguje na ruchy drążków
sterowniczych. Maksymalna prędkość lotu wynosi 19 m/s. W trybie sportowym funkcja wykrywania przeszkód
jest wyłączona.
Tryb statywu: Tryb statywu opiera się na trybie normalnym, a prędkość lotu jest ograniczona, co sprawia, że
dron jest bardziej stabilny podczas fotografowania.
Dron automatycznie przechodzi do trybu Attitude (ATTI), kiedy systemy widoczności niedostępne albo
wyłączone, a także kiedy sygnał GPS jest słaby albo występują zakłócenia kompasu. W trybie ATTI otoczenie
może łatwiej wpływać na drona. Czynniki środowiskowe, takie jak wiatr, mogą powodować poziome
przesunięcia, które mogą stanowić zagrożenie, szczególnie w przypadku lotów w przestrzeniach zamkniętych.
W trybie sportowym systemy widoczności do przodu i do tyłu wyłączone, co oznacza, że
dron nie może automatycznie wykrywać przeszkód na swojej trasie.
Maksymalna prędkość i droga hamowania drona w trybie sportowym znacznie wzrastają. W
warunkach bezwietrznych wymagana jest minimalna droga hamowania wynosząca 30 m.
Prędkość obniżania lotu w trybie sportowym znacznie wzrasta. W warunkach bezwietrznych
wymagana jest minimalna droga hamowania wynosząca 10 m.
Czułość drona w trybie sportowym znacznie wzrasta, co oznacza, że mały ruch drążka
sterowniczego na kontrolerze zdalnego sterowania przekłada się na dużą odległość przebytą
przez drona. Należy zachować odpowiednią przestrzeń manewrową podczas lotu.
Wskaźniki stanu drona
Dron Mavic Air 2 ma przednie diody LED i wskaźniki stanu drona.
Wskaźnik stanu drona
Przednia dioda LED
Przednia dioda LED
Wskaźnik stanu drona
Podręcznik użytkownika drona
Mavic Air 2
12
©
2020 DJI Wszelkie prawa zastrzeżone.
Powrót do punktu startu
Funkcja Return to Home, RTH (Powrót do punktu startu) powoduje, że dron powraca do ostatniego
zarejestrowanego punktu startu, kiedy sygnał GPS jest silny. Istnieją trzy rodzaje funkcji RTH: Smart RTH
(Inteligentny powrót do punktu startu), Low Battery RTH (Powrót do punktu startu przy niskim stanie
naładowania akumulatora) i Failsafe RTH (Powrót do punktu startu przy usterce). W tej części znajduje
się szczegółowy opis tych trzech rodzajów funkcji RTH. Jeżeli sygnał połączenia wideo zostanie utracony
podczas lotu, a kontroler zdalnego sterowania nadal będzie mógł sterować ruchami drona, pojawi się monit o
zainicjowanie funkcji RTH. Procedurę RTH można odwołać.
GPS
Opis
Punkt
startu
Domyślnym punktem startu jest pierwsza lokalizacja, w której dron odebrał silne
sygnały GPS (biała ikona GPS ma co najmniej cztery paski). Wskaźnik stanu
drona miga szybko na zielono po zarejestrowaniu punktu startu.
Przednie diody LED pokazują orientację drona, a po włączeniu drona świecą ciągle na czerwono, wskazując
przód drona.
Wskaźniki stanu drona informują o stanie systemu kontroli lotu drona. Więcej informacji na temat wskaźników
statusu drona znajduje się w poniższej tabeli.
