5. Regulacja SIS
Kilka razy poruszyć dźwignią w celu przesunięcia
łańcucha na drugą koronkę. Następnie, naciskając na
dźwignię tak, aby skasować luz w dźwigni, obrócić
korbą.
Techniczna instrukcja serwisowa SI-5V50E
Informacje ogólne dotyczące bezpieczeństwa
• Do czyszczenia łańcucha stosować obojętne środki czyszczące. Nie należy
stosować zasadowych lub kwaśnych środków czyszczących takich jak
odrdzewiacze, ponieważ mogą one prowadzić do uszkodzenia i/lub usterki
łańcucha.
• Do łączenia łańcuchów o wąskich ogniwach stosować tylko wzmocnione
sworznie łączące.
• W przypadku stosowania sworzni innych niż wzmocnione lub kiedy
stosowany jest sworzeń wzmocniony lub narzędzie niedostosowane do
typu łańcucha, można nie uzyskać wystarczającej siły połączenia, co może
spowodować rozerwanie lub spadnięcie łańcucha.
• Stosowanie ram z wewnętrznym prowadzeniem linek jest bardzo
odradzane, ponieważ mają one tendencję do pogarszania działania
przerzutki SIS, ze względu na duże opory linek.
• Kółko napinające posiada oznaczenie wskazujące kierunek obrotu.
Strona ze strzałką to strona przednia.
• Koniec pancerza z końcówką aluminiową powinien
znajdować się po stronie przerzutki.
• Gwarancja nie obejmuje normalnego zużycia ani pogorszenia
parametrów roboczych wynikających z normalnego użytkowania.
• Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub
obsługi prosimy kierować do profesjonalnego sprzedawcy rowerów.
• Upewnij się, że sworzeń łączący
jest ustawiony równo z zewnętrzną
powierzchnią ogniwa od strony, od
której sworzeń był wkładany. Należy to
sprawdzić, przesuwając palcem nad
sworzniem. Sworzeń będzie wystawał nieco
z tyłu po usunięciu części odłamywanej.
• Jeżeli konieczne jest wyregulowanie długości
łańcucha z powodu zmiany liczby zębów
koronek, należy skrócić łańcuch w innym
miejscu niż miejsce, w którym łańcuch został
połączony, za pomocą wzmocnionego sworznia
łączącego. Łańcuch zostanie uszkodzony, jeżeli zostanie skrócony w miejscu,
gdzie został połączony za pomocą wzmocnionego sworznia łączącego.
• Sprawdzić, czy naprężenie łańcucha jest prawidłowe i czy łańcuch nie jest
uszkodzony. Jeżeli naprężenie jest zbyt małe lub łańcuch jest uszkodzony,
należy wymienić łańcuch. W przeciwnym razie może dojść do zerwania
łańcucha i poważnego zranienia.
• Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą
instrukcję. Luźne, zużyte lub uszkodzone części mogą spowodować
obrażenia kierującego rowerem. Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych
części zamiennych Shimano.
• Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą
instrukcję. Jeżeli regulacja nie zostanie przeprowadzona właściwie, łańcuch
może spaść i spowodować upadek z roweru, który często prowadzi do
poważnych obrażeń.
• Należy dokładnie przeczytać niniejszą techniczną instrukcję serwisową i
zachować ją na przyszłość.
Uwaga
• Czarne sworznie łączące zamocowane wstępnie do ogniwa zewnętrznego
(dostarczane tylko do producentów sprzętu oryginalnego) można
zamontować przy użyciu wyciskaczy łańcuchów Shimano. Sposób montażu
powinien być taki sam, jak w przypadku standardowych wzmocnionych
sworzni łączących.
• Jeżeli zmiana biegu nie jest płynna, wymyć przerzutkę i nasmarować
wszystkie części ruchome.
• Jeżeli wielkość luzu w ogniwach jest na tyle duża, że regulacja nie jest
możliwa, należy wymienić przerzutkę.
• Należy okresowo czyścić przerzutkę i smarować wszystkie części ruchome
(mechanizm i kółka).
• Jeżeli nie można dokonać regulacji zmiany biegów, sprawdzić stopień
równoległości tylnej części roweru. Sprawdzić również, czy nasmarowana jest
linka oraz czy pancerz nie jest zbyt długi lub zbyt krótki.
• Jeżeli w wyniku poluzowania słychać nietypowy dźwięk w kółku, należy
wymienić kółko.
• W celu zapewnienia płynnej pracy stosować odpowiedni pancerz i ślizgi.
• Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby zapewnić
swobodne ślizganie się linki.
4. Jak używać śruby regulacyjnej B
Założyć łańcuch na najmniejszą przednią tarczę i największą
koronkę tylną i obrócić ramię korby do tyłu. Następnie
obrócić śrubę regulacyjną B, aby ustawić kółko prowadzące
tak blisko koronki jak to możliwe, ale tak, aby jej nie
dotykało. Następnie ustawić łańcuch na najmniejszej
koronce i powtórzyć powyższe czynności, pamiętając, aby
kółko prowadzące nie dotknęło koronki.
