Techniczna instrukcja serwisowa SI-4FY0A-001
Wymiana szprych
1. Nałożyć podkładkę i zatyczkę na szprychę.
2. Po włożeniu szprychy do otworu w kołnierzu piasty,
dokręcić nyple. W czasie montażu zastosować
blokady szprych do zablokowania obrotu szprych, a
następnie włożyć wkrętak lub podobne narzędzie do
rowka w nakrętce, w celu dokręcenia nypla.
3. Obrócić zaślepkę w prawo, aby go wkręcić do otworu
śruby w obręczy.
Jednocześnie zastosować blokady szprych do
uniemożliwiania ich obrotu.
Uwaga:
Jeżeli podkładka nie została
•
założona, niemożliwe będzie
wyregulowanie naprężenia
szprychy, dlatego należy pamiętać
o założeniu podkładek.
Dokręcić nyple do końca gwintu.
•
Naciąg szprych
Informacje ogólne dotyczące bezpieczeństwa
Przed jazdą na rowerze należy sprawdzić, czy koła są prawidłowo zamocowane. Jeżeli koła
•
są w jakikolwiek sposób poluzowane, mogą wypaść z roweru, powodując w konsekwencji
poważne zranienie.
Przed użyciem sprawdzić koła, aby upewnić się, że nie ma wygiętych lub luźnych szprych
•
oraz wgnieceń, rys czy pęknięć na powierzchni obręczy. W przypadku wystąpienia któregoś
z wymienionych problemów nie wolno używać koła.
Jeżeli zacisk Quick Release nie będzie używany prawidłowo, koło może spaść z roweru, co
•
często prowadzi do poważnych obrażeń. Przed użyciem dokładnie przeczytać instrukcję
serwisową dotyczącą zacisku Quick Release.
Koło zaprojektowane jest do jazdy cross country. Nie stosować do jazdy zjazdowej. Może
•
dojść do zgięcia lub innego uszkodzenia koła, co może spowodować wypadek.
Koła te przeznaczone są do stosowania tylko z hamulcami tarczowymi. Nie wolno stosować
•
tych kół z hamulcami obręczowymi.
Zacisk i tarcza rozgrzewają się w czasie pracy hamulca, dlatego nie należy ich dotykać
•
w czasie jazdy ani bezpośrednio po wymontowaniu z roweru. W przeciwnym razie może
dojść do oparzenia. Przed podjęciem próby regulacji hamulca sprawdzić, czy jego elementy
dostatecznie ostygły.
Pamiętać także o dokładnym przeczytaniu instrukcji serwisowej dotyczącej hamulca
•
tarczowego.
Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję. Poluzowane,
•
zużyte lub uszkodzone części mogą doprowadzić do wywrócenia roweru, co może
spowodować poważne obrażenia. Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części
zamiennych Shimano.
Należy dokładnie przeczytać niniejszą techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na
•
przyszłość.
Nie wolno stosować taśmy na obręcze. Może wystąpić problem z usunięciem taśmy i
•
założeniem opony, oraz może dojść do uszkodzenia opony lub dętki lub może wystąpić nagłe
przebicie i spadnięcie opony, co może doprowadzić do poważnych obrażeń.
Stosować tylko oryginalne szprychy, nyple, zatyczki i podkładki Shimano. W przeciwnym
•
razie może dojść do uszkodzenia obręczy i piasty.
Ciśnienie powietrza powinno mieścić się w zakresie 200-400 kPa {29-58 psi}.
•
Uważać, aby nie naprężyć zbyt mocno zatyczek w czasie regulowania naprężenia szprych.
•
Jeśli zatyczki zostaną naprężone zbyt mocno, może nastąpić uszkodzenie obręczy.(Zalecamy
zasięgnąć porady autoryzowanego sprzedawcy rowerów w kwestii regulacji.)
Nie zalecamy używania alkalicznych środków naprawczych przeznaczonych do celów
•
ogólnych, gdyż mogą one spowodować korozję i nieszczelność obręczy.
n Okres wypalenia
Tarcze hamulcowe wymagają dotarcia, dlatego siła hamowania rośnie wraz z upływem
•
okresu docierania. Należy o tym pamiętać podczas korzystania z hamulców w okresie
docierania. Ta sama sytuacja zaistnieje po wymianie okładzin hamulcowych lub tarczy.
Uwaga:
Jeżeli koło stanie się sztywne i będzie obracać się z oporem, należy je nasmarować.
•
Nie wstrzykiwać jakiegokolwiek smaru ani oleju do wnętrza piasty, ponieważ mogą one się
•
wydostać na zewnątrz.
Jako wyposażenie opcjonalne dostępne są specjalne klucze do szprych.
•
Zalecamy powierzenie regulacji naprężenia szprych autoryzowanemu sprzedawcy rowerów,
•
jeżeli występuje jakikolwiek dystans wstępny w szprychach i po pierwszym 1000 km
przebiegu.
Do czyszczenia kół nie wolno stosować detergentów lub chemicznych środków
•
czyszczących. W przeciwnym razie może dojść do oddzielenia się uszczelniacza
powietrznego, które znajduje się na złączach.
Do czyszczenia kół nie wolno stosować detergentów lub chemicznych środków
•
czyszczących. W przeciwnym razie może dojść do oddzielenia się naklejek na obręczy.
Odblaski są sprzedawane oddzielnie. Szczegółowych informacji udzielają sprzedawcy
•
rowerów.
Symbol modelu Dane techniczne Kolor
RR-550-WUW SW BEZ WSPORNIKA JIS/CPSC Biały
RR-550-WUA SW BEZ WSPORNIKA AS Bursztynowy
RR-317-WUA SW BEZ WSPORNIKA DIN Bursztynowy
Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia działania
•
wynikającego z normalnego użytkowania.
Jeśli uchwyt mocowania zacisku i hak przerzutki nie zostaną ustawione równolegle, tarcza
•
może stykać się z zaciskiem.
Jeśli tarcza jest zużyta, pęknięta lub uszkodzona, należy ją wymienić.
•
* Instrukcje serwisowe w innych językach są dostępne na stronie: http://techdocs.shimano.com
Uwaga: w razie wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia. (Polish)
1
2
3
Wartość napięcia szprychy
Prawa strona Lewa strona
600-1000 N 900-1350 N
* Wartości te należy traktować tylko jako ogólne
wytyczne.
SI-4FY0A-001-03
OSTRZEŻENIE
UWAGA
UWAGA
WH-M985-F
W celu uzyskania najlepszych rezultatów zalecamy wykorzystanie poniższej kombinacji.
Tarcza SM-RT98
Dane techniczne
Liczba szprych 24
Szerokość obręczy 23,2 mm
Rozmiar obręczy 26”
Odpowiedni rozmiar opon 26 x 1,5 ~ 2,25
Odpowiednie hamulce Hamulec tarczowy
Montaż tarczy
Konserwacja
Układy mogą zostać zdemontowane zgodnie z przedstawioną ilustracją. Okresowo należy smarować każdy z
elementów.
Uwaga:
Piasta przednia nie może być rozbierana od lewej strony piasty, tam gdzie znajdują się wypusty mocujące tarczę.
•
W trakcie zdejmowania i instalowania uszczelki należy postępować bardzo ostrożnie, aby jej nie zagiąć. Przy
•
ponownym instalowaniu uszczelki należy upewnić się, czy jest dobrze zorientowana i włożyć ją tak daleko, jak to
możliwe.
Nie należy rozbierać osłony przeciwkurzowej i osi piasty, która jest zaciśnięta na stożku.
•
<Montaż>
Do montażu osi piasty należy użyć specjalnego narzędzia (TL-HS23 / 18 mm). Nakrętkę należy dokręcić
przy użyciu 5-mm klucza imbusowego, dzięki czemu mechanizm zostanie podwójnie zablokowany, zgodnie
z ilustracją.
TL-HS23
TL-LR15
Blokada szprychy
Zatyczka
Podkładka
Nakrętka
Szprycha
Osłona przeciwkurzowa
Uszczelka (wypust uszczelki
znajduje się po zewnętrznej stronie)
Stożek z osłoną przeciwkurzową
Smar DURA-ACE
(Y-04110000)
Nasmarować
Stożek piasty jest wykonany ze
stopu lekkiego.
Do regulacji rotacji piasty należy
użyć odpowiedniego narzędzia,
bez śladów zużycia i uszkodzeń.
Moment dokręcania: 15 - 17 Nm
Oś piasty
Klucz imbusowy 5 mm
Dokręcić
Moment dokręcania: 40 - 50 Nm
Pierścień blokady mocowania tarczy
Naciągnąć szprychy jak pokazano na rysunku.