3. Górna regulacja
Ustawić tak, aby luz między
wózkiem zewnętrznym przerzutki
i łańcuchem wynosił 0 - 0,5 mm.
• Do czyszczenia łańcucha stosować obojętne środki czyszczące. Nie należy stosować zasadowych lub kwaśnych środków czyszczących takich jak
odrdzewiacze, ponieważ mogą one prowadzić do uszkodzenia i/lub usterki łańcucha.
• Do łączenia wąskich łańcuchów stosować tylko wzmocnione sworznie łączące.
• Dostępne są dwa różne typy wzmocnionych sworzni łączących. Przed wybraniem sworznia, należy sprawdzić w tabeli poniżej. W przypadku
stosowania sworzni innych niż wzmocnione lub kiedy stosowany
jest sworzeń wzmocniony lub narzędzie niedostosowane do typu
łańcucha, można nie uzyskać wystarczającej siły połączenia, co
może spowodować rozerwanie lub spadnięcie łańcucha.
• Jeżeli konieczne jest wyregulowanie długości łańcucha z powodu
zmiany ilości zębów koronek łańcuch skrócić w innym miejscu
niż miejsce gdzie łańcuch został połączony za pomocą sworznia
wzmocnionego lub sworznia końcowego. Łańcuch zostanie
uszkodzony jeżeli zostanie skrócony w miejscu gdzie został
połączony za pomocą sworznia wzmocnionego lub sworznia końcowego.
• Uważać, aby nie doszło w czasie jazdy do zahaczenia nogawek o łańcuch; może to spowodować wywrócenie
roweru.
• Sprawdzić, czy napięcie łańcucha jest prawidłowe i czy łańcuch nie jest uszkodzony. Jeżeli napięcie jest zbyt
małe lub łańcuch jest uszkodzony, należy wymienić łańcuch. Jeżeli nie zostanie to zrobione, może dojść do
zerwania łańcucha i poważnego zranienia.
• Używać mechanizmu korbowego współpracującego z łańcuchami 9-biegowymi, w połączeniu z łańcuchami Shimano CN-7701, CN-HG93 i CN-HG73.
Jeżeli zastosowany zostanie mechanizm korbowy dostosowany do łańcucha 8-biegowego lub mniej, mogą wystąpić problemy ze zmianą przerzutki
przedniej lub może dojść do wypadnięcia sworzni łańcucha, co spowoduje jego przerwanie.
• Przed jazdą na rowerze, sprawdzić, czy nie ma pęknięć w ramionach korby. Jeżeli są jakiekolwiek pęknięcia, może dojść do złamania korby
i spadnięcia z roweru.
• Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać niniejszą instrukcję. Poluzowane, zużyte lub uszkodzone części mogą doprowadzić
do wywrócenia roweru, co może spowodować poważne obrażenia. Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części zamiennych Shimano.
• Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać niniejszą instrukcję. Jeżeli regulacja nie zostanie przeprowadzona właściwie, łańcuch
może spaść i może spowodować upadek roweru, który może prowadzić do poważnych obrażeń.
• Dokładnie przeczytać niniejszą Techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na przyszłość.
Łańcuch
Wzmocniony sworzeń
łączący
Wyciskacz do łańcucha
9-biegowy, bardzo
wąski łańcuch, taki jak
CN-7701 / CN-HG93
TL-CN32 / TL-CN27
8-/7-/6-biegowy wąski
łańcuch, taki jak
CN-HG50 / CN-HG40
TL-CN32 / TL-CN27
Przy mocowaniu elementów do powierzchni
ramy/kierownicy karbonowej sprawdzić
zalecenia producenta ramy/części karbonowych
odnośnie momentu dokręcenia w celu uniknięcia zbyt mocnego dokręcenia, co
może uszkodzić karbon i/lub niedokręcenia, które może prowadzić do braku
siły mocującej elementów.
Ogólne informacje dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
Srebrny
Czarna
Techniczna instrukcja serwisowa SI-6M30B-002
Przedni system napędowy
W celu uzyskania najlepszych osiągów, zalecamy wykorzystanie następującej kombinacji.
Uwaga: Specyfikacje mogą być zmieniane w celu ulepszeń bez powiadomienia. (Polski)
Regulacja SIS
Długość łańcucha
Dodać 2 ogniwa (z łańcuchem na
największej tylnej koronce i największej
przedniej tarczy)
Największa koronka Największa tarcza
Łańcuch
Pamiętać o przestrzeganiu kolejności podanej poniżej.
1. Regulacja dolna
Najpierw zdemontować blokadę regulującą Pro-Set.
Następnie ustawić tak, aby luz między wózkiem wewnętrznym przerzutki
i łańcuchem wynosił 0 - 0,5 mm.
Blokada regulująca
Pro-Set
FD-M970 FD-M971
Śruba regulacji dolnej
Łańcuch
Wózek wewnętrzny
przerzutki
Pozycja łańcucha
Największa koronka Najmniejsza tarcza
Łańcuch
Wózek
wewnętrzny
przerzutki
Pokrętło regulacyjne pancerza
Pozycja łańcucha
Największa
koronka
Środkowa tarcza
mechanizmu korbowego
4. Regulacja na środkowej tarczy
W czasie prowadzenia regulacji ustawić
łańcuch na największej tylnej koronce, a z
przodu ustawić łańcuch na środkowej tarczy.
Obrócić pokrętło regulacyjne pancerza tak, aby
luz między wózkiem wewnętrznym przerzutki
i łańcuchem wynosił 0 - 0,5 mm.
Typ pod oś
Zamocować jak pokazano na
ilustracji.
Śruba
Miska Miska
Przerzutka przednia
Mechanizm korbowy
Moment dokręcania:
35 - 50 Nm
Skracanie pancerza
Po ucięciu pancerza zaokrąglić zakończenie tak,
aby średnica wewnętrzna była jednakowa.
Na obcięty koniec pancerza
założyć tą samą końcówkę
pancerza.
Końcówka pancerza
Wzmocniony sworzeń łączący
Sworzeń końcowy Sworzeń ogniwa
Uwaga
• Dodatkowo, jeżeli działanie pedałów nie wydaje się normalne, dokonać ponownego sprawdzenia.
• Przed jazdą na rowerze, sprawdzić, czy nie ma luzu w połączeniu. Pamiętać również o okresowym dokręcaniu śruby mocującej ramienia korby.
(BB-FC, FC-PD)
• Nie wolno myć osi suportu za pomocą wodnych myjek ciśnieniowych.
• W przypadku wyczucia jakiegokolwiek luzu w łożyskach, należy wymienić oś suportu.
• Jeżeli zmiana biegu nie wydaje się być płynna, wymyć przerzutkę i nasmarować wszystkie części ruchome.
• Jeżeli wielkość luzu w ogniwach jest na tyle duża, że regulacja nie jest możliwa, należy wymienić przerzutkę.
• Tarcze należy okresowo myć neutralnym środkiem czyszczącym i następnie ponownie je smarować. Dodatkowo, czyszczenie łańcucha neutralnym
środkiem czyszczącym i smarowanie może być skutecznym sposobem zwiększenia trwałości tarcz i łańcucha.
• Jeżeli łańcuch, w czasie użytkowania nadal spada z tarcz, wymienić tarcze łańcuch.
• Lewą i prawą miskę nasmarować przed zamontowaniem.
• W celu zapewnienia płynnej pracy stosować odpowiedni pancerz i ślizg.
• Przerzutka przednia przeznaczona jest do zastosowania tylko z trzyrzędowymi mechanizmami korbowymi. Nie można jej
stosować z dwurzędowymi mechanizmami, ponieważ nie będą pasować punkty zmiany biegów.
• W przypadku górnego prowadzenia linki, wybrać rodzaj ramy z trzema oparciami na pancerz, jak pokazano na ilustracji po
prawej.
• Należy zastosować pancerz nieco dłuższy i odstający, nawet w przypadku gdy kierownica jest skręcona maksymalnie. Co
więcej, należy sprawdzić czy dźwignia przerzutki nie dotyka ramy gdy kierownica jest maksymalnie skręcona.
• Do smarowania linki przerzutki stosowany jest smar specjalny (SIS-SP41). Nie należy stosować smaru DURA-ACE lub
innych smarów. W przeciwnym razie może dojść do pogorszenia działania przerzutki.
• Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby zapewnić swobodne ślizganie się linki.
• Obsługa dźwigni związana ze zmianą biegów powinna być wykonywana jedynie, kiedy obraca się mechanizm korbowy.
• Jeżeli płyn hamulcowy wykorzystywany w olejowych hamulcach tarczowych jest typu, który ma tendencję do przylegania do części plastikowych
dźwigni zmiany biegów, może to doprowadzić do pęknięcia lub odbarwienia części plastikowych. Dlatego należy upewnić się, że płyn hamulcowy nie
przylega do części plastikowych.
Olej mineralny, który stosowany jest w hamulcach tarczowych SHIMANO nie powoduje pękania ani odbarwienia jeżeli przylega do części
plastikowych, ale części takie powinny zostać oczyszczone uprzednio alkoholem, w celu zapobieżenia przyleganiu ciał obcych.
• Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia działania wynikającego z normalnego użytkowania.
• Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi, prosimy kierować do profesjonalnego sprzedawcy rowerów.
