Shimano ST-EF60 Service Instructions

Typ
Service Instructions

Niniejsza instrukcja jest również odpowiednia dla

Informacje ogólne dotyczące bezpieczeństwa
* Instrukcje serwisowe w innych językach są dostępne na stronie: http://techdocs.shimano.com
Uwaga: w razie wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia. (Polish)
SI-6NMFA-004-03
Przedni system napędowy
"Długość okresów międzykonserwacyjnych zależy od sposobu użytkowania i warunków
jazdy na rowerze. Łańcuch należy czyścić regularnie, używając odpowiedniego środka do
czyszczenia łańcucha. Nigdy nie stosować rozpuszczalników na bazie kwasów ani zasad,
takich jak odrdzewiacze. W razie użycia takiego typu rozpuszczalnika łańcuch może się
zerwać, powodując poważne obrażenia ciała".
Do łączenia łańcuchów o wąskich ogniwach stosować tylko wzmocnione sworznie łączące.
Dostępne są dwa różne typy wzmocnionych sworzni łączących. Przed wybraniem sworznia zapoznać się z poniższą
tabelą. W przypadku stosowania sworzni innych niż wzmocnione lub kiedy stosowany jest sworzeń wzmocniony lub
narzędzie niedostosowane do typu łańcucha, połączenie łańcucha będzie za słabe, co może spowodować rozerwanie
lub spadanie łańcucha.
W celu uzyskania najlepszych rezultatów zalecamy wykorzystanie poniższej kombinacji.
Aby zmienić z małej tarczy na większą (Dźwignia A)
Kiedy dźwignia (A) zostanie
naciśnięta jeden raz,
nastąpi przerzucenie
o jeden stopień z małej
na większą tarczę.
Przykład:
ze średniej na dużą
tarczę.
Aby zmienić z dużej tarczy na mniejszą (Dźwignia B)
Kiedy dźwignia (B)
zostanie naciśnięta
jeden raz, nastąpi
przerzucenie o jeden
stopień z dużej tarczy
na mniejszą.
Przykład:
z największej tarczy na
średnią.
Czynność zmiany biegu
Zarówno dźwignia (A), jak i dźwignia (B) zawsze wracają do
położenia wyjściowego, kiedy zostaną zwolnione po zmianie
przełożenia.
W czasie uruchamiania jednej z dźwigni należy zawsze pamiętać,
aby jednocześnie obracać ramieniem mechanizmu korbowego.
Początkowe położenie dźwigni (A)
Dźwignia (B)
Montaż przerzutki przedniej, osi
suportu i mechanizmu korbowego
Tarcza
mechanizmu
korbowego
(największa tarcza)
Prowadnica
Użyć specjalnych narzędzi (TL-UN65 i TL-UN74-S) do
zamocowania osi suportu 1 i przerzutki przedniej, tak aby
były skierowane tak, jak pokazano na rysunku. Zamontować
miskę 2 , a następnie użyć ściągacza do korb (TL-FC10), aby
zamontować mechanizm korbowy.
Wyregulować i zamontować przerzutkę przednią, jak
pokazano na ilustracji. Nie wolno w tym momencie usuwać
blokady regulującej Pro-Set.
Wózek zewnętrzny przerzutki
powinien znajdować się
bezpośrednio nad największą
tarczą i powinien być ustawiony
równolegle do niej. Przykręcić
za pomocą klucza imbusowego
5 mm.
Moment dokręcania miski/osi suportu:
50 - 70 Nm
Moment dokręcania mechanizmu korbowego:
35 - 50 Nm
1 mm
3 mm
Zęby tarczy
powinny mieścić
się w tym zakresie
Miernik Pro-Set
Blokada regulująca Pro-Set
1 Oś suportu 2 Adapter
Przerzutka przednia
3 Mechanizm korbowy
Moment dokręcania: 5 - 7 Nm
Długość łańcucha
Dodać dwa ogniwa
(z łańcuchem na największej
koronce i największej tarczy)
Największa
zębatka
Największa tarcza
Łańcuch
Montaż dźwigni zmiany biegów
Klucz imbusowy 5 mm
Moment dokręcania:
6 - 8 Nm
Zastosować chwyt kierownicy o
maksymalnej średnicy zewnętrznej 32 mm.
2. Zabezpieczenie linki
Nacisnąć dźwignię (B) dwa lub więcej razy w celu
ustawienia dźwigni w najniższym położeniu. Odkręcić
śrubę, a następnie zdjąć osłonę.
Wyciągnąć linkę jak pokazano na rysunku, a następnie
założyć nową.
Skracanie pancerza
Podczas skracania pancerza obciąć koniec przeciwny do
końca z oznaczeniem. Po skróceniu pancerza zaokrąglić
zakończenie tak, aby średnica
wewnętrzna była jednakowa.
