5. Możliwe problemy i sposoby ich rozwiązania
Po wykonaniu kroków od 1 do 4 przestawić dźwignię zmiany biegów
w celu sprawdzenia zmiany biegów. (Również w przypadku, kiedy
zmiana biegu stanie się trudna w czasie użytkowania.)
Zarówno dźwignia (A), jak i przycisk (B) wracają do położenia
wyjściowego, kiedy zostaną zwolnione po zmianie przełożenia.
Należy pamiętać, aby zawsze w czasie naciskania dźwigni (A)
lub przycisku (B) jednocześnie obracać korbą.
Czynność zmiany biegu
Przerzucanie z małej tarczy na większą
Kiedy dźwignia (A) zostanie naciśnięta jeden raz, nastąpi
przerzucenie o jeden stopień z małej na większą tarczę.
Np. ze średniej tarczy na największą tarczę.
Przerzucanie z dużej tarczy na mniejszą
Kiedy przycisk (B) zostanie naciśnięty jeden raz, nastąpi
przerzucenie o jeden stopień z dużej tarczy na mniejszą.
Np. z największej tarczy na średnią tarczę.
Przedni system napędowy
Techniczna instrukcja serwisowa SI-F670A-001
SI-F670A-001-03
Informacje ogólne dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
• Do czyszczenia łańcucha stosować obojętne środki czyszczące. Nie należy stosować
zasadowych lub kwaśnych środków czyszczących takich jak odrdzewiacze, ponieważ
mogą one prowadzić do uszkodzenia i/lub usterki łańcucha.
• Do łączenia łańcuchów o wąskich ogniwach stosować tylko wzmocnione sworznie
łączące.
• Dostępne są dwa różne typy wzmocnionych sworzni łączących. Przed wybraniem
sworznia zapoznać się z poniższą tabelą. W przypadku stosowania sworzni innych niż
wzmocnione lub kiedy stosowany jest sworzeń wzmocniony lub narzędzie
niedostosowane do typu łańcucha, połączenie łańcucha będzie za słabe, co może
spowodować rozerwanie lub spadanie łańcucha.
• Jeżeli konieczne jest wyregulowanie długości
łańcucha z powodu zmiany liczby zębów zębatek
skrócić łańcuch w miejscu innym niż miejsce, gdzie
łańcuch został połączony za pomocą sworznia
wzmocnionego lub sworznia końcowego. Łańcuch
ulegnie uszkodzeniu, jeżeli zostanie skrócony
w miejscu, gdzie został połączony za pomocą
sworznia wzmocnionego lub sworznia końcowego.
• Uważać, aby nie doszło w czasie jazdy do zahaczenia nogawek o łańcuch, ponieważ
może to spowodować wywrócenie roweru.
• Sprawdzić, czy naprężenie łańcucha jest prawidłowe i czy łańcuch nie jest uszkodzony.
Jeżeli naprężenie jest zbyt małe lub łańcuch jest uszkodzony, należy wymienić łańcuch.
W przeciwnym razie może dojść do zerwania łańcucha i poważnego zranienia.
• Przed jazdą na rowerze sprawdzić, czy ramiona mechanizmu korbowego nie są
popękane. Jeżeli pojawią się jakiekolwiek pęknięcia, może dojść do złamania
mechanizmu korbowego i upadku z roweru.
• Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję.
Poluzowane, zużyte lub uszkodzone części mogą doprowadzić do wywrócenia roweru,
co może spowodować poważne obrażenia. Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych
części zamiennych Shimano.
• Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję.
Jeżeli komponenty nie zostaną prawidłowo wyregulowane, łańcuch może spadać, co
prowadzi do upadku z roweru i poważnych obrażeń.
• Należy dokładnie przeczytać niniejszą techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na
przyszłość.
Uwaga
• Dodatkowo, jeżeli pedały działają gorzej niż zwykle, należy dokonać ponownego
sprawdzenia.
• Przed jazdą na rowerze sprawdzić, czy nie ma luzu w połączeniu. Pamiętać również
o okresowym dokręcaniu ramion korby i pedałów.
• Nie wolno myć osi suportu za pomocą wodnych myjek ciśnieniowych.
• W przypadku wyczucia jakiegokolwiek luzu w osi suportu należy wymienić tę oś.
• Jeżeli zmiana biegu nie wydaje się być płynna, wymyć przerzutkę i nasmarować
wszystkie części ruchome.
• Jeżeli luz w ogniwach jest na tyle duży, że regulacja nie jest możliwa, należy wymienić
przerzutkę.
• Tarcze należy okresowo myć neutralnym środkiem czyszczącym, a po umyciu
ponownie nasmarować. Dodatkowo, czyszczenie łańcucha neutralnym środkiem
czyszczącym i smarowanie może być skutecznym sposobem zwiększenia trwałości
tarcz i łańcucha.
• Jeżeli łańcuch w czasie użytkowania nadal spada z tarcz,
wymienić tarcze i łańcuch.
• Należy nasmarować oś suportu przed montażem.
• W celu zapewnienia płynnej pracy stosować odpowiedni pancerz
i ślizgi.
• Przerzutka przednia przeznaczona jest do zastosowania tylko
z trzyrzędowymi mechanizmami. Nie można jej stosować
z dwurzędowymi mechanizmami, ponieważ nie będą pasować
punkty zmiany biegów.
• W przypadku górnego prowadzenia linki wybrać rodzaj ramy
z trzema oparciami na pancerz, jak pokazano na ilustracji po prawej stronie.
• Należy zastosować pancerz nieco dłuższy i odstający, nawet w przypadku, gdy
kierownica jest skręcona maksymalnie. Ponadto należy sprawdzić, czy dźwignia
przerzutki nie dotyka ramy, gdy kierownica jest maksymalnie skręcona.
• Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby zapewnić swobodne
ślizganie się linki.
• Obsługa dźwigni związana ze zmianą biegów powinna być wykonywana jedynie, kiedy
obraca się mechanizm korbowy.
• Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia
działania wynikającego z normalnego użytkowania.
• Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi
prosimy kierować do profesjonalnego sprzedawcy rowerów.
• Należy pamiętać, aby łańcucha Shimano HG używać wyłącznie w połączeniu
z przednimi mechanizmami FC-M191.
Oparcia pancerza
Sworzeń
końcowy
Sworzeń ogniwa
Wzmocniony sworzeń łączący
Początkowe położenie
dźwigni (A)
Przycisk (B)
Montaż przerzutki przedniej, osi
suportu i mechanizmu korbowego
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
Wózek zewnętrzny przerzutki
powinien znajdować się
bezpośrednio nad największą
tarczą i powinien być ustawiony
równolegle do niej. Przykręcić za
pomocą klucza imbusowego 5 mm.
Wyregulować i zamontować przerzutkę przednią, jak
pokazano na ilustracji. Nie wolno w tym momencie usuwać
blokady regulującej Pro-Set.
Blokada regulująca Pro-Set
Zęby tarczy
powinny mieścić
się w tym zakresie
Miernik Pro-Set
Tarcza
mechanizmu
korbowego
(największa
tarcza)
Prowadnica
Montować z użyciem
narzędzia specjalnego
TL-UN74-S. Najpierw
zamontować część główną a
następnie łącznik. Następnie
użyć klucza imbusowego
8 mm do zamontowania
mechanizmu korbowego.
Adapter
Główna
część
Mechanizm
korbowy
Moment dokręcania łącznika/osi suportu:
50 - 70 Nm
Moment dokręcenia mechanizmu korbowego:
35 - 50 Nm
Klucz imbusowy
5 mm
Długość łańcucha
Dodać dwa ogniwa
(z łańcuchem na największej
koronce i największej tarczy)
Łańcuch
Największa tarcza
Największa zębatka
Montaż dźwigni hamulca
Moment dokręcania:
6 - 8 Nm
Zastosować chwyt kierownicy o maksymalnej
średnicy zewnętrznej 32 mm.
Regulacja SIS
Pamiętać o przestrzeganiu kolejności podanej poniżej.
1. Regulacja dolna
Najpierw zdemontować blokadę regulującą Pro-Set.
Następnie ustawić tak, aby dystans między wózkiem
wewnętrznym przerzutki i łańcuchem wynosił 0-0,5 mm.
