Shimano FH-RM70 Service Instructions

Typ
Service Instructions
Informacje ogólne dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
Jeżeli konieczne jest wyregulowanie długości łańcucha z powodu
zmiany liczby zębów zębatek skrócić łańcuch w miejscu innym niż
miejsce, gdzie łańcuch został połączony za pomocą sworznia
wzmocnionego lub sworznia końcowego. Łańcuch ulegnie
uszkodzeniu, jeżeli zostanie skrócony w miejscu, gdzie został
połączony za pomocą sworznia wzmocnionego lub sworznia
końcowego.
Sprawdzić, czy naprężenie łańcucha jest prawidłowe i czy łańcuch nie jest uszkodzony. Jeżeli
naprężenie jest zbyt małe lub łańcuch jest uszkodzony, należy wymienić łańcuch. W przeciwnym
razie może dojść do zerwania łańcucha i poważnego zranienia.
Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję. Poluzowane, zużyte
lub uszkodzone części mogą doprowadzić do wywrócenia roweru, co może spowodować poważne
obrażenia. Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części zamiennych Shimano.
Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję. Jeżeli komponenty
nie zostaną prawidłowo wyregulowane, łańcuch może spadać, co prowadzi do upadku z roweru i
poważnych obrażeń.
Należy dokładnie przeczytać niniejszą techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na przyszłość.
Uwaga
Jeżeli zmiana biegu nie wydaje się być płynna, wymyć przerzutkę i nasmarować wszystkie części
ruchome.
Jeżeli luz w ogniwach jest na tyle duży, że regulacja nie jest możliwa, należy wymienić przerzutkę.
Należy okresowo czyścić przerzutkę i smarować wszystkie części ruchome (mechanizm i kółka).
Jeżeli nie można wyregulować zmiany przełożeń, sprawdzić, czy rama i hak roweru są równoległe do
osi. Sprawdzić również, czy nasmarowana jest linka oraz czy pancerz nie jest zbyt długi lub zbyt
krótki.
Jeżeli w wyniku poluzowania słychać nietypowy dźwięk w kółku, należy wymienić kółko.
Jeżeli koło stanie się sztywne i będzie obracać się z oporem, należy je nasmarować.
Nie wstrzykiwać jakiegokolwiek smaru ani oleju do wnętrza piasty, ponieważ mogą one się wydostać
na zewnątrz.
Zębatki należy okresowo myć neutralnym środkiem czyszczącym i następnie ponownie je smarować.
Dodatkowo czyszczenie łańcucha neutralnym środkiem czyszczącym i smarowanie może być
skutecznym sposobem zwiększenia trwałości zębatek i łańcucha.
Jeżeli łańcuch w czasie użytkowania nadal spada z zębatek, należy wymienić
zębatki i łańcuch.
Należy zawsze upewnić się, czy zestaw koronek ma to samo oznaczenie grupy.
Nigdy nie używać kombinacji koronek mających różne oznaczenie grupy.
Stosowanie ram z wewnętrznym prowadzeniem linek jest bardzo odradzane,
ponieważ mają one tendencję do pogarszania działania przerzutki SIS ze
względu na duże opory linek.
Należy zastosować pancerz nieco dłuższy i odstający, nawet w przypadku, gdy
kierownica jest skręcona maksymalnie. Ponadto należy sprawdzić, czy dźwignia
przerzutki nie dotyka ramy, gdy kierownica jest maksymalnie skręcona.
Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby zapewnić swobodne ślizganie się linki.
W celu zapewnienia płynnej pracy stosować odpowiedni pancerz i ślizgi.
Obsługa dźwigni związana ze zmianą biegów powinna być wykonywana jedynie, kiedy obraca się
mechanizm korbowy.
Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia działania
wynikającego z normalnego użytkowania.
Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi prosimy kierować
do profesjonalnego sprzedawcy rowerów.
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Oznaczenia grupy
Wzmocniony sworzeń łączący
Sworzeń
końcowy
Sworzeń ogniwa
Techniczna instrukcja serwisowa SI-6U9RA-001
Napęd tylny
Dane techniczne
Przerzutka tylna
Kombinacja zębów kaset zębatek
Rapidfire Plus
Piasta tylna
Wymiana główki piasty
Po wyjęciu osi piasty należy
wykręcić śrubę mocującą główkę
(wewnątrz główki piasty) i
wymienić główkę.
Uwaga:
Nie należy podejmować prób
demontażu główki, ponieważ
może to osłabić wydajność
piasty.
SL-M390
SL-M390
ST-M390 / ST-EF65
Korpus główki Śruba mocująca główkę piasty
Podkładka główki
Klucz imbusowy 10 mm
(TL-WR37)
Demontaż
Montaż
Moment dokręcania:
35 - 50 Nm
W celu zapewnienia najlepszego działania przerzutki SIS należy okresowo
smarować wszystkie elementy przeniesienia napędu.
5. Regulacja SIS
Kilka razy poruszyć dźwignią w celu przesunięcia łańcucha na drugą koronkę.
Następnie, naciskając na dźwignię aż do oporu, obrócić ramieniem
mechanizmu korbowego.
Kiedy następuje
zmiana na trzeci
bieg
Dokręcać pokrętło regulacyjne
pancerza dopóki łańcuch nie
wróci na drugą koronkę.
(w prawo)
Poluzować pokrętło regulacyjne
pancerza dopóki łańcuch nie
dotknie trzeciej koronki i nie
zacznie hałasować. (w lewo)
Pokrętło
regulacyjne
pancerza
Najlepsze ustawienie
Najlepsze ustawienie jest wówczas, kiedy dźwignia zmiany
biegów jest przestawiana tylko tyle, aby wykasować luz, a
łańcuch dotyka trzeciej koronki i hałasuje.
* Przestawić dźwignię do pierwotnego położenia (położenie,
kiedy dźwignia przerzuciła łańcuch na drugą koronkę i kiedy
została puszczona) i obrócić ramię mechanizmu korbowego
w prawo. Jeżeli łańcuch dotyka trzeciej koronki i hałasuje,
obracać powoli pokrętłem regulacyjnym pancerza, dokręcając go, dopóki
hałas nie ustąpi i łańcuch nie zacznie przemieszczać się płynnie.
Nacisnąć dźwignię w celu zmiany biegów i sprawdzenia czy w położeniu
któregoś z biegów występuje hałas.
Kiedy nie słychać
dźwięku
Pokrętło
regulacyjne
pancerza
4. Jak używać śruby regulacyjnej B
Założyć łańcuch na najmniejszą przednią
tarczę i największą koronkę tylną i obrócić
ramię mechanizmu korbowego do tyłu.
Następnie obrócić śrubę regulacyjną B,
aby ustawić kółko prowadzące tak blisko
koronki jak to możliwe, ale tak, aby jej nie
dotykało. Następnie ustawić łańcuch na
najmniejszej koronce i powtórzyć
powyższe czynności, pamiętając, aby
kółko prowadzące nie dotknęło koronki.
1
2
1 2
2
1
Największa zębatka
Najmniejsza zębatka
3. Regulacja dolna
Obracając mechanizmem
korbowym, zmienić bieg na
najniższy.
Obrócić śrubę regulacji dolnej tak,
aby kółko prowadzące przesunęło
się do położenia bezpośrednio w
linii z największą koronką.
1
1 2
2
Największa
zębatka
Kółko prowadzące
Śruba regulacji dolnej
Śruba regulacyjna B
Skracanie pancerza
Podczas skracania pancerza obciąć koniec przeciwny
do końca z oznaczeniem. Po skróceniu pancerza
zaokrąglić zakończenie tak, aby średnica wewnętrzna
była jednakowa.
Na obcięty koniec pancerza założyć tę
samą końcówkę pancerza.
Końcówka pancerza
Wkładanie linki
Włożyć linkę do pancerza przez końcówkę
z oznaczeniem. Nanieść smar od końca z
oznaczeniem, aby zachować sprawność
działania linki.
Oznaczenie
Moment dokręcania: 5 - 7 Nm
Wyżłobienie
Przyłączyć linkę do tylnej
przerzutki i po usunięciu
luzu początkowego linki,
ponownie przymocować
tylną przerzutkę, jak
pokazano na rysunku.
Odciąć nadmiar linki wewnętrznej i założyć końcówkę linki.
Pociągnąć
Uwaga: Upewnić się, że linka jest
przymocowana w rowku.
1
2
1 2
Zewnętrzna krawędź
najmniejszej koronki
Kółko prowadzące
Śruba regulacji
górnej
1. Regulacja górna
Obrócić śrubę regulacji górnej, aby
ustawić tak, że kółko prowadzące
znajdzie się w linii z krawędzią
zewnętrzną najmniejszej koronki,
patrząc od tyłu.
Następnie założyć łańcuch.
Regulacja SIS
Łańcuch
Klucz imbusowy 5 mm Klucz imbusowy 5 mm
Największa tarcza Największa zębatka
Dodać dwa ogniwa (z łańcuchem na
największej koronce i największej tarczy)
Zamontować dźwignię zmiany biegów w położeniu, w którym nie będzie ona
przeszkadzać w korzystaniu z hamulca i zmianie przerzutki przedniej.
Nie stosować w połączeniu, które utrudnia działanie hamulca.
Zastosować chwyt kierownicy o maksymalnej średnicy zewnętrznej 36 mm
(M390).
Długość łańcucha
Montaż dźwigni
Klucz imbusowy 5 mm
Hak przerzutki
Śruba
regulacyjna B
Montaż tylnej przerzutki
Montaż kasety zębatek
Podczas instalowania należy
uważać, aby śruba regulacyjna
napięcia B nie zetknęła się z
hakiem na zakończeniu widełek.
W przeciwnym razie zostanie
zniekształcona.
Moment dokręcenia śruby haka:
8 - 10 Nm
Czynność zmiany biegu
Zarówno dźwignia (A), jak i dźwignia (B) zawsze wracają do położenia wyjściowego, kiedy
zostaną zwolnione po zmianie przełożenia. W czasie uruchamiania jednej z dźwigni należy
zawsze pamiętać, aby jednocześnie obracać ramieniem mechanizmu korbowego.
Aby zmienić z małej koronki na większą
(Dźwignia A)
Aby przerzucić tylko 1 bieg, nacisnąć dźwignię
(A) do położenia (1). Aby przerzucić o dwa
biegi za jednym razem, nacisnąć dźwignię do
położenia (2).
Aby zmienić z dużej koronki na mniejszą
(Dźwignia B)
Nacisnąć dźwignię (B) jeden raz, aby
przerzucić jeden bieg z większej na mniejszą
koronkę.
Początkowe położenie dźwigni (A)
Dźwignia (B)
W celu uzyskania najlepszych rezultatów zalecamy wykorzystanie poniższej kombinacji.
Zamontować osłonę otworu na linkę, obracając ją
do oporu, jak pokazano na rysunku.
Nie obracać jej dalej, ponieważ może dojść do
uszkodzenia śruby.
Dźwignia (B)
Linka wewnętrzna
Osłona otworu na linkę
Osłona otworu na linkę
2. Mocowanie i zabezpieczanie linki
<ST-M390 / SL-M390>
Nacisnąć dźwignię (B) 8 razy lub więcej i
sprawdzić na wskaźniku, czy dźwignia jest w
najwyższym położeniu. Następnie usunąć kapę
otworu na linkę i przyłączyć linkę.
Moment dokręcania:
5 Nm
Moment dokręcania:
6 - 8 Nm
Nakrętka kasety Nakrętka kasety
Podkładka dystansowa koronki
W przypadku każdej koronki powierzchnia z oznaczeniem
grupy powinna być skierowana na zewnątrz i ustawiona
tak, aby oznaczenie trójkąta ( U ) na każdej koronce i
część A (na której rowek jest szeroki) główki piasty
znajdowały się w jednej linii.
Podczas montowania koronek HG należy zastosować
specjalne narzędzie (TL-LR15/LR10) do dokręcenia nakrętki
kasety.
Aby wymienić koronki HG, zastosować narzędzia specjalne
(TL-LR15/LR10) i TL-SR21, aby odkręcić nakrętkę kasety.
Rowek jest szeroki
tylko w jednym
miejscu.
a
c
-
1
4
T
A
Oznaczenie U
Moment dokręcania: 30 - 50 Nm
Nakrętka
kasety
Narzędzie
(TL-SR21)
Demontaż
TL-LR15/LR10
SI-6U9RA-001-03
"Długość okresów międzykonserwacyjnych zależy od sposobu użytkowania i warunków
jazdy na rowerze. Łańcuch należy czyścić regularnie, używając odpowiedniego środka
do czyszczenia łańcucha. Nigdy nie stosować rozpuszczalników na bazie kwasów ani
zasad, takich jak odrdzewiacze. W razie użycia takiego typu rozpuszczalnika łańcuch
może się zerwać, powodując poważne obrażenia ciała".
Przed jazdą na rowerze należy sprawdzić, czy koła są prawidłowo zamocowane. Jeżeli koła są w jakikolwiek sposób
poluzowane, mogą wypaść z roweru, powodując w konsekwencji poważne zranienie.
Do łączenia łańcuchów o wąskich ogniwach stosować tylko wzmocnione sworznie łączące.
Dostępne są dwa różne typy wzmocnionych sworzni łączących. Przed wybraniem sworznia zapoznać się z
poniższą tabelą. W przypadku stosowania sworzni innych niż wzmocnione lub kiedy stosowany jest sworzeń
wzmocniony lub narzędzie niedostosowane do typu łańcucha, połączenie łańcucha będzie za słabe, co może
spowodować rozerwanie lub spadanie łańcucha.
CS-HG30-9 (au)
CS-HG30-9 (ar)
CS-HG20-9 (bn, bo)
Moment dokręcania:
0,3 - 0,5 Nm
Dźwignia (B)
Śruba
Osłona
Linka wewnętrzna
<ST-EF65>
Użyć dźwigni (B) co najmniej osiem razy, aby
ustawić dźwignię w najwyższej pozycji. Usunąć
śrubę, a następnie zdjąć osłonę. Wyjąć linkę,
jak pokazano na rysunku, a następnie
zamocować nową.
* Instrukcje serwisowe w innych językach są dostępne na stronie:
http://techdocs.shimano.com
Uwaga: w razie wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia. (Polish )
Grupa Acera
Rapidfire Plus ST-M390 / SL-M390 / ST-EF65
Pancerz OT-SP40
Przerzutka tylna RD-M390
Typ SGS
Piasta tylna FH-RM70 / FH-RM66
Biegi 9
Kaseta zębatek CS-HG30-9 / CS-HG20-9
Łańcuch CN-HG53
Ślizg SM-SP17 / SM-BT17 / SM-SP18 / SM-BT18
Łańcuch Wzmocniony sworzeń łączący Wyciskacz do łańcucha
Łańcuch 9-rzędowy o bardzo
wąskich ogniwach, np.
CN-7701 / CN-HG93
Srebrny
TL-CN32 / TL-CN27
Łańcuch 8-/7-/6-rzędowy o
wąskich ogniwach, np.
CN-HG50 / CN-HG40
Czarny
TL-CN32 / TL-CN27
6,5 mm
7,1 mm
Symbol modelu RD-M390
Biegi 9
Całkowita pojemność 45T
Największa zębatka 34T
Najmniejsza zębatka 11T
Różnica zębów w mechanizmie korbowym 22T
Odpowiedni mechanizm korbowy (kombinacja ilości
zębów tarczy)
FC-M391 / FC-M391-8 (44-32-22T, 48-36-26T)
Symbol modelu Nazwa grupy Kombinacja ilości zębów
CS-HG30-9
ar 11, 12, 14, 16, 18, 21, 24, 28, 32T
au 11, 13, 15, 17, 20, 23, 26, 30, 34T
CS-HG20-9
bn 11, 13, 15, 17, 20, 23, 26, 30, 34T
bo 11, 13, 15, 17, 19, 21, 24, 28, 32T
Symbol modelu ST-M390 / SL-M390 / ST-EF65
Biegi 9
Symbol modelu FH-RM70 / FH-RM66
Kaseta koronek 9
Liczba otworów na szprychy 36 / 32
  • Page 1 1

Shimano FH-RM70 Service Instructions

Typ
Service Instructions