Wkładanie linki
Włożyć linkę do pancerza przez końcówkę z oznaczeniem.
Nanieść smar od końca z oznaczeniem, aby zachować
sprawność działania linki.
Na obcięty koniec pancerza założyć tę samą końcówkę
pancerza.
Końcówka pancerza
Oznaczenie
Dźwignia (B)
Śruba
Osłona
Linka
wewnętrzna
Moment dokręcania:
0,3 - 0,5 Nm
Po usunięciu luzu początkowego linki ponownie przymocować
linkę do przedniej przerzutki, jak pokazano na ilustracji.
Dolne prowadzenie linki
Górne prowadzenie
linki
Pociągnąć
Pociągnąć
4. Regulacja na środkowej tarczy
W czasie prowadzenia regulacji ustawić łańcuch na największej
tylnej koronce, a z przodu ustawić łańcuch na środkowej tarczy.
Obrócić pokrętło regulacyjne pancerza tak, aby dystans między
wózkiem wewnętrznym przerzutki i łańcuchem wynosił 0 - 0,5 mm.
A
B
Łańcuch
Prowadnica
wewnętrzna
Pokrętło regulacyjne pancerza
Pozycja łańcucha
Największa
zębatka
Środkowa tarcza
mechanizmu
korbowego
5. Możliwe problemy i sposoby ich rozwiązania
Po wykonaniu kroków od 1 do 4 przestawić dźwignię zmiany
biegów w celu sprawdzenia zmiany biegów. (Również w przypadku,
kiedy zmiana biegu stanie się trudna w czasie użytkowania.)
Dane techniczne
Przerzutka przednia
Kąt nachylenia
rury podsiodłowej
X = Dostępne
Mechanizm korbowy
Oś suportu
Użyć klucza imbusowego 5 mm do dokręcenia śruby mocującej linkę.
Odciąć nadmiar linki, a następnie założyć końcówkę pancerza.
< FD-M310 / M191 / M190-3 / M190A > < FD-M311 >
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
Uwaga:
Przeciągnąć linkę, jak
pokazano na ilustracji.
M310 M191 M190-3/M190A M311
Regulacja SIS
Pamiętać o przestrzeganiu kolejności podanej poniżej.
1. Regulacja dolna
Najpierw zdemontować blokadę regulującą Pro-Set.
Następnie ustawić tak, aby dystans między wózkiem
wewnętrznym przerzutki i łańcuchem wynosił 0 - 0,5 mm.
Blokada regulująca Pro-Set
Pozycja łańcucha
Największa
zębatka
Najmniejsza
tarcza
Łańcuch
Prowadnica
wewnętrzna
Śruba regulacji
dolnej
FD-M310
FD-M191
FD-M190-3
FD-M190A
FD-M311
3. Regulacja górna
Ustawić tak, aby dystans między wózkiem zewnętrznym przerzutki
i łańcuchem wynosił 0 - 0,5 mm.
Pozycja łańcucha
Najmniejsza
zębatka
Największa
tarcza
Łańcuch
Prowadnica
zewnętrzna
Śruba regulacji
górnej
FD-M310
FD-M191
FD-M190-3
FD-M190A
FD-M311
OSTRZEŻENIE
Łańcuch Wzmocniony sworzeń łączący Wyciskacz do łańcucha
Łańcuch 9-rzędowy o bardzo
wąskich ogniwach, np.
CN-7701 / CN-HG93
6.5mm
Srebrny TL-CN32 / TL-CN27
Łańcuch 8-/7-/6-rzędowy
o wąskich ogniwach, np.
CN-HG50 / CN-HG40
7.1mm
Czarny TL-CN32 / TL-CN27
Jeżeli konieczne jest wyregulowanie długości łańcucha z powodu zmiany liczby
zębów zębatek skrócić łańcuch w miejscu innym niż miejsce, gdzie łańcuch został
połączony za pomocą sworznia wzmocnionego lub sworznia końcowego. Łańcuch
ulegnie uszkodzeniu, jeżeli zostanie skrócony w miejscu, gdzie został połączony za
pomocą sworznia wzmocnionego lub sworznia końcowego.
Uważać, aby nie doszło w czasie jazdy do zahaczenia nogawek o łańcuch, ponieważ
może to spowodować wywrócenie roweru.
Sprawdzić, czy naprężenie łańcucha jest prawidłowe i czy łańcuch nie jest uszkodzony. Jeżeli naprężenie jest zbyt
małe lub łańcuch jest uszkodzony, należy wymienić łańcuch. W przeciwnym razie może dojść do zerwania łańcucha
i poważnego zranienia.
Należy okresowo sprawdzać moment dokręcania ramion mechanizmu korbowego i pedałów. Po przejechaniu około
100 km należy ponownie sprawdzić momenty dokręcania. Jeśli momenty dokręcania są zbyt małe, ramiona
mechanizmu korbowego lub pedały mogą spaść, powodując przewrócenie się roweru i w konsekwencji poważne
obrażenia rowerzysty.
Przed jazdą na rowerze sprawdzić, czy ramiona mechanizmu korbowego nie są popękane. Jeżeli pojawią się
jakiekolwiek pęknięcia, może dojść do złamania mechanizmu korbowego i upadku z roweru.
Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję. Poluzowane, zużyte lub uszkodzone
części mogą doprowadzić do wywrócenia roweru, co może spowodować poważne obrażenia. Zalecamy stosowanie
jedynie oryginalnych części zamiennych Shimano.
Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję. Jeżeli komponenty nie zostaną
prawidłowo wyregulowane, łańcuch może spadać, co prowadzi do upadku z roweru i poważnych obrażeń.
Należy dokładnie przeczytać niniejszą techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na przyszłość.
Sworzeń
końcowy
Sworzeń ogniwa
Wzmocniony sworzeń łączący
UWAGA
Jeżeli łańcuch jest ustawiony na najmniejszej lub średniej tarczy, zachodzi ryzyko powstania obrażeń spowodowanych
przez zęby największej tarczy.
Uwaga
Dodatkowo, jeżeli pedały działają gorzej niż zwykle, należy dokonać ponownego sprawdzenia.
Przed jazdą na rowerze sprawdzić, czy nie ma luzu w połączeniu. Pamiętać również o okresowym dokręcaniu ramion
korby i pedałów.
Przy mocowaniu pedałów, gwint pokryć niewielką ilością smaru, aby zapobiec klinowaniu się pedałów. Należy użyć
klucza dynamometrycznego, aby prawidłowo dokręcić pedały. Moment dokręcania: 35 - 55 Nm. Ramię prawego
mechanizmu korbowego ma gwint prawy, a ramię lewego mechanizmu korbowego ma gwint lewy.
Nie wolno myć osi suportu za pomocą wodnych myjek ciśnieniowych.
W przypadku wyczucia jakiegokolwiek luzu w osi suportu należy wymienić tę oś.
Jeżeli zmiana biegu nie wydaje się być płynna, wymyć przerzutkę i nasmarować wszystkie części ruchome.
Jeżeli luz w ogniwach jest na tyle duży, że regulacja nie jest możliwa, należy wymienić przerzutkę.
Tarcze należy okresowo myć neutralnym środkiem czyszczącym, a po umyciu ponownie nasmarować. Dodatkowo,
czyszczenie łańcucha neutralnym środkiem czyszczącym i smarowanie może być skutecznym sposobem zwiększenia
trwałości tarcz i łańcucha.
Podczas jazdy nogawki ubrania mogą ulec zabrudzeniu.
Jeżeli łańcuch w czasie użytkowania nadal spada z tarcz, wymienić tarcze i łańcuch.
Kiedy łańcuch jest w położeniu pokazanym na rysunku, może stykać się z
przednią przerzutką i hałasować. Jeżeli problemem jest hałas, przerzucić
łańcuch na kolejne, większe tarcze.
Należy nasmarować oś suportu przed montażem.
W celu zapewnienia płynnej pracy stosować odpowiedni pancerz i ślizgi.
Przerzutka przednia przeznaczona jest do zastosowania tylko z trzyrzędowymi
mechanizmami. Nie można jej stosować z dwurzędowymi mechanizmami,
ponieważ nie będą pasować punkty zmiany biegów.
W przypadku górnego prowadzenia linki wybrać rodzaj ramy z trzema
oparciami na pancerz, jak pokazano na ilustracji po prawej stronie.
Należy zastosować pancerz nieco dłuższy i odstający, nawet w przypadku, gdy kierownica jest
skręcona maksymalnie. Ponadto należy sprawdzić, czy dźwignia przerzutki nie dotyka ramy, gdy
kierownica jest maksymalnie skręcona.
Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby zapewnić swobodne ślizganie się linki.
Obsługa dźwigni związana ze zmianą biegów powinna być wykonywana jedynie, kiedy obraca
się mechanizm korbowy.
Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia działania
wynikającego z normalnego użytkowania.
Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi prosimy kierować
do profesjonalnego sprzedawcy rowerów.
