Dell Precision 390 instrukcja

Typ
instrukcja
StacjaroboczaDellPrecision™390 Podręcznik użytkownika
Uwagi, pouczenia i ostrzeżenia
Skrótyiakronimy
Pełnąlistęskrótówiakronimówmożna znaleźćw sekcji Glosariusz.
WprzypadkuzakupukomputeraDell™nSerieswszelkieodniesieniawniniejszymdokumenciedosystemuoperacyjnegoMicrosoft®
Windows®nie mają
zastosowania.
Informacje zawarte w niniejszym dokumencie mogąulec zmianie bez uprzedzenia.
©2006DellInc.Wszelkieprawazastrzeżone.
PowielaniewjakikolwieksposóbbezpisemnegozezwoleniafirmyDellInc. jest zabronione.
Znaki towarowe użyte w tekście: Dell, logo DELL logo, Inspiron, Dell Precision, Dimension, OptiPlex, Inspiron, Latitude, PowerEdge, PowerApp, PowerConnect, PowerVault, Axim, Strike Zone i
DellNet sąznakami towarowymi firmy Dell Inc.; Intel, Pentium, and Intel SpeedStep sązarejestrowanymi znakami towarowymi Intel Corporation; Microsoft, Outlook oraz Windows są
zarejestrowanymi znakami towarowymi Microsoft Corporation; Bluetooth jest zarejestrowanym znakiem towarowym należącym do Bluetooth SIG, Inc. i jest używany przez Dell Inc.
na mocy licencji.
W niniejszym dokumencie mogązostaćtakże użyteinneznakitowaroweinazwyhandlowewodniesieniudopodmiotówposiadającychprawadoznakówinazwlubichproduktów.
Firma Dell Inc. nie rości sobie praw majątkowychdojakichkolwiekznakówtowarowychinazwhandlowych,którychniejestwłaścicielem.
Model DCTA
Sierpień2006P/NFH434Rev.A01
Informacje na temat komputera
Kopiowanie płyt CD i DVD
Funkcje zaawansowane
Demontażi montażczęści
Zmiana między ustawieniem w pozycji wieża“i desktop
Narzędzia do rozwiązywaniaproblemów
Rozwiązywanieproblemów
Uzyskiwanie pomocy
Noty FCC (Tylko USA)
Glosariusz
UWAGA: oznacza ważnąinformacjępozwalającąna lepsze wykorzystanie możliwości komputera.
POUCZENIE: wskazuje na możliwośćuszkodzenia sprzętu lub utraty danych i informuje o sposobie uniknięcia problemu.
OSTRZEŻENIE: wskazuje na możliwośćwystąpienia szkody materialnej oraz potencjalne niebezpieczeństwo obrażeńciała lub śmierci.
UWAGA: Pewne funkcje lub nośniki mogąbyćniedostępnewniektórychkrajach.
Powrótdospisutreści
Funkcje zaawansowane
StacjaroboczaDellPrecision™390 Podręcznik użytkownika
Kontrola technologii LegacySelect
Możliwości zarządzania
Bezpieczeństwo
Zabezpieczenie hasłem
Konfiguracja systemu
Usuwanie zapomnianych haseł
Usuwanie ustawieńCMOS
Zarządzanie energią
Hiperwątkowość
IEEE 1394
Informacje o konfiguracjach RAID
Kontrola technologii LegacySelect
Kontrola technologii LegacySelect umożliwia wprowadzanie rozwiązańw pełni zintegrowanych, częściowo zintegrowanych lub niezintegrowanych z
wcześniejszymielementamisystemu,opartychnawspólnychplatformach,obrazachdyskówtwardychiprocedurachpomocytechnicznej.Administrator
uzyskuje możliwośćsterowania za pośrednictwemprogramukonfiguracjisystemu,programuDellOpenManage™ITAssistantlubindywidualnejintegracji
fabrycznej wykonywanej przez firmęDell™.
LegacySelect umożliwia administratorom elektroniczne aktywowanie lub dezaktywowanie złączy i urządzeńnośnikówdanych,takichjakzłącza szeregowe i
USB, złączerównoległe, napęd dyskietek, gniazda PCI i mysz PS/2. Dezaktywowane złącza i urządzenia nośnikówdanychumożliwiająudostępnienie
zasobów.Abywprowadzićzmiany do systemu, należy ponownie uruchomićkomputer.
Możliwości zarządzania
Standardowyformatalarmów(ASF)
ASF jest standardem zarządzania DMTF określającym techniki powiadamiania przed uruchomieniem systemu operacyjnego“lub bez systemu operacyjnego.
Standard ten zostałzaprojektowany w celu generowania alertu dotyczącego potencjalnego zagrożenia zabezpieczeńlub błędówwsytuacji,gdysystem
operacyjny jest w stanie uśpienia lub jest wyłączony. Format ASF zostałzaprojektowany w celu zastąpienia wcześniejszych technologii powiadamiania
działających bez systemu operacyjnego.
Ten komputer obsługuje następujące alerty ASF:
Więcej informacji na temat wdrażania technologii ASF firmy Dell można znaleźćw podręcznikach ASF User's Guide (Przewodnik użytkownika ASF) i ASF
Administrator's Guide (Przewodnik administratora ASF), dostępnych na witrynie pomocy technicznej firmy Dell w sieci Web pod adresem support.dell.com.
Alert
BIOS: Corrupt BIOS/Corrupt BIOS Cleared (BIOS: Uszkodzenie systemu BIOS/Uszkodzenie systemu
BIOS zostało usunięte)
Boot: No Boot Device (Uruchamianie: Brak urządzeństartowych.)
Boot: Failure to Boot to BIOS (Uruchamianie: Uruchamianie z systemu BIOS nie powiodło się)
Password: System Password Violation (Hasło: Nieprawidłowe hasło systemowe)
Chassis: Chassis Intrusion (Obudowa: Naruszenie obudowy)
CPU: CPU DOA Alert/CPU DOA Alert Cleared (Procesor: Alert procesora DOA/Alert procesora DOA
zostałusunięty)
Heartbeats: Entity Presence (Impulsy: Obecnośćjednostki)
Temperature: Generic Critical Temperature Problem/Generic Critical Temperature Problem
Cleared(Temperatura:Ogólnykrytycznyproblemdotyczącyzbytwysokiejtemperatury/Ogólny
krytyczny problem dotyczący zbyt wysokiej temperatury zostałrozwiązany)
Cooling Device: Cooling Device: Generic Critical Fan Failure/Generic Critical Fan Failure
Cleared (Urządzenie chłodzące:Ogólnakrytycznaawariawentylatora/Ogólnakrytycznaawaria
wentylatora została usunięta)
Connectivity: Ethernet Connectivity Enabled/
Ethernet Connectivity Disabled (Połączenie: Połączenie Ethernet włączone/Połączenie Ethernet
wyłączone)
AsystentDellOpenManage™ITAssistant
Program IT Assistant umożliwia konfigurację, administracjęimonitorowaniekomputeróworazinnychurządzeńw sieci korporacyjnej. IT Assistant pozwala na
zarządzanie zasobami, konfiguracjami, zdarzeniami (alertami) i zabezpieczeniami w komputerach wyposażonych w standardowe oprogramowanie do
zarządzania. Zapewnia obsługęnarzędzi zgodnych ze standardami przemysłowymi SNMP i CIM.
Dla komputera dostępne jest narzędzie Dell OpenManage Client Instrumentation, oparte na technologii CIM. Informacje dotyczące narzędzia IT Assistant
można znaleźćw podręczniku Dell OpenManage IT Assistant User's Guide (Dell OpenManage IT Assistant Podręcznik użytkownika), dostępnym na witrynie
pomocy technicznej firmy Dell pod adresem: support.dell.com.
Program Dell OpenManage Client Instrumentation
Dell OpenManage Client Instrumentation to oprogramowanie umożliwiające zdalne zarządzanie takimi programami, jak IT Assistant w celu wykonania
następujących zadań:
l uzyskiwanie informacji dotyczącychkomputera,np.oliczbieprocesorówiużywanym systemie operacyjnym;
l monitorowaniestanukomputera,np.alertówdotyczącychtemperaturyzczujnikówtemperaturylubawariidyskutwardegozurządzeńpamięci
masowej;
l zmiana stanu komputera, np. aktualizacja systemu BIOS lub zdalne wyłączanie komputera.
Zarządzanysystemtotaki,dlaktóregowsieciskonfigurowanyjestprogramDellOpenManageClientInstrumentationwykorzystujący narzędzie IT Assistant.
Informacje dotyczące programu Dell OpenManage Client Instrumentation można znaleźćw podręczniku Dell OpenManage Client Instrumentation User's Guide
(Dell OpenManage Client Instrumentation Podręcznik użytkownika) dostępnym na witrynie pomocy technicznej firmy Dell pod adresem: support.dell.com.
Bezpieczeństwo
Wykrywanie naruszenia obudowy
Ta funkcja wykrywa otwarcie obudowy i powiadamia o nim użytkownika. Aby zmienićustawienie opcji Chassis Intrusion (Naruszenie obudowy):
1. Wejdźdoprogramukonfiguracjisystemu.Patrz:Uruchamianie programu konfiguracji systemu.
2. Naciśnij klawisz strzałkiwdół, aby przejśćdo opcji System Security (Bezpieczeństwo systemu).
3. Naciśnij <Enter>, aby rozwinąćmenu.
4. Naciskaj klawisze strzałek w lewo i w prawo, aby wybraćustawienie opcji.
5. Wyjdźz programu konfiguracji systemu.
Ustawienia opcji
l Enabled (Włączone) Jeśli pokrywa komputera zostanie otwarta, ustawienie zostanie zmienione na Detected (Wykryte) i podczas następnego
rozruchu po uruchomieniu komputera wyświetlony zostanie następujący komunikat alertu:
Alert! Cover was previously removed. (ALERT! Pokrywa była zdejmowana.)
Aby zmienićustawienie Detected (Wykryte), należy uruchomićprogramkonfiguracjisystemu.Patrz:Uruchamianie programu konfiguracji systemu. W
opcji Chassis Intrusion (Naruszenie obudowy) należy nacisnąćklawisz strzałki w prawo lub w lewo, aby wybraćustawienie Reset (Resetuj), a następnie
wybraćustawienie Enabled (Włączone), Enabled-Silent (Włączone-Bez reakcji) lub Disabled (Wyłączone).
l Enabled-Silent (Włączone-Bez reakcji) (domyślnie) Jeśli pokrywa komputera zostanie otwarta, ustawienie zostanie zmienione na Detected
(Wykryte). W trakcie sekwencji ładowania po następnym włączeniu komputera nie zostanie wyświetlony żaden alert.
Ucho kłódkiiszczelinalinkizabezpieczającej
Aby zabezpieczyćkomputer, można zastosowaćjednąz następujących metod:
l Użyj tylko kłódkilubkłódkiiprzeciągniętej przez ucho linki zabezpieczającej.
Sama kłódkazabezpieczakomputerprzedotwarciem.
Do zabezpieczenia przed nieupoważnionym przenoszeniem komputera używana jest linka zabezpieczająca, owinięta dookoła pobliskiego stałego
obiektu i kłódka.
