Shimano ST-T660 Service Instructions

Typ
Service Instructions
Przerzucanie z małej tarczy na większą
Kiedy dźwignia (A) zostanie naciśnięta jeden raz, nastąpi przerzucenie o jeden stopień
z małej na większą tarczę.
Przykład:
ze średniej na dużą tarczę.
Przerzucanie z dużej tarczy na mniejszą
Kiedy dźwignia (B) zostanie naciśnięta jeden raz, nastąpi przerzucenie o jeden stopień
z dużej tarczy na mniejszą.
Przykład:
z największej tarczy na średnią.
Dźwignia (B)
Dwukierunkowe działanie
Położenie początkowe dźwigni (A)
Techniczna instrukcja serwisowa SI-6RHFA-002
Przedni system napędowy
W celu uzyskania najlepszych osiągów, zalecamy wykorzystanie następującej kombinacji.
Dane techniczne
Średnica obejmy montażowej:
S (28,6 mm), M (31,8 mm), L (34,9 mm)
Korzystając z rozmiaru S lub M użyć
adapterów o średnicy 28,6 mm, 31,8 mm
i zamontować je na obejmie wielkości L.
Kąt nachylenia rury
podsiodłowej
Przednia tarcza
Po usunięciu luzu początkowego linki, ponownie przymocować
linkę do przedniej przerzutki, jak pokazano na ilustracji.
Dolne prowadzenie linki Górne prowadzenie linki
Pociągnąć
Pociągnąć
Pozycja łańcucha
Najmniejsza
koronka
Największa
tarcza
3. Regulacja górna
Ustawić tak, aby luz między
wózkiem zewnętrznym
przerzutki i łańcuchem wynosił
0 - 0,5 mm.
FD-T660
FD-T661
Łańcuch
Wózek zewnętrzny
przerzutki
Śruba regulacji
górnej
A
B
Łańcuch
Wózek wewnętrzny
przerzutki
A
B
Pokrętło regulacyjne pancerza
Pozycja łańcucha
Największa
koronka
Środkowa tarcza
mechanizmu korbowego
4. Regulacja na środkowej tarczy
W czasie prowadzenia regulacji ustawić
łańcuch na największej tylnej koronce, a
z przodu ustawić łańcuch na środkowej
tarczy. Obrócić pokrętło regulacyjne
pancerza tak, aby luz między wózkiem
wewnętrznym przerzutki i łańcuchem
wynosił 0 - 0,5 mm.
Czynność zmiany biegu
Niniejsza dźwignia zwalniania wyposażona jest w dwukierunkowy mechanizm zrzucania, który umożliwia zrzucanie albo przez pociągnięcie
albo przez popchnięcie dźwigni. Zarówno dźwignia (A) jak i dźwignia (B) zawsze wracają do położenia wyjściowego, kiedy zostaną puszczone
po zmianie przełożenia. W czasie uruchamiania jednej z dźwigni zawsze należy pamiętać, aby jednocześnie obracać ramieniem korby.
5. Możliwe problemy i sposoby ich rozwiązania
Po wykonaniu kroków od 1 do 4 przestawić dźwignię zmiany
biegów w celu sprawdzenia zmiany biegów.
(Również w przypadku, kiedy zmiana biegu stanie się trudna
w czasie użytkowania.)
Przerzutka przednia
X = dostępne
Długość łańcucha
Dodać 2 ogniwa
(z łańcuchem na największej
koronce i największej tarczy)
Największa
koronka
Największa
tarcza
Łańcuch
Regulacja SIS
Pamiętać o przestrzeganiu kolejności podanej poniżej.
1. Regulacja dolna
Najpierw zdemontować blokadę regulującą Pro-Set.
Następnie ustawić tak, aby luz między wózkiem wewnętrznym
przerzutki i łańcuchem wynosił 0 - 0,5 mm.
Blokada regulująca
Pro-Set
A
B
B
A
FD-T661
FD-T660
Śruba regulacji
dolnej
Łańcuch
Wózek wewnętrzny
przerzutki
Pozycja łańcucha
Największa
koronka
Najmniejsza
tarcza
Montaż dźwigni
Zastosować uchwyt kierownicy z maksymalną zewnętrzną średnicą 32 mm.
Moment dokręcania:
6 - 8 Nm
Klucz imbusowy 4 mm
Na obcięty koniec
pancerza założyć tą samą
końcówkę pancerza.
Skracanie pancerza
Podczas skracania pancerza obciąć koniec
przeciwny do końca z oznaczeniem. Po
skróceniu pancerza zaokrąglić zakończenie tak,
aby średnica wewnętrzna była jednakowa.
Końcówka pancerza
2. Mocowanie i zabezpieczanie linki
Użyć dźwigni (B) dwa lub więcej
razy, sprawdzić na wskaźniku, czy
dolne położenie jest prawidłowe,
a następnie zabezpieczyć linkę.
Dźwignia (B)
Zamontować kapę otworu na linkę
obracając ją do zatrzymania, jak
pokazano na rysunku.
Nie obracać jej dalej, ponieważ
może dojść do uszkodzenia śruby.
Osłona jednostki
Kapa otworu na linkę
Dźwignia
Skrócić zbyteczną długość linki i założyć końcówkę linki.
< Dolne prowadzenie linki >
• FD-T660
< Górne prowadzenie linki >
Klucz imbusowy 5 mm
Uwaga:
Przeciągnąć linkę
jak pokazano na
ilustracji.
Śruba
mocująca linkę
Szczegółowe informacje o wymianie i instalowaniu
wskaźnika, patrz Instrukcja serwisowa tylnego sytemu
napędowego.
Ogólne informacje dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
Długość okresów międzykonserwacyjnych jest uzależniona od sposobu użytkowania oraz warunków, w jakich
odbywa się jazda. Łańcuch należy czyścić regularnie, używając odpowiedniego środka do czyszczenia łańcucha.
Nigdy nie stosować rozpuszczalników na bazie kwasów ani zasad, takich jak odrdzewiacze. Użycie takiego
rozpuszczalnika może spowodować zerwanie łańcucha i w konsekwencji poważne obrażenia.”
Do łączenia wąskich łańcuchów stosować tylko
wzmocnione sworznie łączące.
Dostępne są dwa różne typy wzmocnionych sworzni
łączących. Przed wybraniem sworznia do zastosowania,
należy sprawdzić w tabeli poniżej. W przypadku
stosowania sworzni innych niż wzmocnione lub kiedy
stosowany jest sworzeń wzmocniony lub narzędzie
niedostosowane do typu łańcucha, można nie uzyskać
wystarczającej siły połączenia, co może spowodować
rozerwanie lub spadnięcie łańcucha.
Jeżeli konieczne jest wyregulowanie długości łańcucha z powodu zmiany ilości zębów tarczy,
skrócić w innym miejscu niż miejsce gdzie łańcuch został połączony za pomocą sworznia
wzmocnionego lub sworznia końcowego. Łańcuch zostanie uszkodzony jeżeli zostanie skrócony w
miejscu gdzie został połączony za pomocą sworznia wzmocnionego lub sworznia końcowego.
Uważać, aby nie doszło w czasie jazdy do zahaczenia nogawek o łańcuch; może to
spowodować wywrócenie roweru.
Sprawdzić, czy naprężenie łańcucha jest prawidłowe i czy łańcuch nie jest uszkodzony. Jeżeli
naprężenie jest zbyt małe lub łańcuch jest uszkodzony, należy wymienić łańcuch. Jeżeli nie zostanie to zrobione, może dojść
do zerwania łańcucha i poważnego zranienia.
Używać mechanizmu korbowego współpracującego z łańcuchami 9-biegowymi, w połączeniu z łańcuchami Shimano
CN-7701, CN-HG93 i CN-HG73. Jeżeli zastosowany zostanie mechanizm korbowy dostosowany do łańcucha 8-biegowego
lub mniej, mogą wystąpić problemy ze zmianą przerzutki przedniej lub może dojść do wypadnięcia sworzni łańcucha, co
spowoduje jego przerwanie.
Dwie śruby mocujące ramienia lewej korby powinny być dokręcane na przemian i stopniowo, a nie każda ze śrub dokręcana
całkowicie i jednorazowo. Użyć klucza dynamometrycznego do sprawdzenia, czy końcowy moment dokręcenia mieści się
w zakresie od 12 do 15 Nm.
Następnie, po przejechaniu około 100 km, za pomocą klucza dynamometrycznego sprawdzić momenty dokręcenia.