Uchwyty pancerza
Aby zmienić z małej tarczy na większą (Dźwignia A)
Kiedy dźwignia (A) zostanie naciśnięta jeden raz, nastąpi przerzucenie o jeden
stopień z małej na większą tarczę.
Przykład:
ze średniej na dużą tarczę.
Aby zmienić z dużej tarczy na mniejszą (Dźwignia B)
Kiedy dźwignia (B) zostanie naciśnięta jeden raz, nastąpi przerzucenie o jeden
stopień z dużej tarczy na mniejszą.
Przykład:
z największej tarczy na średnią.
Czynność zmiany biegu
Mechanizm INSTANT RELEASE umożliwia szybką zmianę biegów, ponieważ napięcie linki jest redukowane natychmiast, po naciśnięciu dźwigni zrzucania.
Niniejsza dźwignia zrzucania wyposażona jest w dwukierunkowy mechanizm zrzucania, który umożliwia zrzucanie albo przez pociągnięcie albo przez
popchnięcie dźwigni.
Zarówno dźwignia (A) jak i dźwignia (B) zawsze wracają do położenia wyjściowego, kiedy zostaną puszczone po zmianie przełożenia.
W czasie uruchamiania jednej z dźwigni zawsze należy pamiętać, aby jednocześnie obracać ramieniem korby.
5. Możliwe problemy i sposoby ich rozwiązania
Po wykonaniu kroków od 1 do 4 przestawić dźwignię zmiany biegów w celu
sprawdzenia zmiany biegów. (Również w przypadku, kiedy zmiana biegu
stanie się trudna w czasie użytkowania.)
Montaż przerzutki przedniej
Dane techniczne
X = dostępne
Przerzutka przednia
Średnica obejmy montażowej:
S (28,6 mm), M (31,8 mm), L (34,9 mm)
S (z Adapterem S)
M (z Adapterem M)
Kąt nachylenia rury
podsiodłowej
Przednia tarcza
Wyregulować i zamontować przerzutkę przednią, jak pokazano na ilustracji. Nie
wolno w tym momencie usuwać blokady regulującej Pro-Set.
Zęby tarczy powinny
mieścić się w tym
zakresie
Miernik Pro-Set
Blokada regulująca Pro-Set
Wózek zewnętrzny przerzutki powinien
znajdować się bezpośrednio nad i być
równoległy do największej tarczy. Przykręcić
korzystając z klucza imbusowego 5 mm.
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
Tarcza mechanizmu
korbowego (największa
tarcza)
Wózek przerzutki
Położenie początkowe dźwigni (A) Dźwignia (B)
• DWUKIERUNKOWE DZIAŁANIE
2. Mocowanie i zabezpieczanie linki
Nacisnąć dźwignię (B) dwa lub więcej razy w celu ustawienia dźwigni
w najniższym położeniu. Następnie usunąć kapę otworu na linkę i przyłączyć
linkę.
Kapa otworu na linkę Linka
Dźwignia (B)
Zamontować kapę otworu na linkę obracając ją do
zatrzymania, jak pokazano na rysunku. Nie obracać
jej dalej, ponieważ może dojść do uszkodzenia
gwintu osłony.
Kapa otworu na linkę
Moment dokręcania:
0,3 - 0,5 Nm
Po usunięciu luzu początkowego linki, ponownie przymocować linkę do
przedniej przerzutki, jak pokazano na ilustracji.
Dolne prowadzenie linki Górne prowadzenie linki
Pociągnij
Pociągnij
< Dolne prowadzenie linki >
• FD-M970
< Górne prowadzenie linki >
Klucz imbusowy 5 mm
Uwaga:
Przeciągnąć linkę jak
pokazano na
ilustracji.
Śruba
mocująca
linkę
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
< Dolne prowadzenie linki >
• FD-M971
< Górne prowadzenie linki >
Uwaga:
Przeciągnąć linkę jak
pokazano na
ilustracji.
Śruba
mocująca
linkę
■ Pamiętać o przeczytaniu razem z niniejszą instrukcją serwisową,
instrukcji dotyczących mechanzimu korbowego FC-M970.
Moment dokręcania:
3 Nm
Wewnętrzna strona Zewnętrzna strona
Zastosować uchwyt kierownicy z maksymalną
zewnętrzną średnicą 32 mm.
Montaż dźwigni zmiany biegów
Klucz imbusowy 4 mm
Dźwignię zmiany przełożenia można
zainstalować po wewnętrznej lub zewnętrznej
stronie dźwigni hamulca.
Moment dokręcania:
2,5 Nm
Położenie dźwigni zmiany biegów można
zmienić, przesuwając ją na lewo lub na prawo.
• Zamontować dźwignię zmiany biegów w położeniu, w którym nie będzie ona
przeszkadzać działaniu hamulca i zmianie przerzutki przedniej.
• Nie stosować w połączeniu, które utrudnia działanie hamulca.
Wymiana mechanizmu dźwigni zmiany biegów
Demontaż i montaż powinny być wykonywane jedynie podczas wymiany
dźwigni zmiany biegów.
1. Poluzować śrubę mocującą linkę
(nakrętkę) na przedniej przerzutce i wyjąć
linkę dźwigni w sposób taki sam, jak
podczas jej zakładania.
2. Najpierw zdjąć śrubę mocującą
mechanizm.
3. Odkręcić trzy śruby mocujące dźwignię
a następnie samą dźwignię, jak pokazano
na ilustracji.
4. Aby zamontować dźwignię z powrotem, wyrównać dźwignię oraz obudowę
i przykręcić śruby mocujące.
5. Pamiętać o zaciśnięciu podkładki sprężynowej, a następnie dokręcić śrubę
mocującą mechanizm.
Moment dokręcania:
2,5 Nm
Moment dokręcania:
0,5 - 0,8 Nm
Śruby montażowe dźwigni zmiany biegów
Podkładka sprężynowa
Śruba mocująca mechanizm
Pozycja łańcucha
Najmniejsza
koronka
Największa
tarcza
FD-M970
FD-M971
Łańcuch
Płytka zewnętrzna
wózka
Śruba regulacji górnej
Grupa XTR
Rapidfire (dźwignia zmiany biegów) SL-M970
Pancerz SIS-SP41
Przerzutka przednia FD-M970 / FD-M971
Mechanizm korbowy FC-M970
Łańcuch CN-7701
Ślizg SM-SP17 / SM-BT17
Symbol modelu FD-M970 / FD-M970-E FD-M971
Dolne prowadzenie linki X X
Górne prowadzenie linki X X
Różnica zębów w mechanizmie korbowym 20T / 22T 20T / 22T
Min. różnica między dużą a średnią tarczą 12T 12T
Średnica obejmy montażowej przerzutki przedniej S, M, L S, M, L
Kąt nachylenia rury podsiodłowej
(α)
66° - 69° 66° - 69°
Właściwa linia łańcucha 50 mm 50 mm
Symbol modelu FC-M970
Kombinacja zębów mechanizmu korbowego 44-32-22T, 44-32-24T
Średnica rozstawu śrub 104 mm / 64 mm
Długość ramienia 165 mm, 167,5 mm, 170 mm, 172,5 mm, 175 mm, 177,5 mm, 180 mm
Linia łańcucha 50 mm
Szerokość mufy osi suportu 68, 73 mm
Rozmiar gwintu BC1,37 (68, 73 mm)
Jeżeli łańcuch spada na stronę korby. Dokręcić śrubę regulacji górnej
w prawo (około 1/4 obrotu).
Jeżeli trudna jest zmiana z średniej
tarczy na dużą tarczę.
Poluzować śrubę regulacji górnej
w lewo (około 1/8 obrotu).
Jeżeli trudna jest zmiana z średniej
tarczy na małą tarczę.
Poluzować śrubę regulacji dolnej
w lewo (około 1/4 obrotu).
Jeżeli dochodzi do kontaktu między
łańcuchem i wózkiem wewnętrznym
przedniej przerzutki na największej
tarczy.
Dokręcić śrubę regulacji górnej
w prawo (około 1/8 obrotu).
Jeżeli dochodzi do kontaktu między
łańcuchem i wózkiem zewnętrznym
przedniej przerzutki na największej
tarczy.
Poluzować śrubę regulacji górnej
w lewo (około 1/8 obrotu).
Jeżeli w czasie zmiany z największej
tarczy średnia tarcza jest pomijana.
Poluzować pokrętło regulacyjne pan-
cerza w lewo (1 do 2 obrotów).
Jeżeli dochodzi do kontaktu między
łańcuchem i wózkiem wewnętrznym
przerzutki przedniej kiedy następuje
zmiana na największą koronkę, a na
przedniej przerzutce łańcuch jest na
środkowej tarczy.
Dokręcić pokrętło regulacyjne pancerza
obracając je w prawo (1 do 2 obrotów).
Jeżeli łańcuch spadnie na stronę osi
suportu.
Dokręcić śrubę regulacji dolnej
w prawo (około 1/2 obrotu).
Jeżeli w czasie zmiany ze średniej
tarczy na największą tarczę dźwignia
jest sztywna.
Poluzować śrubę regulacji górnej
w lewo (około 1/4 obrotu).
6,5 mm
7,1 mm
pol_280404_6M30B_002.indd 1
pol_280404_6M30B_002.indd 1
14-05-2008 13:29:45