Haba 304648 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi
1
Moja Pierwsza Gra
Moja Pierwsza Gra
U lekarza
Autorka:
Annemarie Wolke
Ilustracje: Sandy Thißen
Czas rozgrywki: około 10 minut
Zawartość
Zawartość gry: 4 karty pacjenta, 1 drewniana figurka ‘’Pani Doktor’’, 1 pudełeczko
szafka na leki, 1 pudełeczko walizka doktora, 6 kartoników z przyborami medycznymi,
2 naklejki plastry, 2 naklejki maść, 20 misiów, instrukcja do gry.
Drodzy rodzice,
Cieszymy się, że wybraliście produkt z serii moja pierwsza gra. Dokonaliście
świetnego wyboru, oferując waszemu dziecku możliwość nauki i rozwoju poprzez
zabawę.
Instrukcja wskaże wam, jak w najlepszy sposób wykorzystać materiał do gry i
przygotować wasze dziecko na wizytę w gabinecie doktora.
Wspólna gra i rozmowa zniweluje poziom strachu i niepewności dziecka przed
nowym, nieznanym doświadczeniem. Pomagając Pani Doktor w przyjmowaniu
pacjentów podczas gry, dziecko przygotowuje się krok po kroku na to, co go czeka
podczas wizyty w gabinecie.
Dzięki zabawie wizyta u doktora będzie kojarzyć się z czymś pozytywnym i
przyjemnym.
Miłej zabawy podczas słuchania, grania, leczenia i zdrowienia!
Ważne:
Delikatnie wypchnijcie tekturowe elementy z paneli. Niepotrzebne skrawki wyrzućcie.
Uwaga: małe elementy mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia dzieci. Naklejki plastry i
maść są przeznaczone do umieszczania tylko na karcie pacjenta. Przed użyciem należy
zdjąć z nich tylną folię ochronną.
304648
2
Moja Pierwsza Gra
Swobodna zabawa
Podczas swobodnej zabawy dziecko poznaje elementy gry. Przyjrzyjcie się uważnie
ilustracjom na karcie pacjenta i przyborom medycznym. Karty pacjenta są dwustronne,
przedstawiają, co dolega dzieciom i co będzie im potrzebne, żeby wyzdrowiały.
Omówcie przybory medyczne, nazwijcie je i ustalcie, do czego służą.
Poproście dziecko, żeby schowało je do walizki doktora i do szafki na leki.
Możecie poćwiczyć naklejanie maści i plastrów na karcie pacjenta.
Starsze dzieci, które znają dobrze elementy gry zachęćcie do
dialogu. Zadawajcie im pytania o szczegóły lub o ich własne
doświadczenia związane z wizytą u doktora.
Np: Na jakie dolegliwości pomaga maść/ plaster?Co takiego
się wydarzyło, że potrzebowałeś wizyty u doktora? itd.
pudełeczko
walizka
doktora
misie
naklejki plaster
i maść
karty
pacjenta
drewniana figurka
‘’Pani doktor’’
pudełeczko
szafka na leki
przybory
medyczne
3
Moja Pierwsza Gra
I
dea gry:
W kolejce do gabinetu Pani Doktor Dobreserce czeka dużo małych pacjentów. Leon musi
dostać zastrzyk ze szczepionką, a Emma syrop na kaszel. Antek zachorował na ospę, Grażynka
wywróciła się na rowerze i boli ją kolano. Co zrobi Pani Doktor, żeby pomóc dzieciom? Jakich
przyborów użyje? Czy będzie bolało? Całe szczęście dzieci wchodzą do gabinetu z rodzicami, a
Pani Doktor jest bardzo miła. Razem z małymi pacjentami, dzieci odkryją jak przebiega wizyta
u lekarza i poznają tajemnice gabinetu lekarskiego. Dodatkowo pomogą Pani Doktor leczyć
małych pacjentów.
Osoba, która najlepiej zapamięta, gdzie znajdują się plastry, termometr itd. w nagrodę
otrzyma misia.
