Haba 304532 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi
EUROPY
·
Instrukcja
·
Copyright - Spiele Bad Rodach 2018
LÄN
D
E
R
EuROpAs
ein rasantes Wissensspiel
KRAJE
KRAJE
EUROPY
304532
2
Podróżnicza gra edukacyjna, dla 2-4 przewodników turystycznych od lat 8 do 99.
Autor:
Markus Nikisch
Ilustracje: Thies Schwarz
Therese Schumann
Redakcja:
Czas trwania:
około 20 minut
Zawartość
4 pionki ‘’turyści’’, 1 plansza, 4 karty z flagami, 76 kart do gry (51 kart państw, 16 kart
odpowiedzi, 8 kart ryzyka, 1 karta ‘’zakaz podglądania!’’), instrukcja do gry.
Idea i cel gry
Czterech zdezorientowanych turystów podróżuje przez Europę. Autobus codziennie przywozi
ich do innego kraju, ale oni nie mają zielonego pojęcia, gdzie się znajdują. Pomóżcie im!
Podpowiedzcie, gdzie właśnie dotarli. Otrzymacie wskazówki na temat każdego kraju, które
wam w tym pomogą. Im mniej informacji wykorzystacie, tym dalej dotrze wasz turysta.
Celem gry jest dotarcie pierwszemu do mety, tym samym przemierzenie całej trasy podróży
po Europie.
Przygotowanie do gry
Planszę ułóżcie po środku stołu. Każdy z was otrzymuje kartę z flagami, pionek turysty oraz
karty odpowiedzi i ryzyka w tym samym kolorze. Turystę ustawcie na pomarańczowym polu
startowym. Ułóżcie przed wami zakryte karty odpowiedzi i ryzyka. Wymieszajcie karty
państw. Dwanaście kart ułóżcie w zakryty stos, stroną z odpowiedzią do góry. Na wierzchu
stosu połóżcie kartę ‘’zakaz podglądania! ’’. Stos ułóżcie obok planszy. Pozostałe karty
państw i niepotrzebny materiał do gry schowajcie do pudełka.
Przebieg gry
Grajcie po kolei, zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara. Rozpoczyna najstarszy z
graczy. Gracz może sprawdzić wiedzę swoich towarzyszy na temat Europy. Ze stosu losuje
kartę znajdującą się pod kartą ‘’zakaz podglądania!’’ Po kryjomu patrzy na wskazówki,
wybiera jedną z nich i komunikuje podpowiedź pozostałym graczom. Po podaniu
wskazówki układa kartę tak, aby odgadujący widzieli cztery możliwe odpowiedzi, oznaczone
A, B, C i D.
THE COUNTRIES
OF EUROPE
KRAJE EUROPY
3
Karty państw
Przednia strona karty
Przedstawia cztery wskazówki:
Kod państwa: przeczytaj numer znajdujący się obok małej
lornetki. Pozostali gracze szukają na planszy kraju o
odpowiednim numerze.
Stolica: przeczytaj nazwę stolicy.
Kod flagi: przeczytaj numer znajdujący się obok flagi.
Pozostali szukają na planszy (z flagami) flagi oznaczonej tym
samym numerem.
Wskazówka 50:50 na tylnej stronie karty wybierz dwa
państwa, które są niezgodne z odpowiedzią i powiedz na
głos ich pierwsze litery np. S, N.
Wskazówka: na początku lepiej nie podawać wskazówki 50:50.
Tylna strona karty
Odpowiadajcie w następujący sposób:
Po otrzymaniu wskazówki możesz wyłożyć jedną ze swoich
kart odpowiedzi. Możesz to zrobić po pierwszej, drugiej,
trzeciej lub czwartej wskazówce.
Zakrytą kartę z odpowiedzią wyłóżcie na jedno z pól znajdujących się na brzegu planszy, a
dokładnie:
po pierwszej wskazówce na polu z czterema punktami
po drugiej wskazówce na polu z trzema punktami
po trzeciej wskazówce na polu z dwoma punktami
po czwartej wskazówce na polu z jednym punktem
4
Gracz podpowiadający daje wskazówki, aż do momentu, kiedy wszyscy gracze wyłożą karty z
odpowiedzią. Po czwartej podpowiedzi każdy z graczy musi wyłożyć kartę z odpowiedzią.
Ważne! Raz wyłożona karta z odpowiedzią musi pozostać na swoim miejscu! Nie można jej
przekładać nawet, jeśli słuchając dalszych podpowiedzi zorientujecie się, że się pomyliliście. W
tym przypadku może pomóc wam karta ryzyka.
Karty ryzyka
Każdy z graczy posiada dwie karty ryzyka.
‘’Uwaga! Nagłe olśnienie!’’
Możecie zamienić kartę z odpowiedzią,
przykrywając ją kartą ryzyka. Następnie na kartę
ryzyka ułóżcie kartę z nową odpowiedzią. Jeśli
odpowiedź okaże się prawidłowa, otrzymasz
punktację obowiązującą na tym polu. Jeśli się
pomylisz nie otrzymasz żadnych punktów.
‘’Złodziej punktów!’’
Ta karta ryzyka może zostać położona na kartę z
odpowiedzią innego gracza. Wtedy otrzymasz
punkty gracza, którego karta została przykryta.
Gracz zostaje wykluczony z tej rundy i nie
wykonać ruchu swoim pionkiem. Jeśli gracz,
którego kartę przykryłeś/aś pomylił się w
odpowiedzi, karta ryzyka został zużyta. Ani ty,
ani drugi gracz nie otrzymujecie punktów.
Karty ryzyka mogą zostać użyte tylko raz podczas jednej rundy.
Zużyte karty zostają wyeliminowane z gry.
5
Koniec rundy
Runda kończy się w momencie, kiedy wszyscy gracze wyłożą swoje karty z odpowiedzią.
Gracz podpowiadający ogłasza poprawną odpowiedź, a pozostali gracze okrywają swoje
karty z odpowiedziami.
Twoja odpowiedź jest poprawna?
Tak!
Wspaniale! Przesuń swój pionek o ilość pól wskazaną na polu, na którym znajduje
się karta z odpowiedzią.
Nie!
Niestety! Twój turysta wciąż nie wie, gdzie się znajduje i nie rusza się z miejsca. Nie
możesz wykonać ruchu swoim pionkiem. Nie martw się! Kolejna szansa przed tobą!
Nowa runda
Po tym jak wszyscy gracze, którzy udzielili poprawnych odpowiedzi przesunęli na planszy
swoje pionki, rozpoczyna się nowa runda. Zużyta karta państwa zostaje wyeliminowana z
gry. Nowy gracz zostaje podpowiadającym i losuje kartę.
Koniec gry:
W momencie, kiedy jeden z graczy dotrze na metę lub ją przekroczy, kontynuujcie grę do
momentu, kiedy wszyscy uczestnicy mieli okazję być podpowiadającymi taką samą ilość
razy. Może się zdarzyć, że więcej niż jeden gracz dotrze do mety w tym samym czasie.
Wygra ten, kto dotarł swoim pionkiem jak najdalej. W przypadku takich samych rezultatów
u dwóch lub więcej graczy, ogłaszany jest remis.
Jeśli po zużyciu 12-ej karty żaden z graczy nie dotrze do mety, wygrywa ten, kto wysunął się
pionkiem najdalej na planszy.
Wskazówka: Możecie dobrać z pudełka dodatkowe karty państwa i kontynuować grę
do momentu, aż jeden z graczy dotrze do mety.
6
Wariant dla podróżników ekspertów
Obowiązują takie same zasady, jak w grze podstawowej, z następującymi zmianami:
Zamiast kart odpowiedzi weźcie do ręki kartki i długopis
Gracz podpowiadający musi trzymać kartę tak, aby gracze nie widzieli czterech
możliwych odpowiedzi!
Obowiązują tylko trzy wskazówki. Wskazówka 50:50 nie istnieje.
Odpowiedzi umieszczane są tylko na polach z punktacją cztery, trzy i dwa.
Po każdej otrzymanej wskazówce gracze mogą po kryjomu zapisać na kartce odgadywane
państwo i ułożyć swoją kartkę przy odpowiednim polu z odpowiedzią.
Zwycięzca tego wariantu gry zasługuje na miano prawdziwego znawcy geografii Europy!
*
Tak jak zachodnia, północna i południowa granica Europy jest ściśle określona przez wodę, tak wschodnia
granica z Azją jest trudna do ustalenia. Szwedzki geograf Philip Johan von Strahlenberg (1676-1747)
sprecyzował przypuszczalną definicję granicy, obowiązującą do dzisiaj. Według niego Ural, rzeka Emba,
obniżenie Kumso-Manyckie na północ od łańcucha górskiego Kaukazu stanowią granicę geograficzną
pomiędzy dwoma kontynentami, w 1730 roku uznaną przez Cara rosyjskiego i świat nauki. Europa składa
się z 47 państw całkowicie lub częściowo do niej należących.
Kontynent zorganizował się również politycznie i powstały różne organizacje, na przykład Unia Europejska
(EU), Organizacja Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (OBWE), Rada Europejska. W 2004 roku także
Polska wstąpiła do Unii Europejskiej. W tej grze znajdziecie 51 kart państw europejskich.
Drogie dzieci, drodzy rodzice!
Jeśli się zdarzy, że po wesołej zabawie któryś element gry Habasię zgubi
i nie będzie go można nigdzie znaleźć, to żaden problem.
Na stronie www.haba.de/Ersatzteile można się dowiedzieć, czy ta część
jest jeszcze dostępna.
Erfinder für Kinder
Nauka i zabawa
RYZYKO ZADŁAWIENIA
Małe części. Nie nadaje się dla
dzieci poniżej 3 lat.
UWAGA:
!
Habermaass GmbH
August-Grosch-Straße 28 - 38
96476 Bad Rodach, Germany
www.haba.de
Art. Nr.: 304532 TL A 105652 1/18
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8

Haba 304532 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi