SGS
10
43T
11T
18T
3. Długość łańcucha w rowerach z tylnym amortyzatorem
Długość A będzie zależeć od skoku tylnego amortyzatora. Z tego
powodu duże obciążenie może oddziaływać na układ napędowy,
jeżeli długość łańcucha jest zbyt mała. Należy ustawić długość
łańcucha dodając dwa ogniwa do łańcucha, kiedy amortyzator
tylny jest w położeniu, w którym wymiar "A" jest najdłuższy, a
łańcuch jest na największej koronce i największej tarczy. Jeżeli
skok amortyzatora tylnego jest duży, zwis łańcucha może nie
być podnoszony prawidłowo, kiedy łańcuch znajduje się na
najmniejszej tarczy i najmniejszej koronce.
4. Długość pancerza
(1) Luzować śrubę regulacyjną B, dopóki nie znajdzie się w
położeniu pokazanym na ilustracji.
(2) Sprawdzić, czy pancerz ma wystarczający luz. Następnie
wyrównać pancerz z dolną krawędzią uchwytu pancerza na
tylnej przerzutce i odciąć nadmiar pancerza.
Przyłączyć linkę do tylnej
przerzutki i po usunięciu luzu
początkowego linki,
ponownie przymocować tylną
przerzutkę, jak pokazano na
rysunku.
Dodać dwa ogniwa (z łańcuchem na
największej koronce i największej tarczy)
Największa
zębatka
Łańcuch
Największa
tarcza
Grupa
Dźwignia przerzutki
Pancerz
Przerzutka tylna
Typ
Piasta tylna
Biegi
Kaseta zębatek
Łańcuch
Ślizg
W celu uzyskania najlepszych rezultatów zalecamy wykorzystanie poniższej kombinacji.
Dane techniczne
Symbol modelu
Typ
Biegi
Całkowita pojemność
Możliwe kombinacje koronek
Najmniejsza zębatka
Różnica zębów w mechanizmie korbowym
Przerzutka tylna
Informacje ogólne dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
"Długość okresów międzykonserwacyjnych zależy od sposobu użytkowania
i warunków jazdy na rowerze. Łańcuch należy czyścić regularnie, używając
odpowiedniego środka do czyszczenia łańcucha. Nigdy nie stosować
rozpuszczalników na bazie kwasów ani zasad, takich jak odrdzewiacze.
W razie użycia takiego typu rozpuszczalnika łańcuch może się zerwać,
powodując poważne obrażenia ciała".
• W celu uzyskania dobrego działania przerzutki łańcuch posiada stronę przednią i
tylną; są one oznaczone w taki sposób, że po zainstalowaniu łańcucha będzie on
zwrócony we właściwym kierunku. Uzyskanie prawidłowego działania będzie
możliwe po zainstalowaniu łańcucha w odpowiednim kierunku. Jeżeli łańcuch
zostanie zamontowany w przeciwnym kierunku, może spaść, powodując
przewrócenie się roweru i w konsekwencji poważne obrażenia rowerzysty.
• Do łączenia łańcuchów o
wąskich ogniwach
stosować tylko
wzmocnione sworznie
łączące.
• W przypadku stosowania
sworzni innych niż
wzmocnione lub kiedy
stosowany jest sworzeń wzmocniony lub narzędzie niedostosowane do
typu łańcucha, połączenie łańcucha będzie za słabe, co może
spowodować rozerwanie lub spadanie łańcucha.
• Upewnij się, że sworzeń łączący nie wystaje znad zewnętrznej
powierzchni ogniwa od strony, od której sworzeń był wkładany. Należy
to sprawdzić, przesuwając palcem nad sworzniem. Sworzeń będzie
wystawał nieco z tyłu po usunięciu części odłamywanej.
• Jeżeli konieczne jest wyregulowanie długości łańcucha z powodu
zmiany liczby zębów koronek, należy skrócić łańcuch w innym
miejscu niż miejsce, w którym łańcuch został połączony, za
pomocą wzmocnionego sworznia łączącego. Łańcuch zostanie
uszkodzony, jeżeli zostanie skrócony w miejscu, gdzie został
połączony za pomocą wzmocnionego sworznia łączącego.
• Sprawdzić, czy naprężenie łańcucha jest prawidłowe i czy łańcuch nie jest uszkodzony. Jeżeli
naprężenie jest zbyt małe lub łańcuch jest uszkodzony, należy wymienić łańcuch. W przeciwnym
razie może dojść do zerwania łańcucha i poważnego zranienia.
• Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję. Poluzowane, zużyte
lub uszkodzone części mogą doprowadzić do wywrócenia roweru, co może spowodować
poważne obrażenia. Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części zamiennych Shimano.
• Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję. Jeżeli komponenty
nie zostaną prawidłowo wyregulowane, łańcuch może spadać, co prowadzi do upadku z roweru i
poważnych obrażeń.
• Należy dokładnie przeczytać niniejszą techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na
przyszłość.
Uwaga
• Jeżeli zmiana biegu nie wydaje się być płynna, wymyć przerzutkę i nasmarować wszystkie części
ruchome.
• Jeżeli luz w ogniwach jest na tyle duży, że regulacja nie jest możliwa, należy wymienić przerzutkę.
• Należy okresowo czyścić przerzutkę i smarować wszystkie części ruchome (mechanizm i kółka).
• Jeżeli nie można wyregulować zmiany przełożeń, sprawdzić, czy rama i hak roweru są równoległe
do osi. Sprawdzić również, czy nasmarowana jest linka oraz czy pancerz nie jest zbyt długi lub
zbyt krótki.
• Jeżeli w wyniku poluzowania słychać nietypowy dźwięk w kółku, należy
wymienić kółko.
• Zębatki należy okresowo myć neutralnym środkiem czyszczącym i następnie
ponownie je smarować. Dodatkowo czyszczenie łańcucha neutralnym
środkiem czyszczącym i smarowanie może być skutecznym sposobem
zwiększenia trwałości zębatek i łańcucha.
• Jeżeli łańcuch w czasie użytkowania nadal spada z zębatek, należy wymienić
zębatki i łańcuch.
• Stosowanie ram z wewnętrznym prowadzeniem linek jest bardzo odradzane,
ponieważ mają one tendencję do pogarszania działania przerzutki SIS ze względu na duże opory
linek.
• Należy zawsze upewnić się, czy zestaw koronek ma to samo oznaczenie grupy. Nigdy nie używać
kombinacji koronek mających różne oznaczenie grupy.
• Należy zastosować pancerz nieco dłuższy i odstający, nawet w przypadku, gdy kierownica jest
skręcona maksymalnie. Ponadto należy sprawdzić, czy dźwignia przerzutki nie dotyka ramy, gdy
kierownica jest maksymalnie skręcona.
• Do smarowania linki przerzutki stosowany jest smar specjalny. Nie należy stosować smaru DURA-
ACE ani innych środków smarnych. W przeciwnym razie może dojść do pogorszenia sprawności
roboczej przerzutki.
• Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby zapewnić swobodne ślizganie się
linki.
• W celu zapewnienia płynnej pracy stosować odpowiedni pancerz i ślizgi.
• Obsługa dźwigni związana ze zmianą biegów powinna być wykonywana jedynie, kiedy obraca się
mechanizm korbowy.
• Kółko prowadzące ma strzałkę wskazującą kierunek obrotów. Kółko prowadzące należy
zamontować tak, aby strzałka była skierowana w lewo, patrząc od zewnętrznej strony przerzutki.
• Kółko napinające ma strzałkę wskazującą kierunek obrotów. Kółko napinające należy zamontować
tak, aby strzałka była skierowana w prawo, patrząc od zewnętrznej strony przerzutki.
• Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia działania
wynikającego z normalnego użytkowania.
• Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi prosimy kierować
do profesjonalnego sprzedawcy rowerów.
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Oznaczenia grupy
Pociągnąć
Mniej niż 30 mm
Moment dokręcania:
6 - 7 Nm
Wyżłobienie
Uwaga: Upewnić się, czy linka
znajduje się w rowku.
Skracanie pancerza
Podczas skracania pancerza obciąć koniec przeciwny do
końca z oznaczeniem. Po skróceniu
pancerza zaokrąglić zakończenie tak, aby
średnica wewnętrzna była jednakowa.
Na obcięty koniec
pancerza założyć tę
samą końcówkę
pancerza.
Końcówka pancerza
*Jeżeli przerzutka tylna przemieszcza się zbyt daleko, tak jak
w rowerach z tylnym amortyzatorem, zalecana jest wymiana
końcówki na końcówkę
aluminiową.
Koniec pancerza z końcówką
aluminiową powinien znajdować
się po stronie przerzutki.
Końcówka aluminiowa
Strona przerzutki
Uszczelniona
końcówka z gumową
osłoną powinna być
zamontowana w
oparciu pancerza na
ramie.
Gumowa osłona
Gumowa osłona
Należy uważać, aby nie zgiąć
Uszczelniona końcówka
5. Jak używać śruby regulacyjnej B
Założyć łańcuch na najmniejszą tarczę i największą koronkę i
obrócić ramię korby, aby zmienić biegi. Następnie obrócić śrubę
regulacyjną B, aby ustawić
kółko prowadzące tak, aby
nie dotykało tylnej koronki
ale nie tak blisko, aby
dotykało łańcucha.
Następnie ustawić łańcuch
na najmniejszej koronce i
powtórzyć powyższe
czynności, pamiętając, aby
kółko prowadzące nie
dotknęło koronki.
<Sprawdzanie odległości pomiędzy największą koronką
a kółkiem prowadzącym>
Ustawić tylną przerzutkę w położeniu
największego przełożenia, zatrzymać koło, a
następnie sprawdzić, czy odległość od
krawędzi kółka prowadzącego do krawędzi
największej koronki wynosi od 5 do 6 mm.
Obrócić ramię korby, aby zmienić biegi i
sprawdzić, czy zmiana następuje płynnie.
Jeżeli ulegnie zmianie liczba zębów koronek, regulację należy
przeprowadzić od nowa.
Największa zębatka Najmniejsza zębatka
Śruba
regulacyjna B
6. Regulacja SIS
Kilka razy poruszyć dźwignią w celu przesunięcia łańcucha na
drugą koronkę. Następnie, naciskając na dźwignię aż do oporu,
obrócić ramieniem mechanizmu korbowego.
Kiedy następuje
zmiana na trzeci
bieg
Dokręcać pokrętło
regulacyjne pancerza dopóki
łańcuch nie wróci na drugą
koronkę. (w prawo)
Poluzować pokrętło
regulacyjne pancerza dopóki
łańcuch nie dotknie trzeciej
koronki i nie zacznie
hałasować. (w lewo)
Kiedy nie słychać
dźwięku
Najlepsze ustawienie
Najlepsze ustawienie jest wówczas, kiedy dźwignia
zmiany biegów jest przestawiana tylko tyle, aby
wykasować luz, a łańcuch dotyka trzeciej koronki i
hałasuje.
* Przestawić dźwignię do pierwotnego położenia (położenie,
kiedy dźwignia przerzuciła łańcuch na drugą koronkę i
kiedy została puszczona) i obrócić ramię mechanizmu korbowego w
prawo. Jeżeli łańcuch dotyka trzeciej koronki i hałasuje, obracać powoli
pokrętłem regulacyjnym pancerza, dokręcając go, dopóki hałas nie
ustąpi i łańcuch nie zacznie przemieszczać się płynnie.
Nacisnąć dźwignię w celu zmiany biegów i sprawdzenia czy w
położeniu któregoś z biegów występuje hałas.
W celu zapewnienia najlepszego działania przerzutki SIS należy
okresowo smarować wszystkie elementy przeniesienia napędu.
Pokrętło regulacyjne Pokrętło regulacyjne
Uwaga:
Odległość między oparciem i uchwytem pancerza przerzutki
tylnej może się zmieniać, kiedy przesuwa się tylny amortyzator,
dlatego należy określić długość pancerza w punkcie gdzie ruch
amortyzatora jest najdłuższy.
Uwaga:
Ustawić linkę tak, aby wystawała na odległość
mniejszą niż około 30 mm, a następnie
sprawdzić, czy linka nie styka się ze szprychami
koła. Zatrzymać koło podczas wykonywania
tego kroku.
* Instrukcje serwisowe w innych językach są dostępne na stronie: http://techdocs.shimano.com
Uwaga: w razie wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia. (Polish)
Pancerz
SI-5XP0A-001-03
Techniczna instrukcja serwisowa SI-5XP0A-001
RD-M780
Wzmocniony sworzeń łączący
Sworzeń ogniwa Sworzeń ogniwa
Powierzchnia ogniwa
Sworzeń łączący
Wyciskacz
do łańcucha
Łańcuch
Łańcuch 10-rzędowy o
bardzo wąskich ogniwach
do rowerów górskich
Wzmocniony
sworzeń łączący
TL-CN32
TL-CN23
TL-CN27
z rowkiem (3)
z rowkiem (2)
XT
SL-M780 / SL-M780-I
OT-SP41
RD-M780
SGS / GS
FH-M785 / FH-M788
10
CS-M771-10
CN-HG94
SM-SP17 / BT17
RD-M780
GS
10
35T
11T
18T
11 - 32T, 11 - 34T, 11 - 36T
Oparcie pancerza
Uwaga: Okresowo sprawdzać czy nie ma luzu pomiędzy
zakończeniem widełek i hakiem, jako pokazano na ilustracji.
Jeżeli pomiędzy tymi dwoma częściami występuje luz, to może
pojawić się problem ze zmianą biegów.
Montaż tylnej przerzutki
Klucz imbusowy 5 mm
Zakończenie widełek
Wspornik
Moment dokręcania śruby haka:
8 - 10 Nm
1. Regulacja górna
Obrócić śrubę regulacji górnej, aby ustawić tak, że kółko
prowadzące znajdzie się w linii z krawędzią zewnętrzną
najmniejszej koronki, patrząc od tyłu.
2. Regulacja dolna
Obrócić śrubę regulacji dolnej tak, aby kółko prowadzące
przesunęło się do położenia bezpośrednio w linii z
największą koronką.
Regulacja SIS
Śruba regulacji
górnej
Śruba regulacji
dolnej
Kółko prowadzące
Największa zębatka
Zewnętrzna krawędź
najmniejszej koronki
Montaż kasety zębatek
W przypadku każdej
koronki, powierzchnia z
oznaczeniem grupy
powinna być skierowana na
zewnątrz i ustawiona tak,
aby szerokie występy na
każdej koronce i część A
(na której rowek jest
szeroki) główki piasty, były
w jednej linii.
Rowek jest
szeroki tylko w
jednym
miejscu.
a
c
-
1
4
T
A
Szeroki wypust
Podczas montowania koronek HG
zastosować narzędzie specjalne
(TL-LR15/LR10) do dokręcenia
nakrętki kasety.
Aby wymienić koronki HG, zastosować
narzędzia specjalne (TL-LR15/LR10) i
TL-SR21, aby odkręcić nakrętkę kasety.
Moment dokręcania:
30 - 50 Nm
Nakrętka kasety
Narzędzie
(TL-SR21)
Demontaż
TL-LR15/LR10
< CS-M771-10 >
(bL) 11 - 32T
(bJ) 11 - 34T
(bk) 11 - 36T
Nakrętka kasety
Podkładka dystansowa koronki
Podkładka dystansowa
nakrętki kasety
■ Wymiana przerzutki tylnej
Moment dokręcania kółka prowadzącego/
kółka napinającego:
2,5 - 5,0 Nm
Klucz imbusowy 3 mm
(1) (2)