5. Regulacja i sprawdzanie mechanizmu dostrajającego
Obracając korbą, delikatnie nacisnąć dźwignię (B) i sprawdzić, czy
przednia przerzutka przesuwa się w kierunku najmniejszej tarczy. Jeśli
przerzutka przesunie się znacznie i łańcuch zostanie przeniesiony na
mniejszą tarczę, poluzować śrubę regulacji górnej o 1/8 obrotu.
Następnie ustawić łańcuch w położeniu początkowym, wyregulować i
sprawdzić mechanizm dostrajający.
Śruba regulacji
górnej
Wózek
zewnętrzny
przerzutki
Łańcuch
Najmniejsza
koronka
Największa
tarcza
Pozycja łańcucha
Śruba regulacji
górnej
Wózek zewnętrzny
przerzutki
Łańcuch
Ogólne informacje dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
• Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać niniejszą
instrukcję. Luźne, zużyte lub uszkodzone części mogą spowodować obrażenia
kierującego rowerem.
Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części zamiennych Shimano.
• Uważać, aby nie doszło w czasie jazdy do zahaczenia nogawek o łańcuch; może
to spowodować wywrócenie roweru.
• Dokładnie przeczytać niniejszą Techniczną instrukcję serwisową i zachować ją
na przyszłość.
Uwaga
• Jeżeli zmiana biegu nie jest płynna, wymyć przerzutkę i nasmarować wszystkie
części ruchome.
• Jeżeli wielkość luzu w ogniwach jest na tyle duża, że regulacja nie jest możliwa,
należy wymienić przerzutkę.
• Kiedy łańcuch będzie w położeniu pokazanym na rysunku, może stykać się z
przednimi tarczami lub przednią przerzutką i hałasować. Jeżeli hałas będzie
stanowić problem, przerzucić łańcuch na
kolejną, większą koronkę.
• W celu zapewnienia płynnej pracy
stosować odpowiedni pancerz i ślizgi.
• Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby zapewnić
swobodne ślizganie się linki.
• Przerzutka przednia przeznaczona jest do zastosowania tylko z trzyrzędowymi
mechanizmami. Nie można jej stosować z dwurzędowymi mechanizmami,
ponieważ nie będą pasować punkty zmiany biegów.
• Należy stosować tylko łańcuchy Shimano o bardzo wąskim ogniwie. Nie można
stosować łańcucha o szerokim ogniwie.
• Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia
działania wynikającego z normalnego użytkowania.
• Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi,
prosimy kierować do profesjonalnego sprzedawcy rowerów.
Przednia
tarcza
Tylna
koronka
FD-R453
Przednia przerzutka (SL-R661 / R441)
2. Mocowanie i zabezpieczanie linki
Przeciągając linkę, dokręcić śrubę mocującą kluczem
imbusowym 5 mm, aby zamocować linkę.
Pociągnąć
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
Po usunięciu luzu początkowego linki, ponownie
przymocować linkę do przedniej przerzutki, jak
pokazano na ilustracji.
4. Regulacja linki za pomocą środkowej tarczy
Podczas regulacji linki ustawić łańcuch na największej koronce z tyłu i
tarczy środkowej z przodu.
Uwaga: są 2 położenia przerzutki do ustawienia tarczy środkowej.
Podczas regulacji linki upewnić się, że przerzutka znajduje się
po wewnętrznej stronie (po stronie mniejszej tarczy). Umieścić
przerzutkę w tym położeniu poprzez zmianę biegów z największej
tarczy na środkową (zalecane) lub z mniejszej na środkową, a
następnie delikatnie nacisnąć dźwignię (B), aż słyszalne będzie
kliknięcie (pozwoli to na ustawienie przerzutki po wewnętrznej
stronie tarczy środkowej).
Największa
koronka
Środkowa tarcza
mechanizmu korbowego
Pozycja łańcucha
Wózek wewnętrzny
przerzutki
Łańcuch
Należy przeczytać te instrukcje przed użyciem wraz z instrukcjami
serwisowymi SL-R661 / R441.
Montaż przerzutki przedniej
Wyregulować i zamontować przerzutkę przednią, jak pokazano na ilustracji.
Nie wolno w tym momencie usuwać blokady regulującej Pro-Set.
Zęby tarczy
powinny mieścić
się w tym zakresie
Miernik Pro-Set
Blokada regulująca Pro-Set
Regulacja SIS
Pamiętać o przestrzeganiu kolejności podanej poniżej.
1. Regulacja dolna
Najpierw zdemontować blokadę regulującą Pro-Set.
Następnie ustawić tak, aby dystans między wózkiem
wewnętrznym przerzutki i łańcuchem wynosił 0 - 0,5 mm.
Największa
koronka
Najmniejsza
tarcza
Pozycja łańcucha
Blokada regulująca
Pro-Set
Śruba regulacji
dolnej
Wózek wewnętrzny
przerzutki
Łańcuch
3. Regulacja górna
Ustawić tak, aby dystans między wózkiem zewnętrz-
nym przerzutki i łańcuchem wynosił 0 - 0,5 mm.
Najmniejsza
koronka
Największa
tarcza
Pozycja łańcucha
6. Możliwe problemy i sposoby ich rozwiązania
Po wykonaniu kroków od 1 do 5 przestawić dźwignię zmiany biegów
w celu sprawdzenia zmiany biegów. (Również w przypadku, kiedy
zmiana biegu stanie się trudna w czasie użytkowania.)
Wózek zewnętrzny przerzutki powinien znajdować się
bezpośrednio nad i być równoległy do największej tarczy.
Przykręcić korzystając z klucza imbusowego 5 mm.
Tarcza mechani-
zmu korbowego
(największa tarcza)
Wózek przerzutki
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
Zarówno dźwignia (A) jak i dźwignia (B) zawsze wracają do położenia wyjściowego, kiedy
zostaną puszczone po zmianie przełożenia.
W czasie uruchamiania jednej z dźwigni zawsze należy pamiętać, aby jednocześnie
obracać ramieniem korby.
Przerzucanie z małej tarczy na większą
Kiedy dźwignia (A) zostanie naciśnięta jeden raz, nastąpi
przerzucenie o jeden stopień z małej na większą tarczę.
Przykład:
ze średniej na dużą tarczę.
Początkowe położenie dźwigni (A)
Przerzucanie z dużej tarczy na mniejszą
Kiedy dźwignia (B) zostanie naciśnięta jeden raz, nastąpi przerzucenie o jeden stopień z
dużej tarczy na mniejszą.
Przykład:
z największej tarczy na średnią.
Dźwignia (B)
Podczas używania dźwigni (B) jest słyszalne
kliknięcie, gdy zostaje uruchomiony
mechanizm dostrajający (wyciszający),
oraz drugie, głośniejsze, kiedy następuje
zakończenie skoku zmiany przełożenia. Po
wykonaniu dostrajania kolejne naciśnięcie
spowoduje zakończenie skoku zmiany
przełożenia.
Dostrajanie (działanie wyciszające)
Jeśli łańcuch znajduje się na przedniej, większej tarczy
i większej tylnej koronce, będzie się on ocierał o wózek
przedniej przerzutki, wydając charakterystyczny dźwięk.
W takiej sytuacji należy delikatnie nacisnąć dźwignię (B)
(do momentu kliknięcia). Spowoduje to niewielkie przesunięcie
przerzutki w kierunku mniejszej tarczy i zniweluje hałas.
Zakończony skok
zmiany przełożenia
Kliknięcie
Dostrajanie
Kliknięcie
Dźwignia (B)
Ruch przerzutki
przedniej
Pozycja łańcucha
A
B
Pokrętło regulacyjne pancerza
Uwaga: specyfikacje mogą być zmieniane w celu ulepszeń bez powiadomienia. (Polski)
Aby osiągnąć najlepsze działanie, zalecamy zastosowanie następującej
kombinacji.
Dane techniczne
Kąt nachyle-
nia rury pod-
siodłowej
Środkowa tarcza
mechanizmu korbowego
Największa
tarcza
Najmniejsza
tarcza
Punkt regulacji
Techniczna instrukcja serwisowa
SI-5K90A
Dźwignia przerzutki SL-R661 / SL-R441
Pancerz SIS-SP41
Biegi 27
Przerzutka przednia FD-R453
Mechanizm korbowy FC-4503
Przerzutka tylna RD-4500-GS
Piasta tylna FH-4500
Kaseta zębatek CS-HG50-9
Łańcuch CN-HG53
Ślizg SM-SP17
Typ Typ obejmowy / typ nalutowany
Różnica zębów w mechanizmie korbowym 20 zębów lub mniej
Min. różnica między dużą a średnią tarczą 11T
Przerzutka przednia
średnica obejmy montażowej
S (Ø28,6 mm),
M (Ø31,8 mm), L (Ø34,9 mm)
Kąt nachylenia rury podsiodłowej (
a
)
63 - 66°
Linia łańcucha 45 mm
Jeżeli łańcuch spada na stronę korby Dokręcić śrubę regulacji górnej
w prawo (około 1/4 obrotu).
Jeżeli trudna jest zmiana z średniej tarczy
na dużą tarczę
Poluzować śrubę regulacji górnej
w lewo (około 1/8 obrotu).
Jeżeli trudna jest zmiana z średniej tarczy
na małą tarczę
Poluzować śrubę regulacji dolnej
w lewo (około 1/8 obrotu).
Jeżeli dochodzi do kontaktu między
łańcuchem i wózkiem zewnętrznym
przedniej przerzutki na największej tarczy
Poluzować śrubę regulacji górnej
w lewo (około 1/8 obrotu).
Jeżeli w czasie zmiany z największej
tarczy średnia tarcza jest pomijana
Poluzować pokrętło regulacyjne
pancerza w lewo (1 do 2 obrotów).
Jeżeli dochodzi do kontaktu między
łańcuchem i wózkiem wewnętrznym prze-
rzutki przedniej kiedy następuje zmiana na
największą koronkę, a na przedniej prze-
rzutce łańcuch jest na środkowej tarczy.
Dokręcić pokrętło regulacyjne
pancerza obracając je w prawo
(1 do 2 obrotów).
Jeżeli łańcuch spadnie na stronę osi
suportu.
Dokręcić śrubę regulacji dolnej
w prawo (około 1/8 obrotu).
Jeśli dochodzi do kontaktu pomiędzy łań-
cuchem i wózkiem wewnętrznym przerzut-
ki przedniej, gdy łańcuch znajduje się na
najmniejszej tarczy i największej koronce
Poluzować śrubę regulacji dolnej
w lewo (około 1/8 obrotu).
Wyregulować naprężenie linki tak, aby dystans między wózkiem
wewnętrznym przerzutki i łańcuchem wynosił 0-0,5 mm.
SI-5K90A-03