• Prawa miska
5
2
4
(A)
1
3
Szerokie rozmieszczenie
rowków
Tuleja
6
Gwint prawoskrętny dla osi
suportu 70 mm [M36]
2. Mocowanie i zabezpieczanie linki
Użyć dźwigni (B) dwa lub więcej razy,
sprawdzić na wskaźniku, czy dolne
położenie jest prawidłowe, a następnie
zabezpieczyć linkę wewnętrzną.
Mocno ciągnąc za linkę, zabezpieczyć
ją za pomocą śruby mocującej i klucza
imbusowego 5 mm.
Wkręty mocowania obudowy
Wskaźnik
Dźwignia (B)
Wymiana wskaźnika
1. Wykręcić dwa wkręty mocowania
obudowy utrzymujące wskaźnik
na miejscu.
2. Usunąć wskaźnik jak pokazano na
ilustracji.
Demontaż i ponowny montaż są dozwolone jedynie podczas wymiany
wskaźnika.
Montaż dźwigni zmiany biegów
Zastosować chwyt kierownicy o maksymalnej średnicy zewnętrznej 32 mm.
Klucz imbusowy 5 mm
Moment dokręcania: 5 Nm
• Zamontować dźwignię zmiany biegów w położeniu, w którym nie będzie ona
przeszkadzać w korzystaniu z hamulca i zmianie przerzutki przedniej.
• Nie stosować w połączeniu, które utrudnia działanie hamulca.
3. Nacisnąć dźwignię (B) dwa lub więcej razy w celu ustawienia dźwigni
w najniższym położeniu.
4. Po upewnieniu się, że wskazówka znajduje się przy prawej krawędzi,
zamocować wskaźnik bezpośrednio od góry.
5. Sprawdzić działanie wskaźnika. Jeśli nie działa prawidłowo, ponownie
zamontować wskaźnik, zwracając szczególną uwagę na czynności 3
i 4.
Nie wolno demontować wskaźnika i mechanizmu dźwigni przerzutki,
ponieważ może to spowodować ich uszkodzenie lub niewłaściwą pracę.
Moment dokręcania: 0,3 - 0,5 Nm
“Długość okresów międzykonserwacyjnych zależy od sposobu
użytkowania i warunków jazdy na rowerze. Łańcuch należy czyścić
regularnie, używając odpowiedniego środka do czyszczenia
łańcucha. Nigdy nie stosować rozpuszczalników na bazie kwasów
lub zasad, takich jak odrdzewiacze. W razie użycia takiego typu
rozpuszczalnika łańcuch może się zerwać, powodując poważne
obrażenia ciała”.
• Uważać, aby nie doszło w czasie jazdy do zahaczenia nogawek o łańcuch, ponieważ może to
spowodować wywrócenie roweru.
• Sprawdzić, czy naprężenie łańcucha jest prawidłowe i czy łańcuch nie jest uszkodzony. Jeżeli
naprężenie jest zbyt małe lub łańcuch jest uszkodzony, należy wymienić łańcuch. W przeciwnym
razie może dojść do zerwania łańcucha i poważnego zranienia.
• Dwie śruby mocujące ramienia lewej korby powinny być dokręcane na przemian i stopniowo; nie
należy dokręcać każdej ze śrub całkowicie i jednorazowo. Użyć klucza dynamometrycznego do
sprawdzenia, czy końcowy moment dokręcenia mieści się w zakresie od 12 do 14 Nm.
Następnie, po przejechaniu około 100 km, za pomocą klucza dynamometrycznego sprawdzić
momenty dokręcenia.
Jeżeli momenty dokręcenia są zbyt małe lub jeżeli śruby montażowe nie były dokręcane stopniowo
i na przemian, ramię lewego mechanizmu korbowego może spaść i może dojść do wywrócenia
roweru, co może spowodować poważne obrażenia.
• Przed jazdą na rowerze sprawdzić, czy nie ma pęknięć w ramionach korby. Jeżeli pojawią się
jakiekolwiek pęknięcia, może dojść do złamania korby i spadnięcia z roweru.
• Jeśli wewnętrzna tuleja nie jest zainstalowana prawidłowo, oś może zardzewieć oraz zostać
uszkodzona i może dojść do wywrócenia roweru, co może spowodować poważne obrażenia.
• Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję.
Poluzowane, zużyte lub uszkodzone części mogą doprowadzić do wywrócenia roweru, co może
spowodować poważne obrażenia. Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części zamiennych
Shimano.
• Przed zamontowaniem części uważnie przeczytać niniejszą instrukcję.
Jeżeli regulacja nie zostanie przeprowadzona właściwie, łańcuch może spaść i spowodować upadek
z roweru, który często prowadzi do poważnych obrażeń.
• Dokładnie przeczytać niniejszą Techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na przyszłość.
Uwaga
• Ponadto jeżeli wydaje się, że pedały nie działają prawidłowo, dokonać ponownego sprawdzenia.
• Przed jazdą na rowerze sprawdzić, czy nie ma luzu w połączeniu. Pamiętać również o okresowym
dokręcaniu śruby mocującej ramienia korby.
• Jeśli słyszalne jest piszczenie w okolicach osi suportu i połączenia z lewym mechanizmem
korbowym, nałożyć smar na połączenie i dokręcić ją do zalecanego momentu.
• Nie wolno myć osi suportu za pomocą wodnych myjek ciśnieniowych.
• W przypadku wyczucia jakiegokolwiek luzu w łożyskach, należy wymienić oś suportu.
• Jeżeli zmiana biegu nie wydaje się być płynna, wymyć przerzutkę i nasmarować wszystkie części
ruchome.
• Jeżeli wielkość luzu w ogniwach jest na tyle duża, że regulacja nie jest możliwa, należy wymienić
przerzutkę.
• Tarcze należy okresowo myć neutralnym środkiem czyszczącym, a po umyciu ponownie
nasmarować. Ponadto czyszczenie łańcucha neutralnym środkiem czyszczącym i smarowanie może
być skutecznym sposobem zwiększenia trwałości tarcz i łańcucha.
• Jeżeli łańcuch w czasie użytkowania nadal spada z tarcz, wymienić tarcze i łańcuch.
• Lewą i prawą miskę nasmarować przed zamontowaniem.
• W celu zapewnienia płynnej pracy stosować odpowiedni pancerz i ślizgi.
• W przypadku górnego prowadzenia linki wybrać rodzaj ramy z trzema
oparciami na pancerz, jak pokazano na ilustracji po prawej stronie.
• Należy zastosować pancerz nieco dłuższy i odstający, nawet w przypadku,
gdy kierownica jest skręcona maksymalnie. Ponadto należy sprawdzić,
czy dźwignia przerzutki nie dotyka ramy, gdy kierownica jest maksymalnie
skręcona.
• Do smarowania linki przerzutki stosowany jest smar specjalny (SIS-SP41).
Nie należy stosować smaru DURA-ACE ani innych środków smarnych. W przeciwnym razie może
dojść do pogorszenia sprawności roboczej przerzutki.
• Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby zapewnić swobodne ślizganie się linki.
• Należy używać tylko odpowiedniego łańcucha oraz odpowiedniej osi suportu.
• Upewnić się, analizując tabelę danych technicznych produktu, czy kombinacja zębów tarczy
odpowiada konfiguracji zębów na mechanizmie korbowym. W przypadku zastosowania innych
kombinacji odległość między tarczami będzie niewłaściwa, a łańcuch może spaść i zostać uwięziony
między tarczami.
• Jeśli korpus osi suportu nie jest ustawiony równolegle, spadnie efektywność zmiany biegów.
• W celu zapewnienia optymalnego działania pamiętać o stosowaniu tylko określonego typu łańcucha.
Nie wolno stosować łańcucha o szerokich ogniwach.
• Obsługa dźwigni związana ze zmianą biegów powinna być wykonywana jedynie, kiedy obraca się
mechanizm korbowy.
• Gwarancja nie obejmuje normalnego zużycia lub pogorszenia parametrów roboczych wynikających
z normalnego użytkowania.
• Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi prosimy kierować
do profesjonalnego sprzedawcy rowerów.
