Shimano RD-M980 Service Instructions

Typ
Service Instructions
3. Długość łańcucha w rowerach z tylnym amortyzatorem
Długość A będzie zależeć od skoku tylnego amortyzatora. Z tego
powodu duże obciążenie może oddziaływać na układ napędowy,
jeżeli długość łańcucha jest zbyt mała. Należy ustawić długość
łańcucha dodając dwa ogniwa do łańcucha, kiedy amortyzator
tylny jest w położeniu, w którym wymiar "A" jest najdłuższy, a
łańcuch jest na największej koronce i największej tarczy. Jeżeli
skok amortyzatora tylnego jest duży, zwis łańcucha może nie
być podnoszony prawidłowo, kiedy łańcuch znajduje się
na najmniejszej tarczy i najmniejszej koronce.
4. Długość pancerza
(1) Luzować śrubę regulacyjną B, dopóki nie znajdzie się
w położeniu pokazanym na ilustracji.
(2) Sprawdzić, czy pancerz ma wystarczający luz. Następnie
wyrównać pancerz z dolną krawędzią uchwytu pancerza na
tylnej przerzutce i odciąć nadmiar
pancerza.
Przyłączyć linkę do tylnej
przerzutki i po usunięciu luzu
początkowego linki, ponow-
nie przymocować tylną prze-
rzutkę, jak pokazano na
rysunku.
Dodać dwa ogniwa (z łańcuchem na najwięk-
szej koronce i największej tarczy)
Największa
zębatka
Łańcuch
Największa
tarcza
W celu uzyskania najlepszych rezultatów zalecamy wykorzystanie poniższej kombinacji.
Dane techniczne
Przerzutka tylna
Montaż tylnej przerzutki
Klucz imbusowy 5 mm
Zakończenie widełek
Wspornik
Moment dokręcania osi suportu:
8 - 10 Nm
Informacje ogólne dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
"Długość okresów międzykonserwacyjnych zależy od sposobu użytkowania
i warunków jazdy na rowerze. Łańcuch należy czyścić regularnie, używając
odpowiedniego środka do czyszczenia łańcucha. Nigdy nie stosować
rozpuszczalników na bazie kwasów lub zasad, takich jak odrdzewiacze.
W razie użycia takiego typu rozpuszczalnika łańcuch może się zerwać,
powodując poważne obrażenia ciała".
W celu uzyskania dobrego działania przerzutki łańcuch posiada stronę przednią i
tylną; są one oznaczone w taki sposób, że po zainstalowaniu łańcucha będzie on
zwrócony we właściwym kierunku. Uzyskanie prawidłowego działania będzie
możliwe po zainstalowaniu łańcucha w odpowiednim kierunku. Jeżeli łańcuch
zostanie zamontowany w przeciwnym kierunku, może spaść, powodując
przewrócenie się roweru i w konsekwencji poważne obrażenia rowerzysty.
Do łączenia łańcuchów o wąskich ogniwach stosować tylko wzmocnione sworznie łączące.
W przypadku stosowania
sworzni innych niż
wzmocnione lub kiedy
stosowany jest sworzeń
wzmocniony lub narzędzie
niedostosowane do typu
łańcucha, połączenie łań-
cucha będzie za słabe, co
może spowodować rozerwanie lub spadanie łańcucha.
Upewnij się, że sworzeń łączący nie wystaje znad zewnętrznej
powierzchni ogniwa od strony, od której sworzeń był wkładany. Należy
to sprawdzić, przesuwając palcem nad sworzniem. Sworzeń będzie
wystawał nieco z tyłu po usunięciu części odłamywanej.
Jeżeli konieczne jest wyregulowanie długości łańcucha z powodu
zmiany liczby zębów koronek, należy skrócić łańcuch w innym miejscu
niż miejsce, w którym łańcuch został połączony, za pomocą
wzmocnionego sworznia łączącego. Łańcuch zostanie
uszkodzony, jeżeli zostanie skrócony w miejscu, gdzie został
połączony za pomocą wzmocnionego sworznia łączącego.
Sprawdzić, czy naprężenie łańcucha jest prawidłowe i czy łańcuch
nie jest uszkodzony. Jeżeli naprężenie jest zbyt małe lub łańcuch
jest uszkodzony, należy wymienić łańcuch. W przeciwnym razie
może dojść do zerwania łańcucha i poważnego zranienia.
Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać niniejszą instrukcję.
Poluzowane, zużyte lub uszkodzone części mogą doprowadzić do wywrócenia roweru, co może
spowodować poważne obrażenia. Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części
zamiennych Shimano.
Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać niniejszą instrukcję. Jeżeli
komponenty nie zostaną prawidłowo wyregulowane, łańcuch może spadać, co prowadzi do
upadku z roweru i poważnych obrażeń.
Należy dokładnie przeczytać niniejszą techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na
przyszłość.
Uwaga
Jeżeli zmiana biegu nie wydaje się być płynna, wymyć przerzutkę i nasmarować wszystkie części
ruchome.
Jeżeli luz w ogniwach jest na tyle duży, że regulacja nie jest możliwa, należy wymienić przerzutkę.
