Podczas montowania koronek HG zastosować narzędzie
specjalne (TL-LR15/LR10) do dokręcenia nakrętki kasety.
Aby wymienić koronki HG,
zastosować narzędzia
specjalne (TL-LR15/LR10) i
TL-SR21, aby odkręcić
nakrętkę kasety.
• Przed jazdą na rowerze należy sprawdzić, czy koła są prawidłowo
zamocowane. Jeżeli koła są w jakikolwiek sposób poluzowane, mogą wypaść
z roweru, powodując w konsekwencji poważne zranienie.
• Przed użyciem sprawdzić koła, aby upewnić się, że nie ma wygiętych lub
luźnych szprych oraz wgnieceń, rys czy pęknięć na powierzchni obręczy.
W przypadku wystąpienia któregoś z wymienionych problemów nie wolno
używać koła.
• Jeżeli zacisk Quick Release nie będzie używany prawidłowo, koło może
spaść z roweru, co często prowadzi do poważnych obrażeń. Przed użyciem
dokładnie przeczytać instrukcję serwisową dotyczącą zacisku Quick Release.
• Koło zaprojektowane jest do jazdy cross country. Nie stosować do jazdy
zjazdowej. Może dojść do zgięcia lub innego uszkodzenia koła, co może
spowodować wypadek.
• Koła te przeznaczone są do stosowania tylko z hamulcami tarczowymi. Nie
wolno stosować tych kół z hamulcami obręczowymi.
• Zacisk i tarcza rozgrzewają się w czasie pracy hamulca, dlatego nie należy
ich dotykać w czasie jazdy ani bezpośrednio po wymontowaniu z roweru. W
przeciwnym razie może dojść do oparzenia. Przed podjęciem próby regulacji
hamulca sprawdzić, czy jego elementy dostatecznie ostygły.
• Pamiętać także o dokładnym przeczytaniu instrukcji serwisowej dotyczącej
hamulca tarczowego.
• Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą
instrukcję. Poluzowane, zużyte lub uszkodzone części mogą doprowadzić
do wywrócenia roweru, co może spowodować poważne obrażenia. Zalecamy
stosowanie jedynie oryginalnych części zamiennych Shimano.
• Należy dokładnie przeczytać niniejszą techniczną instrukcję serwisową i
zachować ją na przyszłość.
• Nie wolno stosować taśmy na obręcze. Może wystąpić problem z usunięciem
taśmy i założeniem opony, oraz może dojść do uszkodzenia opony lub dętki
lub może wystąpić nagłe przebicie i spadnięcie opony, co może doprowadzić
do poważnych obrażeń.
• Stosować tylko oryginalne szprychy, nyple, zatyczki i podkładki Shimano.
W przeciwnym razie może dojść do uszkodzenia obręczy i piasty.
• Ciśnienie powietrza powinno mieścić się w zakresie 200-400 kPa.
• Uważać, aby nie naprężyć zbyt mocno zatyczek w czasie regulowania
naprężenia szprych. Jeśli zatyczki zostaną naprężone zbyt mocno, może
nastąpić uszkodzenie obręczy.(Zalecamy zasięgnąć porady autoryzowanego
sprzedawcy rowerów w kwestii regulacji.)
• Nie zalecamy używania alkalicznych środków naprawczych przeznaczonych
do celów ogólnych, gdyż mogą one spowodować korozję i nieszczelność
obręczy.
Uwaga:
• Jeżeli koło stanie się sztywne i będzie obracać się z oporem, należy je
nasmarować.
• Nie wstrzykiwać jakiegokolwiek smaru ani oleju do wnętrza piasty, ponieważ
mogą one się wydostać na zewnątrz.
• Jako wyposażenie opcjonalne dostępne są specjalne klucze do szprych.
• Zalecamy powierzenie regulacji naprężenia szprych autoryzowanemu
sprzedawcy rowerów, jeżeli występuje jakikolwiek dystans wstępny w
szprychach i po pierwszym 1000 km przebiegu.
• Do czyszczenia kół nie wolno stosować detergentów lub chemicznych
środków czyszczących. W przeciwnym razie może dojść do oddzielenia się
uszczelniacza powietrznego, które znajduje się na złączach.
• Do czyszczenia kół nie wolno stosować detergentów lub chemicznych
środków czyszczących. W przeciwnym razie może dojść do oddzielenia się
naklejek na obręczy.
• Odblaski są sprzedawane oddzielnie. Szczegółowych informacji udzielają
sprzedawcy rowerów.
Symbol modelu Dane techniczne Kolor
RR-550-WUW SW BEZ
MOCOWANIA (AS)
JIS/CPSC Biały
RR-550-WUA SW BEZ
MOCOWANIA (AS)
AS Bursztynowy
RR-317-WUA SW BEZ
MOCOWANIA (AS)
DIN Bursztynowy
• Osłony szprych są sprzedawane oddzielnie. Szczegółowych informacji
udzielają sprzedawcy rowerów.
CP-WH14A CS-M980
• Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub
pogorszenia działania wynikającego z normalnego użytkowania.
Informacje ogólne dotyczące bezpieczeństwa
Techniczna instrukcja serwisowa
SI-4G00A-001
Dane techniczne
Przełożenia 10
Liczba szprych 24
Szerokość obręczy 23,2 mm
Rozmiar obręczy 26”
Odpowiedni rozmiar opon 26 x 1,5 ~ 2,25
Odpowiednie hamulce Hamulec tarczowy
Wymiana szprych
1. Nałożyć podkładkę i zatyczkę na szprychę.
2. Po włożeniu szprychy do otworu w kołnierzu piasty,
dokręcić nyple. W czasie montażu zastosować
blokady szprych do zablokowania obrotu szprych, a
następnie włożyć wkrętak lub podobne narzędzie do
rowka w nakrętce, w celu dokręcenia nypla.
3. Obrócić zaślepkę w prawo, aby go wkręcić do
otworu śruby w obręczy.
Jednocześnie zastosować blokady szprych do
uniemożliwiania ich obrotu.
Uwaga:
• Jeżeli podkładka nie została
założona, niemożliwe będzie
wyregulowanie naprężenia szprychy,
dlatego należy pamiętać o założeniu
podkładek.
• Dokręcić nyple do końca gwintu.
Naciąg szprych
Naciągnąć szprychy jak pokazano na rysunku.
Lewa strona Prawa strona
Konserwacja
Uwaga:
• W trakcie zdejmowania i instalowania uszczelki należy postępować bardzo ostrożnie, aby jej nie zagiąć.
Przy ponownym instalowaniu uszczelki należy upewnić się, czy jest dobrze zorientowana i włożyć ją tak daleko, jak to możliwe.
• Nie należy rozbierać osłony przeciwkurzowej, która jest zaciśnięta na stożku.
n
Układ może zostać zdemontowany zgodnie z przedstawioną ilustracją. Smar należy nanosić na różne części w równych odstępach czasu.
1
2
3
* Instrukcje serwisowe w innych językach są dostępne na stronie:
http://techdocs.shimano.com
Uwaga: w razie wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez
powiadomienia. (Polish)
SI-4G00A-001-03
TL-LR15 / LR10
W przypadku każdej koronki, powierzchnia
z oznaczeniem grupy powinna być skierowana
na zewnątrz i ustawiona tak, aby szerokie
występy na każdej koronce i część A (na której
rowek jest szeroki) główki piasty, były w jednej
linii.
TL-LR15
Moment dokręcania: 40 - 50 Nm
Moment dokręcania: 45 - 50 Nm
OSTRZEŻENIE
UWAGA
UWAGA
W celu uzyskania najlepszych rezultatów zalecamy wykorzystanie
poniższej kombinacji.
Łańcuch CN-M980
Kaseta zębatek CS-M980
Tarcza SM-RT98
WH-M985-R
Wartość napięcia szprychy
Lewa strona Prawa strona (zębatki)
600 - 1000 N 900 - 1350 N
* Wartości te należy traktować tylko jako ogólne
wytyczne.
Montaż koronek HG
a
c
-
1
4
T
A
Moment dokręcania: 30 - 50 Nm
Wymiana główki piasty
n
Po wyjęciu osi piasty należy wykręcić śrubę mocującą główkę (wewnątrz główki
piasty) i wymienić główkę.
Uwaga:
W trakcie wymiany główki należy jednocześnie wymienić śrubę mocującą. Należy
upewnić się, że smar został umieszczony na gwincie śruby mocującej główkę.
W przeciwnym przypadku mogą wystąpić luzy lub zakleszczenie.
Nie należy podejmować prób demontażu główki, ponieważ może to osłabić
wydajność piasty.
Montaż tarczy
Moment dokręcenia po lewej:
15 - 20 Nm
(3)(1)
(2)
n
Najpierw należy wyciągnąć oś piasty zgodnie z procedurą pokazaną na rysunku.
Zmontuj oś piasty w odwrotnej kolejności.
Odcinek z podwójną blokadą po stronie główki nie może być zdemontowany.
Podkładka
Blokada szprychy
Zatyczka
Nakrętka
Szprycha
Szeroki
wypust
Rowek jest szeroki tylko
w jednym miejscu.
Nakrętka kasety
Narzędzie
(TL-SR21)
Demontaż
Nakrętka kasety
Podkładka dystansowa
nakrętki kasety
Podkładka dystansowa koronki
Stożek z osłoną
przeciwkurzową (nie może
zostać zdemontowany)
Uszczelka (wypust
uszczelki jest po
zewnętrznej stronie)
Smar DURA-ACE
(Y-04110000)
Nasmarować
Smar DURA-ACE
(Y-04110000)
Nasmarować
Stożek piasty jest wykonany ze
stopu lekkiego.
Do regulacji rotacji piasty należy
użyć odpowiedniego narzędzia,
bez śladów zużycia i uszkodzeń.
Stożek z osłoną
przeciwkurzową (nie może
zostać zdemontowany)
Wypusty mocujące
tarczę
Wypust uszczelki jest po
zewnętrznej stronie
Uszczelka
Oś piasty
Klucz imbusowy
5 mm
TL-HS22 / 17 mm
Demontaż
Korpus główki
Podkładka główki
Śruba mocująca główkę
piasty
Nie należy zdejmować
uszczelki.
Smar DURA-ACE
(Y-04110000)
Demontaż
Klucz imbusowy
14 mm
Nasmarować
Pierścień blokady
mocowania tarczy