Zastosować narzędzia specjalne (TL-UN74-S i TL-UN66) do instalacji
osi suportu (1) oraz przedniej przerzutki, aby skierowane były
w kierunku pokazanym na rysunku. Jeżeli szerokość mufy osi suportu
wynosi 68 mm, włożyć podkładkę dystansową (2,5 mm), jak pokazano
na rysunku, podczas instalacji przerzutki przedniej. Zamontować miskę
(2) a następnie użyć klucza imbusowego 8 mm do instalacji
mechanizmu korbowego.
• Do czyszczenia łańcucha stosować obojętne środki czyszczące. Nie należy stosować
zasadowych lub kwaśnych środków czyszczących takich jak odrdzewiacze, ponieważ
mogą one prowadzić do uszkodzenia i/lub usterki łańcucha.
• Do łączenia łańcuchów o wąskich ogniwach stosować tylko wzmocnione sworznie
łączące.
• Dostępne są dwa różne typy wzmocnionych sworzni łączących. Przed wybraniem
sworznia zapoznać się z poniższą tabelą. W przypadku stosowania sworzni innych niż
wzmocnione lub kiedy stosowany jest sworzeń wzmocniony lub narzędzie
niedostosowane do typu łańcucha, można nie uzyskać wystarczającej siły połączenia,
co może spowodować rozerwanie lub spadnięcie łańcucha.
• Jeżeli konieczne jest wyregulowanie długości łańcucha
z powodu zmiany liczby zębów zębatek skrócić
łańcuch w miejscu innym niż miejsce, gdzie łańcuch
został połączony za pomocą sworznia wzmocnionego
lub sworznia końcowego. Łańcuch ulegnie
uszkodzeniu, jeżeli zostanie skrócony w miejscu,
gdzie został połączony za pomocą sworznia wzmocnionego lub sworznia końcowego.
• Uważać, aby nie doszło w czasie jazdy do zahaczenia nogawek o łańcuch, ponieważ
może to spowodować wywrócenie roweru.
• Sprawdzić, czy naprężenie łańcucha jest prawidłowe i czy łańcuch nie jest
uszkodzony. Jeżeli naprężenie jest zbyt małe lub łańcuch jest uszkodzony,
należy wymienić łańcuch. W przeciwnym razie może dojść do zerwania łańcucha
i poważnego zranienia.
• Przed jazdą na rowerze sprawdzić, czy nie ma pęknięć w ramionach korby.
Jeżeli pojawią się jakiekolwiek pęknięcia, może dojść do złamania korby
i spadnięcia z roweru.
• Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję.
Luźne, zużyte lub uszkodzone części mogą spowodować obrażenia kierującego
rowerem.
Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części zamiennych Shimano.
• Należy dokładnie przeczytać niniejszą techniczną instrukcję serwisową i zachować
ją na przyszłość.
Uwaga
• Dodatkowo, jeżeli działanie pedałów nie wydaje się normalne, dokonać ponownego
sprawdzenia.
• Przed jazdą na rowerze, sprawdzić, czy nie ma luzu w złączach lub połączeniach.
(BB-FC, FC-PD)
• Nie wolno myć osi suportu za pomocą wodnych myjek ciśnieniowych.
• W przypadku wyczucia jakiegokolwiek luzu w osi suportu należy wymienić tę oś.
• Jeżeli zmiana biegu nie wydaje się być płynna, wymyć przerzutkę i nasmarować
wszystkie części ruchome.
• Jeżeli wielkość luzu w ogniwach jest na tyle duża, że regulacja nie jest możliwa,
należy wymienić przerzutkę.
• Należy nasmarować oś suportu przed montażem.
• W celu zapewnienia płynnej pracy stosować odpowiedni pancerz i ślizgi.
• Ogniwa łańcucha należy okresowo myć neutralnym środkiem czyszczącym,
a po umyciu ponownie nasmarować. Dodatkowo, czyszczenie łańcucha neutralnym
środkiem czyszczącym i smarowanie może być skutecznym sposobem zwiększenia
trwałości tarcz i łańcucha.
• Jeżeli łańcuch w czasie użytkowania nadal spada z tarcz, wymienić tarcze i łańcuch.
• Przerzutka przednia przeznaczona jest do zastosowania tylko z trzyrzędowymi
mechanizmami. Nie można jej stosować z dwurzędowymi mechanizmami,
ponieważ nie będą pasować punkty zmiany biegów.
