Techniczna instrukcja serwisowa SI-6TARA-001
Napęd tylny
W celu uzyskania najlepszych rezultatów zalecamy wykorzystanie poniższej kombinacji.
Dane techniczne
Przerzutka tylna
Kombinacja zębów kaset zębatek Piasta tylna
Długość łańcucha w rowerach z tylnym
amortyzatorem
Długość A będzie zależeć od skoku tylnego amortyzatora. Z tego
powodu duże obciążenie może oddziaływać na układ napędowy,
jeżeli długość łańcucha jest zbyt mała. Należy ustawić długość
łańcucha dodając dwa ogniwa do łańcucha, kiedy amortyzator tylny
jest w położeniu, w którym wymiar "A" jest najdłuższy, a łańcuch
jest na największej koronce i największej tarczy. Jeżeli skok
amortyzatora tylnego jest duży, zwis łańcucha może nie być
podnoszony prawidłowo, kiedy łańcuch znajduje się na najmniejszej
tarczy i najmniejszej koronce.
A
A'
Dodać dwa ogniwa
(z łańcuchem na największej
koronce i największej tarczy)
Największa
zębatka
Łańcuch
Największa
tarcza
Czynność zmiany biegu
Niniejsza dźwignia zrzucająca wyposażona jest w mechanizm o dwukierunkowym działaniu, który umożliwia zrzucanie albo przez
pociągnięcie albo przez popchnięcie dźwigni.
Zarówno dźwignia (A), jak i dźwignia (B) zawsze wracają do położenia wyjściowego, kiedy zostaną zwolnione po zmianie przełożenia.
W czasie uruchamiania jednej z dźwigni należy zawsze pamiętać, aby jednocześnie obracać ramieniem mechanizmu korbowego.
Niniejsza instrukcja serwisowa opisuje sposób postępowania w przypadku stosowania RAPIDFIRE SL-M770 w połączeniu z przerzutką
top normal RD-M773.
Aby zmienić z małej koronki na większą (Dźwignia A)
Aby przerzucić tylko 1 bieg, nacisnąć dźwignię (A) do położenia (1).
Aby przerzucić o dwa biegi za jednym razem, nacisnąć dźwignię do
położenia (2).
Aby zmienić z dużej koronki na mniejszą (Dźwignia B)
Nacisnąć dźwignię (B) jeden raz, aby przerzucić jeden bieg
z większej na mniejszą koronkę.
Początkowe położenie dźwigni (A)
Dźwignia (B)
Dwukierunkowe
zrzucanie
Zamontować osłonę otworu na linkę,
obracając ją do oporu, jak pokazano na
rysunku.
Nie obracać jej dalej, ponieważ może
dojść do uszkodzenia śruby.
Nacisnąć dźwignię (B) 9 razy lub
więcej i sprawdzić na wskaźniku,
czy dźwignia jest w najwyższym
położeniu. Następnie usunąć kapę
otworu na linkę i przyłączyć linkę.
Dźwignia (B)
Osłona otworu na
linkę
Osłona otworu na linkę
Linka wewnętrzna
Skracanie pancerza
Podczas skracania pancerza obciąć
koniec przeciwny do końca
z oznaczeniem. Po skróceniu pancerza
zaokrąglić zakończenie tak, aby średnica
wewnętrzna była jednakowa.
Na obcięty koniec
pancerza założyć tę
samą końcówkę
pancerza.
Końcówka pancerza
Uszczelniona
końcówka z gumową
osłoną powinna być
zamontowana
w oparciu pancerza
na ramie.
Gumowa osłona
Gumowa osłona
Należy uważać, aby nie zgiąć
Uszczelniona końcówka
* Jeżeli przerzutka tylna przemieszcza się zbyt daleko, tak jak
w rowerach z tylnym amortyzatorem, zalecana jest wymiana
końcówki na końcówkę
aluminiową. Koniec pancerza
z końcówką aluminiową powinien
znajdować się po stronie
przerzutki.
Końcówka aluminiowa
Strona przerzutki
W przypadku niekorzystania ze wskaźnika, dźwignia zmiany
przełożeń może zostać zamontowana po wewnętrznej lub po
zewnętrznej stronie dźwigni hamulca.
W czasie regulowania położenia, wyjąć wskaźnik, a następnie
upewnić się, że został on
zabezpieczony w nowym położeniu
za pomocą dwóch śrub mocujących.
• Zamontować dźwignię zmiany biegów w położeniu, w którym nie
będzie ona przeszkadzać w korzystaniu z hamulca i zmianie
przerzutki przedniej.
• Nie stosować w połączeniu, które utrudnia działanie hamulca.
• Przy mocowaniu elementów do ramy/kierownicy karbonowej
należy sprawdzić zalecenia producenta ramy/części karbonowych
dotyczące momentu dokręcania. Pozwoli to uniknąć zbyt silnego
dokręcenia, mogącego spowodować uszkodzenie materiału
karbonowego, lub niedokręcenia, które może prowadzić do
niedostatecznego zamocowania elementów.
Montaż dźwigni
Zastosować chwyt kierownicy o
maksymalnej średnicy zewnętrznej
36 mm.
Moment dokręcania:
5 Nm
Klucz imbusowy 4 mm
Moment dokręcania:
2,5 Nm
Klucz imbusowy 3 mm
Wewnętrzna strona Zewnętrzna strona
Klucz imbusowy 3 mm
SI-6TARA-001-03
Informacje ogólne dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
Uwaga
• Jeżeli zmiana biegu nie wydaje się być płynna, wymyć przerzutkę i nasmarować wszystkie części ruchome.
• Jeżeli luz w ogniwach jest na tyle duży, że regulacja nie jest możliwa, należy wymienić przerzutkę.
• Należy okresowo czyścić przerzutkę i smarować wszystkie części ruchome (mechanizm i kółka).
• Jeżeli nie można wyregulować zmiany przełożeń, sprawdzić, czy rama i hak roweru są równoległe do osi. Sprawdzić również,
czy nasmarowana jest linka oraz czy pancerz nie jest zbyt długi lub zbyt krótki.
• Jeżeli w wyniku poluzowania słychać nietypowy dźwięk w kółku, należy wymienić kółko.
• Jeżeli koło stanie się sztywne i będzie obracać się z oporem, należy je nasmarować.
• Nie wstrzykiwać jakiegokolwiek smaru ani oleju do wnętrza piasty, ponieważ mogą one się wydostać na zewnątrz.
• Zębatki należy okresowo myć neutralnym środkiem czyszczącym i następnie ponownie je smarować. Dodatkowo czyszczenie
łańcucha neutralnym środkiem czyszczącym i smarowanie może być skutecznym sposobem zwiększenia trwałości zębatek i
łańcucha.
• Jeżeli łańcuch w czasie użytkowania nadal spada z zębatek, należy wymienić zębatki i łańcuch.
• Stosowanie ram z wewnętrznym prowadzeniem linek jest bardzo odradzane, ponieważ mają one tendencję do pogarszania
działania przerzutki SIS ze względu na duże opory linek.
• Należy zawsze upewnić się, czy zestaw koronek ma to samo oznaczenie grupy. Nigdy nie używać kombinacji
koronek mających różne oznaczenie grupy.
• Należy zastosować pancerz nieco dłuższy i odstający, nawet w przypadku, gdy kierownica jest skręcona
maksymalnie. Ponadto należy sprawdzić, czy dźwignia przerzutki nie dotyka ramy, gdy kierownica jest
maksymalnie skręcona.
• Do smarowania linki przerzutki stosowany jest smar specjalny. Nie należy stosować smaru DURA-ACE ani
innych środków smarnych. W przeciwnym razie może dojść do pogorszenia sprawności roboczej
przerzutki.
• Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby zapewnić swobodne ślizganie się linki.
• W celu zapewnienia płynnej pracy stosować odpowiedni pancerz i ślizgi.
• Obsługa dźwigni związana ze zmianą biegów powinna być wykonywana jedynie, kiedy obraca się
mechanizm korbowy.
• Jeżeli płyn hamulcowy wykorzystywany w olejowych hamulcach tarczowych jest typu, który ma tendencję do przylegania do
części plastikowych dźwigni zmiany biegów, może to doprowadzić do pęknięcia lub odbarwienia części plastikowych. Dlatego
należy upewnić się, że płyn hamulcowy nie przylega do części plastikowych.
Olej mineralny, który stosowany jest w hamulcach tarczowych SHIMANO nie powoduje pękania ani odbarwienia, jeżeli przylega
do części plastikowych, ale części takie powinny zostać oczyszczone uprzednio alkoholem, w celu zapobiegania przyleganiu
ciał obcych.
• Nie wolno demontować wskaźnika i mechanizmu dźwigni przerzutki, ponieważ może to spowodować ich uszkodzenie lub
niewłaściwą pracę.
• Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia działania wynikającego z normalnego
użytkowania.
• Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi prosimy kierować do profesjonalnego
sprzedawcy rowerów.
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Oznaczenia grupy
"Długość okresów międzykonserwacyjnych zależy od sposobu użytkowania i warunków jazdy
na rowerze. Łańcuch należy czyścić regularnie, używając odpowiedniego środka do czyszczenia
łańcucha. Nigdy nie stosować rozpuszczalników na bazie kwasów lub zasad, takich jak
odrdzewiacze. W razie użycia takiego typu rozpuszczalnika łańcuch może się zerwać, powodując
poważne obrażenia ciała".
• W celu uzyskania dobrego działania przerzutki łańcuch posiada stronę przednią i tylną; są one oznaczone
w taki sposób, że po zainstalowaniu łańcucha będzie on zwrócony we właściwym kierunku. Uzyskanie
prawidłowego działania będzie możliwe po zainstalowaniu łańcucha w odpowiednim kierunku. Jeżeli
łańcuch zostanie zamontowany w przeciwnym kierunku, może spaść, powodując przewrócenie się roweru
i w konsekwencji poważne obrażenia rowerzysty.
• Przed jazdą na rowerze należy sprawdzić, czy koła są
prawidłowo zamocowane. Jeżeli koła są w jakikolwiek
sposób poluzowane, mogą wypaść z roweru, powodując
w konsekwencji poważne zranienie.
• Do łączenia łańcuchów o wąskich ogniwach stosować
tylko wzmocnione sworznie łączące.
• W przypadku stosowania sworzni innych niż wzmocnione
lub kiedy stosowany jest sworzeń wzmocniony lub
narzędzie niedostosowane do typu łańcucha, połączenie
łańcucha będzie za słabe, co może spowodować
rozerwanie lub spadanie łańcucha.
• Jeżeli konieczne jest wyregulowanie długości łańcucha z powodu zmiany liczby zębów koronek,
należy skrócić łańcuch w innym miejscu niż miejsce, w którym łańcuch został połączony, za
pomocą wzmocnionego sworznia łączącego. Łańcuch zostanie uszkodzony, jeżeli zostanie
skrócony w miejscu, gdzie został połączony za pomocą wzmocnionego sworznia łączącego.
• Sprawdzić, czy naprężenie łańcucha jest prawidłowe i czy łańcuch nie jest uszkodzony. Jeżeli
naprężenie jest zbyt małe lub łańcuch jest uszkodzony, należy wymienić łańcuch. W przeciwnym razie może dojść do zerwania
łańcucha i poważnego zranienia.
• Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję. Poluzowane, zużyte lub uszkodzone części
mogą doprowadzić do wywrócenia roweru, co może spowodować poważne obrażenia. Zalecamy stosowanie jedynie
oryginalnych części zamiennych Shimano.
• Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję. Jeżeli komponenty nie zostaną prawidłowo
wyregulowane, łańcuch może spadać, co prowadzi do upadku z roweru i poważnych obrażeń.
• Należy dokładnie przeczytać niniejszą techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na przyszłość.
Wzmocniony sworzeń łączący
Sworzeń ogniwa Sworzeń ogniwa
* Instrukcje serwisowe w innych językach są dostępne na stronie: http://techdocs.shimano.com
Uwaga: w razie wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia. (Polish)
Montaż kasety zębatek
Rowek jest
szeroki tylko w
jednym miejscu.
(bL) 11 - 32T
(bJ) 11 - 34T
(bk) 11 - 36T
Szeroki wypust
A
a
c
-
1
4
T
Podczas montowania koronek HG zastosować narzędzie specjalne (TL-LR15/LR10)
do dokręcenia nakrętki kasety.
Aby wymienić koronki HG, zastosować narzędzia specjalne (TL-LR15/LR10) i
TL-SR21, aby odkręcić nakrętkę kasety.
Moment dokręcania:
30 - 50 Nm
W przypadku każdej koronki, powierzchnia z oznaczeniem grupy
powinna być skierowana na zewnątrz i ustawiona tak, aby szerokie
występy na każdej koronce i część A (na której rowek jest szeroki)
główki piasty, były w jednej linii.
Nakrętka kasety
Podkładka dystansowa
nakrętki kasety
Podkładka dystansowa koronki
Nakrętka kasety
TL-LR15/LR10
Narzędzie
(TL-SR21)
Demontaż
Dokładne informacje na temat montażu przerzutki tylnej oraz regulacji
SIS znajdują się w Technicznej instrukcji serwisowej RD-M773
(tylna przerzutka).
Mocowanie i zabezpieczanie linki
Wymiana i instalacja wskaźnika
Demontaż i montaż powinny być wykonywane jedynie podczas
usuwania lub wymiany wskaźnika. Z przodu wskazówka znajduje się
w odwrotnym położeniu.
[Demontaż]
1.
Nacisnąć dźwignię (B) 9 razy lub więcej w celu ustawienia
dźwigni w najwyższym położeniu.
2. Wykręcić dwie śruby mocujące wskaźnika.
3. Podnieść soczewkę jak pokazano na ilustracji, a następnie
odczepić zakrzywioną część i zdjąć wskaźnik.
Śruby mocujące wskaźnik
Wskaźnik
Zakrzywiona część
Soczewka
[Montaż]
1.
Nacisnąć dźwignię (B) 9 razy lub
więcej w celu ustawienia dźwigni
w najwyższym położeniu.
2. Sprawdzić, czy igła wskaźnika
skierowana jest w lewo, a
następnie wyrównać trzpień u dołu
wskaźnika oraz występ na
wskaźniku ze znakami o na
mechaniźmie dźwigni zmiany
biegów. Następnie włożyć wskaźnik
do mechanizmu dźwigni zmiany
biegów jak pokazano na ilustracji,
rozpoczynając od występu a następnie trzpienia, w kolejności
odwrotnej do zdejmowania.
3. Dokręcić dwie śruby mocujące.
4. Sprawdzić działanie wskaźnika. Jeżeli nie działa on poprawnie
zamontować go ponownie
zwracając szczególną uwagę na
kroki 1 i 2.
Moment dokręcania:
0,2 Nm
Sztyft
<Jeżeli wskaźnik nie jest instalowany>
1.
Zdemontować osłonę zabezpieczającą mocowanie wskaźnika,
która przymocowana jest do wskaźnika, poczynając od krótszego
wypustu, jak pokazano na ilustracji.
2. Najpierw włożyć wypust osłony zabezpieczającej mocowanie
wskaźnika do otworu bez oznaczenia o , a następnie umieścić
w mechaniźmie dźwigni przerzutki i zabezpieczyć za pomocą
śruby mocującej wskaźnika.
Wskaźnik
Krótszy wypust
Osłona zabezpieczająca
mocowanie wskaźnika
Mechanizm dźwigni
przerzutki
Osłona
zabezpieczająca
mocowanie
wskaźnika
Moment dokręcania:
0,2 Nm
Klucz imbusowy 5 mm
Wymiana główki piasty
Najpierw należy wyciągnąć oś piasty zgodnie z procedurą pokazaną
na rysunku.
Odcinek z podwójną blokadą po stronie główki nie może być
zdemontowany.
Klucz 17 mm
Demontaż
Stożek z osłoną
przeciwkurzową (nie może
zostać zdemontowany)
Wypust uszczelki jest po zewnętrznej
stronie
Uszczelka
Wypusty mocujące tarczę (FH-
M775)
Strona lewa Moment dokręcania:
15 - 20 Nm
Oś piasty
Uwaga:
• W trakcie zdejmowania i instalowania uszczelki należy postępować
bardzo ostrożnie, aby jej nie zagiąć.
Przy ponownym instalowaniu uszczelki należy upewnić się, czy jest
dobrze zorientowana i włożyć ją tak daleko, jak to możliwe.
• Nie należy rozbierać osłony przeciwkurzowej, która jest zaciśnięta
na stożku.
• Wypusty mocujące tarczę mogą zostać uszkodzone, jeśli tarcza
hamulca nie została zamocowana do FH-M775. Należy więc
zainstalować gumową osłonę mocowania tarczy.
Po wyjęciu osi piasty należy wykręcić śrubę mocującą główkę
(wewnątrz główki piasty) i wymienić główkę.
Uwaga:
W trakcie wymiany główki należy jednocześnie wymienić śrubę
mocującą. Należy upewnić się, że smar został umieszczony na
gwincie śruby mocującej główkę. W przeciwnym przypadku mogą
wystąpić luzy lub zakleszczenie.
Nie należy podejmować prób demontażu główki, ponieważ może
to osłabić wydajność piasty.
Śruba mocująca
główkę piasty
Korpus główki
Podkładka główki
Smar DURA-ACE
(Y-04110000)
Nie należy
zdejmować uszczelki.
Nasmarować
Moment dokręcania: 45 - 50 Nm
Klucz imbusowy 14
mm
Grupa XT
RAPIDFIRE (dźwignia zmiany biegów) SL-M770-10
Pancerz OT-SP41 (SIS-SP41)
Przerzutka tylna RD-M773
Typ SGS / GS
Piasta tylna FH-M770 / FH-M775
Biegi 10
Kaseta zębatek CS-M771-10
Łańcuch CN-HG94
Ślizg SM-SP17 / SM-BT17
Łańcuch Wzmocniony sworzeń łączący
Wyciskacz do
łańcucha
Łańcuch 10-rzędowy
o bardzo wąskich
ogniwach do rowerów
górskich
z rowkiem (3)
TL-CN32 TL-CN23
TL-CN27
z rowkiem (2)
Symbol modelu RD-M773
Typ SGS GS
Biegi 10
Całkowita pojemność 43 T 35 T
Największa zębatka 36 T 36 T
Najmniejsza zębatka 11 T 11 T
Różnica zębów w mechanizmie korbowym 18 T 18 T
Symbol modelu FH-M770 / FH-M775
Biegi 10
Liczba otworów na
szprychy
36 / 32
Symbol modelu Nazwa grupy Biegi Kombinacja ilości zębów
CS-M771-10
bL 10 11, 12, 14, 16, 18, 20, 22, 25, 28, 32 T
bJ 10 11, 13, 15, 17, 19, 21, 23, 26, 30, 34 T
bk 10 11, 13, 15, 17, 19, 21, 24, 28, 32, 36 T