Informacje ogólne dotyczące bezpieczeństwa
Nakrętka kasety
Podkładka dystansowa koronki
OSTRZEŻENIE
UWAGA
UWAGA
Techniczna instrukcja serwisowa
SI-4GG0A-002
WH-RS10-A
WH-RS20-A
WH-RS30-A
• Przed użyciem sprawdzić koła, aby upewnić się, że nie ma wygiętych lub luźnych
szprych oraz wgnieceń, rys czy pęknięć na powierzchni obręczy. W przypadku
wystąpienia któregoś z wymienionych problemów nie wolno używać koła.
• Nie stosować w połączeniu z widelcami amortyzowanymi. W przypadku widelców
tego typu dystans pomiędzy osią piasty a klockami hamulcowymi może ulegać
zmianom wskutek działania amortyzatorów, więc w momencie użycia hamulców,
klocki hamulcowe mogą dotknąć szprych.
• Jeżeli zacisk Quick Release nie będzie używany prawidłowo, koło może spaść
z roweru, co często prowadzi do poważnych obrażeń. Przed użyciem dokładnie
przeczytać instrukcję serwisową dotyczącą zacisku Quick Release.
• Te koła są przeznaczone do jazdy po drogach o twardej nawierzchni. Jeśli koła będą
używane na nieutwardzonych nawierzchniach, mogą zostać skrzywione lub
uszkodzone, co może spowodować wypadek.
• Przed jazdą na rowerze należy sprawdzić, czy koła są prawidłowo zamocowane.
Jeżeli koła są w jakikolwiek sposób poluzowane, mogą wypaść z roweru, powodując
w konsekwencji poważne zranienie.
• Zagłębienie po przeciwnej stronie otworu zaworu jest wskaźnikiem zużycia obręczy.
Jeśli zagłębienie jest niewidoczne, należy wymienić obręcz.
Kontynuowanie używania zużytej obręczy może spowodować przewrócenie roweru
i wypadek.
• Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję.
Poluzowane, zużyte lub uszkodzone części mogą doprowadzić do wywrócenia
roweru, co może spowodować poważne obrażenia. Zalecamy stosowanie jedynie
oryginalnych części zamiennych Shimano.
• Należy dokładnie przeczytać niniejszą techniczną instrukcję serwisową i zachować
ją na przyszłość.
• Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia
działania wynikającego z normalnego użytkowania.
• Przed użyciem opony powinny zostać napompowane do odpowiedniego ciśnienia.
• W przypadku stosowania obręczy z oponami drutówkami, stosować taśmę
na obręcze lub zatyczki otworów szprych dla rozmiarów obręczy 18-622, odporną
na wysokie ciśnienia, w przeciwnym razie może to spowodować nagłe przebicie
i wypadnięcie opony, co może prowadzić do poważnej kontuzji. Ponadto nie
zalecamy ponownego używania taśmy na obręcze lub zatyczek otworów szprych
po zdjęciu ich z koła. W przypadku ponownego użycia taśmy lub zatyczek opony
mogą zostać nagle przebite i uszkodzone, co może prowadzić do poważnej kontuzji.
• W klockach hamulcowych Shimano R55HC (wysokowydajnych) zastosowano
agresywną mieszankę, zapewniającą wysoką skuteczność hamowania
w warunkach mokrych. Powodują one jednak przyspieszone zużycie obręczy.
Firma Shimano nie ponosi odpowiedzialności za mniejszą trwałość obręczy, która
może wystąpić wskutek zastosowania klocków hamulcowych R55HC.
• Zdecydowanie zalecane jest używanie oryginalnych szprych i nypli Shimano. Jeśli
nie będą używane oryginalne części firmy Shimano, piasty lub obręcze mogą ulec
uszkodzeniu.
• Przed użyciem sprawdzić, czy do klocków hamulcowych nie przylegają kawałki
metalu lub ciała obce. Takie przedmioty mogą spowodować uszkodzenie obręczy
w momencie użycia hamulców.
• Nyple posiadają duże średnice i łatwo nimi obracać w celu zwiększenia
naprężenia szprychy. Jednakże, podczas regulacji naprężenia szprych należy
uważać, aby nie dokręcać nypli zbyt mocno. W przypadku nadmiernego
naprężenia nypli może dojść do uszkodzenia obręczy.
(Zalecamy zlecenie wykonania regulacji autoryzowanemu sprzedawcy rowerów.)
W celu uzyskania najlepszych rezultatów zalecamy wykorzystanie poniższej
kombinacji.
Koło może być używane z 8-rzędowymi, 9-rzędowymi i 10-rzędowymi kasetami
zębatek.
(W przypadku zastosowania 10-rzędowej kasety zębatek, oprócz modeli
dziecięcych, stosować dodatkową podkładkę dystansową o grubości 1 mm).
Aby zobaczyć szczegóły na temat połączenia z innymi częściami takimi, jak
łańcuchy i kasety zębatek, patrz Informacja techniczna produktu.
Dane techniczne
Naciąg szprych
Montaż koronek HG
Naciągnąć szprychy jak pokazano na rysunku.
* Instrukcje serwisowe w innych językach są dostępne na stronie: http://techdocs.shimano.com
Uwaga: w razie wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia. (Polish)
A
* Wartości te należy traktować tylko jako ogólne wytyczne.
(Na przód)
W kołach przednich zapleść
szprychy promieniście,
zarówno z lewej, jak
i prawej strony
Uwaga
• Jeżeli koło stanie się sztywne i będzie obracać się z oporem, należy je nasmarować.
• Nie wstrzykiwać jakiegokolwiek smaru ani oleju do wnętrza piasty, ponieważ
mogą one się wydostać na zewnątrz.
• Jako wyposażenie opcjonalne dostępne są specjalne klucze do szprych.
• Zalecamy powierzenie regulacji naprężenia szprych autoryzowanemu sprzedawcy
rowerów, jeżeli występuje jakikolwiek dystans wstępny w szprychach i po pierwszym
1000 km przebiegu.
• Osłony szprych (CP-WH23) są sprzedawane także oddzielnie. Szczegółowych
informacji udzielają sprzedawcy rowerów.
• Reflektory (produkowane przez firmę CATEYE) sprzedawane są także osobno.
Szczegółowych informacji udzielają sprzedawcy rowerów.
W przypadku każdej koronki,
powierzchnia z oznaczeniem
grupy powinna być skierowana
na zewnątrz i ustawiona tak,
aby szerokie występy na każdej
koronce i część A (na której
rowek jest szeroki) główki
piasty, były w jednej linii.
Rowek jest
szeroki tylko
w jednym
miejscu.
• Podczas montowania koronek HG zastosować narzędzie specjalne
(TL-LR15) do dokręcenia nakrętki kasety.
• Aby wymienić koronki HG zastosować narzędzia specjalne (TL-LR15)
i TL-SR21, aby odkręcić nakrętkę
kasety.
Moment dokręcania:
30 - 50 Nm
a
c
-
1
4
T
Szeroki wypust
Wymiana główki piasty
Po wyjęciu osi piasty należy wykręcić śrubę mocującą
główkę (wewnątrz główki piasty) i wymienić główkę.
Uwaga:
Nie należy podejmować prób demontażu główki,
ponieważ może to osłabić wydajność piasty.
Moment dokręcania: 35 - 50 Nm
Korpus główki
Klucz imbusowy 10 mm
(TL-WR37)
Podkładka główki
Śruba mocująca główkę piasty
Demontaż
Montaż
Wymiana szprych przedniego koła (WH-RS20-A / WH-RS30-A)
Obrócić oś piasty, aż wycięcie osłony od kurzu
zostanie dopasowane do gniazda piasty, i pewnie
zamocować główkę szprychy w gnieździe piasty.
Uwaga:
Jeśli wycięcie osłony od kurzu i gniazdo piasty nie
zostaną dopasowane, montaż i demontaż szprych
będzie niemożliwy.
Nakrętka kasety
Narzędzie
(TL-SR21)
Demontaż
TL-LR15
(Na tył)
Wycięcie w osłonie od kurzu
Oś piasty
Gniazdo w piaście
SI-4GG0A-002-03
Odpowiedni rozmiar opon
Opona drutówka
700C (19C-28C)
Największa zębatka 21-28T
Symbol modelu WH-RS10-A / WH-RS20-A / WH-RS30-A
Rozmiar obręczy 700C (622 x 15C)
Szerokość obręczy 20,8 mm
Wartość napięcia szprychy
Na przód Na tył
980 - 1400 N
Prawa strona (zębatki) Lewa strona
1000 - 1500 N 600 - 1100 N
Symbol modelu Dane techniczne Kolor
RR-550-WUWSW CPSC Biały
RR-550-WUASW AS Bursztynowy
RR-317-WUASW DIN Bursztynowy