1
2
2
1
1 2
Największa zębatka Najmniejsza zębatka
Śruba regulacyjna B
końcówka 4 mm
Końcówka aluminiowa
Strona przerzutki
Końcówka plastikowa lub końcówka 4 mm
W celu uzyskania najlepszych rezultatów zalecamy
wykorzystanie poniższej kombinacji.
Dane techniczne
1. Regulacja górna
Obrócić śrubę regulacji
górnej, aby ustawić tak,
że kółko prowadzące
znajdzie się pod
krawędzią zewnętrzną
najmniejszej koronki,
patrząc od tyłu.
1
1 2
2
Kółko
prowadzące
Zewnętrzna krawędź
najmniejszej koronki
Śruba regulacji
górnej
Regulacja przełożenia i zabezpieczanie linki
Hak ramy
Klucz imbusowy
5 mm
Śruba regulacyjna B
Montaż tylnej przerzutki
Moment dokręcenia
śruby haka:
8 - 10 Nm
Podczas instalowania należy uważać, aby śruba regulacyjna napięcia
B nie zetknęła się z hakiem przerzutki. W przeciwnym razie może
dojść do deformacji.
RD-7800
2. Mocowanie i zabezpieczanie linki
Przyłączyć linkę do tylnej przerzutki i po
usunięciu luzu początkowego linki, ponownie
przymocować tylną przerzutkę, jak pokazano
na rysunku.
Pociągnąć
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
Uwaga:
Upewnić się, że linka
jest przymocowana
w rowku.
Rowek
1
1 2
2
Największa zębatka
Kółko prowadzące
Śruba regulacji
dolnej
3. Regulacja dolna
Obrócić śrubę regulacji dolnej tak, aby kółko prowadzące
przesunęło się do położenia bezpośrednio w linii
z największą koronką.
Kiedy następuje
zmiana na trzeci bieg
Dokręcać pokrętło
regulacyjne linki dopóki
łańcuch nie wróci
na drugą koronkę.
(w prawo)
Najlepsze ustawienie
Najlepsze ustawienie jest
wówczas, kiedy dźwignia zmiany
biegów jest przestawiana tylko
tyle, aby wykasować luz, a
łańcuch dotyka trzeciej koronki i
powoduje hałas.
* Przestawić dźwignię do pierwotnego położenia
(położenie, kiedy dźwignia przerzuciła łańcuch na
drugą koronkę i kiedy została puszczona) i obrócić
korbę w prawo. Jeżeli łańcuch dotyka trzeciej koronki i
generuje hałas, obracać powoli pokrętłem regulacyjnym
pancerzem dokręcając go dopóki hałas nie ustąpi i
łańcuch nie zacznie przemieszczać się płynnie.
Nacisnąć dźwignię w celu zmiany biegów i
sprawdzenia czy w położeniu któregoś z biegów
występuje hałas.
W celu zapewnienia najlepszego działania przerzutki
SIS należy okresowo smarować wszystkie elementy
przeniesienia napędu.
Poluzować pokrętło
regulacyjne pancerza
dopóki łańcuch nie
dotknie trzeciej koronki
i nie zacznie hałasować.
(w lewo)
Kiedy nie słychać
dźwięku
Największa
zębatka
Największa
tarcza
Łańcuch
+2 ogniwa
Pokrętło regulacyjne
pancerza
Pokrętło regulacyjne
pancerza
Uwaga: w razie wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie
bez powiadomienia. (Polish)
Najmniejsza
zębatka
Największa
tarcza
Łańcuch
90°
Kółko
prowadzące
Kółko
napinające
Prawidłowy kąt z podłożem
Długość łańcucha
●
W przypadku potrójnej
tarczy przedniej
Nie pra-
widłowo
Pra-
widłowo
2
3
Dźwignia (A)
Luz
Dodać dwa ogniwa
(z łańcuchem na największej
koronce i największej tarczy)
Jeżeli najmniejsza koronka
to 15T lub 16T
Sworzeń ogniwa
Wzmocniony sworzeń łączący
Sworzeń ogniwa
Łańcuch Wzmocniony sworzeń łączący
Wyciskacz do
łańcucha
10-rzędowy łańcuch
o bardzo wąskich
ogniwach, taki jak
CN-7801 / 6600 / 5600
z rowkiem (3)
z rowkiem (2)
TL-CN32
TL-CN23
TL-CN27
Grupa
DURA-ACE
Dźwignia przerzutki
Dwurzędowa
ST-7801
Trzyrzędowa
ST-7803
Biegi
10
Pancerz
SIS-SP41
Przerzutka tylna
RD-7800
Typ
SS/GS
Piasta tylna
FH-7800
Koronka
CS-7800
Łańcuch
CN-7801
Ślizg
SM-SP17
Typ SS GS
Całkowita pojemność 29 zębów lub mniej 37 zębów lub mniej
Największa zębatka 27T 27T
Najmniejsza zębatka 11T 11T
Różnica zębów
w mechanizmie korbowym
14 zębów lub mniej 22 zębów lub mniej
SI-5V50E-03
OSTRZEŻENIE