A
B
B
A
Prowadnica
wewnętrzna
Łańcuch
Śruba regulacji
dolnej
Pozycja łańcucha
Największa
zębatka
Najmniejsza
tarcza
Blokada
regulująca
Pro-Set
2. Mocowanie i zabezpieczanie linki
Nacisnąć przycisk (B) dwa razy lub więcej w celu ustawienia dźwigni
w najniższej pozycji, sprawdzić na wskaźniku, czy pozycja jej jest
poprawna, a następnie zamontować i wyregulować linkę.
Mocno ciągnąc za linkę, zabezpieczyć
ją za pomocą śruby mocującej i klucza
imbusowego 5 mm.
Przycisk (B)
Wskaźnik
Otwór szpuli
do zwijania
Śruba
regulacyjna
linki
Linka
wewnętrzna
Dźwignia (A)
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
Osłona
Śruba
Klucz imbusowy
5 mm
Po usunięciu luzu początkowego linki ponownie
przymocować linkę do przedniej przerzutki, jak pokazano
na ilustracji.
Odciąć zbędną część linki,
nałożyć końcówkę i zaczepić
linkę na sworzniu.
Sztyft
Śruba
mocująca linkę
Uwaga:
Przeciągnąć linkę,
jak pokazano na
ilustracji.
Dolne prowadzenie
linki
Pociągnąć
Pociągnąć
Górne prowadzenie
linki
Wkładanie linki
Włożyć linkę do pancerza przez końcówkę z oznaczeniem.
Nanieść smar od końca z oznaczeniem, aby zachować
sprawność działania linki.
Skracanie pancerza
Podczas skracania pancerza obciąć koniec przeciwny do
końca z oznaczeniem. Po skróceniu
pancerza zaokrąglić zakończenie tak,
aby średnica wewnętrzna była
jednakowa.
Oznaczenie
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
Pozycja łańcucha
Najmniejsza
zębatka
Największa
tarcza
3. Regulacja górna
Ustawić tak, aby dystans między
wózkiem zewnętrznym przerzutki
i łańcuchem wynosił 0-0,5 mm.
A
B
B
A
Prowadnica
zewnętrzna
Śruba regulacji
górnej
Łańcuch
4. Regulacja na środkowej tarczy
W czasie prowadzenia regulacji ustawić łańcuch na największej tylnej
koronce, a z przodu ustawić łańcuch na środkowej tarczy. Obrócić
pokrętło regulacyjne pancerza tak, aby dystans między wózkiem
wewnętrznym przerzutki i łańcuchem wynosił 0-0,5 mm.
A
B
Prowadnica
wewnętrzna
Pozycja łańcucha
Największa
zębatka
Środkowa tarcza
mechanizmu korbowego
Łańcuch
Pokrętło regulacyjne pancerza
Wymiana wskaźnika
1. Wcisnąć przycisk (B), aby ustawić dźwignię w najniższej pozycji.
2. Włożyć sworzeń przekładni wskaźnika do otworu w szpuli do
zwijania.
3. Przesunąć igłę wskaźnika do położenia [1].
4. W warunkach opisanych w kroku 3. umieścić wskaźnik na górze
wspornika dźwigni hamulca. Uważać, aby igła wskaźnika nie
poruszyła się.
5. Zamocować wskaźnik za pomocą dwóch śrub mocujących
wskaźnika.
Śruby mocujące
wskaźnika
Wskaźnik
Przycisk (B)
Przekładnia
wskaźnika
Otwór szpuli
do zwijania
W celu uzyskania najlepszych rezultatów zalecamy
wykorzystanie poniższej kombinacji.