Stany wskaźnika stanu drona
Kolor Akcja Opis stanu drona
Stany normalne
Na przemian
czerwony, zielony i
żółty
Miga
Włączanie i wykonywanie testów
autodiagnostycznych
Żółty Miga cztery razy Rozgrzewanie
Zielony Miga powoli Z systemem GPS
Zielony
Co jakiś czas miga dwa
razy
Z systemami widoczności do przodu i w dół
Żółty Miga powoli
Brak systemów GPS, systemu widoczności do
przodu lub systemu widoczności w dół
Zielony Miga szybko Hamowanie
Stany ostrzegawcze
Żółty Miga szybko Utrata sygnału kontrolera zdalnego sterowania
Czerwony Miga powoli Niski poziom naładowania akumulatora
Czerwony Miga szybko
Krytycznie niski poziom naładowania
akumulatora
Czerwony Miga Błąd IMU
Czerwony Świeci ciągle Błąd krytyczny
Na przemian
czerwony i żółty
Miga szybko Wymagana kalibracja kompasu
Podręcznik użytkownika drona
Mavic Air 2
©
2020 DJI Wszelkie prawa zastrzeżone.
13
Smart RTH
Jeśli sygnał GPS jest wystarczający, funkcję Smart RTH można wykorzystać, aby sprowadzić drona z powrotem
do punktu startu. Funkcję Smart RTH inicjuje się, naciskając ikonę w aplikacji DJI Fly albo naciskając i
przytrzymując przycisk RTH na kontrolerze zdalnego sterowania, rozlegnie się sygnał dźwiękowy. Funkcję
Smart RTH zamyka się, naciskając ikonę w aplikacji DJI Fly albo naciskając przycisk RTH na kontrolerze
zdalnego sterowania.
Elementami funkcji Smart RTH są procedury Straight Line RTH (Powrót do punktu startu w linii prostej) i Power
Saving RTH (Energooszczędny powrót do punktu startu).
Procedura funkcji Straight Line RTH:
1. Rejestracja punktu startu.
2. Wywołanie funkcji Smart RTH.
3. a. Jeśli dron jest oddalony o więcej niż 20 m od punktu startu w momencie rozpoczęcia procedury RTH,
dron koryguje swoją orientację i wznosi się, aby nastawić pułap RTH, i leci do punktu startu. Jeśli aktualny
pułap jest wyższy niż pułap RTH, dron leci do punktu startu na aktualnym pułapie.
b. Jeśli dron jest oddalony o 5–20 m od punktu startu w momencie rozpoczęcia procedury RTH, dron
koryguje swoją orientację i leci do punktu startu na aktualnym pułapie.
c. Jeśli dron jest oddalony o mniej niż 5 m od punktu startu w momencie rozpoczęcia procedury RTH, od
razu ląduje.
4. Po dotarciu do punktu startu dron ląduje, a silniki się zatrzymują.
Jeśli funkcja RTH zostanie wywołana przez aplikację DJI Fly, a dron jest oddalony o więcej niż 5
m od punktu startu, w aplikacji pojawi się monit dla użytkowników o wybór opcji lądowania.
Procedura funkcji Power Saving RTH
:
W procedurze Straight Line RTH, jeśli odległość jest zbyt duża, a pułap zbyt wysoki względem punktu startu,
dron przechodzi do procedury Power Saving RTH w celu zaoszczędzenia energii.
Procedura Power Saving RTH jest wyzwalana automatycznie. Dron oblicza najlepszą odległość i kąt (16,7° w
poziomie), po czym leci do punktu startu. Po dotarciu do wysokości 50 m powyżej punktu startu dron ląduje, a
po wylądowaniu silniki się zatrzymują.
50 m
Obszar wywołania procedury Power Saving RTH
Dron wywołuje procedurę Power Saving RTH
Obniżanie lotu drona w procedurze
Power Saving RTH
Podręcznik użytkownika drona
Mavic Air 2
14
©
2020 DJI Wszelkie prawa zastrzeżone.
Low Battery RTH
Procedura Low Battery RTH jest wywoływana, kiedy inteligentny akumulator lotniczy zostanie wyczerpany do
tego stopnia, że może to mieć wpływ na bezpieczny powrót drona. Po wyświetleniu monitu należy niezwłocznie
sprowadzić drona do punktu startu albo wylądować.
Gdy poziom naładowania akumulatora jest niski, aplikacja DJI Fly wyświetla ostrzeżenie. W przypadku braku
reakcji dron automatycznie powróci do punktu startu po odliczeniu 10 sekund.
