Dell OptiPlex 760 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi
Dell
OptiPlex
760 Instrukcja serwisowa
Komputer w obudowie typu miniwieża
Komputer biurkowy
Komputer w obudowie typu SFF (Small Form Factor)
Komputer w obudowie typu USFF (Ultra Small Form Factor)
Powrótdospisutreści
Funkcje zaawansowane
Dell
OptiPlex
760Instrukcjaserwisowa
Kontrola technologii LegacySelect
Technologia LegacySelect udostępnia w pełni zintegrowane, częściowo zintegrowane lub niezintegrowane rozwiązania oparte na powszechnie używanych
platformach,obrazachdyskówtwardychiprocedurachpomocytechnicznej.Administratoruzyskujemożliwośćsterowania za pośrednictwem programu
konfiguracjisystemu,programuDellOpenManage™ITAssistantlubindywidualnejintegracjifabrycznejwykonywanejprzezfirmęDell.
Technologia LegacySelect umożliwia administratorom elektroniczne włączanie lub wyłączanie złączy i nośnikówdanych,wtymzłączy szeregowych i USB, złączy
równoległych, napędówdyskietek,gniazdPCIimyszyPS/2.Wyłączone złącza i nośniki danych zwalniajązasoby. Do uwzględnienia zmian konieczne jest
ponowne uruchomienie komputera.
Możliwości zarządzania
DASH
DASH(DesktopandmobileArchitectureforSystemHardware),utworzonaprzezzespółorganizacji Desktop Management Task Force (DMTF), ma na celu
standaryzacjęułatwiających zarządzanieinterfejsówdlaurządzeńprzenośnych i biurkowych. GłównymcelemarchitekturyDASHjestumożliwienie zdalnego,
ustandaryzowanego zarządzania przenośnymi i biurkowymi zasobami komputerowymi, niezależnie od systemu operacyjnego. Komputer obsługuje wczesne
wersje inicjatywy DASH, z uwzględnieniem następujących profili zarządzania:
l Base Desktop Mobile
l Zarządzanie zasilaniem
l Kontrola rozruchu
l Procesor
l Pamięćsystemowa
l Wentylator
l Zasilacz
l Czujnik
l Zasoby fizyczne
l Oprogramowanie
Active Management Technology
Technologia Intel Active Management Technology (iAMT) zapewnia bezpieczeństwo zarządzaniasystemamiizmniejszeniekosztówobsługi IT dzięki lepszemu
wykrywaniu,naprawianiuichronieniusieciowychzasobówkomputerowych.Dzięki technologii iAMT można zarządzaćkomputerami w każdej sytuacji - gdy są
włączone, wyłączone lub gdy system operacyjny zawiesi się.
Do podstawowych zalet technologii iAMT należą:
l Zmniejszona liczba wizyt przy biurku.
l Zautomatyzowanie większej liczby funkcji zarządzania za pomocąwłączenia oprogramowania konsoli zarządzania komputerami.
l Zwiększenie bezpieczeństwa.
Kontrola technologii LegacySelect
Możliwości zarządzania
Zabezpieczenia fizyczne
ModułTPM (Trusted Platform Module)
Oprogramowanie do zarządzania bezpieczeństwem
Oprogramowanie do śledzenia komputera
Informacjeokartachinteligentnychiczytnikachodcisków
palców
Technologie wielowątkowości i wielordzeniowości
Zarządzanie energiąw systemach Windows XP i Windows
Vista
UWAGA: Wybranie opcji None‟(bez zarządzania) lub ASF oznacza brak możliwości skorzystania z funkcji i profili DASH.
UWAGA: Technologia iAMT może byćskonfigurowana przy użyciu programu Dell Client Manager (DCM) w wersji 2.1.1 lub nowszej. Wszystkie informacje
dotyczące konfiguracji technologii iAMT znajdująsięw dokumentacji programu Dell Client Manager w wersji 2.1.1 (lub nowszej) w witrynie
www.dell.com\openmanage. Więcej informacji dotyczących implementacji technologii iAMT przez firmęDell znaleźćmożna w podręczniku Client Systems
Management Administrator's Guide (Zarządzanie systemami klienckimi - podręcznik administratora) dostępnym w witrynie pomocy technicznej firmy Dell
pod adresem support.dell.com.
Funkcje technologii iAMT
Funkcje podstawowe
l Możliwośćwykrywania, śledzenia i sporządzaniawykazuzasobówbezwzględu na to, czy na komputerze zainstalowano system operacyjny. Kabel
zasilający musi byćpodłączony do komputera i do sieci.
l Możliwośćzdalnego włączania i wyłączania zasilania komputera bez względu na stan systemu operacyjnego.
Funkcje zaawansowane
l Możliwośćzdalnego rozwiązywaniaproblemów(1-do-1) za pośrednictwem przekierowania na konsolętekstową(Serial-over-LAN) i przekierowania IDE.
l Zwiększone bezpieczeństwo dzięki obecności agenta (umożliwia wykrywanie usuniętychagentów)ikontrolidostępu do sieci (wyłącznik automatyczny)
oraz kontroli wersji oprogramowania
Komputer pomaga rozwiązaćproblemy z iAMT, przedstawiając następujące komunikaty o wystąpieniu błędów:
Zarządzanie poza pasmem
Pojęcie poza pasmem‟oznacza możliwośćzarządzania wyłączonymkomputerem,komputerempozbawionymsystemuoperacyjnegolubzsystemem,który
nie nadaje siędo pracy. Jedyne wymaganie, jakie należy spełnić, by zarządzaćtakim komputerem, to włączona funkcja AMT i kabel sieciowy podłączony do
wbudowanej karty sieciowej.
Dostęp do konfiguracji technologii iAMT
Interfejs rozszerzeńManagement Engine BIOS Extension (MEBx) firmy Intel steruje funkcjami iAMT i opcjami konfiguracji komputera. Rozszerzenia MEBx służą
do:
l Włączania i wyłączania technologii iAMT.
l UstawianiatrybówtechnologiiiAMT.
l UstawianiatrybówkonfiguracjitechnologiiiAMT.
Aby wyświetlićekran konfiguracji interfejsu MEBx, podczas procesu rozruchu komputera po jego włączeniu naciśnij klawisze <Ctrl><p>. Domyślnym hasłem
MEBx jest admin.
Wyłączanie technologii iAMT
Technologia iAMT jest domyślnie włączona w oprogramowaniu sprzętowym Management Engine (ME). Można jednak wyłączyćfunkcjęiAMT.
Wyłączanie funkcji iAMT:
1. Naciśnij klawisze <Ctrl-P>, aby wejśćdo konfiguracji MEBx, i wprowadźhasło.
2. Wybierz opcje Intel® ME Configuration (Konfiguracja Intel®ME)® Intel ME Features Control (Kontrola funkcji Intel ME)® Manageability (Zarządzanie)
Feature Selection(Wybórfunkcji).
3. Wybierz opcjęNone (Brak).
4. Wybierz dwa razy opcjęReturn to Previous Menu(Powrótdopoprzedniegomenu).
Zmiany zostanąwprowadzone, a komputer zostanie ponownie uruchomiony.
UWAGA: Do obsługi poniższych funkcji wymagany jest zakup dodatkowych modułówopcjonalnych.
Opis
Nie należy zapełniaćzworki SERVICE_MODE. Technologia AMT nie będzie
działała prawidłowo. Ta zworka jest używana tylko w trakcie produkcji.
Nie można uruchomićME. Funkcje AMT działająnieprawidłowo, jeśli DIMM1 nie
jest zapełnione.
UWAGA: PamięćDIMM jest zasilana nawet przy wyłączonym komputerze.
UWAGA: Aby wprowadzićzmiany ustawieńkonfiguracji, należy zmienićdomyślne hasło MEBx.
Zabezpieczanie za pomocąUSB
Technologia iAMT może byćzabezpieczona przy użyciu klucza USB i programu Dell Client Manager. Klucz USB powinien:
l Byćsformatowany w systemie FAT16 i nie zawieraćżadnychplikówsystemowych.
l Zawieraćtylko plik setup.bin.
Aby zapewnićfunkcjęAMT za pomocąklucza USB, przed uruchomieniem podłączgodoportuUSB.WczasietestówPOSTsystemBIOSwyświetla komunikat o
przeprowadzaniu badania komputera.
Format ASF (Alert Standard Format)
Standardowyformatalertów(ASF)jeststandardemzarządzania DMTF określającym techniki powiadamiania za pomocąalertów- przed uruchomieniem
systemu operacyjnego‟lub bez systemu operacyjnego. Standard ten zostałopracowany z myśląo generowaniu alertu dotyczącego potencjalnego
naruszenia zabezpieczeńlub zaistniałych błędów,gdysystemoperacyjnyjestwtrybieuśpienia lub gdy komputer jest wyłączony. Technologia ASF została
zaprojektowana w celu zastąpienia wcześniejszych technologii powiadamiania działających bez systemu operacyjnego.
