Informacje ogólne dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
"Długość okresów międzykonserwacyjnych zależy od sposobu
użytkowania i warunków jazdy na rowerze. Łańcuch należy czyścić
regularnie, używając odpowiedniego środka do czyszczenia
łańcucha. Nigdy nie stosować rozpuszczalników na bazie kwasów
ani zasad, takich jak odrdzewiacze. W razie użycia takiego typu
rozpuszczalnika łańcuch może się zerwać, powodując poważne
obrażenia ciała".
• W celu uzyskania dobrego działania przerzutki łańcuch posiada stronę
przednią i tylną; są one oznaczone w taki sposób, że po zainstalowaniu
łańcucha będzie on zwrócony we właściwym kierunku. Uzyskanie
prawidłowego działania będzie możliwe po zainstalowaniu łańcucha
wodpowiednim kierunku. Jeżeli łańcuch zostanie zamontowany
wprzeciwnym kierunku, może spaść, powodując przewrócenie się roweru
i w konsekwencji poważne obrażenia rowerzysty.
• Do łączenia łańcuchów o wąskich ogniwach stosować tylko wzmocnione sworznie
łączące.
• W przypadku stosowania sworzni innych niż wzmocnione lub kiedy stosowany jest
sworzeń wzmocniony lub narzędzie niedostosowane do typu łańcucha, połączenie
łańcucha będzie za słabe, co może spowodować rozerwanie lub spadanie łańcucha.
• Upewnij się, że sworzeń łączący nie wystaje znad
zewnętrznej powierzchni ogniwa od strony, od której
sworzeń był wkładany. Należy to sprawdzić, przesuwając
palcem nad sworzniem. Sworzeń będzie wystawał nieco
ztyłu po usunięciu części odłamywanej.
• Jeżeli konieczne jest wyregulowanie długości łańcucha
zpowodu zmiany liczby zębów koronek, należy skrócić
łańcuch w innym miejscu niż miejsce, w którym łańcuch
został połączony, za pomocą wzmocnionego sworznia
łączącego. Łańcuch zostanie uszkodzony, jeżeli
zostanie skrócony w miejscu, gdzie został połączony
za pomocą wzmocnionego sworznia łączącego.
• Sprawdzić, czy naprężenie łańcucha jest prawidłowe
i czy łańcuch nie jest uszkodzony. Jeżeli naprężenie
jest zbyt małe lub łańcuch jest uszkodzony, należy
wymienić łańcuch. W przeciwnym razie może dojść do zerwania łańcucha i
poważnego zranienia.
• Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję.
Poluzowane, zużyte lub uszkodzone części mogą doprowadzić do wywrócenia roweru,
co może spowodować poważne obrażenia. Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych
części zamiennych Shimano.
• Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję. Jeżeli
komponenty nie zostaną prawidłowo wyregulowane, łańcuch może spadać, co
prowadzi do upadku z roweru i poważnych obrażeń.
• Należy dokładnie przeczytać niniejszą techniczną instrukcję serwisową i zachować ją
na przyszłość.
Uwaga
• Jeżeli zmiana biegu nie wydaje się być płynna, wymyć przerzutkę i nasmarować
wszystkie części ruchome.
• Jeżeli luz w ogniwach jest na tyle duży, że regulacja nie jest możliwa, należy wymienić
przerzutkę.
• Należy okresowo czyścić przerzutkę i smarować wszystkie części ruchome
(mechanizm i kółka).
• Jeżeli nie można wyregulować zmiany przełożeń, sprawdzić, czy rama i hak roweru są
równoległe do osi. Sprawdzić również, czy nasmarowana jest linka oraz czy pancerz
nie jest zbyt długi lub zbyt krótki.
• Jeżeli w wyniku poluzowania słychać nietypowy dźwięk w kółku, należy wymienić kółko.
• Zębatki należy okresowo myć neutralnym środkiem czyszczącym i następnie
ponownie je smarować. Dodatkowo czyszczenie łańcucha neutralnym środkiem
czyszczącym i smarowanie może być skutecznym sposobem zwiększenia trwałości
zębatek i łańcucha.
• Jeżeli łańcuch w czasie użytkowania nadal spada z zębatek, należy
wymienić zębatki i łańcuch.
• Stosowanie ram z wewnętrznym prowadzeniem linek jest bardzo
odradzane, ponieważ mają one tendencję do pogarszania
działania przerzutki SIS ze względu na duże opory linek.
• Należy zawsze upewnić się, czy zestaw koronek ma to samo
oznaczenie grupy. Nigdy nie używać kombinacji koronek
mających różne oznaczenie grupy.
• Należy zastosować pancerz nieco dłuższy i odstający, nawet w
przypadku, gdy kierownica jest skręcona maksymalnie. Ponadto
należy sprawdzić, czy dźwignia przerzutki nie dotyka ramy, gdy kierownica jest
maksymalnie skręcona.
• Do smarowania linki przerzutki stosowany jest smar specjalny. Nie należy stosować
smaru DURA-ACE ani innych środków smarnych. W przeciwnym razie może dojść do
pogorszenia sprawności roboczej przerzutki.
• Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby zapewnić swobodne
ślizganie się linki.
• W celu zapewnienia płynnej pracy stosować odpowiedni pancerz i ślizgi.
• Obsługa dźwigni związana ze zmianą biegów powinna być wykonywana jedynie, kiedy
obraca się mechanizm korbowy.
• Kółko prowadzące ma strzałkę wskazującą kierunek obrotów. Kółko prowadzące
należy zamontować tak, aby strzałka była skierowana w lewo, patrząc od zewnętrznej
strony przerzutki.
• Kółko napinające ma strzałkę wskazującą kierunek obrotów. Kółko napinające należy
zamontować tak, aby strzałka była skierowana w prawo, patrząc od zewnętrznej strony
przerzutki.
• Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia
działania wynikającego z normalnego użytkowania.
• Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi
prosimy kierować do profesjonalnego sprzedawcy rowerów.
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Oznaczenia grupy
Wzmocniony sworzeń łączący
Sworzeń ogniwa Sworzeń ogniwa
Powierzchnia
ogniwa
Sworzeń łączący
Kombinacja zębów kaset zębatek
Przyłączyć linkę do tylnej
przerzutki i po usunięciu
luzu początkowego linki,
ponownie przymocować
tylną przerzutkę, jak
pokazano na rysunku.
Pociągnąć
W celu uzyskania najlepszych rezultatów zalecamy wykorzystanie poniższej kombinacji.
Dane techniczne
Przerzutka tylna Piasta tylna
Wyżłobienie
Uwaga: Upewnić się, czy linka
znajduje się w rowku.
Moment dokręcania: 6 - 7 Nm
SI-5XR0A-001-03
Techniczna instrukcja serwisowa SI-5XR0A-001
RD-T780
Montaż tylnej przerzutki
Podczas instalowania należy uważać, aby śruba regulacyjna
napięcia B nie zetknęła się z hakiem przerzutki. W
przeciwnym razie może dojść do deformacji.
Moment dokręcenia śruby haka:
8 - 10 Nm
Klucz imbusowy 5 mm
Hak przerzutki
Śruba regulacyjna B
Montaż kasety zębatek
W przypadku każdej koronki,
powierzchnia z oznaczeniem
grupy powinna być skierowana
na zewnątrz i ustawiona tak, aby
szerokie występy na każdej
koronce i część A (na której
rowek jest szeroki) główki piasty,
były w jednej linii.
Rowek jest
szeroki tylko w
jednym
miejscu.
a
c
-
1
4
T
A
Szeroki wypust
Podczas montowania koronek HG należy zastosować specjalne
narzędzie (TL-LR15 / LR10) do dokręcenia nakrętki kasety.
Aby wymienić koronki HG, zastosować narzędzia
specjalne (TL-LR15 / LR10) i TL-SR21 w celu odkręcenia
nakrętki kasety.
Moment dokręcania:
30 - 50 Nm
Nakrętka kasety
Podkładka dystansowa koronki
Podkładka dystansowa
nakrętki kasety
Nakrętka kasety
Podkładka dystansowa koronki
Podkładka dystansowa
nakrętki kasety
Podkładka
dystansowa
< CS-M771-10 >
(bJ) 11T - 34T
(bL) 11T - 32T
< CS-6700 >
11T - 28T
Osłona otworu na linkę
Dźwignia (B)
Linka wewnętrzna
2. Mocowanie i zabezpieczanie linki
Nacisnąć dźwignię (B) co najmniej
dziewięć razy w celu ustawienia dźwigni
wnajwyższym położeniu. Następnie
usunąć kapę otworu na linkę i przyłączyć
linkę.
Założyć osłonę otworu na linkę, obracając ją
wsposób pokazany na ilustracji aż do oporu.
Nie obracać jej dalej, ponieważ może dojść do
uszkodzenia śruby.
Osłona otworu na
linkę
Długość łańcucha w rowerach z tylnym amortyzatorem
A
A'
Dodać dwa ogniwa
(złańcuchem na największej
koronce i największej tarczy)
Największa
zębatka
Łańcuch
Największa
tarcza
Długość A będzie zależeć od skoku tylnego amortyzatora. Z tego powodu duże
obciążenie może oddziaływać na układ napędowy, jeżeli długość łańcucha jest zbyt
mała. Należy ustawić długość łańcucha dodając dwa ogniwa do łańcucha, kiedy
amortyzator tylny jest w położeniu, w którym wymiar "A" jest najdłuższy, a łańcuch
jest na największej koronce i największej tarczy. Jeżeli skok amortyzatora tylnego
jest duży, zwis łańcucha może nie być podnoszony prawidłowo, kiedy łańcuch
znajduje się na najmniejszej tarczy i najmniejszej koronce.
Regulacja
1. Regulacja górna
Obrócić śrubę regulacji górnej, aby ustawić
tak, że kółko prowadzące znajdzie się w linii
z krawędzią zewnętrzną najmniejszej
koronki, patrząc od tyłu.