Należy okresowo czyścić przerzutkę i smarować wszystkie części ruchome (mechanizm i kółka).
Jeżeli nie można wyregulować zmiany przełożeń, sprawdzić, czy rama i hak roweru są równoległe
do osi. Sprawdzić również, czy nasmarowana jest linka oraz czy pancerz nie jest zbyt długi lub
zbyt krótki.
Jeżeli w wyniku poluzowania słychać nietypowy dźwięk w kółku, należy wymienić kółko.
Zębatki należy okresowo myć neutralnym środkiem czyszczącym i następnie ponownie je
smarować. Dodatkowo czyszczenie łańcucha neutralnym
środkiem czyszczącym i smarowanie może być skutecznym sposobem
zwiększenia trwałości zębatek i łańcucha.
Jeżeli łańcuch w czasie użytkowania nadal spada z zębatek, należy
wymienić zębatki i łańcuch.
Stosowanie ram z wewnętrznym prowadzeniem linek jest bardzo odradzane,
ponieważ mają one tendencję do pogarszania działania przerzutki SIS ze
względu na duże opory linek.
Należy zawsze upewnić się, czy zestaw koronek ma to samo oznaczenie
grupy. Nigdy nie używać kombinacji koronek mających różne oznaczenie
grupy.
Należy zastosować pancerz nieco dłuższy i odstający, nawet w przypadku, gdy kierownica jest
skręcona maksymalnie. Ponadto należy sprawdzić, czy dźwignia przerzutki nie dotyka ramy, gdy
kierownica jest maksymalnie skręcona.
Do smarowania linki przerzutki stosowany jest smar specjalny. Nie należy stosować smaru
DURA-ACE ani innych środków smarnych. W przeciwnym razie może dojść do pogorszenia
sprawności roboczej przerzutki.
Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby zapewnić swobodne ślizganie się
linki.
W celu zapewnienia płynnej pracy stosować odpowiedni pancerz i ślizgi.
Obsługa dźwigni związana ze zmianą biegów powinna być wykonywana jedynie, kiedy obraca
się mechanizm korbowy.
Kółko prowadzące ma strzałkę wskazującą kierunek obrotów. Kółko prowadzące należy
zamontować tak, aby strzałka była skierowana w lewo, patrząc od zewnętrznej strony przerzutki.
Kółko napinające ma strzałkę wskazującą kierunek obrotów. Kółko napinające należy
zamontować tak, aby strzałka była skierowana w prawo, patrząc od zewnętrznej strony
przerzutki.
Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia działania
wynikającego z normalnego użytkowania.
Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi prosimy
kierować do profesjonalnego sprzedawcy rowerów.
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Oznaczenia grupy
1. Regulacja górna
Obrócić śrubę regulacji górnej, aby ustawić tak, że kółko prowadzące znajdzie się w linii
z krawędzią zewnętrzną najmniejszej koronki, patrząc od tyłu.
2. Regulacja dolna
Obrócić śrubę regulacji dolnej tak, aby kółko prowadzące przesunęło się do położenia
bezpośrednio w linii z największą koronką.
Regulacja SIS
Śruba regulacji
górnej
Pociągnąć
Mniej niż 30 mm
Moment dokręcania: 6 - 7 Nm
Wyżłobienie
Uwaga: Upewnić się, że linka
jest przymocowana w
rowku.
Śruba regulacji
dolnej
Skracanie pancerza
Podczas skracania pancerza obciąć koniec przeciwny do
końca z oznaczeniem. Po skróceniu pan-
cerza zaokrąglić zakończenie tak, aby
średnica wewnętrzna była jednakowa.
Na obcięty koniec pan-
cerza założyć tę samą
końcówkę pancerza.
Końcówka pancerza
* Jeżeli przerzutka tylna przemieszcza się zbyt daleko, tak jak
w rowerach z tylnym amortyzatorem, zalecana jest wymiana
końcówki na końcówkę
aluminiową.
Koniec pancerza z końcówką
aluminiową powinien znajdować
się po stronie przerzutki.
Końcówka aluminiowa
Strona przerzutki
Uszczelniona końców-
ka z gumową osłoną
powinna być zamonto-
wana w oparciu pan-
cerza na ramie.
Gumowa osłona
Gumowa osłona
Należy uważać, aby nie zgiąć
Uszczelniona końcówka
5. Jak używać śruby regulacyjnej B
Założyć łańcuch na najmniejszą tarczę i największą koronkę i
obrócić ramię korby, aby zmienić biegi. Następnie obrócić śrubę
regulacyjną B, aby ustawić
kółko prowadzące tak, aby
nie dotykało tylnej koronki
ale nie tak blisko, aby doty-
kało łańcucha. Następnie
ustawić łańcuch na naj-
mniejszej koronce i powtó-
rzyć powyższe czynności,
pamiętając, aby kółko
prowadzące nie dotknęło
koronki.
n Wymiana przerzutki tylnej
Uwaga: Podczas demontażu kółka napinającego przy wymia-
nie tylnej przerzutki, należy najpierw zdjąć E-ring.
<Sprawdzanie odległości pomiędzy największą koronką
a kółkiem prowadzącym>
Ustawić tylną przerzutkę w położeniu najwięk-
szego przełożenia, zatrzymać koło, a następ-
nie sprawdzić, czy odległość od krawędzi
kółka prowadzącego do krawędzi największej
koronki wynosi od 5 do 6 mm. Obrócić ramię
korby, aby zmienić biegi i sprawdzić, czy
zmiana następuje płynnie. Jeżeli ulegnie
zmianie liczba zębów koronek, regulację należy przeprowadzić
od nowa.
Największa zębatka Najmniejsza zębatka
Śruba
regulacyjna B
6. Regulacja SIS
Kilka razy poruszyć dźwignią w celu przesunięcia łańcucha na
drugą koronkę. Następnie, naciskając na dźwignię aż do oporu,
obrócić ramieniem mechanizmu korbowego.
Kiedy następuje
zmiana na trzeci
bieg
Dokręcać pokrętło regulacyj-
ne pancerza dopóki łańcuch
nie wróci na drugą koronkę.
(w prawo)
Poluzować pokrętło regulacyj-
ne pancerza dopóki łańcuch
nie dotknie trzeciej koronki i
nie zacznie hałasować.
(w lewo)
Kiedy nie słychać
dźwięku
Najlepsze ustawienie
Najlepsze ustawienie jest wówczas, kiedy dźwignia
zmiany biegów jest przestawiana tylko tyle, aby
wykasować luz, a łańcuch dotyka trzeciej koronki i
hałasuje.
* Przestawić dźwignię do pierwotnego położenia
(położenie, kiedy dźwignia przerzuciła łańcuch na drugą
koronkę i kiedy została puszczona) i obrócić ramię mechanizmu korbo-
wego w prawo. Jeżeli łańcuch dotyka trzeciej koronki i hałasuje, obracać
powoli pokrętłem regulacyjnym pancerza, dokręcając go, dopóki hałas
nie ustąpi i łańcuch nie zacznie przemieszczać się płynnie.
Nacisnąć dźwignię w celu zmiany biegów i sprawdzenia czy w
położeniu któregoś z biegów występuje hałas.
W celu zapewnienia najlepszego działania przerzutki SIS należy
okresowo smarować wszystkie elementy przeniesienia napędu.
Śruba regulacyjna Śruba regulacyjna
Uwaga:
Odległość między oparciem i uchwytem pancerza przerzutki
tylnej może się zmieniać, kiedy przesuwa się tylny amortyzator,
dlatego należy określić długość pancerza w punkcie gdzie ruch
amortyzatora jest najdłuższy.
Uwaga:
Ustawić linkę tak, aby wystawała na odległość
mniejszą niż około 30 mm, a następnie spraw-
dzić, czy linka nie styka się ze szprychami koła.
Zatrzymać koło podczas wykonywania tego
kroku.
* Instrukcje serwisowe w innych językach są dostępne na stronie: http://techdocs.shimano.com
Uwaga: w razie wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia. (Polish)
Pancerz
Kółko prowadzące
Największa zębatka
Zewnętrzna krawędź
najmniejszej koronki
(1) (2)
Moment dokręcania kółka prowadzącego
i kółka napinającego: 2,5 - 5,0 Nm
SI-5XC0A-001-03
Techniczna instrukcja serwisowa SI-5XC0A-001
RD-M980
Wzmocniony sworzeń łączący
Sworzeń ogniwa Sworzeń ogniwa
Powierzchnia ogniwa
Sworzeń łączący
Klucz imbusowy 3 mm
Uwaga: Okresowo sprawdzać, czy nie ma luzu pomiędzy końcem
tylnych widełek i hakiem, jak pokazano na ilustracji. Jeżeli pomiędzy
tymi dwoma częściami występuje luz, może pojawić się problem ze
zmianą biegów.
Oparcie pancerza
Kółko prowadzące
Kółko napinające
E-ring
Grupa
XTR
RAPIDFIRE (dźwignia zmiany biegów)
SL-M980 / SL-M980-I
Pancerz
OT-SP41 (SIS-SP41)
Przerzutka tylna
RD-M980
Typ
SGS / GS
Piasta tylna
FH-M985 / FH-M988
Biegi
10
Kaseta zębatek
CS-M980
Łańcuch
CN-M980
Ślizg
SM-SP17 / BT17
Symbol modelu RD-M980
Typ SGS GS
Biegi 10 10
Całkowita pojemność 41T 35T
Możliwe kombinacje koronek 11 - 32T, 11 - 34T, 11 - 36T
Najmniejsza zębatka 11T 11T
Różnica zębów w mechanizmie korbowym 18T 18T
Łańcuch
Wzmocniony sworzeń
łączący
Wyciskacz do
łańcucha
Łańcuch 10-rzędowy o
bardzo wąskich
ogniwach do rowerów
górskich
z rowkiem (3)
TL-CN32
TL-CN23
TL-CN27
z rowkiem (2)
  • Page 1 1

Shimano RD-M980 Service Instructions

Typ
Service Instructions