Przygotowanie do gry:
Ułóżcie jedna na drugiej karty pacjenta, stroną przedstawiającą
poczekalnię do góry.
Przybory medyczne schowajcie w walizeczce doktora i w szafce
na leki. Do walizeczki schowajcie 2 dowolne przybory np. tubkę z
maścią oraz opakowanie plastrów i 3 przybory do szafki z lekami
np. termometr, strzykawkę i fiolkę leku. Dzieci starają się
zapamiętać, gdzie znajdują się przybory.
Obok pudełeczek przygotujcie naklejki z plastrami i maścią, łyżkę
zwróconą pustą stroną (bez leku) do góry oraz drewnianą
figurkę ‘’Pani Doktor’’.
Dodatkowo przygotujcie rezerwę misiów, możecie je również
trzymać w pudełku od gry.
4
Moja Pierwsza Gra
Zaczynamy grę:
Wylosujcie pierwszą z brzegu kartę pacjenta i ułóżcie stroną z pacjentem do góry po
środku pola gry. Razem z dzieckiem/ dziećmi przyjrzyjcie się karcie. Jaką dolegliwość może
mieć mały pacjent? Jak się czuje?
Dziecko, którego jest kolej gry może zainscenizować
sytuację, jak Pani Doktor osłuchuje chorego i
przeprowadza z nim wywiad.
Jakiego leczenia potrzebuje pacjent/ pacjentka? Co musi zrobić lekarz pediatra,
żeby pomóc dziecku wyzdrowieć?
Najwyżej umieszczona ilustracja na karcie sugeruje
sposób leczenia.
Zadajcie dziecku pytanie:
Co będzie nam teraz potrzebne? To, co znajduje się w walizeczce
doktora czy w szafce na leki?
Jeśli widzicie, że dziecko ma problem z nazwaniem rzeczy, o której mowa, pomóżcie mu.
Teraz dziecko podnosi pudełeczko, które według niego skrywa potrzebny przedmiot.
Fiolka z lekiem
5
Moja Pierwsza Gra
Sprawdźcie, czy dziecko uniosło odpowiednie pudełeczko.
Tak, odnalazło przedmiot, którego szukało
Powiedzcie dziecku:
Wspaniale! Weź odnaleziony przedmiot i wylecz nim pacjenta.
Pani Doktor pomoże ci i powie, w jaki sposób użyć tego przyrządu (patrz dalej).
Schowaj z powrotem przedmiot do walizeczki lub szafki! Teraz możesz zdecydować,
gdzie go schować
(przybory mogą zmieniać miejsce).
Odważny pacjent i asystent Pani Doktor w nagrodę
otrzymują misia:
Weź misia z rezerwy i umieść go na
karcie pacjenta
(na przedmiocie, który właśnie
użyłeś/aś).
Również ty, jako asystent możesz w
nagrodę wziąć misia.
Grę kontynuuje kolejne dziecko, które szuka
drugiego przedmiotu przedstawionego na karcie
pacjenta.
Nie, nie udało się odnaleźć odpowiedniego przedmiotu.
Powiedzcie dziecku:
Przykro mi. Niestety, nie udało ci się odnaleźć odpowiedniego przedmiotu.
Grę kontynuuje kolejne dziecko, które próbuje odnaleźć ten sam przedmiot.
Kiedy wszystkie metody leczenia danego pacjenta
zostały wykorzystane (wszystkie przedmioty na karcie
pacjenta zakryte przez misie), pacjent jest zdrowy i
zostaje wyłączony z gry.
Teraz możecie powiedzieć:
Następny proszę!
Weźcie kolejną kartę pacjenta i ułóżcie po środku pola
gry. Następny gracz stara się wyleczyć pacjenta i szuka
przedmiotu, który znajduje się na karcie najwyżej.
