2.6 Doczepiany sprzęt
1. Sprzęt zabezpieczamy przed odtoczeniem.
2. Przestrzegać maksymalnie dopuszczalne obciążenie
sprzęgu przyczepnego, ucha sprzęgu lub zaczepu!
3. W wypadku doczepienia za pomocą dyszla zwracamy
uwagę na wystarczająca swobodę ruchu w punkcie
zaczepienia!
2.7 Użycie wałka czopowego
1. Wolno stosować jedynie wałki przegubowe zalecane
przez producenta!
2. Zarówno rurę jak i lej ochronny wałka przegubowego
oraz osłonę wałka czopowego – także od strony
sprzętu – należy pozakładać w sposób przepisowy,
przy czym muszą one być we właściwym stanie!
3. W odniesieniu do wałków przegubowych pamiętajmy
o zakładaniu osłon rurowych w pozycji transportowej i
roboczej!
4. Wałki przegubowe zakładamy i zdejmujemy tylko
przy odłączonym wałku czopowym, zgaszonym
silniku i wyjętym kluczyku zapłonowym!
5. Stosując wałki przegubowe ze sprzęgiem prze-
ciwprzeciążeniowym lub mechanizmem wolnego
koła, nie osłoniętych od strony ciągnika, należy w/w
elementy, tj. sprzęg p.-przeciążeniowy oraz
mechanizm wolnego koła, zamontować od strony
sprzętu!
6. Zwracajmy zawsze uwagę na prawidłowy montaż i
zabezpieczenie wałków przegubowych!
7. Osłonę wałka przegubowego zawieszamy na łań-
cuchach, zapobiegając w ten sposób obracaniu się
osłony wraz z wałkiem!
8. Przed włączeniem wałka czopowego upewnijmy się,
czy są wzajemnie ze sobą zgodne dobrane obroty
wałka czopowego u ciągnika z dopuszczalną liczbą
obrotów sprzętu (maszyny)!
9. Przed włączeniem wałka czopowego nikt nie może
się znajdować w strefie zagrożenia przez sprzęt!
10. Nigdy nie włączamy wałka czopowego przy nie
pracującym silniku!
11. Przy pracach z wałkiem czopowym w zasięgu
obracającego się wałka przegubowego lub
czopowego nie wolno się zatrzymywać!
12. Wałek czopowy odłączamy zawsze, gdy występują
zbyt duże, a zbędne, kąty skrętu wałka!
13. Uwaga! Po odłączeniu wałka czopowego
istnieje zagrożenie powodowane przez będącą
na dobiegu masę wirującą ! W tym czasie nie
wolno podchodzić do sprzętu. Pracować wolno
przy nim dopiero wtedy, gdy maszyna jest w
całkowitym bezruchu a wirująca masa jest
wyhamowana.
14. Czyszczenie, smarowanie lub regulacja sprzętu
napędzanego wałkiem czopowym lub zabiegi te
wykonywane na wałku przegubowym, wykonu-
jemy tylko przy odłączonym wałku czopowym,
zgaszonym silniku i wyjętym kluczyku zapłono-
wym! Zaciągamy hamulec masy wirującej!
15. Odłączony wałek przegubowy odkładamy na
przewidziany do tego uchwyt!
16. Pod zdjęciu wałka przegubowego na końcówkę
wałka czopowego zakładamy tulejkę ochronną!
17. W razie uszkodzeń usuwamy je niezwłocznie,
zanim przystąpimy do pracy ze sprzętem!
2.8 Układ hydrauliczny
1. Układ hydrauliczny jest pod ciśnieniem!
2. Przy podłączaniu cylindrów i siłowników hydrau-
licznych zwracamy uwagę na właściwe połącze-
nia węży hydraulicznych!
3. Podłączając węże hydrauliczne do hydrauliki cią-
gnika pamiętajmy, by układ hydrauliczny nie był
pod ciśnieniem zarówno po stronie ciągnika jak i
sprzętu!
4. Przy hydraulicznych połączeniach funkcjonal-
nych między ciągnikiem i maszyną (sprzętem)
należy oznakować mufy i wtyki sprzęgów , by
uniknąć w ten sposób wadliwej obsługi! W razie
wadliwej zamiany złączy nastąpi działanie
odwrotne (np. podnoszenie/opuszczanie) –
Zagrożenie wypadkiem!
5. Węże układu hydraulicznego regularnie podda-
jemy sprawdzeniu i w razie ich uszkodzenia czy
objawów starzenia, wymieniamy! Przewody
nowe winny odpowiadać wymaganiom technicz-
nym producenta sprzętu!
6. Podczas wyszukiwania miejsc wycieku oleju
stosujmy odpowiednie zabezpieczenia z uwagi
na możliwość skaleczenia!