Ten komputer obsługuje następujące alerty ASF w wersji 1.03 i 2.0 oraz możliwości pracy zdalnej:
Funkcja ASF umożliwia wymianękomunikatówprotokołu RMCP (Remote Management and Control Protocol) między zdalnąkonsolązarządzania i komputerem
klienckim znajdującym sięw stanie przed zainstalowaniem systemu operacyjnego‟lub brak systemu operacyjnego. Komunikaty RMCP można wysyłaćw
celu przekazania komputerowi klienckiemu polecenia uruchomienia, wyłączenia lub ponownego uruchomienia.
Więcej informacji na temat wdrażania technologii ASF firmy Dell można znaleźćw podręcznikach ASF User's Guide (Przewodnik użytkownika ASF) i ASF
Administrator's Guide (Przewodnik administratora ASF), dostępnych w witrynie pomocy technicznej firmy Dell pod adresem support.dell.com.
AplikacjeDellOpenManage™
Do zarządzania komputerem służąprogramy IT Assistant i Dell OpenManage Client Instrumentation (OMCI).
Asystent IT Assistant konfiguruje komputery i inne urządzenia w sieci korporacyjnej, zarządza nimi i monitoruje je. Asystent IT Assistant zarządza zasobami,
konfiguracjami, zdarzeniami (alertami) i zabezpieczeniami w komputerach wyposażonych w standardowe oprogramowanie do zarządzania. Obsługuje
narzędzia zgodne ze standardami przemysłowymi SNMP i CIM.
Informacje dotyczące narzędzia IT Assistant można znaleźćw podręczniku Dell OpenManage IT Assistant User's Guide (Dell OpenManage IT Assistant -
Podręcznik użytkownika) dostępnym w witrynie pomocy technicznej firmy Dell pod adresem support.dell.com.
Narzędzia Dell OpenManage Client Instrumentation to oprogramowanie umożliwiające zdalne zarządzanie takimi programami jak IT Assistant w celu
wykonania następujących zadań:
l Uzyskanieinformacjinatematkomputera,np.oliczbieprocesorówiużywanym systemie operacyjnym.
l Monitorowaniestanukomputera,np.alertówdotyczącychtemperaturyzczujnikówtemperaturylubawariiodyskutwardegozurządzeńpamięci
masowej.
Zarządzanykomputertotaki,naktórymzainstalowanesąnarzędzia Dell OpenManage Client Instrumentation w sieci z asystentem IT Assistant. Informacje
dotyczące programu Dell OpenManage Client Instrumentation można znaleźćw podręczniku Dell OpenManage Client Instrumentation User's Guide (Dell
OpenManage Client Instrumentation - Podręcznik użytkownika) dostępnym w witrynie pomocy technicznej firmy Dell pod adresem support.dell.com.
Program Dell Client Manager (DCM)
UWAGA: Klucz nie powinien służyćdo rozruchu komputera.
Alarm
Opis
Chassis: Chassis Intrusion - Physical Security Violation/Chassis Intrusion -
Physical Security Violation Event Cleared (Naruszenie obudowy - Naruszenie
zabezpieczenia fizycznego/Naruszenie obudowy - Usunięte zdarzenie Naruszenie
zabezpieczenia fizycznego)
Obudowa komputera z zainstalowanąi włączonąfunkcją
ochronyprzedotwarciem(opcjonalnadlaniektórych
komputerów)została otwarta lub alert naruszenia obudowy
zostałusunięty.
CPU: Emergency Shutdown Event (Awaryjne wyłączenie)
Temperatura procesora jest zbyt wysoka i zasilanie zostało
odcięte.
Cooling Device: Generic Critical Fan Failure/Generic Critical Fan Failure Cleared
(Urządzenie chłodzące:ogólnakrytycznaawariawentylatora/ogólnakrytycznaawaria
wentylatora została usunięta)
Prędkośćwentylatora (obr./min) przekracza wartość
granicznąlub problem z prędkościąwentylatora (obr./min)
zostałrozwiązany.
Temperature: Generic Critical Temperature Problem/Generic Critical Temperature
Problem Cleared (Temperatura:ogólnykrytycznyproblemdotyczący zbyt wysokiej
temperatury/ogólnykrytycznyproblemdotyczący zbyt wysokiej temperatury został
rozwiązany)
Temperatura komputera przekracza wartośćgranicznąlub
problem ze zbyt wysokątemperaturązostałrozwiązany.
Battery Low (Niski poziom naładowania akumulatora)
Akumulator komputera osiągnąłnapięcie2,2Vlubniższe.
UWAGA: Aby sprostaćwymaganiom związanym z zarządzaniem komputerem udostępniony zostałprogramDell™ClientManager(DCM)lubaplikacje
DellOpenManage™.Abyuzyskaćdodatkowe informacje na temat programu DCM, patrz: Program Dell Client Manager (DCM).
Konsola programu Dell Client Manager (DCM)
Konsola programu Dell Client Manager (DCM) umożliwia konfigurowanie, zarządzanieimonitorowaniekomputerówfirmyDellwsiecikorporacyjnejzapomocą
prostego interfejsu GUI. Za pomocąkonsoli DCM można zarządzaćzasobami,konfiguracjami,zdarzeniami(alertami)izabezpieczeniamidlakomputerów
wyposażonych w standardowe oprogramowanie zarządzające. Informacje dotyczącestandardówobsługiwanych przez program DCM można znaleźćw
witrynie www.altiris.com.
Informacje na temat konsoli DCM można znaleźćw witrynie www.altiris.com lub w witrynie pomocy technicznej firmy Dell pod adresem support.dell.com.
Konsola programu DCM umożliwia:
l Uzyskanieinformacjinatematkomputera,np.oliczbieprocesorówiużywanym systemie operacyjnym.
l Monitorowaniestanukomputera,np.alertówdotyczącychtemperaturyzczujnikówtemperaturylubawariiodyskutwardegozurządzeńpamięci
masowej.
l Zmianęstanu komputera przez aktualizacjęsystemu BIOS, konfiguracjęustawieńsystemu BIOS lub jego zdalne wyłączenie.
Zainstalowanie programu Dell Client Manager na konsoli oraz oprogramowania klienckiego na komputerach klienckich umożliwia zarządzanie komputerem.
Informacje na temat programu DCM można znaleźćw witrynie pomocy technicznej firmy Dell pod adresem support.dell.com.
Zabezpieczenia fizyczne
Wykrywanie naruszenia obudowy
Tafunkcja(opcjonalnadlaniektórychkomputerów),jeśli jest zainstalowana i włączona, wykrywa otwarcie obudowy i alarmuje użytkownika. Aby zmienić
ustawienie opcji Chassis Intrusion (Naruszenie obudowy):
1. Uruchom program konfiguracji systemu (patrz: Uruchamianie programu konfiguracji systemu).
2. Wybierz opcje Security (Bezpieczeństwo)® Chassis Intrusion (Naruszenie obudowy).
3. Kliknij, aby wybraćustawienie opcji.
4. Zapisz zmiany i zamknij program konfiguracji systemu.
Ustawienia opcji
l On (Włączone) - jeśli pokrywa komputera zostanie otwarta, ustawienie zostanie zmienione na Detected (Wykryte) i podczas następnego rozruchu
po uruchomieniu komputera wyświetlone zostanie następujące ostrzeżenie:
Alert! Cover was previously removed. (ALARM! Pokrywa była zdejmowana.)
Aby wyzerowaćustawienie Detected (Wykryte),
a. Uruchom program konfiguracji systemu (patrz: Uruchamianie programu konfiguracji systemu).
b. Wybierz opcje Security (Bezpieczeństwo)® Chassis Intrusion (Naruszenie obudowy), a następnie opcjęClear Intrusion Warning (Wyczyść
naruszenie obudowy), aby wyzerowaćwykrywacz naruszeńobudowy. Zmieńustawienie na On (Włączony), On-Silent (Włączony-Bez reakcji)
lub Disabled (Wyłączony).
c. Zapisz ustawienia systemu BIOS i zamknij program konfiguracji systemu.
l On-Silent (Włączone - bez reakcji) (ustawienie domyślne) - jeśli pokrywa komputera zostanie otwarta, ustawienie zostanie zmienione na Detected
(Wykryte). W trakcie sekwencji rozruchowej po następnym włączeniu komputera nie zostanie wyświetlony żaden alert.
l Off (Wyłączone) - naruszenie obudowy nie jest monitorowane i nie sąwyświetlane żadne komunikaty.
Ucho kłódkiigniazdokablazabezpieczającego
Aby zabezpieczyćkomputer, można zastosowaćjednąz następujących metod:
l Należy użyćsamej blokady lub wykorzystaćjednocześnie blokadę, kabel zabezpieczający w kształcie pętli oraz ucho kłódki.
UWAGA: Aby sprostaćwymaganiom związanym z zarządzaniem komputerem udostępniony zostałprogramDell™ClientManager(DCM)lubaplikacje
DellOpenManage™.AbyuzyskaćdodatkoweinformacjenatematproduktówDellOpenManage,patrz:AplikacjeDellOpenManage™.
UWAGA: Jeśli włączone jest hasło administratora, należy je znać, do wyzerowania ustawienia Chassis Intrusion (Naruszenie obudowy) konieczna jest
znajomośćtego hasła.
UWAGA: Ustawienie domyślne to On-Silent (Włączone - bez reakcji).
Sama kłódkazabezpieczakomputerprzedotwarciem.
Użycie kabla zabezpieczającego owiniętegowokółnieruchomego obiektu i dodatkowo kłódkiuniemożliwia przeniesienie komputera bez zezwolenia.
l Do gniazda kabla zabezpieczającego komputera, znajdującego sięwjegogórnejczęści należy podłączyćdostępne na rynku urządzenia
zabezpieczające przed kradzieżą.
Urządzenia zabezpieczające przed kradzieżąskładająsięzwykle z odcinka metalowej linki, blokady z zamkiem i odpowiedniego klucza. Dokumentacja
dostarczana z urządzeniemzawierawskazówkidotyczące jego instalacji.
ModułTPM (Trusted Platform Module)
TPM to zabezpieczenie sprzętowe,któregomożna używaćdo tworzenia i zarządzania kluczami szyfrowania wygenerowanymi przez komputer. ModułTPM, w
połączeniu z oprogramowaniem zabezpieczającym, poprawia stosowane zabezpieczenia sieci i komputera dzięki włączeniutakichfunkcji,jakochronaplikówi
zabezpieczenie poczty elektronicznej. FunkcjęTPM można włączyćza pomocąopcji konfiguracji komputera.
Włączanie funkcji TPM
1. Włącz oprogramowanie TPM:
a. Uruchom program konfiguracji systemu (patrz: Uruchamianie programu konfiguracji systemu).
b. Wybierz opcje Security (Bezpieczeństwo)® TPM Security (Bezpieczeństwo TPM) i naciśnij <Enter>.
c. Zaznacz opcjęOn (Wł.) znajdującąsięponiżej TPM Security (Bezpieczeństwo TPM).
d. Zapisz ustawienia i zamknij program konfiguracji systemu.
2. Uaktywnij program konfiguracji TPM:
a. Uruchom program do konfiguracji komputera (patrz: Uruchamianie programu konfiguracji systemu).
b. Wybierz opcje Security (Bezpieczeństwo)® TPM Activation (Aktywacja TPM) i naciśnij klawisz <Enter>.
c. W obszarze TPM Activation (Aktwacja TPM) wybierz opcjęActivate (Aktywuj) i naciśnij klawisz <Enter>.
d. Po zakończeniu procesu komputer automatycznie uruchomi sięponownie albo wyświetli monit o ponowne uruchomienie.
Oprogramowanie do zarządzania bezpieczeństwem
Oprogramowanie do zarządzania bezpieczeństwem umożliwiakorzystaniezczterechróżnych funkcji pomagających zabezpieczyćkomputer:
l Zarządzanie logowaniem.
l Uwierzytelnianie przed uruchomieniem (za pomocączytnikaodciskówpalców,kartyinteligentnejlubhasła).
UWAGA: W komputerach w obudowie o bardzo małej wielkości gniazdo kabla zabezpieczającego umieszczone jest z tyłu (dodatkowe informacje
można znaleźćw dokumencie Setup and Quick Reference Guide (Instrukcja konfiguracji i informacje o systemie) dostarczonym z komputerem).
UWAGA: Przed zakupem urządzenia zabezpieczającego przed kradzieżąnależy upewnićsię, czy pasuje ono do gniazda kabla zabezpieczającego
w komputerze.
UWAGA: Komputery dostarczane do Chin nie sąwyposażone w funkcjęTPM.
UWAGA: Funkcja TPM obsługuje szyfrowanie tylko wtedy, gdy system operacyjny obsługuje funkcjęTPM. Więcej informacji można znaleźćw
dokumentacji oprogramowania TPM i plikach pomocy dostarczanych wraz z oprogramowaniem.
PRZESTROGA: Aby zabezpieczyćdane TPM i klucze szyfrowania, postępuj zgodnie z procedurami tworzenia kopii zapasowej opisanymi w części
Archiwizacja i przywracanie pliku pomocy Centrum zabezpieczeńEMBASSY. Jeśli te kopie zapasowe okażąsięniekompletne, zostanąutracone
lub uszkodzone, firma Dell nie będzie mogłapomócwodzyskaniuzaszyfrowanychdanych.
UWAGA: FunkcjęTPM wystarczy uaktywnićraz.
l Szyfrowanie.
l Zarządzanie informacjami prywatnymi.
Informacjeosposobiekorzystaniazoprogramowaniairóżnych funkcji zabezpieczających można znaleźćw Instrukcji uruchomienia oprogramowania:
Kliknij polecenia Start® All Programs (Wszystkie programy)® Wave Systems Corp® Getting Started Guide (Instrukcja uruchomienia).
Oprogramowanie do śledzenia komputera
Oprogramowanie do śledzenia komputera może ułatwićzlokalizowanie komputera, jeśli zostałon zgubiony lub skradziony. To oprogramowanie jest
opcjonalne i można je kupićpodczaszamawianiakomputerafirmyDell™.Można teżskontaktowaćsięz przedstawicielem działu sprzedaży firmy Dell w celu
uzyskania informacji o tej funkcji bezpieczeństwa.
Informacjeokartachinteligentnychiczytnikachodciskówpalców
Karty inteligentne to przenośne urządzenia w kształcie karty kredytowej z wewnętrznymi układami scalonymi. Wierzchnia strona karty inteligentnej zawiera
zwykle wbudowany procesor umieszczony pod złotym panelem kontaktowym. Małe rozmiary i wbudowane układy scalone czyniąkarty inteligentne
wartościowym narzędziem umożliwiającym zabezpieczenie, przechowywanie danych oraz obsługęspecjalnychprogramów.Korzystaniezkartinteligentnych
może wpłynąćna poprawębezpieczeństwakomputera;przedmiot,którymaużytkownik (karta inteligentna), działający dziękikodowi,którypowinienznać
tylko dany użytkownik (kod PIN) pozwala na bezpieczniejsze uwierzytelnienie użytkownika niżpodanie samego tylko hasła.
Czytnikodciskówpalcówtourządzenie używane do zapewnienia bezpieczeństwakomputerafirmyDell™.Czytnikjestczujnikiemkodówkreskowych
znajdującym sięw urządzeniu peryferyjnym komputera. Przesunięcie palca po czytniku umożliwia uwierzytelnienie tożsamości użytkownika na podstawie jego
niepowtarzalnych linii papilarnych.
Technologie wielowątkowości i wielordzeniowości
Technologia wielowątkowości jest technologiąfirmy Intel pozwalającązwiększyćcałkowitąwydajnośćkomputera, gdyżjeden fizyczny procesor może dzięki
niej działaćjako dwa logiczne procesory, zdolne wykonywaćokreślonezadaniarównolegle.Technologiawielordzeniowości umożliwiaistnieniedwóchlub
więcej fizycznych jednostek obliczeniowych w jednym układzie procesora, co poprawia wydajnośćobliczeńi możliwości pracy wielozadaniowej. Firma Intel
zastosowała tętechnologięw procesorach Dual-Core i Quad-Core. Takie procesory mająodpowiednio dwie i cztery jednostki obliczeniowe. Zaleca się
korzystanie z systemu operacyjnego Microsoft®Windows XP Service Pack 1 (SP1) lub nowszego albo systemu Windows Vista, ponieważsąone
zoptymalizowane pod kątem wykorzystania tych technologii.
Chociażwieleprogramówwykorzystujehiperwątkowośći wielordzeniowość, niektóreznichniezostały zoptymalizowane pod tym kątem i mogąwymagać
aktualizacji ze strony producenta oprogramowania. Należy skontaktowaćsięz producentem oprogramowania w celu uzyskania informacji na temat używania
technologii hiperwątkowości i wielordzeniowości z oprogramowaniem. Aby ustalić, czy komputer korzysta z technologii wielordzeniowości, sprawdźw
programie konfiguracji systemu, czy istnieje opcja wielowątkowości (patrz: Konfiguracja systemu).
Zarządzanie energiąw systemach Windows XP i Windows Vista
Opcje w systemie Windows XP
Opcje zarządzania energiąsystemu Microsoft Windows XP pozwalajązmniejszyćilośćprądu zużywanego przez włączony, ale chwilowo nieużywany komputer.
Aby zmniejszyćpobórprądu, można zredukowaćzasilanie samego monitora lub samego dysku albo aktywowaćtryb gotowości lub hibernacji. Po wyjściu z
trybu oszczędzania energii, komputer powraca do tego samego stanu, w jakim znajdowałsięprzed przejściem w ten tryb.
Tryb gotowości
Tryb gotowości umożliwia oszczędzanie energii poprzez wyłączenie monitora i dysku twardego po upływie określonego czasu (tzw. limitu czasu). Po wyjściu z
trybu gotowości komputer powraca do tego samego stanu, w jakim znajdowałsięprzed przejściem w tryb gotowości.
Aby umożliwićautomatyczne włączanie trybu gotowości po upływie określonego czasu od wykonania ostatniej czynności:
UWAGA: Wniektórychkrajachoprogramowaniedośledzenia komputera może nie byćdostępne.
UWAGA: Jeślikomputer,naktórymzainstalowanooprogramowaniedośledzenia komputera, zostanie zgubiony lub skradziony, należy skontaktować
sięz firmąudostępniającąusługęśledzenia w celu zgłoszenia braku komputera.
UWAGA: Funkcjakartyinteligentnejlubczytnikodciskówpalcówmoże nie byćdostępny dla danego komputera.
UWAGA: System Windows XP Professional zawiera kilka opcji dotyczących bezpieczeństwaisieci,któreniesądostępne w systemie Windows XP Home
Edition. Po podłączeniusystemuWindowsXPProfessionaldosieciwniektórychoknachmogąbyćwyświetlane inne opcje związane z bezpieczeństwem i
siecią.
UWAGA: Poszczególneproceduryzwiązane z włączaniem trybu gotowości lub hibernacji zależąod danego systemu operacyjnego.
PRZESTROGA: Przerwa w zasilaniu w czasie, gdy komputer znajduje sięw trybie gotowości, może spowodowaćutratędanych.
1. Kliknij polecenia Start® Control Panel (Panel sterowania)® Pick a category (Wybierz kategorię)® Performance and Maintenance® (Wydajnośći
konserwacja).
2. W obszarze lub wybierz ikonęPanelu sterowania kliknij pozycjęPower Options (Opcje zasilania).
Aby od razu włączyćtryb gotowości bez czekania, ażwłączy sięautomatycznie, kliknij kolejno opcje Start® Turn Off Computer (Wyłącz komputer)® Stand by
(Tryb gotowości).
Aby wyłączyćtryb gotowości, naciśnij dowolny klawisz lub rusz myszą.
Tryb hibernacji
W trybie hibernacji zużycie energii jest mniejsze, ponieważdane systemowe sąkopiowane do zarezerwowanego obszaru na dysku twardym, a następnie
komputer jest całkowicie wyłączany. Po wyjściuztrybuhibernacjipulpitzostajeprzywróconydopostaci,wjakiejznajdowałsię przed włączeniem trybu
hibernacji.
Aby włączyćtryb hibernacji:
1. Kliknij oplecenia Start® Control Panel® (Panel sterowania)® Pick a category (Wybierz kategorię)® Performance and Maintenance (Wydajnośći
konserwacja).
2. W obszarze or pick a Control Panel icon (Lub wybierz ikonęPanelu sterowania) kliknij pozycjęPower Options (Opcje zasilania).
3. Określ ustawienia hibernacji na kartach Power Schemes (Schematy zasilania), Advanced (Zaawansowane) oraz Hibernate (Hibernacja).
Aby wyjśćz trybu hibernacji, naciśnij przycisk zasilania. Wychodzenie z trybu hibernacji może zająćtrochęczasu. Ponieważw trybie hibernacji urządzenia
peryferyjne sąwyłączone, naciśnięcie przycisku lub poruszenie mysząnie spowoduje wyłączenia tego trybu w komputerze.
Z uwagi na to, że tryb hibernacji wymaga istnienia na dysku specjalnego pliku (o wielkości pozwalającej pomieścićzawartośćpamięci komputera), firma Dell
tworzy odpowiedni plik hibernacji przed dostarczeniem komputera do klienta. W przypadku uszkodzenia dysku twardego komputera system Windows XP
automatycznie tworzy plik hibernacji ponownie.
Właściwości: Opcje zasilania
W oknie Power Options Properties (Właściwości: Opcje zasilania) możliwe jest dostosowanie ustawieńtrybu gotowości, hibernacji oraz innych ustawień
związanych z zasilaniem. Aby uzyskaćdostęp do okna Właściwości: Opcje zasilania:
1. Kliknij polecenia Start® Control Panel (Panel sterowania)® Pick a category (Wybierz kategorię)® Performance and Maintenance (Wydajnośći
konserwacja).
2. W obszarze or pick a Control Panel icon (Lub wybierz ikonęPanelu sterowania) kliknij pozycjęPower Options (Opcje zasilania).
3. Zdefiniuj ustawienia zasilania na kartach Power Schemes (Schematy zasilania), Advanced (Zaawansowane) i Hibernate (Hibernacja)wsposóbopisany
poniżej.
Karta Power Schemes (Schematy zasilania)
Każde standardowe ustawienie zasilania jest zwane schematem. Aby wybraćjedenzestandardowychschematówsystemuWindowszainstalowanychw
komputerze, należy wybraćodpowiedni schemat z rozwijanej listy Power schemes (Schematy zasilania). Ustawienia dotyczące danego schematu są
wyświetlane w polach poniżej jego nazwy. Każdy schemat posiada inne ustawienia dotyczące włączania trybu gotowości, hibernacji oraz wyłączania monitora
i dysku twardego.
Rozwijana lista Power schemes (Schematy zasilania) wyświetla następujące schematy:
l Always On (Zawsze włączony) (domyślnie) - w przypadku gdy nie jest konieczna oszczędnośćenergii.
l Home/Office Desk (Biurkowy w domu/biurze) - w przypadku gdy jest wymagana minimalna oszczędnośćenergii.
l Home/Office Desk (Przenośny/Laptop) - w przypadku komputera przenośnego, używanegowpodróży.
l Presentation (Prezentacja) - w przypadku gdy jest wymagane, by komputer pracowałbez przerwy (bez oszczędności energii).
l Minimal Power Management (Minimalne zarządzanie energią) - w przypadku gdy jest wymagana minimalna oszczędnośćenergii.
l Max Battery (Maksimum baterii) - w przypadku komputera przenośnego, zasilanego najczęściej energiąz akumulatora.
Aby zmienićdomyślne ustawienia dla danego schematu, należy kliknąćpola rozwijanego menu Turn off monitor (Wyłącz monitor), Turn off hard disks (Wyłącz
dyski twarde), System stand by (Wstrzymywanie systemu) lub System hibernates (Hibernacja systemu), a następnie wybraćżądany limit czasu z
wyświetlanej listy. Zmiana limitu czasu w danym polu schematu na trwałe zmieni ustawienie domyślne, chyba że zostanie wybrana opcja Save As (Zapisz
jako...) i schemat zostanie zapisany pod nowąnazwą.
PRZESTROGA: Jeśli limit czasu ustawiony dla dysku twardego będziekrótszyniżlimit monitora, system może sięzablokować. Abyprzywrócić
jego działanie, należy nacisnąćdowolny klawisz na klawiaturze lub kliknąćprzyciskiem myszy. Aby zapobiec takiej sytuacji, limit czasu zawsze
należy ustawiaćtak, by monitor wyłączałsięprzed dyskiem twardym.
Karta Advanced (Zaawansowane)
Karta Advanced (Zaawansowane) umożliwia:
l Umieszczenie ikony opcji zasilania na pasku zadańsystemu Windows dla ułatwienia dostępu.
l Ustawienie systemu tak, by wyświetlałmonit o hasło dostępu do systemu Windows przed wyjściem z trybu gotowości lub hibernacji.
l Zaprogramowanie przycisku zasilania tak, by jego naciśnięcie powodowało włączenie trybu gotowości, hibernacji lub wyłączenie komputera.
W celu zaprogramowania tych funkcji kliknij żądanąopcjęw odpowiednim menu rozwijanym, a następnie przycisk OK.