Koniec gry:
Gra kończy się w momencie, kiedy wszyscy pacjenci zostali wyleczeni, to znaczy, kiedy na
wszystkich kartach pacjenta przedmioty zostały zakryte misiami. Wygrywa dziecko, które
zdobyło najwięcej misiów. W przypadku takiej samej ilości misiów u dwóch lub więcej
graczy ogłaszany jest remis.
6
Moja Pierwsza Gra
Objaśnienie funkcji przyborów medycznych:
Pani doktor tłumaczy jak używać poszczególnych przyborów.
Termometr: udawaj, że wkładasz termometr w ucho
pacjenta. Możesz wydać dźwięk, który robi termometr
‘’bip bip’’. Kiedy skończysz pomiar, odwróć termometr i
sprawdź temperaturę ciała pacjenta.
Fiolka z lekiem: weź również łyżkę. Odwróć butelkę,
a zobaczysz, że korek fiolki jest odkręcony. Teraz
możesz udawać, że nalewasz lek na łyżkę. Odwróć
łyżkę, a będzie pełna. Podaj pacjentowi lek, zbliżając
łyżkę do jego buzi. Ponownie odwróć łyżkę, a będzie
znowu pusta. Zamknij fiolkę, odwracając ją na drugą
stronę.
Maść: otwórz tubkę. Wystarczy odwrócić
kartonik. Teraz nałóż maść na skórę
pacjenta. Nałóż naklejkę na chore miejsce.
Zamknij tubkę (wystarczy ją odwrócić).
Strzykawka: ręka pielęgniarki wskazuje, gdzie należy
należy ukłuć igłą. Przyłóż igłę we wskazane miejsce i
naciśnij na koniec strzykawki. Odwróć strzykawkę, a będzie pusta.
Plaster: Weź plaster i opatrz ranę pacjenta: po prostu
umieść naklejkę na ranie pacjenta.
Uwaga:
naklejki maść i plastry
przeznaczone są tylko do
gładkich powierzchni. Po
zdjęciu nie zostawiają śladów.
Jeśli naklejki przestaną się
lepić, wystarczy przepłukać
je pod zimną wodą.
7
Moja Pierwsza Gra
Historyjka do gry
Odtwórzcie typowy dzień w gabinecie lekarskim. Bawcie się elementami gry i czytajcie
dziecku/dzieciom na głos historyjkę.
W momentach historyjki zaznaczonych na żółto poproście dziecko, żeby odnalazło dany
przedmiot i pomogło Pani doktor. Dziecko może przeprowadzić badanie pacjenta według
zasad gry, lub w dowolny sposób podczas swobodnej zabawy. Pomóżcie mu prześledzić i
zrozumieć zasady gry, czytajcie powoli, w razie potrzeby róbcie przerwę. Ilustracje obok
tekstu przedstawiają, jakiej sytuacji dotyczy. Przygotujcie karty pacjenta w następującym
porządku: Emma (kaszel), Leon (szczepionka), Grażynka (upadek), Antek (ospa).
W poczekalni do gabinetu Pani Doktor Dobreserce
znajduje się dużo małych pacjentów z rodzicami. Po
przybyciu do przychodni należy poczekać, aż zostanie
się wywołanym. To nic, bo w poczekalni jest dużo
zabawek, które umilą czas oczekiwania.
Pani Doktor zna bardzo dobrze anatomię ciała i wszystkie dziecięce choroby.
Podczas wizyty sprawdza, jakiej pomocy potrzebują jej mali pacjenci, aby
wyzdrowieć. Robi to zadając pytania, osłuchując, dotykając i obserwując.
Podczas każdej wizyty używa do badania różnych przyrzyborów, dzięki
którym może lepiej słyszeć i widzieć. Dzięki stetoskopowi może lepiej słyszeć,
czy płuca są czyste i czy serce poprawnie bije.
Emma zostaje przyjęta, jako pierwsza, wchodzi do gabinetu. Mama Emmy
powiedziała Pani Doktor, że córeczka od kilku dni ma kaszel. Pani Doktor
Dobreserce przy pomocy stetoskopu osłuchuje dziewczynkę. Słyszy
serduszko, które bije ‘’bum- bum’’. Emma ma gorące czoło i czuje się
bardzo zmęczona. Może przyczyną zmęczenia jest gorączka? Teraz Pani
Doktor potrzebuje termometru.
