Shimano ST-M310 Service Instructions

Typ
Service Instructions
Nakrętka kasety
Klucz imbusowy 5 mm
Hak przerzutki
Śruba regulacyjna B
Informacje ogólne dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
Jeżeli konieczne jest wyregulowanie długości łańcucha z
powodu zmiany liczby zębów zębatek skrócić łańcuch w
miejscu innym niż miejsce, gdzie łańcuch został
połączony za pomocą sworznia wzmocnionego lub
sworznia końcowego. Łańcuch ulegnie uszkodzeniu, jeżeli
zostanie skrócony w miejscu, gdzie został połączony za
pomocą sworznia wzmocnionego lub sworznia
końcowego.
Sprawdzić, czy naprężenie łańcucha jest prawidłowe i czy łańcuch nie jest uszkodzony.
Jeżeli naprężenie jest zbyt małe lub łańcuch jest uszkodzony, należy wymienić łańcuch. W
przeciwnym razie może dojść do zerwania łańcucha i poważnego zranienia.
Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję.
Poluzowane, zużyte lub uszkodzone części mogą doprowadzić do wywrócenia roweru, co
może spowodować poważne obrażenia. Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części
zamiennych Shimano.
Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję.
Jeżeli
komponenty nie zostaną prawidłowo wyregulowane, łańcuch może spadać, co prowadzi do
upadku z roweru i poważnych obrażeń.
Należy dokładnie przeczytać niniejszą techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na
przyszłość.
Uwaga
Jeżeli zmiana biegu nie wydaje się być płynna, wymyć przerzutkę i nasmarować wszystkie
części ruchome.
Jeżeli luz w ogniwach jest na tyle duży, że regulacja nie jest możliwa, należy wymienić
przerzutkę.
Należy okresowo czyścić przerzutkę i smarować wszystkie części ruchome (mechanizm i
kółka).
Jeżeli nie można wyregulować zmiany przełożeń, sprawdzić, czy rama i hak roweru są
równoległe do osi. Sprawdzić również, czy nasmarowana jest linka oraz czy pancerz nie
jest zbyt długi lub zbyt krótki.
Jeżeli w wyniku poluzowania słychać nietypowy dźwięk w kółku, należy wymienić kółko.
Jeżeli koło stanie się sztywne i będzie obracać się z oporem, należy je nasmarować.
Nie wstrzykiwać jakiegokolwiek smaru ani oleju do wnętrza piasty, ponieważ mogą one się
wydostać na zewnątrz.
Zębatki należy okresowo myć neutralnym środkiem czyszczącym i następnie ponownie je
smarować. Dodatkowo czyszczenie łańcucha neutralnym środkiem czyszczącym i
smarowanie może być skutecznym sposobem zwiększenia trwałości zębatek i łańcucha.
Jeżeli łańcuch w czasie użytkowania nadal spada z zębatek, należy wymienić zębatki i
łańcuch.
Należy zawsze upewnić się, czy zestaw koronek ma to samo oznaczenie grupy. Nigdy nie
używać kombinacji koronek mających różne oznaczenie grupy.
Stosowanie ram z wewnętrznym prowadzeniem linek jest bardzo
odradzane, ponieważ mają one tendencję do pogarszania działania
przerzutki SIS ze względu na duże opory linek.
Należy zastosować pancerz nieco dłuższy i odstający, nawet w
przypadku, gdy kierownica jest skręcona maksymalnie. Ponadto
należy sprawdzić, czy dźwignia przerzutki nie dotyka ramy, gdy
kierownica jest maksymalnie skręcona.
Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby
zapewnić swobodne ślizganie się linki.
Obsługa dźwigni związana ze zmianą biegów powinna być
wykonywana jedynie, kiedy obraca się mechanizm korbowy.
Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia działania
wynikającego z normalnego użytkowania.
Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi prosimy
kierować do profesjonalnego sprzedawcy rowerów.
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Oznaczenia grupy
Wzmocniony sworzeń łączący
Sworzeń końcowy Sworzeń ogniwa
* Instrukcje serwisowe w innych językach są dostępne na stronie:
http://techdocs.shimano.com
Uwaga: w razie wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia. (Poland)
Techniczna instrukcja serwisowa
SI-6UH0A-001
Napęd tylny
Dane techniczne
Przerzutka tylna
Kombinacja zębów kaset zębatek
Montaż tylnej przerzutki
Podczas instalowania należy uważać, aby śruba regulacyjna napięcia B nie zetknęła się z
hakiem na zakończeniu widełek. W przeciwnym razie zostanie zniekształcona.
Moment dokręcania osi suportu:
8 - 10 Nm
Wymiana główki piasty
Po wyjęciu osi piasty należy
wykręcić śrubę mocującą główkę
(wewnątrz główki piasty) i
wymienić główkę.
Uwaga:
Nie należy podejmować prób
demontażu główki, ponieważ
może to osłabić wydajność
piasty.
Korpus główki Śruba mocująca główkę piasty
Podkładka główki
Klucz imbusowy 10
mm (TL-WR37)
Demontaż
Montaż
Moment dokręcania: 35 - 50 Nm
W celu zapewnienia najlepszego działania przerzutki SIS należy okresowo
smarować wszystkie elementy przeniesienia napędu.
5. Regulacja SIS
Kilka razy poruszyć dźwignią w celu przesunięcia łańcucha na drugą koronkę.
Następnie, naciskając na dźwignię aż do oporu, obrócić ramieniem
mechanizmu korbowego.
Kiedy następuje
zmiana na trzeci
bieg
Dokręcać pokrętło regulacyjne
pancerza dopóki łańcuch nie
wróci na drugą koronkę. (w
prawo)
Poluzować pokrętło regulacyjne
pancerza dopóki łańcuch nie
dotknie trzeciej koronki i nie
zacznie hałasować. (w lewo)
Pokrętło
regulacyjne
pancerza
Najlepsze ustawienie
Najlepsze ustawienie jest wówczas, kiedy dźwignia zmiany
biegów jest przestawiana tylko tyle, aby wykasować luz, a
łańcuch dotyka trzeciej koronki i hałasuje.
* Przestawić dźwignię do pierwotnego położenia (położenie,
kiedy dźwignia przerzuciła łańcuch na drugą koronkę i kiedy
została puszczona) i obrócić ramię mechanizmu korbowego
w prawo. Jeżeli łańcuch dotyka trzeciej koronki i hałasuje,
obracać powoli pokrętłem regulacyjnym pancerza, dokręcając go,
dopóki hałas nie ustąpi i łańcuch nie zacznie przemieszczać się płynnie.
Nacisnąć dźwignię w celu zmiany biegów i sprawdzenia czy w położeniu
któregoś z biegów występuje hałas.
Moment dokręcania: 5 - 7 Nm
Wyżłobienie
Przyłączyć linkę do tylnej
przerzutki i po usunięciu
luzu początkowego linki,
ponownie przymocować
tylną przerzutkę, jak
pokazano na rysunku.
Pociągnąć
Uwaga: Upewnić się, czy linka
znajduje się w rowku.
Moment dokręcania kluczem
imbusowym: 6 - 8 Nm
Klucz imbusowy 5 mm
Zastosować chwyt kierownicy o
maksymalnej średnicy zewnętrznej 36 mm.
Montaż dźwigni zmiany biegów
1
2
1 2
Zewnętrzna krawędź
najmniejszej koronki
Kółko
prowadzące
Śruba regulacji
górnej
1. Regulacja górna
Obrócić śrubę regulacji górnej, aby
ustawić tak, że kółko prowadzące
znajdzie się w linii z krawędzią
zewnętrzną najmniejszej koronki, patrząc
od tyłu.
Regulacja SIS
Skracanie pancerza
Podczas skracania pancerza obciąć koniec przeciwny do
końca z oznaczeniem. Po skróceniu pancerza zaokrąglić
zakończenie tak, aby średnica wewnętrzna była
jednakowa.
Na obcięty koniec pancerza założyć
tę samą końcówkę pancerza.
Końcówka pancerza
Wkładanie linki
Włożyć linkę do pancerza przez końcówkę z oznaczeniem. Nanieść smar od
końca z oznaczeniem, aby zachować
sprawność działania linki.
Oznaczenie
4. Jak używać śruby regulacyjnej B
Założyć łańcuch na najmniejszą przednią tarczę i
największą koronkę tylną i obrócić ramię
mechanizmu korbowego do tyłu.
Następnie obrócić śrubę regulacyjną B,
aby ustawić kółko prowadzące tak blisko
koronki jak to możliwe, ale tak, aby jej nie
dotykało. Następnie ustawić łańcuch na
najmniejszej koronce i powtórzyć
powyższe czynności, pamiętając, aby
kółko prowadzące nie dotknęło koronki.
1
2
1 2
2
1
Największa zębatka
Najmniejsza zębatka
Łańcuch
Największa tarcza Największa tarcza
Czynność zmiany biegu
Zarówno dźwignia (A), jak i dźwignia (B) zawsze wracają do położenia wyjściowego, kiedy
zostaną zwolnione po zmianie przełożenia. W czasie uruchamiania jednej z dźwigni należy
zawsze pamiętać, aby jednocześnie obracać ramieniem mechanizmu korbowego.
Aby zmienić z małej koronki na większą
(Dźwignia A)
Aby przerzucić tylko 1 bieg, nacisnąć
dźwignię (A) do położenia (1). Aby
przerzucić o dwa biegi za jednym razem,
nacisnąć dźwignię do położenia (2).
Początkowe położenie dźwigni (A)
Aby zmienić z dużej koronki na
mniejszą (Dźwignia B)
Nacisnąć dźwignię (B) jeden raz, aby
przerzucić jeden bieg z większej na
mniejszą koronkę.
Dodać dwa ogniwa (z łańcuchem na
największej koronce i największej tarczy)
Długość łańcucha
3. Regulacja dolna
Obrócić śrubę regulacji dolnej tak,
aby kółko prowadzące przesunęło
się do położenia bezpośrednio w
linii z największą koronką.
1
1 2
2
Największa
zębatka
Kółko prowadzące
Regulacja dolna
śruba
Śruba regulacyjna B
Kiedy nie słychać
dźwięku
Pokrętło
regulacyjne
pancerza
SI-6UH0A-001-03
"Długość okresów międzykonserwacyjnych zależy od sposobu użytkowania i
warunków jazdy na rowerze. Łańcuch należy czyścić regularnie, używając
odpowiedniego środka do czyszczenia łańcucha. Nigdy nie stosować
rozpuszczalników na bazie kwasów ani zasad, takich jak odrdzewiacze. W razie
użycia takiego typu rozpuszczalnika łańcuch może się zerwać, powodując
poważne obrażenia ciała".
Przed jazdą na rowerze należy sprawdzić, czy koła są prawidłowo zamocowane. Jeżeli koła są w
jakikolwiek sposób poluzowane, mogą wypaść z roweru, powodując w konsekwencji poważne zranienie.
Do łączenia łańcuchów o wąskich ogniwach stosować tylko wzmocnione sworznie łączące.
Dostępne są dwa różne typy wzmocnionych sworzni łączących. Przed wybraniem sworznia zapoznać
się z poniższą tabelą. W przypadku stosowania sworzni innych niż wzmocnione lub kiedy stosowany
jest sworzeń wzmocniony lub narzędzie niedostosowane do typu łańcucha, połączenie łańcucha
będzie za słabe, co może spowodować rozerwanie lub spadanie łańcucha.
Zamontować osłonę otworu na linkę, obracając ją
do oporu, jak pokazano na rysunku.
Nie obracać jej dalej, ponieważ może dojść do
uszkodzenia śruby.
Dźwignia (B)
Linka wewnętrzna
Osłona otworu na linkę
Osłona otworu na linkę
2. Mocowanie i zabezpieczanie linki
Nacisnąć dźwignię (B) 7 razy lub więcej i
sprawdzić na wskaźniku, czy dźwignia jest w
najwyższym położeniu. Następnie usunąć kapę
otworu na linkę i przyłączyć linkę.
W przypadku każdej
koronki powierzchnia z
oznaczeniem grupy
powinna być skierowana na
zewnątrz i ustawiona tak,
aby oznaczenie trójkąta ( )
na każdej koronce i część A
(na której rowek jest
szeroki) główki piasty
znajdowały się w jednej linii.
Podczas montowania koronek HG zastosować
narzędzie specjalne (TL-LR15/LR10) do
dokręcenia
nakrętki
kasety.
Aby wymienić koronki HG, zastosować
narzędzia specjalne (TL-LR15/LR10) i
TL-SR21, aby
odkręcić
nakrętkę
kasety.
Rowek jest
szeroki tylko w
jednym miejscu.
a
c
-
1
4
T
oznaczenie
Moment dokręcania: 30 - 50 Nm
Nakrętka
kasety
Narzędzie
(TL-SR21)
Demontaż
TL-LR15/LR10
Montaż kasety zębatek
Dźwignia (B)
Regulacja szerokości uchwytu
Zalecane jest wyregulowanie szerokości
uchwytów dźwigni na najbardziej wygodne
do zmiany biegów i hamowania.
A
: Zwęża się
B
: Poszerza się
W celu uzyskania najlepszych rezultatów zalecamy wykorzystanie
poniższej kombinacji.
Rapidfire Plus ST-M310-8R
Pancerz SP40
Przerzutka tylna RD-M310
Typ Wózek Smart
Piasta tylna FH-RM30-8
Biegi 8
Kaseta zębatek CS-HG31-8
Łańcuch CN-HG50 / CN-HG40
Ślizg SM-SP18 / SM-BT18
Symbol modelu
RD-M310
Typ
Wózek Smart
Całkowita pojemność
43T
Największa zębatka
34T
Najmniejsza zębatka
11T
Różnica zębów w mechanizmie korbowym
20T
Odpowiedni mechanizm korbowy
(kombinacja ilości zębów tarczy)
FC-M361/M311 (48-38-28T/42-32-22T)
FC-M361-8/M311-8 (42-32-22T)
Symbol modelu Kaseta
koronek
Nazwa
grupy
Kombinacja ilości zębów
CS-HG31-8
8 an 11, 13, 15, 17, 20, 23, 26, 30T
8 aw 11, 13, 15, 18, 21, 24, 28, 32T
8 ao 11, 13, 15, 17, 20, 23, 26, 34T
6.5mm
7.1mm
Łańcuch
Wzmocniony sworzeń
łączący
Wyciskacz do łańcucha
Łańcuch 9-rzędowy o bardzo
wąskich ogniwach, np.
CN-7701 / CN-HG93
Srebrny
TL-CN32 / TL-CN27
Łańcuch 8-/7-/6-rzędowy o
wąskich ogniwach, np.
CN-HG50 / CN-HG40
Czarny
TL-CN32 / TL-CN27
6,5 mm
7,1 mm
A
  • Page 1 1

Shimano ST-M310 Service Instructions

Typ
Service Instructions