Karta Hibernate (Hibernacja)
Karta Hibernate (Hibernacja) pozwala na włączenie trybu hibernacji. Aby włączyćtryb hibernacji z domyślnymi ustawieniami na karcie Power Schemes
(Schematy zasilania), kliknij pole wyboru Enable hibernate support (Włącz hibernację) na karcie Hibernate (Hibernacja).
Aby uzyskaćwięcej informacji dotyczących opcji zarządzania zasilaniem:
1. Kliknij polecenia Start® Help and Support (Pomoc i obsługa techniczna)® Performance and maintenance (Wydajnośći konserwacja).
2. W oknie Performance and maintenance (Wydajnośći konserwacja) kliknij opcjęConserving power on your computer (Oszczędzanie energii w
komputerze).
Opcje w systemie Windows Vista
Opcje zarządzania energiąsystemu Microsoft Windows Vista pozwalajązmniejszyćilośćprądu zużywanego przez włączony, ale chwilowo nieużywany
komputer. Można zmniejszyćpobórprądu przez monitor lub dysk twardy albo aktywowaćtryb uśpienialubhibernacji,cozmniejszapobórprądu przez cały
komputer. Po wyjściu z trybu oszczędzania energii, komputer powraca do tego samego stanu, w jakim znajdowałsięprzed przejściem w ten tryb.
Sleep Mode (Tryb uśpienia)
W trybie uśpienia zużycie energii zostaje zmniejszone poprzez wyłączenie wyświetlacza i dysku twardego po upływie określonego czasu od wykonania
ostatniej czynności (po przekroczeniu limitu czasu). Po wyjściu z trybu uśpienia komputer powraca do stanu, w jakim znajdowałsięprzed przejściem w ten
tryb.
Aby włączyćtryb uśpienia w systemie Windows Vista, kliknij przycisk Start , kliknij strzałkęznajdującąsięw jego prawym dolnym rogu i kliknij polecenie
Sleep (Uśpienie).
Aby wyłączyćtryb uśpienia, naciśnij dowolny klawisz lub rusz myszą.
Tryb hibernacji
W trybie hibernacji zużycie energii jest mniejsze, ponieważdane systemowe zostająskopiowane do zarezerwowanego obszaru na dysku twardym, po czym
komputer jest całkowicie wyłączany. Po wyjściu z trybu hibernacji komputer powraca do stanu, w jakim znajdowałsięprzed przejściem w ten tryb.
Aby włączyćtryb hibernacji w systemie Windows Vista, kliknij przycisk Start , kliknij strzałkęznajdującąsięw jego prawym dolnym rogu i kliknij polecenie
Hibernate (Hibernacja).
Konfigurowanie ustawieńzarządzania energią
Aby wprowadzićustawienia zasilania w komputerze, skorzystaj z właściwości opcji zasilania systemu Windows.
Aby uzyskaćdostęp do właściwości opcji zasilania, kliknij polecenia Start ® Control Panel (Panel sterowania)® System and Maintenance (System i
konserwacja)® Power Options (Opcje zasilania).
Powrótdospisutreści
Powrótdospisutreści
Akumulator
Dell
OptiPlex
760Instrukcjaserwisowa
Wymiana baterii
Bateria pastylkowa umożliwia zachowanie informacji o konfiguracji komputera, dacie oraz godzinie. Żywotnośćbaterii szacuje sięna kilka lat.
Bateria może wymagaćwymiany, jeżeli podczas procedury rozruchowej wyświetli sięnieprawidłowa data lub godzina i pojawi siękomunikat:
Time-of-day not set please run SETUP program (Nie ustawiono godziny - należy uruchomićprogram konfiguracji systemu)
lub
Invalid configuration information please run SETUP program (Nieprawidłowe informacje o konfiguracji - należy uruchomićprogram konfiguracji
systemu)
lub
Strike the F1 key to continue, F2 to run the setup utility (Naciśnij klawisz F1, aby kontynuowaćlub F2 w celu uruchomienia narzędzia
konfiguracji)
Jeśli chcesz siędowiedzieć, czy konieczna jest wymiana baterii, wprowadźponownie godzinęi datęw programie konfiguracji systemu, po czym zamknij
program w celu zapisania informacji. Wyłącz komputer i odłącz go od gniazda elektrycznego na kilka godzin, a następnie podłącz ponownie, włącz i uruchom
program konfiguracji systemu (patrz: Uruchamianie programu konfiguracji systemu). Jeżeli data i godzina w programie konfiguracji systemu okażąsię
nieprawidłowe, należy wymienićbaterię.
Korzystanie z komputera pozbawionego baterii jest możliwe, jednak w momencie wyłączenia komputera lub odłączenia go od gniazda elektrycznego
informacje o konfiguracji zostanąskasowane. Należy wtedy uruchomićprogram konfiguracji systemu (patrz: Uruchamianie programu konfiguracji systemu) i
wyzerowaćopcje konfiguracji.
Aby wyjąćbaterię:
1. Skopiuj informacje o konfiguracji zapisane w programie konfiguracji systemu, o ile nie zostało to jeszcze zrobione.
2. Postępuj zgodnie z procedurami opisanymi w rozdziale Praca we wnętrzu komputera.
3. Zdejmij pokrywękomputera.
4. Znajdźgniazdo baterii.
5. Wyjmij baterięsystemową.
a. Unieśzłącze baterii, naciskając je mocno po stronie dodatniej.
b. Podtrzymując złącze baterii, odchyl zatrzask baterii w kierunku przeciwnym do dodatniej strony złącza. Wyjmij baterięzzatrzasków
zabezpieczających znajdujących siępo ujemnej stronie złącza.
OSTRZEŻENIE: Przed rozpoczęciem pracy wewnątrz komputera należy zapoznaćsięz dostarczonymi wraz z nim instrukcjami dotyczącymi
bezpieczeństwa. Więcej informacji na temat postępowania zgodnego z zasadami bezpieczeństwa znajduje sięna stronie dotyczącej
przestrzeganiaprzepisówpodadresemwww.dell.com/regulatory_compliance.
PRZESTROGA: Abyzapobiecuszkodzeniomelementówwewnątrz komputera spowodowanym przez wyładowania elektrostatyczne, należy
pozbyćsięładunkówelektrostatycznychzciała przed dotknięciemktóregokolwiekzelektronicznychelementówkomputera.Można to zrobić,
dotykając niemalowanej metalowej powierzchni na obudowie komputera.
OSTRZEŻENIE: Nieprawidłowe zamocowanie nowej baterii grozi jej wybuchem. Baterięwolno wymienićtylko na bateriętego samego typu lub
jej odpowiednik zalecany przez producenta. Zużyte baterie należy utylizowaćzgodnie z instrukcjami producenta.
PRZESTROGA: Jeśli bateria jest wyważana z gniazda przy użyciu tępego narzędzia, należy uważać, aby nie dotknąćnim płyty systemowej. Przed
rozpoczęciem wyważania baterii należy upewnićsię, że narzędzie zostało umieszczone między bateriąi gniazdem. W przeciwnym razie może
dojśćdo uszkodzenia płyty systemowej na skutek oderwania gniazda lub przerwania ścieżek na płycie systemowej.
PRZESTROGA: Aby nie uszkodzićzłącza baterii, należy je mocno podtrzymywaćpodczas demontażu baterii.
6. Zainstaluj nowąbaterięsystemową.
a. Złącze baterii należy przytrzymać, przyciskając je mocno po dodatniej stronie.
b. Baterięnależy wkładaćznakiem +‟dogóry,wsuwając jąpod zatrzask zabezpieczający po dodatniej stronie złącza.
c. Wsuwaj baterięprosto do złącza ażdo zatrzaśnięcia we właściwym miejscu.
7. Załóżz powrotem pokrywękomputera (patrz: Zakładanie pokrywy komputera).
8. Uruchom program konfiguracji systemu (patrz: Uruchamianie programu konfiguracji systemu)iprzywróćustawienia zapisane w krok1.
9. Zużytąbaterięoddaj do odpowiedniego punktu utylizacji zgodnie z instrukcjami dotyczącymi bezpieczeństwa,którezostały dołączone do komputera.
Powrótdospisutreści
1
bateria systemowa
2
dodatnia strona złącza baterii
3
zatrzask gniazda akumulatora
4
gniazdo baterii
Powrótdospisutreści
Praca we wnętrzu komputera
Dell
OptiPlex
760Instrukcjaserwisowa
Zalecane narzędzia
Przed rozpoczęciem pracy wewnątrz komputera
Po zakończeniu pracy wewnątrz komputera
W niniejszym rozdziale opisano procedury dotyczącewymontowywaniaimontowaniaelementówkomputera.Oileniepodanoinaczej,dlakażdej procedury
przyjęto następujące założenia:
l Zostały wykonane kroki podane w tej części.
l Zapoznano sięz informacjami dotyczącymi bezpieczeństwa,którezostały dostarczone z komputerem.
l Przy wymianie danego elementu wyjęto go z komputera, o ile byłonwnimzamontowany.
Zalecane narzędzia
Procedury przedstawione w tym dokumencie mogąwymagaćużycia następujących narzędzi:
l Małego wkrętaka z płaskim końcem
l Wkrętaka krzyżowego
l Małego plastikowego rysika
l Aktualizacja oprogramowania Flash BIOS (patrz: strona pomocy technicznej firmy Dell pod adresem support.dell.com)
Przed rozpoczęciem pracy wewnątrz komputera
Stosowanie siędo poniższych zaleceńdotyczących bezpieczeństwa pozwala ochronićkomputer przed potencjalnymi uszkodzeniami oraz ułatwi zapewnienie
własnego bezpieczeństwa.
1. Sprawdź, czy powierzchnia robocza jest płaska i czysta, aby uniknąćzarysowania komputera.
2. Wyłącz komputer (patrz: Wyłączanie komputera).
3. Odłącz od komputera wszelkie kable telefoniczne oraz sieciowe.
4. Odłącz komputer i wszystkie podłączone urządzenia od gniazdek elektrycznych.
5. Po odłączeniu komputera naciśnijiprzytrzymajprzyciskzasilania,abyodprowadzićładunki z płyty systemowej.
Wyłączanie komputera
UWAGA: Kolorkomputeraorazniektóreelementymogążnićsięnieznacznie od pokazanych w tym dokumencie.
OSTRZEŻENIE: Przed rozpoczęciem pracy wewnątrz komputera należyzapoznaćsięz dostarczonymi wraz z nim instrukcjami dotyczącymi
bezpieczeństwa. Więcej informacji na temat postępowaniazgodnegozzasadamibezpieczeństwa znajduje sięnastroniedotyczącej
przestrzeganiaprzepisówpodadresemwww.dell.com/regulatory_compliance.
PRZESTROGA: Komputer naprawiaćmoże tylko przeszkolony pracownik serwisu. Uszkodzenia wynikające z serwisowania nieautoryzowanego
przez firmęDell nie sąobjęte gwarancjąurządzenia.
PRZESTROGA: Przy odłączaniu kabla należy trzymaćza wtyczkęlubuchwyt,aniezasamkabel.Niektórekablemajązłącza z zatrzaskami
blokującymi. Gdy odłączasz kabel tego rodzaju, przed odłączeniem wciśnij zatrzaski. Pociągając za złącza,trzymajjewliniiprostej,abyuniknąć
zagięciastykówzłącza. Ponadto przed podłączeniemkablanależy upewnićsię, że oba złącza sąprawidłowoskierowaneiustawionewjednej
linii.
PRZESTROGA: Aby uniknąćuszkodzenia komputera, przed rozpoczęciem pracy w jego wnętrzu wykonaj następujące czynności:
PRZESTROGA: Aby odłączyćkabel sieciowy, należy najpierw wyjąćwtyczkęz komputera, a następnie z urządzenia sieciowego.
PRZESTROGA: Przed dotknięciem dowolnego elementu wewnątrz komputera należy pozbyćsięładunkówelektrostatycznychzciała, dotykając
dowolnejnielakierowanejpowierzchni,np.metalowychelementówztyłu komputera. W trakcie pracy należy od czasu do czasu dotykać
nielakierowanej powierzchni metalowej, aby odprowadzićładunkielektrostatyczne,któremogłyby uszkodzićwewnętrzne podzespoły.
1. Zamknij system operacyjny.
2. Upewnij się, że komputer i wszystkie podłączone urządzenia zostały wyłączone. Jeśli komputer i podłączone do niego urządzenia nie wyłączyły się
automatycznie po wyłączeniu systemu operacyjnego, naciśnij przycisk zasilania i przytrzymaj go przez 4 sekundy.
Po zakończeniu pracy wewnątrz komputera
Przed włączeniem komputera, upewnij się, że po zakończeniu wymiany podłączone zostały wszystkie urządzenia zewnętrzne, karty, przewody i tym podobne.
1. Załóżz powrotem pokrywękomputera (patrz: Zakładanie pokrywy komputera).
2. Podłącz do komputera wszystkie kable telefoniczne lub sieciowe.
3. Podłącz komputer i wszystkie podłączone urządzenia do gniazd elektrycznych.
4. Włącz komputer.
5. Sprawdź, czy komputer działa prawidłowo, uruchamiając program Dell Diagnostics (patrz: Program Dell Diagnostics).
Powrótdospisutreści
PRZESTROGA: Aby zapobiec utracie danych, przed wyłączeniem komputera zapisz i zamknij wszystkie otwarte pliki oraz zamknij wszystkie
otwarte programy.
PRZESTROGA: Aby podłączyćkabel sieciowy, należy najpierw włożyćwtyczkędo urządzenia sieciowego, a następnie do komputera.
Dell
OptiPlex
760 Instrukcja serwisowa
Uwagi, ostrzeżenia i przestrogi
JeślizakupionokomputerfirmyDell™zseriin,żadne odniesienia do systemu operacyjnego Microsoft
®
Windows
®
zawarte w tym dokumencie nie mają
zastosowania.
Informacje zawarte w tym dokumencie mogązostaćzmienione bez uprzedzenia.
©2008-2009DellInc.Wszelkieprawazastrzeżone.
PowielaniedokumentuwjakikolwieksposóbbezpisemnejzgodyfirmyDellInc. jest surowo zabronione.
W niniejszym tekście użyto następującychznakówtowarowych:Dell, logo firmy DELL, OptiPlex, TravelLite, OpenManage oraz StrikeZone sąznakami towarowymi firmy Dell Inc.; Intel
oraz SpeedStep sązastrzeżonymi znakami towarowymi firmy Intel Corporation w USA oraz innych krajach; Microsoft, Windows, Windows Vista oraz przycisk Start systemu Windows są
zastrzeżonymi znakami towarowymi lub znakami towarowymi firmy Microsoft Corporation w USA i/lub innych krajach; Computrace jest zastrzeżonym znakiem towarowym firmy
Absolute Software Corp.; Citrix jest zarejestrowanym znakiem towarowym firmy Citrix Systems, Inc. i/lub jednej z jej filii i można go zastrzec w UrzędziePatentówiZnaków
Towarowych w USA lub w innych krajach; Bluetooth jest znakiem towarowym firmy Bluetooth SIG, Inc. i jest wykorzystywany przez firme Dell Inc. na zasadach wykupionej licencji;
ENERGY STAR jest zastrzeżonym znakiem towarowym Amerykańskiej Agencji Ochrony Środowiska. Firma Dell Inc. uczestniczy w programie ENERGY STAR i sprawdziła, że ten produkt
spełnia zalecenia ENERGY STAR dotyczące oszczędności energii.
Modele: DCTR, DCNE, DCSM oraz DCCY
Luty2009WersjaA01
Powrótdospisutreści
Komputer biurkowy
Informacje o komputerze
Wnętrze komputera
Konfiguracja systemu
Funkcje zaawansowane
Rozwiązywanieproblemów
Uzyskiwanie pomocy
Słownik
Usuwanie i wymiana części
Praca we wnętrzu komputera
Zdejmowanie pokrywy komputera
Przełącznik naruszenia obudowy
Karty
Napędy
Zespółradiatora
Procesor
Wentylator systemu
Panel wejścia/wyjścia
Zasilacz
Głośniki
Pamięć
Akumulator
Płyta systemowa
Zakładanie pokrywy komputera
UWAGA: Napis UWAGA wskazuje na ważnąinformację, którapozwalalepiejwykorzystaćposiadany system komputerowy.
OSTRZEŻENIE: Napis OSTRZEŻENIE wskazuje na ryzyko uszkodzenia sprzętu lub utraty danych w razie nieprzestrzegania instrukcji.
PRZESTROGA: NapisPRZESTROGAwskazujenasytuacje,wktórychwystępuje ryzyko uszkodzenia mienia,
odniesienia obrażeńciała lub śmierci.
Powrótdospisutreści
Karty
Dell
OptiPlex
760Instrukcjaserwisowa
TenkomputerfirmyDell™zawieranastępujące złącza na płycie systemowej przeznaczone na karty PCI i PCI Express:
l dwa złącza na niskoprofilowe karty PCI
l jedno złącze na niskoprofilowąkartęPCI Express x16
Karty PCI
Instalowanie karty PCI
W przypadku wymiany karty usuńz systemu operacyjnego bieżący sterownik karty. Dodatkowe informacje można znaleźćw dokumentacji dostarczonej z
kartą.