OSTRZEŻENIE
Informacje ogólne dotyczące bezpieczeństwa
Oparcia pancerza
Zamontować osłonę otworu na linkę,
obracając ją do oporu, jak pokazano na
rysunku.
Nie obracać jej dalej, ponieważ może
dojść do uszkodzenia śruby.
Ponadto, jeśli obudowa dźwigni zostanie
wygięta, może zetknąć się z dźwignią
i spowodować jej nieprawidłowe działanie.
Jeśli dźwignia nie wraca prawidłowo do położenia wyjściowego, lekko
poluzować osłonę otworu na linkę, a następnie odsunąć dźwignię i obudowę
od siebie i sprawdzić, czy problem został wyeliminowany.
Obudowa dźwigni
Osłona otworu na linkę
Dźwignia
Dźwignia (B)
Osłona otworu
na linkę
Instrukcje serwisowe w innych językach dostępne są na stronie:
http://techdocs.shimano.com
Uwaga: dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia w wyniku wprowadzenia ulepszeń. (Polish)
W celu uzyskania najlepszych rezultatów zalecamy wykorzystanie poniższej kombinacji.
Montaż mechanizmu korbowego
Należy postępować zgodnie z poniższą procedurą.
1, 2 Za pomocą narzędzia specjalnego TL-FC32/36 zamontować miskę prawą (gwint lewy) i miskę lewą (gwint
prawy).
Moment dokręcania: 35 - 50 Nm
3 Następnie nałożyć prawą korbę.
4 Zamontować część A lewego ramienia do osi prawego ramienia, tam gdzie rowek jest szerszy.
5 Do dokręcenia nasadek użyć narzędzia TL-FC16/18.
Moment dokręcania: 0,7 - 1,5 Nm
6 Należy umieścić podkładkę blokującą i sprawdzić, czy trzpień podkładki jest na właściwym miejscu,
a następnie dokręcić śrubę lewego ramienia korby. (Klucz imbusowy 5 mm)
Uwaga: każda śruba powinna zostać dokręcona jednakowym momentem z zakresu 12 - 14 Nm.
Uwaga:
Umieścić podkładkę blokującą
prawidłowo ułożoną, tak jak pokazano
na ilustracji.
TL-FC16
TL-FC32
Mufa osi suportu
Podkładka blokująca
Trzpień
podkładki
Podnieść
Dane techniczne
Kąt nachylenia rury
podsiodłowej
Przerzutka przednia
Mechanizm korbowy
Montaż tarcz mechanizmu
Niewłaściwe zamontowanie tarcz może uniemożliwić płynną zmianę biegów, dlatego należy sprawdzić poprawność
ich montażu.
Zewnętrzna strona
Ramię korby
Sworzeń chroniący przed
spadaniem łańcucha
Ramię korby
Oznaczenie
o
Oznaczenie
Gdy tarcza będzie ustawiona stroną z oznakowaniem
skierowaną na zewnątrz, należy ustawić większą tarczę
tak, aby trzpień chroniący łańcuch przed spadaniem
znajdował się za ramieniem korby.
Ustawić oznaczoną powierzchnię mniejszej tarczy do
zewnątrz ramienia korby, a potem zamontować tarczę
tak, aby oznaczenie
o
znajdowało się w jednej linii
z ramieniem korby. W przypadku tarcz bez oznaczenia na
powierzchni należy posłużyć się występem na tarczy.
2. Prowadnica zewnętrzna przerzutki powinien znajdować się bezpośrednio nad
największą tarczą i powinien być ustawiony równolegle do niej.
3. Przykręcić za pomocą klucza imbusowego
5 mm.
Tarcza mechanizmu
korbowego (największa
tarcza)
Prowadnica
Moment dokręcania: 5 - 7 Nm
1. Ustawić tak, aby przed montażem odległość między wózkiem zewnętrznym
przerzutki i wysokim biegiem wynosiła 1 - 3 mm.
Montaż przerzutki przedniej
Odległość: 1 - 3 mm
Wózek zewnętrzny przerzutki
Skracanie pancerza
Podczas skracania pancerza obciąć koniec przeciwny do końca
z oznaczeniem. Po skróceniu pancerza zaokrąglić zakończenie tak,
aby średnica wewnętrzna była jednakowa.