UWAGA: Jeśli hasło administratora jest włączone, jego znajomośćjest niezbędna, aby zmienićustawienie opcji Chassis Intrusion (Naruszenie
obudowy).
l Podłącz dostępne w handlu urządzenie przeciwwłamaniowe do szczeliny linki zabezpieczającej w tylnej części komputera.
Urządzenia zabezpieczające przed kradzieżąskładająsięzwykle z odcinka metalowej linki, blokady z zamkiem i odpowiedniego klucza. Dokumentacja
dostarczana z urządzeniemzawierawskazówkidotyczące jego instalacji.
Zabezpieczenie hasłem
System Password (Hasło systemowe)
Ustawienia opcji
Nie można zmienićani wprowadzićnowego hasła systemowego, jeżeli wyświetlanajestjednazdwóchponiższych opcji:
l Disabled (Wyłączone) Hasło systemowe wyłączono przez ustawienie zworek na płycie systemowej.
Hasło systemowe można ustawićtylko wtedy, gdy wyświetlona jest poniższa opcja:
l Set (Ustawione) Hasło systemowe zostało przypisane.
l Not Enabled (Nie włączone) Hasło systemowe nie zostało przypisane i zworka hasła na płycie systemowej znajduje sięw pozycji włączenia
(domyślnie).
Przypisywanie hasła systemowego
Aby wyjśćz pola bez przypisywania hasła systemowego, należy nacisnąćklawisz <Tab> lub kombinacjęklawiszy <Shift><Tab>, aby przejśćdo następnego
pola lub nacisnąćklawisz <Esc> w dowolnym momencie przed zakończeniem punktu 5.
1. Wprowadźustawienia systemu (patrz: Uruchamianie programu konfiguracji systemu) i sprawdź, czy opcja Password Status (Stan hasła) jest ustawiona
na Unlocked (Odblokowane).
2. Podświetl System Password (Hasło), a następnie naciśnij <Enter>.
Nagłówekopcjizmienisięna Enter Password (Wprowadźhasło), po czym wyświetlone będzie puste, 32-znakowe pole w nawiasach kwadratowych.
3. Wpisz nowe hasło systemowe.
Można użyćmaksymalnie15znaków.Abyusunąćznak podczas wprowadzania hasła, naciśnij klawisz <Backspace> lub klawisz strzałki w lewo. W haśle
nierozróżnia sięwielkości liter.
Niektórekombinacjeklawiszysąnieprawidłowe. W przypadku wprowadzenia jednej z tych kombinacji, kursor nie zostanie przesunięty.
Po każdym naciśnięciu klawisza ze znakiem (lub klawisza spacji w celu wprowadzenia odstępu) w polu wyświetlany jest znak maskujący.
4. Naciśnij klawisz <Enter>.
UWAGA: Przed zakupem urządzenia zabezpieczającego przed kradzieżąnależy upewnićsię, czy pasuje ono do gniazda kabla zabezpieczającego w
komputerze.
POUCZENIE: Hasła zapewniająochronędanych przechowywanych w komputerze, jednak nie sąniezawodne. Jeśli dane wymagająwiększej ochrony,
użytkownik powinien zakupićdodatkowe zabezpieczenia, np. programy do szyfrowania danych, i korzystaćz nich.
POUCZENIE: Jeżeli użytkownik zostawi bez nadzoru włączonykomputer,wktórymnieprzypisanohasła systemowego, lub jeżeli użytkownik zostawi
komputer niezablokowany, co umożliwia wyłączenie hasła przez zmianęustawienia zworki, każdy będziemógłuzyskaćdostęp do danych
przechowywanych na dysku twardym.
Jeżeli nowe hasło systemowe ma mniej niż15znaków,całe pole jest uzupełniane znakami maskującymi. Następnie nagłówekopcjizmieniasięna
Confirm Password (Potwierdźhasło), po czym zostaje wyświetlone kolejne puste pole o długości15znakówwnawiasachkwadratowych.
5. Aby potwierdzićhasło, wpisz je po raz drugi i naciśnij <Enter>.
Ustawienie hasła zmienia sięna Set (Ustawione).
6. Wyjdźz programu konfiguracji systemu.
Zabezpieczenie hasłem zostanie włączone po ponownym uruchomieniu komputera.
Wpisywanie hasła systemowego
Po uruchomieniu lub ponownym uruchomieniu komputera na ekranie wyświetlony zostanie jeden z następującychekranówpoleceń.
Jeśli opcja Password Status (Stan hasła) jest ustawiona na Unlocked (Odblokowane):
Wprowadźhasło i
- naciśnij <ENTER>, aby zabezpieczenie hasłem pozostało aktywne.
- naciśnij <CTRL>+<ENTER>, aby dezaktywowaćzabezpieczenie hasłem.
Wprowadźhasło:
Jeżeli opcja Password Status (Stan hasła) jest ustawiona na Locked (Zablokowane):
Type the system password and press <Enter>. (Wpisz hasło systemowe i naciśnij klawisz Enter.)
Enter Password (Wprowadźhasło):
Jeżeli przypisano hasło konfiguracji, komputer akceptuje hasło konfiguracji jako alternatywne hasło systemowe.
Jeżeli użytkownik wpisze nieprawidłowe lub niepełne hasło systemowe, na ekranie zostanie wyświetlony poniższy komunikat:
** Incorrect password. (Nieprawidłowe hasło.) **
Jeżeli użytkownik znowu wpisze nieprawidłowe lub niepełne hasło systemowe, na ekranie zostanie wyświetlony ten sam komunikat. Przy trzeciej i kolejnych
próbachwprowadzenianieprawidłowego lub niepełnego hasła systemowego wyświetlony zostanie następujący komunikat:
** Incorrect password. (Nieprawidłowe hasło.) **
Numberofunsuccessfulpasswordattempts(Liczbanieudanychpróbwprowadzeniahasła): 3
System halted! (System zatrzymany) Must power down. (Należy wyłączyćzasilanie.)
Nawet po wyłączeniu i włączeniu komputera po każdym wpisaniu nieprawidłowego lub niepełnego hasła systemowego wyświetlony zostanie powyższy
komunikat.
Usuwanie i zmiana istniejącego hasła systemowego
Aby zmienićhasło systemowe, należy wykonaćproceduręopisanąw sekcji Przypisywanie hasła systemowego.
Aby usunąćhasło systemowe:
1. Wejdźdo konfiguracji systemu (patrz: Uruchamianie programu konfiguracji systemu, podświetl System Password (Hasło systemowe) i naciśnij <Enter>.
2. Po wyświetleniu ekranu zachęty wpisz hasło systemowe.
3. Dwukrotnie naciśnij <Enter>, aby usunąćbieżące hasło konfiguracji. Ustawienie zostanie zmienione na Not Set (Nieustawione).
4. Aby przypisaćnowe hasło, należy wykonaćproceduręopisanąw sekcji Przypisywanie hasła systemowego.
Admin Password (Hasło administratora)
Ustawienia opcji
l Set (Ustawione) Nie zezwala na przypisywanie hasełkonfiguracji; do zmiany konfiguracji systemu konieczne jest podanie hasła konfiguracji.
l Not Set (Nieustawione) Umożliwia przypisywanie hasełkonfiguracji; funkcja hasła jest włączona, lecz nie przypisano hasła.
l Disabled (Wyłączone) Hasło administratora zostało wyłączone przez ustawienie zworek na płycie systemowej
UWAGA: Aby zapewnićlepsząochronękomputera przed nieupoważnionymi zmianami, można wykorzystaćopcjęPassword Status (Stan hasła) w
powiązaniu z hasłem systemowym i hasłem administratora.
Przypisywanie hasła konfiguracji
Hasło konfiguracji może byćtakie samo jak hasło systemowe.
1. Wejdźdo konfiguracji systemu (patrz: Uruchamianie programu konfiguracji systemu) i sprawdź, czy opcja Admin Password (Hasło administratora)
została ustawiona na Not Enabled (Niewłączone).
2. Podświetl opcjęAdmin Password (Hasło administratora) i naciśnij klawisz strzałki w lewo lub w prawo.
Zostanie wyświetlony monit o wpisanie i potwierdzenie hasła. Na znaki niedozwolone komputer reaguje sygnałem dźwiękowym.
3. Wpisz i potwierdźhasło.
Po potwierdzeniu hasła ustawienie opcji Admin Password (Hasło administratora) zmieni sięna Enabled (Włączone). Podczas następnejpróbywejścia
do programu konfiguracji systemu, komputer poprosi o wpisanie hasła dostępu do konfiguracji.
4. Wyjdźz programu konfiguracji systemu.
Zmiana ustawienia Admin Password (Hasło administratora) zaczyna obowiązywaćod razu (nie jest konieczne ponowne uruchomienie komputera).
Działanie komputera z włączonym hasłem administratora
Po wejściu do konfiguracji systemu (patrz: Uruchamianie programu konfiguracji systemu) zaznaczona jest opcja Admin Password (Hasło administratora) i
wyświetlana jest prośba o wpisanie hasła.
Jeżeli użytkownik nie wpisze prawidłowego hasła, możliwe będzie przeglądanie, ale nie modyfikacja opcji konfiguracji systemu.
Usuwanie lub zmiana bieżącego hasła administratora
Aby zmienićbieżące hasło administratora, należy znaćto hasło.
1. Wejdźdo programu konfiguracji systemu (patrz: Uruchamianie programu konfiguracji systemu).
2. Po wyświetleniu ekranu wprowadzania wpisz hasło administratora.
3. Dwukrotnie naciśnij <Enter>, aby usunąćbieżące hasło administratora. Ustawienie zostanie zmienione na Not Set (Nieustawione).
Aby przypisaćnowe hasło konfiguracji, można także wykonaćproceduręopisanąw sekcji Przypisywanie hasła systemowego.
Wyłączanie zapomnianego hasła i ustawianie nowego hasła
Instrukcje dotyczące zerowania hasła systemowego i/lub hasła administratora zostały opisane w sekcji Usuwanie zapomnianych haseł.
Konfiguracja systemu
Przegląd
Z konfiguracji systemu można korzystać:
l aby zmienićinformacje na temat konfiguracji systemu po dodaniu, zmianie lub usunięciu dowolnego sprzętu;
l w celu ustawienia lub zmiany opcji określanych przez użytkownika, np. hasła systemowego;
l aby uzyskaćinformacje na temat aktualnej ilości pamięci lub ustawićtyp zainstalowanego dysku twardego.
Przed skorzystaniem z programu konfiguracji systemu zaleca sięzapisaćinformacje wyświetlane na ekranie tego programu, aby można je było wykorzystaćw
przyszłości.

Uruchamianie programu konfiguracji systemu
UWAGA: Jeżeli te dwa hasła sążne, hasła konfiguracji można używaćjako zastępczego hasła systemowego. Natomiast hasła systemowego nie
można używaćzamiast hasła konfiguracji.
UWAGA: Aby zapewnićochronęhasła systemowego przed nieupoważnionymi zmianami, można wykorzystaćopcjęPassword Status (Stan hasła) w
połączeniu z opcjąAdmin Password (Hasło administratora).
1. Włącz (lub uruchom ponownie) komputer.
2. Gdy zostanie wyświetlonelogoDELL™,naciśnij natychmiast klawisz <F2>.
Jeśli nie zdążysz nacisnąćklawisza zanim zostanie wyświetlone logo systemu operacyjnego, musisz poczekaćdo wyświetlenia pulpitu systemu
Microsoft®Windows®. Wówczaswyłącz komputer (patrz: Wyłączanie komputera)ispróbujponownie.
Ekrany konfiguracji systemu
Na ekranie programu konfiguracji systemu wyświetlane sąaktualne lub modyfikowalne informacje na temat konfiguracji komputera. Informacje na ekranie są
zorganizowane w trzech obszarach: lista opcji, pole aktywnych opcji oraz funkcje klawiszy.
Opcje konfiguracji systemu
Options List (Lista opcji) Pole to pojawia siępo lewej stronie okna programu
konfiguracji systemu. Jest to pole przewijania z listąopcji,któreokreślająkonfigurację
komputera, w tym zainstalowany sprzęt, ustawienia oszczędzania energii i funkcje
bezpieczeństwa.
Pole to można przewijaćprzy pomocy klawiszy strzałekwgóręi w
ł. Jeśli opcja jest podświetlona, Option Field (Pole opcji)
wyświetla więcej informacji na temat tej opcji oraz jej bieżące i
dostępne ustawienia.
Option Field (Pole opcji) To pole zawiera informacje o każdej opcji. W tym polu
można przeglądaći zmieniaćbieżące ustawienia.
Aby podświetlićdanąopcję, naciskaj klawisz strzałki w prawo lub w
lewo. Naciśnij <Enter>, aby aktywowaćwybranąopcję.
Key Functions (Funkcje klawiszy) To pole pojawia siępod opcją
Option Field (Pola opcji) i zawiera opisy klawiszy i ich funkcji w
aktywnym polu programu konfiguracji systemu.
UWAGA: W zależności od komputera oraz zainstalowanych urządzeń, wymienione w tej sekcji pozycje mogą, ale nie muszą, pojawiaćsięna ekranie.
Informacje
System Info
(Informacje o
systemie)
Zawiera nazwękomputera, numer wersji BIOS, datęBIOS,wyróżnik zasobu, znacznik serwisowy oraz znacznik własności.
Processor Info
(Informacje dotyczące
procesora)
Opcja ta określa, czy procesor komputera obsługuje hiperwątkowość, IA-32e oraz podaje szybkośćprocesora, szyny, zegara i
pamięci podręcznej L2.
Memory Info
(Informacje o
pamięci)
Wyświetla ilośćzainstalowanej pamięci, prędkośćpamięci komputera, ilośćpamięci grafiki, rozmiar pamięci podręcznej wyświetlania
oraz tryb pracy kanału(podwójnylubpojedynczy).
PCI Info (Informacje
o złączach PCI)
Wyświetla listęwszystkichelementówzainstalowanychwgniazdachkartyPCI.
Date/Time (Data/Czas)
Wyświetla bieżące ustawienia daty i czasu. Te ustawienia można modyfikować.
Boot Sequence
(Sekwencja ładowania)
Komputerspróbujeprzeprowadzićuruchomienie zgodnie z sekwencjąurządzeńokreślonąna tej liście.
Napędy
Diskette Drive (Napęd
dyskietek)
Włącza i wyłącza napędy dyskietek i ustawia uprawnienia do odczytu dla wewnętrznego napędu dyskietek. Off (Wyłączone)
wyłącza wszystkie napędy dyskietek. Internal (Wewnętrzne) włącza wewnętrzny napęd dyskietek. USB wyłącza wewnętrzny
napęd dyskietek i włącza napęd USB, jeśli włączony jest kontroler USB, a napęd USB zostałpodłączony. Read Only (Tylko do
odczytu) włącza kontroler wewnętrznego napędu i udziela temu napędowi pozwolenie tylko na odczyt.
Napędy od 0 do n
Określa oraz włącza i wyłacza napędy podłączone do złączy na płycie systemowej, a także wyświetla listępojemnościdysków
twardych.
UWAGA: Zależnie od konfiguracji etykieta napędu może wskazywaćrodzajedyskówSATA-0 SATA-3, PATA-0 PATA-1 lub SAS-0
SAS-2.
SATA Operation
(Operacja SATA)
Określa i włączawybórtrybudziałania napędudladyskówSATA.Opcjetrybuto:AHCI, ATA i RAID.
Inteligentne
raportowanie
Sprawdza, czy błędy napędówwewnętrznychdyskówtwardych(napędy 0-6) sązgłaszane podczas uruchamiania komputera.
Onboard Devices (Zintegrowane urządzenia)
Integrated NIC
(Zintegrowany
kontroler NIC)
Kontroler interfejsu sieci (NIC) można ustawićw następującysposóbOn (Włączony) (domyślnie), Off (Wyłączony) lub On w/ PXE
(Włączony w trybie PXE).
Integrated Audio
(Zintegrowany dźwięk)
Włącza lub wyłącza wbudowany kontroler audio.
Kontroler USB
Włączanie lub wyłączanie wewnętrznego kontrolera USB. Opcja All On (Wszystkie włączone) aktywuje przednie i tylne porty. Opcja
All Off (Wszystkie wyłączone) dezaktywuje wszystkie porty.
Przednie porty USB
Wybiórczewłączanie lub wyłączanieprzednichportówUSB.Front On (Przednie włączone) aktywuje tylko przednie porty, a Front
Off (Przednie wyłączone) dezaktywuje je.
LPT Port Mode (Tryb
portu LPT)
Określa tryb działania wewnętrznegoporturównoległego. Off (Wyłączony) wyłączanie tego portu. AT port jest tak
skonfigurowany, aby byłkompatybilny z IBM AT. PS/2 port jest tak skonfigurowany, aby byłkompatybilny z IBM PS/2. EPP
port jest tak skonfigurowany, aby byłkompatybilny z dwukierunkowym protokołem EPP. ECP port jest tak skonfigurowany, aby
byłkompatybilny z dwukierunkowym protokołem ECP.
UWAGA: Po ustawieniu opcji LPT Port Mode (Tryb portu LPT) na ECP w menu pojawia sięopcja LPT Port DMA.
LPT Port Address
(Adres portu LPT)
Określanie adresu używanegoprzezwbudowanyportrównoległy.
LPT Port DMA (Port
LTP DMA)
Określa adres używanyprzezportrównoległy w trybie ECP. Off (Wyłączone) wyłącza kanałDMA. DMA 1 wybiera kanałDMA 1.
DMA 3 wybiera kanałDMA 3.
Serial Port #1 (Port
szeregowy #1)
Serial Port 1 pojawia sięjako opcja, jeśli zainstalowana jest karta portu szeregowego.
Auto ustawienie domyślne automatycznie konfiguruje złącze dla odpowiedniego przypisania (COM1 lub COM3).
Port myszy PS/2
Włączanie lub wyłączanie zintegrowanego kontrolera myszy kompatybilnego ze standardem PS/2.
Grafika
Primary Video
(Grafika podstawowa)
Określa,którykontrolergrafikistaniesiępodstawowym kontrolerem grafiki, gdy w systemie dostępne sądwa kontrolery.
Domyślnym jest PEG, kontroler grafiki PCI Express Graphics.
Performance (Wydajność)
Multiple CPU Core
(Procesor
wielordzeniowy)
Określa, czy mająbyćwykorzystywane wszystkie dostępne procesory czy tylko jeden procesor na komputerze z procesorem
wielordzeniowym. Ustawienie to jest dostępnetylkodlaprocesorówobsługujących tętechnologię.
SpeedStep
Opcja Intel SpeedStep®zapewnia ustawienia zmiany wykorzystania mocy procesora i częstotliwości operacyjnej.
UWAGA: Ta opcja może nie byćdostępna na tym komputerze.
Virtualization
(Wirtualizacja)
Określa, czy Virtual Machine Monitor ma używaćdodatkowych funkcji sprzętu, zapewnianych przez technologięwirtualizacji Intel
®
.
Ustawienie to jest dostępnetylkodlaprocesorówobsługujących tętechnologię. On (Włączona) umożliwia zastosowanie
wirtualizacji. Off (Wyłączona) wyłącza funkcjęwirtualizacji.
Limit CPUID Value
(Wartośćgraniczna
CPUID)
Określa, czy należy ograniczyćliczbęfunkcji CPUID zgłoszonych do systemu operacyjnego. On (Włączone) ogranicza raportowanie
CPUID. Off (Wyłączone) dezaktywuje ograniczanie raportowania CPUID. Funkcja ta jest wymagana tylko w przypadku starszych
systemówoperacyjnych.
Hiperwątkowość
Określa, czy każdy procesor fizyczny działa jak jeden lub dwa procesory logiczne. Wydajnośćniektórychaplikacjizwiększa sięprzy
dodatkowych procesorach logicznych. On (Włączone) włącza hiperwątkowość. Off (Wyłączone) wyłącza hiperwątkowość.
Tryb głośności dysku
twardego
l Quiet (Cichy) (ustawienie domyślne) dysk twardy działawnajbardziejcichysposób.
l Performance (Wydajność) dysk twardy działa z maksymalnąprędkością.
l Bypass (Obejście) komputer nie będzie testowałani zmieniałbieżących ustawieńtrybu akustyki.
l Suggested (Proponowany) dysk twardy będzie pracowałna poziomie sugerowanym przez producenta.
UWAGA: Przełączenie na ten tryb wydajności może spowodować, że napęd będzie głośniejszy.
UWAGA: Zmiana ustawieńakustycznych nie zmienia obrazu dysku twardego.
Security (Bezpieczeństwo)
Admin Password (Hasło
administratora)
Opcja ta ogranicza dostępdoprogramukonfiguracjisystemukomputerawtakisamsposób,jakopcjahasła systemowego
ogranicza dostęp do systemu.
System Password
(Hasło systemowe)
Umożliwia wyświetlanie bieżącego stanu funkcji zabezpieczania systemu hasłem oraz pozwala na przypisanie i weryfikacjęnowego
hasła systemowego.
Hasładyskówod0do
n
Umożliwia wyświetlanie bieżącego stanu funkcji zabezpieczania systemu hasłem oraz pozwala na przypisanie i weryfikacjęnowego
hasła.
POUCZENIE: Hasło napędu nie powinno byćustawiane w przypadku aktywacji konfiguracji RAID. Więcej informacji można znaleźć
w sekcji Informacje o konfiguracjach RAID.
Password Changes
(Zmiany hasła)
Opcja ta blokuje pole hasła systemowego za pomocąhasła administratora. Gdy pole to jest zablokowane, opcja wyłączania
ochrony hasłem poprzez naciśnięcie klawiszy <CTRL-ENTER> podczas uruchamiania komputera nie jest jużdostępna.
Chassis Intrusion
(Naruszenie obudowy)
Gdy opcja ta jest aktywna, podczas kolejnego uruchamiania komputera użytkownik zostanie poinformowany, że pokrywa
komputera została otwarta.
TPM Security
(Zabezpieczenie TPM)
To pole steruje urządzeniem zabezpieczającym Trusted Platform Module.
Execute Disable
(Wyłączanie
wykonania)
Gdy opcja ta jest aktywna, procesor wykorzystuje technologięzabezpieczania wyłaczania pamięci. Ustawienie to jest dostępne
tylkodlaprocesorówobsługujących tętechnologię.
Power Management (Zarządzanie energią)
AC Recovery
(Przywrócenie
zasilania)
Określasposóbdziałania,gdywkomputerzezostanieprzywróconezasilanie.
Auto Power On
(Automatyczne
włączanie)
Ustawia godzinęi dni tygodnia dla automatycznego włączania komputera. Możliwe ustawienia to codziennie lub od poniedziałku do
piątku.
Czas odmierzany jest w formacie 24-godzinnym (godziny:minuty). Czas uruchomienia można zmienić, naciskając klawisze strzałek w
prawo lub w lewo w celu zwiększenia lub zmniejszenia liczb bądźwprowadzając wartości w polu daty i godziny.
Ustawienie domyślne to Disabled (Wyłączone).
Boot Sequence (Sekwencja ładowania)
Funkcja ta umożliwia zmianęsekwencji ładowania dla urządzeń.
Ustawienia opcji
l Onboard or USB Floppy Drive (Napęd dyskietek - wbudowanylubUSB)Komputerspróbujeprzeprowadzićuruchomienie z napędu dyskietek. Jeśli
dyskietka w napędzie nie jest dyskietkąstartowąlub jeśli w napędzie nie ma dyskietki, komputer wyświetli komunikat o błędzie.
l Onboard Hard Drive (Wbudowany napęd dysku twardego) Komputer będziepróbowałprzeprowadzićuruchomienie z głównegodyskutwardego.
Jeżeli na dysku nie jest zainstalowany system operacyjny, wy?wietlany jest komunikat o błędzie.
l Onboard or USB CD Drive (Napęd CD-ROM - wbudowany lub USB) Komputerspróbujeprzeprowadzićuruchomienie z napędu CD-ROM. Jeśli w
napędzie nie ma dysku CD lub jeśli na dysku CD nie ma systemu operacyjnego, komputer wyświetli komunikat o błędzie.
l USB Device (Urządzenie USB) Podłącz urządzenie pamięcimasowejdoportuUSBiuruchomkomputerponownie.Gdywprawymgórnymrogupojawi
siękomunikat F12 = Boot Menu (F12 = Menu startowe), naciśnij <F12>. System BIOS wykryje urządzenie i doda do menu startowego opcjęflash USB.
Zmiana sekwencji ładowania dla bieżącego uruchomienia
Z tej funkcji można skorzystać, aby na przykład uruchomićkomputer z napędu CD w celu uruchomienia programu Dell Diagnostics (patrz: Program Dell
Diagnostics) z dysku CD Drivers and Utilities (Sterowniki i programy narzędziowe), z zastrzeżeniem, że po zakończeniutestówdiagnostycznychuruchamianie
Ta funkcja nie działa, jeśli komputer zostałwyłączony przy użyciu listwy zasilania lub zabezpieczenia antyprzepięciowego.
Auto Power Time (Czas
automatycznego
włączania)
Pozwala na określenie konkretnego czasu automatycznego wyłączenia komputera. Ustawienie domyślne to Off (Wyłączone).
Low Power Mode (Tryb
ekonomiczny)
Gdy wybrany jest tryb niskiego poboru energii Low Power Mode, zdalne wybudzenie komputera ze stanu hibernacji lub
wyłączenia nie będzie dostępne z wbudowanego kontrolera sieciowego.
Remote Wake-Up
(Zdalne wybudzanie
komputera)
Opcja ta umożliwia włączenie systemu, gdy kontroler interfejsu sieciowego NIC lub modem z funkcjązdalnego wybudzenia otrzyma
sygnałwybudzenia.
On (Włączone) jest ustawieniem domyślnym. Ustawienie On w/ Boot to NIC (Włączony z uruchomieniem z kontrolera NIC)
umożliwia komputerowi podjęciepróbyuruchomieniazsieciprzedwykorzystaniemsekwencjiładowania.
UWAGA: Zwykle system można zdalnie włączyćz trybu zawieszenia, hibernacji lub przy jego całkowitym wyłączeniu. Gdy włączona
jest funkcja Low Power Mode (Tryb ekonomiczny) w menu Power management (Zarządzanie energią), system można włączyć
zdalnie tylko z trybu zawieszenia.
Suspend Mode (Tryb
zawieszenia)
Opcje do wyboru to: S1 - stanzawieszenia,wktórymkomputerdziała w trybie niskiego poboru energii, oraz S3 - stan gotowości,
wktórymzasilaniejestzmniejszonelubwyłączone dla większościkomponentów,leczpamięćsystemowa jest nadal aktywna.
Maintenance (Serwis)
Service Tag (Znacznik
serwisowy)
Wyświetla znacznik serwisowy systemu. Jeśli znacznik serwisowy jest uszkodzony, system wyświetli komunikat z prośbąo
skorygowanie znacznika serwisowego podczas uruchamiania programu konfiguracji systemu.
Tryb ASF
Określa, czy należy wykorzystywaćfunkcje ASF. Więcej informacji można znaleźćw sekcji Standardowyformatalarmów(ASF).
Ustawienie domyślne to Off (Wyłączone).
SERR Message
(Komunikat SERR)
Kontroluje mechanizm powiadamiania SERR. Domyślnie funkcja ta jest ustawiona na On (Włączona).
UWAGA: Niektórekartygraficznewymagająwyłączenia mechanizmu powiadamiania SERR.
Load Defaults
(Załaduj wartości
domyślne)
Toustawieniespowodujeprzywróceniefabrycznych,domyślnych ustawieńkomputera.
Event Log (Rejestr
zdarzeń)
Wyświetla log zdarzeńsystemu.
POST Behavior (Zachowanie POST)
Fastboot (Szybkie
uruchomienie)
Przy ustawieniu tej opcji na On (Włączone) (domyślnie) komputer zostanie szybciej uruchomiony, ponieważzostanąpominięte
pewne konfiguracje i testy.
Numlock Key (Klawisz
Numlock)
Opcja ta dotyczy klawiszy z prawej części klawiatury (klawiatury numerycznej). Po ustawieniu na On (Włączone) (ustawienie
domyślne),opcjataaktywujenumeryczneimatematycznefunkcjeopisanewgórnejczęści każdego klawisza. Po ustawieniu na Off
(Wyłączone), opcja ta aktywuje funkcje kursora opisane w dolnej części każdego klawisza.
Keyboard Errors
(Błędy klawiatury)
Po aktywacji tej opcji poprzez ustawienie na Report (Zgłaszanie) i wykryciu błędu podczas POST, BIOS wyświetli komunikat o
błędzie i będzie monitowało naciśnięcie klawisza <F1>, aby kontynuować, lub <F2>, by wejśćdo programu konfiguracji systemu.
Po ustawieniu tej opcji na Do Not Report (Bez zgłaszania) (wyłączone), jeśli wykryty zostanie błądpodczastestówPOST,BIOS
wyświetli komunikat o błędzie i będzie kontynuowałuruchamianie komputera.
POST Hotkeys
(Klawiszeskrótu
POST)
Określa, czy na ekranie początkowym wyświetlany jest komunikat informujący, jaka sekwencja klawiszy wymagana jest do
uruchomienia programu konfiguracji systemu lub funkcji szybkiego uruchamiania. Setup and Boot Menu (Konfiguracja i Menu
startowe) zawiera oba komunikaty (F2=Setup (Konfiguracja) i F12=Boot Menu (Menu startowe)). Setup wyświetla tylko
komunikat konfiguracji (F2=Setup(Konfiguracja)). Boot Menu wyświetla jedynie komunikat szybkiego uruchamiania (F12=Boot Menu
(Menu startowe)). None (Brak) nie wyświetla komunikatu.
UWAGA: Aby możliwe było uruchomienie systemu z urządzenia USB, musi ono byćurządzeniem startowym. By upewnićsię, że dane urządzenie jest
urządzeniem startowym, należy zapoznaćsięz jego dokumentacją.
ma następowaćz dysku twardego. Z funkcji tej można także korzystaćw celu ponownego uruchomienia komputera z urządzenia USB, takiego jak napęd
dyskietek czy klucz pamięci.
1. W przypadku uruchamiania komputera z urządzenia USB należy je podłączyćdo złącza USB.
2. Włącz (lub uruchom ponownie) komputer.
3. Gdywprawymgórnymroguekranuzostaniewyświetlony komunikat F2 = Setup, F12 = Boot Menu (F2 = Konfiguracja, F12 = Menu startowe),
naciśnij klawisz <F12>.
Jeśli nie zdążysz nacisnąćklawisza, zanim zostanie wyświetlone logo systemu operacyjnego, poczekaj na pojawienie siępulpitu Microsoft Windows.
Wówczaswyłącz komputer (patrz: Wyłączanie komputera)ispróbujponownie.
Boot Device Menu (Menu urządzenia startowego) zawiera listęwszystkich dostępnych urządzeństartowych. Obok każdego urządzenia znajduje się
numer.
4. U dołu menu wprowadźnumer urządzenia,któremabyćwykorzystane tylko dla potrzeb bieżącego uruchamiania.
Przykładowo, podczas uruchamiania komputera z urządzenia pamięci masowej USB zaznacz USB Flash Device (Urządzenie flash USB) i naciśnij
klawisz <Enter>.
Zmiana sekwencji ładowania dla przyszłych procedur uruchamiających
1. Wejdźdo programu konfiguracji systemu (patrz: Uruchamianie programu konfiguracji systemu).
2. Za pomocąklawiszy strzałek zaznacz opcjęmenu Boot Sequence (Sekwencja ładowania) i naciśnij klawisz <Enter>, aby wyświetlićmenu podręczne.
3. Do nawigacji po liście urządzeńsłużąklawisze strzałekwgóręiwdół.
4. Aby włączyćlub wyłączyćurządzenie, naciśnij klawisz spacji (obok włączonego urządzenia wyświetlany jest znak zaznaczenia).
5. Naciskaj klawisz plus (+) lub minus (), aby przesunąćzaznaczone urządzeniewgóręlubwdółlisty.
Usuwanie zapomnianych haseł
1. Postępuj zgodnie z procedurami opisanymi w sekcji Zanim zaczniesz.
UWAGA: W przypadku uruchomienia komputera z napędu dyskietek USB należy najpierw wyłączyćten napęd w programie konfiguracji systemu.
UWAGA: Aby możliwe było uruchomienie systemu z urządzenia USB, musi ono byćurządzeniem startowym. By upewnićsię, że dane urządzenie jest
urządzeniem startowym, należy zapoznaćsięz jego dokumentacją.
UWAGA: Należy zanotowaćaktualnąsekwencjęładowania, aby można było jąw razie potrzeby odtworzyć.
OSTRZEŻENIE: Przed rozpoczęciemktórejkolwiekzprocedurztejsekcjinależy zastosowaćsiędo instrukcji dotyczących bezpieczeństwa
opisanych w Przewodniku z informacjami o produkcie.
POUCZENIE: Ten proces powoduje usunięciezarównohasła systemowego, jak i dostępu do ustawieńsystemu.
2. Zdejmij pokrywękomputera (patrz: Zdejmowanie pokrywy komputera).
3. Znajdź2-stykowązworkęhasła (PSWD) na płycie systemowej i wyjmij zworkę, aby wyczyścićhasło. Więcej informacji można znaleźćw sekcji Elementy
płyty systemowej.
4. Załóżpokrywękomputera. Patrz Zakładanie pokrywy komputera.
5. Podłącz komputer i monitor do gniazdek elektrycznych i włącz je.
6. Po wyświetleniu na ekranie komputera pulpitu Microsoft®Windows®wyłącz komputer (patrz: Wyłączanie komputera).
7. Wyłącz monitor i odłącz go od gniazdka elektrycznego.
8. Wyjmij kabel zasilania komputera z gniazdka elektrycznego, a następnie naciśnij przycisk zasilania, aby uziemićpłytęsystemową.
9. Zdejmij pokrywękomputera (patrz: Zdejmowanie pokrywy komputera).
10. Znajdź2-stykowązworkęhasła na płycie systemowej i podłącz jąw celu ponownej aktywacji hasła. Więcej informacji można znaleźćw sekcji Elementy
płyty systemowej.
11. Załóżpokrywękomputera. Patrz Zakładanie pokrywy komputera.
12. Podłącz komputer i urządzenia do gniazdek elektrycznych oraz włącz je.
13. Przypisz nowe hasło systemowe i/lub hasło dostępu do ustawieńsystemu.
Usuwanie ustawieńCMOS
1. Postępuj zgodnie z procedurami opisanymi w sekcji Zanim zaczniesz.
2. Zdejmij pokrywękomputera (patrz: Zdejmowanie pokrywy komputera).
Zworka
Ustawienie
Opis
PSWD
Funkcje hasła sąwłączone.
Funkcje hasła sąwyłączone.
RTCRST
Normalna funkcja CMOS
Usuwanie ustawieńCMOS
zwarta niezwarta
UWAGA: W momencie dostawy komputera zworka hasła jest podłączonadostyków1i2.
POUCZENIE: Aby podłączyćkabel sieciowy, należy najpierw podłączyćgo do portu lub urządzenia sieciowego, a następnie do komputera.
UWAGA: Spowoduje to włączenie funkcji haseł. Pouruchomieniuprogramukonfiguracjisystemuzarównoopcjahasła systemowego, jak i hasła
administratora sąustawione na Not Set (Nieustawione) oznacza to, że funkcja hasełjest włączona, ale nie zostało przypisane żadne hasło.
OSTRZEŻENIE: Przed rozpoczęciemktórejkolwiekzprocedurztejsekcjinależy zastosowaćsiędo instrukcji dotyczących bezpieczeństwa
opisanych w Przewodniku z informacjami o produkcie.
3. Wyzeruj bieżące ustawienia CMOS:
a. Znajdźzworki hasła (PSWD) oraz (RTCRST) na płycie systemowej (patrz: Elementy płyty systemowej).
b. Usuńzworkęhasłazestyków.
c. Umieśćwtyk zworki hasła na stykach RTCRST i poczekaj około 5 sekund.
d. WyjmijwtykzworkizestykówRTCRSTiumieśćgo z powrotem na stykach hasła.
4. Załóżpokrywękomputera. Patrz Zakładanie pokrywy komputera.
5. Podłącz komputer i urządzenia do gniazdek elektrycznych oraz włącz je.
Zarządzanie energią
Komputer może zostaćtak skonfigurowany, aby zużywałmniej energii, gdy nikt na nim nie pracuje. Zarządzanie zużyciem energii przeprowadzane jest za
pośrednictwem systemu operacyjnego zainstalowanego w komputerze oraz określonych ustawieńw programie konfiguracji systemu. Takie okresy obniżonego
zużycia energii nazywane są„stanami uśpienia:
l Standby (Stan gotowości) W tym stanie uśpienia zasilanie większości składnikówsystemu,wtymwentylatorówchłodzących, jest obniżone lub
wyłączone. Jednakże pamięćsystemowa pozostaje aktywna.
l Hibernate (Stan hibernacji) Ten stan uśpienia powoduje zmniejszenie zużycia energii do minimum dzięki zapisaniu wszystkich danych z pamięci
komputera na dysk twardy, a następnie wyłączeniu zasilania systemu. Wybudzenie z tego stanu powoduje ponowne uruchomienie komputera wraz z
odtworzeniem zawartości pamięci. Działanie komputera zostaje następniewznowionewtymmiejscu,wktórymkomputerznajdowałsięprzed wejściem
w stan hibernacji.
l Shutdown (Zamknięcie systemu) W tym stanie uśpienia komputer jest prawie całkowicie odłączony od zasilania i pobiera jedynie pewnąniewielką
ilośćenergii. Jeśli komputer pozostaje podłączony do gniazdka elektrycznego, może byćautomatycznie lub zdalnie uruchamiany. Na przykład opcja Auto
Power On (Automatyczne włączanie) w programie konfiguracji systemu umożliwia automatyczne uruchomienie komputera o określonej godzinie.
Równieżadministrator sieci może zdalnie uruchomićkomputer za pomocątakiego zdarzenia zarządzania energią, jak zdalne wybudzanie.
W następującej tabeli wymienione zostały stany uśpienia oraz metody, za pomocąktórychkomputermoże zostaćwybudzony z każdegoztychstanów.
Hiperwątkowość
Technologia Hyper-Threading, zwana hiperwątkowością, jest technologiąfirmy Intel®, któramoże zwiększyćcałkowitąwydajnośćkomputera dzięki temu, że
jeden fizyczny procesor działa jak dwa procesory logiczne zdolne wykonywaćokreślonezadaniarównolegle.Zalecasiękorzystanie z systemu operacyjnego
Microsoft®Windows®XP Service Pack 1 (SP1) lub nowszego, ponieważjest on zoptymalizowany pod kątem wykorzystania hiperwątkowości. Chociażz
hiperwątkowości mogąkorzystaćżneprogramy,toniektóreznichniezostały zoptymalizowane pod jej kątem i mogąwymagaćaktualizacji ze strony
producenta oprogramowania. Należy skontaktowaćsięz producentem oprogramowania w celu uzyskania informacji na temat używania hiperwątkowości z
danym oprogramowaniem.
Aby określić, czy komputer używa hiperwątkowości, należy wykonaćnastępujące czynności:
1. Kliknij przycisk Start, następnie kliknij prawym przyciskiem myszy My Computer(Mójkomputer),anastępnie kliknij opcjęProperties (Właściwości).
POUCZENIE: Aby podłączyćkabel sieciowy, należy najpierw podłączyćgo do portu lub urządzenia sieciowego, a następnie do komputera.
UWAGA: Aby wejśćw stan gotowości, wszystkie składniki zainstalowane w komputerze musząobsługiwaćtęfunkcjęi miećzaładowane odpowiednie
sterowniki. Więcej informacji na ten temat znajduje sięw dokumentacji producenta każdegozelementówsystemu.
UWAGA: Aby wejśćw stan hibernacji, wszystkie składniki zainstalowane w komputerze musząobsługiwaćtęfunkcjęi miećzaładowane odpowiednie
sterowniki. Więcej informacji na ten temat znajduje sięw dokumentacji producenta każdegozelementówsystemu.
Stan uśpienia
Metody wybudzenia (Windows XP)
Tryb gotowości
l Naciśnięcie przycisku zasilania
l Automatyczne włączanie
l Poruszenie lub kliknięcie myszą
l Naciśnięcie klawisza na klawiaturze
l Aktywnośćurządzenia USB
l Zdarzenie związane z zarządzeniem energią
Tryb hibernacji
l Naciśnięcie przycisku zasilania
l Automatyczne włączanie
l Zdarzenie związane z zarządzeniem energią
Zamknięcie systemu
l Naciśnięcie przycisku zasilania
l Automatyczne włączanie
l Zdarzenie związane z zarządzeniem energią
UWAGA: Więcej informacji na temat zarządzania energiąmożna znaleźćw dokumentacji systemu operacyjnego.
2. Kliknij zakładkęHardware (Sprzęt), a następnie przycisk Device Manager (Menedżer urządzeń).
3. W oknie Device Manager (Menedżer urządzeń) kliknij znak plus (+) obok typu procesora. Jeśli hiperwątkowośćjest włączona, procesor będzie figurował
na liście dwukrotnie.
Hiperwątkowośćmożna włączyćlub wyłączyćza pomocąprogramukonfiguracjisystemu.Patrz:Opcje konfiguracji systemu.
IEEE 1394
IEEE 1394 to cyfrowy interfejs umożliwiający przenoszenie dużej ilości danych pomiędzy komputerami a urządzeniami peryferyjnymi. IEEE 1394 doskonale
nadaje siędowspółpracy z urządzeniami multimedialnymi, ponieważprzyspiesza transfer danych i dużychplików,przezcomożna podłączyćkomputer
bezpośrednio do takich urządzeń, jak cyfrowe kamery wideo.
Komputer może miećopcjonalne przednie złącze IEEE 1394 (patrz: Informacje na temat komputera). Złącze to jest dostępne tylko wtedy, gdy zakupiono
dodatkowąkartęIEEE 1394. Aby jąnabyć, skontaktuj sięz firmąDell.Patrz:Kontakt z firmąDell
Informacje o konfiguracjach RAID
W tej sekcji opisano konfiguracjęRAID,któramogła zostaćwybrana przez użytkownika przy zakupie komputera. Chociażw przemyśle komputerowym
dostępnych jest wiele konfiguracji RAID mającychróżne zastosowania, firma Dell w komputerach Precision oferuje RAID poziomu 0, 1, 5 lub 10. Konfiguracja
RAIDpoziomu0jestzalecanadlawysokowydajnychprogramów,akonfiguracjaRAIDpoziomu1 dla użytkownikówwymagających wyższego poziomu
integralności danych.
Wszystkie dyski musząbyćtego samego typu. W macierzy RAID nie można łączyćdyskówSASiSATA.Dyskipowinnybyćtakże tego samego rozmiaru, co
zapewni, że większy dysk nie będzie zawierałnieprzypisanej (a co za tym idzie bezużytecznej) przestrzeni.
Kontroler RAID na komputerze użytkownika może utworzyćtylko konfiguracjępoziomu 0 za pomocąoddwóchdoczterechdyskówfizycznych.Jeśli w
konfiguracjiistniejetrzecilubczwartydysk,wówczasdyskitemogąstanowićczęśćkonfiguracji RAID poziomu 0, wykorzystującej program konfiguracji Intel
RAID, albo stanowićdyski zapasowe w konfiguracji RAID poziomu 1 (patrz: Tworzenie zapasowego dysku twardego). Dyski powinny byćtakże tego samego
rozmiaru, co zapewni, że większy dysk nie będzie zawierałnieprzypisanej (a co za tym idzie bezużytecznej) przestrzeni.
Wykorzystanie RAID z hasłamidodyskówtwardych
Gdy wykorzystywana jest opcja ochrony dysku twardego dostępna w konfguracji systemu, nie należy stosowaćkonfiguracji RAID. Wykorzystanie konfiguracji
RAID wymaga, aby hasło dysku twardego było wyczyszczone w celu uzyskania dostępu do danych.
RAID poziomu 0
RAID poziomu 0 wykorzystuje technikęprzechowywania danych zwaną„rozłożeniem danych, aby zapewnićwysokąszybkośćdostępu do danych. Rozłożenie
danychtometodazapisywaniakolejnychsegmentów pasków danych sekwencyjne na dyskach fizycznych, aby stworzyćduży dysk wirtualny. Rozłożenie
danych umożliwia odczyt danych przez jeden dysk i jednoczesne wyszukiwanie i odczyt następnego bloku przez drugi dysk.
Innązaletąkonfiguracji RAID poziomu 0 jest fakt, że wykorzystuje ona całkowitąpojemnośćdysków.Przyzainstalowanychdwóchdyskachopojemności
120GBużytkownikmadodyspozycji240GBprzestrzenidowykorzystania.
RAID poziomu 1
Konfiguracja RAID poziomu 1 wykorzystuje technikęprzechowywania danych opartąna nadmiarowości danych zwaną„odbiciem lustrzanym. Kiedy dane
zostajązapisane na dysku podstawowym, jest on powielany (tworzone jest jego odbicie lustrzane) na drugim dysku. W konfiguracji RAID poziomu 1
UWAGA: Złącze pozwala na wykorzystanie 4-stykowych urządzeńIEEE 1394 przy użyciu adaptera.
UWAGA: Poziomy RAID nie odnosząsiędo struktury hierarchicznej. Konfiguracja RAID poziomu 10 nie jest lepsza lub gorsza od konfiguracji RAID
poziomu 0.
POUCZENIE: Ponieważkonfiguracja RAID poziomu 0 nie zapewnia nadmiarowości danych jeśli jeden dysk jest uszkodzony, dane na drugim sątakże
niedostępne. Dlatego teżprzy wykorzystaniu konfiguracji RAID poziomu 0 należy regularnie wykonywaćkopie zapasowe.
zrezygnowano z dużej prędkości dostępu do danych na rzecz redundancji danych.
W przypadku awarii dysku, kolejne operacje odczytu/zapisu sąkierowane na sprawny dysk. Wymieniony dysk można potem odbudowaćz wykorzystaniem
danych z drugiego dysku. Ponieważdane sąpowielane na obu dyskach, dyski o pojemności120GBwkonfiguracjiRAIDpoziomu1wspólniemająmaks.
120GBpojemności do przechowywania danych.
RAID poziomu 5
W konfiguracji RAID poziomu 5 wykorzystano technikęprzechowywania danych zwaną„kontroląparzystości. Podczas zapisu danych na dysku podstawowym
jest on powielany (tworzone jest jego odbicie lustrzane) na drugim dysku. W przeciwieństwiedokonfiguracjiRAIDpoziomu1,wprzypadkuktórejdanez
jednego dysku zapisywane sąna innym jako odbicie lustrzane, w konfiguracji RAID poziomu 5 dane sązapisywane na każdym dysku w przedziałach, dzięki
czemu dane z każdego segmentu sązapisywane na wielu dyskach. Konfiguracja RAID poziomu 5 ma wyższe wskaźniki dostępu do danych, ale wymaga więcej
przestrzeni dyskowej niżkonfiguracja RAID poziomu 0 lub RAID poziomu 1.
W przypadku awarii dysku, kolejne operacje odczytu/zapisu sąkierowane na inne sprawne dyski. Wymieniony dysk można potem odbudowaćz
wykorzystaniem danych z drugiego dysku. Ponieważdane sąpowielane na dysku głównymidyskachdodatkowych,czterydyskiopojemności120GBw
konfiguracjiRAIDpoziomu1wspólniemająmaks.360GBprzestrzenidoprzechowywaniadanych.
RAID poziomu 10
W konfiguracji RAID poziomu 10 wykorzystano technikęprzechowywania danych zwaną„kontroląparzystości. Podczas zapisu danych na dysku
podstawowym jest on powielany (tworzone jest jego odbicie lustrzane) na drugim dysku. W przeciwieństwie do konfiguracji RAID poziomu 1, w przypadku
którejdanezjednegodyskuzapisywanesąna innym jako odbicie lustrzane, w konfiguracji RAID poziomu 10 dane sązapisywane na każdym dysku w
przedziałach, dzięki czemu dane z każdego segmentu sązapisywane na wielu dyskach. Konfiguracja RAID poziomu 10 ma wyższe wskaźniki dostępu do
danych, ale wymaga więcej przestrzeni dyskowej niżkonfiguracja RAID poziomu 0 lub RAID poziomu 1.
W przypadku awarii dysku, kolejne operacje odczytu/zapisu sąkierowane na inne sprawne dyski. Wymieniony dysk można potem odbudowaćz
wykorzystaniem danych z drugiego dysku. Ponieważdane sąpowielane na dysku głównymidyskachdodatkowych,czterydyskiopojemności120GBw
konfiguracjiRAIDpoziomu1wspólniemająmaks.240GBprzestrzenidoprzechowywaniadanych.
Konfiguracja komputera do obsługi RAID
W pewnym momencie użytkownik może chciećskonfigurowaćkomputer do obsługi macierzy RAID, mimo że podczas zakupu komputera nie wybrałtakiej
konfiguracji. W celu skonfigurowania macierzy RAID na komputerze musząbyćzainstalowane co najmniej dwa dyski twarde. Więcej informacji dotyczących
instalacji dysku twardego można znaleźćw sekcji Napędy.
Można użyćjednejzdwóchmetodkonfiguracjidyskówRAID.Jednametodawykorzystujenarzędzie Intel RAID Option ROM i jest wykonywana przed instalacją
systemu operacyjnego na dysku twardym. Druga metoda wykorzystuje narzędzie Intel Matrix Storage Manager lub Intel Matrix Storage Console i jest
stosowana po zainstalowaniu systemu operacyjnego i Intel Matrix Storage Console. Obydwie metody wymagająustawienia komputera na tryb aktywacji RAID
przed rozpoczęciem wykonywania procedur konfiguracji RAID zawartych w tym dokumencie.
Ustawianie komputera na tryb aktywacji RAID
1. Wejdźdo programu konfiguracji systemu (patrz: Uruchamianie programu konfiguracji systemu).
2. Użyj klawiszy strzałekwgóręiwdółw celu podświetlenia napędów, a następnie naciśnij <Enter>.
3. Użyj klawiszy strzałekwgóręiwdółw celu podświetlenia operacji SATA, a następnie naciśnij <Enter>.
4. Użyj klawiszy strzałek w lewo i w prawo, aby podświetlićopcjęRAID On (Konfiguracja RAID włączona), naciśnij <Enter>, a następnie <Esc>.
5. Użyj klawiszy strzałek w lewo i w prawo w celu podświetlenia opcji Save/Exit (Zapisz/Zakończ), a następnie naciśnij <Enter>, aby opuścićprogram
konfiguracji systemu i wznowićproces uruchamiania.
Konfiguracja komputera do obsługi RAID za pomocąprogramu narzędziowego Intel®RAID Option ROM
Tworzenie konfiguracji RAID poziomu 0
1. Ustaw komputer na tryb aktywacji RAID. Patrz: Ustawianie komputera na tryb aktywacji RAID.
2. Naciśnij kombinacjęklawiszy <Ctrl><I>, gdy zostanie wyświetlony komunikat zachęty z prośbąo wejście do programu narzędziowego Intel RAID Option
ROM.
3. Użyj klawiszy strzałekwgóręiwdółw celu podświetlenia opcji Create RAID Volume(UtwórzwoluminRAID),anastępnie naciśnij <Enter>.
UWAGA: Więcej informacji o opcjach RAID można znaleźćw sekcji Opcje konfiguracji systemu.
UWAGA: Mimo że do utworzenia konfiguracji RAID można wykorzystaćdyski dowolnego rozmiaru, w przypadku zastosowania programu narzędziowego
Intel RAID Option ROM idealnie by było, gdyby dyski były tego samego rozmiaru. W konfiguracji RAID poziomu 0 rozmiarem konfiguracji będzie rozmiar
najmniejszego dysku pomnożony przez liczbę(dwa)dyskówwkonfiguracji.WkonfiguracjiRAIDpoziomu2rozmiarkonfiguracjibędzie rozmiarem
mniejszegozdwóchdysków.
POUCZENIE: W przypadku tworzenia konfiguracji RAID za pomocąponiższej procedury wszystkie dane z twardego dysku zostanąutracone. Przed
kontynuacjąpracystwórz kopięzapasowądanych,którechceszzachować.
UWAGA: Wykonaj poniższąprocedurętylko wtedy, gdy ponownie instalujesz system operacyjny. Nie stosuj jej do migracji istniejącej konfiguracji do
konfiguracji RAID poziomu 0.
4. Wprowadźnazwęwoluminu RAID lub zaakceptuj nazwędomyślną, a następnie naciśnij <Enter>.
5. Użyj klawiszy strzałekwgóręiwdółw celu podświetlenia opcji RAID0(Stripe) (RAID0(Rozłożenie)), a następnie naciśnij <Enter>.
6. Jeśli dostępnych jest więcej niżdwa twarde dyski, użyj klawiszy strzałekwgóręidółorazspacjiwceluwybraniadwóchlubtrzechdysków,któremają
zostaćużyte do tworzenia konfiguracji, a następnie naciśnij <Enter>.
7. Użyj klawiszy strzałekwgóręiwdółw celu zmiany rozmiaru paska danych, a następnie naciśnij <Enter>.
8. Wybierz żądanąpojemnośćwoluminu i naciśnij <Enter>. Wartośćdomyślna określa maksymalny dostępny rozmiar.
9. Naciśnij <Enter> w celu utworzenia woluminu.
10. Naciśnij klawisz <Y> w celu potwierdzenia tworzenia woluminu RAID.
11. Potwierdź, że na ekranie programu narzędziowego Intel RAID Option ROM pojawiła siępoprawna konfiguracja woluminu.
12. Użyj klawiszy strzałekwgóręiwdółw celu wybrania opcji Exit (Zamknij), a następnie naciśnij <Enter>.
13. Zainstaluj system operacyjny. Patrz: Ponowna instalacja systemu Microsoft® Windows® XP.
Tworzenie konfiguracji RAID poziomu 1
1. Ustaw komputer na tryb aktywacji RAID. Patrz: Ustawianie komputera na tryb aktywacji RAID.
2. Naciśnij kombinacjęklawiszy <Ctrl><I>, gdy zostanie wyświetlony komunikat zachęty z prośbąo wejście do programu narzędziowego Intel RAID Option
ROM.
3. Użyj klawiszy strzałekwgóręiwdółw celu podświetlenia opcji Create RAID Volume(UtwórzwoluminRAID),anastępnie naciśnij <Enter>.
4. Wprowadźnazwęwoluminu RAID lub zaakceptuj nazwędomyślną, a następnie naciśnij <Enter>.
5. Użyj klawiszy strzałekwgóręiwdółw celu podświetlenia opcji RAID1(Mirror) (RAID1(Odbicie lustrzane)), a następnie naciśnij <Enter>.
6. Jeśli dostępnych jest więcej niżdwa twarde dyski, użyj klawiszy strzałekwgóręiwdółorazspacjiwceluwybraniadwóchdysków,któremajązostać
użyte do tworzenia woluminu, a następnie naciśnij <Enter>.
7. Wybierz żądanąpojemnośćwoluminu i naciśnij <Enter>. Wartośćdomyślna określa maksymalny dostępny rozmiar.
8. Naciśnij <Enter> w celu utworzenia woluminu.
9. Naciśnij klawisz <Y> w celu potwierdzenia tworzenia woluminu RAID.
10. Potwierdź, że na ekranie programu narzędziowego Intel RAID Option ROM pojawiła siępoprawna konfiguracja woluminu.
11. Użyj klawiszy strzałekwgóręiwdółw celu wybrania opcji Exit (Zamknij), a następnie naciśnij <Enter>.
12. Zainstaluj system operacyjny. Patrz: Ponowna instalacja systemu Microsoft® Windows® XP.
Tworzenie konfiguracji RAID poziomu 5
1. Ustaw komputer na tryb aktywacji RAID. Patrz: Ustawianie komputera na tryb aktywacji RAID.
2. Naciśnij kombinacjęklawiszy <Ctrl><I>, gdy zostanie wyświetlony komunikat zachęty z prośbąo wejście do programu narzędziowego Intel RAID Option
ROM.
3. Użyj klawiszy strzałekwgóręiwdółw celu podświetlenia opcji Create RAID Volume(UtwórzwoluminRAID),anastępnie naciśnij <Enter>.
4. Wprowadźnazwęwoluminu RAID lub zaakceptuj nazwędomyślną, a następnie naciśnij <Enter>.
5. Użyj klawiszy strzałekwgóręiwdółw celu podświetlenia opcji RAID5(Mirror) (RAID5(Odbicie lustrzane)), a następnie naciśnij <Enter>.
6. Użyj klawiszy strzałekwgóręiwdółorazspacjiwceluwybraniatrzechlubczterechdysków,któremajązostaćwykorzystane do tworzenia woluminu, a
UWAGA: Wybierz rozmiar paska danych zbliżony do średniegorozmiarupliku,którymabyćprzechowywany w woluminie RAID. Jeśli nie znasz średniego
rozmiaru pliku, wybierz 128 KB jako rozmiar paska danych.
następnie naciśnij <Enter>.
7. Wybierz żądanąpojemnośćwoluminu i naciśnij <Enter>. Wartośćdomyślna określa maksymalny dostępny rozmiar.
8. Naciśnij <Enter> w celu utworzenia woluminu.
9. Naciśnij klawisz <Y> w celu potwierdzenia tworzenia woluminu RAID.
10. Potwierdź, że na ekranie programu narzędziowego Intel RAID Option ROM pojawiła siępoprawna konfiguracja woluminu.
11. Użyj klawiszy strzałekwgóręiwdółw celu wybrania opcji Exit (Zamknij), a następnie naciśnij <Enter>.
12. Zainstaluj system operacyjny. Patrz: Ponowna instalacja systemu Microsoft® Windows® XP.
Tworzenie konfiguracji RAID poziomu 10
1. Ustaw komputer na tryb aktywacji RAID. Patrz: Ustawianie komputera na tryb aktywacji RAID.
2. Naciśnij kombinacjęklawiszy <Ctrl><I>, gdy zostanie wyświetlony komunikat zachęty z prośbąo wejście do programu narzędziowego Intel RAID Option
ROM.
3. Użyj klawiszy strzałekwgóręiwdółw celu podświetlenia opcji Create RAID Volume(UtwórzwoluminRAID),anastępnie naciśnij <Enter>.
4. Wprowadźnazwęwoluminu RAID lub zaakceptuj nazwędomyślną, a następnie naciśnij <Enter>.
5. Użyj klawiszy strzałekwgóręiwdółw celu zaznaczenia opcji RAID10(Mirror) (RAID10(Odbicie lustrzane)), a następnie naciśnij <Enter>.
6. Użyj klawiszy strzałekwgóręiwdółorazspacjiwceluwybraniaczterechdysków,któremajązostaćwykorzystane do stworzenia woluminu, a
następnie naciśnij <Enter>.
7. Wybierz żądanąpojemnośćwoluminu i naciśnij <Enter>. Wartośćdomyślna określa maksymalny dostępny rozmiar.
8. Naciśnij <Enter> w celu utworzenia woluminu.
9. Naciśnij klawisz <Y> w celu potwierdzenia tworzenia woluminu RAID.
10. Potwierdź, że na ekranie programu narzędziowego Intel RAID Option ROM pojawiła siępoprawna konfiguracja woluminu.
11. Użyj klawiszy strzałekwgóręiwdółw celu wybrania opcji Exit (Zamknij), a następnie naciśnij <Enter>.
12. Zainstaluj system operacyjny. Patrz: Ponowna instalacja systemu Microsoft® Windows® XP.
Usuwanie woluminu RAID
1. Naciśnij kombinacjęklawiszy <Ctrl><I>, gdy zostanie wyświetlony komunikat zachęty z prośbąo wejście do programu narzędziowego Intel RAID Option
ROM.
2. Użyj klawiszy strzałekwgóręiwdółw celu podświetlenia opcji Delete RAID Volume (Usuńwolumin RAID), a następnie naciśnij <Enter>.
3. Użyj klawiszy strzałekwgóręiwdółw celu podświetleniawoluminuRAID,którymazostaćusunięty, a następnie naciśnij klawisz <Delete>.
4. Naciśnij klawisz <Y> w celu potwierdzenia usunięcia woluminu RAID.
5. Naciśnij klawisz <ESC> w celu wyjścia z programu narzędziowego Intel RAID Option ROM.
Konfiguracja komputera do obsługi RAID za pomocąprogramu Intel Matrix Storage Manager
Jeśli jest juz zainstalowany jeden dysk twardy z systemem operacyjnym i chcesz dodaćdrugi, a następnie ponownie skonfigurowaćobydwa dyski jako
wolumin RAID bez utraty istniejącego systemu operacyjnego i danych, użyj opcji migracji dla konfiguracji RAID poziomu 0 (patrz: RAID poziomu 0) lub
konfiguracji RAID poziomu 1 (patrz: RAID poziomu 1.)UtwórzwoluminRAIDpoziomu0lubwoluminRAIDpoziomu1tylkowtedy,gdy:
UWAGA: Po wykonaniu tej operacji wszystkie dane zapisane na dyskach RAID zostanąutracone.
UWAGA: Jeśli komputer jest uruchamiany z woluminu RAID i usuniesz go w programie narzędziowym Intel RAID Option ROM, nie będzie można
uruchomićkomputera.
l dodawane sądwa nowe dyski do komputera z jednym dyskiem (z zainstalowanym na nim systemem operacyjnym) i dwa nowe dyski majątworzyć
wolumin RAID,
l komputer z dwoma dyskami twardymi jest skonfigurowany jako wolumin, ale pozostała w nim wolna przestrzeń, któramazostaćwykorzystana do
stworzenia drugiego woluminu RAID.
Tworzenie konfiguracji RAID poziomu 0
1. Ustaw komputer na tryb aktywacji RAID. Patrz: Ustawianie komputera na tryb aktywacji RAID.
2. Kliknij przycisk Start i wybierz opcje Programs (Programy) ® Intel(R) Matrix Storage Manager ® Intel Matrix Storage Console w celu wywołania
programu narzędziowego Intel Storage Utility.
3. W menu Actions (Czynności) wybierz opcjęCreate RAID Volume(UtwórzwoluminRAID)wceluwywołania kreatora tworznia woluminu RAID, a
następnie kliknij przycisk Next (Dalej).
4. Na ekranie Select Volume Location(Wybórlokalizacjiwoluminu)kliknijpierwszydysktwardy,którymazostaćdołączony do woluminu RAID poziomu 0,
a następnie kliknij strzałkęw prawo.
5. Kliknij drugi twardy dysk. Aby dodaćtrzeci twardy dysk do woluminu RAID poziomu 0, kliknij strzałkęw prawo, a następnie trzeci twardy dysk. W oknie
Selected (Wybrane) powinny pojawićsiętrzydyski.WówczaskliknijprzyciskNext (Dalej).
6. W oknie Specify Volume Size (Określanie rozmiaru woluminu) wybierz odpowiedni rozmiar woluminu, a następnie kliknij przycisk Next (Dalej).
7. Kliknij przycisk Finish (Zakończ) w celu utworzenia woluminu lub Back (Wstecz), aby zmodyfikowaćwpisy.
Tworzenie konfiguracji RAID poziomu 1
1. Ustaw komputer na tryb aktywacji RAID. Patrz: Ustawianie komputera na tryb aktywacji RAID.
2. Kliknij przycisk Start i wybierz opcje Programs (Programy) ® Intel(R) Matrix Storage Manager ® Intel Matrix Storage Console w celu wywołania
programu narzędziowego Intel®Storage Utility.
3. W menu Actions (Czynności) wybierz opcjęCreate RAID Volume(UtwórzwoluminRAID)wceluwywołania kreatora tworznia woluminu RAID.
4. Na pierwszym ekranie kliknij przycisk Next (Dalej).
5. Potwierdźnazwęwoluminu, wybierz poziom RAID 1, a następnie kliknij przycisk Next (Dalej), aby kontynuować.
6. Na ekranie Select Volume Location(Wybórlokalizacjiwoluminu)kliknijpierwszydysktwardy,którymazostaćwykorzystany do utworzenia woluminu
RAID poziomu 1, a następnie kliknij strzałkęw prawo. Klikaj drugi dysk twardy do czasu, gdy w oknie Selected (Wybrane) pojawiąsiędwa dyski, a
następnie kliknij przycisk Next (Dalej).
7. W oknie Specify Volume Size (Określanie rozmiaru woluminu) wybierz rozmiar woluminu, a następnie kliknij Next (Dalej).
8. Kliknij przycisk Finish (Zakończ) w celu utworzenia woluminu lub Back (Wstecz), aby zmodyfikowaćwpisy.
9. Wykonaj procedury systemu Microsoft Windows dotyczące tworzenia partycji na nowym woluminie RAID.
Tworzenie konfiguracji RAID poziomu 5
1. Ustaw komputer na tryb aktywacji RAID. Patrz: Ustawianie komputera na tryb aktywacji RAID.
2. Kliknij przycisk Start i wybierz opcje Programs (Programy) ® Intel(R) Matrix Storage Manager ® Intel Matrix Storage Console w celu wywołania
UWAGA: Po wykonaniu tej operacji wszystkie dane zapisane na dyskach RAID zostanąutracone.
UWAGA: Jeśli nie zostanie wyświetlona opcja menu Actions (Czynności), oznacza to, że nie ustawiono jeszcze komputera na tryb aktywacji RAID
(patrz: Ustawianie komputera na tryb aktywacji RAID).
UWAGA: Po wykonaniu tej operacji wszystkie dane zapisane na dyskach RAID zostanąutracone.
UWAGA: Jeśli nie zostanie wyświetlona opcja menu Actions (Czynności), oznacza to, że nie ustawiono jeszcze komputera na tryb aktywacji RAID.
UWAGA: Po wykonaniu tej operacji wszystkie dane zapisane na dyskach RAID zostanąutracone.
programu narzędziowego Intel®Storage Utility.
3. W menu Actions (Czynności) wybierz opcjęCreate RAID Volume(UtwórzwoluminRAID)wceluwywołania kreatora tworznia woluminu RAID.
