Shimano FD-M410 Service Instructions

Typ
Service Instructions

Ten podręcznik jest również odpowiedni dla

Do czyszczenia łańcucha stosować obojętne środki czyszczące. Nie należy stosować
zasadowych lub kwaśnych środków czyszczących takich jak odrdzewiacze, ponieważ
mogą one prowadzić do uszkodzenia i/lub usterki łańcucha.
Do łączenia wąskich łańcuchów stosować tylko wzmocnione sworznie łączące.
Dostępne są dwa różne typy wzmocnionych sworzni łączących. Przed wybraniem
sworznia do zastosowania, należy sprawdzić w tabeli poniżej. W przypadku
stosowania sworzni innych niż wzmocnione lub kiedy stosowany jest sworzeń
wzmocniony lub narzędzie niedostosowane do typu łańcucha, można nie uzyskać
wystarczającej siły połączenia, co może spowodować rozerwanie lub spadnięcie
łańcucha.
Jeżeli konieczne jest wyregulowanie długości łańcucha
z powodu zmiany ilości zębów koronek łańcuch
skrócić w innym miejscu niż miejsce gdzie łańcuch
został połączony za pomocą sworznia wzmocnionego
lub sworznia końcowego. Łańcuch zostanie
uszkodzony, jeżeli zostanie skrócony w miejscu, gdzie
został połączony za pomocą sworznia wzmocnionego
lub sworznia końcowego.
Uważać, aby nie doszło w czasie jazdy do zahaczenia nogawek o łańcuch; może to
spowodować wywrócenie roweru.
Sprawdzić, czy naprężenie łańcucha jest prawidłowe i czy łańcuch nie jest
uszkodzony. Jeżeli naprężenie jest zbyt małe lub łańcuch jest uszkodzony, należy
wymienić łańcuch. Jeżeli nie zostanie to zrobione, może dojść do zerwania łańcucha i
poważnego zranienia.
Przed jazdą na rowerze, sprawdzić, czy nie ma pęknięć w ramionach korby. Jeżeli są
jakiekolwiek pęknięcia, może dojść do złamania korby i spadnięcia z roweru.
Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać niniejszą instrukcję.
Luźne, zużyte lub uszkodzone części mogą spowodować obrażenia kierującego
rowerem. Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części zamiennych Shimano.
Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać niniejszą instrukcję.
Jeżeli regulacja nie zostanie przeprowadzona właściwie, łańcuch może spaść i może
spowodować upadek roweru, który może prowadzić do poważnych obrażeń.
Dokładnie przeczytać niniejszą Techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na
przyszłość.
Uwaga
Dodatkowo, jeżeli działanie pedałów nie wydaje się normalne, dokonać ponownego
sprawdzenia.
Przed jazdą na rowerze, sprawdzić, czy nie ma luzu w złączach lub połączeniach.
(BB-FC, FC-PD)
Nie wolno myć osi suportu za pomocą wodnych myjek ciśnieniowych.
W przypadku wyczucia jakiegokolwiek luzu w osi suportu, należy wymienić oś
suportu.
Jeżeli zmiana biegu nie wydaje się być płynna, wymyć przerzutkę i nasmarować
wszystkie części ruchome.
Jeżeli wielkość luzu w ogniwach jest na tyle duża, że regulacja nie jest możliwa,
należy wymienić przerzutkę.
Należy nasmarować oś suportu przed montażem.
W celu zapewnienia płynnej pracy stosować odpowiedni pancerz i ślizgi.
Tarcze należy okresowo myć neutralnym środkiem czyszczącym, a następnie
ponownie je smarować. Dodatkowo, czyszczenie łańcucha neutralnym środkiem
czyszczącym i smarowanie może być skutecznym sposobem zwiększenia trwałości
tarcz i łańcucha.
Jeżeli łańcuch w czasie użytkowania nadal spada z tarcz, wymienić tarcze oraz
łańcuch.
Przerzutka przednia przeznaczona jest do zastosowania tylko
z trzyrzędowymi mechanizmami korbowymi. Nie można jej
stosować z dwurzędowymi mechanizmami, ponieważ nie będą
pasować punkty zmiany biegów.
W przypadku górnego prowadzenia linki, wybrać rodzaj ramy
z trzema oparciami na pancerz, jak pokazano na ilustracji po
prawej.
Należy zastosować pancerz nieco dłuższy i odstający, nawet
w przypadku gdy kierownica jest skręcona maksymalnie. Co więcej, należy sprawdzić
czy dźwignia przerzutki nie dotyka ramy, gdy kierownica jest maksymalnie skręcona.
Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby zapewnić swobodne
ślizganie się linki.
Obsługa dźwigni związana ze zmianą biegów powinna być wykonywana jedynie, kiedy
obraca się mechanizm korbowy.
Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia
działania wynikającego z normalnego użytkowania.
Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi,
prosimy kierować do profesjonalnego sprzedawcy rowerów.
Przedni system napędowy
Techniczna instrukcja serwisowa SI-6BLFA-001
Aby zmienić z dużej tarczy na mniejszą (Dźwignia B)
Kiedy dźwignia (B) zostanie naciśnięta jeden raz, nastąpi
przerzucenie o jeden stopień z dużej tarczy na mniejszą.
Przykład:
z największej tarczy na średnią.
Czynność zmiany biegu
Zarówno dźwignia (A) jak i dźwignia (B) zawsze wracają do położenia wyjściowego, kiedy zostaną
puszczone po zmianie przełożenia.
W czasie uruchamiania jednej z dźwigni zawsze należy pamiętać, aby jednocześnie obracać
ramieniem korby.
Położenie początkowe dźwigni (A)
Dźwignia (B)
Aby zmienić z małej tarczy na większą (Dźwignia A)
Kiedy dźwignia (A) zostanie naciśnięta jeden raz, nastąpi
przerzucenie o jeden stopień z małej na większą tarczę.
Przykład:
ze średniej na dużą tarczę.
Długość łańcucha
Dodać dwa ogniwa
(z łańcuchem na największej
koronce i największej tarczy)
Największa
koronka
Największa tarcza
Łańcuch
Przerzutka przednia
Oś suportu
Miska
Podkładka
dystansowa
(2,5 mm)
Główna część Miska
Mechanizm korbowy
2. Mocowanie i zabezpieczanie linki
Nacisnąć dźwignię (B) dwa lub więcej razy, sprawdzić na
wskaźniku, że pozycja jest poprawna i zabezpieczyć linkę.
Podczas ciągnięcia linki dokręcić śrubę mocującą za
pomocą klucza imbusowego 5 mm.
Skracanie pancerza
Podczas skracania pancerza obciąć koniec przeciwny do
końca z oznaczeniem. Po skróceniu pancerza zaokrąglić
zakończenie tak, aby średnica
wewnętrzna była jednakowa.
Na obcięty koniec pancerza założyć tą samą końcówkę
pancerza.
Końcówka pancerza
Wkładanie linki
Włożyć linkę do pancerza przez końcówkę z oznaczeniem.
Nanieść smar od końca z oznaczeniem, aby zachować
sprawność działania linki.
Oznaczenie
Regulacja SIS
Pamiętać o przestrzeganiu kolejności podanej poniżej.
1. Regulacja dolna
Najpierw zdemontować blokadę regulującą Pro-Set.
Następnie ustawić tak, aby luz między wózkiem
wewnętrznym przerzutki i łańcuchem wynosił 0 - 0,5 mm.
Śruba regulacji
dolnej
Łańcuch
Wózek
wewnętrzny
przerzutki
Pozycja łańcucha
Największa
koronka
Najmniejsza tarcza
1
2
3
Dźwignia (B)
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
Pokrętło regulacyjne pancerza
5. Możliwe problemy i sposoby ich rozwiązania
Po wykonaniu kroków od 1 do 4 przestawić dźwignię zmiany
biegów w celu sprawdzenia zmiany biegów. (Również w przypadku,
kiedy zmiana biegu stanie się trudna w czasie użytkowania.)
Wózek zewnętrzny przerzutki powinien
znajdować się bezpośrednio nad i być
równoległy do największej tarczy.
Przykręcić korzystając z klucza
imbusowego 5 mm.
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
Tarcza mechanizmu
korbowego
(największa tarcza)
Wózek przerzutki
Sworzeń końcowy
Wzmocniony sworzeń łączący
Sworzeń ogniwa
Oparcia pancerza
W celu uzyskania najlepszych osiągów, zalecamy wykorzystanie następującej
kombinacji.
Dane techniczne
Przerzutka przednia
Średnica obejmy montażowej:
S (28,6 mm), M (31,8 mm), L (34,9 mm)
Kąt nachylenia rury
podsiodłowej
X = dostępne
Przednia tarcza
Oś suportu
<FD-M330-E>
Montaż przerzutki przedniej,
osi suportu oraz mechanizmu korbowego
<FD-M410 / FD-M411>
Zamontować przy użyciu narzędzia
specjalnego TL-UN74-S / TL-UN66.
