DOKUMENTACJA TECHNICZNO-RUCHOWA MT060
Ciśnienie uruchamiające uzyskuje się poprzez pobór z reduktora gazu o ciśnieniu przed
reduktorem. Gaz jest filtrowany na filtrze F33 i poddawany początkowemu rozprężaniu
w reduktorze wstępnym RR44 (rys. 6), którego głównymi częściami są zawieradło 31,
sprężyna 40 i membrana 25, do wartości Pep, która zależy od wartości zadanej
ciśnienia reduktora. Ciśnienie Pep reguluje się przekręcając pierścień 10 (w kierunku
zgodnym z ruchem wskazówek zegara w celu jego zwiększenia, a w kierunku
przeciwnym do ruchu wskazówek zegara w celu jego zmniejszenia), a jego wartość
można odczytać na manometrze zainstalowanym bezpośrednio na korpusie. Ciśnienie
Pep przechodzi następnie z komory G przez otwór F we wbudowanym zaworze
pilotowym P90, który reguluje je za pomocą zawieradła 17 aż do uzyskania wartości
wlotowej Pm w głowicy reduktora.
Regulację Pm uzyskuje się przez porównanie siły wywieranej przez sprężynę
nastawczą 71 zaworu pilotowego i oddziaływania ciśnienia regulowanego Pa,
działającego w komorze B na membranę 23.
Wartość zadaną można zmienić, obracając pierścień regulacyjny 11; obracanie w
kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara zwiększa Pm, a więc również ciśnienie
regulowane Pa; obracanie pierścienia w kierunku przeciwnym powoduje zjawisko
odwrotne. Jeżeli na przykład ciśnienie za reduktorem Pa spadnie podczas działania (z
powodu wzrostu przepływu lub spadku ciśnienia przed reduktorem) wystąpi brak
równowagi w zespole ruchomym 16 zaworu pilotowego, który zostanie przemieszczony
w celu zwiększenia otwarcia zawieradła 17.
W wyniku tego wartość ciśnienia uruchamiającego Pm wzrośnie i poprzez
oddziaływanie w komorze E pod membraną 50 (rys. 5) spowoduje ruch zawieradła 5 w
górę, a więc zwiększenie otwarcia reduktora do momentu, gdy przywrócona zostanie
wartość zadana ciśnienia regulowanego.
I na odwrót, jeżeli ciśnienie regulowane zacznie rosnąć, siła wywierana przez nie na
membranę 23 zaworu pilotowego przesunie zespół ruchomy 16, przemieszczając
zawieradło 17 w kierunku położenia zamkniętego. Ciśnienie Pm spada wtedy w wyniku
przepływu między komorami E i D przez otwór 21, a siła wywierana przez sprężynę 54
powoduje przesunięcie w dół zawieradła 5 w celu przywrócenia wartości zadanej
ciśnienia regulowanego. W normalnych warunkach roboczych zawieradło 17 zaworu
pilotowego ustawia się w taki sposób, by wartość ciśnienia uruchamiającego Pm była
taka, aby utrzymywać wartość ciśnienia za reduktorem Pa w granicach wartości
zadanej.