Ważne jest również okresowe sprawdzanie momentów dokręcenia.
Jeżeli momenty dokręcenia są zbyt małe lub jeżeli śruby montażowe nie były dokręcane stopniowo i na przemian, ramię lewej
korby może spaść i może dojść do wywrócenia roweru, co może spowodować poważne obrażenia.
Przed jazdą na rowerze, sprawdzić, czy nie ma pęknięć w ramionach korby. Jeżeli są jakiekolwiek pęknięcia, może dojść do
złamania korby i spadnięcia z roweru.
Jeśli wewnętrzna tuleja nie jest zainstalowana prawidłowo, oś może zardzewieć oraz zostać uszkodzona i może dojść do
wywrócenia roweru, co może spowodować poważne obrażenia.
Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać niniejszą instrukcję. Poluzowane, zużyte lub uszkodzone
części mogą doprowadzić do wywrócenia roweru, co może spowodować poważne obrażenia. Zalecamy stosowanie jedynie
oryginalnych części zamiennych Shimano.
Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać niniejszą instrukcję. Jeżeli regulacja nie zostanie przepro-
wadzona właściwie, łańcuch może spaść i może spowodować upadek roweru, który może prowadzić do poważnych obrażeń.
Dokładnie przeczytać niniejszą Techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na przyszłość.
Jeżeli łańcuch jest ustawiony na najmniejszej lub średniej tarczy, zachodzi ryzyko powstania obrażeń spowodowanych przez
zęby największej tarczy.
Wzmocniony sworzeń łączący
Sworzeń końcowy Sworzeń ogniwa
Uwaga
Dodatkowo, jeżeli działanie pedałów nie wydaje się normalne, sprawdzić ponownie.
Przed jazdą na rowerze należy sprawdzić, czy nie ma luzu w połączeniu. Pamiętać również o okresowym dokręcaniu ramion korby i pedałów.
Jeśli słyszalne jest piszczenie w okolicach osi suportu i połączenia z lewym ramieniem korby, nałożyć smar na połączenie,
a następnie dokręcić ją do zalecanego momentu.
Do czyszczenia mechanizmu korbowego i osi suportu używać neutralnego środka czyszczącego. Używanie środków
zasadowych lub kwasowych może spowodować odbarwienia.
Nie wolno myć osi suportu za pomocą wodnych myjek ciśnieniowych.
W przypadku wyczucia jakiegokolwiek luzu w łożyskach, należy wymienić oś suportu.
Jeżeli zmiana biegu nie wydaje się być płynna, wymyć przerzutkę i nasmarować
wszystkie części ruchome.
Jeżeli wielkość luzu w ogniwach jest na tyle duża, że regulacja nie jest możliwa, należy
wymienić przerzutkę.
Tarcze należy okresowo myć neutralnym środkiem czyszczącym i następnie ponownie je
smarować. Dodatkowo, czyszczenie łańcucha neutralnym środkiem czyszczącym i
smarowanie może być skutecznym sposobem zwiększenia trwałości tarcz i łańcucha.
Jeżeli łańcuch, w czasie użytkowania nadal spada z tarcz, wymienić tarcze i łańcuch.
Kiedy łańcuch jest w położeniu pokazanym na rysunku, może dojść do kontaktu
łańcucha z przednimi tarczami lub przednią przerzutką i generowania hałasu. Jeżeli
problemem jest hałas, przerzucić łańcuch na kolejną, większą tarczę lub następną.
W ramach z zawieszeniem kąt między osią koła a rurą podsiodłową zależy od tego, czy trwa jazda na
rowerze. Jeśli rower nie jest używany, a łańcuch znajduje się na dużej lub największej tarczy i na
najmniejszej zębatce, tylny talerz prowadnicy łańcucha na przedniej przerzutce może dotykać łańcucha.
Podczas jazdy nogawki ubrania mogą ulec zabrudzeniu.
Lewą i prawą miskę nasmarować przed zamontowaniem.
W celu zapewnienia płynnej pracy stosować odpowiedni pancerz i ślizgi.
Przerzutka przednia przeznaczona jest do zastosowania tylko z trzyrzędowymi mechanizmami korbowymi. Nie
można jej stosować z dwurzędowymi mechanizmami, ponieważ nie będą pasować punkty zmiany biegów.
W przypadku górnego prowadzenia linki, wybrać rodzaj ramy z trzema oparciami na pancerz, jak pokazano na ilustracji po prawej.
Należy zastosować pancerz nieco dłuższy i odstający, nawet w przypadku, gdy kierownica jest skręcona maksymalnie.
Ponadto należy sprawdzić, czy dźwignia przerzutki nie dotyka ramy, gdy kierownica jest maksymalnie skręcona.
Do smarowania linki przerzutki stosowany jest smar specjalny. Nie należy stosować smaru DURA-ACE ani innych środków
smarnych. W przeciwnym razie może dojść do pogorszenia sprawności roboczej przerzutki.
Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby zapewnić swobodne ślizganie się linki.
Obsługa dźwigni związana ze zmianą biegów powinna być wykonywana jedynie, kiedy obraca się mechanizm korbowy.
Nie wolno demontować wskaźnika i mechanizmu dźwigni przerzutki, ponieważ może to spowodować ich uszkodzenie lub
niewłaściwą pracę.
Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia wynikającego z normalnego użytkowania.
Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi, prosimy kierować do profesjonalnego
sprzedawcy rowerów.
Uchwyty pancerza
Przednia
tarcza
Tylna
koronka
Uwaga
Przy mocowaniu elementów do powierzchni ramy/kierownicy karbonowej sprawdzić zalecenia producenta ramy/części karbonowych
odnośnie momentu dokręcenia w celu uniknięcia zbyt mocnego dokręcenia, co może uszkodzić materiał karbonowy i/lub niedokręcenia,
które może prowadzić do braku siły mocującej elementów.
Moment dokręcania:
6 - 7 Nm
< Dolne prowadzenie linki >
• FD-T661
< Górne prowadzenie linki >
Uwaga:
Przeciągnąć linkę
jak pokazano na
ilustracji.
Śruba
mocująca
linkę
Mocno pociągając za linkę, zabezpieczyć ją za pomocą śruby
mocującej i klucza imbusowego 5 mm.
Wózek zewnętrzny przerzutki
powinien znajdować się bezpośrednio
nad i być równoległym do największej
tarczy. Przykręcić korzystając z klucza
imbusowego 5 mm.
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
Tarcza mechanizmu
korbowego
(największa tarcza)
Wózek przerzutki
Wyregulować i zamontować przerzutkę przednią, jak pokazano na ilustracji.
Nie wolno w tym momencie usuwać blokady regulującej Pro-Set.
Zęby tarczy
powinny mieścić
się w tym zakresie
Miernik Pro-Set
Blokada regulująca Pro-Set
Montaż mechanizmu korbowego i przerzutki przedniej
Postępować zgodnie z poniższą procedurą.
1, 2 Specjalnym narzędziem TL-FC32 / 36, zamontować prawą
miskę (gwint lewoskrętny) i lewą miskę (gwint prawoskrętny).
Moment dokręcenia: 35 - 50 Nm
Uwaga: w zależności od szerokości korpusu osi suportu
konieczne może być użycie podkładek dystansowych.
Szczegółowe informacje — patrz „Sposób montażu
podkładki dystansowej”
3 Nałożyć prawą korbę.
4 Zamontować część A lewego ramienia do osi prawego
ramienia, tam gdzie rowek jest szerszy.
5 Do dokręcenia misek użyć TL-FC16.
Moment dokręcenia: 0,7 - 1,5 Nm
6 Umieścić podkładkę blokującą i sprawdzić, czy trzpień
podkładki jest na właściwym miejscu, a następnie dokręcić
śrubę lewej korby mechanizmu. (klucz imbusowy 5 mm)
Uwaga: Każda śruba powinna być dokręcona z jednakowym
momentem 12 - 14 Nm.
Sposób montażu podkładki dystansowej
(1) Sprawdzić, czy szerokość korpusu osi suportu wynosi 68 mm
czy 73 mm.
(2) Następnie zamontować miski, zgodnie z ilustracją poniżej.
Podkładka
dystansowa
A
B C
Prerzutka z obejmą Przerzutka pod oś
73 mm
C
73 mm
A
68 mm
Mocowanie
osłony łańcucha
A C A
68 mm
C B
A A
A
B
Regulacja szerokości uchwytu
Zalecane jest wyregulowanie szerokości
uchwytów dźwigni na najbardziej wygodne
do zmiany biegów i hamowania.
A: Zwęża się
B: Poszerza się
2,5 mm 1,8 mm 0,7 mm
Łańcuch
Wzmocniony sworzeń
łączący
Wyciskacz do
łańcucha
9-biegowy, bardzo
wąski łańcuch, taki jak
CN-7701 / CN-HG93
TL-CN32 / TL-CN27
8-/7-/6-biegowy
wąski łańcuch, taki jak
CN-HG50 / CN-HG40
TL-CN32 / TL-CN27
Czarny
Srebrny
Grupa LX
RAPIDFIRE-Plus (dźwignia przerzutki/hamulca) ST-T660
Pancerz OT-SP41 (SIS-SP41)
Przerzutka przednia FD-T660 / FD-T661
Mechanizm korbowy FC-T661
Łańcuch CN-HG73
Ślizg SM-SP17
Jeżeli łańcuch spada na stronę
korby.
Dokręcić śrubę regulacji górnej
w prawo (około 1/4 obrotu).
Jeżeli trudna jest zmiana
z średniej tarczy na dużą tarczę.
Poluzować śrubę regulacji górnej
w lewo (około 1/8 obrotu).
Jeżeli trudna jest zmiana
z średniej tarczy na małą tarczę.
Poluzować śrubę regulacji dolnej
w lewo (około 1/4 obrotu).
Jeżeli dochodzi do kontaktu
między łańcuchem i wózkiem
wewnętrznym przedniej
przerzutki na największej tarczy.
Dokręcić śrubę regulacji górnej
w prawo
(około 1/8 obrotu).
Jeżeli dochodzi do kontaktu
między łańcuchem i wózkiem
zewnętrznym przedniej przerzutki
na największej tarczy.
Poluzować śrubę regulacji górnej
w lewo
(około 1/8 obrotu).
Jeżeli w czasie zmiany
z największej tarczy średnia
tarcza jest pomijana.
Poluzować pokrętło regulacyjne
pancerza w lewo
(1 do 2 obrotów).
Jeżeli dochodzi do kontaktu
między łańcuchem i wózkiem
wewnętrznym przerzutki
przedniej, kiedy następuje
zmiana na największą koronkę, a
na przedniej przerzutce łańcuch
jest na środkowej tarczy.
Dokręcić pokrętło regulacyjne
pancerza obracając je w prawo
(1 do 2 obrotów).
Jeżeli łańcuch spadnie na stronę
osi suportu.
Dokręcić śrubę regulacji dolnej
w prawo (około 1/2 obrotu).
Jeżeli w czasie zmiany z średniej
tarczy na największą tarczę
dźwignia jest sztywna.
Poluzować śrubę regulacji górnej
w lewo
(około 1/4 obrotu).
Symbol modelu FD-T660 / FD-T661
Górne i dolne prowadzenie linki X
Różnica zębów w mechanizmie korbowym 22T
Min. różnica między dużą a średnią tarczą 12T
Średnica obejmy montażowej przerzutki przedniej S, M, L
Kąt nachylenia rury podsiodłowej ( ) 63° - 66°, 66° - 69°
Właściwa linia łańcucha 50 mm
Odpowiedni mechanizm korbowy 44T/48T
α
Symbol modelu FC-T661
Kombinacja zębów mechanizmu korbowego 44-32-22T 48-36-26T
Średnica rozstawu śrub 104 mm / 64 mm
Długość ramienia 170 mm, 175 mm
Linia łańcucha 50 mm
Szerokość korpusu osi suportu 68, 73 mm
Rozmiar gwintu BC1,37 (68, 73 mm)
6,5 mm
7,1 mm
SI-6RHFA-002-03
* Instrukcje serwisowe w innych językach są dostępne na stronie: http://techdocs.shimano.com
Uwaga: specyfi kacje mogą być zmieniane w celu ulepszeń bez powiadomienia. (Polish)
UWAGA
5
6
2
4
1
3
Szerokie rozmieszczenie
rowków
TL-FC16
TL-FC32
Podkładka
blokująca
Trzpień
podkładki
Podnieść
Tuleja
Uwaga:
Umieścić podkładkę blokującą
prawidłowo ułożoną, tak jak
pokazano na ilustracji.
  • Page 1 1

Shimano ST-T660 Service Instructions

Typ
Service Instructions