1. Postępuj zgodnie z procedurami opisanymi w rozdziale Praca we wnętrzu komputera.
2. Zdejmij pokrywękomputera (patrz: Zdejmowanie pokrywy komputera).
3. Ostrożnie unieśzaczep zwalniającynazatrzaskumocowaniakartymaksymalniewgórę.
4. Jeśli instalujesz karty w pustym złączu karty na płycie systemowej, zdejmij zaślepkęw celu otwarcia gniazda karty z tyłu komputera. Następnie
kontynuuj wykonywanie czynności z punktu krok 6.
OSTRZEŻENIE: Przed rozpoczęciem pracy wewnątrz komputera należy zapoznaćsięz dostarczonymi wraz z nim instrukcjami dotyczącymi
bezpieczeństwa. Więcej informacji o zasadach bezpieczeństwa znajduje sięna stronie dotyczącejprzestrzeganiaprzepisówpodadresem
www.dell.com/regulatory_compliance.
PRZESTROGA: Abyzapobiecuszkodzeniomelementówwewnątrz komputera spowodowanym przez wyładowania elektrostatyczne, należy
pozbyćsięładunkówelektrostatycznychzciała przed dotknięciemktóregokolwiekzelektronicznychelementówkomputera.Można to zrobić,
dotykając niemalowanej metalowej powierzchni na obudowie komputera.
PRZESTROGA: W pustych otworach gniazd kart musi zostaćzainstalowana zaślepka, aby zachowaćzgodnośćkomputera z certyfikatami FCC.
Zaślepki zabezpieczająrównieżkomputer przed pyłem i kurzem oraz umożliwiająutrzymanie obiegu powietrza chłodzącego komputer.
UWAGA: Ten komputer firmy Dell zawiera tylko złącza na karty PCI i PCI Express. Karty ISA nie sąobsługiwane.
1
karta
2
zatrzask mocowania
3
złącze płyty systemowej
4
zaczep zwalniający
5. Jeśli instalujesz kartę, którazastąpićma kartędotychczas zainstalowanąw komputerze, najpierw wyjmij zainstalowanąkartę(patrz: Wyjmowanie karty
PCI).
6. Przygotuj kartędo instalacji.
7. Jeśli instalujesz karty PCI Express x16, podczas wkładania nowej karty do gniazda złącza trzymaj dźwignięzwalniającązaczep zabezpieczający z dala
od karty.
8. Umieśćkartęw gnieździe i mocno jądociśnij. Opierając sięna poniższej ilustracji, sprawdź, czy karta jest dobrze osadzona w gnieździe.
9. Delikatnieobróćzaczep zwalniającywdół, aby przesunąćzatrzask mocowania karty na właściwe miejsce w celu zabezpieczenia kart.
10. Podłącz wymagane kable do karty.
UWAGA: Informacje dotyczące konfigurowania karty, wykonywania wewnętrznych połączeńlub innego dostosowywania jej do użycia w
komputerze można znaleźćw dokumentacji dołączonej do karty.
1
zaczep zwalniający na zatrzasku mocowania karty
2
karta
3
złącze krawędziowe karty
4
złącze karty
OSTRZEŻENIE: Niektórekartysiecioweautomatycznieuruchamiająkomputer po podłączeniu do sieci. Aby ustrzec sięprzed porażeniem prądem,
przed instalowaniem jakichkolwiek kart należy zawsze wyłączaćkomputer z gniazda elektrycznego.
1
karta dobrze osadzona
2
karta źle osadzona
3
zaślepka wewnątrz
gniazda
4
zaślepka zablokowana na zewnątrz
gniazda
UWAGA: Jeśli instalujesz karty PCI Express x16, sprawdź, czy zaczep zabezpieczający na dźwigni zwalniającej złącza jest dopasowany do
wycięcia w przedniej części karty.
PRZESTROGA: Kable karty nie powinny byćukładane nad kartami lub za nimi. Kable ułożone nad kartami mogąuniemożliwićwłaściwe
zamknięcie pokrywy komputera lub spowodowaćuszkodzenie sprzętu.
11. Załóżpokrywękomputera (patrz: Zakładanie pokrywy komputera), podłącz komputer i urządzenia do gniazd elektrycznych, a następnie włącz zasilanie.
12. Po zainstalowaniu karty dźwiękowej:
a. Uruchom program konfiguracji systemu, wybierz opcje System Configuration (Konfiguracja systemu)® Miscellaneous Devices(Różne
urządzenia) i zmieńustawienie Audio na Disabled (Wyłączone) (patrz: Uruchamianie programu konfiguracji systemu).
b. Podłącz zewnętrzne urządzenia audio do złączy karty dźwiękowej komputera. Nie podłączaj zewnętrznych urządzeńaudio do złącza mikrofonu,
głośników/słuchawek lub wejścia liniowego na tylnym panelu komputera.
13. Aby wyłączyćzintegrowanąkartęsieciowąpo zainstalowaniu karty sieciowej:
a. Uruchom program konfiguracji systemu, wybierz opcje System Configuration (Konfiguracja systemu)® Integrated NIC (Zintegrowana karta
sieciowa) i zmieńustawienie na Disabled (Wyłączona) (patrz: Uruchamianie programu konfiguracji systemu).
b. Podłącz kabel sieciowy do złączy kart sieciowych. Nie podłączaj kabla sieciowego do zintegrowanego złącza sieciowego na tylnym panelu
komputera.
14. Zainstaluj wszystkie sterowniki wymagane dla karty zgodnie z opisem w dokumentacji karty.
Wyjmowanie karty PCI
1. Postępuj zgodnie z procedurami opisanymi w rozdziale Praca we wnętrzu komputera.
2. Zdejmij pokrywękomputera (patrz: Zdejmowanie pokrywy komputera).
3. Delikatnieobróćzaczep zwalniający na zatrzasku mocowania karty.
4. W razie potrzeby odłącz wszystkie kable podłączone do karty.
5. Jeśli wymieniasz kartęPCI Express x16, zdemontuj zainstalowanąkartę, delikatnie odciągając dźwignięzwalniającąod karty, aby zwolnićzaczep
zabezpieczający z wcięcia na karcie.
PRZESTROGA: W celu podłączenia kabla sieciowego należy najpierw podłączyćgo do naściennego gniazdka sieciowego, a następnie do
komputera.
PRZESTROGA: Po wyłączeniu zintegrowanej karty sieciowej funkcjonalnośćAMT nie będzie dostępna.
1
karta
2
zatrzask mocowania karty
3
złącze na płycie systemowej
4
zaślepka karty
5
zaczep zwalniający
6. Chwyćkartęzagórnekrawędzie i wyjmij jąze złącza.
7. Jeżeli wyjmujesz kartęna stałe, zamontuj zaślepkęw pustym otworze na gniazdo karty.
8. Obróćprzycisk zwalniającywdół, tak by nastąpiło zatrzaśnięcie sięzatrzasku mocowania karty.
9. Załóżpokrywękomputera (patrz: Zakładanie pokrywy komputera), podłącz komputer i urządzenia do gniazd elektrycznych, a następnie włącz zasilanie.
10. Odinstaluj sterownik karty. Odpowiednie instrukcje można znaleźćw dokumentacji karty.
11. Po odinstalowaniu karty dźwiękowej:
a. Uruchom program konfiguracji systemu, wybierz opcje System Configuration (Konfiguracja systemu)® Miscellaneous Devices (Różne
urządzenia) i zmieńustawienie Audio na Disabled (Wyłączone) (patrz: Uruchamianie programu konfiguracji systemu).
b. Podłącz zewnętrzne urządzenia audio do złączy karty dźwiękowej komputera. Nie podłączaj zewnętrznych urządzeńaudio do złącza mikrofonu,
głośników/słuchawek lub wejścia liniowego na tylnym panelu komputera.
12. Aby włączyćzintegrowanąkartęsieciowąpo odinstalowaniu karty sieciowej:
a. Uruchom program konfiguracji systemu, wybierz opcje System Configuration (Konfiguracja systemu)® Integrated NIC (Zintegrowana karta
sieciowa) i zmieńustawienie na Disabled (Wyłączona) (patrz: Uruchamianie programu konfiguracji systemu).
b. Podłącz kabel sieciowy do zintegrowanego złącza na tylnym panelu komputera.
Wyjmowanie karty PCI z obudowy karty rozszerzeń
1. Postępuj zgodnie z procedurami opisanymi w rozdziale Praca we wnętrzu komputera.
2. Zdejmij pokrywękomputera (patrz: Zdejmowanie pokrywy komputera).
3. Wyjmij obudowękarty rozszerzeń:
a. Sprawdźkable połączone z kartami przez otwory w panelu tylnym. Odłączwszystkiekable,któreniesięgajądo obudowy karty rozszerzeńpo ich
wyjęciu z komputera.
b. Delikatnie pociągnij uchwyt i wyjmij obudowękarty rozszerzeńz komputera.