Na obcięty koniec pancerza założyć tę samą końcówkę pancerza.
Końcówka pancerza
Przeciągając linkę, dokręcić śrubę mocującą kluczem imbusowym
5 mm, aby zamocować linkę.
Pociągnąć
Moment dokręcania: 5 - 7 Nm
Po usunięciu luzu początkowego linki
ponownie przymocować linkę do
przedniej przerzutki, jak pokazano na
ilustracji.
Zarówno dźwignia (A), jak i dźwignia (B) zawsze wracają do
położenia wyjściowego, kiedy zostaną zwolnione po zmianie
przełożenia.
W czasie uruchamiania jednej z dźwigni należy zawsze pamiętać,
aby jednocześnie obracać ramieniem korby.
Aby zmienić z małej tarczy na dużą (dźwignia A)
Kiedy dźwignia (A) zostanie naciśnięta jeden raz, nastąpi
przerzucenie o jeden stopień z małej tarczy na dużą.
Zmiana biegów z przodu
Początkowe położenie dźwigni (A)
Aby zmienić z dużej tarczy na małą (dźwignia B)
Kiedy dźwignia (B) zostanie naciśnięta jeden raz, nastąpi
przerzucenie o jeden stopień z dużej tarczy na małą.
Dźwignia (B)
(1) Ustawianie śruby regulacyjnej skoku
Do regulacji położenia wózka przerzutki służy górna śruba
regulacyjna (odstępy z lewej i prawej strony łańcucha powinny
być jednakowe).
Śruba regulacji
górnej
Wózek przerzutki
Łańcuch
SL-S500 (-L)
Techniczna instrukcja serwisowa SI-6MM0B-002
Regulacja SIS
1. Regulacja dolna
Ustawić tak, aby luz między wózkiem wewnętrznym przerzutki i łańcuchem
wynosił 0 - 0,5 mm.
Śruba regulacji dolnej
Wózek wewnętrzny
przerzutki
Łańcuch
Mała tarcza
CS-S500
(18T lub 20T)
3. Regulacja skoku górnego
Założyć łańcuch na zębatkę CS-S500 (zębatka z osłoną łańcucha),
a następnie przełączyć się na dużą tarczę.
Duża tarcza
CS-S500
(18T lub 20T)
Długość łańcucha
Osadzić łańcuch na dużej tarczy i dodać do
niego dwa ogniwa.
Duża tarcza
CS-S500
(18T lub 20T)
Łańcuch
Pokrętło regulacyjne
(2) Regulacja napięcia linki wewnętrznej
Obrócić pokrętło regulacyjne dźwigni zmiany biegów w celu
ustawienia poprawnego napięcia linki wewnętrznej.
* W przypadku zbyt mocnego napięcia linki korzystanie z dźwigni
może być utrudnione.
SI-6MM0B-002-03
Grupa
ALFINE
Rapidfire (dźwignia zmiany biegów)
SL-S500 (-L)
Pancerz
SIS-SP41
Przerzutka przednia
FD-R440
Mechanizm korbowy
FC-4550-S
Łańcuch
CN-HG53 / CN-HG73
Ślizg
SM-SP17 / SM-BT17
Typ Na obejmę/hak
Średnica obejmy montażowej przerzutki przedniej S (28,6 mm), M (31,8 mm)
Kąt nachylenia rury podsiodłowej
(
C
)
61° - 66°
Linia łańcucha 43,5 mm
Symbol modelu FC-4550-S
Kombinacja zębów mechanizmu korbowego 50 - 34T
Średnica rozstawu śrub 110 mm
Długość ramienia korby 165, 170, 175 mm
Gwinty pedału B.C. 9/16” x 20 T.P.I. (gwint angielski)
Odpowiedni łańcuch CN-HG53 / CN-HG73
Linia łańcucha 43,5 mm
Szerokość korpusu osi suportu
(rozmiar gwintu)
68 mm (1,37 X 24 T.P.I.)
70 mm (M36 X 24 T.P.I.)
Wewnętrzna strona