4. Na pierwszym ekranie kliknij przycisk Next (Dalej).
5. Potwierdźnazwęwoluminu, wybierz poziom RAID 5, a następnie kliknij przycisk Next (Dalej), aby kontynuować.
6. Na ekranie Select Volume Location(Wybórlokalizacjiwoluminu)kliknijpierwszydysktwardy,którymazostaćwykorzystany do utworzenia woluminu
RAID poziomu 5, a następnie kliknij strzałkęw prawo. Kliknij dwa lub trzy dodatkowe dyski. W oknie Selected (Wybrane) powinny pojawićsię
odpowiednio trzy lub cztery dyski. Następnie kliknij przycisk Next (Dalej).
7. W oknie Specify Volume Size (Określanie rozmiaru woluminu) wybierz rozmiar woluminu, a następnie kliknij Next (Dalej).
8. Kliknij przycisk Finish (Zakończ) w celu utworzenia woluminu lub Back (Wstecz), aby zmodyfikowaćwpisy.
9. Wykonaj procedury systemu Microsoft Windows dotyczące tworzenia partycji na nowym woluminie RAID.
Tworzenie konfiguracji RAID poziomu 10
1. Ustaw komputer na tryb aktywacji RAID. Patrz: Ustawianie komputera na tryb aktywacji RAID.
2. Kliknij przycisk Start i wybierz opcje Programs (Programy) ® Intel(R) Matrix Storage Manager ® Intel Matrix Storage Console w celu wywołania
programu narzędziowego Intel®Storage Utility.
3. W menu Actions (Czynności) wybierz opcjęCreate RAID Volume(UtwórzwoluminRAID)wceluwywołania kreatora tworznia woluminu RAID.
4. Na pierwszym ekranie kliknij przycisk Next (Dalej).
5. Potwierdźnazwęwoluminu, wybierz poziom RAID 10, a następnie kliknij przycisk Next (Dalej), aby kontynuować.
6. Na ekranie Select Volume Location(Wybórlokalizacjiwoluminu)kliknijpierwszydysktwardy,którymazostaćwykorzystany do utworzenia woluminu
RAID poziomu 10, a następnie kliknij strzałkęw prawo. Klikaj trzy dodatkowe dyski do czasu, gdy w oknie Selected (Wybrane) pojawiąsięcztery dyski,
a następnie kliknij przycisk Next (Dalej).
7. W oknie Specify Volume Size (Określanie rozmiaru woluminu) wybierz rozmiar woluminu, a następnie kliknij Next (Dalej).
8. Kliknij przycisk Finish (Zakończ) w celu utworzenia woluminu lub Back (Wstecz), aby zmodyfikowaćwpisy.
9. Wykonaj procedury systemu Microsoft Windows dotyczące tworzenia partycji na nowym woluminie RAID.
Usuwanie woluminu RAID
1. Kliknij przycisk Start i wybierz opcje Programs (Programy) ® Intel(R) Matrix Storage Manager ® Intel Matrix Storage Console w celu wywołania
programu narzędziowego Intel®Storage Utility.
2. Kliknij prawym klawiszem myszy ikonęVolume(Wolumin)woluminuRAID,którymazostaćusunięty, a następnie wybierz opcjęDelete Volume (Usuń
wolumin).
3. Na ekranie Delete RAID Volume Wizard (Usuwanie kreatora woluminu RAID) kliknij przycisk Next (Dalej).
4. W oknie Available (Dostępne) podświetlwoluminRAID,którymazostaćusunięty, kliknij przycisk ze strzałkąw prawo w celu przeniesienia
podświetlonego woluminu RAID do okna Selected (Wybrane), a następnie kliknij przycisk Next (Dalej).
5. Kliknij przycisk Finish (Zakończ) w celu usunięcia woluminu.
UWAGA: Jeśli nie zostanie wyświetlona opcja menu Actions (Czynności), oznacza to, że nie ustawiono jeszcze komputera na tryb aktywacji RAID.
UWAGA: Po wykonaniu tej operacji wszystkie dane zapisane na dyskach RAID zostanąutracone.
UWAGA: Jeśli nie zostanie wyświetlona opcja menu Actions (Czynności), oznacza to, że nie ustawiono jeszcze komputera na tryb aktywacji RAID.
UWAGA: Wykonanie tej procedury powoduje usunięcie woluminu RAID poziomu 1. Ponadto wolumin RAID 1 zostaje podzielony na dwa dyski twarde z
partycją, którenietworząwoluminu RAID, a istniejące pliki danych pozostająnietknięte. Jednakże usunięcie woluminu RAID poziomu 0 powoduje utratę
wszystkich danych w woluminie.
Migracja do konfiguracji RAID poziomu 0
1. Ustaw komputer na tryb aktywacji RAID. Patrz: Ustawianie komputera na tryb aktywacji RAID.
2. Kliknij przycisk Start i wybierz opcje All Programs (Wszystkie programy) ® Intel(R) Matrix Storage Manager ® Intel Matrix Storage Console w celu
wywołania programu narzędziowego Intel®Storage Utility.
3. W menu Actions (Czynności) wybierz opcjęCreate RAID Volume From Existing Hard Drive(UtwórzwoluminRAIDzistniejącego dysku twardego) w
celu wywołania kreatora migracji.
4. Kliknij przycisk Next (Dalej) na ekranie Kreatora migracji.
5. Wprowadźnazwęwoluminu RAID lub zaakceptuj nazwędomyślną.
6. W polu rozwijalnym wybierz poziom RAID 0.
7. Wybierz odpowiedni rozmiar paska danych w polu rozwijalnym, a następnie kliknij przycisk Next (Dalej).
8. Na ekranie Select Source Hard Drive(Wybórźródłowegodyskutwardego)kliknijdwukrotnietwardydysk,zktóregomazostaćprzeprowadzona
migracja, a następnie kliknij przycisk Next (Dalej).
9. Na ekranie Select Member Hard Drive (Wybórdyskuskładowego) kliknij dwukrotnie twardy dysk (lub dyski) w celu wybrania dysku składowego (lub
kilkuznich),naktórymmazostaćzapisanatablicapasków,anastępnie kliknij przycisk Next (Dalej).
10. W oknie Specify Volume Size (Określanie rozmiaru woluminu) wybierz rozmiar woluminu, a następnie kliknij Next (Dalej).
11. Kliknij przycisk Finish (Zakończ) w celu rozpoczęcia migracji lub Back (Wstecz), aby zmodyfikowaćwpisy. W trakcie procesu migracji można normalnie
korzystaćz komputera.
Migracja do konfiguracji RAID poziomu 1
1. Ustaw komputer na tryb aktywacji RAID. Patrz: Ustawianie komputera na tryb aktywacji RAID.
2. Kliknij przycisk Start i wybierz opcje All Programs (Wszystkie programy) ® Intel(R) Matrix Storage Manager ® Intel Matrix Storage Console w celu
wywołania programu narzędziowego Intel®Storage Utility.
3. W menu Actions (Czynności) wybierz opcjęCreate RAID Volume From Existing Hard Drive(UtwórzwoluminRAIDzistniejącego dysku twardego) w
celu wywołania kreatora migracji.
4. Kliknij przycisk Next (Dalej) na pierwszym ekranie Kreatora migracji.
5. Wprowadźnazwęwoluminu RAID lub zaakceptuj nazwędomyślną.
6. W polu rozwijalnym wybierz poziom RAID 1.
7. Na ekranie Select Source Hard Drive(Wybórźródłowegodyskutwardego)kliknijdwukrotnietwardydysk,zktóregomazostaćprzeprowadzona
migracja, a następnie kliknij przycisk Next (Dalej).
8. Na ekranie Select Member Hard Drive (Wybórdyskuskładowego) kliknij dwukrotnie twardy dysk w celu wybrania dysku składowego,którymapełnić
funkcjęodbicia lustrzanego, a następnie kliknij przycisk Next (Dalej).
UWAGA: Jeśli nie zostanie wyświetlona opcja menu Actions (Czynności), oznacza to, że nie ustawiono jeszcze komputera na tryb aktywacji RAID.
UWAGA: Wybierz rozmiar paska danych zbliżony do średniegorozmiarupliku,którymabyćprzechowywany w woluminie RAID. Jeśli nie znasz średniego
rozmiaru pliku, wybierz 128 KB jako rozmiar paska danych.
UWAGA: Wybierzdysktwardy,którymazostaćwykorzystany jako dysk źródłowy (powinien byćto twardy dysk zawierający pliki danych lub systemu
operacyjnego,którymazostaćdołączony do woluminu RAID).
UWAGA: W kroku11 wszystkie dane przechowywane na dysku składowym zostanąusunięte.
UWAGA: Jeśli nie zostanie wyświetlona opcja menu Actions (Czynności), oznacza to, że nie ustawiono jeszcze komputera na tryb aktywacji RAID.
UWAGA: Wybierzdysktwardy,którymazostaćwykorzystany jako dysk źródłowy (powinien byćto twardy dysk zawierający pliki danych lub systemu
operacyjnego,którymazostaćdołączony do woluminu RAID).
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60
  • Page 61 61
  • Page 62 62
  • Page 63 63
  • Page 64 64
  • Page 65 65
  • Page 66 66
  • Page 67 67
  • Page 68 68
  • Page 69 69
  • Page 70 70
  • Page 71 71
  • Page 72 72
  • Page 73 73
  • Page 74 74
  • Page 75 75
  • Page 76 76
  • Page 77 77
  • Page 78 78
  • Page 79 79
  • Page 80 80
  • Page 81 81
  • Page 82 82
  • Page 83 83
  • Page 84 84
  • Page 85 85
  • Page 86 86
  • Page 87 87
  • Page 88 88
  • Page 89 89
  • Page 90 90
  • Page 91 91
  • Page 92 92
  • Page 93 93
  • Page 94 94
  • Page 95 95
  • Page 96 96
  • Page 97 97
  • Page 98 98
  • Page 99 99
  • Page 100 100
  • Page 101 101
  • Page 102 102
  • Page 103 103
  • Page 104 104
  • Page 105 105
  • Page 106 106
  • Page 107 107
  • Page 108 108
  • Page 109 109
  • Page 110 110
  • Page 111 111
  • Page 112 112
  • Page 113 113
  • Page 114 114
  • Page 115 115
  • Page 116 116
  • Page 117 117
  • Page 118 118
  • Page 119 119
  • Page 120 120
  • Page 121 121
  • Page 122 122
  • Page 123 123
  • Page 124 124
  • Page 125 125
  • Page 126 126
  • Page 127 127
  • Page 128 128
  • Page 129 129
  • Page 130 130
  • Page 131 131
  • Page 132 132
  • Page 133 133
  • Page 134 134
  • Page 135 135
  • Page 136 136
  • Page 137 137
  • Page 138 138
  • Page 139 139
  • Page 140 140
  • Page 141 141
  • Page 142 142
  • Page 143 143
  • Page 144 144
  • Page 145 145
  • Page 146 146
  • Page 147 147
  • Page 148 148
  • Page 149 149
  • Page 150 150
  • Page 151 151
  • Page 152 152
  • Page 153 153
  • Page 154 154
  • Page 155 155
  • Page 156 156
  • Page 157 157
  • Page 158 158
  • Page 159 159
  • Page 160 160
  • Page 161 161
  • Page 162 162
  • Page 163 163

Dell Precision 390 instrukcja

Typ
instrukcja