Informacje ogólne dotyczące bezpieczeństwa
Wymiana szprych
1. Nałożyć podkładkę i zatyczkę na szprychę.
2. Po włożeniu szprychy do otworu w kołnierzu piasty,
dokręcić nyple. W czasie montażu zastosować blokady
szprych do zablokowania obrotu szprych, a następnie
włożyć wkrętak lub podobne narzędzie do rowka w
nakrętce, w celu dokręcenia nypla.
3. Obrócić zatyczkę w prawo, aby wkręcić go do
otworu w obręczy.W tym czasie użyć blokady
szprych, aby zapobiec obracaniu się
szprychy.
Uwaga:
• Jeżeli podkładka nie została założona,
niemożliwe będzie wyregulowanie
naprężenia szprychy, dlatego należy
pamiętać o założeniu podkładek.
• Dokręcić nyple do końca gwintu.
Naciąg szprych
Naciągnąć szprychy jak pokazano na rysunku.
Wartość napięcia szprychy
Prawa strona Lewa strona
600-1000 N
(134 - 224 lbf)
900 - 1350 N
(202 - 302 lbf)
* Wartości te należy traktować tylko jako
ogólne wytyczne.
SI-4S10A-001-03
* Instrukcje serwisowe w innych językach są dostępne na stronie:
http://techdocs.shimano.com
Uwaga: w przypadku wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia. (Polish)
Techniczna instrukcja serwisowa SI-4S10A-001
WH-M785-F
W celu uzyskania najlepszych rezultatów zalecamy wykorzystanie poniższej kombinacji.
Tarcza SM-RT79
Dane techniczne
Liczba szprych 24
Szerokość obręczy 23,4 mm
Rozmiar obręczy 26"
Odpowiedni rozmiar opon 26 x 1,5 ~ 2,25
Odpowiednie hamulce Hamulec tarczowy
• Przed jazdą na rowerze należy sprawdzić, czy koła są prawidłowo zamocowane. Jeżeli koła
są w jakikolwiek sposób poluzowane, mogą wypaść z roweru, powodując w konsekwencji
poważne zranienie.
• Przed użyciem sprawdzić koła, aby upewnić się, że nie ma wygiętych lub luźnych szprych
oraz wgnieceń, rys czy pęknięć na powierzchni obręczy. W przypadku wystąpienia któregoś z
wymienionych problemów nie wolno używać koła.
• Jeżeli zacisk Quick Release nie będzie używany prawidłowo, koło może spaść z roweru, co
często prowadzi do poważnych obrażeń. Przed użyciem dokładnie przeczytać instrukcję
serwisową dotyczącą zacisku Quick Release.
• Koło zaprojektowane jest do jazdy cross country. Nie stosować do jazdy zjazdowej. Może
dojść do zgięcia lub innego uszkodzenia koła, co może spowodować wypadek.
• Koła te przeznaczone są do stosowania tylko z hamulcami tarczowymi. Nie wolno stosować
tych kół z hamulcami obręczowymi.
• Zacisk i tarcza rozgrzewają się w czasie pracy hamulca, dlatego nie należy ich dotykać
w czasie jazdy ani bezpośrednio po wymontowaniu z roweru. W przeciwnym razie może
dojść do oparzenia. Przed podjęciem próby regulacji hamulca sprawdzić, czy jego elementy
dostatecznie ostygły.
• Pamiętać także o dokładnym przeczytaniu instrukcji serwisowej dotyczącej hamulca
tarczowego.
• Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję.
Poluzowane, zużyte lub uszkodzone części mogą doprowadzić do wywrócenia roweru, co
może spowodować poważne obrażenia. Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części
zamiennych Shimano.
• Należy dokładnie przeczytać niniejszą techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na
przyszłość.
• Nie wolno stosować taśmy na obręcze. Może wystąpić problem z usunięciem taśmy i
założeniem opony, oraz może dojść do uszkodzenia opony lub dętki lub może wystąpić nagłe
przebicie i spadnięcie opony, co może doprowadzić do poważnych obrażeń.
■
Okres docierania
•
Tarcze hamulcowe wymagają dotarcia, dlatego siła hamowania rośnie wraz z upływem
okresu docierania. Należy o tym pamiętać podczas korzystania z hamulców w okresie
docierania. Ta sama sytuacja zaistnieje po wymianie okładzin hamulcowych lub tarczy.
• Stosować tylko oryginalne szprychy, nyple, zatyczki i podkładki Shimano. W przeciwnym
razie może dojść do uszkodzenia obręczy i piasty.
• Ciśnienie powietrza powinno mieścić się w zakresie 200-400 kPa {29-58 psi}.
• Uważać, aby nie naprężyć zbyt mocno zatyczek w czasie regulowania naprężenia szprych.
Jeśli zatyczki zostaną naprężone zbyt mocno, może nastąpić uszkodzenie obręczy.(Zalecamy
zasięgnąć porady autoryzowanego sprzedawcy rowerów w kwestii regulacji.)
• Nie zalecamy używania alkalicznych środków naprawczych przeznaczonych do celów
ogólnych, gdyż mogą one spowodować korozję i nieszczelność obręczy.
Uwaga:
• Jeżeli koło stanie się sztywne i będzie obracać się z oporem, należy je nasmarować.
• Nie wstrzykiwać jakiegokolwiek smaru ani oleju do wnętrza piasty, ponieważ mogą one się
wydostać na zewnątrz.
• Jako wyposażenie opcjonalne dostępne są specjalne klucze do szprych.
• Zalecamy powierzenie regulacji naprężenia szprych autoryzowanemu sprzedawcy rowerów,
jeżeli występuje jakikolwiek dystans wstępny w szprychach i po pierwszym 1000 km
przebiegu.
• Do czyszczenia kół nie wolno stosować detergentów lub chemicznych środków
czyszczących. W przeciwnym razie może dojść do oddzielenia się uszczelniacza
powietrznego, które znajduje się na złączach.
• Do czyszczenia kół nie wolno stosować detergentów lub chemicznych środków
czyszczących. W przeciwnym razie może dojść do oddzielenia się naklejek na obręczy.
• Odblaski są sprzedawane oddzielnie. Szczegółowych informacji udzielają sprzedawcy
rowerów.
Symbol modelu Dane techniczne
Kolor
RR-550-WUW SW BEZ WSPORNIKA JIS / CPSC
Biały
RR-550-WUA SW BEZ WSPORNIKA AS
Bursztynowy
RR-317-WUA SW BEZ WSPORNIKA DIN
Bursztynowy
• Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia działania
wynikającego z normalnego użytkowania.
• Jeśli uchwyt mocowania zacisku i hak przerzutki nie zostaną ustawione równolegle, tarcza
może stykać się z zaciskiem.
• Jeśli tarcza jest zużyta, pęknięta lub uszkodzona, należy ją wymienić.
OSTRZEŻENIE
UWAGA
UWAGA
Moment dokręcania:
40 - 50 Nm
Pierścień blokady mocowania tarczy
TL-LR15
Montaż tarczy
<Montaż>
Do montażu osi piasty należy użyć specjalnego narzędzia (TL-HS23 / 18 mm). Nakrętkę należy dokręcić
przy użyciu 5-mm klucza imbusowego, dzięki czemu mechanizm zostanie podwójnie zablokowany,
zgodnie z ilustracją.
Oś piasty
Klucz imbusowy 5 mm
TL-HS23
Dokręcić
Moment dokręcania:
15 - 17 Nm
Nasmarować
Smar DURA-ACE
(Y-04110000)
Uszczelka
Osłona
przeciwkurzowa
Konserwacja
Układy mogą zostać zdemontowane zgodnie z przedstawioną ilustracją. Okresowo należy smarować każdy z
elementów.
Uwaga:
• Piasta przednia nie może być rozbierana od lewej strony piasty, tam gdzie znajdują się wypusty mocujące
tarczę.
• Podczas zdejmowania i zakładania uszczelki, należy szczególnie uważać, aby jej nie zgiąć. Podczas
zakładania uszczelki, upewnić się, że jest prawidłowo skierowana i włożyć ją do oporu.
• Nie należy rozbierać osłony przeciwkurzowej, która jest zaciśnięta na osi piasty.
1
2
3
Blokada szprychy
Podkładka
Zatyczka
Szprycha
Nakrętka