1 SAFETY
0463 703 001PL
-9-
1. Osoby korzystające z rozrusznika serca przed przystąpieniem do prac spawalniczych powinny skonsultować się z
lekarzem. PEM może zakłócić pracę rozrusznika serca.
2. Narażenie na działanie PEM może mieć też inne skutki zdrowotne, które są obecnie nieznane.
3. Aby zminimalizować swój kontakt z PEM, każdy spawacz powinien przestrzegać następujących procedur:
a) Kabel elektrody i masy należy prowadzić razem. Jeśli to możliwe, skleić je taśmą.
b) W żadnym wypadku nie owijać kabla elektrody ani masy wokół części ciała.
c) Nie wkładać żadnych części ciała pomiędzy kablem elektrody a kablem masy. Poprowadzić kable po tej samej
stronie ciała.
d) Podłącz przewód roboczy do przedmiotu obrabianego jak najbliżej spawanego obszaru.
e) Zachować jak największą odległość od źródła zasilania oraz kabli.
OPARY I GAZY
Opary i gazy mogą powodować złe samopoczucie, zwłaszcza w pomieszczeniach zamkniętych. Gaz
ekranujący może spowodować uduszenie się. Dlatego też:
1. Trzymać głowę z dala od dymów. Nie wdychać dymów i gazów.
2. W miejscu pracy zawsze należy zapewnić odpowiednią wentylację, naturalną bądź mechaniczną. Nie należy spa-
wać, ciąć ani żłobić materiałów takich jak stal ocynkowana, stal nierdzewna, miedź, cynk, beryl ołowiowy lub kadm,
chyba że przewidziano wentylację mechaniczną z ciśnieniem dodatnim. Nie wdychać oparów pochodzących z tego
rodzaju materiałów.
3. Nie spawać w pobliżu miejsc usuwania smarów lub rozpylania. Ciepło lub łuk mogą reagować z parami węglowo-
dorów nasyconymi chlorem, tworząc fosgen – wysoce toksyczny gaz, jak również inne drażniące gazy.
4. Jeśli podczas pracy wystąpi chwilowe podrażnienie oczu, nosa lub gardła, oznacza to, że wentylacja w miejscu
pracy nie jest wystarczająca. Należy wówczas przerwać pracę i poprawić wentylację w miejscu jej wykonywania.
Nie kontynuować pracy, jeżeli odczuwany dyskomfort nie ustępuje.
5. Szczegółowe zalecenia dotyczące wentylacji znajdują się w normie ANSI/ASC Z49.1.
6. OSTRZEŻENIE: Ten produkt stosowany do spawania lub cięcia, wytwarza opary lub gazy zawierające chemikalia,
które zgodnie z wiedzą stanu Kalifornia, wywołują wady wrodzone, a w niektórych przypadkach raka (California
Health & Safety Code §25249.5 i nast.)
UŻYWANIE BUTLI
Nieprawidłowe używanie butli może doprowadzić do jej rozerwania i gwałtownego uwolnienia
gazu. Nagłe pęknięcie zaworu butli lub urządzenia nadmiarowego może powodować obrażenia
ciała lub śmierć. Dlatego też:
1. Ustaw butle z dala od ciepła, iskier i płomieni. W żadnym wypadku nie kierować łuku w stronę butli.
2. Należy stosować odpowiedni gaz oraz prawidłowy reduktor ciśnienia przeznaczony do używania w połączeniu z
butlą ze sprężonym gazem. Nie używać przejściówek. Utrzymywać węże i osprzęt w dobrym stanie. Przestrzegać
instrukcji obsługi dołączonej przez producenta do reduktora ciśnienia zamontowanego na butli ze sprężonym
gazem.
3. Zawsze mocować butle w pozycji pionowej za pomocą łańcucha lub paska do odpowiednich wózków ręcznych,
podwozi, ławek, ścian, słupków lub regałów. Nie przytwierdzać butli do stołu roboczego ani instalacji, jeżeli może
ona stać się w ten sposób częścią obwodu elektrycznego.
4. Gdy butla nie jest używana, jej zawór powinien być zamknięty. Jeżeli nie jest podłączony reduktor ciśnienia, zawór
powinien być osłonięty odpowiednią nasadką. Do przenoszenia i zabezpieczania butli należy używać odpowiednich
wózków ręcznych.
RUCHOME CZĘŚCI
Ruchome części, takie jak wentylatory, wirniki i paski mogą powodować obrażenia.
Dlatego też:
1. Wszystkie drzwi, panele i pokrywy muszą być na swoim miejscu i zamknięte.
2. Zatrzymać silnik przed instalacją lub podłączeniem urządzenia.
3. Wyłącznie wykwalikowani pracownicy mogą zdejmować osłony w celu przeprowadzenia konserwacji i rozwiązy-
wania Problemów (zgodnie z potrzebą)
4. Aby zapobiec przypadkowemu uruchomieniu urządzenia podczas pracy, odłącz ujemny (-) kabel akumulatora od
akumulatora.
5. Trzymaj ręce, włosy, luźne ubrania i narzędzia z dala od ruchomych części.
6. Zamontować ponownie panele lub pokrywy i zamknąć drzwi po zakończeniu serwisowania i przed uruchomieniem
silnika.