1
karta PCI Express x16
2
dźwignia zwalniająca
3
gniazdo zabezpieczające (nie wszystkie
karty)
4
zaczep zabezpieczający
5
złącze karty PCI Express x16
UWAGA: W pustych otworach gniazd kart musi byćzainstalowana zaślepka, aby zachowaćzgodnośćkomputera z certyfikatami FCC. Zaślepki
zabezpieczająrównieżkomputer przed pyłem i kurzem oraz umożliwiająutrzymanie obiegu powietrza chłodzącego komputer.
PRZESTROGA: W celu podłączania kabla sieciowego należy najpierw podłączyćgo do naściennego gniazdka sieciowego, a następnie do
komputera.
4. Naciśnij przycisk, aby unieśćzatrzask mocowania karty.
5. W razie potrzeby odłącz wszystkie kable podłączone do karty.
6. Chwyćkartęzagórnekrawędzie i wyjmij jąze złącza.
7. Jeżeli wyjmujesz kartęna stałe, zamontuj zaślepkęw pustym otworze na gniazdo karty.
8. Opuśćzatrzask mocowania karty i wciśnij go na właściwe miejsce.
9. Zamontuj obudowękarty rozszerzeń:
a. Dopasuj zaczepy z boku obudowy karty rozszerzeńdo gniazd z boku komputera i wsuńjąna miejsce.
b. Upewnij się, że karty rozszerzeńsądokładnie osadzone w złączach płyty systemowej.
10. Załóżpokrywękomputera (patrz: Zakładanie pokrywy komputera), podłącz komputer i urządzenia do gniazd elektrycznych, a następnie włącz zasilanie.
11. Odinstaluj sterownik karty. Odpowiednie instrukcje można znaleźćw dokumentacji karty.
12. Po odinstalowaniu karty dźwiękowej:
a. Uruchom program konfiguracji systemu, wybierz opcje System Configuration (Konfiguracja systemu)® Miscellaneous Devices(Różne
urządzenia) i zmieńustawienie Audio na Enabled (Włączone) (patrz: Uruchamianie programu konfiguracji systemu).
b. Podłącz zewnętrzne urządzenia audio do złączy karty dźwiękowej komputera. Nie podłączaj zewnętrznych urządzeńaudio do złącza mikrofonu,
głośników/słuchawek lub wejścia liniowego na tylnym panelu komputera.
1
obudowa karty rozszerzeń
2
uchwyt
UWAGA: W pustych otworach gniazd kart musi zostaćzainstalowana zaślepka, aby zachowaćzgodnośćkomputera z certyfikatami FCC. Zaślepki
zabezpieczająrównieżkomputer przed pyłem i kurzem oraz umożliwiająutrzymanie obiegu powietrza chłodzącego komputer.
1
obudowa karty rozszerzeń
2
gniazda
3
karty rozszerzeń
4
złącza na płycie systemowej:
13. Aby włączyćzintegrowanąkartęsieciowąpo odinstalowaniu karty sieciowej:
a. Uruchom program konfiguracji systemu, wybierz opcje System Configuration (Konfiguracja systemu)® Integrated NIC (Zintegrowana karta
sieciowa) i zmieńustawienie na Enabled (Włączona) (patrz: Uruchamianie programu konfiguracji systemu).
b. Podłącz kabel sieciowy do zintegrowanego złącza na tylnym panelu komputera.
Instalowanie karty PCI we wnęce na kartęrozszerzeń
1. Postępuj zgodnie z procedurami opisanymi w rozdziale Praca we wnętrzu komputera.
2. Zdejmij pokrywękomputera (patrz: Zdejmowanie pokrywy komputera).
3. W razie potrzeby usuńkartęzainstalowanąw złączu SLOT2 na płycie systemowej.
4. Wyjmij obudowękarty rozszerzeń:
a. Sprawdźkable podłączone do kart przez otwory w panelu tylnym. Odłączwszystkiekable,któreniesięgajądo obudowy karty rozszerzeńpo ich
wyjęciu z komputera.
b. Delikatnie pociągnij uchwyt i wyciągnij obudowękarty rozszerzeńz komputera.
5. Jeśli instalujesz nowąkartę, usuńzaślepkęz pustego otworu gniazda karty.
Jeśli wymieniasz kartęjużzainstalowanąw komputerze, wyjmij kartę. W razie potrzeby odłącz wszystkie kable podłączone do karty. Chwyćkartęza
krawędzie i wyjmij jąze złącza.
6. Przygotuj nowąkartędo instalacji.
7. Naciśnij zaczep zwalniający, aby unieśćzatrzask mocowania karty.
1
obudowa karty rozszerzeń
2
uchwyt
UWAGA: Informacje dotyczące konfigurowania karty, wykonywania wewnętrznych połączeńlub innego dostosowywania jej do użycia w
komputerze można znaleźćw dokumentacji dołączonej do karty.
OSTRZEŻENIE: Niektórekartysiecioweautomatycznieuruchamiająkomputer po podłączeniu do sieci. Aby ustrzec sięprzed porażeniem prądem,
przed instalowaniem kart należy zawsze wyłączaćkomputer z gniazda elektrycznego.
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60
  • Page 61 61
  • Page 62 62
  • Page 63 63
  • Page 64 64
  • Page 65 65
  • Page 66 66
  • Page 67 67
  • Page 68 68
  • Page 69 69
  • Page 70 70
  • Page 71 71
  • Page 72 72
  • Page 73 73
  • Page 74 74
  • Page 75 75
  • Page 76 76
  • Page 77 77
  • Page 78 78
  • Page 79 79
  • Page 80 80
  • Page 81 81
  • Page 82 82
  • Page 83 83
  • Page 84 84
  • Page 85 85
  • Page 86 86
  • Page 87 87
  • Page 88 88
  • Page 89 89
  • Page 90 90
  • Page 91 91
  • Page 92 92
  • Page 93 93
  • Page 94 94
  • Page 95 95
  • Page 96 96
  • Page 97 97
  • Page 98 98
  • Page 99 99
  • Page 100 100
  • Page 101 101
  • Page 102 102
  • Page 103 103
  • Page 104 104
  • Page 105 105
  • Page 106 106
  • Page 107 107
  • Page 108 108
  • Page 109 109
  • Page 110 110
  • Page 111 111
  • Page 112 112
  • Page 113 113
  • Page 114 114
  • Page 115 115
  • Page 116 116
  • Page 117 117
  • Page 118 118
  • Page 119 119
  • Page 120 120
  • Page 121 121
  • Page 122 122
  • Page 123 123
  • Page 124 124
  • Page 125 125
  • Page 126 126
  • Page 127 127
  • Page 128 128
  • Page 129 129
  • Page 130 130
  • Page 131 131
  • Page 132 132
  • Page 133 133
  • Page 134 134
  • Page 135 135
  • Page 136 136
  • Page 137 137
  • Page 138 138
  • Page 139 139
  • Page 140 140
  • Page 141 141
  • Page 142 142
  • Page 143 143
  • Page 144 144
  • Page 145 145
  • Page 146 146
  • Page 147 147
  • Page 148 148
  • Page 149 149
  • Page 150 150
  • Page 151 151
  • Page 152 152
  • Page 153 153
  • Page 154 154
  • Page 155 155
  • Page 156 156
  • Page 157 157
  • Page 158 158
  • Page 159 159
  • Page 160 160
  • Page 161 161
  • Page 162 162
  • Page 163 163
  • Page 164 164
  • Page 165 165
  • Page 166 166
  • Page 167 167
  • Page 168 168
  • Page 169 169
  • Page 170 170
  • Page 171 171
  • Page 172 172
  • Page 173 173
  • Page 174 174
  • Page 175 175
  • Page 176 176
  • Page 177 177
  • Page 178 178
  • Page 179 179
  • Page 180 180
  • Page 181 181
  • Page 182 182
  • Page 183 183
  • Page 184 184
  • Page 185 185
  • Page 186 186
  • Page 187 187
  • Page 188 188
  • Page 189 189
  • Page 190 190
  • Page 191 191
  • Page 192 192
  • Page 193 193
  • Page 194 194
  • Page 195 195
  • Page 196 196
  • Page 197 197
  • Page 198 198
  • Page 199 199
  • Page 200 200
  • Page 201 201
  • Page 202 202
  • Page 203 203
  • Page 204 204

Dell OptiPlex 760 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi