10
OGÓLNE ZASADY BEZPIECZEŃSTWA PRACY
układu kierowniczego, układu
hamulcowego i układu paliwowego
należy systematycznie kontrolować i w
przypadku stwierdzenia objawów
uszkodzenia należy przeprowadzić ich
wymianę. Jako objawy uszkodzenia
przewodów giętkich można wymienić:
pęknięcia powierzchniowe przewodów,
obluzowanie połączeń przewodów (co
można stwierdzić przez łatwe
ściągnięcie przewodu z króćca) oraz
mechaniczne uszkodzenie przewodów
giętkich. Węże, które mają zaznaczony
czas eksploatacji należy po upływie tego
czasu wymienić.
11. Jeżeli ciągnik pracuje na biopaliwie
należy zamontować do układu
paliwowego przewody oznaczone REP.
W zakładzie produkcyjnym są
montowane węże REP 6.
12. Układ kierowniczy i hamulce ciągnika
muszą być zawsze w doskonałym
stanie.
13. W czasie jazdy po drogach publicz-
nych pedały hamulca roboczego muszą
być bezwzględnie połączone zapadką
blokującą.
14. Jazda z góry bez włączonego biegu
jest zabroniona!
15. Należy zachowywać szczególną os-
trożność w czasie jazdy na zboczach,
oraz na terenach błotnistych, piaszczy-
stych, zlodowaciałych i wyboistych..
16. Zabrania się użytkowania ciągnika na
zboczach o kącie pochylenia większym
niż 12° jest.
17. Zabrania się przekraczania dopusz-
czalnej masy całkowitej agregatu, której
wielkość podana jest na tabliczce
znamionowej ciągnika (ewentualnie na
błotniku koła tylnego) oraz w dowodzie
rejestracyjnym ciągnika
18. Przy jeździe na zakrętach nie wolno
włączać blokady mechanizmu różnico-
wego.
19. Zabrania się wsiadać lub wysiadać
z jadącego ciągnika.
20. Należy zwracać uwagę na obciążenie
pionowe osi przedniej, szczególnie w
czasie jazdy z maszynami zawieszonymi
na tylnym TUZ. Nie może ono być
mniejsze niż 18 % masy całkowitej
agregatu (mniejsze obciążenie powoduje
pogorszenie sterowności ciągnika).
21. W czasie jazdy z maszynami
rolniczymi zawieszonymi na przednim
trzypunktowym układzie zawieszenia
(TUZ) nie należy przekraczać prędkości
20 km.h-1 lub prędkości określonej przez
producenta maszyny.
22. Należy zwracać uwagę na obciążenie
pionowe osi przedniej, szczególnie w
czasie jazdy z maszynami zawieszonymi
na tylnym TUZ. Nie może ono być
mniejsze niż 18% masy całkowitej
agregatu (mniejsze obciążenie powoduje
pogorszenie sterowności ciągnika).
23. Przy zastosowaniu maszyn lub narzędzi
z dużym oporem roboczym, gdy prędkość
obrotowa spada i silnik ma tendencję do
zatrzymania się, nie należy stosować biegu
polowego 1R, 2R i 3R (grozi przekręcenie
wałka).
OBSŁUGA
24. Zabrania się przebywania w kabinie
ciągnika poza kierowcą innej osoby
(przepisy zabraniają stosowania w
kabinie siedzenia pomocnika kierowcy).
25. Zabrania się przebywania między
ciągnikiem i maszyną osobom nieupo-
ważnionym do obsługi dodatkowych
urządzeń.
26. Zabrania się ruszania ciągnikiem lub
włączania napędu WOM maszyn
napędzanych bez upewnienia się, czy w
obszarze działania agregatu nie znajdują
się przeszkody lub osoby postronne.
Szczególną uwagę należy zwracać na
dzieci i młodzież. Sprawdzenie działania
napędu WOM należy dokonywać na
niskim położeniu TUZ.
27. Nie należy przekraczać dopuszczal-
nego kąta pochylenia zbocza, które dla
ciągników Z 8641, Z 9641, Z 106 41,
Z 114 41, wynosi 12°.