Oparcia pancerza
Przednia
tarcza
Tylna koronka
Techniczna instrukcja serwisowa
SI-6NMFA-004
Grupa Altus
Biegi
Prawa 8-rzędowa przerzutka SIS 7-rzędowa przerzutka SIS
Lewa 3-rzędowa przerzutka SIS 3-rzędowa przerzutka SIS
Rapidfire Plus ST-EF60-L / ST-EF50-L
Pancerz OT-SP40
Przerzutka przednia FD-M311 / FD-M310 / FD-M190-3 / FD-M190A / FD-M191
Mechanizm korbowy FC-M311 / FC-M311-8 / FC-M191 / FC-M151
Oś suportu BB-UN26 (-K) / BB-ES25 (-K)
Łańcuch CN-HG50 / CN-HG40
Ślizg SM-SP17 / SM-BT17 / SM-SP18 / SM-BT18
Symbol modelu FD-M311 / FD-M310 FD-M191 FD-M190-3 FD-M190A
Dolne prowadzenie linki X X X X
Górne prowadzenie linki X X X X
Różnica zębów w mechanizmie korbowym 20T 20T 18T 18T
Min. różnica między dużą a średnią tarczą 10T 10T 8T 8T
Średnica obejmy montażowej przerzutki przedniej S, M, L S, M, L S, M, L S, M, L
Kąt nachylenia rury podsiodłowej (
a
)
63°- 66° / 66°- 69° 63°- 66° 66°- 69°
Właściwa linia łańcucha 47,5 / 50 mm 47,5 / 50 mm 47,5 / 50 mm 47,5 / 50 mm
Średnica obejmy montażowej: S [28,6 mm], M [31,8 mm], L [34,9 mm] (w przypadku rozmiarów S i M należy użyć
adapterów).
Symbol modelu FC-M311 FC-M311-8 FC-M191 / FC-M151 FC-M191 / FC-M151
Kombinacja zębów mechanizmu korbowego
42T - 32T - 22T
48T - 38T - 28T
42T - 32T - 22T 48T - 38T - 28T 42T - 34T - 24T
Średnica rozstawu śrub
Długość ramienia mechanizmu korbowego 170 mm, 175 mm 170 mm, 175 mm 170 mm 170 mm
Rozmiar gwintu pedału BC 9/16" x 20 T.P.I. (Angielski gwint)
Odpowiednia przerzutka przednia FD-M311 / FD-M310 FD-M191 FD-M190-3 / FD-M190A
Właściwa linia łańcucha 50 mm 47,5 mm / 47,5 mm + t *
Odpowiednia oś suportu BB-UN26 (-K) BB-ES25 (-K) BB-UN26 (-K) BB-UN26 (-K)
Symbol modelu BB-UN26 (-K) BB-UN26 (-K) BB-ES25 (-K)
Długość osi 123 mm 122,5 mm 126 mm
Linia łańcucha 47,5 mm D-NL
Linia łańcucha 50 mm LL123 (K) 126 (K)
Linia łańcucha
47,5 mm + t *
D-NL K
Rozmiar gwintu BC 1,37" X 24 T.P.I. (68, 73 mm)
* t = grubość osłony łańcucha (1,5 - 2,1 mm)
Jeżeli łańcuch spada na stronę
korby.
Dokręcić śrubę regulacji górnej
w prawo (około 1/4 obrotu).
Jeżeli trudna jest zmiana z średniej
tarczy na dużą tarczę.
Poluzować śrubę regulacji górnej
w lewo (około 1/8 obrotu).
Jeżeli trudna jest zmiana z średniej
tarczy na małą tarczę.
Poluzować śrubę regulacji dolnej
w lewo (około 1/4 obrotu).
Jeżeli dochodzi do kontaktu
między łańcuchem i wózkiem
wewnętrznym przedniej przerzutki
na największej tarczy.
Dokręcić śrubę regulacji górnej
w prawo (około 1/8 obrotu).
Jeżeli dochodzi do kontaktu
między łańcuchem i wózkiem
zewnętrznym przedniej przerzutki
na największej tarczy.
Poluzować śrubę regulacji górnej
w lewo (około 1/8 obrotu).
Jeżeli w czasie zmiany z największej
tarczy średnia tarcza jest pomijana.
Poluzować pokrętło regulacyjne
pancerza w lewo (1 do 2 obrotów).
Jeżeli dochodzi do kontaktu między
łańcuchem i wózkiem wewnętrznym
przerzutki przedniej kiedy następuje
zmiana na największą koronkę, a na
przedniej przerzutce łańcuch jest na
środkowej tarczy.
Dokręcić pokrętło regulacyjne
pancerza obracając je w prawo
(1 do 2 obrotów).
Jeżeli łańcuch spadnie na stronę
osi suportu.
Dokręcić śrubę regulacji dolnej
w prawo (około 1/2 obrotu).
6,5 mm
7,1 mm
  • Page 1 1

Shimano ST-EF60 Service Instructions

Typ
Service Instructions
Niniejsza instrukcja jest również odpowiednia dla