Shimano FD-TY10 Service Instructions

Typ
Service Instructions

Ten podręcznik jest również odpowiedni dla

Do czyszczenia łańcucha stosować obojętne środki czyszczące. Nie należy stosować zasadowych lub kwaśnych środków czyszczących takich
jak odrdzewiacze, ponieważ mogą one prowadzić do uszkodzenia i/lub usterki łańcucha.
Do łączenia wąskich łańcuchów stosować tylko wzmocnione sworznie łączące.
Dostępne są dwa różne typy wzmocnionych sworzni łączących. Przed wybraniem sworznia do zastosowania, należy sprawdzić w tabeli poniżej.
W przypadku stosowania sworzni innych niż wzmocnione lub kiedy stosowany jest sworzeń wzmocniony lub narzędzie niedostosowane do
typu łańcucha, można nie uzyskać wystarczającej siły połączenia, co może spowodować rozerwanie lub spadnięcie łańcucha.
• Jeżeli konieczne jest wyregulowanie długości łańcucha z powodu zmiany ilości zębów koronek łańcuch
skrócić w innym miejscu niż miejsce gdzie łańcuch został połączony za pomocą sworznia wzmocnionego
lub sworznia końcowego. Łańcuch zostanie uszkodzony, jeżeli zostanie skrócony w miejscu, gdzie został
połączony za pomocą sworznia wzmocnionego lub sworznia końcowego.
Uważać, aby nie doszło w czasie jazdy do zahaczenia nogawek o łańcuch; może to spowodować
wywrócenie roweru.
Sprawdzić, czy naprężenie łańcucha jest prawidłowe i czy łańcuch nie jest uszkodzony. Jeżeli naprężenie
jest zbyt małe lub łańcuch jest uszkodzony, należy wymienić łańcuch. Jeżeli nie zostanie to zrobione, może dojść do zerwania łańcucha
i poważnego zranienia.
Przed jazdą na rowerze, sprawdzić, czy nie ma pęknięć w ramionach korby. Jeżeli są jakiekolwiek pęknięcia, może dojść do złamania korby
i spadnięcia z roweru.
Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać niniejszą instrukcję. Luźne, zużyte lub uszkodzone części mogą spowodować
obrażenia kierującego rowerem.
Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części zamiennych Shimano.
Dokładnie przeczytać niniejszą Techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na przyszłość.
Uwaga
Wzmocnione sworznie nie mogą zostać użyte z łańcuchem UG, ponieważ nie będą odpowiednio się poruszać i powodować hałas.
Przerzutki FD-TZ31/TZ30 NIE są kompatybilne z SIS i nie mogą zostać użyte wraz z SL-TX50-L.
Przed instalacją osi suportu nałożyć smar na gwintowaną część osi suportu oraz wewnętrznie gwintowaną część miski.
Dodatkowo, jeżeli działanie pedałów nie wydaje się normalne, dokonać ponownego sprawdzenia.
Przed jazdą na rowerze, sprawdzić, czy nie ma luzu w złączach lub połączeniach. (BB-FC, FC-PD)
Nie wolno myć osi suportu za pomocą wodnych myjek ciśnieniowych.
W przypadku wyczucia jakiegokolwiek luzu w osi suportu, należy wymienić oś suportu.
Jeżeli zmiana biegu nie wydaje się być płynna, wymyć przerzutkę i nasmarować wszystkie części ruchome.
Jeżeli wielkość luzu w ogniwach jest na tyle duża, że regulacja nie jest możliwa, należy wymienić przerzutkę.
Tarcze należy okresowo myć neutralnym środkiem czyszczącym, a następnie ponownie je smarować. Dodatkowo, czyszczenie łańcucha
neutralnym środkiem czyszczącym i smarowanie może być skutecznym sposobem zwiększenia trwałości tarcz i łańcucha.
Jeżeli łańcuch, w czasie użytkowania nadal spada z tarcz, wymienić tarcze i łańcuch.
Należy zastosować pancerz nieco dłuższy i odstający, nawet w przypadku gdy kierownica jest skręcona maksymalnie. Co więcej, należy
sprawdzić czy dźwignia przerzutki nie dotyka ramy, gdy kierownica jest maksymalnie skręcona.
Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby zapewnić swobodne ślizganie się linki.
Obsługa dźwigni związana ze zmianą biegów powinna być wykonywana jedynie, kiedy obraca się mechanizm korbowy.