Och tak, temperatura ciała Emmy jest naprawdę wysoka. Teraz Emmie
zostanie podany lek za pomocą strzykawki, który obniży temperaturę, a
dziewczynka poczuje się lepiej.
Na kaszel Pani Doktor przepisze Emmie syrop. To specjalny syrop dla dzieci. Mmm, smakuje
bardzo dobrze, zupełnie nie jak lek. Ma smak pomarańczy, a może truskawki? Zobaczysz,
że kaszel niebawem minie. Szybkiego powrotu do zdrowia Emmo!
8
Moja Pierwsza Gra
Teraz kolej wizyty Leona, który przyszedł razem z tatą. Nie wygląda na
chorego. Właśnie, dlatego, żeby pozostać przy zdrowiu przyszedł na
szczepionkę. Szczepionka to lek, który chroni przed chorobami. Pani Doktor
najpierw osłuchuje Leona przy pomocy stetoskopu, żeby sprawdzić, czy aby
na pewno jest zdrowy i można podać mu szczepionkę. Kiedy jesteśmy
chorzy nie możemy być zaszczepieni. Teraz przygotowuje strzykawkę z
lekiem. Nie bój się Leonku, to będzie tylko małe ukłucie. Chłopiec zamyka
oczy i myśli o czymś przyjemnym, o swoim piesku Bello. Już po zastrzyku.
Wcale, aż tak nie bolało, trochę jak ukąszenie komara. Leon był bardzo
dzielny!
Opatrzona Greta może wrócić do domu z mamą i odpocząć. Szybko wyzdrowieje i będzie
mogła znowu jeździć na rowerze.
Do gabinetu dotarła właśnie Greta. Spadła z roweru. Boli ją ramię i jej
kolano krwawi. Dziewczynka płacze. Pani Doktor podaje jej od razu
syrop przeciwbólowy. Gdzie on może być?
Greta wykrzywia się trochę, ponieważ smak syropu jej nie odpowiada.
Wie, że po nim poczuje się lepiej, więc dzielnie go przełyka. Greta
potrzebuje również maści na siniaka, który w wyniku upadku powstał
na ramieniu. Gdzie jest tubka z maścią? Po tym jak maść została
rozsmarowana na jej ramieniu, Pani Doktor oczyszcza ranę na jej
kolanie i nakleja na nią plaster.
Chcesz jej w tym pomóc?
Na koniec Pani Doktor nakłada na ramię Leonka plaster. Gdzie jest pudełko z plastrami?
Wizyta Leona dobiegła końca, może wrócić do domu.
Ostatni pacjent na dzisiaj to Antek. Na ciele ma dużo czerwonych
krostek, które bardzo go swędzą. Pani Doktor dokładnie mu się
przygląda. Sprawdza, czy Antek ma gorączkę. Do tego używa
termometru.
Temperatura ciała jest lekko podwyższona. Diagnoza jest pewna: To
ospa wietrzna!
Pani Doktor nakłada na ciało Antka maść, żeby przestało go swędzieć.
Bierze dużą ilość maści i smaruje nią całe plecy Antka. Co za ulga! Antek
zabiera maść do domu, rodzice będą go smarować i krostki szybko
znikną z jego ciała.
To był intensywny dzień w gabinecie Pani Doktor Dobreserce.
Teraz i ona bierze w nagrodę ze słoiczka cukierka misia, którego rozdaje
dzielnym pacjentom po badaniu.
Drogie dzieci i rodzice,
jeśli się zdarzy, że po wesołej zabawie któryś element Haba się zgubi,
to na stronie www.haba.de/Ersatzteile można się dowiedzieć, czy
ta część jest jeszcze dostępna.
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8

Haba 304648 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi