3. Długość łańcucha w rowerach z tylnym amortyzatorem
Długość A będzie zależeć od skoku tylnego amortyzatora.
Ztego powodu duże obciążenie może oddziaływać na układ
napędowy, jeżeli długość łańcucha jest zbyt mała. Należy
ustawić długość łańcucha dodając dwa ogniwa do łańcucha,
kiedy amortyzator tylny jest w położeniu, w którym wymiar
"A"jest najdłuższy, a łańcuch jest na największej koronce
inajwiększej tarczy. Jeżeli skok amortyzatora tylnego jest duży,
zwis łańcucha może nie być podnoszony prawidłowo, kiedy
łańcuch znajduje się na najmniejszej tarczy i najmniejszej
koronce.
4. Długość pancerza
(1) Luzować śrubę regulacyjną B, dopóki nie znajdzie się
wpołożeniu pokazanym na ilustracji.
(2) Sprawdzić, czy pancerz ma wystarczający luz. Następnie
wyrównać pancerz z dolną krawędzią uchwytu pancerza na
tylnej przerzutce i odciąć nadmiar
pancerza.
Przyłączyć linkę do tylnej
przerzutki i po usunięciu luzu
początkowego linki,
ponownie przymocować tylną
przerzutkę, jak pokazano na
rysunku.
Dodać dwa ogniwa (z łańcuchem na
największej koronce i największej tarczy)
Największa
zębatka
Łańcuch
Największa
tarcza
W celu uzyskania najlepszych rezultatów zalecamy wykorzystanie poniższej kombinacji.
Dane techniczne
Przerzutka tylna
Montaż tylnej przerzutki
Klucz imbusowy 5 mm
Zakończenie widełek
Wspornik
Moment dokręcania osi suportu:
8 - 10 Nm
Informacje ogólne dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
"Długość okresów międzykonserwacyjnych zależy od sposobu użytkowania
i warunków jazdy na rowerze. Łańcuch należy czyścić regularnie, używając
odpowiedniego środka do czyszczenia łańcucha. Nigdy nie stosować
rozpuszczalników na bazie kwasów lub zasad, takich jak odrdzewiacze.
Wrazie użycia takiego typu rozpuszczalnika łańcuch może się zerwać,
powodując poważne obrażenia ciała".
• W celu uzyskania dobrego działania przerzutki łańcuch posiada stronę przednią
itylną; są one oznaczone w taki sposób, że po zainstalowaniu łańcucha będzie on
zwrócony we właściwym kierunku. Uzyskanie prawidłowego działania będzie
możliwe po zainstalowaniu łańcucha w odpowiednim kierunku. Jeżeli łańcuch
zostanie zamontowany w przeciwnym kierunku, może spaść, powodując
przewrócenie się roweru i w konsekwencji poważne obrażenia rowerzysty.
• Do łączenia łańcuchów owąskich ogniwach stosować tylko wzmocnione sworznie łączące.
• W przypadku stosowania sworzni innych niż wzmocnione lub kiedy stosowany jest sworzeń
wzmocniony lub narzędzie niedostosowane do typu łańcucha, połączenie łańcucha będzie za
słabe, co może spowodować rozerwanie lub spadanie łańcucha.
• Upewnij się, że sworzeń łączący nie wystaje znad zewnętrznej powierzchni ogniwa od strony, od
której sworzeń był
wkładany. Należy to
sprawdzić, przesuwając
palcem nad sworzniem.
Sworzeń będzie wystawał
nieco z tyłu po usunięciu
części odłamywanej.
• Jeżeli konieczne jest
wyregulowanie długości
łańcucha z powodu zmiany liczby zębów koronek, należy skrócić
łańcuch w innym miejscu niż miejsce, w którym łańcuch został
połączony, za pomocą wzmocnionego sworznia łączącego. Łańcuch
zostanie uszkodzony, jeżeli zostanie skrócony w miejscu, gdzie został
połączony za pomocą wzmocnionego sworznia łączącego.
• Sprawdzić, czy naprężenie łańcucha jest prawidłowe i czy łańcuch nie
jest uszkodzony. Jeżeli naprężenie jest zbyt małe lub łańcuch jest
uszkodzony, należy wymienić łańcuch. Wprzeciwnym razie może dojść
do zerwania łańcucha ipoważnego zranienia.
• Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać
niniejszą instrukcję. Poluzowane, zużyte lub uszkodzone części
mogą doprowadzić do wywrócenia roweru, co może
spowodowaćpoważne obrażenia. Zalecamy stosowanie jedynie
oryginalnych części zamiennychShimano.
• Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję. Jeżeli
komponenty nie zostaną prawidłowo wyregulowane, łańcuch może spadać, co prowadzi do
upadku z roweru i poważnych obrażeń.
• Należy dokładnie przeczytać niniejszą techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na
przyszłość.
Uwaga
• Jeżeli zmiana biegu nie wydaje się być płynna, wymyć przerzutkę i nasmarować wszystkie
części ruchome.
• Jeżeli luz w ogniwach jest na tyle duży, że regulacja nie jest możliwa, należy wymienić
przerzutkę.
• Należy okresowo czyścić przerzutkę i smarować wszystkie części ruchome (mechanizm i kółka).
• Jeżeli nie można wyregulować zmiany przełożeń, sprawdzić, czy rama i hak roweru są
równoległe do osi. Sprawdzić również, czy nasmarowana jest linka oraz czy pancerz nie jest
zbyt długi lub zbyt krótki.
• Jeżeli w wyniku poluzowania słychać nietypowy dźwięk w kółku, należy wymienić kółko.
• Jeżeli łańcuch w czasie użytkowania nadal spada z zębatek, należy wymienić zębatki i łańcuch.
• Stosowanie ram z wewnętrznym prowadzeniem linek jest bardzo odradzane, ponieważ mają one
tendencję do pogarszania działania przerzutki SIS ze względu na duże opory linek.
• Należy zawsze upewnić się, czy zestaw koronek ma to samo oznaczenie grupy. Nigdy nie
używać kombinacji koronek mających różne oznaczenie grupy.
• Należy zastosować pancerz nieco dłuższy i odstający, nawet w przypadku,
gdy kierownica jest skręcona maksymalnie. Ponadto należy sprawdzić, czy
dźwignia przerzutki nie dotyka ramy, gdy kierownica jest maksymalnie
skręcona.
• Do smarowania linki przerzutki stosowany jest smar specjalny. Nie należy
stosować smaru DURA-ACE ani innych środków smarnych. W przeciwnym
razie może dojść do pogorszenia sprawności roboczej przerzutki.
• Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby zapewnić
swobodne ślizganie się linki.
• W celu zapewnienia płynnej pracy stosować odpowiedni pancerz i ślizgi.
• Obsługa dźwigni związana ze zmianą biegów powinna być wykonywana jedynie, kiedy obraca
się mechanizm korbowy.
• Na kółku napinającym jest zaznaczona strzałka wskazująca kierunek obrotów. Kółko napinające
należy instalować w taki sposób, żeby strzałka była skierowana w prawo (patrząc od
zewnętrznej strony przerzutki).
• Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia działania
wynikającego z normalnego użytkowania.
• Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi prosimy
kierować do profesjonalnego sprzedawcy rowerów.
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Oznaczenia grupy
1. Regulacja górna
Obrócić śrubę regulacji górnej, aby ustawić tak, że kółko prowadzące znajdzie się w linii
zkrawędzią zewnętrzną najmniejszej koronki, patrząc od tyłu.
2. Regulacja dolna
Obrócić śrubę regulacji dolnej tak, aby kółko prowadzące przesunęło się do położenia
bezpośrednio w linii z największą koronką.
Regulacja SIS
Śruba regulacji
górnej
Pociągnąć
Mniej niż 30 mm
Moment dokręcania:
6 - 7 Nm
Wyżłobienie
Uwaga: Upewnić się, że linka jest
przymocowana w rowku.
Śruba regulacji
dolnej
Skracanie pancerza
Podczas skracania pancerza obciąć koniec przeciwny do
końca z oznaczeniem. Po skróceniu
pancerza zaokrąglić zakończenie tak, aby
średnica wewnętrzna była jednakowa.
Na obcięty koniec
pancerza założyć tę
samą końcówkę
pancerza.
Końcówka pancerza
* Jeżeli przerzutka tylna przemieszcza się zbyt daleko, tak jak
w rowerach z tylnym amortyzatorem, zalecana jest wymiana
końcówki na końcówkę
aluminiową. Koniec pancerza z
końcówką aluminiową powinien
znajdować się po stronie
przerzutki.
Końcówka aluminiowa
Strona przerzutki
Uszczelniona
końcówka z gumową
osłoną powinna być
zamontowana
woparciu pancerza
naramie.
Gumowa osłona
Gumowa osłona
Należy uważać, aby nie zgiąć
Uszczelniona końcówka
5. Jak używać śruby regulacyjnej B
Założyć łańcuch na najmniejszą tarczę i największą koronkę
iobrócić ramię korby, aby zmienić biegi. Następnie obrócić
śrubę regulacyjną B, aby
ustawić kółko prowadzące
tak, aby nie dotykało tylnej
koronki ale nie tak blisko,
aby dotykało łańcucha.
Następnie ustawić łańcuch
na najmniejszej koronce
ipowtórzyć powyższe
czynności, pamiętając, aby
kółko prowadzące nie
dotknęło koronki.
■ Wymiana przerzutki tylnej
<Sprawdzanie odległości pomiędzy największą koronką
a kółkiem prowadzącym>
Ustawić tylną przerzutkę w położeniu
największego przełożenia, zatrzymać koło,
anastępnie sprawdzić, czy odległość od
krawędzi kółka prowadzącego do krawędzi
największej koronki wynosi od 5 do 6 mm.
Obrócić ramię korby, aby zmienić biegi
isprawdzić, czy zmiana następuje płynnie.
Jeżeli ulegnie zmianie liczba zębów koronek, regulację należy
przeprowadzić od nowa.
Największa zębatka
Najmniejsza zębatka
Śruba regulacyjna
B
6. Regulacja SIS
Kilka razy poruszyć dźwignią w celu przesunięcia łańcucha na
drugą koronkę. Następnie, naciskając na dźwignię aż do oporu,
obrócić ramieniem mechanizmu korbowego.
Kiedy następuje
zmiana na trzeci
bieg
Dokręcać pokrętło
regulacyjne pancerza dopóki
łańcuch nie wróci na drugą
koronkę. (w prawo)
Poluzować pokrętło
regulacyjne pancerza dopóki
łańcuch nie dotknie trzeciej
koronki i nie zacznie
hałasować. (w lewo)
Kiedy nie słychać
dźwięku
Najlepsze ustawienie
Najlepsze ustawienie jest wówczas, kiedy dźwignia
zmiany biegów jest przestawiana tylko tyle, aby
wykasować luz, a łańcuch dotyka trzeciej koronki
ihałasuje.
* Przestawić dźwignię do pierwotnego położenia (położenie,
kiedy dźwignia przerzuciła łańcuch na drugą koronkę i kiedy
została puszczona) i obrócić ramię mechanizmu korbowego w prawo.
Jeżeli łańcuch dotyka trzeciej koronki i hałasuje, obracać powoli pokrętłem
regulacyjnym pancerza, dokręcając go, dopóki hałas nie ustąpi i łańcuch
nie zacznie przemieszczać się płynnie.
Nacisnąć dźwignię w celu zmiany biegów i sprawdzenia czy
wpołożeniu któregoś z biegów występuje hałas.
W celu zapewnienia najlepszego działania przerzutki SIS należy
okresowo smarować wszystkie elementy przeniesienia napędu.
Śruba regulacyjna Śruba regulacyjna
Uwaga:
Odległość między oparciem i uchwytem pancerza przerzutki
tylnej może się zmieniać, kiedy przesuwa się tylny amortyzator,
dlatego należy określić długość pancerza w punkcie gdzie ruch
amortyzatora jest najdłuższy.
Uwaga:
Ustawić linkę tak, aby wystawała na odległość
mniejszą niż około 30 mm, a następnie
sprawdzić, czy linka nie styka się ze szprychami
koła. Zatrzymać koło podczas wykonywania
tego kroku.
* Instrukcje serwisowe w innych językach są dostępne na stronie:
http://techdocs.shimano.com
Uwaga: w razie wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia. (Polish)
Pancerz
Kółko prowadzące
Największa zębatka
Zewnętrzna krawędź
najmniejszej koronki
(1) (2)
Moment dokręcania kółka
prowadzącego i kółka napinającego:
2,5 - 5,0 Nm
SI-5XF0A-002-03
Techniczna instrukcja serwisowa
SI-5XF0A-002
RD-M663 / RD-M593
Wzmocniony sworzeń łączący
Sworzeń ogniwa Sworzeń ogniwa
Powierzchnia ogniwa
Sworzeń łączący
Klucz imbusowy 3 mm
Uwaga: Okresowo sprawdzać czy nie ma luzu pomiędzy końcem
tylnych widełek i hakiem, jak pokazano na ilustracji. Jeżeli
pomiędzy tymi dwoma częściami występuje luz, to może
pojawić się problem ze zmianą biegów.
Oparcie pancerza
Grupa SLX
Deore
RAPIDFIRE (dźwignia zmiany biegów) SL-M660-10AR SL-M591
Pancerz OT-SP41 OT-SP41
Przerzutka tylna RD-M663 RD-M593
Typ SGS SGS
Piasta tylna FH-M665 FH-M590 / FH-M595
Biegi 10 10
Kaseta zębatek CS-HG81-10 CS-HG62-10
Łańcuch CN-HG74 CN-HG54
Ślizg SM-SP17 / SM-BT17 SM-SP17 / SM-BT17
Symbol modelu
RD-M663 RD-M593
Typ
SGS SGS
Biegi
10 10
Całkowita pojemność
43T 43T
Możliwe kombinacje koronek
11 - 32T, 11 - 34T, 11 - 36T 11 - 32T, 11 - 34T, 11 - 36T
Najmniejsza zębatka
11T 11T
Różnica zębów w mechanizmie korbowym
18T 18T
Łańcuch
Wzmocniony sworzeń
łączący
Wyciskacz do
łańcucha
Łańcuch 10-rzędowy o
bardzo wąskich ogniwach
do rowerów górskich
z rowkiem (3)
TL-CN32
TL-CN23
TL-CN27
z rowkiem (2)