Kąt nachylenia rury
podsiodłowej
Średnica obejmy montażowej:
S (28,6 mm), M (31,8 mm)
* Instrukcje serwisowe w innych językach są dostępne na stronie:
http://techdocs.shimano.com
Uwaga: w razie wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia. (Polish)
Dane techniczne
Przerzutka przednia
UWAGA
Grupa NEXAVE
Dźwignia przerzutki ST-T300-S
Pancerz Uszczelniony pancerz SP40
Przerzutka przednia
FD-M190/FD-M190A/FD-M191/FD-T301
Mechanizm korbowy FC-M191
Oś suportu BB-UN26
Łańcuch CN-HG50 / CN-HG40
Ślizg SM-SP18 / SM-BT18
Symbol modelu FD-M190
FD-M190A
FD-M191 FD-T301
Dolne prowadzenie linki X X X X
Górne prowadzenie linki X X X X
Różnica zębów w
mechanizmie korbowym
18T 18T 20T 20T
Min. różnica między dużą a
średnią tarczą
8T 8T 10T 10T
Średnica obejmy montażowej
przerzutki przedniej
S, M S, M S, M S, M
Kąt nachylenia rury
podsiodłowej (
α
)
63°- 66° 66°- 69°
63°- 66°
66°- 69°
63°- 66°
66°- 69°
Właściwa linia łańcucha
47,5 mm
50,0 mm
47,5 mm
50,0 mm
47,5 mm
50,0 mm
47,5 mm
Mechanizm korbowy FC-M191 (42T-34T-24T) 170 mm
Przerzutka przednia FD-M190/FD-M190A
Kombinacja
Z osłoną
łańcucha
Bez osłony
łańcucha
Szerokość osi suportu 68 mm
Oś
suportu
Symbol modelu BB-UN26
Długość osi YL117
Szerokość mufy 68 mm
Linia łańcucha 47,5 mm + T1 47,5 mm
Podkładka dystansowa (2,5 mm) X X
Mechanizm korbowy FC-M191 (48T-38T-28T) 170 mm
Przerzutka przednia FD-M191/FD-T301
Kombinacja
Z osłoną
łańcucha
Bez osłony
łańcucha
Szerokość osi suportu 68 mm
Oś
suportu
Symbol modelu BB-UN26
Długość osi D-NL122,5
Szerokość mufy 68 mm
Linia łańcucha 47,5 mm + T1 47,5 mm
* T1 to grubość osłony łańcucha.
Poluzować śrubę, zdjąć osłonę i
przełożyć linkę przez śrubę
regulacyjną linki, jak pokazano na
ilustracji. Poprowadzić linkę przez
szczelinę w szpuli do zwijania i
zaczepić ją w otworze szpuli.
Końcówka wewnętrznego końca
powinna zostać wciśnięta do
otworu w szpuli do zwijania tak
daleko, jak się da.
Na obcięty koniec pancerza założyć tę samą
końcówkę pancerza.
Końcówka
pancerza
Łańcuch
Wzmocniony
sworzeń łączący
Wyciskacz
do łańcucha
Łańcuch 9-rzędowy o bardzo
wąskich ogniwach, np.
CN-7701 / CN-HG93
Srebrny
TL-CN32/TL-CN27
Łańcuch 8-/7-/6-rzędowy o
wąskich ogniwach, np.
CN-HG50 / CN-HG40
Czarny
TL-CN32/TL-CN27
Jeżeli łańcuch spada na stronę korby. Dokręcić śrubę regulacji górnej
w prawo (około 1/4 obrotu).
Jeżeli trudna jest zmiana z średniej
tarczy na dużą tarczę.
Poluzować śrubę regulacji górnej
w lewo (około 1/8 obrotu).
Jeżeli trudna jest zmiana z średniej
tarczy na małą tarczę.
Poluzować śrubę regulacji dolnej
w lewo (około 1/4 obrotu).
Jeżeli dochodzi do kontaktu między
łańcuchem i wózkiem wewnętrznym
przedniej przerzutki na największej
tarczy.
Dokręcić śrubę regulacji górnej
w prawo (około 1/8 obrotu).
Jeżeli dochodzi do kontaktu między
łańcuchem i wózkiem zewnętrznym
przedniej przerzutki na największej
tarczy.
Poluzować śrubę regulacji górnej
w lewo (około 1/8 obrotu).
Jeżeli w czasie zmiany z największej
tarczy średnia tarcza jest pomijana.
Poluzować pokrętło regulacyjne
pancerza w lewo (1 do 2
obrotów).
Jeżeli dochodzi do kontaktu między
łańcuchem i wózkiem wewnętrznym
przerzutki przedniej kiedy następuje
zmiana na największą koronkę, a na
przedniej przerzutce łańcuch jest na
środkowej tarczy.
Dokręcić pokrętło regulacyjne
pancerza obracając je w prawo
(1 do 2 obrotów).
Jeżeli łańcuch spadnie na stronę osi
suportu.
Dokręcić śrubę regulacji dolnej
w prawo (około 1/2 obrotu).
7,1 mm
6,5 mm