W celu zapewnienia płynnej pracy stosować odpowiedni pancerz i ślizgi.
W celu zapewnienia najlepszego działania, pamiętać o stosowaniu tylko określonego typu łańcucha. Nie można stosować łańcucha szerokiego
typu.
Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia działania wynikającego z normalnego użytkowania.
Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi, prosimy kierować do profesjonalnego sprzedawcy rowerów.
Przerzucanie z małej tarczy na większą
Kiedy dźwignia zostanie naciśnięta jeden raz, nastąpi przerzucanie
o jeden stopień z małej tarczy na średnią tarczę.
Przykład:
ze średniej na dużą tarczę.
Dźwignia przerzutki
Dane techniczne
W celu uzyskania najlepszych osiągów, zalecamy wykorzystanie następującej kombinacji.
Techniczna instrukcja serwisowa SI-6DK0B
Przedni system napędowy
Długość łańcucha
Łańcuch
Największa tarcza
Największa koronka
< GS > < SS >
Najmniejsza koronka Największa tarcza
Łańcuch
90°
Kółko prowadzące
Kółko napinające
Prawidłowy kąt z podłożem
Dodać dwa ogniwa (z łańcuchem na
największej koronce i największej tarczy)
Wymiana linki
SI-6DK0B-03
Ogólne informacje dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
Wzmocniony sworzeń łączący
Sworzeń końcowy Sworzeń ogniwa
Uwaga: specyfikacje mogą być zmieniane w celu ulepszeń bez powiadomienia. (Polski)
Przerzutka przednia
Kąt nachylenia rury
podsiodłowej
Mechanizm korbowy
Oś suportu
Montaż osi suportu
Moment dokręcania:
50 - 70 Nm
Montować z użyciem narzędzia specjalnego TL-UN74.
Najpierw zamontować część główną a następnie miskę.
Montaż mechanizmu korbowego
Moment dokręcania:
35 - 50 Nm
Użyć ściągacza do korb (TL-FC10),
aby zamontować mechanizm korbowy.
S
H
I
M
A
N
O
S
G
E
-
3
0
S
H
I
M
A
N
O
S
G
E
-
4
0
S
G
C
h
a
i
n
o
n
l
y
F
o
r
N
A
R
R
O
W
Dokładnie dokręcić
Oś suportu
Mechanizm korbowy
Miska
1 - 3 mm
Blokada regulująca Pro-Set
Zęby tarczy powinny
mieścić się w tym
zakresie
Miernik Pro-Set
Montaż przerzutki przedniej
Wyregulować i zamontować przerzutkę przednią, jak pokazano na ilustracji. Nie wolno w tym
momencie usuwać blokady regulującej Pro-Set.
2.
Wózek zewnętrzny przerzutki powinien znajdować się
bezpośrednio nad i być równoległy do największej tarczy.
3.
Dokręcić za pomocą klucza 9 mm (TY30, TY10, TZ31, TZ30)
lub klucza imbusowego 5 mm (C051, C050).
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
Wózek przerzutki
Tarcza mechanizmu
korbowego
(największa tarcza)
1. < FD-C051 / FD-C050 / FD-TY30 / FD-TY10 >
Regulacja
Najpierw zdemontować blokadę regulującą Pro-
Set. Następnie ustawić tak, aby luz między wózkiem
wewnętrznym przerzutki i łańcuchem wynosił 0 - 0,5 mm.
Pamiętać o przestrzeganiu kolejności podanej poniżej.
1. Regulacja dolna
Blokada regulująca Pro-Set
Wózek wewnętrzny
przerzutki
Łańcuch
Śruba regulacji
dolnej
< FD-C051 / FD-C050 / FD-TY30 / FD-TY10 >
Najmniejsza tarcza Największa koronka
Pozycja łańcucha
Ciągnąc za linkę, dokręcić śrubę mocującą za pomocą klucza 9 mm
(TY30, TY10, TZ31, TZ30) lub klucza imbusowego 5 mm (C051, C050), aby ją zabezpieczyć.
2. Mocowanie i zabezpieczanie linki
Moment dokręcenia: 5 - 7 Nm
Po usunięciu luzu początkowego linki, ponownie przymocować linkę do przedniej przerzutki,
jak pokazano na ilustracji.
3. Regulacja napięcia linki
Dolne prowadzenie linki
Pociągnąć
Pociągnąć
Górne prowadzenie linki
Ustawić łańcuch na największą koronkę, a następnie przesunąć łańcuch z największej
tarczy na pośrednią. Obrócić pokrętło regulacyjne linki tak, aby luz między wózkiem
wewnętrznym przerzutki i łańcuchem wynosił 0 - 0,5 mm.
Ustawić tak, aby luz między wózkiem
zewnętrznym przerzutki i łańcuchem
wynosił 0 - 0,5 mm.
4. Regulacja górna
5. Regulacja na środkowej tarczy (SL-TX50-L)
Największa
tarcza
Najmniejsza
koronka
Pozycja łańcucha
Wózek wewnętrzny
przerzutki
Łańcuch
Pokrętło regulacyjne
pancerza
Wózek
zewnętrzny
przerzutki
Łańcuch
Śruba regulacji
górnej
Środkowa tarcza
mechanizmu korbowego
Największa
koronka
Pozycja łańcucha
FD-C051/C050
Po wykonaniu kroków od 1 do 5 przestawić dźwignię zmiany biegów w celu
sprawdzenia zmiany biegów. (Również w przypadku, kiedy zmiana biegu stanie się
trudna w czasie użytkowania.)
6. Możliwe problemy i sposoby ich rozwiązania
Klucz imbusowy
5 mm
Uwaga:
Przeciągnąć linkę jak
pokazano na ilustracji.
Śruba mocująca linkę
Obciąć zbyteczną długość linki i założyć końcówkę linki.
Dolne prowadzenie linki Górne prowadzenie linki
< FD-C051 / FD-C050 >
Na obcięty koniec pancerza założyć tą
samą końcówkę pancerza.
Końcówka pancerza
Skracanie pancerza
Podczas skracania pancerza obciąć koniec przeciwny do końca
z oznaczeniem. Po skróceniu pancerza zaokrąglić zakończenie
tak, aby średnica wewnętrzna była jednakowa.
Wkładanie linki
Włożyć linkę do pancerza przez końcówkę
z oznaczeniem. Nanieść smar od końca z oznaczeniem,
aby zachować sprawność działania linki.
Oznaczenie
Nacisnąć dźwignię, aby ustawić łańcuch na pozycji pierwszej (górnej), a następnie przeciągnąć
linkę.
Ustawić tak, aby luz między wózkiem
wewnętrznym przerzutki i łańcuchem wynosił
0 - 0,5 mm.
Pozycja łańcucha
Największa koronka Najmniejsza tarcza
Wózek wewnętrzny
przerzutki
Łańcuch
Śruba regulacji
dolnej
< FD-TZ31 / FD-TZ30 >
1 - 3 mm
Zamontować tak, aby pozostało
1 - 3 mm luzu w chwili największego
zbliżenia pomiędzy największą tarczą
a dolnym brzegiem wózka przerzutki.
< FD-TZ31 / FD-TZ30 >
Montaż dźwigni zmiany biegów Czynność zmiany biegu
Zastosować chwyt
kierownicy z maksymalną
zewnętrzną średnicą 32 mm.
< SL-TX50-L >
< SL-TX50-LN / TX30-LN >
Pedałowanie staje się cięższe.
Pedałowanie staje się lżejsze.
Zamontować dźwignię zmiany biegów w położeniu, w którym
nie będzie ona przeszkadzać działaniu hamulca i zmianie
przerzutki przedniej.
Nie stosować w połączeniu, które utrudnia działanie hamulca.
* SL-TX50-L
Przerzucanie z dużej tarczy na mniejszą
Kiedy dźwignia zostanie naciśnięta jeden raz, nastąpi przerzucanie
o jeden stopień z dużej tarczy na mniejszą tarczę.
Przykład:
z największej tarczy na średnią.
Uwaga:
Nie otwierać obejmy dźwigni podczas montażu,
ponieważ może dojść do uszkodzenia obudowy.
Moment dokręcania:
2,5 Nm
Łańcuch Wzmocniony sworzeń łączący Wyciskacz do łańcucha
9-biegowy, bardzo wąski łańcuch,
taki jak CN-7701 / CN-HG93
TL-CN32 / TL-CN23
8-/7-/6-biegowy wąski łańcuch, taki
jak CN-HG50 / CN-IG51
TL-CN32 / TL-CN23
Grupa Tourney
Biegi
Prawa
7 / 6 biegów 7 / 6 biegów
Lewa
SIS 3 biegi nie SIS
Dźwignia przerzutki
Lewa
SL-TX50-L SL-TX50-LN/SL-TX30-LN
Pancerz SIS SIS
Przerzutka przednia
FD-C051/FD-TY30
FD-C050/FD-TY10
FD-C051/FD-TZ31
FD-C050/FD-TZ30
Mechanizm korbowy FC-TX70/FC-TX71/FC-TY33
Oś suportu BB-UN26 BB-UN26
Łańcuch CN-UG51/CN-HG50/CN-HG40 CN-UG51/CN-HG50/CN-HG40
Ślizg SM-SP18/BT18 SM-SP18/BT18
Symbol modelu SL-TX50-L SL-TX50-LN / TX30-LN
Biegi SIS 3 biegi nie SIS
Symbol modelu FD-C051/C050 FD-TY30 FD-TY10 FD-TZ31/TZ30
Montaż przerzutki przedniej
średnica obejmy (Dolne prowadzenie linki)
S, M, L S S, M S, M
Montaż przerzutki przedniej
średnica obejmy (Górne prowadzenie linki)
S, M, L S, M S, M
Kąt nachylenia rury podsiodłowej (
α
) 66°-69°
63°-66°
66°-69°
66°-69° 66°-69°
Typ Linia łańcucha Długość osi Szerokość mufy Oznaczenie Rozmiar gwintu
Trzyrzędowy 47,5 mm 122,5 mm 68 mm D-NL BC 1,37" X 24 T.P.I.
Symbol modelu FC-TX71 FC-TY33 FC-TX70
Kombinacja zębów tarcz przednich 48T-38T-28T 42T-34T-24T
Długość ramienia 170 mm 170 mm
Rozmiar gwintu pedału BC 9/16" x 20 T.P.I. (angielski gwint) BC 9/16" x 20 T.P.I. (angielski gwint)
Wymiary gwintu osi suportu BC 1,37" X 24 T.P.I. (68, 73 mm) BC 1,37" X 24 T.P.I. (68, 73 mm)
Odpowiednia przerzutka przednia FD-C051 FD-C051/TY30/TZ31 FD-C050
Jeżeli łańcuch spada na stronę korby
Dokręcić śrubę regulacji górnej w prawo
(około 1/4 obrotu).
Jeżeli trudna jest zmiana z średniej tarczy
na dużą tarczę
Poluzować śrubę regulacji górnej w lewo
(około 1/8 obrotu).
Jeżeli trudna jest zmiana z średniej tarczy
na małą tarczę
Poluzować śrubę regulacji dolnej w lewo
(około 1/4 obrotu).
Jeżeli dochodzi do kontaktu między
łańcuchem i wózkiem wewnętrznym
przedniej przerzutki na największej tarczy
Dokręcić śrubę regulacji górnej w prawo
(około 1/8 obrotu).
Jeżeli dochodzi do kontaktu między
łańcuchem i wózkiem zewnętrznym
przedniej przerzutki na największej tarczy
Poluzować śrubę regulacji górnej w lewo
(około 1/8 obrotu).
Jeżeli w czasie zmiany z największej tarczy
średnia tarcza jest pomijana
Poluzować pokrętło regulacyjne pancerza
w lewo (1 do 2 obrotów).
*
Jeżeli dochodzi do kontaktu między
łańcuchem i wózkiem wewnętrznym
przerzutki przedniej kiedy następuje
zmiana na największą koronkę, a na
przedniej przerzutce łańcuch jest na
środkowej tarczy.
Dokręcić pokrętło regulacyjne pancerza
obracając je w prawo (1 do 2 obrotów).
*
Jeżeli trudna jest zmiana z największej
tarczy na średnią tarczę
Jeżeli łańcuch spadnie na stronę osi
suportu
Dokręcić śrubę regulacji dolnej w prawo
(około 1/2 obrotu).
FD-C051/C050
FD-TY30/TY10
FD-TZ31/TZ30
FD-TY30/TY10/
TZ31/TZ30
Srebrny
Czarny
1 - 3 mm
6,5 mm
7,1 mm
  • Page 1 1

Shimano FD-TY10 Service Instructions

Typ
Service Instructions
Ten podręcznik jest również odpowiedni dla