• W przypadku górnego prowadzenia linki wybrać rodzaj ramy
z trzema oparciami na pancerz, jak pokazano na ilustracji po
prawej stronie.
• Należy zastosować pancerz nieco dłuższy i odstający, nawet
w przypadku, gdy kierownica jest skręcona maksymalnie.
Ponadto należy sprawdzić, czy dźwignia przerzutki nie dotyka
ramy, gdy kierownica jest maksymalnie skręcona.
• Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby
zapewnić swobodne ślizganie się linki.
• Obsługa dźwigni związana ze zmianą biegów powinna być wykonywana jedynie,
kiedy obraca się mechanizm korbowy.
• Gwarancja nie obejmuje normalnego zużycia ani pogorszenia parametrów roboczych
wynikających z normalnego użytkowania.
• Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi
prosimy kierować do profesjonalnego sprzedawcy rowerów.
Przedni system napędowy
Techniczna instrukcja serwisowa SI-6M10A
Aby zmienić z dużej tarczy na mniejszą (Dźwignia B)
Kiedy dźwignia (B) zostanie naciśnięta jeden raz, nastąpi
przerzucenie o jeden stopień z dużej tarczy na mniejszą.
Przykład:
z największej tarczy na średnią.
Czynność zmiany biegu
Zarówno dźwignia (A), jak i dźwignia (B) zawsze wracają do położenia wyjściowego, kiedy zostaną
zwolnione po zmianie przełożenia.
W czasie uruchamiania jednej z dźwigni należy zawsze pamiętać, aby jednocześnie obracać
ramieniem korby.
Początkowe położenie dźwigni (A)
Dźwignia (B)
Aby zmienić z małej tarczy na większą (Dźwignia A)
Kiedy dźwignia (A) zostanie naciśnięta jeden raz, nastąpi
przerzucenie o jeden stopień z małej na większą tarczę.
Przykład:
ze średniej na dużą tarczę.
Długość łańcucha
Dodać dwa ogniwa
(z łańcuchem na największej
koronce i największej tarczy)
Największa
zębatka
Największa tarcza
Łańcuch
Montaż dźwigni zmiany biegów
Klucz imbusowy
5 mm
Przerzutka przednia
➀
Oś suportu
➁
Miska
Podkładka
dystansowa
(2,5 mm)
Główna część Łącznik
➂
Mechanizm korbowy
Moment dokręcania:
6 - 8 Nm
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
Zastosować chwyt kierownicy o
maksymalnej średnicy zewnętrznej 32 mm.
2. Zabezpieczenie linki
Nacisnąć dźwignię (B) dwa lub więcej razy w celu
ustawienia dźwigni w najniższym położeniu. Odkręcić śrubę,
a następnie zdjąć osłonę.
Wyciągnąć linkę jak pokazano na rysunku, a następnie
założyć nową.
Skracanie pancerza
Podczas skracania pancerza obciąć koniec przeciwny do
końca z oznaczeniem. Po skróceniu pancerza zaokrąglić
zakończenie tak, aby średnica
wewnętrzna była jednakowa.
Wkładanie linki wewnętrznej
Włożyć linkę wewnętrzną w pancerz od końca
z oznaczeniem. Nanieść smar od końca z oznaczeniem,
aby zachować sprawność
działania linki.
Na obcięty koniec pancerza założyć tę samą końcówkę
pancerza.
Końcówka pancerza
Oznaczenie
Regulacja SIS
Pamiętać o przestrzeganiu kolejności podanej poniżej.
1. Regulacja dolna
Najpierw zdemontować blokadę regulującą Pro-Set.
Następnie ustawić tak, aby dystans między wózkiem
wewnętrznym przerzutki i łańcuchem wynosił 0-0,5 mm.
Śruba regulacji
dolnej
Łańcuch
Wózek wewnętrzny
przerzutki
Śruba regulacji
górnej
Łańcuch
Wózek zewnętrzny
przerzutki
Pozycja łańcucha
Największa
zębatka
Najmniejsza tarcza
Dźwignia (B)
Śruba
Osłona
Linka wewnętrzna
Moment dokręcania:
0,3 - 0,5 Nm
Odciąć nadmiar linki wewnętrznej i założyć końcówkę linki.
Dolne prowadzenie linki
Górne prowadzenie linki Dolne prowadzenie linki
Górne prowadzenie linki
Pociągnąć
Pociągnąć
3. Regulacja górna
Ustawić tak, aby dystans między wózkiem zewnętrznym przerzutki i
łańcuchem wynosił 0-0,5 mm.
Pokrętło regulacyjne pancerza
Jeżeli łańcuch spada na stronę
korby.
Dokręcić śrubę regulacji górnej
w prawo (około 1/4 obrotu).
Jeżeli trudna jest zmiana z średniej
tarczy na dużą tarczę.
Poluzować śrubę regulacji górnej
w lewo (około 1/8 obrotu).
Jeżeli trudna jest zmiana z średniej
tarczy na małą tarczę.
Poluzować śrubę regulacji dolnej
w lewo (około 1/4 obrotu).
Jeżeli dochodzi do kontaktu
między łańcuchem i wózkiem
wewnętrznym przedniej przerzutki
na największej tarczy.
Dokręcić śrubę regulacji górnej
w prawo (około 1/8 obrotu).
Jeżeli dochodzi do kontaktu
między łańcuchem i wózkiem
zewnętrznym przedniej przerzutki
na największej tarczy.
Poluzować śrubę regulacji górnej
w lewo (około 1/8 obrotu).
Jeżeli w czasie zmiany
z największej tarczy średnia tarcza
jest pomijana.
Poluzować pokrętło regulacyjne
pancerza w lewo (1 do 2 obrotów).
Jeżeli dochodzi do kontaktu
między łańcuchem i wózkiem
wewnętrznym przerzutki przedniej
kiedy następuje zmiana na
największą koronkę, a na przedniej
przerzutce łańcuch jest na
środkowej tarczy.
Dokręcić pokrętło regulacyjne
pancerza obracając je w prawo
(1 do 2 obrotów).
Jeżeli łańcuch spadnie na stronę
osi suportu.
Dokręcić śrubę regulacji dolnej
w prawo (około 1/2 obrotu).
5. Możliwe problemy i sposoby ich rozwiązania
Po wykonaniu kroków od 1 do 4 przestawić dźwignię
zmiany biegów w celu sprawdzenia zmiany biegów.
(Również w przypadku, kiedy zmiana biegu stanie się trudna
w czasie użytkowania.)
Wózek zewnętrzny przerzutki powinien
znajdować się bezpośrednio nad
największą tarczą i powinien być
ustawiony równolegle do niej. Przykręcić
za pomocą klucza imbusowego 5 mm.
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
Tarcza mechanizmu
korbowego
(największa tarcza)
Wózek przerzutki
Uwaga: w razie wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia. (Polish)
Ogólne informacje dotyczące bezpieczeństwa
Sworzeń końcowy
Wzmocniony sworzeń łączący
Sworzeń ogniwa
Oparcia pancerza
W celu uzyskania najlepszych rezultatów zalecamy wykorzystanie poniższej kombinacji.
Dane techniczne
<FD-M410-E>
Montaż przerzutki przedniej,
osi suportu i mechanizmu korbowego
<FD-M410 / FD-M411>
Zamontować przy użyciu narzędzia
specjalnego TL-UN74-S / TL-UN66.
Najpierw zamontować część główną a
następnie łącznik.
Do zamontowania mechanizmu korbowego użyć klucza imbusowego
8 mm.
Dokładnie dokręcić
Wyregulować i zamontować przerzutkę przednią, jak pokazano na
ilustracji. Nie wolno w tym momencie usuwać blokady regulującej
Pro-Set.
Moment dokręcania łącznika/osi suportu:
50 - 70 Nm
Moment dokręcenia mechanizmu korbowego:
35 - 50 Nm
Moment dokręcania łącznika/osi suportu:
50 - 70 Nm
Moment dokręcenia mechanizmu korbowego:
35 - 50 Nm
Klucz imbusowy 8 mm
(TL-WR38)
Blokada regulująca Pro-Set
Miernik Pro-Set
Zęby tarczy powinny
mieścić się w tym
zakresie
Uwaga:
Przeciągnąć linkę
jak pokazano na
ilustracji.
Śruba mocująca drut
Klucz imbusowy
5 mm
Po usunięciu luzu początkowego linki ponownie przymocować linkę
do przedniej przerzutki, jak pokazano na ilustracji.
Pozycja łańcucha
Najmniejsza zębatka Największa tarcza
4. Regulacja na środkowej tarczy
W czasie prowadzenia regulacji ustawić łańcuch na największej
tylnej koronce, a z przodu ustawić łańcuch na środkowej tarczy.
Obrócić pokrętło regulacyjne pancerza tak, aby dystans między
wózkiem wewnętrznym przerzutki i łańcuchem wynosił 0-0,5 mm.
Pozycja łańcucha
Największa
zębatka
Środkowa tarcza
mechanizmu korbowego
Łańcuch
Wózek wewnętrzny
przerzutki
Blokada regulująca
Pro-Set
SI-6M10A-03
OSTRZEŻENIE
Łańcuch
Wzmocniony sworzeń
łączący
Wyciskacz łańcucha
Łańcuch 9-rzędowy
o bardzo wąskich ogniwach,
np. CN-7701/CN-HG93
TL-CN32 / TL-CN23
Łańcuch 8-/7-/6-rzędowy
o wąskich ogniwach,
np. CN-HG50/CN-HG51
TL-CN32 / TL-CN23
6.5mm
7.1mm
Srebrny
Czarny
Grupa
Alivio
Rapidfire Plus
ST-M405
Pancerz
SP40
Przerzutka przednia
FD-M410 / FD-M410-E / FD-M411
Mechanizm korbowy
FC-M411 / FC-M410 / FC-M410-8
Oś suportu
BB-UN26 / BB-UN26-E / BB-LP28 / BB-ES25
Łańcuch
CN-HG50 / CN-HG40
Ślizg
SM-SP17 / SM-BT17 / SM-SP18 / SM-BT18
Przerzutka przednia
Symbol modelu FD-M410 / FD-M411 FD-M410-E
Dolne prowadzenie linki X X
Górne prowadzenie linki X X
Różnica zębów w mechanizmie korbowym 20T 20T
Min. różnica między dużą a średnią tarczą 10T 10T
Średnica obejmy montażowej przerzutki przedniej S, M, L -
Kąt nachylenia rury podsiodłowej (stopnie) 63° - 66°, 66° - 69° 63° - 69°
Właściwa linia łańcucha 50,0 mm
Średnica obejmy montażowej:
S (28,6 mm), M (31,8 mm), L (34,9 mm)
Mechanizm korbowy
Symbol modelu FC-M410-8 FC-M410 FC-M411
Kombinacja zębów
mechanizmu korbowego
42-32-24T 42-32-24T 48-38-28T
Średnica rozstawu śrub 104 mm / 64 mm 104 mm / 64 mm
Długość ramienia korby 170 mm, 175 mm 170 mm, 175 mm
Stosowana oś suportu BB-ES25
BB-UN26
BB-LP28
BB-UN26 (-K) / BB-LP28 (-K)
Odpowiednia przerzutka
przednia
FD-M410 / FD-M411 / FD-M410-E
FD-M410 / FD-M411
FD-M410-E
FD-M410
FD-M411
Rozmiar gwintu pedału BC 9/16" x 20 T.P.I. (angielski gwint) BC 9/16" x 20 T.P.I. (angielski gwint)
Oś suportu
Symbol modelu BB-UN26-E / BB-LP28-E BB-UN26 / BB-LP28
Oznaczenie LL123 LL113 LL123 LL113
Długość osi 123 mm 113 mm 123 mm 113 mm
Linia łańcucha 50,0 mm 50,0 mm 50,0 mm 50,0 mm
Odpowiedni
mechanizm korbowy
FC-M411 FC-M410 FC-M411 FC-M410
Rozmiar gwintu
BC 1,37" X 24 T.P.I.
(68, 73 mm)
BC 1,37" X 24 T.P.I. (73 mm)
M 36 X 24 T.P.I. (70 mm)
BC 1,37" X 24 T.P.I. (68, 73 mm)
M 36 X 24 T.P.I. (70 mm)
Symbol modelu BB-ES25 BB-ES25-E
BB-UN26 (-K) / BB-LP28 (-K)
Oznaczenie 118 118
LL123
Długość osi 118 mm 118 mm 123 mm
Linia łańcucha 50,0 mm 50,0 mm 50,0 mm
Odpowiedni
mechanizm korbowy
FC-M410-8 FC-M410-8 FC-M411
Rozmiar gwintu
BC 1,37" X 24 T.P.I.
(68, 73 mm)
BC 1,37" X 24 T.P.I.
(68, 73 mm)
BC 1,37" X 24 T.P.I.
(68 mm)
X = dostępne
Kąt nachylenia rury
podsiodłowej
6,5 mm
7,1 mm