Zewnętrzna krawędź
najmniejszej koronki
Kółko
prowadzące
Śruba regulacji
górnej
Największa zębatka
Kółko prowadzące
Śruba regulacji
dolnej
3. Regulacja dolna
Obrócić śrubę regulacji dolnej tak, aby kółko prowadzące przesunęło się do
położenia bezpośrednio w linii z największą koronką.
4. Jak używać śruby regulacyjnej B
Założyć łańcuch na najmniejszą przednią tarczę i największą koronkę tylną i
obrócić ramię mechanizmu korbowego do tyłu. Następnie obrócić śrubę
regulacyjną B, aby ustawić kółko prowadzące tak blisko koronki jak to możliwe,
ale tak, aby jej nie dotykało. Następnie ustawić łańcuch na najmniejszej koronce i
powtórzyć powyższe czynności, pamiętając, aby kółko prowadzące nie dotknęło
koronki.
Największa zębatka Najmniejsza zębatka
Śruba regulacyjna
B
* Instrukcje serwisowe w innych językach są dostępne na stronie:
http://techdocs.shimano.com
Uwaga: w razie wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia.
(Polish)
Skracanie pancerza
Podczas skracania pancerza obciąć
koniec przeciwny do końca
zoznaczeniem. Po skróceniu pancerza
zaokrąglić zakończenie tak, aby średnica wewnętrzna była
jednakowa.
Na obcięty koniec
pancerza założyć tę
samą końcówkę
pancerza.
Końcówka pancerza
Uszczelniona
końcówka z gumową
osłoną powinna być
zamontowana
woparciu pancerza
naramie.
Gumowa osłona
Gumowa osłona
Należy uważać, aby nie zgiąć
Uszczelniona końcówka
* Jeżeli przerzutka tylna przemieszcza się zbyt daleko, tak jak
wrowerach z tylnym amortyzatorem, zalecana jest wymiana
końcówki na końcówkę
aluminiową.
Koniec pancerza z końcówką
aluminiową powinien znajdować
się po stronie przerzutki.
Końcówka aluminiowa
Strona przerzutki
5. Regulacja SIS
Kilka razy poruszyć dźwignią w celu przesunięcia łańcucha na
drugą koronkę. Następnie, naciskając na dźwignię aż do oporu,
obrócić ramieniem mechanizmu korbowego.
Kiedy następuje
zmiana na trzeci
bieg
Dokręcać pokrętło
regulacyjne pancerza dopóki
łańcuch nie wróci na drugą
koronkę. (w prawo)
Poluzować pokrętło
regulacyjne pancerza dopóki
łańcuch nie dotknie trzeciej
koronki i nie zacznie
hałasować. (w lewo)
Kiedy nie słychać
dźwięku
Najlepsze ustawienie
Najlepsze ustawienie jest wówczas, kiedy dźwignia
zmiany biegów jest przestawiana tylko tyle, aby
wykasować luz, a łańcuch dotyka trzeciej koronki i
hałasuje.
* Przestawić dźwignię do pierwotnego położenia (położenie,
kiedy dźwignia przerzuciła łańcuch na drugą koronkę i kiedy
została puszczona) i obrócić ramię mechanizmu korbowego w prawo.
Jeżeli łańcuch dotyka trzeciej koronki i hałasuje, obracać powoli pokrętłem
regulacyjnym pancerza, dokręcając go, dopóki hałas nie ustąpi i łańcuch
nie zacznie przemieszczać się płynnie.
Nacisnąć dźwignię w celu zmiany biegów i sprawdzenia czy
wpołożeniu któregoś z biegów występuje hałas.
W celu zapewnienia najlepszego działania przerzutki SIS należy
okresowo smarować wszystkie elementy przeniesienia napędu.
Pokrętło regulacyjne Pokrętło regulacyjne
Nakrętka
kasety
Narzędzie
(TL-SR21)
Demontaż
TL-LR15 / LR10
Łańcuch
Wzmocniony sworzeń
łączący
Wyciskacz do
łańcucha
Łańcuch 10-rzędowy o
bardzo wąskich ogniwach
do rowerów górskich
z rowkiem (3)
TL-CN32
TL-CN23
TL-CN27
z rowkiem (2)
Grupa XT (Trekking)
Dźwignia przerzutki SL-M780 / SL-M780-I
Pancerz OT-SP41
Przerzutka tylna RD-T780
Typ SGS
Piasta tylna FH-M785 / FH-T780
Biegi 10
Kaseta zębatek CS-M771-10 / CS-6700
Łańcuch CN-HG94
Ślizg SM-SP17
Symbol modelu RD-T780
Typ SGS
Biegi 10
Całkowita pojemność 45T
Największa zębatka 34T
Najmniejsza zębatka 11T
Różnica zębów w mechanizmie korbowym 22T
Symbol modelu FH-M785 / FH-T780
Biegi 10
Liczba otworów na szprychy 32
Symbol modelu Nazwa grupy Biegi Kombinacja ilości zębów
CS-M771-10
bJ 10 11, 13, 15, 17, 19, 21, 23, 26, 30, 34T
bL 10 11, 12, 14, 16, 18, 20, 22, 25, 28, 32T
CS-6700 - 10 11, 12, 13, 14, 15, 17, 19, 21, 24, 28T