Użytkownik może odwołać procedurę RTH, naciskając przycisk RTH albo przycisk Flight Pause (Wstrzymanie
lotu) na kontrolerze zdalnego sterowania. Jeśli procedura RTH zostanie odwołana po ostrzeżeniu o niskim
poziomie naładowania akumulatora, inteligentny akumulator lotniczy może nie mieć wystarczającej energii, aby
dron mógł bezpiecznie wylądować, co może doprowadzić do katastrofy lub zgubienia drona.
Dron wyląduje automatycznie, jeśli aktualny poziom naładowania akumulatora będzie w stanie obsłużyć drona
tylko na tyle długo, by zszedł z aktualnego pułapu. Automatycznego lądowania nie można odwołać, ale za
pomocą kontrolera zdalnego sterowania można zmienić kierunek lotu drona podczas lądowania.
Failsafe RTH
Jeśli punkt startu został pomyślnie zarejestrowany, a kompas działa prawidłowo, procedura Failsafe RTH aktywuje
się automatycznie po utracie sygnału przez kontroler zdalnego sterowania na dłużej niż 11 sekund. Dron będzie
leciał do tyłu przez 50 m po swojej pierwotnej trasie lotu, a następnie przejdzie do procedury Straight Line RTH.
Po locie przez 50 m:
1. Jeśli dron znajduje się w odległości mniejszej niż 20 m od punktu startu, leci z powrotem do punktu startu na
aktualnym pułapie.
2. Jeśli dron znajduje się w odległości większej niż 20 m od punktu startu, a aktualny pułap jest wyższy niż
nastawiony pułap RTH, dron leci z powrotem do punktu startu na aktualnym pułapie.
3. Jeśli dron znajduje się w odległości większej niż 20 m od punktu startu, a aktualny pułap jest niższy niż nastawiony
pułap RTH, dron wznosi się do nastawionego pułapu RTH, po czym leci z powrotem do punktu startu.
Omijanie przeszkód w procedurze RTH
Gdy dron się wznosi:
1. Dron hamuje po wykryciu przeszkody od przodu i leci do tyłu aż do osiągnięcia bezpiecznej odległości przed
dalszym wznoszeniem się.
2. Dron hamuje po wykryciu przeszkody od tyłu i leci do przodu aż do osiągnięcia bezpiecznej odległości przed
dalszym wznoszeniem się.
3. Żadna operacja nie zostanie wykonana, gdy przeszkoda zostanie wykryta poniżej drona.
Gdy dron leci do przodu:
1. Dron hamuje po wykryciu przeszkody od przodu i leci do tyłu do osiągnięcia bezpiecznej odległości.
Wznosi się do momentu, w którym nie zostanie wykryta żadna przeszkoda, i kontynuuje wznoszenie się na
kolejne 5 m, a następnie kontynuuje lot do przodu.
2. Żadna operacja nie zostanie wykonana, gdy przeszkoda zostanie wykryta od tyłu.
3. Dron hamuje po wykryciu przeszkody od dołu i wznosi się do momentu, w którym nie zostanie wykryta
żadna przeszkoda, po czym leci do przodu.
Podczas procedury RTH nie mogą być wykrywane ani omijane przeszkody po żadnej stronie
drona ani nad nim.
Podczas wznoszenia w procedurze RTH dronem nie da się sterować, z wyjątkiem poruszania
drążkami sterowniczymi w celu przyspieszenia lub zwolnienia.
Dron nie może wrócić do punktu startu, jeśli sygnał GPS jest słaby lub niedostępny. Jeśli sygnał
GPS stanie się słaby lub niedostępny po wywołaniu procedury RTH, przed lądowaniem dron
będzie przez pewien czas wisiał w miejscu.
Podręcznik użytkownika drona
Mavic Air 2
©
2020 DJI Wszelkie prawa zastrzeżone.
15
Ważne jest, aby przed każdym lotem ustawić odpowiedni pułap RTH. Uruchom aplikację DJI Fly
i ustaw pułap RTH.
Dron nie może omijać przeszkód w procedurze Failsafe RTH, jeśli systemy widoczności do
przodu i do tyłu niedostępne.
W procedurze RTH nie da się sterować prędkością i pułapem drona za pomocą kontrolera
zdalnego sterowania czy aplikacji DJI Fly, jeśli sygnał kontrolera zdalnego sterowania jest
normalny. Nie można jednak sterować orientacją ani kierunkiem lotu drona. Dron nie może
omijać przeszkód, jeśli użytkownik popchnie drążek pochyłowy, aby przyspieszyć, a prędkość
lotu przekroczy 12 m/s.
Jeśli dron wleci do strefy GEO w czasie procedury RTH, albo obniży lot do momentu wyjścia ze
strefy GEO i będzie kontynuował lot do punktu startu, albo będzie wisiał w miejscu.
Dron może nie być w stanie wrócić do punktu startu, gdy prędkość wiatru jest zbyt duża. Należy
latać ostrożnie.
Podczas lądowania systemy widoczności wyłączone. Pamiętaj, aby ostrożnie sprowadzać
drona do lądowania.
Ochrona przy lądowaniu
Ochrona przy lądowaniu aktywuje się podczas procedury Smart RTH.
1. Podczas procedury ochrony przy lądowaniu dron będzie automatycznie wykrywać odpowiednie podłoże i
ostrożnie lądować.
2. Jeśli podłoże okaże się nieodpowiednie do lądowania, dron Mavic Air 2 zawiśnie i zaczeka na potwierdzenie
pilota.
3. Jeśli Ochrona przy lądowaniu nie działa, aplikacja DJI Fly wyświetli monit o lądowanie, gdy dron obniży lot do
pułapu poniżej 0.5 m. Pociągnij w dół drążek przepustnicy albo użyj suwaka lądowania automatycznego, aby
wylądować.
Ochrona przy lądowaniu aktywuje się podczas procedur Low Battery RTH i Failsafe RTH. Dron postępuje
następująco: Podczas procedur Low Battery RTH i Failsafe RTH dron zawisa na wysokości 2 m nad podłożem
i czeka na potwierdzenie odpowiednich warunków do lądowania ze strony pilota. Pociągnij w dół przepustnicę
na jedną sekundę albo użyj suwaka lądowania automatycznego w aplikacji, aby wylądować. Ochrona przy
lądowaniu aktywuje się, a dron wykonuje wyżej wymienione czynności.
Lądowanie precyzyjne
Dron automatycznie skanuje teren poniżej i stara się dopasować jego właściwości podczas procedury RTH.
Gdy aktualny teren odpowiada terenowi punktu startu, dron ląduje. Jeśli dopasowanie terenu nie powiedzie się,
w aplikacji DJI Fly pojawi się monit.
Podczas lądowania precyzyjnego aktywuje się ochrona przy lądowaniu.
Skuteczność lądowania precyzyjnego zależy od następujących warunków:
a. Po starcie musi zostać zarejestrowany punkt startu, który nie może ulec zmianie podczas lotu. W
przeciwnym razie dron nie będzie miał danych o właściwościach terenu punktu startu.
b. Podczas startu dron musi się wznieść pionowo na 7 m, zanim zacznie się przesuwać w poziomie.
c. Właściwości terenu punktu startu muszą pozostać w dużym stopniu niezmienione.
d. Właściwości terenu punktu startu muszą być wystarczająco charakterystyczne.
e. Lot nie może się odbywać w warunkach nadmiernego ani niewystarczającego oświetlenia.
Podczas lądowania precyzyjnego dostępne są następujące akcje:
a. Naciśnij drążek przepustnicy do dołu, aby przyspieszyć lądowanie.
b. Przesuń drążki sterownicze w dowolnym kierunku, aby zatrzymać lądowanie precyzyjne. Dron zacznie
opadać pionowo po zwolnieniu drążków sterowniczych.
Podręcznik użytkownika drona
Mavic Air 2
16
©
2020 DJI Wszelkie prawa zastrzeżone.
Systemy widoczności i system czujników podczerwieni
Dron Mavic Air 2 jest wyposażony zarówno w system czujników podczerwieni, jak i systemy widoczności do
przodu, do tyłu i w dół.
Każdy z systemów widoczności do przodu, do tyłu i w dół składa się z dwóch kamer, a system czujników
podczerwieni składa się z dwóch modułów podczerwieni 3D.
System widoczności w dół i system czujników podczerwieni pomagają dronowi w utrzymaniu aktualnej
pozycji, bardziej precyzyjnym zawisaniu w miejscu, a także w lataniu w przestrzeniach zamkniętych oraz innych
miejscach, w których sygnał GPS jest niedostępny.
Ponadto dodatkowe światło dolne znajdujące się na spodzie drona poprawia widoczność dla systemu
widoczności w dół w warunkach słabego oświetlenia.
Zakres wykrywania
System widoczności do przodu: Zakres wykrywania: 0,35–22 m; pole widzenia (FOV): 71° (w poziomie), 56° (w pionie)
System widoczności do tyłu: Zakres wykrywania: 0,37–23.6 m; pole widzenia (FOV): 57° (w poziomie), 44° (w pionie)
System widoczności w dół: System widoczności w dół działa najlepiej, kiedy dron znajduje się na pułapie od 0,5
do 30 m, a jest zakres roboczy wynosi od 0,5 do 60 m.
System widoczności
do przodu
System widoczności w dół
System widoczności w dół
System czujników podczerwieni
Dodatkowe światło dolne
System widoczności do tyłu
Kalibracja kamer systemów widoczności
Kalibracja automatyczna
Kamery systemów widoczności zainstalowane na dronie skalibrowane fabrycznie. Jeśli w kamerze systemu
widoczności zostanie wykryta jakakolwiek nieprawidłowość, dron automatycznie przeprowadzi kalibrację, a w
aplikacji DJI Fly pojawi się monit. Żadne dalsze działania nie są wymagane.
56°
44°
44°
0.5-30 m
71° 71°
57°
0.35-22 m
0.37-23.6 m
Podręcznik użytkownika drona
Mavic Air 2
©
2020 DJI Wszelkie prawa zastrzeżone.
17
Systemy widoczności nie mogą działać prawidłowo nad powierzchniami, które nie mają wyraźnej zmienności
rzeźby. Systemy widoczności nie mogą działać prawidłowo w żadnej z następujących sytuacji. Należy
ostrożnie posługiwać się dronem.
a. Latanie nad monochromatycznymi powierzchniami (np. w całości czarnymi, w całości białymi, w całości
zielonymi).
b. Latanie nad silnie odblaskowymi powierzchniami.
c. Latanie nad wodą lub przezroczystymi powierzchniami.
d. Latanie nad ruchomymi powierzchniami lub obiektami.
e. Latanie w miejscach, w których oświetlenie zmienia się często i znacznie.
f. Latanie nad skrajnie ciemnymi (< 10 luksów) lub jasnymi (> 40000 luksów) powierzchniami.
g. Latanie nad powierzchniami, które silnie odbijają lub pochłaniają fale podczerwone (np. lustra).
h. Latanie nad powierzchniami bez wyraźnej rzeźby lub struktury.
1
Skieruj drona w stronę ekranu.
2
Dopasuj ramki.
3
Przesuwaj i przechylaj drona.
Korzystanie z systemów widoczności
Kiedy sygnał GPS jest niedostępny, włączany jest system widoczności w dół, o ile powierzchnia ma wyraźną
strukturę, a oświetlenie jest wystarczające. System widoczności w dół działa najlepiej, kiedy dron znajduje się
na pułapie od 0,5 do 30 m. Jeśli pułap drona przekracza 30 m, może mieć wpływ na system widoczności, więc
niezbędna jest dodatkowa staranność.
Aby skorzystać z systemu widoczności w dół, wykonaj poniższe czynności:
1. Upewnij się, że dron ma ustawiony tryb normalny albo statywu. Włącz zasilanie drona.
2. Po starcie dron zawisa w miejscu. Wskaźnik stanu drona miga dwukrotnie na zielono, co oznacza, że system
widoczności w dół działa.
Jeśli dron ma ustawiony tryb normalny albo statywu, a w aplikacji DJI Fly włączona jest funkcja wykrywania
przeszkód, systemy widoczności do przodu i do tyłu aktywują się automatycznie, gdy zasilanie drona zostanie
włączone. Korzystając z systemów widoczności do przodu i do tyłu, dron może aktywnie hamować w
przypadku wykrycia przeszkody. Systemy widoczności do przodu i do tyłu działają najlepiej przy odpowiednim
oświetleniu i wyraźnie zaznaczonych przeszkodach o wyraźnej strukturze.
Kalibracja zaawansowana
Jeśli po kalibracji automatycznej nieprawidłowość nie zniknie, w aplikacji pojawi się monit o wymóg kalibracji
zaawansowanej. Przy kalibracji zaawansowanej trzeba korzystać z aplikacji DJI Assistant 2 for Mavic.
Wykonaj poniższe czynności w celu skalibrowania kamer systemu widoczności do przodu, a następnie
powtórz te czynności w celu skalibrowania pozostałych kamer systemu widoczności.
Podręcznik użytkownika drona
Mavic Air 2
18
©
2020 DJI Wszelkie prawa zastrzeżone.
Inteligentny tryb lotu
FocusTrack
Tryb FocusTrack obejmuje moduły Spotlight 2.0, Active Track 3.0 i Point of Interest 3.0.
Spotlight 2.0: Wygodny tryb, który umożliwia większą swobodę latania dzięki stałemu skupieniu kamery na
wybranym obiekcie. Przesuń drążek przechyłowy, aby okrążyć obiekt, przesuń drążek pochyłowy, aby zmienić
odległość od obiektu, przesuń drążek przepustnicy, aby zmienić pułap i przesuń drążek przesuwu skorygować
kadr.
ActiveTrack 3.0: Funkcja ActiveTrack 3.0 działa w dwóch trybach. Przesuń drążek przechyłowy, aby okrążyć
obiekt, przesuń drążek pochyłowy, aby zmienić odległość od obiektu, przesuń drążek przepustnicy, aby zmienić
pułap i przesuń drążek przesuwu skorygować kadr.
1. Śledzenie: Dron śledzi obiekt bez zmieniania odległości. W trybach normalnym i statywu maksymalna
prędkość lotu wynosi 8 m/s. Należy pamiętać, że dron może wykrywać i omijać przeszkody w tym trybie
przy ruchach drążka pochyłowego. Dron nie może omijać przeszkód przy ruchach drążków przechyłowego
i przepustnicy. W trybie sportowym maksymalna prędkość lotu wynosi 19 m/s, a dron nie może wykrywać
przeszkód.
2. Równoległy: Dron śledzi obiekt bez zmieniania kąta odległości z boku. W trybach normalnym i statywu
maksymalna prędkość lotu wynosi 12 m/s. W trybie sportowym maksymalna prędkość lotu wynosi 19 m/s.
W trybie równoległym dron nie może wykrywać przeszkód.
Point of Interest 3.0 (POI 3.0): Dron śledzi obiekt w kole na podstawie promienia i nastawionej prędkości lotu.
Tryb obsługuje zarówno obiekty nieruchome, jak i ruchome. Należy pamiętać, że jeśli obiekt porusza się zbyt
szybko, jego śledzenie może być niemożliwe.
Korzystanie z funkcji FocusTrack
1. Poderwij drona i zawieś go na wysokości co najmniej 1 m (3,3 stopy) nad podłożem.
i. Latanie nad powierzchniami z powtarzającymi się identycznymi rzeźbami lub strukturami (np. płytki o tym
samym wzorze).
j. Latanie nad przeszkodami o małych powierzchniach (np. gałęzie drzew).
Należy zawsze dbać o czystość sensorów. NIE WOLNO manipulować sensorami. NIE WOLNO korzystać z
drona w miejscach zapylonych ani wilgotnych.
Jeśli dron zderzy się z przeszkodą, wymagana jest kalibracja kamery. Kamery należy kalibrować, kiedy
aplikacja DJI Fly wyświetli odpowiedni monit.
NIE WOLNO latać w dniach, które są deszczowe czy pełne smogu ani wtedy, gdy nie ma dobrej
widoczności.
Każdorazowo przed startem sprawdź następujące punkty:
a. Upewnij się, że nie ma żadnych naklejek ani innych przeszkód na systemie czujników podczerwieni czy
systemach widoczności.
b. Jeśli na systemie czujników podczerwieni albo systemach widoczności znajduje się brud, pył lub woda,
przeczyść je miękką ściereczką. Nie stosuj płynów czyszczących z alkoholem.
c. W razie uszkodzenia szkła w systemie czujników podczerwieni albo systemach widoczności skontaktuj
się z działem pomocy technicznej firmy DJI.
NIE WOLNO zasłaniać systemu czujników podczerwieni.
1 m
Podręcznik użytkownika drona
Mavic Air 2
©
2020 DJI Wszelkie prawa zastrzeżone.
19
2. Przeciągnij ramkę wokół obiektu w widoku kamery, aby włączyć funkcję FocusTrack.
3. Procedura FocusTrack się rozpoczyna. Trybem domyślnym jest Spotlight. Naciśnij ikonę, aby zmieniać tryby
Spotlight, ActiveTrack i POI . Gdy zostanie wykryty gest machnięcia (machnięcie jedną ręką z łokciem
powyżej ramienia), funkcja ActiveTrack zostanie uruchomiona.
4. Naciśnij przycisk migawki/nagrywania, aby zrobić zdjęcia lub rozpocząć nagrywanie. Obejrzyj nagranie w
trybie Odtwarzanie.
Zamykanie funkcji FocusTrack
Naciśnij ikonę Stop w aplikacji DJI Fly albo naciśnij raz przycisk Flight Pause (Wstrzymanie lotu) na kontrolerze
zdalnego sterowania, aby zamknąć funkcję FocusTrack.
NIE WOLNO korzystać z funkcji FocusTrack w miejscach pełnych ludzi, zwierząt, małych lub
drobnych obiektów (np. gałęzi drzew czy linii energetycznych) albo przezroczystych obiektów (np.
wody czy szkła).
Należy zwracać uwagę na przedmioty znajdujące się wokół drona i używać kontrolera zdalnego
sterowania, aby uniknąć kolizji z dronem.
Steruj dronem ręcznie. W razie niebezpieczeństwa naciśnij przycisk Flight Pause albo naciśnij
ikonę stop w aplikacji DJI Fly.
Należy zachować szczególną czujność podczas korzystania z funkcji FocusTrack w każdej z
poniższych sytuacji:
a. Śledzony obiekt nie porusza się po płaszczyźnie poziomej.
b. Śledzony obiekt radykalnie zmienia kształt podczas ruchu.
c. Śledzony obiekt przez dłuższy czas znajduje się poza zasięgiem wzroku.
d. Śledzony obiekt porusza się po zaśnieżonej powierzchni.
e. Śledzony obiekt ma podobny kolor lub rzeźbę do otoczenia.
f. Oświetlenie jest skrajnie słabe (< 300 luksów) lub mocne (> 10000 luksów).
Pamiętaj, aby podczas korzystania z funkcji FocusTrack przestrzegać lokalnych przepisów i
regulacji dotyczących prywatności.
Zalecane jest tylko śledzenie pojazdów, łodzi i ludzi (ale nie dzieci). Śledząc inne obiekty, lataj
ostrożnie.
Obiekt śledzący może nieumyślnie zamienić się z innym, jeśli przejdą obok siebie.
Podczas używania gestu do aktywacji funkcji ActiveTrack dron śledzi tylko osoby, które
wykonują pierwszy wykryty gest. Odległość między ludźmi a dronem powinna wynosić 5–10 m,
a kąt nachylenia drona nie powinien przekraczać 60°.
12m
1.6m/s
D
1m/s
H
1m/s
AV
0
EVEV
0
AV
1.6m/s
6m
H
10
80
N
In Flight
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54

dji FLY Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi
Ten podręcznik jest również odpowiedni dla