Najpierw zamontować część główną
a następnie miskę.
Do zamontowania mechanizmu korbowego użyć klucza imbusowego
8 mm.
Dokładnie dokręcić
Wyregulować i zamontować przerzutkę przednią, jak pokazano na
ilustracji. Nie wolno w tym momencie usuwać blokady regulującej
Pro-Set.
Moment dokręcania miski / osi suportu:
50 - 70 Nm
Moment dokręcania mechanizmu korbowego:
35 - 50 Nm
Moment dokręcania miski / osi suportu:
50 - 70 Nm
Moment dokręcania mechanizmu korbowego:
35 - 50 Nm
3 mm
1 mm
Klucz imbusowy 8 mm
(TL-WR38)
Blokada regulująca Pro-Set
Miernik Pro-Set
Zęby tarczy powinny
mieścić się w tym
zakresie
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
Obciąć zbyteczną długość linki i założyć końcówkę linki.
Górne prowadzenie linki Dolne prowadzenie
linki
Uwaga:
Przeciągnąć linkę
jak pokazano na
ilustracji.
Śruba mocująca
linkę
Klucz imbusowy
5 mm
Dolne prowadzenie
linki
Górne prowadzenie linki
Pociągnąć
Pociągnąć
Po usunięciu luzu początkowego linki, ponownie przymocować
linkę do przedniej przerzutki, jak pokazano na ilustracji.
Śruba regulacji
górnej
Łańcuch
Wózek zewnętrzny
przerzutki
3. Regulacja górna
Ustawić tak, aby luz między wózkiem zewnętrznym przerzutki i
łańcuchem wynosił 0 - 0,5 mm.
Pozycja łańcucha
Najmniejsza
koronka
Największa tarcza
4. Regulacja na środkowej tarczy
W czasie prowadzenia regulacji ustawić łańcuch na największej
tylnej koronce, a z przodu ustawić łańcuch na środkowej tarczy.
Obrócić pokrętło regulacyjne pancerza tak, aby luz między
wózkiem wewnętrznym przerzutki i łańcuchem wynosił 0 - 0,5 mm.
Pozycja łańcucha
Największa
koronka
Środkowa tarcza
mechanizmu korbowego
Łańcuch
Wózek
wewnętrzny
przerzutki
Blokada regulująca
Pro-Set
Montaż dźwigni zmiany biegów
Klucz imbusowy 5 mm
Moment dokręcania:
6 - 8 Nm
Zastosować chwyt kierownicy
z maksymalną zewnętrzną średnicą 32 mm.
Zamontować dźwignię zmiany biegów w położeniu, w którym
nie będzie ona przeszkadzać działaniu hamulca i zmianie
przerzutki przedniej.
Nie stosować w połączeniu, które utrudnia działanie
hamulca.
Łańcuch Wzmocniony sworzeń łączący Wyciskacz do łańcucha
9-biegowy, bardzo wąski
łańcuch, taki jak
CN-7701 / CN-HG93
Srebrny
TL-CN32 / TL-CN23
8-/7-/6-biegowy wąski
łańcuch, taki jak
CN-HG50 / CN-IG51
Czarny
TL-CN32 / TL-CN23
Grupa Altus
Rapidfire Plus SL-MC40
Pancerz SP40
Przerzutka przednia FD-M411 / FD-M410 / FD-M330-E
Mechanizm korbowy FC-M341 / FC-M341-8
Oś suportu BB-UN26 / BB-UN26-E / BB-ES25
Łańcuch CN-HG50 / CN-HG40
Ślizg SM-SP17 / SM-BT17 / SM-SP18 / SM-BT18
Symbol modelu FD-M410 / FD-M411 FD-M330-E
Dolne prowadzenie linki X X
Górne prowadzenie linki X X
Różnica zębów w mechanizmie korbowym 20T 20T
Min. różnica między dużą a średnią tarczą 10T 10T
Średnica obejmy montażowej przerzutki przedniej S, M, L
Kąt nachylenia rury podsiodłowej ( α )
63°- 66°, 66°- 69° 66°- 69°
Właściwa linia łańcucha 50,0 mm
Symbol modelu FC-M341-8 FC-M341 FC-M341
Kombinacja zębów
mechanizmu korbowego
42 - 32 - 24T 48 - 38 - 28T
Średnica rozstawu śrub 104 mm / 64 mm 104 mm / 64 mm
Długość ramienia 170 mm, 175 mm 170 mm, 175 mm
Odpowiednia oś suportu BB-ES25 BB-UN26 BB-UN26 (-K)
Odpowiednia przerzutka
przednia
FD-M411 / FD-M410 / FD-M330-E FD-M410 / FD-M411
Rozmiar gwintu pedału BC 9/16" x 20 T.P.I. (angielski gwint) BC 9/16" x 20 T.P.I. (angielski gwint)
Symbol modelu BB-UN26-E BB-UN26
Oznaczenie LL123 LL113 LL123 LL113
Długość osi 123 mm 113 mm 123 mm 113 mm
Linia łańcucha 50,0 mm 50,0 mm 50,0 mm 50,0 mm
Odpowiedni
mechanizm korbowy
FC-M411 FC-M410 FC-M411 FC-M410
Rozmiar gwintu
BC 1,37" X 24 T.P.I.
(68, 73 mm)
BC 1,37" X 24 T.P.I. (73 mm)
M 36 X 24 T.P.I. (70 mm)
BC 1,37" X 24 T.P.I. (68, 73 mm)
M 36 X 24 T.P.I. (70 mm)
Symbol modelu BB-ES25 BB-ES25-E BB-UN26 (-K)
Oznaczenie 118 118 LL123
Długość osi 118 mm 118 mm 123 mm
Linia łańcucha 50,0 mm 50,0 mm 50,0 mm
Odpowiedni
mechanizm korbowy
FC-M410-8 FC-M410-8 FC-M411
Rozmiar gwintu
BC 1,37" X 24 T.P.I.
(68, 73 mm)
BC 1,37" X 24 T.P.I.
(68, 73 mm)
BC 1,37" X 24 T.P.I.
(68 mm)
Jeżeli łańcuch spada na stronę
korby.
Dokręcić śrubę regulacji górnej
w prawo (około 1/4 obrotu).
Jeżeli trudna jest zmiana z średniej
tarczy na dużą tarczę.
Poluzować śrubę regulacji górnej
w lewo (około 1/8 obrotu).
Jeżeli trudna jest zmiana z średniej
tarczy na małą tarczę.
Poluzować śrubę regulacji dolnej
w lewo (około 1/4 obrotu).
Jeżeli dochodzi do kontaktu
między łańcuchem i wózkiem
wewnętrznym przedniej przerzutki
na największej tarczy.
Dokręcić śrubę regulacji górnej
w prawo (około 1/8 obrotu).
Jeżeli dochodzi do kontaktu
między łańcuchem i wózkiem
zewnętrznym przedniej przerzutki
na największej tarczy.
Poluzować śrubę regulacji górnej
w lewo (około 1/8 obrotu).
Jeżeli w czasie zmiany
z największej tarczy średnia tarcza
jest pomijana.
Poluzować pokrętło regulacyjne
pancerza w lewo (1 do 2 obrotów).
Jeżeli dochodzi do kontaktu
między łańcuchem i wózkiem
wewnętrznym przerzutki
przedniej kiedy następuje zmiana
na największą koronkę, a na
przedniej przerzutce łańcuch jest
na środkowej tarczy.
Dokręcić pokrętło regulacyjne
pancerza obracając je w prawo
(1 do 2 obrotów).
Jeżeli łańcuch spadnie na stronę
osi suportu.
Dokręcić śrubę regulacji dolnej
wprawo (około 1/2 obrotu).
Ogólne informacje dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
* Instrukcje serwisowe w innych językach dostępne są na stronie:
http://techdocs.shimano.com
Uwaga: Specyfikacje mogą być zmieniane w celu ulepszeń bez powiadomienia. (Polish)
6,5 mm
7,1 mm
Zastosować narzędzia specjalne (TL-UN74-S i TL-UN66) do instalacji
osi suportu (1) oraz przedniej przerzutki, aby skierowane były w
kierunku pokazanym na rysunku. Jeżeli szerokość mufy osi suportu
wynosi 68 mm, włożyć podkładkę dystansową (2,5 mm), jak pokazano
na rysunku, podczas instalacji przerzutki przedniej.
Zamontować miskę (2) a następnie użyć klucza imbusowego 8 mm do
instalacji mechanizmu korbowego.
SI-6BLFA-001-03
  • Page 1 1

Shimano FD-M410 Service Instructions

Typ
Service Instructions
Ten podręcznik jest również odpowiedni dla